Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Inte när det har spridigt sig utanför smittkällan lol.

Bästa försvar är att stänga gränsen mot de länder som är drabbade, vill de ändå in i landet ifrån dessa länder så obligatorisk 21 dagars karantän innan de släpps in.

Varför skulle det hjälpa? Jag skulle tro att det är mycket svårt att sätta ett helt land i effektiv karantän. Mindre regioner kan man man nog skärma av hjälpligt, men ett eller flera länder? Folk kommer att ta sig över gränserna oavsett. Då är det antagligen bättre att ha koll på de som reser så man kan spåra smittkällor och isolera de som varit i kontakt med dessa, stänger du gränserna så blir det mycket svårare att spåra de som ändå tar sig ut/in från dessa länder. Personligen tänker jag att reaktioner som att stänga gränser är en sådan där sak som låter bra och kraftfullt men inte har någon egentlig effekt alls på smittspridningen, samtidigt som det troligen försvårar smittspårningen.

Med en brasklapp för att detta är helt fria spekulationer från min sida. Men det kan ändå vara intressant att ifrågasätta varför man tänker som man gör så man inte bara reagerar med magkänslan...något som inte alltid är den lämpligaste källan till vettiga beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Vad finns det för alternativ till BÅDE att bli och inte bli gammal?

Alternativet till att bli gammal är värre än att inte bli gammal.
(Jag läste nog texten jag citerade lite fel, trodde det stod samma sak två gånger)
Tekniskt sett så skulle man kunna bli halvgammal

Oavsett så är det viktigaste att man har ett bra liv medans man lever.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att inte ge sig ut att resa om man inte måste det för att minska spridningsrisken.

Annars är denna sidan intressant (ursäkta om det är en upprepning, men den är så pass bra att det är värt det):

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Det som diskuteras är ju att det är runt 3% dödsfall, men det är relaterat till de som insjuknat. Inte jämfört med tillfrisknade, då får vi istället 10%.

I längden så blir det nog inte lika illa som 10%. Men jag ser nog att 3% kan vara en underskattning. Nu vet vi inte hur pass bra rapporteringen är från vissa delar av världen eftersom inte alla kan testas och dödsorsaken är inte heller alltid klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det bästa är nog att inte ge sig ut att resa om man inte måste det för att minska spridningsrisken.

Annars är denna sidan intressant (ursäkta om det är en upprepning, men den är så pass bra att det är värt det):
https://www.bedug.com/pics/Fun5/corona.png
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Det som diskuteras är ju att det är runt 3% dödsfall, men det är relaterat till de som insjuknat. Inte jämfört med tillfrisknade, då får vi istället 10%.

I längden så blir det nog inte lika illa som 10%. Men jag ser nog att 3% kan vara en underskattning. Nu vet vi inte hur pass bra rapporteringen är från vissa delar av världen eftersom inte alla kan testas och dödsorsaken är inte heller alltid klar.

Dom flesta experter inklusive WHO:s expertgrupp som vart i Kina och ska vidare till Iran och Sydkorea är eniga om att siffran 3% är i överkant och tror att siffran är lägre än så. Men ingen vet säkert, det lär visa sig.

Har bestämt mig för att ta lite Corona ledigt ett tag nu, känner att jag lägger alldeles för mycket tid på att läsa och skriva om det Om det nu går, vilken sida man än går in på domineras ju av detta just nu. Men tror det kan vara bra att släppa det lite. Inte så mycket man kan göra åt det ändå.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Vad finns det för alternativ till BÅDE att bli och inte bli gammal?

Att aldrig födas.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ska till Gran Canaria om 2 veckor och ser nu att både La Gomera och Teneriffa har corona utbrott

Skrivet av deltascu:

Oj, då kanske jag ska avboka min planerade resa till Padoa om 6 veckor. Jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig...

För mig skulle det logiska vara att avboka. För som det är nu sprider den sig hejvilt utan att man hittar smittan. Fast om Viruset inte finns när du åker så kan den mycket väl komma något fall när du är där och då kommer du att bli strandad. För det börjar komma fall att det tagit upp till 27 dagar för att symtomen ska visa sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLMEke/isoleringstid-for...

Snacka om ninja/lönnmördar virus egentligen.

Edit: tagit bort gammal felaktig information.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

För mig skulle det logiska vara att avboka.

Ja, det är nog säkrast. Även om risken för smitta är minimal så är risken för resekrångel desto större.

Skrivet av hellmix:

För det börjar komma fall att det tagit upp till 27 dagar för att symtomen börjar visa sig och under dom 27 dagarna så smittar man andra utan att veta om det.

Som jag förstått det så smittar man inte så länge man inte insjuknat (visar symptom). Utmaningen är väl att det inte alltid är uppenbart när man utvecklat symptom, man kan ju t.ex. vara lite hängig av många olika anledningar.

Permalänk
Avstängd

Smäller snart i Sverige, folk åker Sverige - Iran - Sverige

HELA tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är nog säkrast. Även om risken för smitta är minimal så är risken för resekrångel desto större.
Som jag förstått det så smittar man inte så länge man inte insjuknat (visar symptom). Utmaningen är väl att det inte alltid är uppenbart när man utvecklat symptom, man kan ju t.ex. vara lite hängig av många olika anledningar.

Kollade upp det och du har rätt samt de har ändrat uttalande. Hittar inte artikeln nu bara för det men när jag läste om covid-19 först så nämnde de att de kunna sprida sig under inkubationstiden men har ändrat till vid insjuknandet samt som du skriver så är symptom mycket lik vanliga åkommor. Samt covid-19 är pass så nytt så det uppdateras löpande fortfarande om viruset.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Inte när det har spridigt sig utanför smittkällan lol.

Bästa försvar är att stänga gränsen mot de länder som är drabbade, vill de ändå in i landet ifrån dessa länder så obligatorisk 21 dagars karantän innan de släpps in.

Nja

Då borde det vara än mer relevant att stänga gränser vid vanlig säsongsinfluensa som skördar tusentals fler offer var dag än denna fjutt-avart.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Alla ska vara med o dela, Corona för alla, fralla för alla!

Blir en smittad med Corona ska alla ha det, annars strider det mot lagen om jämlikhet ju.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Smäller snart i Sverige, folk åker Sverige - Iran - Sverige

HELA tiden.

Det här hände redan i Januari. En kvinna i Jönköping som verifierats vara smittad.
Så "the breaking news" du väntar på har redan inträffat sedan någon månad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika att resa ut om jag inte absolut måste, det blir inget kul att hamna i karantän i 2-3 veckor någonstans som inte är hemma. Nog illa att sitta hemma och uggla - och det räcker med vanliga influensan.

Folkhälsomyndigheten har också kommit ut med en uppdatering: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Smäller snart i Sverige, folk åker Sverige - Iran - Sverige

HELA tiden.

Inte bara Iran så klart utan flertal andra länder och tyvärr kan inte folk sitta still så det blir svårt att stänga ner flygtrafiken även om det hade varit lämpligt.

Förmodligen så kommer vi som inte bor i Stockholm klara oss ganska bra som tur är speciellt om man är mån om hygien och använder handsprit och tvättar händerna innan man äter saker.

Permalänk
Medlem

Man blir lite nervös över att medelhavskryssningen i sommar inte blir pga detta.. Ett par av resmålen i Italien t.ex..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Man blir lite nervös över att medelhavskryssningen i sommar inte blir pga detta.. Ett par av resmålen i Italien t.ex..

Det här kommer att sprida sig runt hela Medelhavet och mycket mer. Så boka av kryssningen medan det inte kostar något.

Permalänk
Medlem

Jag ska ju ut å resa om lite drygt två veckor.. hoppas verkligen att spridningen inte tilltar betänkligt innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag ska ju ut å resa om lite drygt två veckor.. hoppas verkligen att spridningen inte tilltar betänkligt innan dess.

Oj, nej. Spridningen blir snabbare och snabbare hela tiden. Om du reser ut så kommer du inte att kunna resa hem för du sitter i karantän någonstans. Avboka om du kan, annars stanna hemma ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det bästa är nog att inte ge sig ut att resa om man inte måste det för att minska spridningsrisken.

Annars är denna sidan intressant (ursäkta om det är en upprepning, men den är så pass bra att det är värt det):
https://www.bedug.com/pics/Fun5/corona.png
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Det som diskuteras är ju att det är runt 3% dödsfall, men det är relaterat till de som insjuknat. Inte jämfört med tillfrisknade, då får vi istället 10%.

I längden så blir det nog inte lika illa som 10%. Men jag ser nog att 3% kan vara en underskattning. Nu vet vi inte hur pass bra rapporteringen är från vissa delar av världen eftersom inte alla kan testas och dödsorsaken är inte heller alltid klar.

Skulle tro att det är betydligt många fler icke diagnosticerade fall bland de som är lindrigt sjuka än bland de som dött. Dör man av lungrelaterade problem nu så lär man ha blivit testad för corona, de som däremot endast får symptom motsvarande en lidring förkylning lär ha bättre odds att glida under radarn.

Personligen ser jag det klart mest troligt att dödssiffran kommer att hamna en bra bit under 3%.

Källa? Det cirkulerar så massa desinformation så jag skulle gärna se en pålitlig källa som bekräftar det påståendet innan jag tar det som en sanning

Skrivet av hellmix:

För mig skulle det logiska vara att avboka. För som det är nu sprider den sig hejvilt utan att man hittar smittan. Fast om Viruset inte finns när du åker så kan den mycket väl komma något fall när du är där och då kommer du att bli strandad. För det börjar komma fall att det tagit upp till 27 dagar för att symtomen ska visa sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLMEke/isoleringstid-for...

Snacka om ninja/lönnmördar virus egentligen.

Edit: tagit bort gammal felaktig information.

27 dagar låter lite extremt. Undrar hur man vet det? Vad är det som säger att man inte smittades vid ett senare tillfälle och bara hade en veckas inkubationstid? Och även om det stämmer, smittar man innan man fått symptom? Det slängs runt så mycket motstridiga uppgifter på den punkten...men även om det verkar finnas vissa som smittat innan symptom, gäller det alla? Vissa? Ett fåtal? Enstaka?

Skrivet av Dockland:

Nja

Då borde det vara än mer relevant att stänga gränser vid vanlig säsongsinfluensa som skördar tusentals fler offer var dag än denna fjutt-avart.

Nja, detta "fjutt-avart" får nog anses vara påtagligt jobbigare än vanlig influensa, inte minst för att det inte finns något immunitet sedan tidigare och inte heller något vaccin så man kan skydda riskgrupper. Även om sjukdomen i sig inte visar sig vara allvarligare än en vanlig influensa så kommer speciellt fler i riskgrupperna (äldre, sjuka mfl) att drabbas. Grupper som normalt får ett visst skydd av vaccin och immunitet från tidigare influensor. Man kan nog lugnt kostatera att detta blir betydligt jobbigare för sammhället som helhet än en vanlig influensa, även om det för den sjuka individen hamnar på samma jobbighetsnivå.

Skrivet av LudvigLindell:

Man blir lite nervös över att medelhavskryssningen i sommar inte blir pga detta.. Ett par av resmålen i Italien t.ex..

Om det fortfarande är igång i sommar så kommer det nog att ha klassats som pandemi och man siktar mer på att sakta ner spridningen snarare än att stoppa den. Plus att virus rent allmänt inte trivs lika bra på sommaren. Skulle tro att resor då kommer att gå som vanligt.

Skrivet av Dredd:

Smäller snart i Sverige, folk åker Sverige - Iran - Sverige

HELA tiden.

Då skulle jag gissa att det är troligare att det kommer från italien. Eller via annat land i vårt närområde. Det lär vara betdligt fler som åker till Italien än till Iran. Om inte annat så har det väl gått flyg till/från Kina under större delen av detta utbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Man blir lite nervös över att medelhavskryssningen i sommar inte blir pga detta.. Ett par av resmålen i Italien t.ex..

Långt bort, bara att avvakta. Smittspridningen som varit kommer accelerera ju fler som blir smittade och generellt sprids sjukdomar sämre på sommaren. Kallas ju inte vabruari för inget. Så mars-april, sen är det kanske klart (för denna gång)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Man blir lite nervös över att medelhavskryssningen i sommar inte blir pga detta.. Ett par av resmålen i Italien t.ex..

Äsch. Dumt att oroa sig. Du kanske inte ens lever då 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Källa? Det cirkulerar så massa desinformation så jag skulle gärna se en pålitlig källa som bekräftar det påståendet innan jag tar det som en sanning

http://www.telegraph.co.uk/

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Äsch. Dumt att oroa sig. Du kanske inte ens lever då 🙂

Nej vem vet, kanske har fått en hjärtattack eller blivit överkörd av någon stålle tills dess

Permalänk
Avstängd

Hela den här resan med corona visar vilka idioter vi är. Varför resa till Kina när du vet om det här?. Varför inte kolla alla som rest till Italien?Nä utan babbla om det är ingen fara här i Sverige för spridning. Vi är fucking hjärndöda... res som vanligt ? skämtar ni?. Fattar ingen att det räcker med en som rest till fel område att att spridningen blir global. Hur skulle det vara om vi låter bli att resa en månad för att rädda livet på någon äldre människa eftersom risken är högre med högre ålder. Corona är kanske inte det högsta hotet...men vad händer om det kommer något med 100% dödlighet vad gör vi då? åker till Kina eller vilket land som helst där skiten bryter ut och förhandlar priser? åker till länder som sprider smitta för vi har något egoistiskt intresse?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Hela den här resan med corona visar vilka idioter vi är. Varför resa till Kina när du vet om det här?. Varför inte kolla alla som rest till Italien?Nä utan babbla om det är ingen fara här i Sverige för spridning. Vi är fucking hjärndöda... res som vanligt ? skämtar ni?. Fattar ingen att det räcker med en som rest till fel område att att spridningen blir global. Hur skulle det vara om vi låter bli att resa en månad för att rädda livet på någon äldre människa eftersom risken är högre med högre ålder. Corona är kanske inte det högsta hotet...men vad händer om det kommer något med 100% dödlighet vad gör vi då? åker till Kina eller vilket land som helst där skiten bryter ut och förhandlar priser? åker till länder som sprider smitta för vi har något egoistiskt intresse?

Först, tänk på "pojken som skrek varg". Därefter tänker du på proportionalitetsprincipen.

En överreaktion är potentiellt väldigt farlig om/när vi i framtiden ställs inför något riktigt farligt virus el. dyl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Först, tänk på "pojken som skrek varg". Därefter tänker du på proportionalitetsprincipen.

En överreaktion är potentiellt väldigt farlig om/när vi i framtiden ställs inför något riktigt farligt virus el. dyl.

Pojken som skrek varg???? Tala klarspråk kom inte med länkar som jag inte har eller vet en aning om.Du skapar bara mera osäkerhet då.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Hela den här resan med corona visar vilka idioter vi är. Varför resa till Kina när du vet om det här?. Varför inte kolla alla som rest till Italien?Nä utan babbla om det är ingen fara här i Sverige för spridning. Vi är fucking hjärndöda... res som vanligt ? skämtar ni?. Fattar ingen att det räcker med en som rest till fel område att att spridningen blir global. Hur skulle det vara om vi låter bli att resa en månad för att rädda livet på någon äldre människa eftersom risken är högre med högre ålder. Corona är kanske inte det högsta hotet...men vad händer om det kommer något med 100% dödlighet vad gör vi då? åker till Kina eller vilket land som helst där skiten bryter ut och förhandlar priser? åker till länder som sprider smitta för vi har något egoistiskt intresse?

Tänker man så är det bara att stanna hemma i Sverige och aldrig åka utomlands nu var det ju nån som vart smittad på Teneriffa åker du aldrig mer dit då? Vi har även några som är smittade här i Sverige kommer du att flytta nu?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/vardcentral-i-ja...

en vårdcentral som utrymdes efter misstanke om Coronavirus, men det visa sig va falskt.

Det jag tänker, har dom inte bättre rutiner? att utrymma en vårdcentral med människor och personal som kan va smittade. Är det inte bättre att sätta vårdcentralen i karantän tills man vet hur läget är.
Annars om man utrymmer alla där ifrån så är ju risken stor att sprida smittan vidare.

Dom säger själva:
"Follin säger att den som har skäl att tro att den blivit smittad av viruset ska vända sig till just vårdguiden 1177.

– Då kan vi slussa vidare till en förberedd klinik. Man ska inte gå och sätta sig i ett öppet väntrum.

Men om det misstänkts smitta inne på vårdcentralen ska man väl inte ut bland folk heller. Förstår inte hur dom tänker.
"har du smitta, kom inte hit och smitta andra, OJ vi hade smitta på vårdcentralen, skicka ut alla så dom kan smitta folk utanför istället"..

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag inte bli betraktad som en domedagsprofet, jag tror att det här kommer att "blåsa över" så småningom, men detta sätter ändå saker under lite perspektiv imo :

January 25 :

Number of confirmed cases:
Mainland China: 891
Hong Kong: 2
Macau: 2
Taiwan: 1
Vietnam: 2
Thailand: 3
Japan: 2
South Korea: 2
Singapore: 3
US: 2

26 Total Deaths