Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

Vill jag spela Xbox-spel så kan jag göra det på min PC. Vill jag spela Playstation-spel så kan jag oftast inte göra det på min PC, då jag i princip uteslutande använder Playstation-konsolen för dess exklusiviteter.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Oj mycket billigare än vad jag vågat hoppas på!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

Vill jag spela Xbox-spel så kan jag göra det på min PC. Vill jag spela Playstation-spel så kan jag oftast inte göra det på min PC, då jag i princip uteslutande använder Playstation-konsolen för dess exklusiviteter.

De flesta av spelen som visades kommer också släppas på PC. Missade dock vad som gällde för Demons Souls remastern och nya God of War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De flesta av spelen som visades kommer också släppas på PC. Missade dock vad som gällde för Demons Souls remastern och nya God of War.

De flesta spelen som visades var 3e-partsspel God of War och Spider-Man: MM kommer vara PS5-exklusiviteter gissar jag på då föregångarna var PS4-exklusiviteter.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Konsolgrävare

Playstation 5 Showcase

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De flesta av spelen som visades kommer också släppas på PC. Missade dock vad som gällde för Demons Souls remastern och nya God of War.

Demon Souls kommer på PC det var väll det enda jag kände att jag ville spela också. Är inte så mycket för single player RPGs.

Skaffar jag konsoll så skulle det nog helt enkelt bli min "sportspels" maskin, NHL, FIFA, UFC typ. Frågan är då om det är värt det.

Men den som gillar storydrivna singleplayer spel så borde det här vara ett givet köp.

Permalänk
Medlem

Kul dock att Demons Souls är ett exklusivt släpp till konsol men att det kommer släppas på pc. Jag tolkar det som att det kommer samtidigt till PC och konsol då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LastNinjas:

Demon Souls kommer på PC det var väll det enda jag kände att jag ville spela också. Är inte så mycket för single player RPGs.

Skaffar jag konsoll så skulle det nog helt enkelt bli min "sportspels" maskin, NHL, FIFA, UFC typ. Frågan är då om det är värt det.

Men den som gillar storydrivna singleplayer spel så borde det här vara ett givet köp.

Härligt med PC släpp! Blir att skaffa!
PS3 versionen via RPCS3 gillar jag att rekommendera men med PC släpp blir ju denna enkel att föreslå med. Bästa Souls spelet i mitt tycke.

Konsol och sport känns Xbox och Game Pass som ett bra val annars, speciellt när EAs utbud kommer ingå i denna framöver. Eller köpa varje nytt spel på PS4 då.

Problemet med Sony för mig är ofta att de vill göra skjutspel men envisas med handkontroll. Men denna gång gillade jag varken att se var rätt tydlig med olja spel vi får till PC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

De flesta spelen som visades var 3e-partsspel God of War och Spider-Man: MM kommer vara PS5-exklusiviteter gissar jag på då föregångarna var PS4-exklusiviteter.

Var verkligen God of War endast PS5 exklusiv? PC texten var ganska liten. Missade själv då jag kollade på annat i slutet av klippet.

Permalänk
Medlem

Många bra PS4 spel via PSN Plus. Nu råkar jag ju ha en del av dem och spelat igenom och sålt de andra men men riktigt bra för nya spelare som missat PS4.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tror jag ändå bestämt mig för versionen med läsare med dessa anledningar:
-Köpa och spela PS4-spel billigare då jag inte hade en PS4 och missat många bra spel.
-Möjlighet att låna spel av kompisar och brorsan.
-Inte låsa mig till PS Store och kunna köpa spel i butik på rea.

Det känns ändå som att de 1000kr extra kommer sparas in på andra håll om nu nästan alla PS4-skivor kommer gå att stoppa in i PS5 sen.

Inte ett ord om AC:Valhalla så Xbox har en tids exklusivitet?

Edit: Kommer PS Now funka på PS5 tro? Hade älskat gamla Ratchet & Clank på PS5 bland annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Massa nytt:

En del intressant om hårdvaran där... Nätverksport, till exempel. Trevligt trevligt. Men åas stödjer de ju 5GHz wifi-6 den här gången, vilket inte var fallet med första generationen PS4 (vilket var stolligt.) Bor man där jag gör med femtitolv 2.4GHz nätverk inom syn och hörhåll så är nätverksport ett krav om man vill få stabil pålitlig prestanda utan 5GHz-kapabilitet.

Konsollen är cirka 400mm hög... Jösses! Men så drar den 340W också i digitalutförande, dubbeljösses!! Det är mer än första generationen PS3! Inte undra på att den är stor - och tung! Nästan 4 kilo för digitalversionen. Måste vara en rent jättelik fläkt och kylare därinne. Plus rejält saftig nätdel också, särskilt för en spelkonsoll, säkert minst 500W. Så går det väl när man klockar sin GPU till 2.2GHz!

Hade en känsla att maskinen skulle bli en törstig best efter jag hörde Cernys presentation nu i mars, och man fick det ju som indirekt bekräftat efter konsollens form presenterades i juni. Den skulle ju inte vara hög som citadellet i Half-Life 2 om det inte fanns en anledning, typ!

Inte mindre än fyra USB-portar. Intressant. Ingen med stöd för 20Gbit, men men. Tror iofs 10 räcker i en spelkonsoll... Kameran lär ta upp en port, och sedan har man två 10Gbit-portar kvar för backuplagring av spel (porten lär bli svårmättad med hårddisk får man ju säga), med en sista långsam port för att ladda handkontrollen med.

Tråkigt att dolby vision inte stöds, eller atmos. Ett feltänk av Sony, som någon sa. De stödjer ju Variable Refresh Rate iallafall - alltid något! Funderade på hur det låg till med det eftersom de inte sagt något om den funktionen förrän nu, men det vore ju rena snurren att stödja 4k/120Hz utan det så... Bra att det finns, med andra ord.

Fetdiggar konsollens formgivning för övrigt. Vet att vissa finner den mindre attraktiv, men själv gillar jag den styggt. Har förhandsbokat en digital redan, då jag verkligen uppskattar dess symmetriska form, samt eftersom jag inte bryr mig om skivor längre.

Skulle vilja se stillbilder av konsollens ovansida och baksida. Hoppas någon kan skärmdumpa dem ur videoströmmen om inte Sony publicerar något snart...

Permalänk

Jag tittar på prisjakt och ser att alla svenska butiker säger att PS5 kostar 10,000. Det kan väl inte stämma? Det är ju banne mig det DUBBLA av vad det egentligen kostar. Om det är det korrekta priset så finns det inte en snöbolls chans i helvetet att jag tänker köpa PS5. Då är det mycket mer värt att spara till nya datordelar. 10,000 och sedan spel som är 200 spänn dyrare är ju rena jävla rånet.

Snälla någon, säg till mig att det inte stämmer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreamsauce:

Jag tittar på prisjakt och ser att alla svenska butiker säger att PS5 kostar 10,000. Det kan väl inte stämma? Det är ju banne mig det DUBBLA av vad det egentligen kostar. Om det är det korrekta priset så finns det inte en snöbolls chans i helvetet att jag tänker köpa PS5. Då är det mycket mer värt att spara till nya datordelar. 10,000 och sedan spel som är 200 spänn dyrare är ju rena jävla rånet.

Snälla någon, säg till mig att det inte stämmer!

Suck... Har du varit inne på en av de butikerna? 10.000 är priset som las ut för att man ska kunna förhandsboka exemplar. Du kan inte förhandsboka utan pris, och de kan inte höja priset efter förhandsbokningen utan endast sänka det. Därav lägger de 10k och sen adjusterar de ner priset när konsolens riktiga pris kommer.

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Suck... Har du varit inne på en av de butikerna? 10.000 är priset som las ut för att man ska kunna förhandsboka exemplar. Du kan inte förhandsboka utan pris, och de måste sälja för priset de lägger ut. Därav lägger de 10k och sen adjusterar de ner priset när konsolens riktiga pris kommer.

Det var den tanke jag hade, så jag var tvungen att bekräfta. Blev alldeles uppspelt! Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Ingen har adresserat den stora fällan -- spel för 70-80$. Trist utveckling.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Inaktiv

"PS5: 350W"
Jävlar... och jag tyckte Geforce 3080 var törstig. Förvisso är PS5 ett helt system men ändå extremt högt för en konsol. Samtidigt borde prestandan i 3080 vara betydligt högre med, men valet av Samsungs 8nm var ett stort misstag i det fallet.

Har vi sett siffror för Xbox Series X ännu här? Då den ska vara kraftfullare bör det vara ännu högre där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av futhark14:

Ingen har adresserat den stora fällan -- spel för 70-80$. Trist utveckling.

Instämmer, de som köper den utan optisk läsare tror de sparar 100 euro men kommer få betala mer över tid då de helt blir inlåst i Sonys tjänster. Jag rekommenderar verkligen alla de som funderar på en PS5 att köpa den med optisk läsare då ni bör spara pengar över tid. Samt håller Sony ifrån att Appleifiera Playstation ett tag till.

Såvida nu inte Sony börjar skicka med aktiveringskoder med boxade spel som låser spelet till ett konto då, mer likt hur det är på PC.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har lagt ut versionen med dvd för 5990:-, trodde det förväntade priset var ~5500:- men jag hittar inget annat pris på nätet i .se än det gamla på 9999:-

vet ni nått annat ställe som ändrat priset?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

"PS5: 350W"
Jävlar... och jag tyckte Geforce 3080 var törstig.

Har vi sett siffror för Xbox Series X ännu här? Då den ska vara kraftfullare bör det vara ännu högre där.

Helt galet! Men äntligen så släpps konsoler som har riktigt bra hårdvara!

Enligt Austin Evans så har Series X en 300W PSU, vet ej om det stämmer dock för finns inga officiella uttalanden ännu.

Skrivet av anon5930:

Instämmer, de som köper den utan optisk läsare tror de sparar 100 euro men kommer få betala mer över tid då de helt blir inlåst i Sonys tjänster. Jag rekommenderar verkligen alla de som funderar på en PS5 att köpa den med optisk läsare då ni bör spara pengar över tid. Samt håller Sony ifrån att Appleifiera Playstation ett tag till.

Håller helt och hållet med! Sen så går den alltid att använda som en 4K spelare också! (Dock utan Dolby Atmos och Vision )

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hur bär man sig egentligen åt för att förboka? Microsoft aviserade väl ett datum då du kan förboka xboxen. Har sony gjort något liknande (för sverige)?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av iDEOT:

Hur bär man sig egentligen åt för att förboka? Microsoft aviserade väl ett datum då du kan förboka xboxen. Har sony gjort något liknande (för sverige)?

I Sverige så finns inga "regler" inom förhandsbokningar så butiker kan lägga upp varan långt innan release. Så det är bara välja en butik och hoppas på det bästa! Ingen vet, men kan nog vara svårt att få sin konsol vid release om man inte har förhandsbokat redan 😕

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Inte ett ord om AC:Valhalla så Xbox har en tids exklusivitet?

Det har jag väldigt svårt att tro. Kommer ju till Stadia så tror bara det är att Sony inte pushar den. Känns inte så Ubisoft att jobba med exklusiviteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Mediamarkt har lagt ut versionen med dvd för 5990:-, trodde det förväntade priset var ~5500:- men jag hittar inget annat pris på nätet i .se än det gamla på 9999:-

vet ni nått annat ställe som ändrat priset?

Dustin och Netonnet har just nu uppdaterat priserna. Elgiganten har inte ens produkten inne för att förhandsboka?

Jag lyckades i alla fall norpa en förhandsbokning av disk-versionen på Mediamarkt, verkar vara som den är slutsåld nu hos Mediamarkt i alla fall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

nästan så att jag kommer köpa en PS5 bara för GOW och Demon Souls...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Konsolgrävare

Retail Boxart

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Webhallen när det kommer till förbokningar, visst tar dom i ordning när det ska skickas ut?

Haft min PS5 förbokad sedan "Beställningsdatum 2019-05-21 08:24" och då bör man ju rimligen ha en plats i första batchen

@Webhallen - taggar med er här så kanske man kan få ett riktigt svar också

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED