Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Tror en hel del ligger i hur folk behandlar kablarna också; spända laddsladdar från sängkanten, nermosade i fickor och annat.
Jag har haft iPhone sedan 2010 utan att lyckas få en enda sladd att gå sönder.

Så du menar att Apples kablar inte tenderar att gå sönder oftare än kablar från vilken annan tillverkare som helst? Jag har aldrig haft en kabel som fransat sönder sig själv varken innan eller efter jag ägde en iPhone i alla fall. Nu var denna iPhone begagnad så jag kan inte säga hur sladden behandlats i sitt tidigare liv. Men en enkel sökning på Google visar att fenomenet inte är ovanligt. Sen räcker det att dra fingrarna över höljet för att känna att det känns lika hållbart som ett 40 år gammalt suddgummi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Apples kablar verkar ju vara gjorda av något slags fnöske. Ironiskt att tillverkaren av de dyraste, mest exklusiva telefonerna inte kan göra en enkel kabel som håller under telefonens livstid. Givetvis handlar det om planned obsolence som någon nämnt tidigare om lightning-kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av blomqvist:

Tror en hel del ligger i hur folk behandlar kablarna också; spända laddsladdar från sängkanten, nermosade i fickor och annat.
Jag har haft iPhone sedan 2010 utan att lyckas få en enda sladd att gå sönder.

Jag har fått en 30-pin att gå sönder, men det var en kinakopia. Alla mina lightning fungerar utmärkt.

Har sett hur en del bekanta hanterar sina kablar, kan garantera att inga USB-kablar hade överlevt särskilt länge med den behandlingen heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är ju inte konstigt att Apple motsätter sig en standard. Bara se på deras telefoner där skärmarna är parade med telefonen så köper man en skärm själv och byter så kommer det inte fungera. Var det inte så på deras batterier också? Om inte så var det väl isf snack om det.
Pengar betyder allt. Inte en slump att de satt i usb-c på macbook och ipad pro tex men inte iphone som är i en helt annan liga i antal sålda enheter. Lägger man därtill MFI så kan man ju gissa på att Apple aldrig kommer köra usb-c i deras telefoner.

Är som man köper torkarblad eller bromsbelägg själv och byter på sin bil, då fungerar inte torkarna eller bromsarna. Det man måste göra är att åka till tillverkaren som säger att bilen är vattenskadad och inte går att laga så man får köpa ny bil.

Det sjukaste är ju dock inte att Apple beter sig på detta vis, det är ju väntat och ingen nyhet. Det sjuka enligt mig är folk som fortfarande köper deras prylar.
Tex ta mobilindustrin, om man tar varenda tillverkare och lägger allas vinster i en hög, då kommer Apple ta 90% av den högen. Och vad har de, lite över 10% av marknaden?

På tal om kontakter, tycker mig höra titt som tätt att lightningkontakten är överlägsen vilket jag inte har någon direkt kunskap i. Dock är det oftast att den är vändbar man får höra som argument. Nuförtiden med usb-c är det väl inte lika ofta men innan så var det stup i kvarten detta kom upp.
Vet inte hur många gånger man fått länka till en micro-usbkabel som är vändbar för att få tyst på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Det är ju inte konstigt att Apple motsätter sig en standard. Bara se på deras telefoner där skärmarna är parade med telefonen så köper man en skärm själv och byter så kommer det inte fungera. Var det inte så på deras batterier också?

Det som är konstigt är hur mycket saker folk hittar på om Apple.

Både skärm och batteri går fint att byta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det som är konstigt är hur mycket saker folk hittar på om Apple.

Både skärm och batteri går fint att byta.

Nä. Rent mekaniskt går det att byta, och det fungerar, men Apple kan inte hålla sig borta för att sprida FUD om det i telefonen för att det ska ses som onormalt, dåligt eller fusk att så göra. Och när det kommer till laptops så är det ju precis som creativ säger, komponenterna har en identitet för att förhindra, försvåra eller bara jävlas med ett byte av skärm eller batteri.

Det som är konstigt i den verkliga världen på planeten jorden är att Apple inte har vanliga fanboys utan regelrätta nyttiga idioter som sväljer precis alla skäl och "skäl" som Apple vidtar i antikonkurrens-syfte som ingen konsument vinner på. Det finns inga säkerhetsmässiga eller ingenjörsmässiga skäl att göra som Apple gör, det handlar bara om lock-in, antikonkurrensåtgärder och annat fult spel. Apple var en gång i tiden ett föredöme när det kom till reparation och service, men inte längre. Inte på denna sida av 00-talet.

Men du kanske menar att Louis Rossmann ljuger? https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=GlvlgmjMi98&f...
Han vet mer om detta än någon annan och han har en stor integritet och ärlighet i dylika frågor.

Ordval
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja där kan jag hålla med dig.
Men det blir samtidigt konstigt när eu klagar på USB kablar. Medans eu länder använder olika vägguttag och man måste ha olika adaptrar där.
Eu är duktiga på att klaga på alla andra innan dom ser över sitt eget.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller laddkabel så har EU haft lösa tyglar sen 2009 genom en frivillig tidsplan för övergång, den tidsplanen skrev dom flesta stora aktörer på, så även Apple på men begärde sen förlängning två gånger, det är ingen slump eller innovation att Apple nu har en produkt med USB-C, det var antagligen för att blidka EU och få till en förlängd tid på iPhones kontakt innan dom går över till nästa helt Apple standard.
Nu har EU tröttnat på att hela tiden få fördröjning i övergången, något EU flera gånger tidigare vikit sig när aktörer (Apple inräknat) begärt förlägning.

Sen vägguttag och kontakter.
Det har EU redan sett över, men pr4cis som med laddkablar så startar det mesta med frivillighet/eller en längre övergångsperiod av både logistisk och ekonomisk orsak.
Problemet är att en elinstallation och hus har en bra mycket längre livslängd än mobiler som ex. så en standard där tar tid att få igenom.

Typ C och E är EU kontakter.

Hittade ett EU doc (PDF) om arbete på en gemensam standard, från sidan 9 kan du se medlemsstaters svar...
Vi ska kanske vara glada att Typ C och E fungerar bra i våra eluttag

Tycker däremot inte om dateringen på deras doc som inte följer gällande standar
ISO 8601 där den mest förekommande är YYYY-MM-DD på vissa produkter YYYY-DDD

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gillar mina iPhone, men hatar att Apple inte gått över till USB-C. Deras Macar, men även deras bättre iPads (Pro-modellerna), laddas alla med USB-C (förmodligen bättre möjligheter till snabbare laddning med högre effekt, och bättre stöd för mer tillbehör).

Hade varit så underbart gott om man kunde laddat alla sina Appleprylar med en och samma sladd (och tillsammans med alla andra tillverkares prylar, som bonus)!

Hoppas USB-C blir standard på nästa gen iPhone... inte en dag för tidigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

USB-C borde vara krav på alla elektroniska saker som kräver laddning 2020. Hatar att ens behöva leta fram micro-usb kontakter numera. Har en iPhone och det är ett litet störningsmoment men har iaf trådlös laddning vid datorn & i bilen; men annars är det en pina med kontakten dom har. Fått köpa lightning kablar pga dom.

Permalänk
Medlem

Tycker någon verkligen att det är lämpligt att politiker i Bryssel beslutar vilken kontakt som skall finnas på en mobiltelefon? Om det kommer en ny enklare laddstandard utan data, billigare, mindre, hållbarare, ska tillverkarna då vänta med att använda den tills EU skrivit om lagen? Hur hindrar inte detta innovation och utveckling? Alla andra batteridrivna produkter? Måste professionella borrmaskiner laddas med USB-C? Tandborsten? Bilen? Datorn? Nya produktkategorier vi inte ens känner till? Lagstiftning skall helst vara teknikneutral och beskriva något på ett sätt som gör att lagen inte måste skrivas om varje år (dessvärre görs detta fel relativt ofta av politiker som inte har några tekniska visioner).

Jag är ingen nyliberal marknadsförespråkare men i detta fallet sköter verkligen marknaden detta bättre än politiker, vi kommer se mer och mer produkter med USB-C för att det är en konkurrensfördel. I produkter det inte lämpar sig i (billiga mobiltelefoner, tandborstar, elverktyg) kommer vi fortsatt se en utveckling av alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker någon verkligen att det är lämpligt att politiker i Bryssel beslutar vilken kontakt som skall finnas på en mobiltelefon? Om det kommer en ny enklare laddstandard utan data, billigare, mindre, hållbarare, ska tillverkarna då vänta med att använda den tills EU skrivit om lagen? Hur hindrar inte detta innovation och utveckling? Alla andra batteridrivna produkter? Måste professionella borrmaskiner laddas med USB-C? Tandborsten? Bilen? Datorn? Nya produktkategorier vi inte ens känner till? Lagstiftning skall helst vara teknikneutral och beskriva något på ett sätt som gör att lagen inte måste skrivas om varje år (dessvärre görs detta fel relativt ofta av politiker som inte har några tekniska visioner).

Jag är ingen nyliberal marknadsförespråkare men i detta fallet sköter verkligen marknaden detta bättre än politiker, vi kommer se mer och mer produkter med USB-C för att det är en konkurrensfördel. I produkter det inte lämpar sig i (billiga mobiltelefoner, tandborstar, elverktyg) kommer vi fortsatt se en utveckling av alternativ.

Tycker folk redan blivit informerade om att EU inte bryr sig om vilken standard det är.. bara det är en standard. Vilken denna standard i slutändan det blir verkar mer ligga i marknadens händer än hos EU. Just när det kommer till mobilmarknaden så betyder det antingen USB-C eller lightning idag och eftersom USB-C används av 99% av marknaden så är det ganska solklart vilken standard som borde användas och framförallt.. varför Apple försöker smutskasta detta förslag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Apple agerar väl precis lika hämmande för sagda utveckling genom att stänga ute andra tillverkare från deras lösningar?

Det hade varit lättare att köpa deras bullshit om de släppt sina egna standarder fria. Nu får man intrycket att det mest handlar om att inte förlora den enorma kassako svindyra specialkablar måste vara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Apple är inte ensamma med att inte köra USB C det säljs väll fortfarande android med micro USB sp3ciellt i lägre prisklasserna.

Det skulle kunna hindra innovation om det betyder att USB C är standarden för all framtid och det aldrig kommer kunna bli bättre men nyare USB tekniker ska väl kunna ha samma kontakt och bara vara snabbare.

Som jag förstår det räknar Apple kostnaderna för de tänker skicka adaptrar med alla telefoner i EU snarare än att göra telefonerna med USB C från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

När det gäller laddkabel så har EU haft lösa tyglar sen 2009 genom en frivillig tidsplan för övergång, den tidsplanen skrev dom flesta stora aktörer på, så även Apple på men begärde sen förlängning två gånger, det är ingen slump eller innovation att Apple nu har en produkt med USB-C, det var antagligen för att blidka EU och få till en förlängd tid på iPhones kontakt innan dom går över till nästa helt Apple standard.
Nu har EU tröttnat på att hela tiden få fördröjning i övergången, något EU flera gånger tidigare vikit sig när aktörer (Apple inräknat) begärt förlägning.

Sen vägguttag och kontakter.
Det har EU redan sett över, men pr4cis som med laddkablar så startar det mesta med frivillighet/eller en längre övergångsperiod av både logistisk och ekonomisk orsak.
Problemet är att en elinstallation och hus har en bra mycket längre livslängd än mobiler som ex. så en standard där tar tid att få igenom.

Typ C och E är EU kontakter.

Hittade ett EU doc (PDF) om arbete på en gemensam standard, från sidan 9 kan du se medlemsstaters svar...
Vi ska kanske vara glada att Typ C och E fungerar bra i våra eluttag

Tycker däremot inte om dateringen på deras doc som inte följer gällande standar
ISO 8601 där den mest förekommande är YYYY-MM-DD på vissa produkter YYYY-DDD

Absolut kan jag hålla med om att hus varar längre, men att byta ett vägguttag är inte direkt svårt eller tar speciellt lång tid. Men det måste ju även komma krav på att alla nybyggnationer går över till en standard för att det ska hända något. Blir ju även lättare för tillverkare att enbart ha 1 kontakt i produktion för nästa tv/dator eller vad det nu kan vara för typ utav produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nä. Rent mekaniskt går det att byta, och det fungerar, men Apple kan inte hålla sig borta för att sprida FUD om det i telefonen för att det ska ses som onormalt, dåligt eller fusk att så göra. Och när det kommer till laptops så är det ju precis som creativ säger, komponenterna har en identitet för att förhindra, försvåra eller bara jävlas med ett byte av skärm eller batteri.

Det som är konstigt i den verkliga världen på planeten jorden är att Apple inte har vanliga fanboys utan regelrätta nyttiga idioter som sväljer precis alla skäl och "skäl" som Apple vidtar i antikonkurrens-syfte som ingen konsument vinner på. Det finns inga säkerhetsmässiga eller ingenjörsmässiga skäl att göra som Apple gör, det handlar bara om lock-in, antikonkurrensåtgärder och annat fult spel. Apple var en gång i tiden ett föredöme när det kom till reparation och service, men inte längre. Inte på denna sida av 00-talet.

Men du kanske menar att Louis Rossmann ljuger? https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=GlvlgmjMi98&f...
Han vet mer om detta än någon annan och han har en stor integritet och ärlighet i dylika frågor.

FUD?
Det finns visst ingenjörsmässiga skäl till de flesta av Apples val, att man sen inte gillar dem är en annan sak. De är inte direkt ensamma om att löda komponenter i laptops.
Tycker snarare alla haters är mer konstiga än fanboysen, ofta har de inte ens använt produkterna...

Ross man ljuger säkert inte, men vad jag sett vinklar han väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Men hur mycket elektronikskrot blir det egentligen? Är ju USB type-A i andra änden, samma som de flesta använder.

Jag håller med, och tror att detta är en missuppfattning. Elektronikskrotberget sparades när (nästan) alla gick över till mico-USB, och sen när det kom laddare med USB-A kontakt utan sladd. Det var inte så länge sedan, men jag kom verkligen ihåg att alla tillverkare hade sina egna laddstandarder som ofta inte ens var kompatibla mellan generationer. Som resultat har jag en hög med gamla laddare hemma som inte är kompatibla med någonting. Vilket påminer mig om att jag borde rensa lite i sladdförrådet...

Skrivet av ronnylov:

Varför gick de ifrån micro-USB egentligen? USB-C var lika irriterande när det kom som Apples lightning-kablar.

Därför att USB-C, liksom lightning, är bättre på alla sätt (utom att de är dyrare).

Skrivet av CubaCola:

Problemet med USB-C är väl att det finns en massa olika standarder även för USB-C kontakten.

Det viktiga är att laddningsbiten är standard, vilket den är, och att man följer den, vilket inte alltid är fallet. Övriga dataöverföringsprotokoll etc spelar ingen roll för laddning.

Skrivet av jonnieb78:

@dmutm: Jag har sedan länge kört ThinkPad och bytte nyligen upp mig till en nyare modell med enbart USB-C. Jag gillar tänket med samma laddare till allt men jag måste säga att det är stor skillnad mellan den traditionella rektangulära Lenovo laddningskontakten och USB-C. Den traditionella kontakten sitter ordentligt i datorn och tål lite stryk (t.ex. att man går iväg med datorn utan att dra ur sladden). USB-C kablarna är tunnare och det känns som att kontakten har ett sämre "grepp" i datorn.

Ja, det är samma för macarna där den tidigare magsafe-kontakten funkade bättre enligt min mening. Men då hade man inte kunnat göra allt i en kabel, så det är väl en prioritering. Jag har inte haft alltför mycket bekymmer, men ibland sitter USB-C-kontakten lite för löst.

Skrivet av Tempel:

Om dom nu redan har USB-C eller vanlig USB i andra änden, exakt vad har dom då som är innovativt i laddningen med lightning då?

Inget, mer än bakåtkompabilitet och att den är lite mindre. Lightning kom ju innan USB-C. Det är ju inte så att Apple argumenterar för att behålla lightning är innovation, de vill bara inte tvingas att stanna vid USB-C. Min gissning är att de t.ex. vill experimentera med ta bort laddkontakten helt och köra trådlöst någon gång i framtiden.

Skrivet av BasseBaba:

Det största problemet är väl att det krängs en laddare och en sladd med varje pryl man köper?

Jag har många prylar som inte kommit med USB-laddare därför att man redan förväntas ha en hemma. Ofta vill man kanske ändå ha fler laddare, typ en hemma, en på jobbet, en i bilen, en i fritidsstugan etc... om man då får samma laddare med olika prylar man köper slipper man ju köpa extra-laddare för var och en, och kan dela på dem istället.

Skrivet av Infiniti:

Apples kablar verkar ju vara gjorda av något slags fnöske

Det kan jag verkligen hålla med om. Jag tänkte först också att det var vårdslös behandling från min sida (rullade ihop sladden varje gång jag tog med den), men jag har sladdar som bara suttit i samma laddhörna under hela sin livstid och ändå frasats sönder. Kanske plasten blir gammal eller nåt. Helt klart är att kablarna är av undermålig kvalité, samtidigt som de är överprisade. Det hjälper ju inte att tredje-partstillverkare tills nyligen har haft svårt att licensiera lightning-kablar så att alternativen varit få och ofta ännu sämre piratkablar. Nu verkar det ha blivit bättre, men å andra sidan känns det som att lightning ändå är på väg ut.

Permalänk
Medlem

Hade apple varit medgörliga och mindre snikna hade säkert lightning kunna bli en allmän standard.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Visst är det bra med en gemensam standard. Det jag oroar mig mest är kontakten som ska dras in och ut från mobilen. Den vill gärna bli sladdrig efter ett tag, och man behöver röra den sidledes för att få kontakt. Till slut behöver man byta uttag.

Löser man det problemet så är det perfekt och jag har inget att klaga över. Att slippa ett stort antal versioner av laddare vore en fröjd. Företagen som är på marknaden måste släppa sina patent på det området annars blir de utfrysta, oavsett om man heter Apple eller Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker folk redan blivit informerade om att EU inte bryr sig om vilken standard det är.. bara det är en standard. Vilken denna standard i slutändan det blir verkar mer ligga i marknadens händer än hos EU. Just när det kommer till mobilmarknaden så betyder det antingen USB-C eller lightning idag och eftersom USB-C används av 99% av marknaden så är det ganska solklart vilken standard som borde användas och framförallt.. varför Apple försöker smutskasta detta förslag.

Förutom att det finns fler sålda telefoner i bruk med lightning än med USB-C då... Jag vet inte hur din matte ser ut men blir svårt att få till 99% speciellt som det fortfarande släpps nya telefoner som varken har Lightning eller USB-C.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en Apple dator (sign) men tycker att Apple borde sluta med billiga ursäkter och anklagelser runt innovationshämmande bestämmelser.
Det finns ingen anledning att inte gå över till USB-C.

Sen att EU inte heller sagt något om vilken anslutning som skall enas om som standard borde dom ochså fattat skulle man tro. Men icke är så fallet.

Deras usla kablar till mobilen, kontakten själva (hade en 3Gs) och tvång att använda iTunes för att synca denne var anledningen varför jag bytte till Android.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hade apple varit medgörliga och mindre snikna hade säkert lightning kunna bli en allmän standard.

EXAKT!!!
Men tror det eller ej, Apple har inget intresse att öppna upp Lightning för andra tillverkare.
Apple tjänar alldeles för bra på alla dyra kablar och dockingstations som säljs runt iDevice ekosystemet.
Detta quasi-monopol skulle falla den sekunden andra tillverkare ger sig in i samma lek.

Fast nu är ju inte Lightning kontakten en dålig sådan.
Som jag uppfattat det, är den tom konstruktivt utlagt för att vara vattentätt, vilket är en bra och viktig egenskap för just mobila/portabla enheter.
Jag vet dock inte om USB-C är likvärdig på just den punkten.
Kanske andra vet mer om det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Förutom att det finns fler sålda telefoner i bruk med lightning än med USB-C då... Jag vet inte hur din matte ser ut men blir svårt att få till 99% speciellt som det fortfarande släpps nya telefoner som varken har Lightning eller USB-C.

Du citerade ej mig.
Men Usb har nästan hela marknaden på bättre teknikprylar. USB micro finns kvar i budgetprylar och kommer säkert göra det i något år till, men folk stör sig bara mer och mer på prylar som ej följer standarden och inte har usb c.
Så oavsett vilken hemelektronik man köper som är bättre så ska det vara usb c port. Det finns prylar som är mer tröga än andra, tvapparater kommer dröja länge eftersom det finns få usb c prylar till dem. Surfplattor så har alla bättre surfplattor gått över till usb c och då räknar jag såklart med Apples iPad.
Om vi tar bilar så går det trögt där med, men om Apple går över till usb c. Så känns det mer motiverande att ha flera usb c portar i bilen. Det är just därför standardisering gynnar alla. Vi som har non-Apple telefon tjänar på om även Apple gör som alla andra och följer standarder kring kontakter.
*edit*
Jag väntar på den dagen då usb A försvinner mer. Usb A känns som att den kan leverera mer ström, men den känns onödig för mycket. Om usb c blir standard på allt, så underlättar det frångång av usb c. För mycket ström är den 3 poliga kontakten standard i arbetsredskap och bilar borde ta över och skrota cigarettändaruttaget: https://www.swedol.se/stickpropp-3-poligel-13395.html?tax_dis...

*edit2*
Om man köper en iPad Pro och en vilken iPhone som helst. Så kan man inte använda samma laddkabel till dem. Visst sådan inkompatibilitet har inträffat för alla märken vid en kort övergångsperiod, men att inte ha som mål att dessa ska ha samma kabel är inte lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Förutom att det finns fler sålda telefoner i bruk med lightning än med USB-C då... Jag vet inte hur din matte ser ut men blir svårt att få till 99% speciellt som det fortfarande släpps nya telefoner som varken har Lightning eller USB-C.

"99%" baseras på att i stort sett alla androidtelefoner kör någon form av USB. Nästan alla nyare telefoner kör USB-C. Många gånger fler än som kör med Lightning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"99%" baseras på att i stort sett alla androidtelefoner kör någon form av USB. Nästan alla nyare telefoner kör USB-C. Många gånger fler än som kör med Lightning.

Så android har 99% av marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så android har 99% av marknaden?

Det kallas för en hyperbol...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Så android har 99% av marknaden?

Det beror förstås på hur man menar, 99% av sålda telefoner nej men 99% av modellerna är absolut Android.

Hursom har det väldigt lite med saken att göra. Lightning får ingen använda förutom Apple och således är det inget alternativ att standardisera kring, den diskussionen är över innan den ens har börjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man menar, 99% av sålda telefoner nej men 99% av modellerna är absolut Android.

Hursom har det väldigt lite med saken att göra. Lightning får ingen använda förutom Apple och således är det inget alternativ att standardisera kring, den diskussionen är över innan den ens har börjat.

Enkelt fixat för våra EU-byråkrater. Och eftersom det lär finnas många fler telefoner i användning med Lightning än USB-C, är förstås Lightning det givna valet.

Permalänk

Den enda vettiga och faktiska laddningsstandarden heter USB Power Delivery. Kära företag, använd den eller lev kvar i 2010-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det kallas för en hyperbol...

Ok. Den tillförde inget värde.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Så kritik mot ett skumt uttalande = hat? Med det argumentet så hatar du ju andra för att du kritiserar dem.

Tack för att du skriver i klartext det som jag så skickligt försökte dölja. De enda vettiga varelserna jag vet av är mina 12 katter som jag bor med.

Ja allmänt framförs kritik mot Apples uttalande om att det hämmar invasionen. Och till viss del kan jag väl köpa det. Företag vill tjäna pengar, så mycket som möjligt. (Inget jag fått bekräftat men tror att det kan vara så.) Vi ska ha en ekonomisk tillväxt som aldrig ska kunna stanna av. Om någon bestämmer att en sak ska vara på ett visst sätt så kanske vissa/några struntar i att utveckla en sak. Kanske för att de ser att det inte tillför något ekonomiskt att utveckla denna sak och att andra får sköta det. De andra kanske blir bekväma i utvecklingen för att de har en sak som funkar.

Sen kommentarer som att Apple ska sluta upp med all skit de håller på med eller kängor att de har för dyra produkter utan att vidare förklara vad man menar ser jag inte som kritik utan mer ett agg. (Hat är ett för starkt ord kanske.)

Ska en stat bestämma standard för ett ladduttag för att underlätta för befolkningen så kan de ju lagstadga om att alla som reser någonstans ska ha med sig tandkräm och tandborste annars bötfälls de. Man kan ju glömma sin personliga tandborste och tandkräm likaväl som man kan glömma sin personliga laddare till sin personliga telefon.
(Ja jag vet att det är en skitdålig liknelse men mina katter distraherar mina tankar.)

Rent krasst tycker jag väl utanför detta ämne med standard på ladduttag att trådar med Apple innehåller fler okonstruktiv (not a word) kritik än en tråd där Samsung släpper en ny telefon, eller Google släpper en ny Chromebook.
Nu har jag själv bidragit nog mycket med orelevanta kommentarer så tack för en trevlig tid. Hoppas allt löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok. Den tillförde inget värde.

Det är ju exakt vad den gjorde. Du missade bara poängen.

Poängen är helt enkelt att eftersom Android dominerar marknaden (närmare 86%) så betyder det att det är betydligt produktivare att gå efter Androids alternativ som standard än Apples. Framförallt när vissa Appleprodukter kör med USB-C redan. Vilket, ironiskt nog, säger emot Apples påstående från början.

Skrivet av DasIch:

Enkelt fixat för våra EU-byråkrater. Och eftersom det lär finnas många fler telefoner i användning med Lightning än USB-C, är förstås Lightning det givna valet.

Det där kan ju inte ens du tro på?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |