Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Antal döda i sverige idag: 282
Antal smittade för ca 14 dagar sedan: 282 / 0.006 = 47000
Dubblering var 3e dag, dvs på ca 14dagar ca 5 dubbleringar.

ca. antal smittade idag givet dödlighet på 0.6% : 47000 * 2 * 2 * 2 *2 * 2 = 1 504 000.

Sen kanske de åtgärder vi gjort minskat smittotakten, varför det är rimligt med ett span på typ 200k - 1.5 miljon... som är vad som talas om.

Förhoppningsvis har åtgärder någon effekt på smittspridningen, annars är de tämligen meningslösa och vi borde genast sluta med dem, givet dess katastrofala effekter på ekonomin.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:

Skrivet av kanskedet:

En annan uppskattning är att 3.1% är smittade (28 mars) med ett interval på [0.85%-8.4%] (95% credible interval). Dvs, detta är lägre än Tom Brittons uppskattning och intervallet är väldigt stort. Detta är från forskargruppen på Imperial College London som publicerade en känd rapport för några veckor sedan.

Dvs, en uppskattning på mellan 85k och 840k smittade den 28 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det är väl inte så krångligt? Vill du följa reglerna så undviker du situationer då du inte kan hålla avstånd, vilket då även inkluderar ditt gym

Ja, det gör jag ju.

Men jag räknar på gemene random medelsvensson.
Helt enkelt, jag tror och litar inte på att ”folk” kommer kunna sköta detta snyggt.

Edit: man ser/hör ju redan om folk som säger ”jamen vadå, ingen har förbjudit gym, så jag går dit som vanligt”. Sen räcker det med 10 sekunder av att inte hinna värja sig när en smittad gör en nysning mitt under ett set.

Permalänk
Medlem

Enligt siffror från https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/ lugnar det ner sig i Italien sakta men säkert.

Se man på stapeldiagrammet under, dvs hur det gick med fågelinfluensan, så borde Italien vara utan covid-19 framåt sommaren, och vi några veckor senare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nu vet jag inte vart ni som klagar på vår usla beredskap vill komma?

Offentliga sektorns utgifter ser ut så här:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/offentlig...

Sen måste alla dra sina egna slutsatser vart våra skattepengar förbrukas....att det bara är 7% av BNP till sjukvård är ju den stora förklaringen, men vad ska vi dra ner på?

Föräldraledigheten. Lägger vi oss på en nordisk nivå, som fortfarande skulle vara bäst i världen, så kan vi spara ca 10 till 15 miljarder per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Förhoppningsvis har åtgärder någon effekt på smittspridningen, annars är de tämligen meningslösa och vi borde genast sluta med dem, givet dess katastrofala effekter på ekonomin.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Dvs, en uppskattning på mellan 85k och 840k smittade den 28 mars.

Ja, det är ju i princip omöjligt att gissa hur stor påverkan folkets ändrade beteende har haft på smittspridningen, vi vet ju för lite om hur väl rekommendationer efterföljs och hur stor effekt de faktiskt har om de följs.... Det är ju något som verkligen återstår att se

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

dvs hur det gick med fågelinfluensan

Petitess, men det var väl svininfluensan? Fågelinfluensan nådde väl som tur var aldrig spridning mellan människor.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja, det är ju i princip omöjligt att gissa hur stor påverkan folkets ändrade beteende har haft på smittspridningen, vi vet ju för lite om hur väl rekommendationer efterföljs och hur stor effekt de faktiskt har om de följs.... Det är ju något som verkligen återstår att se

Jo och det är ju det jag inte förstår. Eftersom man inte kan testa/mäta så är det ju en hög gamble.
Om man väl hamnar i punkten att sjukvården blir helt överkörd så ligger man ju lätt med 1-2 veckors eftersläpning, så även om man beordrar en total lockdown så kommer ju all som redan är smittade drabbas extremt hårt.

Så jag hoppas verkligen att FHM/Tegnell vet något och sitter på beräkningsmodeller som vi vanliga dödliga inte förstår oss på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, det gör jag ju.

Men jag räknar på gemene random medelsvensson.
Helt enkelt, jag tror och litar inte på att ”folk” kommer kunna sköta detta snyggt.

Edit: man ser/hör ju redan om folk som säger ”jamen vadå, ingen har förbjudit gym, så jag går dit som vanligt”. Sen räcker det med 10 sekunder av att inte hinna värja sig när en smittad gör en nysning mitt under ett set.

Detta kan ju hända vart som helst, t ex i matbutiken. Varför skulle gym vara extra utsatta?
Generellt sätt ska man ju inte gymma när man är sjuk/förkyld och jag upplever inte att sjuka personer brukar vara på gymmet, iaf inte där jag gymmar.

Och jag skulle inte gått till gymmet om jag hade symptom.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Detta kan ju hända vart som helst, t ex i matbutiken. Varför skulle gym vara extra utsatta?
Generellt sätt ska man ju inte gymma när man är sjuk/förkyld och jag upplever inte att sjuka personer brukar vara på gymmet, iaf inte där jag gymmar.

Och jag skulle inte gått till gymmet om jag hade symptom.

Absolut. Men allt handlar ju om att försöka begränsa spridningen, och vill man få en långsammare spridning så får man ju försöka skala av allt som inte är absolut nödvändigt.

På samma sätt som att dom ber folk jobba hemma.
Då kan ju jag gå till jobbet som vanligt med motiveringen att det inte är värre än att jag är på gymmet?

Men som jag säger i flera av mins inlägg, precis som du säger, så har förhoppningsvis nån smart person räknat på att dom som eventuellt smittas på ett gym varken gör till eller från i det stora hela.

Edit: uppenbarligen så failar ju folk eftersom vi ser fler och fler smittade. Om detta ”stanna hemma om du är sjuk” räckte så skulle ju allt stanna av och viruset försvunnit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nu vet jag inte vart ni som klagar på vår usla beredskap vill komma?

Offentliga sektorns utgifter ser ut så här:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/offentlig...

Sen måste alla dra sina egna slutsatser vart våra skattepengar förbrukas....att det bara är 7% av BNP till sjukvård är ju den stora förklaringen, men vad ska vi dra ner på?

Ja du var ska man börja????

En kommun köpte vägsalt för 15 MILJONER som borde bara kosta 100 Tusen https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/kopt-vagsalt-for-15-...

Korruption inom vägverket
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R3g6a/gomde-prylar-langs...

Andra exempel
https://www.fplus.se/sveriges-12-dummaste-upphandlingar/a/Jop...

https://www.fplus.se/13-skrackexempel-pa-sloseri-av-dina-skat... Bra artikel som längre ner har samlad en del hur skattepengar strös åt höger och vänster helt i onödan

Det här är bara mikro-toppen av det gigantiska isberget. Har själv hållit på inom kommuner och myndigheter samt bekanta inom alla sektioner så man har både sett och hört skräckexempel hur skattepengar strös till höger och vänster i onödan. Jag försökte få en ändring men vanligt folk är för korkade för att tänka själva och eftersom tjänstemannaansvar inte finns så är det betydligt svårare att plocka ner idioterna från sina poster.

Så jag slutade bry mig och har bara väntat på att skiten ska träffa fläkten så lite mer förhoppningsvis kommer till ytan och man kanske får något krafttag från regeringen men än så länge har ingen större förändring hänt och man snackar om att vara naiv bara för att släta över sin girighet...

Så det är inte tala på att dra ner på mer att börja plocka in ärthjärnorna som sitter på sina poster och tror de kan göra vad de vill med skattepengar utan konsekvenser och feta fallskärmar ifall de skulle råka bli påkomna....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut. Men allt handlar ju om att försöka begränsa spridningen, och vill man få en långsammare spridning så får man ju försöka skala av allt som inte är absolut nödvändigt.

På samma sätt som att dom ber folk jobba hemma.
Då kan ju jag gå till jobbet som vanligt med motiveringen att det inte är värre än att jag är på gymmet?

Men som jag säger i flera av mins inlägg, precis som du säger, så har förhoppningsvis nån smart person räknat på att dom som eventuellt smittas på ett gym varken gör till eller från i det stora hela.

Edit: uppenbarligen så failar ju folk eftersom vi ser fler och fler smittade. Om detta ”stanna hemma om du är sjuk” räckte så skulle ju allt stanna av och viruset försvunnit?

Ja, det jag menar är att man förmodligen löper större risk att bli smittad i matvarubutiken än på gymmet då man generellt inte brukar gymma när man är sjuk, men man kanske fortfarande är ute och handlar.

Min teori är att smittan sprids pga att folk åker kollektivtrafik, umgås med vänner inomhus och handlar i matvarubutiker fast man har småsymptom för man tänker "Jag har inte Corona".

Man hade inte kunnat gjort något för att få viruset att försvinna, men kanske bromsa smittspridningen.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Från din länk:

"En politiker är inte en tjänsteman.
En politiker är en vald representant och kan endast lagföras för brott i enlighet med Regeringsformen kap.4. §12.
Samma förhållande råder för vald politiker i Kommun och Landsting."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Så det är inte tala på att dra ner på mer att börja plocka in ärthjärnorna som sitter på sina poster och tror de kan göra vad de vill med skattepengar utan konsekvenser och feta fallskärmar ifall de skulle råka bli påkomna....

Jo jag avstår vidare politisk diskussioner tills det här har lagt sig.

Det viktiga som alla bör fundera över är vart våra skattepengar går.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/offentlig...

Jag ser flera sektorer som kostar orimligt mycket och att för lite går till sjukvård!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet i grund är väl dock att vi inte riktigt har 6 månader på oss....

Med undermåliga skydd kan det bli ändå värre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Med undermåliga skydd kan det bli ändå värre.

Värre än inget skydd alls? Fast då kanske det blir arbetsvägran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Hurtigbullen:
Vad jag förstår från den artikeln är både en politiker (förtroendevald) och en tjänsteman (förordnad) en ämbetsman (eller -kvinna) eftersom de arbetar i offentlig sektor. Eller?

Jag förstod det inte så när jag läste den, men du kanske har rätt, jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte enligt pdf:en jag länkade, utgiven igår.
Råden vid träning på t ex gym är att ”hålla sig på avstånd” och ”undvika allmänna omklädningsrum”.

Sen finns det säkert dom som sagt/förespråkar att träna ute, men så länge det inte blir ett strikt förbud mot träning på t ex gym så måste man ju räkna med att folk kommer fortsätta göra det.

Det känns konstigt att ge ”rådet” ”håll avstånd på gym” om det egentligen är ”träna för i helskotta inte på ett gym öht”?

Edit: jag är själv för att träna ute, har själv tagit beslutet att inte nyttja gymmet tillsvidare.
Men dom håller öppet med hänvisning till att det följer allmänna riktlinjerna, och dom vägrar frysa folks kort, så tror tyvärr att en del lär fortsätta gymma på.

Missade pdfen. Hörde något råd på presskonferensen angående ungdomar och träning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Enligt siffror från https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/ lugnar det ner sig i Italien sakta men säkert.

Se man på stapeldiagrammet under, dvs hur det gick med fågelinfluensan, så borde Italien vara utan covid-19 framåt sommaren, och vi några veckor senare.

Kan nog bli svårt för något land att vara "utan Covid-19" frammåt sommaren, eller efter för den delen, Italien har en stor del osmittade som sitter i karantän, när man lättar på restriktionerna så kommer detta att "ta fart" igen, Kina brottas med detta just nu, när de lyfter restriktioner så har de flera gånger sett nya utbrott.

Av det jag läst så måste minst 60% av befolkningen smittas innan detta börjar sakta ner, och det försvinner då givetvis inte helt vid 60%.

Sen har vi då frågan om importfall, om man börjar släppa in turister/affärsresnärer/flyktingar igen, även då kan det ta fart igen.

Tycker det här med resor blir intressant det närmsta året/åren kan vara så att resandet i sig kommer bli mycket mer komplicerat än vad det varit, mer än Visumkrav kan kanske helt andra krav nu komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Värre än inget skydd alls? Fast då kanske det blir arbetsvägran.

Ja, risken är att man tror man är bättre skyddad än man är och utsätter sig själv och andra för större risk.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Här nämns det att medicin mot malaria med aktiv substans Klorokin kan ha en skadlig effekt på coronasjuka:

SVT

Det vore rätt intressant att veta mer om vilka skadliga effekter man tyckt sig se.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Deras löner försörjs av skattemedel.

Du får gärna komma med en länk till mer information om att det skulle vara så. Min uppfattning just nu är att dom är förtroendevalda och därmed inte anställda, men jag kan givetvis ha fel!
Fast vi kanske ska lämna detta spår, det känns som lite OT.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Inte för att vara sån, men din första länk skriver faktiskt "Ett kort, men korrekt svar på din fråga, är att tjänstemannaansvaret togs bort den 1 januari 1976." Men inte var det väl för att anmärka på årtalet som du gjorde ditt inlägg?

Jag ser inget om att politiker skulle anses vara offentligt anställda i dina länkar, så jag förstår inte hur återinförandet av tjänstemannaansvaret skulle låta oss ställa politiker till svars.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

FHM har även ett Excel-ark de uppdaterar varje dag klockan 14. Såg att de lade till en flik för avlidna per dag idag.

Du hittar det under rubriken Ladda ner data här.

Tack! Tyvärr verkar något inte stämma. Jag har sett rapporter om 33, 46, 59 avlidna per dag men här är högsta siffran på en dag 31. De reserverar sig visserligen på sidan, men någonstans får ju pressen sina siffror ifrån. Fast det kanske är vanliga pressreleaser då eller om de rapporterar konstiga siffror, typ en och en halv dag.

Permalänk
Medlem

Såg precis en artikel från den 17 mars, antalet döda då var 7000. Nu drygt två veckor senare är det över 50.000. Idag har varit en ovanligt tung dag. Har haft svårt att hitta något positivt överhuvudtaget när det gäller läget......När får man sitt liv tillbaka

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Tack! Tyvärr verkar något inte stämma. Jag har sett rapporter om 33, 46, 59 avlidna per dag men här är högsta siffran på en dag 31. De reserverar sig visserligen på sidan, men någonstans får ju pressen sina siffror ifrån. Fast det kanske är vanliga pressreleaser då eller om de rapporterar konstiga siffror, typ en och en halv dag.

Jag skulle tro att de stora klumpsummorna som pressen och andra visar upp beror på att det är en förskjutning på när någon dör och när de rapporterats in som döda (beroende på vilken region det skedde etc.). Tror Tegnell nämnde i en pressträff att vissa fall var uppemot en vecka gamla därav de stora klumpsummorna.
Jag antar att de siffror de lägger in i Excel-arket är de exakta siffrorna när dödsfallet inträffade.

EDIT: Länk till Tegnells uttalande (start vid 4:10). (1 april)

Permalänk
Medlem

FHM börjar nu få ordning på sin statistik:

Dessa siffror tror jag stämmer ganska bra. Det finns 9 dödsfall som inte är registrerade på något specifikt datum.

Permalänk
Avstängd

Lovande resultat av läkemedel mot covid-19 i försök på celler

Citat
"— Vår studie ger nya insikter i hur SARS-CoV-2 infekterar kroppens celler, inklusive i blodkärl och njurar. Vår förhoppning är att dessa resultat kan bidra till utvecklingen av en ny läkemedelsbehandling som kan hjälpa patienter med covid-19, säger Ali Mirazimi, adjungerad professor vid institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet och en av studiens korresponderande författare."

https://news.cision.com/se/karolinska-institutet/r/lovande-re...

Det borde dyka upp fler bra virushämmande preparat eftersom det forskas över hela världen just nu, 24/7.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jag orkade läsa hela och som också arbetar i skolan tänker på de riktlinjer svenska skolor har. Var glad och tvätta händerna. Det är det enda förutom avstånd i matsalen. Trängsel ut från klassrummen där särskilt tonåringar gillar att hänga på varandra och de mindre, strax under tonåren, som tom struntar tvätta händerna efter toabesök för det är ju jobbigt. Min åsikt efter denna vecka är: stäng skolorna nu! Barn kan bli sjuka och även smitta sina föräldrar som smittar äldre och arbetskamrater. Skolorna är en smitthärd, en tickande bomb men hoppas innerligt att jag har fel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Dockland: Jag orkade läsa hela och som också arbetar i skolan tänker på de riktlinjer svenska skolor har. Var glad och tvätta händerna. Det är det enda förutom avstånd i matsalen. Trängsel ut från klassrummen där särskilt tonåringar gillar att hänga på varandra och de mindre, strax under tonåren, som tom struntar tvätta händerna efter toabesök för det är ju jobbigt. Min åsikt efter denna vecka är: stäng skolorna nu! Barn kan bli sjuka och även smitta sina föräldrar som smittar äldre och arbetskamrater. Skolorna är en smitthärd, en tickande bomb men hoppas innerligt att jag har fel.

Jag tror vi kommer dit om några veckor.

Övriga lågoddsare för april (kanske maj månad) är

  • Avstängd kollektivtrafik i centrala delar av städer

  • Avstängda inomhus-gym

  • Avstängda gallerior

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K