Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

@Aktsu:

dumt att inte följa dom råd som finns,, Håll dig hemma för fasiken.. Jobbar inom vården, och "säger inte att du är en av dom" men det finns super spridare, som knappt känner av att dom är sjuka.. och är ute och handlar tränar mm..

ALLA måste följa regeringen/folkhälsomyndighetens information vad vi ska göra.

Jäkligt lurigt det här, folk som jobbar inom vården har väl ofta familjer de också?

Frågan är: Även om vårdpersonalen sköter sig själva exemplariskt så undrar man hur bra koll de har på deras familj och att inte de träffar andra människor? Hur gör de när de handlar mat etc, åker de till en stormarknad?

Slutsats: Vi har ett problem och jag är ganska säker på att många moralpoliser nu för tiden kastar sten i glashus. Ganska gott om svaga länkar/risker även om man tror att man är så förbannat duktig själv.

Våren som kommer nu, blir "intressant" men jag tror att det kommer öka mängden folk i rörelse något helt enormt, svenskar har inte lätt att hålla sig när solen kommer, den saken är klar. Tänker mig dom stora gågatorna i Stockholm samt platser som tex Medborgarplatsen, Götgatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För att beredskapslager har avskaffats och att vi inte har någon (eller tillräcklig) inhemsk produktion. Det finns en ledare i DN som kommer in på detta: "Sverige saknar inte bara medicindepåer, visar det sig nu. De krislager med sjukvårdsutrustning som regionerna är skyldiga att upprätta existerar inte heller."

Ock man kan gott låta bli att dra partipolitiska växlar, för neddragningarna har pågått under en lång tid och under många regeringar.

Ja tyvärr, trots att både myndigheter och experter varnat om det här länge. Finland har ju beredskapslager av allt ifrån medicin till mat och olja som ska räcka i sex månader har jag för mig. Där är det lagstadgat att alla företag etc ska bidra till lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför det inte finns skyddsutrustning? När detta drog igång så var det väl pga länder stängde sina gränser men vad är skälet idag?

Det kan man tacka politiker för.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7431812

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Är det någon som vet var man kan hitta data på antal avlidna per dag i något passade format xls, csv, text etc?

FHM har även ett Excel-ark de uppdaterar varje dag klockan 14. Såg att de lade till en flik för avlidna per dag idag.

Du hittar det under rubriken Ladda ner data här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det står "man har väl varit lite naiv i Sverige"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast problemet är ju att deras råd är så luddiga:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5733d0f5cba...

Verkar ju alltså inte vara några problem att leva på relativt som vanligt om man är ung och "håller avstånd"?
Själv tycker jag det är helt bananas, finns t ex inte på dom gym jag frekventerar en chans att 100% av tiden hålla rimliga avstånd.

Jag säger inte emot dig, jag är en av dom som tycker att råden är för klena, men det finns ju ingenstans att läsa att dom anser att man ska "avstå från att gå ut i största möjliga mån"?

Rådet angående träning är väl att träna utomhus och hålla avstånd? Finns ingen anledning att avstå från att gå ut i friska luften. Till och med de äkdre får rådet att gå ut och motionera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Den här typen av grav inkompetens kan ju rendera ögonblicklig uppsägning, politiker är dock valda av väljarna så det vore bra om media presenterade mer i detalj vilka jubelidioter som styrt dessa tre landsting sedan, tja, 2008 eller något sådant. Så vi väljare slipper rösta på dem en gång till menar jag.

Helst bör dessa omgående ställa sin plats till förfogande och ta jobb som vårdbiträden, kanske på Corona-avdelningar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Blev så arg när jag läste detta: hundratals smittade på äldreboende i Stockholm.

Jag tyckte att Ystad Kommun agerade sent när dom stängde äldreboendena för besök "först" för 3 veckor sedan, men att ett nationellt förbud inte trädde i kraft förräns igår är fan skandal.

Tro fan att det finns hundratals smittade bland äldreboendena - gruppen vi skulle skydda - bara i Stockholm.
(Ja, jag vet - vissa stängde tidigare, men vissa stängde för mindre än 2 veckor sedan. Dvs. när smittspridningen var i full sving.)

Lärde de ansvariga sig ingenting av Italien där smittan kom in på äldreboende? Tydligen inte.

1. De anställda på tex ålderdomsboende gör ett fantastiskt jobb och de har min fulla respekt.

2. Men... även om de anställda skyddar sig exemplariskt så tvivlar jag starkt på att de har lika bra koll på sina familjemedlemmar.

Isolering är jäkligt tufft och väldigt få som verkligen praktiserar det, det finns luckor i de allra flesta fall.

Permalänk
Medlem

Här är några artiklar:

April 2018 https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BJBK79/sveri...

Citat:

Sverige har länge legat långt ner på listan över antalet vårdplatser i den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD:s statistik över tillståndet i 35 medlemsländer. Enligt den senaste statistiken som gäller förhållandena för tre år sedan har Sverige lägst antal disponibla vårdplatser i hela EU, 2,4 per tusen invånare. Ser man till hela OECD är det bara Mexiko och Chile som har färre vårdplatser än Sverige.

December 2019 https://mitti.se/nyheter/vardplatser-europa-sangar/

Citat:

Sverige hör till de länder som har minst antal vårdplatser på sina sjukhus i förhållande till folkmängden. Vi har 2,1 platser per 1 000 invånare, visar siffror från Sveriges kommuner och regioner, SKR. Flest sjukhussängar finns i Västerbotten, 2,7 per tusen invånare. I Halland är de nere på 1,8. Region Stockholm ligger precis på rikssnittet, 2,1 platser.

Läs mer på https://data.oecd.org/healtheqt/hospital-beds.htm

Fast, det finns ju även läkare som förordat trenden... Här är det från 2013 https://www.svd.se/antalet-vardplatser-ar-inte-avgorande

Citat:

Hur många sängar som finns tillgängliga är alltså inte den viktigaste faktorn, utan istället hur vi utnyttjar dem.

Jakob Endler och Pelle Gustafson

Jag undrar hur bra de sover nu?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det står "man har väl varit lite naiv i Sverige"

Det är ju gammal nyhet 😅

Skrivet av Pirum:

Den här typen av grav inkompetens kan ju rendera ögonblicklig uppsägning, politiker är dock valda av väljarna så det vore bra om media presenterade mer i detalj vilka jubelidioter som styrt dessa tre landsting sedan, tja, 2008 eller något sådant. Så vi väljare slipper rösta på dem en gång till menar jag.

Helst bör dessa omgående ställa sin plats till förfogande och ta jobb som vårdbiträden, kanske på Corona-avdelningar.

Som sagt det började gå utför efter 60-talet sen 1976 så tog man bort tjänstemannaansvaret gick det lite fortare sen när sovjet föll gick det ännu fortare.

Skulle vara så skönt om tjänstemannaansvaret kom tillbaka så politiker skulle kunna få ordentlig känga när de gör idiotiska beslut.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Rådet angående träning är väl att träna utomhus och hålla avstånd? Finns ingen anledning att avstå från att gå ut i friska luften. Till och med de äkdre får rådet att gå ut och motionera.

Inte enligt pdf:en jag länkade, utgiven igår.
Råden vid träning på t ex gym är att ”hålla sig på avstånd” och ”undvika allmänna omklädningsrum”.

Sen finns det säkert dom som sagt/förespråkar att träna ute, men så länge det inte blir ett strikt förbud mot träning på t ex gym så måste man ju räkna med att folk kommer fortsätta göra det.

Det känns konstigt att ge ”rådet” ”håll avstånd på gym” om det egentligen är ”träna för i helskotta inte på ett gym öht”?

Edit: jag är själv för att träna ute, har själv tagit beslutet att inte nyttja gymmet tillsvidare.
Men dom håller öppet med hänvisning till att det följer allmänna riktlinjerna, och dom vägrar frysa folks kort, så tror tyvärr att en del lär fortsätta gymma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Den här typen av grav inkompetens kan ju rendera ögonblicklig uppsägning, politiker är dock valda av väljarna så det vore bra om media presenterade mer i detalj vilka jubelidioter som styrt dessa tre landsting sedan, tja, 2008 eller något sådant. Så vi väljare slipper rösta på dem en gång till menar jag.

Helst bör dessa omgående ställa sin plats till förfogande och ta jobb som vårdbiträden, kanske på Corona-avdelningar.

Kommer du ihåg hur IT skandalen med transportsstyrelsen sköttes? Om du gör det, hoppas inte på för mycket.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Man blir ju inte smittat så länge personen som är sjuk inte hostar eller nyser i din närhet och att man undviker att ta med händer i sitt ansiktet före man tvättat dom ordentligt om man varit och handlat och tagit i saker som andra tar i

I huvudsak tros smittspridning ske genom kontaktsmitta eller via luften från hostningar och nysningar.

Så håller man bara lite avstånd så är de ju lugnt, man måste som sagt ta i nått eller stå nära någon som nyser eller hostar, att vara ute är hur lugnt som helst bara man tänker sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast den fördröjningen finns väl i Sydkorea också?

Givetvis, men Sydkorea har legat rätt stabilt i flera veckor nu vilket är en av anledningarna att deras siffror är bäst för att räkna på dödligheten med.

Du missar dock poängen; uträkningen bygger på ett estimat av dödligheten och ett estimat av hur snabbt det sprids. med dödlighet på ca 1% och spridningstakt på ca faktor 1.3 om dagen är vi på >500k smittade idag. Det är ett faktum givet att estimaten är korrekta. Ifall du vill argumentera mot det får du argumentera att antingen dödligheten är mycket högre eller att smittotakten är mycket lägre, vilket givetvis kan vara fallet, men förutsatt de är öht inom de spann som talas om ligger antalet smittade nästan garanterat på över 250k och potentiellt över miljonen...

*edit*
Som kuriosa, smittade I tex USA idag blir:
(5100/0.01) * 2^5 = 16 320 000 personer.
Vilket betyder att om ytterliggare 2-3 veckor kan vi förvänta oss 163 200 dödsfall i USA...

Får hoppas något av antagandena är fel helt enkelt.

side-note: detta är antalet hittils smittade, någon mängd har ju givetvis blivit friska igen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

@Triffid: och på samma sätt så kan vi då alltså förvänta oss 5000 dödsfall här hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag är inte säker på att det är så stor skillnad mellan de europeiska länderna. Det är väl USA som skiljer sig.

Blir inte helt korrekt i diagrammen då du inte tar hänsyn till befolkningsmängd..

Permalänk
Medlem

Här nämns det att medicin mot malaria med aktiv substans Klorokin kan ha en skadlig effekt på coronasjuka:

SVT

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BasseBaba:

@Triffid: och på samma sätt så kan vi då alltså förvänta oss 5000 dödsfall här hemma?

Enligt den beräkningen, ja. Men vi hoppas ju platta ut kurvan rejält, så att de här potentiella dödsfallen infaller under en längre period, och alltså i större utsträckning går att behandla för att sjukvården hinner med. Vilket den inte verkar göra i de värst drabbade områdena i USA, New York tex.

Med det sagt, jag tror vi ska vara glada om vi klarar oss under 2000 dödsfall innan sommaren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Skulle vara så skönt om tjänstemannaansvaret kom tillbaka så politiker skulle kunna få ordentlig känga när de gör idiotiska beslut.

Hur menar du? "Ämbetsmannaansvar var det straffrättsliga ansvaret för offentligt anställda som gällde i Sverige före ämbetsansvarsreformen som trädde i kraft den 1 januari 1976."
Betraktas politiker som offentligt anställda?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master

@Hurtigbullen:
Vad jag förstår från den artikeln är både en politiker (förtroendevald) och en tjänsteman (förordnad) en ämbetsman (eller -kvinna) eftersom de arbetar i offentlig sektor. Eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Givetvis, men Sydkorea har legat rätt stabilt i flera veckor nu vilket är en av anledningarna att deras siffror är bäst för att räkna på dödligheten med.

Du missar dock poängen; uträkningen bygger på ett estimat av dödligheten och ett estimat av hur snabbt det sprids. med dödlighet på ca 1% och spridningstakt på ca faktor 1.3 om dagen är vi på >500k smittade idag. Det är ett faktum givet att estimaten är korrekta. Ifall du vill argumentera mot det får du argumentera att antingen dödligheten är mycket högre eller att smittotakten är mycket lägre, vilket givetvis kan vara fallet, men förutsatt de är öht inom de spann som talas om ligger antalet smittade nästan garanterat på över 250k och potentiellt över miljonen...

*edit*
Som kuriosa, smittade I tex USA idag blir:
(5100/0.01) * 2^5 = 16 320 000 personer.
Vilket betyder att om ytterliggare 2-3 veckor kan vi förvänta oss 163 200 dödsfall i USA...

Får hoppas något av antagandena är fel helt enkelt.

side-note: detta är antalet hittils smittade, någon mängd har ju givetvis blivit friska igen.

Fast du började med att kommentera att estimatet av 500k-1000k verkar rimligt på grund av siffror från Sydkorea, och jag förstår inte hur du kan göra den bedömningen. Nu beskriver du vilka antaganden som gjordes, men diskussionen började med att du ansåg antagandena vara rimliga på grund av siffror från Sydkorea. Hur kan du göra den bedömningen?

Vilka siffror använder du från Sydkorea för att bedöma att antagandena är rimliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Blir inte helt korrekt i diagrammen då du inte tar hänsyn till befolkningsmängd..

Jag gjorde det i ett senare inlägg.

Men, vill ta chansen att visa på kanske varför Sydkorea och Japan klarade sig hyfsat:

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast problemet är ju att deras råd är så luddiga:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5733d0f5cba...

Verkar ju alltså inte vara några problem att leva på relativt som vanligt om man är ung och "håller avstånd"?
Själv tycker jag det är helt bananas, finns t ex inte på dom gym jag frekventerar en chans att 100% av tiden hålla rimliga avstånd.

Jag säger inte emot dig, jag är en av dom som tycker att råden är för klena, men det finns ju ingenstans att läsa att dom anser att man ska "avstå från att gå ut i största möjliga mån"?

Det är väl inte så krångligt? Vill du följa reglerna så undviker du situationer då du inte kan hålla avstånd, vilket då även inkluderar ditt gym

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/nar-togs-tjanstemannaansvaret-bort

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H...

Tjänstemannaansvaret avskaffades år 1974. Innan dess kunde fel och försummelser leda till att ansvariga dömdes för tjänstefel.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/11/riksdagen-har-beslutat...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Fast du började med att kommentera att estimatet av 500k-1000k verkar rimligt på grund av siffror från Sydkorea, och jag förstår inte hur du kan göra den bedömningen. Nu beskriver du vilka antaganden som gjordes, men diskussionen började med att du ansåg antagandena vara rimliga på grund av siffror från Sydkorea. Hur kan du göra den bedömningen?

Vilka siffror använder du från Sydkorea för att bedöma att antagandena är rimliga?

Statistik från sydkorea används för att estimera dödligheten. Studien som kom ut därifrån ett tag tillbaka satte dödligheten på 0.6% som higher-bound. Nu är inte dödligheten längre 0.6% om du bara delar antalet döda på antalet confirmed cases, men det är inte så man estimerar dödlighet.

Men som sagt, dödligheten kanske ligger på 0.3%, kanske är den på 1.3%, det är därför som spannet är mellan typ 200k-1.5 miljon smittade.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Statistik från sydkorea används för att estimera dödligheten. Studien som kom ut därifrån ett tag tillbaka satte dödligheten på 0.6% som higher-bound. Nu är inte dödligheten längre 0.6% om du bara delar antalet döda på antalet confirmed cases, men det är inte så man estimerar dödlighet.

Och hur kommer du fram till att 500k-1000k är rimligt i Sverige utifrån 0.6% i dödlighet?

Permalänk
Medlem

Deras löner försörjs av skattemedel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Skulle vara så skönt om tjänstemannaansvaret kom tillbaka så politiker skulle kunna få ordentlig känga när de gör idiotiska beslut.

Nu vet jag inte vart ni som klagar på vår usla beredskap vill komma?

Offentliga sektorns utgifter ser ut så här:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/offentlig...

Sen måste alla dra sina egna slutsatser vart våra skattepengar förbrukas....att det bara är 7% av BNP till sjukvård är ju den stora förklaringen, men vad ska vi dra ner på?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Och hur kommer du fram till att 500k-1000k är rimligt i Sverige utifrån 0.6% i dödlighet?

Antal döda i sverige idag: 282
Antal smittade för ca 14 dagar sedan: 282 / 0.006 = 47000
Dubblering var 3e dag, dvs på ca 14dagar ca 5 dubbleringar.

ca. antal smittade idag givet dödlighet på 0.6% : 47000 * 2 * 2 * 2 *2 * 2 = 1 504 000.

Sen kanske de åtgärder vi gjort minskat smittotakten, varför det är rimligt med ett span på typ 200k - 1.5 miljon... som är vad som talas om.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Triffid: och på samma sätt så kan vi då alltså förvänta oss 5000 dödsfall här hemma?

precis, utifrån de redan smittade. Om nu inte våra åtgärder faktiskt fungerat bra och minskat smittotakten de senaste två veckorna

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss