Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Vart finns den informationen?

Jag har fått den via PING PONG från barnens skola. I och för sig bör väl de flesta i familjen bli sjuka om någon är smittad så det kanske är hyfsat vettigt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Här i Borås ska även barnen stanna hemma om någon i familjen är bekräftat smittad. Tydligen kan kommuner strunta i FHMs riktlinjer ostraffat?

Varför ska de straffas för att de inför hårdare restriktioner?
Det lär vi ju få vänja oss vid att det införs lokalt här och var.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Här i Borås ska även barnen stanna hemma om någon i familjen är bekräftat smittad. Tydligen kan kommuner strunta i FHMs riktlinjer ostraffat?

Det förvånar mig inte. Kommuner tycks i praktiken kunna strunta i att följa lagar utan någon påföljd, varken för kommunen eller ansvariga, så varför skulle det vara något problem att bryta mot några riktlinjer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför ska de straffas för att de inför hårdare restriktioner?
Det lär vi ju få vänja oss vid att det införs lokalt här och var.

För att de bryter mot skolplikten? Som jag förstått det är det i första hand vuxna som smittar barn men inte så mycket barn som smittar vuxna. Självklart ska barn vara hemma om de är sjuka men det är inte säkert de blir sjuka bara för att de blir smittade.

Edit: Ordnar de distansundervisning så löser de skolplikten. Vet inte om de gör det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För att de bryter mot skolplikten? Som jag förstått det är det i första hand vuxna som smittar barn men inte så mycket barn som smittar vuxna. Självklart ska barn vara hemma om de är sjuka men det är inte säkert de blir sjuka bara för att de blir smittade.

Edit: Ordnar de distansundervisning så löser de skolplikten. Vet inte om de gör det dock.

Även om det är en bra poäng med skolplikten tror jag inte man kan hävda den för tillfälliga åtgärder under en pandemi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om det är en bra poäng med skolplikten tror jag inte man kan hävda den för tillfälliga åtgärder under en pandemi.

Men vad är poängen med att inte följa nuvarande rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men vad är poängen med att inte följa nuvarande rekommendationer?

Om smittspridningen är större där än snittet i landet kanske det behövs mer än nuvarande rekommendationer?
Titta lite på nyheterna, det införs lokala regler för städer/områden i massa andra länder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om smittspridningen är större där än snittet i landet kanske det behövs mer än nuvarande rekommendationer?
Titta lite på nyheterna, det införs lokala regler för städer/områden i massa andra länder.

Fast det är väl i och för sig ointressant hur detta hanteras i andra länder?
Min uppfattning är att FHM håller en konsekvent linje i hela landet för att minska förvirring och komplexitet. Så de rekommendationer de kommer med gäller alltså nationellt.

Däremot har de öppnat för att införa mer specifika rekommendationer/restriktioner i vissa områden om så skulle krävas, men det är mig veterligen inte något som man börjat göra. Framförallt har jag inte hört ett knyst om att det skulle vara någon särskilt hög spridning av Covid-19 i Borås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om smittspridningen är större där än snittet i landet kanske det behövs mer än nuvarande rekommendationer?
Titta lite på nyheterna, det införs lokala regler för städer/områden i massa andra länder.

Smittspridningen är mycket lägre än i våras och då gällde inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Smittspridningen är mycket lägre än i våras och då gällde inte detta.

Ser inte så bra ut i Borås?

https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/nod...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

?? Ser ju mycket bättre ut än i våras. Fortfarande ganska lugnt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

?? Ser ju mycket bättre ut än i våras. Fortfarande ganska lugnt.

Får titta på trenden med, det har i princip dubblats varje vecka ett tag tillbaka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har fått den via PING PONG från barnens skola. I och för sig bör väl de flesta i familjen bli sjuka om någon är smittad så det kanske är hyfsat vettigt ändå.

Har sökt i PING PONG men fann inte den infon. Får ringa skolan. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl i och för sig ointressant hur detta hanteras i andra länder?
Min uppfattning är att FHM håller en konsekvent linje i hela landet för att minska förvirring och komplexitet. Så de rekommendationer de kommer med gäller alltså nationellt.

Däremot har de öppnat för att införa mer specifika rekommendationer/restriktioner i vissa områden om så skulle krävas, men det är mig veterligen inte något som man börjat göra. Framförallt har jag inte hört ett knyst om att det skulle vara någon särskilt hög spridning av Covid-19 i Borås.

Varför är det ointressant?
FHM har ju precis som du säger öppnat för lokala skillnader och av ena eller andra anledningen har den där skolan i Borås valt att införa det. Och rekommendationer betyder inte att man inte får införa kraftigare åtgärder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Har sökt i PING PONG men fann inte den infon. Får ringa skolan. Tack.

Edit
https://www.boras.se/coronavirusetochcovid19/coronautbildning...

Lite otydligt kan jag tycka
"Grundskoleförvaltningens rekommendation är att om det finns konstaterad covid-19 i den nära familjen ska barnet vara hemma. Detta för att minska oron för smittspridning hos medarbetare, vårdnadshavare och elever. Skolan kan dock inte neka ett friskt barn att komma till skolan om vårdnadshavaren vill det."

Ska vara hemma men kan inte nekas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Edit
https://www.boras.se/coronavirusetochcovid19/coronautbildning...

Lite otydligt kan jag tycka
"Grundskoleförvaltningens rekommendation är att om det finns konstaterad covid-19 i den nära familjen ska barnet vara hemma. Detta för att minska oron för smittspridning hos medarbetare, vårdnadshavare och elever. Skolan kan dock inte neka ett friskt barn att komma till skolan om vårdnadshavaren vill det."

Ska vara hemma men kan inte nekas...

Tackar.

Otydligt som det övriga. Rekommendation är ju inte samma som skall.
Rekommendation och ska i samma mening. Förvirringen är stor.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*OT om vilket är det säkraste sättet att resa borttaget*

Håll er till ämnet

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Tackar.

Otydligt som det övriga. Rekommendation är ju inte samma som skall.
Rekommendation och ska i samma mening. Förvirringen är stor.

Ett önskemål men inte tvång. Är nog så man ska läsa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför är det ointressant?
FHM har ju precis som du säger öppnat för lokala skillnader och av ena eller andra anledningen har den där skolan i Borås valt att införa det. Och rekommendationer betyder inte att man inte får införa kraftigare åtgärder.

Det är ointressant för att det är helt ovidkommande. Bara för att en åtgärd har införts i Frankrike, Tyskland, England eller Danmark betyder det inte per automatik att den kan eller kommer att införas här.

Det kanske undgått dig, men Sverige har valt en annorlunda strategi än hela världen genom denna pandemi. I England infördes utegångsförbud i drygt ett par månader i våras, kan detta då användas för att dra slutsatser om en svensk kommun kan göra detsamma?

FHM har öppnat för att man eventuellt kan införa lokala skillnader, om man verkligen ser ett sådant behov. Men det har alltså mig veterligen inte skett. Rekommendationerna är alltså fortfarande nationella. Exempelvis var stängningen av gymnasium och högskolor på nationell nivå, etc.

Att säga att ett barn där någon i familjen är sjuk inte får komma till skolan är inte en rekommendation, utan en restriktion. Nu har det framkommit att det är den kommunala förvaltningen i Borås som kommit med en rekommendation om att dessa barn bör vara hemma. Men det är alltså att likställa med att en kommunperson har en åsikt i frågan och bör därmed också betraktas som just det, en åsikt/önskemål för att minska "oron".

De enda som har befogenhet att faktiskt bestämma en sådan sak är ju FHM eller regionens smittskyddsläkare. Å där har jag dessutom svårt att tro att en smittskyddsläkare skulle fatta ett sådant beslut för en enskild kommun/skola utan att stämma av det med FHM innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är ointressant för att det är helt ovidkommande. Bara för att en åtgärd har införts i Frankrike, Tyskland, England eller Danmark betyder det inte per automatik att den kan eller kommer att införas här.

Det kanske undgått dig, men Sverige har valt en annorlunda strategi än hela världen genom denna pandemi. I England infördes utegångsförbud i drygt ett par månader i våras, kan detta då användas för att dra slutsatser om en svensk kommun kan göra detsamma?

FHM har öppnat för att man eventuellt kan införa lokala skillnader, om man verkligen ser ett sådant behov. Men det har alltså mig veterligen inte skett. Rekommendationerna är alltså fortfarande nationella. Exempelvis var stängningen av gymnasium och högskolor på nationell nivå, etc.

Att säga att ett barn där någon i familjen är sjuk inte får komma till skolan är inte en rekommendation, utan en restriktion. Nu har det framkommit att det är den kommunala förvaltningen i Borås som kommit med en rekommendation om att dessa barn bör vara hemma. Men det är alltså att likställa med att en kommunperson har en åsikt i frågan och bör därmed också betraktas som just det, en åsikt/önskemål för att minska "oron".

De enda som har befogenhet att faktiskt bestämma en sådan sak är ju FHM eller regionens smittskyddsläkare. Å där har jag dessutom svårt att tro att en smittskyddsläkare skulle fatta ett sådant beslut för en enskild kommun/skola utan att stämma av det med FHM innan.

Det betyder inte heller att det per automatik inte kommer införas här heller. Kan lova att FHM kollar noga vad resten av världen håller på med även om de väljer en annan strategi i många fall.

Det här spåret började med att skolan borde straffas för att de inte följer FHM's rekommendation rakt av utan försöker införa något striktare, vad tycker du de ska straffas för? Skolor, arbetsplatser osv har fortfarande ett självbestämmande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om det är en bra poäng med skolplikten tror jag inte man kan hävda den för tillfälliga åtgärder under en pandemi.

Problematiken ligger i att mänskliga rättigheter sätts mot varandra. Statens skyldighet att skydda befolkningen mot hot av hälsan, kontra andra mänskliga rättigheter så som rätt till skola och rätt till fri rörelse. Är en person i fråga inte sjuk är det inte alltid proportionerligt att begränsa denna individs andra rättigheter.

Forskning visar att barn inte är katalysatorn av smittspridningen i samhället utan det är andra grupper som sprider smittan, samt att är inte ett barn sjuk och visar symptom finns det troligtvis inte tillräckliga orsaker som skall begränsa individens mänskliga rättigheter.

Det är en komplicerad fråga.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det betyder inte heller att det per automatik inte kommer införas här heller. Kan lova att FHM kollar noga vad resten av världen håller på med även om de väljer en annan strategi i många fall.

Det här spåret började med att skolan borde straffas för att de inte följer FHM's rekommendation rakt av utan försöker införa något striktare, vad tycker du de ska straffas för? Skolor, arbetsplatser osv har fortfarande ett självbestämmande.

Jag har aldrig någonsin påstått att det inte kan införas här. Däremot så det faktum att det införts i ett annat land inget argument för att en kommun-nisse i Borås själv givit denna "rekommendation". Så jag förstår inte vad detta argument tillför diskussionen? Vi pratar alltså inte om vad FHM kan komma att införa för restriktioner/rekommendationer i framtiden, vi pratar om Borås i nutid.

Jag har heller aldrig påstått att någon ska straffas. Däremot kan jag tycka det är djupt olyckligt när folk som inte jobbar med smittskydd kommer med rekommendationer kring det, som dessutom inte är förenliga med vad de som faktiskt jobbar med smittskydd rekommenderar i frågan. Det blir en otydlighet som jag inte tror är gynnsam i samhället och det riskerar att endast skapa mer förvirring kring vad som faktiskt gäller.

Även om kommuner har självbestämmande, så tror jag inte att de har befogenhet att förbjuda barn att gå till skolan. Jag tror inte att kommunen kan fatta beslut om att exempelvis stänga en skola. Det kan däremot smittskyddsläkaren göra, men det är alltså inte denna som gått ut med denna "rekommendation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Problematiken ligger i att mänskliga rättigheter sätts mot varandra. Statens skyldighet att skydda befolkningen mot hot av hälsan, kontra andra mänskliga rättigheter så som rätt till skola och rätt till fri rörelse. Är en person i fråga inte sjuk är det inte alltid proportionerligt att begränsa denna individs andra rättigheter.

Forskning visar att barn inte är katalysatorn av smittspridningen i samhället utan det är andra grupper som sprider smittan, samt att är inte ett barn sjuk och visar symptom finns det troligtvis inte tillräckliga orsaker som skall begränsa individens mänskliga rättigheter.

Det är en komplicerad fråga.

Skolan fick ju inte hindra friska barn att gå till skolan men jag är tveksam till att hävda mänskliga rättigheter mot nån veckas "karantänsfrånvaro". Absolut komplicerat.

Skrivet av Blomman90:

Vi pratar alltså inte om vad FHM kan komma att införa för restriktioner/rekommendationer i framtiden, vi pratar om Borås i nutid.

Korrekt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så vadå? Du argumenterar för en sak som varken du eller jag diskuterar? Snacka om att sparka in öppna dörrar...

Permalänk

Tråkigt för idrotten faktiskt. Lider såklart med dem. Tror inte vi får se publik denna säsong faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Pressträff om smittspridning bland högskolestudenter: https://www.svtplay.se/video/28511770/nyheter-direkt/smittspr...

Jag är så tacksam att jag hunnit studerat färdigt (utan att använda utbildning efteråt) utan denna problematik!

Som jag (och säkert många andra här) redan har sagt: räkna med att pandemin fortsätter minst 1,5 år till och kanske bara blir "hanterbar" först när faktiska användbara vaccin släpps för den stora allmänheten.

"Normalläge" är vi möjligen aldrig tillbaka i utan snarare ett "nytt normalläge".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

"Normalläge" är vi möjligen aldrig tillbaka i utan snarare ett "nytt normalläge".

Förstår inte detta dock. Varför skulle vi aldrig gå tillbaka till normalläge?

Permalänk

Nu på fredagsmorgonen rapportera RKI över 4000 ny fall i Tyskand under senaste dygnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Pressträff om smittspridning bland högskolestudenter: https://www.svtplay.se/video/28511770/nyheter-direkt/smittspr...

Jag är så tacksam att jag hunnit studerat färdigt (utan att använda utbildning efteråt) utan denna problematik!

Som jag (och säkert många andra här) redan har sagt: räkna med att pandemin fortsätter minst 1,5 år till och kanske bara blir "hanterbar" först när faktiska användbara vaccin släpps för den stora allmänheten.

"Normalläge" är vi möjligen aldrig tillbaka i utan snarare ett "nytt normalläge".

Pandemin är redan hanterbar. Det är långt ifrån fullt på IVA-avdelningarna och allt det här med social distansering och handtvättande gick ju ut på att vården skulle hinna med att behandla de sjuka. Varför släpper man inte på resteriktionerna nu när IVA-avdelningarna fått ledig kapacitet? Vi skulle hjälpas åt att platta till kurvan. Men vi ska fortsätta när kurvan redan är tillräckligt platt och har gått ner? Vården klarar det så det är dags att återgå till det normala nu. Annars lurade de oss när de sa att vi bara behövde platta kurvan. Hur platt måste kurvan bli egentligen? 90% ledig kapacitet på IVA räcker inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Pressträff om smittspridning bland högskolestudenter: https://www.svtplay.se/video/28511770/nyheter-direkt/smittspr...

Jag är så tacksam att jag hunnit studerat färdigt (utan att använda utbildning efteråt) utan denna problematik!

Som jag (och säkert många andra här) redan har sagt: räkna med att pandemin fortsätter minst 1,5 år till och kanske bara blir "hanterbar" först när faktiska användbara vaccin släpps för den stora allmänheten.

"Normalläge" är vi möjligen aldrig tillbaka i utan snarare ett "nytt normalläge".

Den är väl om något hanterbar här i Norrland, Lite hemarbete för de som kan, i skolorna är det rätt lungt, där mina barn går iaf, och på byggena pågår det mesta som vanligt. Folk rör sig mest i Birsta, Var ute på Opus förra helgen och åt och drack, skapligt med folk .

Jag tycker folk har anpassat sig och lärt sig leva med det, jag har då inga problem själv. Var någar mpnader jag inet kunde besöka min far på ålderdomshemmet men det är nu fritt fram.