Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Medlem

Har sett fram emot kommande SE länge, ett ok pris i förhållande till vad man får men skulle gärna sett att den släpptes i fler färger.

Är också nyfiken på hur kameran presterar jämfört med äldre iPhone's, hoppas även på en tap 2 Wake funktion.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Till er som söker en liten (ja, faktiskt liten), praktisk lur kan jag rekommendera denna: https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_009794532770.html?wid...

4" och 21:9

Kör LineageOS 17.1 GSI på den och allt fungerar som det ska.

Haha vilket namn, kingkong mini! Gillar också att den har en extra kamera på baksidan för dekoration

"Rear 2 cameras, one for taking photos, one for decoration"

Permalänk
Medlem

Perfekt för mig.
Har just nu en s10+ som jag köpte förra sommaren, alldeles för stor för mina små händer. Älskar den, men skärmen är alldeles för stor, trodde jag snulle vänja mig, men det gjorde jag inte.
Verkligen längtat efter telefoner mellan 4,5-5" skärm. Synd bara att det inte finns något 3,5mm.

Permalänk
Medlem

@teejee:

Jag håller med - bakstycke i glas är oerhört opraktiskt. Dock så hade jag hellre sett ett bakstycke i aluminium, ger en solid känsla, känns bättre än plats och håller bra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skrotnisse92:

Haha vilket namn, kingkong mini! Gillar också att den har en extra kamera på baksidan för dekoration

"Rear 2 cameras, one for taking photos, one for decoration"

Haha ja. kineserna är lite "speciella"

Tyvärr finns det inga riktiga alternativ för mig som fullkomligt avskyr stora telefoner (>4.5").

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Tycker också det känns som en bra produkt för det priset. A13 kommer göra att den får IOS support lång tid framöver. Kameran räcker för de flesta. Vi ska inte glömma att det var typ den bästa kameran för inte så länge sen, visst den är inte i närheten av nya flaggskeppstelefoner, men säga att det är en skitkamera är verkligen att ta i.

EDit: verkar inte vara fastställt om det är samma generation av kamera som sitter i iPhone 8. Kan då kanske vara samma som i nyare generationer typ XR eller liknande. Vilket skulle innebära ett lyft mot den kameran som sitter i 8an. Verkar också har potrait mode t.ex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

@teejee:

Jag håller med - bakstycke i glas är oerhört opraktiskt. Dock så hade jag hellre sett ett bakstycke i aluminium, ger en solid känsla, känns bättre än plats och håller bra.

Det funkar dåligt med Qi-laddning bara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@edson: Det beror helt på vad för Android man kör. Nokia exempelvis är helt ren Android, inget anpassat. Google har väl en egen också vilja minnas som också är pure android. Men visst tittar man på exempelvis Samsung, huawei osv så är det som du beskriver.
Sedan beror det helt och hållet på hur företaget väljer att hantera dem. Vi kör med 2st MDM system på våra där vi dels vitlistar vilka applikationer som får användas på telefonen(det är inte en leksak utan ett arbetsverktyg) men även separerar mellan personlig bruk och jobb relaterat så att jobb data inte kan nås ifrån det personliga utrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

@teejee:

Jag håller med - bakstycke i glas är oerhört opraktiskt. Dock så hade jag hellre sett ett bakstycke i aluminium, ger en solid känsla, känns bättre än plats och håller bra.

Helt bakstycke i aluminium kommer du tyvärr inte få i nån vettig telefon framöver för det komplicerar konstruktionen så mycket eftersom saker som NFC, trådlös laddning och övriga antenner inte kan stråla genom aluminium. Men ett påkostat kompositmaterial ("plast") ger ju inga tekniska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

@edson: Det beror helt på vad för Android man kör. Nokia exempelvis är helt ren Android, inget anpassat. Google har väl en egen också vilja minnas som också är pure android. Men visst tittar man på exempelvis Samsung, huawei osv så är det som du beskriver.
Sedan beror det helt och hållet på hur företaget väljer att hantera dem. Vi kör med 2st MDM system på våra där vi dels vitlistar vilka applikationer som får användas på telefonen(det är inte en leksak utan ett arbetsverktyg) men även separerar mellan personlig bruk och jobb relaterat så att jobb data inte kan nås ifrån det personliga utrymmet.

Helt med på det och exemplet du lyfter är ju själva problemet. Vissa Android-lurar kör stock (Bra!) men de allra flesta märken lägger på eget skal.

Pixel-modellerna får väl dock ses som en liten "nischprodukt" då det inte alltid är givet att det går att köpa in de senaste modellerna till Sverige.

Apple står för enkelhet och uniformhet gällande uppdateringer etc. Säkert på gott och ont men ur ett Enterpriseperspektiv tror jag detta överväger för många!

Permalänk

Låter som en vettig telefon även om priset är lite högt. Vad finns det för andra alternativ om man vill en en lur runt 5 tum?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Haha vilket namn, kingkong mini! Gillar också att den har en extra kamera på baksidan för dekoration

"Rear 2 cameras, one for taking photos, one for decoration"

Det är det här mänskligheten har kommit till. Söv ner mig, syster.

https://www.teknikdelar.se/iphone-11-pro-max-look-alike-kamer...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är det här mänskligheten har kommit till. Söv ner mig, syster.

https://www.teknikdelar.se/iphone-11-pro-max-look-alike-kamer...

Där gick gränsen. Dags att flytta från den här planeten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är det här mänskligheten har kommit till. Söv ner mig, syster.

https://www.teknikdelar.se/iphone-11-pro-max-look-alike-kamer...

Täcker inte den där grejen blixten?!?

Permalänk
Medlem

@edson: Ja beror på, om man skall titta ur säkerhetsperspektiv när det handlar om risken att inte dela med sig av företagsdata så skall man alltid köra med ett MDM system(oavsett iphone eller android) som inte tillåter appar att starta ifall dessa inte är godkända, utöver det bör man även dela upp mobilen i en så kallad work profile och en personal profile där enbart arbets relaterade appar får finnas i work profile medan lekstuge apparna får ligga i den personliga. Detta så att lek apparna inte kan nå data som är arbetsrelaterad. När man har ett sådant system så kan man lika väl lägga 1800-2300 på en android lur istället för att spendera en massa pengar på iphones. Om jag tittar på hur ofta vi är tvugna att byta telefoner per år så sparar vi enorma pengar på att köra med sådana lurar än iphones.

Permalänk
Medlem

Helt okej pris, men fråga är om man är så sugen på IOS och Apple

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Gjorde en storleksjämförelse:
https://androidenheter.se/storleksjamforelser/?apple-iphone-s...
Jämför man med Xs och S10e som är i princip lika stora så är SE en relik. Skiljer en hel tum på samma storlek. S10e kostar nu även mindre än SE kommer landa på medans xs är ca 1500 spänn mer.
Gamla SE är helt annan storleksklass och med en bra liten skärm som fyllt 85-90% så hade det varit en trevlig pryl.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

En rätt kass skärm, 60 Hz (troligen)?
Ingen USB-C
Kostar 6100 för 128 GB

Du får en OnePlus 7 Pro 256GB för 6000.

Jag förstår verkligen inte hypen.

Jag låter det vara osagt om det verkligen finns en hype eller inte, bara för att media m.fl. rapporterar om när ett av världens populäraste företag släpper en ny telefon så är det ingen hype.

Men. Däremot vill jag påstå att det du egentligen inte förstår är den demografi telefonen är inriktad till, Average Joe och Sven Svensson.

Sven har aldrig någonsin störts på att skärmen har låg uppdateringsfrekvens. Jag skulle till och med gå så långt att säga att Sven skulle inte ens märka någon skillnad ifall han fick två mobiler i handen som är identiska bortsett från att den ena är 60Hz och den andra 120Hz.

Jag håller med om att avsaknaden av usb-c är en nackdel. Men återigen tror jag inte att Sven tycker det. Nästintill ingen annan av hans prylar har usb-c samt att han redan har lightning-laddare som ligger hemma. Sven säger nog ”fan vad jobbigt att de ska hålla på och byta kontakter hela tiden, vad är det för fel med den gamla?”.

Jag tycker också att 64Gb är snålt och måste köpa 128Gb. Men Sven behöver det inte. Hans appar är små i storleken, musiken har han på spotify och om han ens tittar på film så är det streaming.

Med andra ord är det här kanske ingen telefon för teknikkåta sweclockare som måste ha det bästa och senaste, men telefonen är inte heller riktad till oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock $399 plus VAT.

Finns ett gäng stater utan sales tax. Sedan så är deras average sales tax runt 7% så det påverkar inte priset nämnvärt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Vill hon ha bättre kamera är det iPhone 11 som gäller då XR:s kamera är konstig. iPhone 11 har Ingen vidvinkel men ruggigt bra i dagsljus och mörker och bra vid filmning. Bara att känna på den först om hon trivs med storleken.

Det är just storleken som är problemet. Hon vägrar ha större.

Skrivet av edson:

Jag skulle nog rekommendera att hon går upp till en iPhone XR eller en 11:a om budget finns!
Lite större och erbjuder betydligt längre battericapacitet!

Alt. byta batteri till billigt pris och hålla i luren och invänta vad som kommer i höst

Skrivet av jnsson:

Kolla hur mycket laddningskapacitet er iPhone 7 har under inställningar -> Batteri -> Batterihälsa och under Maximal kapacitet, är den under 80% skulle jag rekommendera antingen byta batteri eller ny telefon. Med tanke på att hon säger att hon är missnöjd med kameran så kanske en ny telefon ändå då ett nytt batteri inte kommer hjälpa kameran något. Om batteri ska bytas skulle jag ändå rekommendera o gå till Apple Store butiken i Täby. Då får du det officiellt gjort och om jag inte minns helt fel kostar det 699:- eller om det är 599:-

Ja, batteribyte är ett alternativ. Batterihälsan var på 79% och den får laddas flera gånger per dag. Får se vilka priser som släpps imorgon om det blir ny telefon eller batteribyte.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Det är just storleken som är problemet. Hon vägrar ha större.

Ja, batteribyte är ett alternativ. Batterihälsan var på 79% och den får laddas flera gånger per dag. Får se vilka priser som släpps imorgon om det blir ny telefon eller batteribyte.

Känt problem med iPhone 7. Jag gissar på att den tappar 15% över natten. Normalt ca 1-5 %. Reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ni som klagar, vad slår denna (enligt er) inom samma pris-segment?

Valfri bra android lur från förra året.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tja, visst är skärmen på nya SE att jämföra med min 2012 Nexus 4 (om vi endast pratar upplösning), men nya SE har CPU+GPU+OS som verkligen kommer att köra cirklar runt snart sagt alla andra mobiler om man ser till prestanda. Folk kommer att uppleva SE som blixtsnabb.
Kameran är sannolikt bra nog för folk flest, även där är det viktigt att den är snabb och inte tar suddiga bilder på barnen.

Jag har jämfört specarna för nya iphone SE och Samsung S10E och är rimligt övertygad om att de flesta finner att SE "flyter" bättre, men att foton ser bättre ut på S10E som har större och bättre skärm. Hemknappen på Iphone tror jag faktiskt att många ser som ett plus. Jag känner flera som sitter med Iphone 6S eller liknande fortfarande, för dem är detta en perfekt uppgradering. Lite grand som jag upplevde när jag uppdaterade min Galaxy S4 till Galaxy S7 (inte edge). Samma telefon, men mycket bättre (snabbare) kamera, och en smula snabbare. (S8 och uppåt har jag inte känt behov av)

Tycker de är så dumt. Det är typ som att skaffa ett 2080 Ti och lira spel på 720p 16 tums skärm...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Comviq erbjuder "förköp" men uppger inget pris?! Hur tänker dom här tror ni? https://webbutik.comviq.se/apple-iphone-se.html

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Perfekt lur till mig, storleken på min iPhone 8 är perfekt och min telefon används för att prata i telefon samt köra Spotify i bilen och på jobbet inget mer. Perfekt!

Då behöver du ju inte denna? Då kan du ju skaffa en 6a eller ngt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

5500:- för en 3 år gammal iPhone eller 1 år gammal Samsung A40 för 2500:-

Samsungen har OLED vs LCD skärm.
5,9 tum vs 4,7 tum
1080x2340 vs 750x1334 pixlar
externt minneskort
iphonen har dock bättre IP klass

Ändå vill min dotter ha iphonen...varför?

Permalänk
Medlem

Bra!
Var lite rädd att Apple enbart skulle göra stora mobiler framöver.
Anser att denna storlek är perfekt för mig. Vill kunna ha mobilen i fickan utan att det blir för klumpigt.
Dock förstår jag att en del vill ha ännu mindre.

Har Iphone 7 som arbetsmobil och en Moto e6 plus privat. Föredrar iOS. Sen upplever jag iOS vara snabbare än android trots snabbare hårdvara på pappret. Att Apple håller sina mobiler uppdaterade längre är ett stort plus.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e3henri:

5500:- för en 3 år gammal iPhone eller 1 år gammal Samsung A40 för 2500:-

Samsungen har OLED vs LCD skärm.
5,9 tum vs 4,7 tum
1080x2340 vs 750x1334 pixlar
externt minneskort
iphonen har dock bättre IP klass

Ändå vill min dotter ha iphonen...varför?

Hon är ju inte dummare än att hon ser till TCO för en telefon som får uppdateringar längre, har högre andrahandsvärde, enklare att få reparerad och som är mer vattentålig.

Sen har den klart bättre processor, pappa får kolla lite prestandatester.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hon är ju inte dummare än att hon ser till TCO för en telefon som får uppdateringar längre, har högre andrahandsvärde, enklare att få reparerad och som är mer vattentålig.

Sen har den klart bättre processor, pappa får kolla lite prestandatester.

Om det nu ändå vore så väl. 12 åringen är mer intresserad av vilka emojis den har

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Valfri bra android lur från förra året.

Nej det finns ingen Andorid telefon telefon som är i närheten av denna egenskaper. Detta av hur många anledningar som helst, som att efterfrågan på dessa mobiler är superlåg bland den typ av användare som ofta kör Android. Så den Androidtillverkaren som försöker göra någon liknande telefon kommer få en flopp, då marknaden för dessa Android telefoner är väldigt liten.

Skrivet av e3henri:

5500:- för en 3 år gammal iPhone eller 1 år gammal Samsung A40 för 2500:-

Samsungen har OLED vs LCD skärm.
5,9 tum vs 4,7 tum
1080x2340 vs 750x1334 pixlar
externt minneskort
iphonen har dock bättre IP klass

Ändå vill min dotter ha iphonen...varför?

Ungdomar vill ha samma som andra ungdomar detta oavsett vad. Inte minst ser det på kläder då väldigt många måste ha stora tryck där varumärket står på dessa, detta för att man inte annars kan se att kläderna var dyra.