Vilket brädspel spelade ni senast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Sugen på att börja spela brädspel och då gärna i Västerås då sambon är rätt ointresserad av denna typ av aktivitet.
Är 47 år, har spelat en hel del rollspel i mina unga år och kan vara sugen på det igen men brädspel ser också kul ut. Har spelat Talisman för länge sen också.

Har du spelat Twilight Imperium 4th Edition någon gång?

Brädspelens brädspel. Kan vara lite överväldigande men kika på denna https://www.youtube.com/watch?v=_u2xEap5hBM&ab_channel=RTFM och se om det skulle kunna vara något.

Vi försöker spela men är svårt att få ihop folk, även utan pandemin. Dra ett PM till mig om det verkar intressant, kan jag försöka dra ihop ett parti så kan vi lära dig

Figurspel (och lite brädspel) i Västerås, se hit ---> https://www.facebook.com/Vasteras.Wargaming

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du spelat Twilight Imperium 4th Edition någon gång?

Brädspelens brädspel. Kan vara lite överväldigande men kika på denna https://www.youtube.com/watch?v=_u2xEap5hBM&ab_channel=RTFM och se om det skulle kunna vara något.

Vi försöker spela men är svårt att få ihop folk, även utan pandemin. Dra ett PM till mig om det verkar intressant, kan jag försöka dra ihop ett parti så kan vi lära dig

Figurspel (och lite brädspel) i Västerås, se hit ---> https://www.facebook.com/Vasteras.Wargaming

Hade det varit närmare Växjö hade jag absolut hoppat på. Brukar snacka med vännerna om TI4 och hur kul det ser ut att vara. Men tid och hur tungt det är är svårt att övertala vännerna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte blivit mycket spelande det senaste året, men ibland får jag och tanten ett ryck och spelar några kapitel Mice and Mystics (inne på andra expansionen nu). Episk Dungeon Crawler i lättsmält format.
Förhoppningsvis blir det väl en ände på COVID-eländet någon gång så att man kan komma igång med brädspelandet igen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Inte hunnit spela något senaste två månaderna
Men då blev det Ghost Stories (vi åkte på pisk och mer pisk och sen lite mer pisk)
Innan dess hann jag och frun med Lords of Waterdeep ett par gånger i Januari.

Eventuellt blir det Gears of War nu i helgen om planerna inte går i kras eller vi bestämmer oss för nåt annat spel. Lyckades ta oss igenom "första" uppdraget (finns ingen kampanj) senast. Dags att testa nytt uppdrag nästa gång.

Edit: Glömde att vi faktiskt hann med Hunters of Arrcfall tidigare denna månaden. Vår 3-åring älskar att kasta tärningarna för oss och mönstermatchar tärningarna på korten man skall jaga. Kan inte riktigt reglerna, men kasta tärning och matcha mönster fixar hon.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Har du spelat Twilight Imperium 4th Edition någon gång?

Brädspelens brädspel. Kan vara lite överväldigande men kika på denna https://www.youtube.com/watch?v=_u2xEap5hBM&ab_channel=RTFM och se om det skulle kunna vara något.

Vi försöker spela men är svårt att få ihop folk, även utan pandemin. Dra ett PM till mig om det verkar intressant, kan jag försöka dra ihop ett parti så kan vi lära dig

Figurspel (och lite brädspel) i Västerås, se hit ---> https://www.facebook.com/Vasteras.Wargaming

Aldrig spelat men ska absolut kolla videon så återkommer jag.
Har som sagt spelat rollspel på 80-talet och då testades allt från klassiska D&D, Mutant, Sagan om ringen och lite Chock (tror jag det hette)

Inom brädspel så har jag spelat Talisman någon gång på 90-talet och sen givetvis de vanliga som Monopol, Finas, Risk, Schack och liknande om man nu får räkna in dessa😀 Figurspel har jag inte testat alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Har du spelat Twilight Imperium 4th Edition någon gång?

Brädspelens brädspel. Kan vara lite överväldigande men kika på denna https://www.youtube.com/watch?v=_u2xEap5hBM&ab_channel=RTFM och se om det skulle kunna vara något.

Vi försöker spela men är svårt att få ihop folk, även utan pandemin. Dra ett PM till mig om det verkar intressant, kan jag försöka dra ihop ett parti så kan vi lära dig

Figurspel (och lite brädspel) i Västerås, se hit ---> https://www.facebook.com/Vasteras.Wargaming

Kollade filmen och det såg klart spännande ut även om det lät väldigt avancerat när man aldrig spelat ett ”äkta” brädspel innan. Ska läsa igenom reglerna under helgen så återkommer jag efter det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fick hem "Champions Of Midgard" i fredags med Valhalla expansion, sjukt roligt spel, worker placement med dice rolling för strider mot troll,monster osv. Sambon gillade det med så blev några rundor, relativt snabbt spel med ca 1 timmes tid för 2 för en hel session! 8.5/10!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Köpte Gloomhaven jaws of the lion, lite kritiskt pga all hype men ville ge det en chans. Så förbannat kul, sambon som varit kritiskt mot "för avancerade" spel är helt med på noterna och vill spela nästa scenario så fort som går. Har inte kört det vanliga Gloomhaven så detta verkar som en bra inkörsport för det. Men riktigt bra gjort, bra tutorial, kul gameplay osv. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag och sambon spelade en coop runda av Nemesis. Och otroligt nog så lyckades vi vinna också.
Nästa gång blir det en "riktig" runda, min gissning är att den kommer sluta annorlunda...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Prövade Ticker To Ride under helgen. Tyckte reglerna var lite knepiga eller åtminstone att den svenska översättningen av reglerna var kass. Kollade sedan efter instruktioner på Youtube och fattade direkt. Rätt kul spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag och sambon spelade en coop runda av Nemesis. Och otroligt nog så lyckades vi vinna också.
Nästa gång blir det en "riktig" runda, min gissning är att den kommer sluta annorlunda...

Såg intressant ut! Har en sådan stor "vill ha logg" nu haha.

Skrivet av Baxtex:

Prövade Ticker To Ride under helgen. Tyckte reglerna var lite knepiga eller åtminstone att den svenska översättningen av reglerna var kass. Kollade sedan efter instruktioner på Youtube och fattade direkt. Rätt kul spel.

Är väl en riktig klassiker, har inte spelat det, generellt brukar väl svenska regler bli tokiga och förvirrande när de dubbas av något halvtasktigt translate program.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Såg intressant ut! Har en sådan stor "vill ha logg" nu haha.

Är väl en riktig klassiker, har inte spelat det, generellt brukar väl svenska regler bli tokiga och förvirrande när de dubbas av något halvtasktigt translate program.

Det bästa var att där det stod om hur man vann så stod det på danska! Skulle nästan reklamerat det...

Ja det ska vara en klassiker, vi hade dock aldrig kört det innan. Fortfarande något förvirrade över hur stationer, färjor och tunnlarna fungerade men vi var trötta i värmen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Såg intressant ut! Har en sådan stor "vill ha logg" nu haha.

Är väl en riktig klassiker, har inte spelat det, generellt brukar väl svenska regler bli tokiga och förvirrande när de dubbas av något halvtasktigt translate program.

Nemesis är stort, dyrt och väldigt oförlåtande. Det spelas nog bäst som ca 4 spelare. Ca 2/10 spelare kommer att hata spelet och aldrig vilja tillbaka. Ca 5/10 kommer älska det och 3/10 kommer vara "meh, jag kan spela det igen".

Skrivet av Baxtex:

Det bästa var att där det stod om hur man vann så stod det på danska! Skulle nästan reklamerat det...

Ja det ska vara en klassiker, vi hade dock aldrig kört det innan. Fortfarande något förvirrade över hur stationer, färjor och tunnlarna fungerade men vi var trötta i värmen också.

Ticket to ride europe är amazing. Brukar bjuda in vänner för att spela det då det är något för alla skill-nivåer.
Att reglerna på papper sedan är kassa är ju dumt och vi skrattade också åt att det stod under "hur man vinner" på Danska.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Senaste brädspelet är nog Darklight: Memento Mori
DarkLight: Memento Mori (BGG)
Antar det är ganska få som känner till det.
Hero Quest, Dungeon crawling och en del "stads byggande" och mycket Rogue

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nemesis är stort, dyrt och väldigt oförlåtande. Ca 2/10 spelare kommer att hata spelet och aldrig vilja tillbaka. Ca 5/10 kommer älska det och 3/10 kommer vara "meh, jag kan spela det igen".

Jo, det är ju väldigt mycket åt ameritrash-hållet, så det är ett spel som är gjort för att skapa en dramatisk och minnesvärd historia, men också ett spel där den skickligaste spelaren kan dö snabbt av ren otur.

Permalänk
Medlem

Jag brukade spela Carcassone och Bohnanza hyfsat ofta före coronaeländet, men det är ju ganska svårt att göra på ett smittsäkert sätt så det har inte blivit på över ett år nu.

Permalänk
Medlem

Någon som lagt kickstarter på Witcher Old World? Missade men verkar finnas möjlighet till late pledge sen såg väldigt intresant ut, även Scarface 1920 ser intressant ut, lite rörigt vid första blick dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon som lagt kickstarter på Witcher Old World? Missade men verkar finnas möjlighet till late pledge sen såg väldigt intresant ut, även Scarface 1920 ser intressant ut, lite rörigt vid första blick dock.

Oh Witcher ser ju ut som ett givet köp Kan man testa måla alla figurer också sen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Oh Witcher ser ju ut som ett givet köp Kan man testa måla alla figurer också sen.

Ja jag tycker det med, blir nog en deluxe låda ifall det går sedan via late pledge, såg häftigt ut, många figurer, abilities osv. Skrev upp mig för att få mail, någonstans ska ju semesterkassan gå när man inte kan resa

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Ja jag tycker det med, blir nog en deluxe låda ifall det går sedan via late pledge, såg häftigt ut, många figurer, abilities osv. Skrev upp mig för att få mail, någonstans ska ju semesterkassan gå när man inte kan resa

Haha ja lite så.

Sen har jag använt det argumentet så mycket att jag nog gått back på coronan.. ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ville bara tipsa om att Witcher Old world finns nu på late pledge, tog all-in big box 😁

https://gamefound.com/projects/go-on-board/the-witcher-old-wo...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Det var förstås svårt att träffas i spelgruppen under pandemin (även om vi körde lite Tabletop Simulator, men det är inte samma sak) och nu i sommar har mitt jobb varit sjukt så jag har helt enkelt inte orkat. Tänkte köra i helgen men vi får se.

Men förra veckan köpte jag expansionen The Gathering Storm till Race for the Galaxy och det fungerar väldigt bra som solospel faktiskt. Spelet har legat framme hela veckan och jag kör flera omgångar per dag och det är ... riktigt intressant.

Efter sememstern ska jag tvinga fram en Dune-eftermiddag/kväll. Har bara spelat ett helt spel än så länge och det var riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Dune på tre pers fungerade rätt bra faktiskt. Inte som ett fullt spel men ändå intressant...

Permalänk
Medlem

Spelat Middara (middara.com) med ett par kompisar ett tag nu. Ca 30 timmar in i kampanjen och skulle nog säga att det är det bästa coop/dungeon crawler jag har spelat (har spelat allt Gloomhaven bl.a. vilket tidigare var min favorit). Det är tärningar när man slåss, och väldigt mycket JRPG i artwork och story, men missions och character building och loot är top notch! Rekommenderas varmt om man gillar dungeon crawlers och har en hel del tid att avsätta.

160 $ kan verka mycket som price of entry, men det är enormt mycket i boxen och säkert minst 100 timmars kampanj.

Permalänk
Medlem

Spelade Cthulhu: Death May Die(lyckades få tag på en all in pledge), rätt svårt, gick inget vidare när vi i gruppen misslyckades heh.. jävla nice figurer att måla som alla andra cmon spel

Permalänk
Medlem

7 Wonders duel är senaste inköpet, mycket roligt och snabbt spel för 2 personer, beställt expansionerna med.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Spelade Cartographers senast över Tabletopia.com, rätt så schysst spel där man bygger ut en karta genom tetris-liknande placeringar av städer och sjöar etc. Går att köra casual men kändes även som att det lockade min-maxaren inom mig med strategi och poängräkning.

Permalänk
Medlem

Spelade lite i helgen med några bekanta, testade Wingspan för första gången, har tyckt temat verkar lite meh men var faktiskt riktigt kul lär införskaffa det. Spelade även en vända Scythe vilket nog är ett av favoritspelen just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har av misstag lyckats göra delar av familjen helt beroende av Carcassonne så det har gått rätt varmt sedan jul. Testkörde Ticket to Ride Europe i samma veva och det tyckte jag också var riktigt roligt.

Verkar vara typ den nivå av spel som fungerar med familjen och det är kul med något som alla kan hoppa in i. Tidigare har vi lirat lite Citadels och det är något jag själv hoppas att det blir mer av nu när jag sakta men säkert börjat lura in folk i brädspelens underbara värld igen.

Läst en del om Wingspan som ser lovande ut men tror nog vi kommer hålla oss sysselsatta ett tag med vad vi har.

Utöver ovan finns också delar av umgängeskretsen som bara gillar kunskapsspel och där kan jag rekommendera 0-100 och När Då Då som båda är riktigt roliga och går rätt snabbt att köra en runda av.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Carcassone har blivit en favorit i min familj och vänkrets också. Otroligt hur ett spel kan vara såpass simpelt och lätt att komma in i, men samtidigt så kul!

Visa signatur

---