Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

27 dagar låter lite extremt. Undrar hur man vet det? Vad är det som säger att man inte smittades vid ett senare tillfälle och bara hade en veckas inkubationstid? Och även om det stämmer, smittar man innan man fått symptom? Det slängs runt så mycket motstridiga uppgifter på den punkten...men även om det verkar finnas vissa som smittat innan symptom, gäller det alla? Vissa? Ett fåtal? Enstaka?

Om du följde artikeln så kommer informationen från Kina samt finns många artiklar som tar just upp det men det rapporterades först för 2dagar sen så ganska färskt så det kan ändras. https://www.google.com/search?q=coronavirus+27+days&sxsrf=ALe...

Samt https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit... tar upp ganska så bra hur det ser ut i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tog bort lite mindre trevliga påhopp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Jag och sambon hade en resa planerad till Italien om två veckor. Vi valde igår att avboka den och ta de lugnt hemma istället. Håller ett öga på de här under tiden. Och de skadar inte att va lite förbered heller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ska till Gran Canaria om 2 veckor och ser nu att både La Gomera och Teneriffa har corona utbrott

Har ni avbeställningsskydd?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ska till Gran Canaria om 2 veckor och ser nu att både La Gomera och Teneriffa har corona utbrott

Utbrott?! På teneriffa är det en italiensk läkare som gjort alla rätt vad jag förstår för att minimera risk för spridning och man har satt hotellet i karantän.

Är det ett utbrott, så har vi redan utbrott även i sverige.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Jag litar inte på saker som folk skriver rätt ut bara, så kan någon här bekräfta sanningshalten i att Frankrike bygger så många sjukhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att det är betydligt många fler icke diagnosticerade fall bland de som är lindrigt sjuka än bland de som dött. Dör man av lungrelaterade problem nu så lär man ha blivit testad för corona, de som däremot endast får symptom motsvarande en lidring förkylning lär ha bättre odds att glida under radarn.

Personligen ser jag det klart mest troligt att dödssiffran kommer att hamna en bra bit under 3%.

Källa? Det cirkulerar så massa desinformation så jag skulle gärna se en pålitlig källa som bekräftar det påståendet innan jag tar det som en sanning

27 dagar låter lite extremt. Undrar hur man vet det? Vad är det som säger att man inte smittades vid ett senare tillfälle och bara hade en veckas inkubationstid? Och även om det stämmer, smittar man innan man fått symptom? Det slängs runt så mycket motstridiga uppgifter på den punkten...men även om det verkar finnas vissa som smittat innan symptom, gäller det alla? Vissa? Ett fåtal? Enstaka?

Nja, detta "fjutt-avart" får nog anses vara påtagligt jobbigare än vanlig influensa, inte minst för att det inte finns något immunitet sedan tidigare och inte heller något vaccin så man kan skydda riskgrupper. Även om sjukdomen i sig inte visar sig vara allvarligare än en vanlig influensa så kommer speciellt fler i riskgrupperna (äldre, sjuka mfl) att drabbas. Grupper som normalt får ett visst skydd av vaccin och immunitet från tidigare influensor. Man kan nog lugnt kostatera att detta blir betydligt jobbigare för sammhället som helhet än en vanlig influensa, även om det för den sjuka individen hamnar på samma jobbighetsnivå.

Om det fortfarande är igång i sommar så kommer det nog att ha klassats som pandemi och man siktar mer på att sakta ner spridningen snarare än att stoppa den. Plus att virus rent allmänt inte trivs lika bra på sommaren. Skulle tro att resor då kommer att gå som vanligt.

Då skulle jag gissa att det är troligare att det kommer från italien. Eller via annat land i vårt närområde. Det lär vara betdligt fler som åker till Italien än till Iran. Om inte annat så har det väl gått flyg till/från Kina under större delen av detta utbrott?

Skrivet av Mindfighter:

Långt bort, bara att avvakta. Smittspridningen som varit kommer accelerera ju fler som blir smittade och generellt sprids sjukdomar sämre på sommaren. Kallas ju inte vabruari för inget. Så mars-april, sen är det kanske klart (för denna gång)

Skrivet av Storage Jar:

Äsch. Dumt att oroa sig. Du kanske inte ens lever då 🙂

Med tanke på att man har lyckats odla viruset (källa?) nu så känns det som att något typ av vaccin är hyfsat nära. Men man blir ändå lite orolig ekonomiskt, det handlar ändå om drygt 25000kr mycket för en student

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Jag litar inte på saker som folk skriver rätt ut bara, så kan någon här bekräfta sanningshalten i att Frankrike bygger så många sjukhus?

matskägg

Mja enligt SvD så sätter de upp 70 "extrasjukhus". Nu är det bakom en betalvägg så jag kan inte läsa artikeln, men spontant gissar jag på att det är någon form av tillfälliga "fältsjukhus" inför möjligt utbrott och inte att de faktiskt bygger nya sjukhus. Men någon som faktiskt kan läsa artikeln kanske kan förtydliga.

https://www.svd.se/europa-forbereder-sig-for-viruset--70-extr...

Permalänk
Avstängd

Sjukhus som sjukhus? spelar det någon roll om det är av betong eller tält? tror det viktiga att fokusera på är antalet bäddar de förbereder..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Sjukhus som sjukhus? spelar det någon roll om det är av betong eller tält? tror det viktiga att fokusera på är antalet bäddar de förbereder..

Det beror väl på vad man vill veta, kan vara en väldigt stor skillnad om de är av betong eller tält.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Det beror väl på vad man vill veta, kan vara en väldigt stor skillnad om de är av betong eller tält.

Huvudsaken är att det är någon sorts förberedelse. Blir det spridning här så lär ju vi knappas kunna hantera det, sjukhusen går ju på knäna redan vid vanlig influensa verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sjukhus som sjukhus? spelar det någon roll om det är av betong eller tält? tror det viktiga att fokusera på är antalet bäddar de förbereder..

I Kina handlar det om antalet möjlighet att diagnostisera, respiratorer och isolerade salar. Sjuka kan ju vara med andra sjuka.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Blir Gran Canaria i mitten på mars. Det blir nog bra.

Permalänk
Medlem

Har en resa planerad till Milano i mitten av Juli. Har bara hunnit boka flyg än så länge då tanken är att bila runt i norra Italien och boka hotell efter vägen. Får hoppas det har lugnat ner sig till dess

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk

Värre innan det blir bättre

En fullskalig pandemi är svår att undvika som jag bedömer. Kanske är vi redan där.
Enligt välkända nyhetskällor sprids viruset i asien, europa och nu i afrika.

Vad gör Sverige?
Ja statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten menar att allt är lugnt. Risken för spridning i Sverige är liten. Vi behöver heller inte stoppa flyg från Iran. Att alla länder som gränsar till Iran har stängt sina gränser mot landet spelar ingen roll.

Vi avstår också från att läkarkontrollera passagerare från coronasmittade områden.
"Det anses inte vara effektivt".

Samma sak med Italien.

I praktiken har vi alltså öppna gränser mot dessa länder. Jag slår vad om att det inte dröjer länge innan smittan får fäste i vårt hemland. Betänk att viruset är nytt, novel. Nyligen hoppat över artgränsen djur, människa. INGEN har immunitet.

Varför tar länder till så kraftfulla åtgärder och stränga karantäner? Speciellt Kina.
Min gissning är att detta virus har en högre dödlighet än vad som kablas ur.

Jag citerar: Antalet smittade av coronaviruset är 80 134 personer, 2 687 människor har dött och 27 789 har friskförklarats, enligt ECDC.

Över 50 000 personer är alltså inte återställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

En fullskalig pandemi är svår att undvika som jag bedömer. Kanske är vi redan där.
Enligt välkända nyhetskällor sprids viruset i asien, europa och nu i afrika.

Vad gör Sverige?
Ja statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten menar att allt är lugnt. Risken för spridning i Sverige är liten. Vi behöver heller inte stoppa flyg från Iran. Att alla länder som gränsar till Iran har stängt sina gränser mot landet spelar ingen roll.

Vi avstår också från att läkarkontrollera passagerare från coronasmittade områden.
"Det anses inte vara effektivt".

Samma sak med Italien.

I praktiken har vi alltså öppna gränser mot dessa länder. Jag slår vad om att det inte dröjer länge innan smittan får fäste i vårt hemland. Betänk att viruset är nytt, novel. Nyligen hoppat över artgränsen djur, människa. INGEN har immunitet.

Varför tar länder till så kraftfulla åtgärder och stränga karantäner? Speciellt Kina.
Min gissning är att detta virus har en högre dödlighet än vad som kablas ur.

Jag citerar: Antalet smittade av coronaviruset är 80 134 personer, 2 687 människor har dött och 27 789 har friskförklarats, enligt ECDC.

Över 50 000 personer är alltså inte återställda.

Nja, över 50 000 personer har inte bekräftats vara virusfria, det är inte samma sak som att de inte är återställda. Har för mig att man ska vara symptomfri under en period och ha två negativa virustester efter varandra innan man blir friskförklarad. Detta gör att det tar ett tag innan man blir friskförklarad, även om man känner sig frisk i övrig. Sedan ska man återigen vara medveten om att de som testas för viruset troligen är de som är mest sjuka. De som har symptom motsvarande en lätt förkylning har bättre odds att glida under radarn så troligen är mörkertalet för lindrigt sjuka betydligt större än för de som får allvarliga problem.

Angående Tegnell: Som jag uppfattar det så är det han säger att vi har goda odds att spåra och hantera enskilda smittbärare, inte att vi har god kapacitet att hantera en pandemi. Man har väl även ökat risknivån nu när det blivit ett utbrott i Italien?

Men vad tycker du man borde göra och varför?

Och varför skulle man lägga massa resurser på att kontrollera alla som kommer från Italien eller Iran? Tror du att det skulle vara ett effektivt sätt att fånga eventuella bärare av viruset? Flyg är f.ö. ett så pass kontrollerat transportmedel så det är lätt att spåra eventuella sjuka. Det är betydligt svårare med landgräns, så att man stänger landgränser är inte så konstigt. Samtidigt så lär det vara betydligt mycket fler folk passerar landgränser än som flyger. Personligen lutar jag åt att det är någon man gör för att lugna befolkningen, inte för att det är effektivt. Blir det sedan en pandemi så kommer viruset oavsett stängda gränser och/eller stoppade flyg.

Permalänk
Medlem

Hur ser man på mat? Bör man va orolig över frukt/grönt som kommer utifrån?

Är det en smittoväg in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har ni avbeställningsskydd?

Japp men jag tror inte vi ställer in resan om inte myndigheterna avråder.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Utbrott?! På teneriffa är det en italiensk läkare som gjort alla rätt vad jag förstår för att minimera risk för spridning och man har satt hotellet i karantän.

Är det ett utbrott, så har vi redan utbrott även i sverige.

Vi har diskuterat under dagen i vårat resesällskap och vi åker om inte myndigheterna direkt avråder.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hur ser man på mat? Bör man va orolig över frukt/grönt som kommer utifrån?

Är det en smittoväg in?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag har förstått det så brukar denna typ av virus inte överleva speciellt länge i det fria så jag skulle tro att det är riskfritt. Om du blir smittad så lär oddsen vara betydligt bättre för att får det direkt eller indirekt från en annan person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:
Skrivet av jawik:

Mja enligt SvD så sätter de upp 70 "extrasjukhus". Nu är det bakom en betalvägg så jag kan inte läsa artikeln, men spontant gissar jag på att det är någon form av tillfälliga "fältsjukhus" inför möjligt utbrott och inte att de faktiskt bygger nya sjukhus. Men någon som faktiskt kan läsa artikeln kanske kan förtydliga.

https://www.svd.se/europa-forbereder-sig-for-viruset--70-extr...

Skrivet av Dredd:

Sjukhus som sjukhus? spelar det någon roll om det är av betong eller tält? tror det viktiga att fokusera på är antalet bäddar de förbereder..

Franska källor (t.ex. https://www.ouest-france.fr/sante/virus/coronavirus/carte-epi... , finns en lite vagt formulerad artikel på engelska här) talar om att man "aktiverar" 70 st. befintliga sjukhus. Det handlar alltså inte om att man bygger nya, utan om någon form av förberedande åtgärder vid 70 befintliga sjukhus, utöver 38 universitetssjukhus som redan har beredskap (de 38 universitetssjukhusen betecknas som "nivå 1" medan de 70 som nu "aktiveras" betecknas som "nivå 2").

Jag gissar att man med "aktivering" menar att man förbereder sig på olika sätt (planering, personal, materiel m.m.) för att kunna hantera eventuella koronaviruspatienter. Varje sjukhus ska ha ett beredeskapsteam (SAMU på franska, Service d'Aide Médical Urgente) redo att hantera de akuta behov som kan uppstå, främst administrativt.

Permalänk
Avstängd

Grundläggande om virus för att få perspektiv, själv har jag glömt allt från Biologi A på gymnasiet:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Detta gäller i Thailand från idag.

Travel risk
Public Health Ministry officials will be prohibited from travelling to risky countries, he added. If travel is required, personnel are required to self-quarantine for 14 days.

At-risk countries include China, Macau, Hong Kong, Taiwan, South Korea, Singapore, Italy, Iran and Japan.

Mr Anutin said that Covid-19 has been classified as a dangerous communicable disease. Under the change, anybody with suspect symptoms after visiting a high-risk country must report to the authorities within three hours.

In an earlier Facebook post, Mr Anutin said Thailand has detected more suspected cases and groups at risk of contracting the disease, as well as infections from travellers returning home after visiting high-risk countries.

“Those who are planning to travel abroad in this period, if it’s possible to avoid that, please avoid it,” Mr Anutin said. “We are entering a full war with Covid-19.”

Returning travellers must report where they went to disease control officers stationed at airports, he said in the Facebook post, adding people shouldn’t conceal symptoms as that could cause the virus to spread.

At the briefing, the health minister again discouraged Thais from unnecessary travel. "For the airlines, please reduce promotions," Mr Anutin said.

"Even though tickets are cheap, it could be your last holiday."

Källa (https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1866094/thailand...)

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av hellmix:

Om du följde artikeln så kommer informationen från Kina samt finns många artiklar som tar just upp det men det rapporterades först för 2dagar sen så ganska färskt så det kan ändras. https://www.google.com/search?q=coronavirus+27+days&sxsrf=ALe...

Samt https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit... tar upp ganska så bra hur det ser ut i nuläget.

Folkhälsomyndigheten borde vara det man ska kunna lita på men när dom säger att det (uppdaterad 25/2) har "en begränsad spridning utanför Kina". 1100 fall i Syd korea, 300+ i Italien där dom känt sig tvungna att sätta vägspärrar militär på plats.
Dom säger också att viruset lever kort tid utanför kroppen, trots att det rapporterats leva i 4-9 dagar.
Sen säger dom att det smittar under insjuknandet men sen i nästa mening så säger dom att det inte smittar under inkubationstiden.
Smittar bara genom droppsmitta (hosta, nysningar) men sägs spridas i ventilationssystem finns ett par exempel på lägenhetskomplex där även dom som inte haft någon direktkontakt med andra smittats, sen Diamond Princess fartyget som han få närmare 700 fall innan dom avslutade det.

Irans hälsominister är smittad samtidigt som han säger att dom har allt under kontroll med 16 döda. 16 döda med 1-2% dödlighet och folk brukar inte dö förrän ca 1-2 veckor, det även rapporterats att man kan ha viruset i upp till 24 dagar utan symptom och troligen smittspridare under iallafall slutdelen av den tiden så dom har dom nog ganska många fall.

CDC i USA har också sagt att dom bara testar personer som har varit i Kina eller direkt kontakt med någon bevisats vara smittad. Det har orsakat att 8000 personer har satt sig i själv karantän eftersom dom har symptom men ej fått testet.

Förhoppningsvis så är det inte hälsomyndigheterna som har huvudet i sanden och media som ljuger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, över 50 000 personer har inte bekräftats vara virusfria, det är inte samma sak som att de inte är återställda. Har för mig att man ska vara symptomfri under en period och ha två negativa virustester efter varandra innan man blir friskförklarad. Detta gör att det tar ett tag innan man blir friskförklarad, även om man känner sig frisk i övrig. Sedan ska man återigen vara medveten om att de som testas för viruset troligen är de som är mest sjuka. De som har symptom motsvarande en lätt förkylning har bättre odds att glida under radarn så troligen är mörkertalet för lindrigt sjuka betydligt större än för de som får allvarliga problem.

Angående Tegnell: Som jag uppfattar det så är det han säger att vi har goda odds att spåra och hantera enskilda smittbärare, inte att vi har god kapacitet att hantera en pandemi. Man har väl även ökat risknivån nu när det blivit ett utbrott i Italien?

Men vad tycker du man borde göra och varför?

Och varför skulle man lägga massa resurser på att kontrollera alla som kommer från Italien eller Iran? Tror du att det skulle vara ett effektivt sätt att fånga eventuella bärare av viruset? Flyg är f.ö. ett så pass kontrollerat transportmedel så det är lätt att spåra eventuella sjuka. Det är betydligt svårare med landgräns, så att man stänger landgränser är inte så konstigt. Samtidigt så lär det vara betydligt mycket fler folk passerar landgränser än som flyger. Personligen lutar jag åt att det är någon man gör för att lugna befolkningen, inte för att det är effektivt. Blir det sedan en pandemi så kommer viruset oavsett stängda gränser och/eller stoppade flyg.

Vill bara ge dig en klapp på axeln som faktiskt orkar debattera mot alla doomsayers. Jag sitter mest och läser och skakar på huvudet, men skönt att det finns dom som faktiskt orkar.

Det som nästan skrämmer mig mest med Corona viruset är folks totala oförstånd om hur en världsekonomi fungerar och hur svårt vissa har med logiskt tänkande. Speciellt delen med att det är "50.000" som fortfarande inte friskförklarats och att folk tror att antal % döda kommer gå upp? Den siffran på 2-3% dödlighet är den högsta som kommer vara, så är det alltid i början av ett nytt virusutrbrott. Sen när allt lugnat sig och man kan gå igenom det mer grundligt så kommer det dyka upp många, precis som du säger som inte haft det värre än en vanlig förkylning med feber 2-3 dagar. När dessa siffrorna kommer in så kommer de 2-3% sjunka rejält.

Man ska komma ihåg att den vanliga influensan är det många som inte ens märker att dom har. Inom min familj för några år sedan blev en person svårt sjuk, tog prover och hade då vanliga infuensan. För säkerhetsskull så testade partnern till personen sig och visade sig då också bära på smittan. Personen som testade sig sist blev aldrig dålig, märkte inte av det alls utan kände sig precis som vanligt hela vägen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Folkhälsomyndigheten borde vara det man ska kunna lita på men när dom säger att det (uppdaterad 25/2) har "en begränsad spridning utanför Kina". 1100 fall i Syd korea, 300+ i Italien där dom känt sig tvungna att sätta vägspärrar militär på plats.
Dom säger också att viruset lever kort tid utanför kroppen, trots att det rapporterats leva i 4-9 dagar.
Sen säger dom att det smittar under insjuknandet men sen i nästa mening så säger dom att det inte smittar under inkubationstiden.
Smittar bara genom droppsmitta (hosta, nysningar) men sägs spridas i ventilationssystem finns ett par exempel på lägenhetskomplex där även dom som inte haft någon direktkontakt med andra smittats, sen Diamond Princess fartyget som han få närmare 700 fall innan dom avslutade det.

Irans hälsominister är smittad samtidigt som han säger att dom har allt under kontroll med 16 döda. 16 döda med 1-2% dödlighet och folk brukar inte dö förrän ca 1-2 veckor, det även rapporterats att man kan ha viruset i upp till 24 dagar utan symptom och troligen smittspridare under iallafall slutdelen av den tiden så dom har dom nog ganska många fall.

CDC i USA har också sagt att dom bara testar personer som har varit i Kina eller direkt kontakt med någon bevisats vara smittad. Det har orsakat att 8000 personer har satt sig i själv karantän eftersom dom har symptom men ej fått testet.

Förhoppningsvis så är det inte hälsomyndigheterna som har huvudet i sanden och media som ljuger.

Så länge inte spridningen är helt okontrollerad så skulle jag säga att den är begränsad och i dagsläget så upplever i alla fall inte jag att spridningen är helt okontrollerad. Möjligen att den håller på att bli det, men jag upplever inte att vi är där riktigt ännu. Vägspärrar sätter man f.ö. upp för att just begränsa spridningen, så även det är väl något som styrker att spridningen är begränsad?

Om man skriver som du så misstänker jag att man menar att man inte smittar under inkubationstiden utan först när man insjuknar (=får symptom). Men eftersom jag inte läst originaltexten du refererar till så är det en ren spekulation från min sida.

Sedan brukar inte denna typ av virus leva speciellt länge utanför kroppen. Det finns säker mer eller mindre väl underbyggda rapporter som säger upp till 9 dagar, men även om det stämmer, hur vanligt är det? Samma sak med inkubationstid (och smittsamhet under denna), hur trovärdiga och säkra är rapporterna om 24 dagars inkubationstid, och om det stämmer, hur vanligt är det?

Att smittan "sägs spridas" på vissa sätt tolkar jag som att folk inte vet men några spekulerar. Personligen tar det med en viss nypa salt innan det bekräftats från pålitliga källor. Rent generellt tycker jag att smittspridningen borde varit betydligt mycket mer aggressiv om det vore luftburet. Diamond Pricess var det väl någon smittskyddsläkare som fick spatt på då det inte var någon direkt separation mellan de smittade och de som inte hade smittats...eller något sånt. Minns inte riktigt och orkar inte leta rätt på en källa

Och angående döda i Iran - om man utgår från att de som dött där är äldre och sjuka (högst dödlighet i detta virus) så kan jag tänka mig att viruset övermannar immunförsvaret rätt snabbt, speciellt om man inte får tillgång till sjukvård i tid. Med det sagt så kan jag mycket väl tänka mig att smittan funnits ett tag i Iran, bara att man inte uppmärksammat det tidigare.

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut rubriken mot "Coronaviruset i världen"?
Det verkar ploppa upp fall både i södra italien och i ett fall i schweiz som tros ha smittats i italien. Iran tycks spridningen ske okontrollerat. Du kan även smitta andra under inkubationstiden. Läste att någon skrev att tiden för karantän är 24 dagar men vad jag läst så är den 27 dagar?

När väl smittan börjar spridas här så tror jag att alla obildade ljushuvuden som tar sig till akutmottagningar och vårdcentraler kommer vara ett av våra större problem. Såg intervjuer med flyktingtanter som i riksdagsvalet röstade på SD eftersom dom trodde att SD stod för "socialdemokraterna". Och det var inte direkt få röster som föll på SD av just den här anledningen. Klarar du inte av att rösta så tror jag att samhällsinformation är svår att ta till sig.

I Taiwan riskerar du 2 års fängelse om du bryter mot de uppsatta reglerna som ska motverka smittspridning. Där ställer man ett stort krav på medborgarna och dom verkar kunna hålla smittspridningen under kontroll. Här kommer det nog balla ur. Åtminstone om det börjar spridas i våra större städer eller på flygplatserna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Bekräftat fall i Göteborg, person som varit i Norra Italien.

Permalänk
Medlem

Även bekräftat att en kvinna i Finland som varit i Italien har smittats.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Såg denna intervju i morse på TV4, denna expert var inte särskilt övertygad om att Sverige kommer klara ett utbrott.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12528563

Läste någonstans att vi kan behandla motsvarande 100 personer i 14 dagar med dagens kapacitet i vården så skulle 1% (100 000) insjukna i Sverige i något worst case scenario så blir det inte vackert.