Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Det blir ju ännu värre när man vet att den är riktad mot utvecklare, som redan vet allt det här.

Han pratar ju som att han pratar inför en dagisklass

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hahaha, älskar hårdvarubeskrivningen. xD

"Prestandamål" Säkert.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Avslutningsvis talar Cerny om en annan fördel. Med en mekanisk hårddisk måste alla kritisk data laddas in i systemminnet, men med en SSD-enhet kan de texturer och data som behövs laddas in löpande under spelets gång. Det innebär större svängrum för utvecklare och i praktiken att mer primärminne finns tillgängligt.

Detta blir spännande när det kommer till PC-plattformen genom portade spel från spelkonsollerna. Kanske vi till sist kommer se att det finns en faktiskt nytta eller till och med ett krav på att ha en NVMe-SSD på en speldator?

Till skillnad från idag då en snabb SSD inte ger någon märkbar skillnad mot en ordinär SATA-SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Xinpei: Det blir ju ännu värre när man vet att den är riktad mot utvecklare, som redan vet allt det här.

Han pratar ju som att han pratar inför en dagisklass

Well. Man kan ju inte sitta och förutsätta att alla vet detta. Dessutom är det väldigt informativt även om det han säger är något man redan visste.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Well. Man kan ju inte sitta och förutsätta att alla vet detta. Dessutom är det väldigt informativt även om det han säger är något man redan visste.

Visste inte hälften av detta så det är ju intressant för min det...

Permalänk
Medlem

primitive shaders

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Visste inte hälften av detta så det är ju intressant för min det...

Jag tycker också han är väldigt bra. Jag har inte läst på så mycket om just konsollerna så det mesta är nytt för mig. Han är supertydlig och har rätt trevlig röst att lyssna på även om den är lite "robotaktig".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lite Bob Ross känsla ändå.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jisses vilken snooze-fest....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Well. Man kan ju inte sitta och förutsätta att alla vet detta. Dessutom är det väldigt informativt även om det han säger är något man redan visste.

Nu är det mer intressant i alla fall när han pratar om GPU:n

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tycker också han är väldigt bra. Jag har inte läst på så mycket om just konsollerna så det mesta är nytt för mig. Han är supertydlig och har rätt trevlig röst att lyssna på även om den är lite "robotaktig".

mjo håller med, lär mig lite mer om ps3/4an med vilket är kul.
Visste inte exakt vad som sittter i ps4an förutom AMD AMD AMD
Ps3an har jag ingen aning om alls AMD?

Permalänk
Medlem

Nu hoppas vi han nämner att det sitter 42-ultra-slimfläktar som kommer göra den helt tyst även i hög belastning. Är trött på högljudda konsoler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu hoppas vi han nämner att det sitter 42-ultra-slimfläktar som kommer göra den helt tyst även i hög belastning. Är trött på högljudda konsoler!

Nej. 40 st 40 mm fläktar is life! Konsolen ska vibrera ut genom fönstret.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

mjo håller med, lär mig lite mer om ps3/4an med vilket är kul.
Visste inte exakt vad som sittter i ps4an förutom AMD AMD AMD
Ps3an har jag ingen aning om alls AMD?

PS3an var CELL (IBM / Sony cpu och ev något mer företag? ) och Nvidia

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu hoppas vi han nämner att det sitter 42-ultra-slimfläktar som kommer göra den helt tyst även i hög belastning. Är trött på högljudda konsoler!

jag måste ha haft tur där, har både ps4 och pro samt xbox one och x , ingen av dom låter alls när jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

PS3an var CELL (IBM / Sony cpu och ev något mer företag? ) och Nvidia

Ingen aning, har en ps3 fat 40gb men vet inte vad den är byggt på då jag inte är insatt för att det är en "console"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

jag måste ha haft tur där, har både ps4 och pro samt xbox one och x , ingen av dom låter alls när jag spelar

Kan ju säga att min PS4 gen 1 låter som en dammsugare så fort man startar den.

PS5s GPU är cappad vid 2,23 GHz. Imponerande och framförallt betydligt högre än Xbox X-series. Kan dock bli svårt att kyla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. 40 st 40 mm fläktar is life! Konsolen ska vibrera ut genom fönstret.

Haha, fair enough!

Skrivet av ExcZist:

jag måste ha haft tur där, har både ps4 och pro samt xbox one och x , ingen av dom låter alls när jag spelar

Om jag för över pengar till dig, köper du en till mig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan ju säga att min PS4 gen 1 låter som en dammsugare så fort man startar den.

Hehe jag hade nog tur

Skrivet av Viktorph:

Haha, fair enough!

Om jag för över pengar till dig, köper du en till mig då?

Kan ju se någon dag om jag kan kolla kartongerna för playstation 4/pro så vet du vilka jag har .
Pro kartongen är på vinden och den andra någon annanstans bra gömd... xD

Permalänk
Medlem

Från tabellen:

Playstation 5
...
Kretsyta - Den finns
...
Prestandamål - Säkert

Intressanta specifikationer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Från tabellen:

Playstation 5
...
Kretsyta - Den finns
...
Prestandamål - Säkert

Intressanta specifikationer!

Tänkte direkt på Nvidias " It just works" XD

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Du kanske har en senare variant av PS4? Jag har också releasedags PS4an, och den låter som en dammsugare den med även om den blev bättre efter att ha bytt kylpasta.

För mig att det kom en annan variant några månader senare som inte drog lika mycket ström heller, och gick lite svalare och tystare.

Lite si och så om jag ska förboka.. troligen inte då det egentligen aldrig varit svårt att få tag på en Playstation på releasedagen (förutom PS1 som jag förbokade) ,men nu med Corona vet man ju aldrig om det kanske blir lite leveransproblem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är orolig över hur sparsamt med lagringsutrymme enheterna levereras med :/
Kollade över mina PS4-spel nu och majoriteten kräver 50 GB styck. I och med att konsolerna tar nästa "grafikkliv" tänker jag mig att de nya spelen kommer kräva betydligt mer lagringsutrymme.

Jag vill kunna ha fler än 5 spel installerade på SSDn samtidigt. I och med att det (gissningsvis) kommer ta en evighet att installera och därefter patcha spelen känns det riktigt drygt att behöva jonglera mellan sina spel och installera/avinstallera beroende på vad man är sugen på att spela.

Att koppla in en extern hårddisk via USB som jag har idag till min PS4 kommer inte hjälpa då jag aldrig kommer komma i närheten av läshastigheterna spelen kräver. Det verkar åtminstone finnas möjligheten att byta till större SSD.....men kan bli tufft att hitta någon med 5,5 GB/sek i 5 TB-klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag är orolig över hur sparsamt med lagringsutrymme enheterna levereras med :/
Kollade över mina PS4-spel nu och majoriteten kräver 50 GB styck. I och med att konsolerna tar nästa "grafikkliv" tänker jag mig att de nya spelen kommer kräva betydligt mer lagringsutrymme.

Jag vill kunna ha fler än 5 spel installerade på SSDn samtidigt. I och med att det (gissningsvis) kommer ta en evighet att installera och därefter patcha spelen känns det riktigt drygt att behöva jonglera mellan sina spel och installera/avinstallera beroende på vad man är sugen på att spela.

Att koppla in en extern hårddisk via USB som jag har idag till min PS4 kommer inte hjälpa då jag aldrig kommer komma i närheten av läshastigheterna spelen kräver. Det verkar åtminstone finnas möjligheten att byta till större SSD.....men kan bli tufft att hitta någon med 5,5 GB/sek

Xboxen hade väl möjlighet till riktigt snabba minneskort om nu det interna inte räcker

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Icte:

Från tabellen:

Playstation 5
...
Kretsyta - Den finns
...
Prestandamål - Säkert

Intressanta specifikationer!

Jag måste också få ha roligt ibland!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Att lyssna på den här killen är som att bli tuggad till döds av en tandlös krokodil ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@ExcZist: Du kanske har en senare variant av PS4? Jag har också releasedags PS4an, och den låter som en dammsugare den med även om den blev bättre efter att ha bytt kylpasta.

För mig att det kom en annan variant några månader senare som inte drog lika mycket ström heller, och gick lite svalare och tystare.

Lite si och så om jag ska förboka.. troligen inte då det egentligen aldrig varit svårt att få tag på en Playstation på releasedagen (förutom PS1 som jag förbokade) ,men nu med Corona vet man ju aldrig om det kanske blir lite leveransproblem.

Letade fram min ps4 kartong och model nummret är CHU-1004A och den förbokades av min farbror rätt tidigt.
Min ps4 pro köptes 2016 , kollade beställningen på nätet.
Men jag kan inte säga att jag hör min vanliga ps4, min ps3 låter ju som ett plan och den stör man sig på med

Permalänk
Medlem

Var det allt? Ouch. Vilken besvikelse. Hade förväntat mig att de skulle visa upp något iaf. Inte en timme lång föreläsning om hur hörsel fungerar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag är orolig över hur sparsamt med lagringsutrymme enheterna levereras med :/
Kollade över mina PS4-spel nu och majoriteten kräver 50 GB styck. I och med att konsolerna tar nästa "grafikkliv" tänker jag mig att de nya spelen kommer kräva betydligt mer lagringsutrymme.

Jag vill kunna ha fler än 5 spel installerade på SSDn samtidigt. I och med att det (gissningsvis) kommer ta en evighet att installera och därefter patcha spelen känns det riktigt drygt att behöva jonglera mellan sina spel och installera/avinstallera beroende på vad man är sugen på att spela.

Att koppla in en extern hårddisk via USB som jag har idag till min PS4 kommer inte hjälpa då jag aldrig kommer komma i närheten av läshastigheterna spelen kräver. Det verkar åtminstone finnas möjligheten att byta till större SSD.....men kan bli tufft att hitta någon med 5,5 GB/sek i 5 TB-klassen

Han pratade ju om det där, att mycket data idag är upprepad pga att man ska kunna minska laddtider.
Antagligen därför det även är begränsat vilka diskar som är ”kompatibla” (hastighet).

Det nya ljudchippet verkar jäktigt coolt.

Men märklig presentation, den gemene gejmern kan ju inte fattar ett skit.
Trist man inte fick se någon design.

Permalänk
Medlem

Grym presentation!
Precis som jag trodde så är lagringen det största framsteget för spelutveckling kommande generation.