Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Den länken har ju inte med Schweiz. Testa den här- https://healthpowerhouse.com/media/EHCI-2018/EHCI-2018-report...

När jag klickar på den länken så är Schweiz sämre än Sverige i 3 fall av 3 och sämre än Finland i 2 fall av 3. Du länkar till en lobbygrupp som menar att det privatiserade sjukförsäkringssystemet i Schweiz är det bästa i Europa. Förvånar det dig att en lobbygrupp anser detta?

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När jag klickar på den länken så är Schweiz sämre än Sverige i 3 fall av 3 och sämre än Finland i 2 fall av 3. Du länkar till en lobbygrupp som menar att det privatiserade sjukförsäkringssystemet i Schweiz är det bästa i Europa. Förvånar det dig att en lobbygrupp anser detta?

Ok, Finland och Sverige är bättre än Schweiz. Du har övertygat mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ok, Finland och Sverige är bättre än Schweiz. Du har övertygat mig.

Jo, nå min poäng är bara att det inte går att påstå att en lockdown inte fungerar. Jag tror att den svenska modellen skulle kunna fungera minst lika bra om man inte hade haft regioner och kommuner som aktivt motarbetade den genom att vara värdelösa arbetsgivare och neka sina anställda skyddsutrustning och motarbeta de fackliga organisationernas krav på bättre skyddsutrustning och rutiner.

typo
Permalänk
Medlem

Har engelsmännens syn på den svenska corona-taktiken ändrats till att tro att den inte är sämre än lock down? Eller är den svenska modellen "a big gamble" Video från BBC idag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Alltså, det här tycker jag är lite problematiskt. Det går att kritisera folk/beteenden/företeelser mm UTAN att använda nedsättande invektiv.

Hade vi resurser att smittspåra i den grad som Sydkorea gjorde? Nej...så vad tycker du att man borde gjort annorlunda? Speciellt med tanke på att inget land i Europa lyckats med detta (mer än möjligen Island). Har något land i Europa lyckas stoppa smittan med tvångskarantän? Inte vad jag vet. Så varför skulle Sverige lyckas med detta när inget annat land i vårt närområde lyckats med det? Har man det som argument så är man inte intresserad av att vara saklig utan letar bara slagträn att dänga mot något man ogillar, uppenbarligen är det FHM och regeringen i detta fall.

Jag är övertygad om att du kan kritisera både FHM och regeringen utan invektiv eller argumentation som går ut på att vi i Sverige borde lyckats med något som inget annat Europeiskt land lyckats med (återigen med Island som möjligt undantag).

Varför hade vi inte resurserna? Vi betalar top tre mest skatt i världen.
Sydkorea startade upp tillverkning av testmaterial i enorm skala på mycket kort tid. Varför kan de och inte vi?
Mitt svar är en handlingsförlamad och lågutbildad regering. Det finns säkert andra som har andra svar på varför men de får stå för dem.
Att andra länder i Europa också gjort fel ursäktar inte Sveriges missgrepp.

Det finns några rätt vanliga symtom för psykos. Har du dessa är du psykotisk. De är:
Vanföreställningar, neologism och total avsaknad av sjukdomsinsikt.
Från FoHM har vi följande:
Upprepade felaktiga påståenden som framförs som om de är dagens sanning. Detta får gå som vanföreställningar.
Dessa är allmänt kända och påståendet behöver inte verifieras mer av mig.

Rullande 7 dagarsmedelvärde får väl falla in under neologism.

Avsaknaden av sjukdomsinsikt är ju självklar vid varje framträdande från representanter från FoHM. När man hör 4 olika personer framföra FoHM,s åsikt så är det ju typ 6 olika åsikter och viljor. Alla har rätt även de som går emot varandra.

Sen är det väl mer livsgivande för diskussionen att diskutera vad jag säger inte hur jag kunde säga saker på annat sätt.
Angrip sak inte person.

trams bortrensad /Vzano - Moderator
Permalänk
Inaktiv

Läsvärda röster från IVA-vården. Expandera även vad läkarna anser under artikeln.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-priorite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Fhm har sagt att barn inte blir särskilt sjuka vilket är rätt, dom har även sagt att barn inte smittar särskilt mycket vilket är helt fel, det är bara att fråga dom som jobbar på förskolor runt om i landet. Fråga föräldrar som har små barn hur ofta dom åker på förkylningar mm.

Jag tror det hänger ihop, barn smittar inte särskilt mycket eftersom de inte blir så sjuka. Mer sjuk = mer smittsam. Det har ju varit studier redan från början, t.ex. från WHO i Kina, där inga familjer påvisats blivit smittade av barn som tog hem smittan, och senaste i en studie från franska alperna. Ett specifikt exempel var ett smittat nioårigt barn som träffade 170 personer utan att smitta en enda.

Sen att barn och förskolor vanligtvis är stora smitthärdar vet väl alla, men alla virus beter sig inte likadant, och det finns fler exempel på virus där barn inte blir särskilt påverkade eller sprider smittan effektivt, så sars-cov-2 är inte unikt.

Skrivet av Iskra:

Jag tror att den svenska modellen skulle kunna fungera minst lika bra om man inte hade haft regioner och kommuner som aktivt motarbetade den genom att vara värdelösa arbetsgivare och neka sina anställda skyddsutrustning och motarbeta de fackliga organisationernas krav på bättre skyddsutrustning och rutiner.

Det beror väl på att det råder brist på skyddsutrustning, så att man får hushålla på den som finns bäst det går. Det viktigaste är nog att få rätt utbildning så att man vet när vilken skyddsutrustning behövs, och att man kan använda den rätt. Följer man rätt rutiner med rätt utrustning (som inte behöver vara rymddräkt) ska risken att smitta eller smittas vara minimal.

Skrivet av anon76929:

Varför hade vi inte resurserna? Vi betalar top tre mest skatt i världen.

Det är klart att det hade varit möjligt om den politiska viljan funnits, poängen är nog att man hade behövt börja mycket tidigare än när behovet uppkom. När krisen är här, och överallt i omvärlden också, då är det försent att bygga upp krisberedskap - man får finna sig i situationen och göra så gott det går. Det är som sagt väldigt lätt att vara efterklok men svårt att vara förklok.

Skrivet av anon76929:

Sen är det väl mer livsgivande för diskussionen att diskutera vad jag säger inte hur jag kunde säga saker på annat sätt.
Angrip sak inte person.

Absolut, det håller jag med om, men då ska du heller inte hänvisa till din egen auktoritet ("Mångårig klinisk empiri.") eftersom det inte är bättre argument än "tro mig, jag vet". Bättre att använda dig av verifierbara källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Varför hade vi inte resurserna? Vi betalar top tre mest skatt i världen.
Sydkorea startade upp tillverkning av testmaterial i enorm skala på mycket kort tid. Varför kan de och inte vi?
Mitt svar är en handlingsförlamad och lågutbildad regering. Det finns säkert andra som har andra svar på varför men de får stå för dem.
Att andra länder i Europa också gjort fel ursäktar inte Sveriges missgrepp.

Det finns några rätt vanliga symtom för psykos. Har du dessa är du psykotisk. De är:
Vanföreställningar, neologism och total avsaknad av sjukdomsinsikt.
Från FoHM har vi följande:
Upprepade felaktiga påståenden som framförs som om de är dagens sanning. Detta får gå som vanföreställningar.
Dessa är allmänt kända och påståendet behöver inte verifieras mer av mig.

Rullande 7 dagarsmedelvärde får väl falla in under neologism.

Avsaknaden av sjukdomsinsikt är ju självklar vid varje framträdande från representanter från FoHM. När man hör 4 olika personer framföra FoHM,s åsikt så är det ju typ 6 olika åsikter och viljor. Alla har rätt även de som går emot varandra.

Sen är det väl mer livsgivande för diskussionen att diskutera vad jag säger inte hur jag kunde säga saker på annat sätt.
Angrip sak inte person.

Att Sydkorea fick igång testning mm beror på att dom relativt nyligen (under 2000-talet) haft virusutbrott som skulle kunnat blivit riktigt otrevligt. Tänker då på sars. Nu klarade man sig rätt bra från det viruset, men man blev medveten om riskerna på ett betydligt mycket mer påtagligt sätt än vi här i Europa. Man började då bygga upp kapacitet för att kunna hantera testning i stor skala. Det är anledningen till att de kan och inte vi. De hade kapaciteten på plats redan från början. Det har alltså inget som helst med regiringens utbildningsnivå och inget med dess handlingskraft att göra. För mig låter det som en klar projicering av tidigare åsikter snarare än en analys av vad de gjort och inte gjort nu. Speciellt med tanke på att samma "missgrepp" gjorts av i princip alla världens länder.

Sen för du ursäkta, men resten om FHM är i mitt tycker rätt löjligt. Vanföreställningar? Intressant analys där, lycka till att hitta någon som aldrig kommit med felaktiga påståenden. Ska vi titta i din posthistorik och se om du kommit med felaktiga påståenden? Innebär det i så fall att du har vanföreställningar? Sedan händer det ofta att dagens sanning är precis det - dvs just DAGENS sanning. Det kan komma att ändras, men just när det presenteras så är det den information man har att tillgå.

Rullande medelvärde är ett vanligt koncept när man vill jämna ut toppar och dalar för att ge en mer korrekt bild av utveckling över tid. Inget konstigt med det, speciellt när det ger en betydligt mycket mer lättöverskådlig bild av hur saker utvecklas. Använder man det så kan man snabbt motbevisa folk som plockar de siffror som passar bäst för deras syfte. Oavsett om man plockar låga eller höga siffror.

Om du hör 4 personer prata om samma sak så kommer det garanterat att ge lite olika bild av saker, det ligger i sakens natur. Samtidigt så undrar jag lite smått vad det är du har lyssnat på? Jag har inte upplevt några större motsägelser i det olika representanter sagt. Men det går säker att hitta om man letar noga, jag skulle vara förvånad om det inte blir så när olika människor ska förklara samma sak med egna ord och från sin egen horisont.

Vad du säger är intressant, men även hur du säger det. Jag tycker inte invektiv hör hemma i en vettig diskussion. För mig är det något man tar till när man inte längre kan argumentera för sin sak.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av AplAy:

För sjutton bövlar, det står i studien du länkat till: "An association of increased overall mortality was identified in patients treated with hydroxychloroquine alone." Fler dog alltså av att behandlas med den. Nu är jag ingen läkare, men om en föreslagen behandling ökar mortaliteten så bör den inte användas om inte syftet är att döda patienten.

Det ser illa ut än så länge för preparatet. Mer och bättre forskning behövs som de avslutar studien med: "These findings highlight the importance of awaiting the results of ongoing prospective, randomized, controlled studies before widespread adoption of these drugs."

En mycket svårt sjuk grupp får medicin en annan mindre sjuk grupp får den inte. Är det då logiskt att dra slutsatsen att det är medicinen som är problemet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

En mycket svårt sjuk grupp får medicin en annan mindre sjuk grupp får den inte. Är det då logiskt att dra slutsatsen att det är medicinen som är problemet?

Förslagsvis läser (eller åtminstone skummar du) igenom studien. Författarna är både fullt medvetna om att skillnaderna i klinisk status mellan de tre testgrupperna är betydande, och de försöker kompensera för detta.

Citat:

There were significant differences among the three groups in
baseline demographic characteristics, selected vital signs, laboratory tests, prescription drug use,
and comorbidities (Table 2).

Citat:

We analyzed the association of HC or HC+AZ use with the risk of overall death and the risk of
ventilation as the primary outcomes. As baseline characteristics corresponding to clinical
severity varied across the three groups of patients and could have influenced the non-randomized
utilization of hydroxychloroquine and azithromycin, we computed propensity scores for HC use
and HC+AZ use based on all baseline characteristics. Models analyzing the outcome of death
took into account the competing risk of discharge. Models analyzing the outcome of ventilation
took into account the competing risks of discharge and death prior to ventilation. The risks of
these outcomes were estimated using subdistribution hazard regression.

Citat:

Baseline demographic and comorbidity characteristics were comparable across the three
treatment groups. However, hydroxychloroquine, with or without azithromycin, was more likely
to be prescribed to patients with more severe disease, as assessed by baseline ventilatory status
and metabolic and hematologic parameters. Thus, as expected, increased mortality was observed
in patients treated with hydroxychloroquine, both with and without azithromycin. Nevertheless,
the increased risk of overall mortality in the hydroxychloroquine-only group persisted after
adjusting for the propensity of being treated with the drug. That there was no increased risk of
ventilation in the hydroxychloroquine-only group suggests that mortality in this group might be
attributable to drug effects on or dysfunction in non-respiratory vital organ systems. Indeed,
hydroxychloroquine use in Covid-19 patients has been associated with cardiac toxicity.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har mycket tankar kring det här men jag orkar inte sitta och utveckla allt här. Det är så många i denna tråden som hoppar på folk som inte håller med fhm och det är därför inte särskilt intressant att föra en debatt här för den är så enkelspårig.

Räkna med att bli utsatt för samma folkhets som mot "de 22" som försökte göra uppror därför i den här tråden hänger alla anhängare till FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man skulle tex ha stängt småskolor, förskolor, barer etc. Hade man stängt ner dessa ett tag så hade man fått mer kontroll på smittspridningen och det hade lättat trycket på sjukvården. Sen börjar man öppna upp lite smått som dom gör i tex Norge. Dyker det sedan upp något fall så smittspårar man och sätter in åtgärder direkt för att kväva elden.

Fhm har sagt att barn inte blir särskilt sjuka vilket är rätt, dom har även sagt att barn inte smittar särskilt mycket vilket är helt fel, det är bara att fråga dom som jobbar på förskolor runt om i landet. Fråga föräldrar som har små barn hur ofta dom åker på förkylningar mm.

Barnen går till dagis och blir smittade för att sedan smitta någon förälder som jobbar inom sjukvården, hemtjänsten och så vidare. Jag har mycket tankar kring det här men jag orkar inte sitta och utveckla allt här. Det är så många i denna tråden som hoppar på folk som inte håller med fhm och det är därför inte särskilt intressant att föra en debatt här för den är så enkelspårig.

Det finns inga belägg för det du skriver. Anekdoter från lärare om att barn är förkylda betyder ingenting när det kommer till covid. FHM vill ha faktabaserade beslut, inte paranoiabaserade.

Bara för att du tror dig förstå hur detta virus fungerar betyder det inte att du gör det. Folk som doktorerat i och studerat virusutbrott i hela sina liv säger emot dig.

Ändå golmar du här i tråden som om du vore nån slags expert. Lägg ner!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Räkna med att bli utsatt för samma folkhets som mot "de 22" som försökte göra uppror därför i den här tråden hänger alla anhängare till FHM.

Jag är i alla fall intresserad av en öppen debatt. Problemet är att många som vill kritisera FHM inte gör det på ett direkt sakligt sätt. Det tenderar tyvärr att bli något i stil med "Titta här, FHM kommer att göra att vi alla ska dö inom kort!".

Jag kan hålla med om att det blev ett litet drev mot "de 22" här inne, men även där så hade man problemet med att de inte var sakliga i varken i tonen eller dataurvalet. Detta öppnade för sidodiskussioner som dränkte eventuella poänger. Något som lätt hade kunnat undvikas genom att inte plocka ut siffror ur sitt sammanhang samt att hålla en vettig ton och inte kalla de som har en annan åsikt för "talanglösa tjänstemän". De som skrev under borde varit medvetna om att det inte var en vettigt formulerad text om man vill få fram sin poäng. Den tilltalar bara de som redan tycker att FHM gör fel, men ingen kommer att övertygas om att byta ståndpunkt av en sådan text.

Lite samma sak märks här på forumet, de som är kritiska mot FHM formulerar sig mer för de som håller med snarare än för de som tycker tvärt om. Vill man få till en vettig diskussion så kan man försöka tänka på att försöka formulera sig på ett sätt så någon som tycker motsatt inte går i försvarsposition efter första orden. Gör man inte det ibland så blir det lätt att man bara gräver ner sig och endast letar information som stärker ens position snarare än att försöka skapa sig en så mångfacetterad bild av värden som möjligt. Kan ju tilläggas att även de som har förstörelse för vägvalen som FHM har gjort ibland tenderar att bli lite övernitiska, mig inkluderad

Skrivet av Nioreh83:

Det finns inga belägg för det du skriver. Anekdoter från lärare om att barn är förkylda betyder ingenting när det kommer till covid. FHM vill ha faktabaserade beslut, inte paranoiabaserade.

Bara för att du tror dig förstå hur detta virus fungerar betyder det inte att du gör det. Folk som doktorerat i och studerat virusutbrott i hela sina liv säger emot dig.

Ändå golmar du här i tråden som om du vore nån slags expert. Lägg ner!

Detta anknyter lite till svaret ovan, tror du att @landahl kommer att inse hur fel han har efter ditt inlägg? Uppmuntrar det till en öppen diskussion? Personligen saknar jag ett vettigt men FHM-kritiskt perspektiv i denna tråden, jag tycker det vore tråkigt om de som är kritiska känner sig påhoppade och väljer att inte skriva mer. Även om jag ibland skulle kunna önska en lite mer nyanserad kritik ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det beror väl på att det råder brist på skyddsutrustning, så att man får hushålla på den som finns bäst det går. Det viktigaste är nog att få rätt utbildning så att man vet när vilken skyddsutrustning behövs, och att man kan använda den rätt. Följer man rätt rutiner med rätt utrustning (som inte behöver vara rymddräkt) ska risken att smitta eller smittas vara minimal.

Det är brist på skyddsutrustning därför att kommuner och regioner inte har några lager. Det är helt och hållet deras fel.

Sen är det inte bara frågan om skyddsutrustning, utan också om hur arbetet organiseras.

Varför har man inte organiserat hemtjänsten så att varje brukare endast träffar ett begränsat antal utförare? Varför har man inte erbjudit orimligt höga löner för att personal på åldersomshemmen ska bo på arbetsplatsen under en kort period (vilket man gör i England)?

Varför har inte lärare, dagispersonal och andra grupper som arbetar i nära kontakt med människor och som tillhör riskgrupper tagits ur aktiv tjänst och permitterats eller omfördelats till administrativt arbete?

Om min arbetsgivare hade bett mig att ta lika stora risker som många lågavlönade kommunalarbetare gör idag så hade jag vägrat göra det och sedan kontaktat mitt fackliga ombud. Skillnaden är att jag hade haft några rader kod på mitt samvete medan vårdbiträdet har en människas lidande att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag är i alla fall intresserad av en öppen debatt. Problemet är att många som vill kritisera FHM inte gör det på ett direkt sakligt sätt. Det tenderar tyvärr att bli något i stil med "Titta här, FHM kommer att göra att vi alla ska dö inom kort!".

Jag kan hålla med om att det blev ett litet drev mot "de 22" här inne, men även där så hade man problemet med att de inte var sakliga i varken i tonen eller dataurvalet. Detta öppnade för sidodiskussioner som dränkte eventuella poänger. Något som lätt hade kunnat undvikas genom att inte plocka ut siffror ur sitt sammanhang samt att hålla en vettig ton och inte kalla de som har en annan åsikt för "talanglösa tjänstemän". De som skrev under borde varit medvetna om att det inte var en vettigt formulerad text om man vill få fram sin poäng. Den tilltalar bara de som redan tycker att FHM gör fel, men ingen kommer att övertygas om att byta ståndpunkt av en sådan text.

Lite samma sak märks här på forumet, de som är kritiska mot FHM formulerar sig mer för de som håller med snarare än för de som tycker tvärt om. Vill man få till en vettig diskussion så kan man försöka tänka på att försöka formulera sig på ett sätt så någon som tycker motsatt inte går i försvarsposition efter första orden. Gör man inte det ibland så blir det lätt att man bara gräver ner sig och endast letar information som stärker ens position snarare än att försöka skapa sig en så mångfacetterad bild av värden som möjligt. Kan ju tilläggas att även de som har förstörelse för vägvalen som FHM har gjort ibland tenderar att bli lite övernitiska, mig inkluderad

Detta anknyter lite till svaret ovan, tror du att @landahl kommer att inse hur fel han har efter ditt inlägg? Uppmuntrar det till en öppen diskussion? Personligen saknar jag ett vettigt men FHM-kritiskt perspektiv i denna tråden, jag tycker det vore tråkigt om de som är kritiska känner sig påhoppade och väljer att inte skriva mer. Även om jag ibland skulle kunna önska en lite mer nyanserad kritik ...

Nej jag håller med dig, men jag har försökt svara normalt flera gånger. Han fortsätter dock bara vräka ur sig inlägg efter inlägg med domedagsprofetior och "sverige kommer gå under pga tegnells experiment, kolla siffrorna!" etc, så jag pallade inte längre.

Jag skulle gärna diskutera åsikter kring FHMs strategi, om någon kom med vettiga argument. Det är dock väldigt ont om argument från den sidan. Bara massa lösa påståenden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är brist på skyddsutrustning därför att kommuner och regioner inte har några lager. Det är helt och hållet deras fel.

Enligt nuvarande system så faller ansvar på kommuner och regioner (och privata aktörer tror jag). Sen kan man väl kanske fråga sig om inte ett stort ansvar även faller på regeringar och riksdag som under de senast 30-40 åren nedmonterat vår beredskap och konstruerat detta nuvarande icke-funktionella system.

Jag tror att vi efter denna kris måste ta en lång funderare på hur olika samhällsfunktioner ska skötas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är brist på skyddsutrustning därför att kommuner och regioner inte har några lager. Det är helt och hållet deras fel.

Jag kan inte påstå att jag har någon direkt insyn i deras arbete, men vad jag sett så är jag benägen om att hålla med dig. Man har kapat för många hörn och hamnat i en sämre situation än man borde. Vad det gäller omorganisering av arbete så tror jag mycket handlar om det nu, dela upp i olika smittkategorier etc. Högre lön är nog inte tillräckligt för t.ex. personal som också har familj att ta hand om.

Det finns väl en lista på riskgrupper som av smittskyddskäl kan frånvara från arbete med sjukpenning utan att vara sjuka? Ett problem är att det är svårt att precist definiera riskgrupper. Av de studier som finns är ålder den mest uppenbara, övriga kategorier är mer luddiga. Vid vilket BMI t.ex. ska man anses vara i riskgrupp?

Som @Hurtigbullen skriver får man försöka lära sig av krisen och korrigera de uppenbara misstag som skett ifråga om beredskapslager, utbildning osv. Fokusera mer på kvalité/kostnad och inte bara kostnad. Men det är nog en diskussion man ska ta när den mest akuta krisen är över. Vi får försöka lösa det som kan lösas nu, men mycket av problemen beror på tidigare misstag som inte görs ogjorda så lätt när krisen väl pågår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det finns väl en lista på riskgrupper som av smittskyddskäl kan frånvara från arbete med sjukpenning utan att vara sjuka? Ett problem är att det är svårt att precist definiera riskgrupper. Av de studier som finns är ålder den mest uppenbara, övriga kategorier är mer luddiga. Vid vilket BMI t.ex. ska man anses vara i riskgrupp?

Nej, man får inte smittbärarpenning för att man tillhör en riskgrupp. Regeringen har ett förslag om att det ska införas, men i dagsläget så är det inte så.

Men det finns en föreskrift från arbetsmiljöverket som lägger ansvaret på arbetsgivaren att göra en riskbedömning och åtgärdsplan för varje individ som riskerar att komma i kontakt med smitta via sitt arbete. Och där tycker åtminstone jag att det verkar uppenbart att de i många fall inte lever upp till sina skyldigheter när det gäller att riskbedöma och vidta åtgärder för att skydda personal som tillhör riskgrupperna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Att Sydkorea fick igång testning mm beror på att dom relativt nyligen (under 2000-talet) haft virusutbrott som skulle kunnat blivit riktigt otrevligt. Tänker då på sars. Nu klarade man sig rätt bra från det viruset, men man blev medveten om riskerna på ett betydligt mycket mer påtagligt sätt än vi här i Europa. Man började då bygga upp kapacitet för att kunna hantera testning i stor skala. Det är anledningen till att de kan och inte vi. De hade kapaciteten på plats redan från början. Det har alltså inget som helst med regiringens utbildningsnivå och inget med dess handlingskraft att göra. För mig låter det som en klar projicering av tidigare åsikter snarare än en analys av vad de gjort och inte gjort nu. Speciellt med tanke på att samma "missgrepp" gjorts av i princip alla världens länder.

Massa text

Vad du säger är intressant, men även hur du säger det. Jag tycker inte invektiv hör hemma i en vettig diskussion. För mig är det något man tar till när man inte längre kan argumentera för sin sak.

Fetad text inlagd av mig.

Det du skriver stämmer inte. Man startade upp ny verksamhet mycket snabbt.

Källa:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kan-ha-hittat-formeln-for-att-bekampa-viruset/

Det är ok att du har en åsikt om invektiv och hur det används. Det är din åsikt men lägg inte den på mig.

Permalänk
Medlem

Här kommer uppdatering av gårdagens värden.

Jag har nu lagt till Pakistan och Bangladesh, som båda visat tecken på att få spridning. Pakistan har 220 miljoner invånare och Bangladesh har 164 miljoner.

Jag misstänker att även om vi hanterar det här i Europa så kommer fördröjningar runt om i världen att leda till att det här blir en permanent, och återkommande "gäst". Hur det påverkar samhället kan vi bara spekulera om, men redan nu så ser man effekter i bl.a. Bangladesh där textilindustrin har tagit stryk; här är ett exempel https://thefinancialexpress.com.bd/views/covid-19-trajectory-...

Här är elva diagram där jag visar de två första. Klicka på Visa innehåll för att se de andra nio.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av twit:

Förslagsvis läser (eller åtminstone skummar du) igenom studien. Författarna är både fullt medvetna om att skillnaderna i klinisk status mellan de tre testgrupperna är betydande, och de försöker kompensera för detta.

Ja det är det jag gjort och jag förstår ändå inte hur dom kompenserat för att upp till 80% som behöver ventilator ändå dör? Men studien sa väl något som man redan ville skulle vara sant och då spelar det ingen roll hur ihålig den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är brist på skyddsutrustning därför att kommuner och regioner inte har några lager. Det är helt och hållet deras fel.

Sen är det inte bara frågan om skyddsutrustning, utan också om hur arbetet organiseras.

Varför har man inte organiserat hemtjänsten så att varje brukare endast träffar ett begränsat antal utförare? Varför har man inte erbjudit orimligt höga löner för att personal på åldersomshemmen ska bo på arbetsplatsen under en kort period (vilket man gör i England)?

Varför har inte lärare, dagispersonal och andra grupper som arbetar i nära kontakt med människor och som tillhör riskgrupper tagits ur aktiv tjänst och permitterats eller omfördelats till administrativt arbete?

Om min arbetsgivare hade bett mig att ta lika stora risker som många lågavlönade kommunalarbetare gör idag så hade jag vägrat göra det och sedan kontaktat mitt fackliga ombud. Skillnaden är att jag hade haft några rader kod på mitt samvete medan vårdbiträdet har en människas lidande att tänka på.

Väldigt träffsäkert. Det är i det närmaste ofattbart hur låga krav som ställs inom äldrevården rent generellt. Eller ja.. kraven som ställs är ju att personalen ska arbeta mer och snabbare för mindre betalt. Typ.

En del i grundproblemet tror jag är att man har låtit idén om att själva vårdutföraren kan vara nästan vilken tjomme som helst som du plockar in från gatan. Ett av få formella krav är att du ska adekvat utbildning för att få administrera mediciner. Många sitter säkert här och tänker att man "gör väl så gott man kan" med de tilldelade resurserna. Och det ligger såklart något i det. Men inte ens pengar löser ett kulturellt problem där så mycket fokus är att bara rätta in sig i ledet, försaka kvalité och ställa lägre krav istället för att personligen försöka göra mer för att stoppa degenereringen. Inom äldrevården betyder detta kanske att inte alla har råd helt enkelt att få "bra" hjälp. Men nu gör vi så gott vi kan för att "ingen" ska kunna få högkvalitativ vård.

Nu svävade jag iväg...

Permalänk
Medlem

Något som jag funderat på om inte medierna borde påminna folk om riktlinjerna mer.

SVT skulle kunna köra "reklam" mellan programmen. De andra kommersiella kanalerna kunde lägga in reklamsnuttar (det tycker jag att dom gott kan bidra med utan att få betalt). Nyhetsprogrammen borde ha ett segment i varje program.

Tidningarna borde påminna i varje upplaga och även online tidningar borde ha detta. Typ alla som har utgivningsbevis borde vara skyldiga att hjälpa till.

Vi borde helt enkelt hamra in budskapet mer så att inte folk slappnar av!

Sen finns det säkerligen folkgrupper som man inte når av detta, jag tänker t.ex på vissa invandrargrupper, så där får man försöka hitta andra väger.

Vad tror ni, bra eller dåligt, eller bara tokdumt?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Ni som följt FHM:s presskonferanser vet ju säkert att man har pratat om att man kommer kunna testa 100000personer i veckan, vilket lät lite för bra för att vara sant när man knappt hunnit med 25000 i veckan innan.

Fick höra idag att dessa tester ska man tydligen utföra själv, det vill säga att man ska sticka in en provsticka några cm in i näsan och svabba sig själv.

Alternativt ska man svabba sig själv i halsen likt vid ett test för halsfluss.

Hur många kommer att klara att göra detta på sig själv?
Hur känsliga är dessa tester om man inte kommer tillräckligt långt in i näsan / ner i halsen?

Minns att FHM sade i början av utbrottet att tillförlitligheten på dessa tester berodde bland annat på hur duktig personalen var på att ta dessa prover rätt, men nu ska vi tydligen utföra testet själva, så det verkar inte vara så viktigt längre.

Antar att statistiken ifrån dessa tester får man ta med en nypa salt då man inte kan säga att dessa tagits på ett korrekt sätt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Generellt följer ju många smittor en logistisk kurva (https://en.wikipedia.org/wiki/Logistic_function) och vi kan ana att Spanien och Italien följer dessa, enligt senaste data. Dessa kurvor visar varför en ren exponentiell tillväxt är felaktig.

Men, grundmodellen för en logistisk kurva har ju typiskt ett tydligt slut, dvs. att spridningen stoppas. Men, det gäller ju inte för alla smittor, t.ex. influensa, där antalet döda bara växer och växer. Vi har en topp varje senvinter i antalet dödsfall i influensa och jag inser nu att en logistisk kurva kanske inte heller är bästa modellen.

Är det någon som vet hur man bör hantera årsvis återkommande smitta? Blir det en "autoregressiv" modell (https://en.wikipedia.org/wiki/Autoregressive_model)? Ja, jag tänker högt här. Men, som hobbyepidemiolog så funderar jag på vad som blir bästa modellen över en längre tid. Några förslag?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Något som jag funderat på om inte medierna borde påminna folk om riktlinjerna mer.

Jag tycker inte det är medias ansvar att se till detta. (edit: alltså att lägga över ansvaret på media)

Nu kollar jag sällan på tv så kan inte uttala mig om hur budskapen förs fram där, men på radio så spelas det i varje reklam upp budskap om att tvätta händer och hålla avstånd.
Samma sak när man går in på tex expressen så möts man av håll avstånd-banner, men samtidigt så är det ju en massa nyheter om att människor dött i covid19 eller smittats, så förstår man inte allvaret då så tror jag inte att budskap i tv skulle hjälpa heller.

Regeringen får börja visa att de menar allvar istället genom att stänga ner krogar som inte sköter sig.
Är det för många människor i parken? stäng ner parken, eller bötfäll gruppen med människor som inte sköter sig.

Om man visar att det faktiskt ger konsekvenser så kanske de övriga krogarna börjar sköta sig till exempel, och man kanske är noga med avstånd för att undvika böter.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Läsvärda röster från IVA-vården. Expandera även vad läkarna anser under artikeln.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-priorite...

Jag såg också den artikeln och den antyder ju att man redan idag tillämpar ett hårdare urval för vilka som erbjuds IVA vård. Detta kan ju inte anses vara prioritering eftersom vi faktiskt har ledig kapacitet, men artikeln antyder ju också den lediga kapaciteten enbart ofullständiga vårdplatser utan personal.

Jag vet inte vilken bild som är rätt, men siffrorna oroar mig, vilket jag också skrev om i ett tidigare inlägg.

Hög överlevnad och samma beläggningsgrad på IVA trots ökat antal smittade och döda. Denna situation tycker jag borde leda till ökad belastning på IVA, men den ser ut att vara konstant. Sen pinglar spindelkänslan i bakhuvet; ”är bra på att välja ut patienter som klarar iva-vård” står det på ett ställe i artikeln. Det är kanske sant, men samma resultat får man om man är övernitisk med att välja bort patienter, dvs hög andel överlevande och lägre belastning på IVA.

Dagens ETC ställde ju frågor kring detta på presskonferensen. Nu vet jag inte riktigt vad det är för publikation och frågeställaren kändes inte helt övertygande, men frågan tycker jag är relevant och förtjänar ett bättre svar.

Jag vet som sagt inte vilken bild som är rätt, men detta oroar mig. Å andra sidan så är det mycket att oroa sig för just nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Lurig sjukdom. Verkar som antingen märker man knappt av den eller så dör man om man sticker näsan utanför dörren om man ska överdriva lite. Problemet är väl kanske inte så mycket risken för individen utan mer risken för samhället. När så många smittas samtidigt blir även en liten andel svårt sjuka ett stort problem. Andra hälsoproblem som smetas ut över längre tid som vi är vana med tänker vi inte på. Vården har anpassat sig och vi ser det som något naturligt. Så småningom kanske corona också blir det. Vi lär oss leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är brist på skyddsutrustning därför att kommuner och regioner inte har några lager. Det är helt och hållet deras fel.

Sen är det inte bara frågan om skyddsutrustning, utan också om hur arbetet organiseras.

Varför har man inte organiserat hemtjänsten så att varje brukare endast träffar ett begränsat antal utförare? Varför har man inte erbjudit orimligt höga löner för att personal på åldersomshemmen ska bo på arbetsplatsen under en kort period (vilket man gör i England)?

Varför har inte lärare, dagispersonal och andra grupper som arbetar i nära kontakt med människor och som tillhör riskgrupper tagits ur aktiv tjänst och permitterats eller omfördelats till administrativt arbete?

Om min arbetsgivare hade bett mig att ta lika stora risker som många lågavlönade kommunalarbetare gör idag så hade jag vägrat göra det och sedan kontaktat mitt fackliga ombud. Skillnaden är att jag hade haft några rader kod på mitt samvete medan vårdbiträdet har en människas lidande att tänka på.

Svaret på det mesta du frågar om varför man inte gjort handlar om pengar. Folk skriker som stuckna grisar om det pratas om att höja någon skatt. Ha ett beredskapslager kostar pengar, betala sjukvårdspersonal mer pengar kostar, att ha endast ett fåtal anställda till varje brukare inom äldreomsorgen kostar pengar osv osv osv. Det enda folk verkar vara intresserade av är att få lägre skatt så de kan åka på en till thailands-semester varje år.

Och ja, det är draget till sin spets. Det går säkert att omorganisera och få till det lite bättre men i det stora hela så får man i så fall först göra det omorganisationen först och se att den fungerar och sedan dra ner på personal om dett vore så inte göra tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ni som följt FHM:s presskonferanser vet ju säkert att man har pratat om att man kommer kunna testa 100000personer i veckan, vilket lät lite för bra för att vara sant när man knappt hunnit med 25000 i veckan innan.

Fick höra idag att dessa tester ska man tydligen utföra själv, det vill säga att man ska sticka in en provsticka några cm in i näsan och svabba sig själv.

Alternativt ska man svabba sig själv i halsen likt vid ett test för halsfluss.

Hur många kommer att klara att göra detta på sig själv?
Hur känsliga är dessa tester om man inte kommer tillräckligt långt in i näsan / ner i halsen?

Minns att FHM sade i början av utbrottet att tillförlitligheten på dessa tester berodde bland annat på hur duktig personalen var på att ta dessa prover rätt, men nu ska vi tydligen utföra testet själva, så det verkar inte vara så viktigt längre.

Antar att statistiken ifrån dessa tester får man ta med en nypa salt då man inte kan säga att dessa tagits på ett korrekt sätt?

Det behöver inte vara motsägelsefullt.

Det man sa i början av pandemin gällde med de analysmetoder som fanns då.

De tester man nu planerar, analyseras med förbättrade och utvecklade metoder.

Givetvis är sättet man gör svabbningen på en kvalitetsfaktor.
(Men jag gissar att testet levereras med en mycket tydlig instruktion)

Jag tror inte att någon i dagsläget vill slösa viktiga resurser på utökade tester,
om man inte tror att det ger goda resultat.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”