Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Inte ens hon kunde hålla sig från att lämna lägenheten trots förmodad corona smitta, jag tippar på att tiotusentals är smittade i Sverige redan idag, och de flesta kommer som sagt bli friska igen. Glöm inte heller att man förmodligen kommer qtt sluta ta prover på allt och alla inom några vekcor,

I Stockholm har man redan slutat testa folk med mildare symptom, man måste i princip vara inlagd på Sjukhuset för att få bli testad.

Permalänk
Medlem

Vilka länder har stängt gränserna? Jag brukar inte läsa nyheter så jag är dåligt uppdaterad

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

polen ryss danmark typ, vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

I efterhand var ju den här typen av resor fel. Det är lätt att vara efterklok. Men FHM, eller vem som nu har ansvaret, har som uppgift att vara FÖREKLOK. Det gick fort utför i Italien. 15 februari kanske ingen förstod. Inte 22 heller. Men 28 februari borde varningsklockorna ringt rejält och alla nöjesresor, om inte förbjudits (vilket jag ju gärna förespråkade, reaktionär som jag är), så avråtts. Eftersom ingen myndighet ringde i klockan körde alla resebolag på som vanligt. Hej och hå.

Den stora delen av resandet var sportlovsresenärer, sportlovet i stockholm var v9, 21-29 februari, så som du själv konstaterat fanns inga varningsklockor för att resa i europa vid den tidpunkten. Detta har gått fort.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

I Stockholm har man redan slutat testa folk med mildare symptom, man måste i princip vara inlagd på Sjukhuset för att få bli testad.

jag tänkte mer på runt om i världen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

900 telefonintervjuer, ja det måste va väldigt exakt. De flesta har väldigt lågt förtroende för folkhälsomyndigheten och det lär bli värre.

900 fungerar utan problem, så länge urvalet är korrekt gjort, dvs att man inte tex bara frågar folk i Stockholm.

Att det fungerar kan ju enkelt testa själv om du kan programmera. Generera en större lista, säg 10 miljoner element, och ge dessa värdena Ja eller Nej eller 1 och 0, enligt någon procentuell fördelning du bestämmer. Sen tar du slumpmässigt 900 element ur listan och jämför fördelningen bland dessa med fördelningen i hela listan.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Att UD nu säger att gemene man noga ska överväga om man ska resa är väl för att ge resebolagen lite respit så att privatpersoner själva får stå för sina avbokningar. Resorna före, under och efter påsk kommer att bli väldigt få, men vi har några veckor här där det varit uppenbart korkat att resa och lik förbannat har folk ändå gjort det.

Exakt vad jag tänker också.
Samtidigt är det väl därför man har tecknat utökad reseförsäkring med avbokningsskydd, därför blir jag provocerad av att privatpersoner ska stå för smällen.
Ser hellre att UD avråder officiellt.
(Jag har en resa bokad till Spanien om två veckor sedan september vilket självklart påverkar mina åsikter)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Varför vi inte har några testkit när vi haft 3 månader på oss är då relevant. Vem tar personligt ansvar för detta?

Var får du all "fakta" ifrån? Vi har inte haft några tre månader på oss. Långt ifrån.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikMolin:

Exakt vad jag tänker också.
Samtidigt är det väl därför man har tecknat utökad reseförsäkring med avbokningsskydd, därför blir jag provocerad av att privatpersoner ska stå för smällen.
Ser hellre att UD avråder officiellt.
(Jag har en resa bokad till Spanien om två veckor sedan september vilket självklart påverkar mina åsikter)

Jag (surprise) flyger aldrig så har dålig koll med hur det funkar med avbokningsskydd, tycker överlag att semesterresor är en sak mellan individen, eventuella försäkringsbolag och resebolaget, men jag tror att Myndigheterna (vilken som nu bestämmer) har åsikten att resebolagen kommer att konka i parti och minut, varpå staten får betala ut stöd och lönegarantier. Medan de privatpersoner som bokat resor har bättre ekonomiska möjligheter att klara av den förlusten.

Tillägg:

Skrivet av Jumpcut:

Var får du all "fakta" ifrån? Vi har inte haft några tre månader på oss. Långt ifrån.

Det kan ha varit jag som slängde mig med "tre månader" baserat på att det i mitten av januari var analyserat hur viruset "såg ut". Jag borde skrivit 2 månader, i december kunde väl ingen analysera det säkert. När jag ser andra länder testa fler, även om USA har failat flagrant, blir jag förvånad eftersom jag är uppvuxen på en tid när Sverige alltid var "bäst i klassen" på sånt här. Det var liksom självklart. Jag inser att många andra länder gått framåt sedan dess. Hur som, vi kan inte testa ens personer som ligger med trolig Corona på sjukhus, det är lite blekt. Slut på reagenser? Låter som planeringsmiss för mig som lekman. Men jag förstår att de måste hålla på de test de har kvar, och så räknar jag med att vi snart har tester i överflöd.

Skrivet av ztenlund:

Kina har ett bra tag hållt på och riktat in sig på att ha Sverige som hackkyckling, så det hela förvånar inte. Kinas ambassadör har varit uppkallad till UD cirka femtiotolv gånger med anledning av diverse uttalande. Att de nu håller på om viruset följer i princip bara det tidigare mönstret.

Kinas ambassadör verkar om uttrycket tillåts rätt instabil och det känns som att han uttrycker sig lätt salongsberusad mest hela tiden. Bäst är väl att helt enkelt skita i Kina ett tag, ignorera, det är i dagsläget inte viktigt att gå i polemik med kapitalistiska diktaturer - speciellt som Kina i dagsläget tycks vara auktoritet på Corona. Men vi får se hur det går där, det kan blossa upp igen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Kina har ett bra tag hållt på och riktat in sig på att ha Sverige som hackkyckling, så det hela förvånar inte. Kinas ambassadör har varit uppkallad till UD cirka femtiotolv gånger med anledning av diverse uttalande. Att de nu håller på om viruset följer i princip bara det tidigare mönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@plunn: snälla.

Alla förnekare ect. Se denna videon. Han har evidensbaserat följt allt från dag 1.
Dr john campbell medicinsk utbildare.

https://youtu.be/Etlyvt9n_QE

Storbrittanien och sverige följer inte råden från WHO vilket kommer skörda liv.

Att inte följa who råden ger 65 gånger fler sjuka om man jämför med kinas taktik.

Jag håller dock med dig. Folk stannar inte hemma om det inte är lagstadgad karantän.

Inte sett videon men skrattar när man tar 2 sekunder och googlar vem som gjort videon :D.

Han är inte läkare utan har en Ph.D. i filosofi !!!.

https://www.linkedin.com/in/dr-john-campbell-5256223b/?origin...

Tror vi lutar oss och lyssnar på Anders Tegnell. Han har ju bara hållt på med smittsamma sjukdomar i 23år...

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/media/en/about...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Såg någon gårdagens presskonferens från USA?

Trump, andra politiker, ett gäng med toppar från näringslivet, och chefen för NIAID (National Institute of Allergy and Infectious Diseases).

Och Trump skakade hand med i stort sett alla, som också tog i podiet på samma ställe, och flyttade på mikrofonen....

Att stänga ner flyget hjälper inte särskilt mycket, att hålla sig från varandra gör det.

Det här är bara tragik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Inte sett videon men skrattar när man tar 2 sekunder och googlar vem som gjort videon :D.

Han är inte läkare utan har en Ph.D. i filosofi !!!.

Var står det att han är doktor i filosofi? Han är väl filosofie doktor?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofie_doktor

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag (surprise) flyger aldrig så har dålig koll med hur det funkar med avbokningsskydd, tycker överlag att semesterresor är en sak mellan individen, eventuella försäkringsbolag och resebolaget, men jag tror att Myndigheterna (vilken som nu bestämmer) har åsikten att resebolagen kommer att konka i parti och minut, varpå staten får betala ut stöd och lönegarantier. Medan de privatpersoner som bokat resor har bättre ekonomiska möjligheter att klara av den förlusten.

Bingo! Håller i grund och botten med om att det är bättre att sprida ut den ekonomiska smällen, men blir samtidigt frustrerad över att jag tecknade ett avbokningsskydd av just denna anledning som nu är helt effektlöst.

Permalänk
Inaktiv

Niklas Arnberg, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, Umeå universitet:

Hur länge kan smittspridning pågå?

Det här viruset kommer förmodligen att bli ett nytt så kallat säsongscoronavirus. Vi har faktiskt redan fyra säsongscoronavirus, som orsakar vanliga förkylningar. Sannolikt kommer det nya viruset att orsaka svår sjukdom under våren, klinga av under sommaren, och komma tillbaka till hösten och vintern. Då kan vi i alla fall hoppas på att det kan finnas ett vaccin tillgängligt för människor i riskgrupper.

Fredrik Elgh, professor och överläkare vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, Umeå universitet:

Hur länge kan smittspridning pågå?

Jag tror att det blir ett väldigt utdraget förlopp. Först fram till sommaren, sedan blir det nog lite lugnare när folk åker till sommarstugor och inte träffar så många. I augusti vill vi träffas igen och då är min förutsägelse att det börjar igen. Vi måste förbereda oss på att det håller på hela året eller ännu längre, ingen kan säga någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var står det att han är doktor i filosofi? Han är väl filosofie doktor?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofie_doktor

Dåligt översatt av mig. Du har alldeles rätt att det blir korrekt översättningen.

Engelska: Doctor of Philosophy (Ph.D.)Field Of StudyTeaching bioscience in national and international nurse education.

Min poäng var att han inte är praktiserande läkare utan akademiker och utbildare. Han högsta certifikat är Sjuksköterska(Nurse) enligt han egna Linkedin.

EDIT:
Man ska inte bli titel blind oavsett.

En som har avlagt Doctors examen/Ph.D. är en expert i sitt fält. Utanför det fältet så behöver dom inte var mera kunnig än gemeneman. Alltid värt att kolla upp i vad folk har sin Ph.D. i för ämne.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det kan ha varit jag som slängde mig med "tre månader" baserat på att det i mitten av januari var analyserat hur viruset "såg ut". Jag borde skrivit 2 månader, i december kunde väl ingen analysera det säkert. När jag ser andra länder testa fler, även om USA har failat flagrant, blir jag förvånad eftersom jag är uppvuxen på en tid när Sverige alltid var "bäst i klassen" på sånt här. Det var liksom självklart. Jag inser att många andra länder gått framåt sedan dess. Hur som, vi kan inte testa ens personer som ligger med trolig Corona på sjukhus,

Runt en månad är det korrekta.
Källa: https://twitter.com/AliciaEdin/status/1238164425951137792

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

En som har avlagt Doctors examen/Ph.D. är en expert i sitt fält. Utanför det fältet så behöver dom inte var mera kunnig än gemeneman. Alltid värt att kolla upp i vad folk har sin Ph.D. i för ämne.

Det håller jag absolut med om. Alldeles för vanligt att man låter folk uttala sig om allt möjligt bara för att de råkar vara väldigt duktiga på en sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Allt annat vore väl orättvist!

Helt otroligt!"Only in Swedestan" släpper dom styrande fram ett lallande miffo som det där att sköta ruljansen i kristider...skrämmande!! Men iofs så följer väl man bara protokoll,har ju sen tidigare tillsatt geniet "kn...a i Bangkok" Eliasson som chef för MSB...."Sverige har aldrig varit tryggare".

Man skäms fan att kalla sej Svensk!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Norge stänger gränserna.

Citat:

Norge stänger sina gränser från och med måndag, rapporterar norska medier.

På en presskonferens meddelar statsminister Erna Solberg att flygplatser och hamnar kommer att stängas. Mer frekventa gränskontroller kommer också att införas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Jag tror att Svenskar kommer att få det mycket svårt att överhuvudtaget resa någonstans där de faktiskt släpps in i Landet. Jag tror nog att fler och fler länder kommer att "banna" Svenskar ifrån att släppas in i deras länder med den inriktning som FMH/Regeringen tagit.

Och jag tror du har skygglapparna på om du inte ser längre än till Sverige.
Smittan är utbredd, och kommer vara än mer utbredd om ett tag. Det är inte så att Sverige har smittan, utan de flesta länder. Ge det lite tid så kommer det vara än mer utbrett - och ännu mer ointressant vilket land man kommer ifrån. Smittan kommer ju ändå finnas och ha fäste i varje land.
Finns ingen poäng att stänga ute folk från andra länder om man smittspridningen sker från invånare till invånare i landet redan.

För övrigt har FHM/Regeringen gjort ett bra jobb så det finns nog inte mycket att hämta där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av deltascu:

OM du bär på covid-19, så riskerar du livet på dem vid kontakt. Du har väl sett "rymddräkterna" vårdpersonal har vid misstänkt smitta? Det, och utbildning i hur man använder sådana, är vad som krävs för att vara säker på att undvika smitta.

Med det sagt, om du inte har symptom eller misstänker att du själv blivit smittad så är risken i dagsläget väldigt liten att du faktiskt är smittad (men det kommer ändra sig framöver). Noggrann handhygien är då kanske tillräcklig för att våga ta hand om sina äldre. Någon kanske måste göra det (om de inte klarar sig själva), men var medveten om att det är förenat med viss risk.

Sen är det alltid bättre att rådfråga en pålitlig expert (11313) än en anonym tjomme på ett datorentusiastforum. Men jag kan förstå om det är svårt att få tag i sådana experter i dessa tider.

Ja jag vet. Men som du säger kommer smittrisken ändras framöver och jag ställer väl en fråga som egentligen ingen riktigt vet svaret. Måste ta hand om äldre, men vill samtidigt inte isolera sig tillsammans med dem, även om det förmodligen är absolut smartaste.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

Man kan väl beskriva det som ett politiskt påhopp. De ogillar att vi kritiserar kinesiska styret för att skita i mänskliga rättigheter, ha koncentrationsläger och fängsla journalister.
Nu passar de på att försöka hugga tillbaka när de kan visa styrkan med sitt totalitära statskick. Hade det varit något annat land som yppat detta, men nu är det just Kina och då får man fundera på vad det egentligen handlar om.

Vill de gnälla på någon kring covid19 så kan de fundera på varför dessa utbrott återigen uppstår i kina kring deras ohygieniska matmarknader. Men det där vill de såklart stoppa undan. Tanken är kanske att försöka skuldbelägga andra så att de slipper stå med skulden själva? Dunno, men vi har haft ett ganska infekterat läge med Kina senaste tiden och det här passar in i det mönstret.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

USA stoppar nu även flyg från Storbritannien och Irland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Niklas Arnberg, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, Umeå universitet:

Hur länge kan smittspridning pågå?

Det här viruset kommer förmodligen att bli ett nytt så kallat säsongscoronavirus. Vi har faktiskt redan fyra säsongscoronavirus, som orsakar vanliga förkylningar. Sannolikt kommer det nya viruset att orsaka svår sjukdom under våren, klinga av under sommaren, och komma tillbaka till hösten och vintern. Då kan vi i alla fall hoppas på att det kan finnas ett vaccin tillgängligt för människor i riskgrupper.

Fredrik Elgh, professor och överläkare vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, avdelningen för virologi, Umeå universitet:

Hur länge kan smittspridning pågå?

Jag tror att det blir ett väldigt utdraget förlopp. Först fram till sommaren, sedan blir det nog lite lugnare när folk åker till sommarstugor och inte träffar så många. I augusti vill vi träffas igen och då är min förutsägelse att det börjar igen. Vi måste förbereda oss på att det håller på hela året eller ännu längre, ingen kan säga någonting annat.

Det här är precis där mina tankebanor gått redan från början. Särskilt då de allra flesta utvecklar så otroligt milda symptom. Logiskt sett är mörkertalet för infekterade också otroligt stort med tanke på hur smittsamt viruset är och den spridning den har fått, inte bara mellan länder och kontinenter, men samhällsskikten också. Jag är helt övertygad om att antalet infekterade världen över lätt överstiger en miljon vid det här laget, troligen mycket mycket mer.

Att världen ska helt stanna upp och alla ska krypa under täcket gömma sig och sluta leva är ingen vettig lösning eller reaktion.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Norge stänger gränserna.

Lite oklart om de stänger för varutransport/lastbil, det verkar som att det ska tillåtas åtminstone i viss omfattning. Svinesundsbron, som har nästan lika stor trafik som Öresundsbron, kommer säkert att bevakas men de kommer att lita på att folk inte smiter över på varenda skogsstig. Oklart med folk som arbetar på andra sidan gränsen. Norge överväger även att se om SAS eller Norwegian kan hämta smittskyddsutrustning i Kina. Med tanke på Sveriges diplomatiska läge kanske den möjligheten inte finns för oss, vi får se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@plunn: snälla.

Alla förnekare ect. Se denna videon. Han har evidensbaserat följt allt från dag 1.
Dr john campbell medicinsk utbildare.

https://youtu.be/Etlyvt9n_QE

Storbrittanien och sverige följer inte råden från WHO vilket kommer skörda liv.

Att inte följa who råden ger 65 gånger fler sjuka om man jämför med kinas taktik.

Jag håller dock med dig. Folk stannar inte hemma om det inte är lagstadgad karantän.

Skrivet av Implor:

Dåligt översatt av mig. Du har alldeles rätt att det blir korrekt översättningen.

Engelska: Doctor of Philosophy (Ph.D.)Field Of StudyTeaching bioscience in national and international nurse education.

Min poäng var att han inte är praktiserande läkare utan akademiker och utbildare. Han högsta certifikat är Sjuksköterska(Nurse) enligt han egna Linkedin.

EDIT:
Man ska inte bli titel blind oavsett.

En som har avlagt Doctors examen/Ph.D. är en expert i sitt fält. Utanför det fältet så behöver dom inte var mera kunnig än gemeneman. Alltid värt att kolla upp i vad folk har sin Ph.D. i för ämne.

Oavsett titel så var det ändå intressant då han argumenterar för sin sak på ett sakligt sätt. Klart tänkvärd kritik. Sedan är det ju fortfarande ett problem att i princip inget land i dagsläget har resurser att testa alla som skulle behövas testas. Då blir man ofelbart tvungen att prioritera testningen. Någon skrev nyligen i tråden att man jobbar på att få upp labbkapaciteten ordentligt för att kunna testa fler framöver.

Det man kan fundera över är karantän för de som har nära kontakt med de som är smittade. Vilket såklart blir ett problem om man inte vet om folk har en vanlig förkylningen eller om det är corona, något som man inte kommer åt utan betydligt större testkapacitet. Samt det där med "social distancing" och hur man på bästa sätt åstadkommer det.

Skrivet av anon910:

Inte ens hon kunde hålla sig från att lämna lägenheten trots förmodad corona smitta, jag tippar på att tiotusentals är smittade i Sverige redan idag, och de flesta kommer som sagt bli friska igen. Glöm inte heller att man förmodligen kommer qtt sluta ta prover på allt och alla inom några vekcor,

Vad baserar du den gissningen på? Är alltid nyfiken på vad folk har för grund till sina spekulationer

Sedan testar man inte allt och alla i nuläget, men det man sagt att man kommer att göra är att testa folk i riskgrupper och de som är i kontakt/vårdar dessa. Plus att man kommer att testa de som får allvarliga symtom som tyder på corona.

Skrivet av Dredd:

I Stockholm har man redan slutat testa folk med mildare symptom, man måste i princip vara inlagd på Sjukhuset för att få bli testad.

Eller vara någon i riskgruppen eller någon som har direkt kontakt och/eller vårdar någon i riskgruppen. Man kommer inte att sluta testa utan ändra vilka kriterier man har för att testa folk. Man kan lätt få intrycket att folk tror att man nu i princip planerar att sluta testa helt vilket då inte stämmer. Däremot kommer man inte att ha samma koll på antalet fall som finns i samhället på samma sätt, men med tanke på att viruset tog sig ut i samhället trots smittspårningen så finns det redan ett mörkertal. Nu lär inte det vara sådär jättestort ännu med tanke på att det inte finns så många som är allvarligt sjuka, men eftersom det finns en mörkertal så är inte de officiella siffrorna korrekta ens i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv

En bra FAQ.
https://www.facebook.com/susanne.manning/posts/35136697753121...

Klicka för mer information

Nu slutar Sverige ta prover på alla vilket medför att vi inte längre kommer att veta hur många smittade vi har.

Och folket går helt bananas. Det här är vad jag tänker om det och era kommentarer:

ÄR NI GALNA!! NU KOMMER JU VIRUSET ATT SPRIDAS SOM EN LÖPELD!!
-Det gör det redan. Det är orsaken till beslutet.

HUR SKA JAG NU VETA OM JAG HAR CORONA ELLER EN VANLIG FÖRKYLNING?
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.

JA MEN DET KAN JU VARA BRA ATT VETA OM JAG HAR DET SÅ JAG VET OM JAG RISKERAR ATT SMITTA ANDRA!
-Eftersom du har förkylningssymtom ska du följa myndigheternas rekommendationer och stanna hemma. Då riskerar du inte det, oavsett vad du har.

JAG HAR HOSTA OCH DET GÅR INTE ATT KOMMA FRAM TILL 1177!!
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Varför ringer du för att du har hosta? Du gör så att personer med verkligt behov inte kan komma fram.

VAFAN SNACKAR DU OM? JAG KAN JU HA CORONA!!
- Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.

JAG VILL VETA HUR MÅNGA I SAMHÄLLET SOM ÄR SMITTADE SÅ JAG VET OM JAG KAN GÅ UT!
-Okej, men det kan du inte veta. Det kunde du inte innan man slutade testa alla heller. Följ myndigheternas rekommendationer och minimera risken för att smittas.

JAG KRÄVER ATT ALLA SOM HAR SYMTOM TESTAS!
-Många tusen människor har just nu en vanlig förkylning. Många tusen människor har en vanlig influensa och många tusen människor har Corona. Tillsammans blir det miljoner människor och så många tester finns det inte. Tycker du på fullaste allvar att test ska användas på människor som har ont i halsen och hosta (oavsett orsak) istället för på personer i riskgrupperna som faktiskt behöver bli diagnostiserade i tid för att inte dö?

JAG VET JU INTE OM JAG TILLHÖR RISKGRUPP? JAG KANSKE HAR NÅT JAG INTE VET OM!
-Är du orolig för det så ta ditt egenansvar och avskärma dig. Följ myndigheternas rekommendationer.

JAG VILL TESTAS SÅ JAG VET OM MINA SYMTOM BETYDER ATT JAG INTE KAN TRÄFFA MORMOR NU! INGEN SKA BESTÄMMA OM JAG FÅR TRÄFFA MIN EGEN MORMOR BARA FÖR ATT JAG ÄR KONSTIG I HALSEN!
-Om du är rädd om din mormor ska du inte träffa henne nu om du har symtom. Det ansvaret ligger på dig själv, inte på sjukvården.

HUR SKA JAG VETA VILKA SYMTOMEN ÄR OCH VAD JAG SKA TÄNKA PÅ NÄR DET INTE GÅR ATT KOMMA FRAM TILL SJUKVÅRDEN?
-Testa internet. Det är helt omöjligt att missa den informationen om man söker den själv.
Varför belastar du sjukvården och kräver att den ska lägga tid på att informera dig om något du väldigt enkelt kan få svar på själv?

JAG HAR HAFT HOSTA OCH FEBER I FYRA DAGAR, SJUKVÅRDEN SÄGER ATT JAG SKA AVVAKTA! FRUKTANSVÄRT OANSVARIGT!!
Svar: I sjukvården prioriterar man alltid. Sjukast först. Det är det man nu tar ansvar för ska kunna ske även i fortsättningen. Det är allt annat än oansvarigt.

DOM HÄR SAKERNA SÄGER DU JU BARA FÖR ATT DU SJÄLV HAR EN SON SOM INGÅR I RISKGRUPPERNA, IDIOT!
Svar: Jag jobbar i sjukvården och har sett hur vikten av prioritering räddar liv. Men ja, självklart är jag rädd om mitt eget barn. Skulle inte du vara det?

Det var allt för nu.

Tagga ner, ta ansvar och glöm inte att tvätta händerna.

Visa mer