Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Du måste ju kritiskt granska vad du läser.

Journalisten tar uttalanden helt fritt och sätter en fet rubrik på artikeln, Facebook-kedjebrevklass på artikeln.

Vi måste ju inse att vi har fått en chans av FHM att klara det här själva!

Nu tror jag det spricker eftersom så många inte kan hålla sig hemma om de känner sig lite förkyld.
Undra hur många som går på krogen ihväll, lite förkyld?

"jag måste bara.." som Alfons säger.

Nu ska vi inte felcitera Alfons, han säger väl ändå "Jag ska bara..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

X= kedjor (antal "invandrade" smittobärare)
Y= antal dubbleringar av smittade (ex var 3:e dag)

X*(2^Y)

1*(2^6) = 64 smittade efter 6*3 = 18 dagar med en kedja
1*(2^12) = 4096 smittade efter 12*3 = 36 dagar med en kedja
100*(2^6) = 6400 smittade efter 6*3 = 18 dagar med 100 kedjor

Det är en viss skillnad för sjukvården, inte sant? Men ja, det är mer komplext än vad någon av oss här kan skramla fram på en kvart. Men det är farligt att avfärda en stängning av en gräns som helt verkningslös tycker jag.

Egentligen har vi rätt lika syn, men dina antaganden lirar inte riktigt. Du missar att vi redan har en pågående "kedja" i den befintliga inhemska smittspridningen och den börjar inte på noll!

Idag har vi i Sverige i runda slängar 850 bekräftade fall och troligtvis mångdubbelt fler, låt oss anta att det rör sig om 3000 sjuka (vilket jag tror är en låg uppskattning). Om vi i detta läge lägger till ett nytt importfall så kommer "smittkedjan" för det fallet inte att vara separat, utan snabbt ingå i den allmänna röran.

Om vi utgår från dina antaganden om en fördubbling var 3:e dag och lägger till kedjan med befintlig smittspridning så ser siffrorna ut såhär; dag ett (dvs idag) har vi 3000 befintliga smittade. Om 28 dagar har vi då haft 9 fördubblingar, dvs vi har 3000^9 = 1.536.000 smittade. Om vi nu lägger till ett importfall har vi 3001^9 = 1.536.512 smittade om 28 dagar, dvs 512 fler smittade.

Om vi istället lägger till de 30 importfall som du hade i ditt initiala inlägg så har vi initialt 1% extra smittade och 3030^9 = 1.551.360 smittade efter 28 dagar, dvs 15.360 fler smittade, vilket fortfarande är en ökning med 1%.

Om vi istället fokuserar på att bromsa den inhemska smittspridningen och lyckas åstadkomma en inbromsning till låt oss säga en fördubbling var fjärde dag så har vi 3030^7 = 387.840 smittade efter 29 dagar, dvs 1.148.160 färre smittade under ungefär samma period.

Nu är dessa siffror och antagande rätt långt från verkligheten, men antyder ändå att vi måste fokusera på sånt som bromsar smittspridningen bäst. Om FHM anser att andra saker än att stänga gränsen ger bättre resultat så är iaf jag benägen att tro dom eftersom jag varken besitter rätt kompetens eller har rätt underlag för att göra en bra bedömning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Skulle grilla korv i dagens fina vårväder men visar sig att pöbeln har bunkrat korvbröd nu också....

Du får väl baka...

Nu har danskarna stängt bron också, sydsvenskan rapporterar:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/sa-ar-laget-pa-andra-si...

Åtminstone hindrar det Skåningar från att flyga utomlands, tack Danmark! 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu ska vi inte felcitera Alfons, han säger väl ändå "Jag ska bara..."

OK

Jag ska bara gå till, jobbet, krogen, sätta mig på bussen, T-banan fast jag känner mig lite förkyld..... sa Alfons Åberg

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

@plunn: snälla.

Alla förnekare ect. Se denna videon. Han har evidensbaserat följt allt från dag 1.
Dr john campbell medicinsk utbildare.

https://youtu.be/Etlyvt9n_QE

Storbrittanien och sverige följer inte råden från WHO vilket kommer skörda liv.

Att inte följa who råden ger 65 gånger fler sjuka om man jämför med kinas taktik.

Jag håller dock med dig. Folk stannar inte hemma om det inte är lagstadgad karantän.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du får väl baka...

Nu har danskarna stängt bron också, sydsvenskan rapporterar:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/sa-ar-laget-pa-andra-si...

Åtminstone hindrar det Skåningar från att flyga utomlands, tack Danmark! 👍

Finns faktiskt Malmö Airport i Sturup också, så inte helt men många utlandsresor går från Kastrup.

EDIT: råkade skriva Skurup -facepalm-

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Finns faktiskt Malmö Airport i Skurup också, så inte helt men många utlandsresor går från Kastrup.

Används den till annat än att flyga till Stockholm? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Används den till annat än att flyga till Stockholm? 🤔

Jadå hittade resor till kanariehanarna och Cypern när jag sökte nu.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Jadå hittade resor till kanariehanarna och Cypern när jag sökte nu.

Där ser man.

Oavsett är ju stängningen bra, Skurup kan ju inte ha så värst hög kapacitet jämfört med kastrup i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag ställer mig frågandes gällande alla dessa individer som bashar FHM. Hur kan ni veta bättre i denna situation än de 505 pers som jobbar på FHM?

Har ni själva någon direktkontakt med alla världens forskare och ledare, är ni själva utbildade i ämnet så ni sitter på info om korrekta ställningstaganden eller vad baserar ni era resonemang på?

Jag är nyfiken på hur FHM arbetar, ungefär vilka data de har som grund för sina analyser och prognoser osv. Det man som lekman får via presskonferenser är luddigt, veligt och ibland svårbegripligt. FHM ska ta en helhetssyn som inte enskilda läkare behöver, men många högt uppsatta läkare - som rimligen borde ha mer koll än random flane som mig, tycker ju att det här kan barka åt skogen och att för lite görs. Jag känner inte att jag behöver bära foliehatt för att vara skeptisk till FHM.

En sak dock: Det är oförsvarligt att Sverige inte kan utföra tillräckliga tester. Någon får gärna förklara varför för mig. Det här är ingen överraskning, 3 månader har de haft på sig, minst.

En sak jag fortfarande undrar över är varför FHM exempelvis sade åt Transportstyrelsen att sent omsider stoppa Iran Air från att flyga till Sverige, men FHM har inte gjort ett skvatt åt att UD på ambassadens hemsida rekommenderar strandsatta svenskar i Iran att åka hem via Spanien eller Frankrike. För att sedan knalla ut på Arlanda eller Landvetter utan koll, eftersom piloterna mot lagen inte kräver karantänflygplatser. Det är ju vansinne. Det borde chartras ett flyg, lämpligen bör SAS ha några tomma över, och sen flygas hem alla som vill direkt från Iran och direkt till karantän.

Källor: https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/iran-tehera...

Nu gissar jag att andra länder kommer att stoppa flyg, men det här borde stoppats för ett par veckor sedan.

Jag undrar även vilken övergripande roll MSB har. Vem är det som bestämmer vad som ska göras och när? Regeringen antar jag. Men vilka tar de råd från, och när?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att många inte riktigt förstått vad Folkhälsomyndigheten (FHM) har för ansvar och vad dom inte har för ansvar, och att dom därför får en massa kritik för saker som dom inte är ansvariga för. Framförallt då att folk verkar tro att dom är ansvariga för sjukvården i landet, det är dom INTE.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/v...

Liksom förmodligen de flesta här så saknar jag kunskap och erfarenhet för att göra annat än gissningar och personliga tolkningar av vad som borde göras, men generellt tycker jag att FHM och Anders Tegnell förtjänar beröm för att dom faktiskt är en av få som vågar visa sig. När det gäller andra instanser som Regeringen, Socialstyrelsen, Landstingen/regionerna ser jag klart större skäl till upprördhet än just FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Där ser man.

Oavsett är ju stängningen bra, Skurup kan ju inte ha så värst hög kapacitet jämfört med kastrup i alla fall.

Absolut, tycker att man borde avråda från alla icke nödvändiga utlandsresor i Sverige också.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag får känslan av att många inte riktigt förstått vad Folkhälsomyndigheten (FHM) har för ansvar och vad dom inte har för ansvar, och att dom därför får en massa kritik för saker som dom inte är ansvariga för. Framförallt då att folk verkar tro att dom är ansvariga för sjukvården i landet, det är dom INTE.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/v...

Liksom förmodligen de flesta här så saknar jag kunskap och erfarenhet för att göra annat än gissningar och personliga tolkningar av vad som borde göras, men generellt tycker jag att FHM och Anders Tegnell förtjänar beröm för att dom faktiskt är en av få som vågar visa sig. När det gäller andra instanser som Regeringen, Socialstyrelsen, Landstingen/regionerna ser jag klart större skäl till upprördhet än just FHM.

Tegnell är ju modig åtminstone, även om man kan kritisera FHM för brist på tuffa beslut så kräver det väl visst mod att ha så egna åsikter trots alla förståsigpåare som kritiserar hela tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tegnell är ju modig åtminstone, även om man kan kritisera FHM för brist på tuffa beslut så kräver det väl visst mod att ha så egna åsikter trots alla förståsigpåare som kritiserar hela tiden.

Jag är imponerad av att han fortfarande vill och orkar. Han har väl ensam ställt upp mer än hela regeringen t.ex.som mest verkar handlingsförlamad. Tvärt emot den uppfattning man får just nu så är det faktiskt inte Statsepedemiologen utan Statsministern som har som ansvar att styra landet. Däremot är det bra att vi inte som i andra länder har en situation där politikerna försöker framstå som de största experterna på alla områden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ponanmsi:

Finns faktiskt Malmö Airport i Skurup också, så inte helt men många utlandsresor går från Kastrup.

Skrivet av Baxtex:

Där ser man.

Oavsett är ju stängningen bra, Skurup kan ju inte ha så värst hög kapacitet jämfört med kastrup i alla fall.

Jag kan inte hålla mig....jag ber om ursäkt...
Sturup! Skurup är trevligt men inte stort nog för en flygplats

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Absolut, tycker att man borde avråda från alla icke nödvändiga utlandsresor i Sverige också.

Det gör man redan

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartemen...

Permalänk
Inaktiv

@Otori: Ger en bra bild utav varför man ska vara noga med hygienen dock? Samt, tunnelbanan utsätts väldigt lite för väder, sol, vind.

Har någon hört hur det är med speditörerna i Stockholm?

Vet en stor aktör som skickat hem de mesta utav personalen. Utan transporter blir det intressant!! Hör gärna vad man har gjort för att säkerställa att dessa kommer rulla. Man får väl hoppas att militären kan ställa upp, fast det finns ju inget som hindrar dem från att bli sjuka heller.

Verkar som man missat en hel del i planeringen.

Permalänk
Lego Master

Frågor till den det berör:
1. Hur är det tänkt att man ska kunna testa hela befolkningen utan testkit? Jag bryr mig inte om varför det inte finns några kit, det kan vi inte göra nåt åt nu.
2. Hur länge vore det tänkt att man skulle hålla gränsen stängd om man införde samma som Danmark tex? Vad skulle hända när man lyfte blockaden?
3. Samma som fråga 2, fast för skolor. Hur länge? Vad händer efteråt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

En hemsk artikel från VG....

https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-v...

Behövs kanske så att alla fattar alvaret!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag är nyfiken på hur FHM arbetar, ungefär vilka data de har som grund för sina analyser och prognoser osv. Det man som lekman får via presskonferenser är luddigt, veligt och ibland svårbegripligt. FHM ska ta en helhetssyn som inte enskilda läkare behöver, men många högt uppsatta läkare - som rimligen borde ha mer koll än random flane som mig, tycker ju att det här kan barka åt skogen och att för lite görs. Jag känner inte att jag behöver bära foliehatt för att vara skeptisk till FHM.

En sak dock: Det är oförsvarligt att Sverige inte kan utföra tillräckliga tester. Någon får gärna förklara varför för mig. Det här är ingen överraskning, 3 månader har de haft på sig, minst.

En sak jag fortfarande undrar över är varför FHM exempelvis sade åt Transportstyrelsen att sent omsider stoppa Iran Air från att flyga till Sverige, men FHM har inte gjort ett skvatt åt att UD på ambassadens hemsida rekommenderar strandsatta svenskar i Iran att åka hem via Spanien eller Frankrike. För att sedan knalla ut på Arlanda eller Landvetter utan koll, eftersom piloterna mot lagen inte kräver karantänflygplatser. Det är ju vansinne. Det borde chartras ett flyg, lämpligen bör SAS ha några tomma över, och sen flygas hem alla som vill direkt från Iran och direkt till karantän.

Källor: https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/iran-tehera...

Nu gissar jag att andra länder kommer att stoppa flyg, men det här borde stoppats för ett par veckor sedan.

Jag undrar även vilken övergripande roll MSB har. Vem är det som bestämmer vad som ska göras och när? Regeringen antar jag. Men vilka tar de råd från, och när?

Tydligen tillverkas något testkit av ett SVENSKT företag?? Borde vi inte ha förstetjing på alla kit? Nästa leverans I MAJ enligt sydsvenskan? Wtf..

Varför vi inte har några testkit när vi haft 3 månader på oss är då relevant. Vem tar personligt ansvar för detta?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Absolut, tycker att man borde avråda från alla icke nödvändiga utlandsresor i Sverige också.

Detta verkar vara ett återkommande tema hos somliga skribenter, men jag måste ändå undra hur det står till med läskunnigheten? I skrivande stund står det så här på UD:s hemsida:

"Corona: alla utlandsresor måste noga övervägas
13 mars 2020

Det råder en stor osäkerhet när det gäller utlandsresor med anledning av det utbrott av ett nytt coronavirus (vilket orsakar sjukdomen covid-19) med ursprung i Kina. Alla utlandsresor måste noga övervägas. WHO deklarerade den 11 mars att covid-19 nu är en pandemi och att sjukdomen finns eller snart kommer att finnas i alla världsdelar och kommer sannolikt att drabba alla världens länder. Ett omfattande konsulärt arbete pågår med anledning av det nya coronaviruset. UD arbetar dygnet runt med frågor som rör coronautbrottet, inte minst genom att besvara samtal från allmänheten.

Svenskar som har resor inbokade de närmaste månaderna bör noga överväga om resorna verkligen behöver genomföras. Om man tillhör en riskgrupp bör vara särskilt uppmärksam. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte. Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser.[...]"

(Mina fetningar)

Permalänk
Medlem

Hade jag missat, var bara vissa områden som avråddes igår när jag kollade, tack för rättelsen.

Skrivet av ztenlund:

Detta verkar vara ett återkommande tema hos somliga skribenter, men jag måste ändå undra hur det står till med läskunnigheten? I skrivande stund står det så här på UD:s hemsida:

"Corona: alla utlandsresor måste noga övervägas
13 mars 2020

Det råder en stor osäkerhet när det gäller utlandsresor med anledning av det utbrott av ett nytt coronavirus (vilket orsakar sjukdomen covid-19) med ursprung i Kina. Alla utlandsresor måste noga övervägas. WHO deklarerade den 11 mars att covid-19 nu är en pandemi och att sjukdomen finns eller snart kommer att finnas i alla världsdelar och kommer sannolikt att drabba alla världens länder. Ett omfattande konsulärt arbete pågår med anledning av det nya coronaviruset. UD arbetar dygnet runt med frågor som rör coronautbrottet, inte minst genom att besvara samtal från allmänheten.

Svenskar som har resor inbokade de närmaste månaderna bör noga överväga om resorna verkligen behöver genomföras. Om man tillhör en riskgrupp bör vara särskilt uppmärksam. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte. Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser.[...]"

(Mina fetningar)

Postat igår på hemsidan och hade inte sett några nyheter om det så jag hade missat det...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Varför vi inte har några testkit när vi haft 3 månader på oss är då relevant. Vem tar personligt ansvar för detta?

Citerar lite:

10/1 finns första helgenomsekvensen av SARS-CoV2 tillgänglig.
17/1 publiceras första diagnostiska PCR-metoden.
I mitten av februari finns metoden färdig att använda på Folkhälsomyndighetens laboratorium.
Idag (12/3) kan 10 svenska lab analysera SARS-Cov2 med en känslig och tillförlitlig metod. (I början av veckan var samma siffra 4 lab i hela USA, som jämförelse). 7 lab till står i startgroparna för att kunna köra. Samtidigt som klinisk diagnostik körs för fullt sker metodutveckling, övervakning av sekvensdata från olika virusstammar för att säkerställa att metoden inte tappar i känslighet och test av kommersiella metoder som kan användas som komplement. Dessutom har man (internationellt) hunnit utvärdera och publicera data på olika provtyper och kliniskt förlopp för att kunna bedöma smittsamhet. Förra veckan kördes ca 4500 prover i Sverige. Med en metod som inte fanns i landet för en månad sedan.

https://twitter.com/AliciaEdin/status/1238164425951137792

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

@Otori: Ger en bra bild utav varför man ska vara noga med hygienen dock? Samt, tunnelbanan utsätts väldigt lite för väder, sol, vind.

Har någon hört hur det är med speditörerna i Stockholm?

Vet en stor aktör som skickat hem de mesta utav personalen. Utan transporter blir det intressant!! Hör gärna vad man har gjort för att säkerställa att dessa kommer rulla. Man får väl hoppas att militären kan ställa upp, fast det finns ju inget som hindrar dem från att bli sjuka heller.

Verkar som man missat en hel del i planeringen.

Det är ju A&O med hygienen, inget nytt med det. Tyvärr finns det rätt många som inte bryr sig, ta bara alla äckel som inte tvättar händerna när det varit på muggen, oavsett vad de uträttat.
Horribelt så vanligt det är.

Just sol var även ett exempel på saker som bryter ner viruset.

Ang. speditörer så kommer det troligen bli förseningar. Men det finns säkerligen andra resurser som gladeligen ställer upp på extrajobb.

För skoj skull kollade jag ett känt företag för hemleverans av mat, tidigaste bokningsbara leveransdatum i Sthlm var just då till nästa helg.

Permalänk
Medlem

Att UD nu säger att gemene man noga ska överväga om man ska resa är väl för att ge resebolagen lite respit så att privatpersoner själva får stå för sina avbokningar. Resorna före, under och efter påsk kommer att bli väldigt få, men vi har några veckor här där det varit uppenbart korkat att resa och lik förbannat har folk ändå gjort det.

28/2 https://www.vt.se/nyheter/vastervik/de-oroas-inte-infor-skids...
"Vi följer utvecklingen och folkhälsomyndighetens rekommendationer."

9/3 https://www.vt.se/nyheter/vastervik/resenaren-vi-har-foljt-al...
"När vi reste fanns det ingen, varken UD eller Folkhälsomyndigheten, som avrådde från att resa."

9/3 https://omni.se/19-smittade-har-koppling-till-samma-bussresa/... (inte samma bussresa som ovan)
"I Värmland kopplas 19 av totalt 21 insjuknade till samma bussresa i norra Italien."

I efterhand var ju den här typen av resor fel. Det är lätt att vara efterklok. Men FHM, eller vem som nu har ansvaret, har som uppgift att vara FÖREKLOK. Det gick fort utför i Italien. 15 februari kanske ingen förstod. Inte 22 heller. Men 28 februari borde varningsklockorna ringt rejält och alla nöjesresor, om inte förbjudits (vilket jag ju gärna förespråkade, reaktionär som jag är), så avråtts. Eftersom ingen myndighet ringde i klockan körde alla resebolag på som vanligt. Hej och hå.

Tillägg: Speditörer kommer att fortsätta köra om de är friska. Företag kommer inte att få betalt för att skicka hem friskt folk, så det kommer att bli leveranser om än kanske med lite störningar. Vi kommer inte att få brist på mat i butikerna generellt sett. Däremot Mathem, osv, de kan inte skala upp fort nog för det här, speciellt som alla deras chaufförer och packare måste vara 100% friska. Och det skulle jag inte själv lita på, men vad ska man göra, kan ju inte sätta all mat i karantän...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Detta verkar vara ett återkommande tema hos somliga skribenter, men jag måste ändå undra hur det står till med läskunnigheten? I skrivande stund står det så här på UD:s hemsida:

"Corona: alla utlandsresor måste noga övervägas
13 mars 2020

Det råder en stor osäkerhet när det gäller utlandsresor med anledning av det utbrott av ett nytt coronavirus (vilket orsakar sjukdomen covid-19) med ursprung i Kina. Alla utlandsresor måste noga övervägas. WHO deklarerade den 11 mars att covid-19 nu är en pandemi och att sjukdomen finns eller snart kommer att finnas i alla världsdelar och kommer sannolikt att drabba alla världens länder. Ett omfattande konsulärt arbete pågår med anledning av det nya coronaviruset. UD arbetar dygnet runt med frågor som rör coronautbrottet, inte minst genom att besvara samtal från allmänheten.

Svenskar som har resor inbokade de närmaste månaderna bör noga överväga om resorna verkligen behöver genomföras. Om man tillhör en riskgrupp bör vara särskilt uppmärksam. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte. Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser.[...]"

(Mina fetningar)

Jag tror att Svenskar kommer att få det mycket svårt att överhuvudtaget resa någonstans där de faktiskt släpps in i Landet. Jag tror nog att fler och fler länder kommer att "banna" Svenskar ifrån att släppas in i deras länder med den inriktning som FMH/Regeringen tagit.

Permalänk
Medlem

Såg att danska FHM nu sågar sin egen regerings beslut att stänga gränsen. Finns enligt dom inga belägg för att det skulle göra saken bättre i nuvarande situation och beslutet är enbart politikskt.

Så Tegnell och svenska FHM är inte så ensamma i sina beslut som många i denna tråden verkar tro.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Svensk Bloggerska vars son med stor sannolikhet fått Corona

"Vid lunch idag så ringde läkaren och sa att provsvaren kommit. Tyvärr så blev det som dom befarade….. 😩

Man kunde bekräfta att det inte var dom andra virusen. Sedan berättade läkaren att det med ”stor sannolikhet är just Corona” !

Men jag fick ingen panik för jag känner mig lugn i allt som dom gått igenom på sjukhuset.

Läkaren underströk också, att även om man tror att det är Corona, så har man inte kunnat ”konsterna” det, då man enligt regeringens nya beslut inte får ta prover på Corona. "

https://mymartens.se/2020/03/13/hemma-fran-sjukhuset-vi-befin...

Inte ens hon kunde hålla sig från att lämna lägenheten trots förmodad corona smitta, jag tippar på att tiotusentals är smittade i Sverige redan idag, och de flesta kommer som sagt bli friska igen. Glöm inte heller att man förmodligen kommer qtt sluta ta prover på allt och alla inom några vekcor,