Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Tycker att det här har belysts alldeles för lite. Riskfaktorer anges som:
"högt blodtryck, hjärt- kärlsjukdom, lungsjukdom, kraftig fetma och diabetes är överrepresenterade bland de svåra fallen."

Frågan är då hur många normalviktiga med högt blodtryck som hamnar på IVA t.ex?
Brukar inte många med kraftig fetma har just problem med högt blodtryck, hjärt- kärlsjukdom, diabetes 2 osv?

Här besvaras en del:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

New York Times(NYT) har gjort en jämförelse mellan överdödlighet,
och officiellt rapporterade Covid-19 dödsfall

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavi...

NYT har öppnat alla Corona-relaterade artiklar.
Troligen krävs en registrering, utan förbehåll eller eftergifte.

Mycket intressant, tack för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

New York Times(NYT) har gjort en jämförelse mellan överdödlighet,
och officiellt rapporterade Covid-19 dödsfall

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavi...

Ja den artikeln är bra. Har själv redan länkat den 2 gånger tidigare i tråden och ville inte riskera en spammvarning genom att länka den en tredje gång.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

@sAAb: gillar dina grafer! Kan du förklara för en matte-idiot exakt hur vad man kan läsa ut ur andra derivatan och hur man ska titta på dessa?

Om man ser på de första diagrammen så visar de Antal döda på y-axeln och Dag (eller Datum) på x-axeln.

Förstaderivatan här blir då Antal döda per dag på y-axeln och och Dag (eller Datum) på x-axeln.

Andraderivatan visar då Antal döda per dag per dag på y-axeln och och Dag (eller Datum) på x-axeln.

Andraderivatan kan tolkas som "styrkan" på förändringen, dvs hur snabbt förändringen sker över tid.

Sedan hur tydligt "styrkan" kan tolkas kan bero på om man presenterat det som det absoluta antalet döda eller det relativa antalet döda (t.ex. per miljon invånare). Här kan det vara enklare att tolka om man har absolutvärden snarare än relativa antal.

Hoppas att det hjälpte.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Genom EuroMOMO kan man först ganska nyligen konstatera att Sverige haft en klart höjd dödlighet (inom ≥65 års-gruppen) under vecka 13. Rimligen kommer det att se liknande ut under ytterligare veckor, men vi får vänta på att se det svart på vitt.
Enligt samma standard har Italien haft detsamma under vecka 11, 12 & 13. Spanien och Belgien har haft det vecka 12 & 13. (inom ≥65 års-gruppen)
Spanien, Italien och Belgien har haft ovanligt hög dödlighet även bland dom som är yngre än 65.

Permalänk
Medlem

@sAAb: Blir det inte ganska stora fel när du tar fram derivator och andraderivator för de senaste dygnen med tanke på att rapporteringen har så stora eftersläpningar? Eller kompenserar du för det på något sätt i dina diagram?

När det gäller andraderivatan för konstaterade fall så är väl den mer beroende av provtagningskapaciteten än av de faktiska fallen, eftersom provtagningskapaciteten i alla länder är så liten i förhållande till befolkningen eller ens den del av befolkningen som visar symptom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

@sAAb: Blir det inte ganska stora fel när du tar fram derivator och andraderivator för de senaste dygnen med tanke på att rapporteringen har så stora eftersläpningar? Eller kompenserar du för det på något sätt i dina diagram?

När det gäller andraderivatan för konstaterade fall så är väl den mer beroende av provtagningskapaciteten än av de faktiska fallen, eftersom provtagningskapaciteten i alla länder är så liten i förhållande till befolkningen eller ens den del av befolkningen som visar symptom.

Det framgick inte här, men jag har använt lutningen för de senaste sju dagarna för båda derivatorna. Hur jag gjort beskrevs tidigare, här #18378459

Jag har inte analyserat "konstaterade fall" då jag misstänker att det finns större variation i de siffrorna (pga provtagningskapaciteten) än för antalet döda med covid-19. Men, inga siffror är bra, men dödsfallen är mindre dåliga.

EDIT: Orsaken att jag använde sju dagar är att det ger en mindre variabel bild, samt att det bygger på en faktisk arbetsvecka. Effekten från eftersläp blir inte lika markant.

korrigerade stavfel
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Omvärlden förundras och Anders Tegnell förklarar. Nu är det åter en artikel i Daily Mail, där de konstaterar.

"This graph compares the infection rates in the UK and Sweden, with the world figure shown for comparison. The UK's rate has been consistently worse than Sweden's since March 28, five days after Boris Johnson announced a lockdown"

Anders Tegnell ger perspektiv:

"'At least 50 per cent of our death toll is within elderly homes and we have a hard time to understand how a lockdown would stop the introduction of disease', he said. 'We already had a law making it illegal for visitors to come to elderly homes. They need constant care, they need a lot of people coming and going to take care of them. 'So it's a bit unclear to us if a lockdown really would have stopped this from happening or not."

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ämnesbyte: Hörde en läkare i går på Aktuellt (tror det var Aktuellt) som nämnde att väldigt många av de som tas in i Sverige har höga BMI tal. Beror detta på att personer med högt BMI generellt har sämre lungkapacitet/funktion?

Det är nog svårt att veta om den lägre lungkapaciteten i förhållande till kroppens behov eller följdsjukdomarna som ofta kommer med ordentlig övervikt spelar störst roll.

Det är lite intressant hur svårt det har varit att komma fram till tydliga slutsatser om övervikt är en riskfaktor, delvis p.g.a. just det ovan. Det var väl bara en vecka sen som socialstyrelsen officiellt klassade BMI>40 som riskgrupp i samband med framtagandet av denna: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Det har ett tag rapporterats om många överviktiga på IVA p.g.a. Covid, men det har inte alltid varit tillräckligt tydligt vilken påverkan det har. T.ex. rapporterade BBC att 38% britterna på IVA p.g.a. Covid hade BMI > 30: https://www.bbc.com/news/health-52338101
Det låter mycket men sen ser man vad widipedia skriver om övervikt där så är skillnaden inte stor nog att inte kunna förklaras av t.ex. diabetes och liknande :

Citat:

Data from the Health Survey for England (HSE) conducted in 2018 indicated that 31% of adults in the United Kingdom were recognised as clinically obese with a Body Mass Index (BMI) greater than 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Men det är ju ett intressant resonemang att man inte ska ge IVA-vård till de äldre för att de klarar inte av det och kan dö vilket de garanterat gör om de inte får IVA-vård.

Det kan man tycka, men det var någon som skrev om detta tidigare i tråden. Såsom jag förstod det så är respiratorvård väldigt krävande och om man inte klarar av den så innebär det enbart att man förlänger plågan i ett antal dagar. Vad jag förstår så är denna typ av bedömning inget nytt.

För egen del så vill jag nog ha respiratorvård om det krävs alldeles oavsett om läkaren tror att jag klarar av det eller inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Hitman:

Du måste tänka på att Trump sa att han hade hört bra saker om det, det gör att media tar första bästa chans dom får för att säga något motsägande oavsett om det är sant eller ej. "Studien" verkar vara baserad på att dom givit hydroxychloroquine till personer som redan var svårt sjuka.
https://youtu.be/dLSYRqcg0wo?list=TLPQMjMwNDIwMjDWcUNtkBROpg&...

Dubbelt så många som fick hydroxychloroquine (22%) än de som inte fick det (11%) dog under studiens gång. Dessutom exkluderade studien personer som dog vilket skapar data cherry-picking.

Till sist så har personen bakom studien dålig street cred i forskningsvärlden då personen är klimatförnekare. Det är som att kalla sig forskare och förneka evolutionen.

Med andra ord: sluta försöka försvara en rysk marionettdocka! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Tur att han har experter som han kan fråga. Tror att dom flesta skulle säga till han att det troligen inte är så bra ide att använda UV och något som löser lim och plaster innutí kroppen.

Eller experter som han kan ignorera?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Man kan nästan tro att Trump jobbar för att ta över den snart vakanta posten som diktator i Nordkorea.

För att återgå till verkligheten, klart mer folk ute de senaste dagarna än för ett par veckor sedan. (Göteborg). Delvis vädret antar jag. Delvis har folk kanske vant sig. Jag vettefan. Jag tänker hålla mig undan folkträngsel nu i lönehelgen åtminstone. (Kan inpassa att jag går långa promenader utomhus med barnvagn och främst ser folksamlingarna på håll)
Ska bli intressant att se vad som händer i övriga Sverige nu när det kanske snart släpper lite i Stockholm.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Lego Master

Lägesrapport från Skåne:
12 grader, blåst och mulet.
Vi kanske slipper den värsta "dags o bränna lönen på uteserveringarna i stan"-vågen. Hoppas att folk hann lapa sol i veckan istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu har vi sett första uppgången i "nedgången" på flera veckor. Tegnell föreslog för någon timme sedan på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru... att det kan bero på påskhelgen. Det låter rimligt. Här kommer ett endast ett diagram då det än så länge är nästan endast Sverige som uppdaterat senaste timmen. Tyvärr ser det ut som det gör. Följ länken ovan för att få perspektiv. Jag planerar att uppdatera med fler länder i morgon förmiddag när de flesta har hunnit rapportera in sina siffror.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det är ”tydligt” att det är fler som dör i covid-19 än under en vanlig influensasäsong.källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det är ”tydligt” att det är fler som dör i covid-19 än under en vanlig influensasäsong.källa

Undrar hur det blir framöver med vaccin jämfört med andra flunsor.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Undrar hur det blir framöver med vaccin jämfört med andra flunsor.

Ja eftersom corona är väldigt lömsk.

Sjuksköterskan Marielle, 39, död – vårdade coronasmittade

länk till artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det kan man tycka, men det var någon som skrev om detta tidigare i tråden. Såsom jag förstod det så är respiratorvård väldigt krävande och om man inte klarar av den så innebär det enbart att man förlänger plågan i ett antal dagar. Vad jag förstår så är denna typ av bedömning inget nytt.

33 minuter in i SVTs bevakning ges ett generellt svar som jag tycker stöder det jag sa.
https://www.svtplay.se/video/26535006/nyheter-direkt/folkhals...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Då fick jag svaret. Jag däremot tar saker med en nypa salt som politiker och andra myndigheter säger. Det handlar som sagt om politik och det innebär att man döljer mycket för allmänheten av olika orsaker tex att man inte vill skapa panik.

När det gäller politiker så har dom en tendens att fara med rena osanningarna.

Det gäller väl alla människor och inte bara de som är politiker?

Jag vet inte vilken syn du har men jag har en positiv syn på samhället och samhällsstrukturen jag är en del av. Vi i samhället har alla en möjlighet att engagera oss politiskt. Våra politiker representerar oss, folket. Om du vill påverka samhället kan du engagera dig i politiken.

Av ren nyfikenhet undrar jag; Lyssnar du på myndigheter fast än du inte litar på dem? -T ex rekommendationer i rådande Coronakris.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det blir sånt hallå varje gång dom säger att fallen ökar. Det är väl helt väntat? Det var väl ingen som trodde att detta var över redan? Plus att dom testar fler nu.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Undrar hur det blir framöver med vaccin jämfört med andra flunsor.

Skrivet av landahl:

Ja eftersom corona är väldigt lömsk.

Sjuksköterskan Marielle, 39, död – vårdade coronasmittade

länk till artikel

Det finns inga vacciner inom sikt.

Det finns önsketänkande och dagdrömmar, inget mer.

Just nu är det bara att räkna hur många döda vi i Sverige får per dag under sommaren och under hösten. Man räknar med antalet döda fortsätter att stiga under hösten och vintern. Det här är för Sverige. för resten av världen kommer det att se värre ut.

Så, glöm tankar om vaccin för att rädda sommaren, hösten och vintern. Det kanske inte ens kommer nästa år, eftersom man efter tjugo års studier och försök inte lyckat skapa vaccin för några andra typer av coronavirus.

Många i er omgivning kommer att ha haft dödsfall i sin närhet på en nivå vi inte kommer att kunna varken skatta eller uppskatta.

Så, förbered er alla mentalt på en obehagligt dödlig sommar, höst och vinter.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Myndigheter är inte politiska

Anders Tegnell är statsepedemiolog och arbetar för folkhälsomyndigheten. Han och myndigheten han representerar är klart politiskt riktade åt vår nuvarande regering då de låter honom hållas, t.om ger honom sitt stöd (och vice verca?). Knähund till S och MP!

...fast han blev statsepedemiolog 2013, dvs. under allians-regeringen M+L+KD+C med Reinfeldt i spetsen, så han tordes vara en hemlig alliansanhängare fast han smyger med det så att sittande vänsterregering låter honom vara kvar? Klyftigt Anders! Fortfarande knähund till alliansen.

Ooof, i en kort stund där höll min enkelspåriga svartvita världssyn på att gå i kras!

Obs!
Ovan är sarkasm. Jag bara fyller i Nioreh83:s inlägg om att myndigheter och/eller personerna på sagda myndighet faktiskt kan vara opolitiska, och i många fall är de även det då de fortsätter med arbetet inom sitt fält som ansvarstagande vuxna oavsett om det är valår eller inte, och oavsett vilken regering som sitter vid makten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Just nu är det bara att räkna hur många döda vi i Sverige får per dag under sommaren och under hösten. Man räknar med antalet döda fortsätter att stiga under hösten och vintern. Det här är för Sverige. för resten av världen kommer det att se värre ut.

Så blir det nog, men för att förtydliga och vifta bort tankar på fatalism så beror utgången i hög grad på hur vi agerar. Agera ansvarsfullt och bromsa spridningen = vi klarar oss relativt bra. Tro att vad vi gör inte spelar någon roll och ignorera rekommendationer av bekvämlighetsskäl = det kan bli mycket, mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Väntar fortfarande på den klassiska "vi har varit naiva" uttalandet från Löven och dagen efter stängs Sverige ned.
Jag är pessimistisk, historikernas dom kommer inte att vara en rolig läsning.
Finns det ett enda bevis för att flockimmunitet faktiskt kommer att fungera för den Mexikanska ölen?

Jag vet inte om du märkt det men de flesta länder som varit nedstängda börjar öppna upp igen. Det går helt enkelt inte att stänga ett land en längre stund. Anledningarna är många; pengarna tar slut, folk blir rastlösa och bryter isolering. De länder som lyckas hålla sina invånare verkar vara; enstaka kommunistdiktaturer (om deras siffror går att lita på), Indien där polisen slår de som är utomhus med käppar, eller länder där den personliga integriteten är nära noll. Jag vill inte byta det vi har mot något av det där. Vill du?

Dessutom finns det länder med hårdare restriktioner som ändå är värre drabbade än Sverige, t.ex Belgien.

Hur länge tycker du vi ska vara nedstängda? 6 månader? Hur ska vi få mat? Mediciner? Hur ska vi betala vår sjukhuspersonal? Osv osv.

Statsministern säger att Sverige valt en väg som vi kan upprätthålla länge. Det verkar mer och mer vara ett bra beslut. Se på USA där de redan börjar prata om att lyfta restriktionerna för att de ekonomiska hjulen behöver börja rulla igen. Det är så mycket mer komplext än att bara begränsa spridningen. Det ska gärna finnas ett fungerande land även efter viruset är under kontroll.

Om inte flockimmunitet fungerar så lär vi alla dö i detta, det är lite grejen med immunförsvar. Ett vaccin verkar också genom att träna immunförsvaret, precis som viruset gör om man överlever det. Sen hur länge immuniteten varar återstår att se. Men jag vet att Giesecke sagt att ALLA virus ger NÅGON form av immunitet så det vore ju ytterst märkligt om detta inte gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Anders Tegnell är statsepedemiolog och arbetar för folkhälsomyndigheten. Han och myndigheten han representerar är klart politiskt riktade åt vår nuvarande regering då de låter honom hållas, t.om ger honom sitt stöd (och vice verca?). Knähund till S och MP!

...fast han blev statsepedemiolog 2013, dvs. under allians-regeringen M+L+KD+C med Reinfeldt i spetsen, så han tordes vara en hemlig alliansanhängare fast han smyger med det så att sittande vänsterregering låter honom vara kvar? Klyftigt Anders! Fortfarande knähund till alliansen.

Ooof, i en kort stund där höll min enkelspåriga svartvita världssyn på att gå i kras!

Obs!
Ovan är sarkasm. Jag bara fyller i Nioreh83:s inlägg om att myndigheter och/eller personerna på sagda myndighet faktiskt kan vara opolitiska, och i många fall är de även det då de fortsätter med arbetet inom sitt fält som ansvarstagande vuxna oavsett om det är valår eller inte, och oavsett vilken regering som sitter vid makten.

Sveriges myndigheter är både rådgivande och beslutsfattare; det beror på vilken fråga det gäller. Reglerna på ett övergripande plan för hur de skall besluta kllas regleringsbrev. Politiker kan inte och får inte gå in i detalj. Skulle de försöka så blir det snabbt ett fall för konsitutionsutskottet. Det är ett allvarligt brott som sker sällan i Sverige.

Just nu litar jag på Tegnell då har är tillsatt med avseende på meriter. Vi har på det stora hela en meritokrati i Sverige. Däremot är hans chef, en generaldirektör, tillsatt via ett politiskt beslut. Men, just nu råkar den här generaldirektören ha doktorerat på epidemier, så sakkunskapen är tung även där.

Skrivet av deltascu:

Så blir det nog, men för att förtydliga och vifta bort tankar på fatalism så beror utgången i hög grad på hur vi agerar. Agera ansvarsfullt och bromsa spridningen = vi klarar oss relativt bra. Tro att vad vi gör inte spelar någon roll och ignorera rekommendationer av bekvämlighetsskäl = det kan bli mycket, mycket värre.

I Sverige förlitar vi oss inte på fatalism, tack och lov. Här en artikel om smitta och fatalism, från (https://malariaworld.org/mwj/2018/opinion-fatalism-and-malari...):

"Fatalism is the acceptance of all things and events as inevitable. This sense of inevitability about malaria has obstructed malaria elimination from the outset and this article examines how this attitude was overcome in Palestine a century ago to enable the first start anywhere in the world of a successful malaria elimination campaign. The Balfour Declaration had been issued by the British Government in 1917 in support of a Jewish homeland in Palestine even though the British would have been aware Palestine was drenched in malaria and that Palestine was either uninhabitable in many areas or otherwise generally thinly populated. The only experience at that date of dealing with malaria control anywhere in the world had been demonstrated by General Gorgas at the Panama Canal together with his employment of thousands of men at vast expense, thus making it a method too costly to adopt for most countries. Notwithstanding this, Louis Brandeis, president of the American Zionists, had a strong commitment to grasp the moment provided by the Balfour Declaration, and to bring about a habitable Jewish homeland. Despite the pessimism and negativity of the rest of the Zionist establishment, which viewed malaria as a natural incident of Palestinian life, Brandeis prevailed upon Dr. Israel Kligler, a Zionist and also a brilliant public health scientist, to consider a fresh affordable method of controlling and eliminating malaria, and to thereby render Palestine habitable for Jewish settlement. Kligler’s significant change in approach against the disease was to think not of malaria control and use of thousands of employed personnel, but to seek instead malaria elimination through involvement of the community through culturally-sensitive education. Only absence of fatalism made this possible".

Skiten fatalism finns kvar som en härd, både här och där, med flera otacksamt politiska över- och undertoner ovanpå religiösa funderingar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det ett enda bevis för att flockimmunitet faktiskt kommer att fungera för den Mexikanska ölen?

Det här gäller ett nytt virus som vi inte har någon erfarenhet av. Det finns därmed inga som helst bevis för hur det skall bete sig i framtiden, lika lite som jag kan bevisa att både du och jag kommer dö i framtiden. Däremot kan man dra slutsatser baserat på tidigare kunskaper, och dessa kunskaper gör att jag inte känner den minsta tvekan när jag säger att "Du och jag kommer dö."
Vi vet rätt väl hur smittsamma sjukdomar och specifikt virus i allmänhet fungerar, vi har bra modeller med vilka vi kan dra rimliga slutsatser om vad som kommer ske, så länge indatan är korrekt.

Det finns två slutresultat för en population att hantera ett virus som är såpass spritt som SARS-CoV-2:
- viruset utplånas, vilket med rådande spridningsgrad rimligtvis innebär att populationen dör ut
- flockimmunitet uppnås

Det finns inga andra sätt det hela kan sluta.

Nu misstänker jag dock att problemet här är att du egentligen inte förstår vad "flockimmunitet" innebär, så här har du wikipedia-artikeln om betydelsen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska vi inte stänga ner allt. Det är försent. Nu får vi köra på den linje FoHM lett in oss på.
Skulle vi gjort något så skulle vi gjort det när folk kom från Alperna , Kina och Iran och belagt dem med tvångskarantän i två veckor. Vi skulle testat alla med symtom och smittspårat. SydKorea style...
***bort/mod***

Tagit bort politiserande/provocerande formulering (§1.2, §1.5) /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det ett enda bevis för att flockimmunitet faktiskt kommer att fungera för den Mexikanska ölen?

Om flockimmunitet fungerar spelar ingen roll för den svenska strategin. Faktum är att den svenska strategin skulle vara ännu mer relevant om flockimmunitet inte fungerar! Vi skulle helt enkelt få leva med nuvarande restriktioner på obestämd tid, något som är tufft men möjligt, till skillnad från "lockdown"-scenarior. Med det sagt, så är det ett extremt osannolikt scenario, och någon immunitet kommer vi säkert få.

Ett alternativ vore att världen gjorde gemensam sak och synkroniserade en global nedstängning för att utrota viruset. Detta ter sig otroligt avlägset i nuläget, men om mänsklighetens överlevnad verkligen blev hotad av ett virus tror jag många omöjligheter plötsligt skulle bli möjligheter. Vi är långt ifrån där nu, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Självklart ska vi inte stänga ner allt. Det är försent. Nu får vi köra på den linje FoHM lett in oss på.
Skulle vi gjort något så skulle vi gjort det när folk kom från Alperna , Kina och Iran och belagt dem med tvångskarantän i två veckor. Vi skulle testat alla med symtom och smittspårat. SydKorea style...
Nu kommer många att dö i förtid i onödan bara för att vi har en handlingsförlamad och lågutbildad regering, samt en psykotisk specialistmyndighet.

Synd att du inte i fjol ringde och berättade för riksdagen att vi behövde samma förberedelse som Sydkorea har haft eftersom de drabbades stenhårt av tidigare influensavirus, om du bara hade tagit ditt ansvar med kristallkulans information så hade vi ju kunnat börja förbereda oss så stenhårt som behövdes.

För när människor började landa från alperna så fanns inte de systemen eller resurserna att ta till, även om vi hade velat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW