Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem

Borde inte Sony försöka släppa PS5 innan 22 september när förhandsbokningarna till Xbox börjar och folk som är nya i konsolvärlden bara går på det som finns att se i nuläget?

Ska bli intressant att se om Sony har något motdrag mot Xbox Game Pass som lockar mer och mer av vad jag har läst i diverse kommentarsfält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Borde inte Sony försöka släppa PS5 innan 22 september när förhandsbokningarna till Xbox börjar och folk som är nya i konsolvärlden bara går på det som finns att se i nuläget?

Ska bli intressant att se om Sony har något motdrag mot Xbox Game Pass som lockar mer och mer av vad jag har läst i diverse kommentarsfält.

Det måste komma någon information senast nästa vecka, har otroligt svårt att tro något annat. Som du säger, att låta XSX gå till förbokning utan att säga ett ord hade varit ekonomiskt självmord för Sony i det här läget.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@tyvar1: ja det är synd. Jag har inga Dolby Vision eller Atmos-bestyckade enheter just nu, men konsolerna ska ju leva i flera år och vem vet vilka produktnyheter hushållet benådas med framöver. Blir det en TV eller ljudsystem med Dolby-finesser är det ju trist att inte kunna använda dessa. Men samtidigt lär 3D-ljudsystemet Tempest i PS5 vara mycket smutt att använda, tänker nog uppgradera mina hörlurar för spelande i hemmet framgent när de perfekta lurarna dyker upp.

Tror också Tempes blir riktigt fint men tråkigt med att inte stödja dessa funktioner ändå, speciellt för dom som vill använda konsolen som en 4K Blu Ray spelare 😔

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det måste komma någon information senast nästa vecka, har otroligt svårt att tro något annat. Som du säger, att låta XSX gå till förbokning utan att säga ett ord hade varit ekonomiskt självmord för Sony i det här läget.

Det är ju dock endast förbokning på deras egna sidor. Alla vanliga butiker har det gått bra att boka länge. Tror nog där majoriteten förhandsbokar. Haar aldrig hört någon som t.ex. förhandsbokat direkt på Sonys sida, men jag kan vara fel på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Det är ju dock endast förbokning på deras egna sidor. Alla vanliga butiker har det gått bra att boka länge. Tror nog där majoriteten förhandsbokar. Haar aldrig hört någon som t.ex. förhandsbokat direkt på Sonys sida, men jag kan vara fel på det också.

Inte nog med det, det är faktiskt en "lott" till att FÅ förboka alltså är det inte en garanti till en förbokning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Hoppas inte detta stämmer:

Xbox Series X/S officially will be the only next-gen consoles supporting both the industry leading Dolby Vision and Dolby Atmos! #XGonGiveItToYa https://t.co/4l7UcQnhUW https://twitter.com/aarongreenberg/status/1304200660783517696

Jag har en LG OLED som klarar Dolby Vision så stort minus där. När jag väl byter ljudlösning (analog hifi idag) så blir det Dolby Atmos. Rejält feltänk av Sony där om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Det är ju dock endast förbokning på deras egna sidor. Alla vanliga butiker har det gått bra att boka länge. Tror nog där majoriteten förhandsbokar. Haar aldrig hört någon som t.ex. förhandsbokat direkt på Sonys sida, men jag kan vara fel på det också.

Jo absolut. Haft min PS5 förbokad sedan 2019. Men det är här, i USA fungerar det annorlunda, där är det omöjligt att boka en konsoll innan tillverkaren tillåter det, vilket i Xbox fall här var 22 september.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hoppas inte detta stämmer:

Xbox Series X/S officially will be the only next-gen consoles supporting both the industry leading Dolby Vision and Dolby Atmos! #XGonGiveItToYa https://t.co/4l7UcQnhUW https://twitter.com/aarongreenberg/status/1304200660783517696

Ja lite tråkigt är det https://www.dolby.com/gaming/

Och det gör inte saken bättre när det än så länge bara går att uppleva sonys egna 3d ljud genom deras egna hörlurar värkar det som 🙄😑
https://www.google.se/amp/s/www.tomsguide.com/amp/features/ps...

https://www.google.se/amp/s/www.whathifi.com/amp/features/ps5...

Men man kan ju hoppas att de ändrar på det framöver. Specielt efter som monga som jag sitter på rätt bra ljudsystem med atmos och dtsx till sinna tv-apparater.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hoppas inte detta stämmer:

Xbox Series X/S officially will be the only next-gen consoles supporting both the industry leading Dolby Vision and Dolby Atmos! #XGonGiveItToYa https://t.co/4l7UcQnhUW https://twitter.com/aarongreenberg/status/1304200660783517696

Tråkigt då jag har både Vision och Atmos i vardagsrummet. Trodde man lärt sig från PS3 att det inte är positivt gentemot utvecklare att ha massa egna lösningar.

Permalänk
Medlem

För er som inte vill ha en vit och har lite extra pengar över så kommer ett företag att sälja dom i 3 färger.. 24k gold plated, platinum och 18k rose gold

https://www.trulyexquisite.co.uk/24k-gold-ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hoppas inte detta stämmer:

Xbox Series X/S officially will be the only next-gen consoles supporting both the industry leading Dolby Vision and Dolby Atmos! #XGonGiveItToYa https://t.co/4l7UcQnhUW https://twitter.com/aarongreenberg/status/1304200660783517696

Tyvärr verkar det stämma för Sony har utvecklat ett eget sound som heter Tempest 3D AudioTech
Det var verkligen synd

stavfel m.m.
Permalänk
Konsolgrävare

PlayStation 5 Showcase broadcasts 16 September 22.00

Before PlayStation 5 launches this holiday, we wanted to give you one more look at some of the great games coming to PS5 at launch (and beyond!).

Our next digital showcase will weigh in at around 40 minutes, and feature updates on the latest titles from Worldwide Studios and our world-class development partners. 

Tune in live on Twitch or YouTube this Wednesday, September 16 at 22.00 to see what’s next for PS5.

http://play.st/PS5Showcase

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte gå över till konsol och ps5..... Men finns inte atmos stöd eller Dolby vision så är den konsolen rätt begränsad. Netflix på konsolen kommer inte heller stödja atmos och Dolby vision heller då? Likaså blu Ray filmer?
Känns ju som man få väldigt mycket mer med X förutom alla de grymma spelen..... Blir väl att uppgradera pcn istället och hoppas Sony släpper mer spel där.....

Permalänk
Medlem

Dolby Atmos borde gå från BluRay genom att din förstärkare gör avkodningen. Men det kommer tyvärr inte funka för spel och Dolby Vision blir kört för både spel och film. =/

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men tror ni att man körd gällande att få en konsol till release om man beställer på nytt idag? Har en beställning sen den 29/7 2020 hos MediaMarkt, men det gäller den vanliga konsolen och efter lite funderan vill jag köra på en Digital Edition istället. Kan absolut höra med MediaMarkt om de kan lägga om min order, men beställer gärna någon annanstans. 🙂 Har inte köpt en konsol vid release sen Xbox 360 och då kunde man ju gå in vart som och plocka den från hyllan. Vill inte gå miste om en konsol, men förstår även att jag är lite late to the party, haha.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Kanske en dum fråga, men tror ni att man körd gällande att få en konsol till release om man beställer på nytt idag? Har en beställning sen den 29/7 2020 hos MediaMarkt, men det gäller den vanliga konsolen och efter lite funderan vill jag köra på en Digital Edition istället. Kan absolut höra med MediaMarkt om de kan lägga om min order, men beställer gärna någon annanstans. 🙂 Har inte köpt en konsol vid release sen Xbox 360 och då kunde man ju gå in vart som och plocka den från hyllan. Vill inte gå miste om en konsol, men förstår även att jag är lite late to the party, haha.

Det kan nog vara lite sent nu tyvärr då enligt rätt så trovärdiga rykten (eller var det Sony själva som sa det) verkar det inte komma jätte många exemplar till release.

Men jag vet att man kunde ändra sin bokning till en digital på t.ex. Webhallen och Inet utan att tappa sin plats i kön så har du tur kan man göra det på Mediamarkt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Det kan nog vara lite sent nu tyvärr då enligt rätt så trovärdiga rykten (eller var det Sony själva som sa det) verkar det inte komma jätte många exemplar till release.

Men jag vet att man kunde ändra sin bokning till en digital på t.ex. Webhallen och Inet utan att tappa sin plats i kön så har du tur kan man göra det på Mediamarkt också.

Haha, jag vet inte om MediaMarkt bullshittade mig, men jag ringde de och de tog bort den gamla ordern, la upp en ny och sa sedan att de inte använder något kösystem. "Så länge knappen för förhandsbokning finns får man den till release". Låter som att jag kan bli utan konsol nu.. 😂 Varför beställde jag inte bara ifrån Inet eller Webhallen..

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Haha, jag vet inte om MediaMarkt bullshittade mig, men jag ringde de och de tog bort den gamla ordern, la upp en ny och sa sedan att de inte använder något kösystem. "Så länge knappen för förhandsbokning finns får man den till release". Låter som att jag kan bli utan konsol nu.. 😂 Varför beställde jag inte bara ifrån Inet eller Webhallen..

Hmm ja det låter ju väldigt konstigt. Tvivlar på att Mediamarkt har vetat sedan dom började ta emot förhandsbokningar exakt hur många enheter dom kommer få

Får hoppas att det löser sig och att du får en hos dom ändå!

Permalänk
Medlem

Nya prisrykten: https://www.engadget.com/playstation-5-449-production-rumor-0...
Sub $400 för varianten utan optisk medialäsare.

Permalänk
Medlem

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

Kort och gott så är det spelen som avgör för mig och där tycker jag att Playstation vinner rätt rejält över Microsoft då jag gilar stora story drivna spel som Last of Us, God of War osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

Enkom för att kunna spela som Spider-Man i Marvel's Avengers. Nej, men skämt å sido.. Helt och hållet pga deras speltitlar. Jag gillar de studios som Sony har under sina vingar och enligt mig tycks de satsa väldigt bra på spel. Jag har ägt både Xbox och Playstation, och de exklusiva spelen från Sony faller mig oftast mer i smaken. Xbox har helt klart ett gäng titlar som är bra, men personligen känner jag att många spel från Microsofts studior dessvärre mer känns som gimmicks än något annat.

Exempel på exklusiva spel i mitt PS4-bibliotek är t ex God of War, Horizon Zero Dawn, Days Gone, Last of Us 1 & 2, Marvel's Spider-Man, Death Stranding, Ghost of Tsushima, etc etc. Enligt mig har Xbox mer eller mindre 3 st titlar jag dras till och det är Gears of War, Halo och Fable. Enligt mig så har dock ingen av dessa levererat något magiskt på länge.. Tyvärr! Verkligen. Fable Lost Chapters är ett av mina all time favorite games.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

För att jag har Playstation 1, 2, 3, 4 och inget X-box.
Så ser inte vitsen med att byta, än i alla fall

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

Jag kommer nog köpa en PS5 vid release men jag kommer kanske även köpa en Xbox Series X (eller S) men det blir kanske lite senare om något år eller så. Både PS5 och Xbox Series X ser ut att ha tillräckligt bra prestanda, det är inte huvudskälet att jag väljer PS5 i första hand. Om hårdvaruspecifikationerna hade varit ombytta för PS5 och Xbox Series X så hade jag ändå valt PS5, jag tror inte att den ena konsolen kommer "krossa" den andra pga skillnader i hårdvara.

För PS5 så är det spelen som är viktigast för mig och typen av spel som brukar släppas på PS. Jag gillar mest singelplayer spel med bra story och även JRPGs och de har ju historiskt varit bättre på Playstation. Ett litet plus är att jag i början av PS5s livscykel kan spela mina PS4 spel (eller i alla fall förhoppningsvis de flesta) också innan det har kommit flera rena PS5-spel.

Spelar man mycket multiplayer så kan det ju även vara en ide att välja den konsol som de flesta av sina vänner väljer men det börjar ju bli mer vanligt med crossplay så man kan spela mot spelare på en annan platform. I och med att fler spel har crossplay så minskar ju signifikansen på det argumentet även om det i dagsläget är långt ifrån alla spel som har crossplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

De exklusiva spelen lockar mer då jag föredrar singleplayer-spel med en bra story. Har även en del spel till PS4 i backloggen som jag har tänkt att spela på PS5. Den enda spelserien jag saknar är Forza, men det kan jag spela på min dator.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Inaktiv

@Clarence_s:

Ser ingen poäng med xbox, hade en 360 för några år sedan. Spelade endast tredjepartsspel. Tycker inte microsoft har några exclusives alls som lockar. + Att man kan spela allt xbox har att erbjuda på pc. Vad är poängen liksom? Lika bra att köpa/uppgradera datorn för pengarna man lägger på en xbox.

Playstation har exclusives och många av dem, bästa konsolspelen är ju playstationspel det är ju ett faktum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Ni som väljer att köpa playstation 5 istället för xbox series x, vad fick er att fatta ert beslut?

1) Exklusiva spelen - Xbox-lir körs på PC. 2) Bakåtkompatibilitet till fantastiska PS4-spelutbudet. 3) Har ägt samtliga PS-generationer + Xbox-generationer. PS har varit min favorit i samtliga. Denna generation kommer jag stå över Xbox fullständigt, då jag på något mirakulöst sätt gått och blivit mindre oklyftig på äldre da’r.

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk
Konsolgrävare

16 September 22.00

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Den som vill titta på FZ:s uppesittarkväll följt av streamen kan göra det i videon nedan, de drar igång kl 21:30 med försnack. Eventet drar igång kl 22.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem