Permalänk
Medlem

Friska i hushåll med en sjuk ska vara hemma, men barnen ska ändå till förskolan om de inte är sjuka.
Ska småbarn alltså ta sig till förskolan själv?
Känns bra att det är genomtänkta saker som kommer fram...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara hur dom säger att om nån har corona i familjen så ska alla vara hemma (folk slutar såklart testa sig för att inte riskera att alla får va hemma) men i nästa andetag öppna för att tillåta 500 personer på vissa evenemang🤦

Nej avbryt manöver och åtetgå till normalt igen säger jag

Felstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Barn bidrar inte till smittspridningen av corona så det är relativt säkert att låta dem umgås med äldre" är ursprungscitatet ovan, som jag bett dig titta på. Om du inte tycker att det där är lika med "barn smittar inte" så talar vi inte samma språk ens

Jag tror ni missuppfattar varandra. Med "Barn bidrar inte till smittspridningen" menar man att smittspridning genom barn är mycket mindre än genom andra vägar, så att när det gäller smittspridning i samhället kan man i stort sett bortse från bidraget från barn. Däremot kan barn såklart fortfarande smittas och smitta, och även om det sker i mycket lägre grad än hos vuxna så kan konsekvensen för en person i riskgrupp att bli smittad bli så oerhörd att det är viktigt för dem att inte utsätta sig för ens den lilla risken genom att umgås för nära med barn.

Matematiskt kan man se det som ekvationen farlighet = risk * konsekvens. Även om risken är mycket liten, så kan farligheten fortfarande vara hög om konsekvensen är mycket stor.

Skrivet av Json_81:

Friska i hushåll med en sjuk ska vara hemma, men barnen ska ändå till förskolan om de inte är sjuka.
Ska småbarn alltså ta sig till förskolan själv?
Känns bra att det är genomtänkta saker som kommer fram...

När jag såg detta på presskonferensen var jag säker på att folk skulle missuppfatta, trots att FHM upprepade gånger betonade att detta gäller om man blir kontaktad av en läkare om att stanna hemma från jobbet. Man är inte satt i karantän. Det är alltså fritt fram att lämna på förskola, så länge man inte själv uppvisar symptom.

DN har en sammanställning om vad som gäller och intervjuar Tegnell, de skriver bl.a.

Skrivet av DN:

Det finns ingen solklar gräns för vad personerna som kontaktas får och inte får göra. Det är exempelvis tillåtet att gå till matbutiken, apoteket, eller att hämta barnen på förskolan.

– Nödvändiga saker måste man fortfarande få göra, det är inte vår tanke att låsa in någon men man bör verkligen dra ner på alla kontakter så mycket som möjligt, kan någon annan gå och handla är det såklart bättre.

– Man får hämta barnen, det är viktigt att de kan komma och gå till skolan på ett bra sätt.

Det kan vara bra att känna till bakgrunden till åtgärden. FHM har länge hävdat att huvuddelen av smittspridningen i samhället sker

  1. i hemmet

  2. på jobbet

och smittspridning i övriga miljöer är betydligt mindre. T.ex. är risken relativt liten i kollektivtraffiken, än mindre i affären och obetydligt vid goda avstånd utomhus. För att ytterligare stävja spridningen vill de alltså hindra spridning inom familjen att nå arbetsplatsen, ofta har ju medlemmar av samma hushåll olika arbetsplatser. Det är inte helt självklart att den åtgärden är särskilt effektivt jämfört med kostnaden för den.

Förutom hur många som blir smittade finns också vilka som blir smittade, och hur smittan sprids mellan olika grupper. Det är därför kollektivtraffik kan bidra till smittspridningen trots att det inte sker så mycket smitta där; därför att den smitta som sprids tenderar att drabba personer från nya grupper, som därmed effektivt kan gå och smitta de sina. Samma sak med stora event och folksamlingar som fotbollsmatcher, konserter och melodifestivaler, där människor kan resa längre sträckor för att trängas med folk de normalt inte möter. Även om man försöker minska på smittriskerna vid en sådan tillställning så kan varje smitta medföra att en ny del av landet och ny grupp människor får in smittan.

Skrivet av Dimetikon:

Kan nån förklara hur dom säger att om nån har corona i familjen så ska alla vara hemma (folk slutar såklart testa sig för att inte riskera att alla får va hemma) men i nästa andetag öppna för att tillåta 500 personer på vissa evenemang🤦

FHMs rekommendationer bygger till stor del på personligt ansvar, det är tyvärr inte så lätt att hindra personer som medvetet struntar i att följa rekommendationerna. Men lyckligtvis är det inte heller helt kritiskt att alla följer reglerna, så länge de flesta gör det. Varför, kanske du frågar dig? För att de som missköter sig och blir smittade bara blir det en gång, sen är de immuna och faller bort från epidemiologin. Så deras bidrag blir i proportion till hur många det är som missköter sig, och så länge de är få är det ok.

Så det är tillåtet med 500 personer nu, jag trodde inte de tagit det beslutet än. Anledningen är förstås att man tror att man kan göra det på ett smittsäkert sätt, fast du har rätt i att det är riskabelt av ovan nämnda anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Friska i hushåll med en sjuk ska vara hemma, men barnen ska ändå till förskolan om de inte är sjuka.
Ska småbarn alltså ta sig till förskolan själv?
Känns bra att det är genomtänkta saker som kommer fram...

Men nu får ni väl ändå ta och lugna ner er? Bara för att man ska vara hemma som den andra föräldern så innebär inte det att man måste sitta inlåst i hus/lägenheten 24/7 utan du kan göra på precis samma sätt som du har gjort tidigare. Håll avståndet så kan du släpa din unge till dagiset. Se så. Nu vet du det och slipper få panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

När jag såg detta på presskonferensen var jag säker på att folk skulle missuppfatta, trots att FHM upprepade gånger betonade att detta gäller om man blir kontaktad av en läkare om att stanna hemma från jobbet. Man är inte satt i karantän. Det är alltså fritt fram att lämna på förskola, så länge man inte själv uppvisar symptom.

Skrivet av ToddTheOdd:

Men nu får ni väl ändå ta och lugna ner er? Bara för att man ska vara hemma som den andra föräldern så innebär inte det att man måste sitta inlåst i hus/lägenheten 24/7 utan du kan göra på precis samma sätt som du har gjort tidigare. Håll avståndet så kan du släpa din unge till dagiset. Se så. Nu vet du det och slipper få panik.

Så fritt fram att gå till andras jobb och lämna ev smittbärande barn där, men sitt eget ska man inte gå till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så fritt fram att gå till andras jobb och lämna ev smittbärande barn där, men sitt eget ska man inte gå till.

Har du någonsin lämnat på en förskola? Det går alldeles utmärkt att höra av sig när man är utanför, backa någon meter å be någon ur personalen att komma ut å ta med barnet in. I alla fall går det bra att göra så på vår förskola. Man behöver inte leta problem bara för att.

Vad gäller smittbärande barn så visade ju sig varken lärare eller förskollärare sticka ut i statistiken över smittade under hela våren. Med antalet skolor som finns i Sverige å antalet dagar som pandemin pågick i våras får man ändå säga att det finns hyfsat med data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Friska i hushåll med en sjuk ska vara hemma, men barnen ska ändå till förskolan om de inte är sjuka.
Ska småbarn alltså ta sig till förskolan själv?
Känns bra att det är genomtänkta saker som kommer fram...

Men alltså, karantän innebär inte att du ska sitta inlåst i din bostad dygnet runt, har folk fortfarande inte förstått vad karantän innebär.

Permalänk
Medlem

Det börjar sina på nya filmer och TV-serier. Undra hur Hollywood och andra löser det nu när produktionen tagit lite fart igen? Skådespelarna har munskydd och alla kärleksscener är skrotade?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så fritt fram att gå till andras jobb och lämna ev smittbärande barn där, men sitt eget ska man inte gå till.

Ja, precis så! Du har fattat rätt. Risken med eventuellt smittbärande barn ses som tillräckligt liten för att vägas upp av nyttan att barn får gå i förskola/skola. Den asymptomatiske men eventuellt smittbärande föräldern som lämnar ger också en väldigt liten riskyta, särskilt om man gör det på ett smittsäkert sätt som många förskolor infört, nämligen att föräldrarna inte följer med in utan lämnar utanför. På sin egen arbetsplats spenderar man normalt ganska mycket tid med sina arbetskamrater, därav den betydligt högre smittrisken där.

Skrivet av anon910:

Men alltså, karantän innebär inte att du ska sitta inlåst i din bostad dygnet runt, har folk fortfarande inte förstått vad karantän innebär.

Observera att man med "stanna hemma från jobbet" inte menar "karantän", som är betydligt mer strikt och långtgående och kan innebära just det du skriver, att tvångsmässigt bli helt isolerad. FHM är noga med att skilja på begreppen för att inte skapa onödig förvirring.

Skrivet av yrfhar:

Det börjar sina på nya filmer och TV-serier. Undra hur Hollywood och andra löser det nu när produktionen tagit lite fart igen? Skådespelarna har munskydd och alla kärleksscener är skrotade?

Det räcker nog med tester och/eller intyg om antikroppar så kan de köra på som normalt utan större fara. Det kostar lite extra, men vill man så går det.

Permalänk
Medlem

Här i Borås ska även barnen stanna hemma om någon i familjen är bekräftat smittad. Tydligen kan kommuner strunta i FHMs riktlinjer ostraffat?

Permalänk
Medlem

@deltascu
"Matematiskt kan man se det som ekvationen farlighet = risk * konsekvens. Även om risken är mycket liten, så kan farligheten fortfarande vara hög om konsekvensen är mycket stor."

Även om konsekvensen är stor kan ändå många risker accepteras om sannolikheten är liten. Många åker bil i trafiken trots risken att dö i en krock. Jag menar att om man räknar på sannolikheten med hänsyn till nuvarande smittspridning och sedan multiplicerar med allvarligheten på individnivå tror jag de flesta skulle komma fram till att många restriktioner är överdrivna. Man får också se till nyttan med att t.ex låta äldre slippa leva i ensamhet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av yrfhar:

Det börjar sina på nya filmer och TV-serier.

Det funkar även med gamla som man inte sett tidigare. Jag kan rekommendera "Einsteins Relativity and the Quantum Revolution: Modern Physics for Non-Scientists (24 lectures, 30 minutes/lecture). Taught by Richard Wolfson, Dartmouth College." samt serien "Feynman Messenger" i sju delar. Det bör räcka fram till nästa midsommar - om man ger sig den på att åtminstonde försöka vara 100 närvarande hela tiden. Annars har BBC Horizon serien "Parallel Universes" i fem delar. Man behöver inte bara titta på typ Games Of Thr... förlåt, Games Of Dorks hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även om konsekvensen är stor kan ändå många risker accepteras om sannolikheten är liten. Många åker bil i trafiken trots risken att dö i en krock. Jag menar att om man räknar på sannolikheten med hänsyn till nuvarande smittspridning och sedan multiplicerar med allvarligheten på individnivå tror jag de flesta skulle komma fram till att många restriktioner är överdrivna. Man får också se till nyttan med att t.ex låta äldre slippa leva i ensamhet.

Visst är det så, vi människor agerar i allmänhet inte rationellt när vi risk-minimerar. Typiskt exempel är att man är räddare för att flyga än för bilfärden till flygplatsen när den senare är långt farligare. Därför är det bra att FHM försöker ta ett bredare grepp och inte bara titta på effekten av covid-19 på folkhälsan, utan även konsekvenserna av restriktioner (som att äldre blir isolerade eller risken för ekonomisk kollaps i ett extremfall av långvarig nedstängning).

Vad det gäller de äldre-äldre så tycker jag dock att rekommendationen att begränsa kontakten med barn är motiverad, särskilt den att de inte ska agera barnvakter eller om barnen visar upp de minsta symptom. Vi vet att barn är mindre smittsamma, men inte hur mycket mindre. 50%? 10%? Men det vi vet säkert är att risken för äldre-äldre att råka ordentligt illa ut är kanske 100 ggr högre än för medelålders och yngre. Så tyvärr är det väldigt riskabelt för de äldre, även om barnens smittsamhet är lägre. Det finns de som klagar på att det är diskriminering gentemot de äldre att ha särskilda regler för 70+år, men det beror ju på att sjukdomen är diskriminerande, extremt mycket så dessutom.

Med det sagt så finns det ju säkra sätt att umgås, så länge man är extra försiktig med de äldre. Man behöver inte gå till överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det finns de som klagar på att det är diskriminering gentemot de äldre att ha särskilda regler för 70+år, men det beror ju på att sjukdomen är diskriminerande, extremt mycket så dessutom.

Sen så är det trots allt rekommendationer i de allra flesta fall och inte direkta förbud (som t.ex när det gällde besök på äldreboenden vilket var ett av de få undantagen). Personer i riskgrupper som lever i eget hushåll får i princip ta exakt vilka risker de vill och har så fått gjort från pandemins början, men på vissa låter det som att "staten" har låst in dom i deras eget hus/lägenhet.

Permalänk
Medlem

Trump testad positiv för covid-19. Ojoj, vilket ironiskt slut om han som förringade faran med viruset själv åker dit på det, och vad händer om han stryker med? Charmknutten Mike Pence tar över kampanjen? Fast om Trump får en väldigt mild infektion (likt Bolsonaro) kan det förstås stärka honom i tron (likt Bolsonaro) att covid-19 inte är något att bry sig om. Undrar om han är frestad att testa sin teori att döda viruset med klorin?

Hoppas han inte lyckades smitta Biden i debatten tidigare. Jag kan inte förstå amerikanernas besatthet av att välja riktigt gamla gubbar till presidentkandidater, att göra det under en pandemi som siktar in sig på gamlingar kan få sitt pris. Fast man får komma ihåg att mortaliteten inte är högre än 15% i covid-19 ens för de riktigt gamla, och med priviligerad sjukvård (s) och ett stort lager chlorhexidine (/s) kan de nog ha bättre utsikter än andra. Men det kan absolut få allvarliga konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Trump testad positiv för covid-19. Ojoj, vilket ironiskt slut om han som förringade faran med viruset själv åker dit på det, och vad händer om han stryker med? Charmknutten Mike Pence tar över kampanjen? Fast om Trump får en väldigt mild infektion (likt Bolsonaro) kan det förstås stärka honom i tron (likt Bolsonaro) att covid-19 inte är något att bry sig om. Undrar om han är frestad att testa sin teori att döda viruset med klorin?

Hoppas han inte lyckades smitta Biden i debatten tidigare. Jag kan inte förstå amerikanernas besatthet av att välja riktigt gamla gubbar till presidentkandidater, att göra det under en pandemi som siktar in sig på gamlingar kan få sitt pris. Fast man får komma ihåg att mortaliteten inte är högre än 15% i covid-19 ens för de riktigt gamla, och med priviligerad sjukvård (s) och ett stort lager chlorhexidine (/s) kan de nog ha bättre utsikter än andra. Men det kan absolut få allvarliga konsekvenser.

Värsta scenariot är om han likt Boris Johnsson blir jätterädd för viruset efter att han tillfrisknat och blivit nyvald och inför superhårda nedstängningar och tyranniska åtgärder mot ett virus som är i nivå med en influensa. När de i själva verket borde lägga resurserna på att stoppa växthuseffekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Trump testad positiv för covid-19. Ojoj, vilket ironiskt slut om han som förringade faran med viruset själv åker dit på det, och vad händer om han stryker med? Charmknutten Mike Pence tar över kampanjen? Fast om Trump får en väldigt mild infektion (likt Bolsonaro) kan det förstås stärka honom i tron (likt Bolsonaro) att covid-19 inte är något att bry sig om. Undrar om han är frestad att testa sin teori att döda viruset med klorin?

Hoppas han inte lyckades smitta Biden i debatten tidigare. Jag kan inte förstå amerikanernas besatthet av att välja riktigt gamla gubbar till presidentkandidater, att göra det under en pandemi som siktar in sig på gamlingar kan få sitt pris. Fast man får komma ihåg att mortaliteten inte är högre än 15% i covid-19 ens för de riktigt gamla, och med priviligerad sjukvård (s) och ett stort lager chlorhexidine (/s) kan de nog ha bättre utsikter än andra. Men det kan absolut få allvarliga konsekvenser.

Med risk för att låta som en foliehatt så kan jag inte låta bli att undra om detta på något sätt kan vara ett knep för att röra om i grytan inför valet. Jag vill inte tro att det är så, jag tror inte att det är så, men man vet aldrig med den mannen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Med risk för att låta som en foliehatt så kan jag inte låta bli att undra om detta på något sätt kan vara ett knep för att röra om i grytan inför valet. Jag vill inte tro att det är så, jag tror inte att det är så, men man vet aldrig med den mannen!

Det var den första tanken som slog mig också. Det är alldeles för lätt att underskatta Trump har det visat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Men alltså, karantän innebär inte att du ska sitta inlåst i din bostad dygnet runt, har folk fortfarande inte förstått vad karantän innebär.

Det är ganska exakt vad karantän innebär.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ganska exakt vad karantän innebär.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Värsta scenariot är om han likt Boris Johnsson blir jätterädd för viruset efter att han tillfrisknat och blivit nyvald och inför superhårda nedstängningar och tyranniska åtgärder mot ett virus som är i nivå med en influensa.

Den risken känns verkligen som obefintlig. Har han väl klarat av sjukdomen är han inte längre i riskzonen och ingenting talar för att han bryr sig tillräckligt mycket om andra för att medvetet skada sitt bankkonto för deras skull. Nej, värsta rimliga scenariot är nog att han får en mycket mild infektion, tar det som intäkt att bara förlorare blir allvarligt sjuka och beordrar stopp för smittspårningen eftersom det ger dålig statistik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Det börjar sina på nya filmer och TV-serier. Undra hur Hollywood och andra löser det nu när produktionen tagit lite fart igen? Skådespelarna har munskydd och alla kärleksscener är skrotade?

Jo det blir intressant att se. Vi kan få en liten förtitt nu på lördag då Saturday Night Live ska köra på mer eller mindre som vanligt igen. I våras körde de hemifrån, och det var väl acceptabelt men inte direkt bra.

Skrivet av addek83:

Med risk för att låta som en foliehatt så kan jag inte låta bli att undra om detta på något sätt kan vara ett knep för att röra om i grytan inför valet. Jag vill inte tro att det är så, jag tror inte att det är så, men man vet aldrig med den mannen!

Nej det var min första tanke också. Att han inte tyckte debatten gick så bra för honom och att han därmed snabbt ville komma på något sätt att slippa resten av dem. Kanske också för att få lite sympatiröster, alternativt att kunna fortsätta säga att farorna är överdrivna eftersom han klarade sig bra. Men jag tror faktiskt det är för mycket även för honom, inte att han inte hade velat göra det men att det hade varit svårt att fejka sjukdom, testsvar och liknande utan att det skulle läcka ut.

OT borttaget /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Bra att du läser din egen källa

Citat:

Karantän innebär att man inte får lämna bostaden eller ta emot besök.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Då var det presidenten i USA som stod näst på tur. Men vad jag förstår är det inte så farligt med honom trotts sin ålder.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Då var det presidenten i USA som stod näst på tur. Men vad jag förstår är det inte så farligt med honom trotts sin ålder.

För tidigt att säga. Nu har han ju oddsen på sin sida, men dom flesta som blir allvarligt sjuka mig veterligen blir det inte förräns efter några dagar med (ofta milda) symptom.
När cytokinstormen slår till slår den till fort och hårt. Boris Johnson var inte heller speciellt sjuk dom första dagarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Trump testad positiv för covid-19. Ojoj, vilket ironiskt slut om han som förringade faran med viruset själv åker dit på det, och vad händer om han stryker med? Charmknutten Mike Pence tar över kampanjen? Fast om Trump får en väldigt mild infektion (likt Bolsonaro) kan det förstås stärka honom i tron (likt Bolsonaro) att covid-19 inte är något att bry sig om. Undrar om han är frestad att testa sin teori att döda viruset med klorin?

Hoppas han inte lyckades smitta Biden i debatten tidigare. Jag kan inte förstå amerikanernas besatthet av att välja riktigt gamla gubbar till presidentkandidater, att göra det under en pandemi som siktar in sig på gamlingar kan få sitt pris. Fast man får komma ihåg att mortaliteten inte är högre än 15% i covid-19 ens för de riktigt gamla, och med priviligerad sjukvård (s) och ett stort lager chlorhexidine (/s) kan de nog ha bättre utsikter än andra. Men det kan absolut få allvarliga konsekvenser.

Politik är ej tillåtet så jag håller det kort: Jag TROR (notera betoningen) det är ett bluffdrag från hans sida, precis som jag inte för en sekund tror att han skulle ha tagit hydroxychloroquine under en period för ett tag sedan (notera hur många glömt bort det redan?), för att få allt fokus på sig istället för sin opponent och för att folk skall glömma debattfiaskot. Samtidigt skulle jag inte bli förvånad om han faktiskt blivit smittad av ungefär samma anledningar som med Bolsonaro.

När jag ser nyheter om att han "försvunnit under ytan" med indikationer om intensivvård, då kan jag börja luta åt hållet, "Det är nog sant". I skrivande stund ser jag bara den senaste nya politiska strategin och att det hela bara är en bluff. Jag inväntar ivrigt nya bekräftade data.

OBS: COVID-19 är INTE en bluff dock.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra att du läser din egen källa

Jajamän. Och jag läste hela texten också vilket du uppenbarligen inte gjorde.

"Karantän är en form av isolering av personer som misstänks bära på en samhällsfarlig sjukdom, men som inte är sjuka. Om man misstänker att någon har en samhällsfarlig sjukdom (som covid-19) kan smittskyddsläkaren i regionen besluta att sätta den personen i karantän, i hemmet, en avgränsad del av en byggnad eller ett område."

Så då är ju frågan om FHM har gått ut och sagt att personen som ska stanna hemma är satt i karantän eller inte? Mig veterligen så har de inte tagit något sådant beslut. Och vad som står i texten, som du lägligt verkar ha hoppat över, så är det smittskyddsläkaren i regionen som tar ett beslut om varje enskild individ och inget som alltså FHM kan göra. Men jag kan ta fel och FHM har tagit ett beslut att alla som bor ihop med folk som har fått diagnosen covid-19 ska sättas i karantän. Eller så har de bara rekommenderat att de ska hålla sig hemma. Men visst, visa mig gärna på den text där beslutet redovisas att FHM har tagit beslutet om karantän. Hittar inget sådant själv nämligen.

"Om en mindre ingripande åtgärd kan få samma effekt, ska smittskyddsläkaren välja den istället. En sådan åtgärd kan t.ex. vara beslut om särskilda hygienrutiner för den smittade personen eller avstängning från arbetet, skolan eller förskolan."

Ytterligare del av den texten som du verkar ha hoppat över. Så kanske är det inte karantän som det har beslutats om? Men vad vet jag. Har jag fel så får du gärna visa mig på den texten.

Det jag hittar handlar om att de rekommenderar familjeisolering och jag hittar tyvärr inget om att de har inför någon karantän. T.ex https://sverigesradio.se/artikel/7565806 hänvisar till att det är familjeisolering som de rekommenderar. Alltså inget om karantän.
Men som sagt var.

Du får gärna visa mig på den text där de har infört karantän och inte rekommenderat familjeisolering.

Permalänk
Avstängd

En tragisk "milstolpe" idag - över 1 miljon bekräftade döda av viruset:
https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Tar vi 34 411 708 / 1 024 739 ~ 3% dödlighet.

JA!! Det är högst troligt lägre än så på grund av att ej avslutade fall räknas med här såväl som att det troligen finns ett stort mörkertal i antalet smittade som inte heller dött.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Jajamän. Och jag läste hela texten också vilket du uppenbarligen inte gjorde.

"Karantän är en form av isolering av personer som misstänks bära på en samhällsfarlig sjukdom, men som inte är sjuka. Om man misstänker att någon har en samhällsfarlig sjukdom (som covid-19) kan smittskyddsläkaren i regionen besluta att sätta den personen i karantän, i hemmet, en avgränsad del av en byggnad eller ett område."

Så då är ju frågan om FHM har gått ut och sagt att personen som ska stanna hemma är satt i karantän eller inte? Mig veterligen så har de inte tagit något sådant beslut. Och vad som står i texten, som du lägligt verkar ha hoppat över, så är det smittskyddsläkaren i regionen som tar ett beslut om varje enskild individ och inget som alltså FHM kan göra. Men jag kan ta fel och FHM har tagit ett beslut att alla som bor ihop med folk som har fått diagnosen covid-19 ska sättas i karantän. Eller så har de bara rekommenderat att de ska hålla sig hemma. Men visst, visa mig gärna på den text där beslutet redovisas att FHM har tagit beslutet om karantän. Hittar inget sådant själv nämligen.

"Om en mindre ingripande åtgärd kan få samma effekt, ska smittskyddsläkaren välja den istället. En sådan åtgärd kan t.ex. vara beslut om särskilda hygienrutiner för den smittade personen eller avstängning från arbetet, skolan eller förskolan."

Ytterligare del av den texten som du verkar ha hoppat över. Så kanske är det inte karantän som det har beslutats om? Men vad vet jag. Har jag fel så får du gärna visa mig på den texten.

Det jag hittar handlar om att de rekommenderar familjeisolering och jag hittar tyvärr inget om att de har inför någon karantän. T.ex https://sverigesradio.se/artikel/7565806 hänvisar till att det är familjeisolering som de rekommenderar. Alltså inget om karantän.
Men som sagt var.

Du får gärna visa mig på den text där de har infört karantän och inte rekommenderat familjeisolering.

Inser att det inte var dig jag citerade första gången, men där påstods att karantän inte betyder att man ska sitta inlåst i hemmet vilket är exakt vad det betyder. FHM ger sig förhoppningsvis inte på att ändra definitionen av ordet oavsett om de tar till det som åtgärd eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Här i Borås ska även barnen stanna hemma om någon i familjen är bekräftat smittad. Tydligen kan kommuner strunta i FHMs riktlinjer ostraffat?

Vart finns den informationen?