Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Apples Thunderbolt/Ligthning är den bästa tekniska lösningen med högre kapacitet, då borde Apples produkt vinna standardkriget om vi ska ha en standard som håller 10 år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Thunderbolt är framtagen av Intel och är egentligen bara en kombination av två standarder (PCI-E och Displayport). Och från och med Thunderbolt 3 så använder man USB-C, samma kontakt som nu EU vill standardisera. Thunderbolt hade med andra ord gått att utveckla även med en EU-standard. Så det där att det skulle hämma innovation är bara "Du håller den fel"-bullshit i sann Apple-anda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Apple har nog passerat bäst före datum. Nu skall de flytta produktion från Kina till u-landet Indien. Jag skulle aldrig köpa en dyr telefon made in India!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Thunderbolt är dock snabbare med 40gbps mot USB-C som klarar 10 gbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är medveten att Thunderbolt 3 använder sig av USB-C kontakt, va?

Permalänk
Medlem

Apple var väl med och tog fram den gemensamma laddarstandarden senast de begav sig för typ 10 år sedan, men fick med något undantag om att det skulle räcka att använda standardkontakten via adapter (micro USB den gången) och fortsatte med egen kontakt.

Kanske dags att skippa sådana undantag denna gången?

Länkar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_external_power_supply

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

😊
Kul att du la märke till att jag precis skapat en profil här MrPasty. Tack för välkomnandet.
Brukar följa en del nyheter här och läsa inlägg som skrivits. Har aldrig svarat förut men kände bara för att skriva nått idag. Tycker rent generellt att kommentarer spårar ut. Och det var många sådana jag läste idag.
Tycker personligen inte att EU ska lägga sig i och bestämma om en branschstandard bara.
Känns bara som svepskäl att ”underlätta för befolkningen”. Eller ”minska elektronikskrotet”.
Varför de vill in och bestämma i det här ärendet vet jag inte.
Finns ju massa olika standarder i andra branscher också. Ska dem in och bestämma standarder i alla branscher sen?
Företag utvecklar ibland olika standarder och tjänar pengar på sin standard. Tjänas inga pengar så överges en standard och utvecklingen avslutas förmodligen när man fallit in i ledet.

Men men. Ska kolla mer på det här senare. Kanske är en bra idé. Men att minska något elektronikskrot kommer det nog inte att komma åt på det här viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Vad jag kan utläsa av kommentarerna i tråden så verkar folk hata Apple av någon anledning. Dyra produkter, allt deras skit de håller på med osv. Har diverse produkter hemma, android , Apple, Chromebook med flera.
Hur är micro usb laddare bättre kvalitetsmässigt än lightning?
Har en 8 år gammal 30 pins kontakt som fortfarande funkar kanon efter 8 års användning. Sen har jag nyare lightning laddare till nyare telefoner och har inte haft några problem med dem heller.
(Kanske pga att fettet från fingrarna smörjer pinsen. )
Har däremot flertalet micro usb kablar från bland annat Samsung som har lagt av. Har då köpt billiga kablar från tex DELTACO mfl. Dessa har hållit ett tag för att sedan behövt bytas ut.
Har bara skummat igenom artikeln men ska en gemensam standard minska elektronikskrotet?

Lobbar absolut inte för Apples produkter men kanske ska lightning vara den gemensamma standarden just för att minska elektronikskrotet?

Sen när EU ändå är i farten kan de ju lagstadga för en gemensam standard på övriga elkontakter vi har i husen. Vore kanon när man ska resa. Slipper man adaptrar som man efter en resa sen tappar bort och köper nya inför varje kommande resa.

Ja visst hade apples lightningkontakt kunnat vara ett alternativ för att vara den gemensamma standarden. Jag tror inte folk har så mycket emot det heller som ett teoretiskt upplägg.
Men nu har apple inte riktigt försökt sälja in sin egna kontaktstandard för att bli den gemensamma standarden. Tvärt om har de försökt hålla i tyglarna själva vad gäller licensiering, tillverkning och användning med höga priset på licenskostnader. Det är säkerligen rimliga val utifrån Apples intressen, men det banar inte riktigt vägen för att upprätta en gemensam branchstandard riktigt. Tvärt om faktiskt. Apple har själva valt sin nuvarande position för lightningkontakten.

När det kommer till laddare som är paj så har iaf jag den rakt motsatta upplevelsen. Ser jag en laddare vars sladdhölje givit upp eller har behövt tejpas så är det vanligen på en apple-laddare. Av min högst personliga upplevelse då. Har själv haft enstaka appleprylar och det där hände även sladden på min laddare från apple. Originalladdare från mobiltillverkarna för android, ja nä där har jag faktiskt inte stött på detta någonsin - och då har jag ändå haft fler androidladdare.
Senaste jag såg en tejpad originalladdare var i förrgår. En appleladdare igen. Original.
Så utifrån det jag sett på laddsidan för mobiler så ligger apple kanske inte jättebra till...
Men det här är såklart ett ganska dåligt underlag. Anekdotisk bevisföring som detta skattar jag själv lågt så här behöver vi nog inte fastna för länge ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll på Apple här

Ironiskt nog är det enbart en Apple Macbook 12" hos mig som kan laddas med samtliga av mina USB-C laddare. Samt att Apple-laddaren är den enda av laddarna med löstagbar sladd.

Min Dell XPS 13" är tjurig som få och nära nog kräver en 45W-laddare. Mitt Nintendo Switch blir grinig om den ska sitta i dockan samtidigt.

Tycker att sladden i sig är det minsta problemet här. Har en adapter likt den nedan för både Lightning och USB-C, vilket fungerar utmärkt för mig.

PS. Kommer ihåg hur många sågade Apple Macbook 12" i början då den enbart hade USB-C

Permalänk
Avstängd

Ganska mycket gnäll på Apple att de bara har USB-C portar på deras Macbooks, ganska mycket gnäll på Apple att de inte går över till USB-C på deras telefoner. Ganska mycket gnäll på Apple överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

USB är ett exempel vi historiskt kan titta på. Från USB 1 och fram till idag (även om vi börjar gå mot nya) så har vi samma port. De är kompatibla, men det har inte lett till att vi inte fört tekniken framåt, att vi inte innoverat, att bolag inte skapat nya roliga produkter man kunde plugga in i kontakten. Att man kunnat göra detta förut, men att det 2020 och på telefoner helt plötsligt skulle vara en omöjlighet som skulle hindra oss från att kunna vara innovativa verkar ologiskt.

Frågan är om tekniken hade gått frammåt i samma takt som den gjort, om USB inte hade några konkurrenter? Att lightning ens skapades är ju för ATT USB var för dålig och det behövdes något annat. Men om vi då har pappa EU som förbjuder alla andra portar än USB, då kommer ingen tillverkare tillverka t.ex. Lightning. Eller om vi snackar bildkablar, VGA hade fortfarande varit standard och DisplayPort eller HDMI eller DVI hade aldrig uppstått. Eller om vi säger att DVI var standarden så hade inte HDMI eller DP uppstått. Osv.

Permalänk
Medlem

Mer spännande är när nästa generation USB kommer och kontakten kanske måste ändras, hur många år kommer det ta för EU innan den kontakten blir tillåten???

Måste framtida tekniska framsteg oxå godkännas av EU

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Ganska mycket gnäll på Apple att de bara har USB-C portar på deras Macbooks, ganska mycket gnäll på Apple att de inte går över till USB-C på deras telefoner. Ganska mycket gnäll på Apple överlag.

Missnöjet med Macbooks handlade väl inte så mycket om just USB-C. Det handlade snarare om att det totala antalet kontakter var för få. Att laptopen använder USB-C för både laddning och till annat har väl ingen något emot egentligen.
Om de så valt att ha en ensam USB2-kontakt eller en ensam firewire så hade problemet varit likadant. Begränsad mängd uttag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Mer spännande är när nästa generation USB kommer och kontakten kanske måste ändras, hur många år kommer det ta för EU innan den kontakten blir tillåten???

Måste framtida tekniska framsteg oxå godkännas av EU

Ja det kommer väl gå ungefär likadant som det gjort att går över till USB-C från förra standarden. Märkte du av problematiken då?

EU har ju sedan länge haft krav på mobilladdarna så det här är inte direkt nytt. Och de kan bevisligen hantera en kontaktuppdatering helt obemärkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Missnöjet med Macbooks handlade väl inte så mycket om just USB-C. Det handlade snarare om att det totala antalet kontakter var för få. Att laptopen använder USB-C för både laddning och till annat har väl ingen något emot egentligen.
Om de så valt att ha en ensam USB2-kontakt eller en ensam firewire så hade problemet varit likadant. Begränsad mängd uttag.

Det handlar om USB-C där i högsta grad, att det inte finns äldre portar kvar. Folk gnäller över att de behöver införskaffa produkter som denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/plexge...

Sedan tycker jag att två till fyra USB-C portar är mer än de flesta andra tillverkare har där ute i nutid och räcker gott och väl. Men jag antar att vi har sett olika på vad missnöjet handlade om!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Missnöjet med Macbooks handlade väl inte så mycket om just USB-C. Det handlade snarare om att det totala antalet kontakter var för få. Att laptopen använder USB-C för både laddning och till annat har väl ingen något emot egentligen.
Om de så valt att ha en ensam USB2-kontakt eller en ensam firewire så hade problemet varit likadant. Begränsad mängd uttag.

Jag tänker också att om man har ekonomin att köpa en Macbook och väljer en med två portar för att spara några tusenlappar, samt att man vet att man kommer behöva fler portar så får man skylla sig själv om man är så dum och inte kan vänta ett tag, spara lite, för att sedan köpa. Jag tänker att de som köper en Macbook med två USB-C portar har tänkt ut att de inte behöver fler portar än så, och de med fyra har användning för dem.

Vore konstigt annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Det handlar om USB-C där i högsta grad, att det inte finns äldre portar kvar. Folk gnäller över att de behöver införskaffa produkter som denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/plexge...

Sedan tycker jag att två till fyra USB-C portar är mer än de flesta andra tillverkare har där ute i nutid och räcker gott och väl. Men jag antar att vi har sett olika på vad missnöjet handlade om!

Ja men då är det ju precis som jag säger. Alltså missnöjet handlar inte om att man fick USB-C utan om avsaknaden av andra typer av portar, och framförallt mängden portar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja men då är det ju precis som jag säger. Alltså missnöjet handlar inte om att man fick USB-C utan om avsaknaden av andra typer av portar, och framförallt mängden portar.

Men då finns det väl ändå ett missnöje att det är USB-C och inte gamla portar eftersom personer köper en sådan produkt just för att de inte vill ha USB-C oftast? Herregud, svårt att missa den frustrationen som uppstod över att det bara var USB-C på Macbooks, men du kanske inte var på internet eller ute under den tiden. Folk ville och vill ha gamla portar! Sluta spela lustig.

Hade Apple haft 3 äldre USB-portar och en USB-C hade folk gnällt för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Men då finns det väl ändå ett missnöje att det är USB-C och inte gamla portar eftersom personer köper en sådan produkt just för att de inte vill ha USB-C oftast? Herregud, svårt att missa den frustrationen som uppstod över att det bara var USB-C på Macbooks, men du kanske inte var på internet eller ute under den tiden. Folk ville och vill ha gamla portar! Sluta spela lustig.

Hade Apple haft 3 äldre USB-portar och en USB-C hade folk gnällt för det.

Nä. Jag skulle inte säga att någon är missnöjd med att datorn har USB-C. Det tror jag nämligen inte någon alls har problem med.
Hade datorerna haft ett ordentligt utbud av kontaktstandarder så hade det inte blivit så mycket missnöje. Alltså även om en eller två av portarna då också skulle vara USB-C.

Det folk varit missnöjda över är snarare att övriga portar har saknats. Och att det är för få portar totalt. Det där tycker jag inte man kan beskylla USBstandarden för riktigt. Det är snarare designvalet från apple som varit bekymret här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Apple har chip i deras telefoner som i kan aktiveras för att endast fungera med deras egna produkter. som dem gjorde med deras batterier för någon månad sedan

Permalänk
Medlem

Läs utredningen om ni vill. Är rätt intressant läsning:
https://www.copenhageneconomics.com/dyn/resources/Publication...

Men det är ju ren och skär lobbyism där Apple försöker skydda sin rejält lönsamma verksamhet för mobiltillbehör. Hela argumenten är i princip att en standard innebär att företag inte kan/vill innovera, och att kostnaden för att företag inte kommer innovera inom laddningsteknik är 1,5 miljarder Euro.

Lite lustigt tycker jag... För det första så kan man ju fråga sig varför Apple bara innoverat ena delen av kabeln? USB-A i ena änden och Lightning i andra. Så kanske inte ett jättestort problem... För det andra har innovationen skett genom dataöverföring. Där kan man fortfarande kräva specialkablar om man nu måste. För det tredje har inte Apple gjort någon innovation i det här området. De har inte tagit fram Thunderbolt utan allt de gjort är att de isolerat sig själva med en egen kontakt.

Man målar även upp en skräckbild där EU kommer isoleras som marknad med dess unika krav. Ingen kommer någonsin vilja sälja någonting till EU. Också idioti då EU redan idag ställer krav på allt som ska säljas inom unionen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

@Bacon:

Japp. Jag får instämma här alltså.

Lets face it. Kablarna idag används för att ladda telefonerna. Dataöverföringen sköts trådlöst till allt relevant idag ändå.
Och sedan ett gäng år tillbaka.
Det behövs verkligen ingen raketforskningskontakt för laddning. Tvärt om faktiskt. Innovationshämmande för telefonladdning... Det är rent dravel.

Däremot ger gemensam standard reellt mervärde. Ja, en gemensam standard kommer ge en intäktsförlust för Apple. Och jag förstår att de jobbar för att ha kvar den intäktsdelen. Men jag - ja jag skiter i deras vinstintresse i just den här frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sinclairhacker:

En av de första kommentarerna jag hörde ifrån en användare av en USB-C kontakt, var varför den inte var magnetisk på samma sätt som Apples Magsafekontakt. Den har ju funnits länge, och för telefoner osv vore det ju kanon med den funktionen, på samma sätt som för en bärbar.

När man ändå kommer med en helt ny kontakt.....

Precis som med Lightning så är Magsafe ägt av Apple och de är inte intresserade av att låta någon annan använda dessa kontakter oavsett om man är villig att betala. Än värre är att deras Magsafe-patent verkar täcka typ alla former av magnetiska kontakter. MS är den enda som har gjort en magnetisk kontakt inom IT förutom Apple och det beror på att de hade andra patent som Apple behövde.

Skrivet av BerraJobb:

Apples Thunderbolt/Ligthning är den bästa tekniska lösningen med högre kapacitet, då borde Apples produkt vinna standardkriget om vi ska ha en standard som håller 10 år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, lightning är inte bäst (thunderbolt kan diskuteras, men det är något helt annat och använder ju USB-C-kontakt) men även om den vore det så är det inte en öppen standard. Om Apple hade släppt den så att andra kunde använda den, utan extrema avgifter förstås, så hade den säkert kunnat bli standarden.

Skrivet av Phoenix_1976:

😊
Kul att du la märke till att jag precis skapat en profil här MrPasty. Tack för välkomnandet.
Brukar följa en del nyheter här och läsa inlägg som skrivits. Har aldrig svarat förut men kände bara för att skriva nått idag. Tycker rent generellt att kommentarer spårar ut. Och det var många sådana jag läste idag.
Tycker personligen inte att EU ska lägga sig i och bestämma om en branschstandard bara.
Känns bara som svepskäl att ”underlätta för befolkningen”. Eller ”minska elektronikskrotet”.
Varför de vill in och bestämma i det här ärendet vet jag inte.
Finns ju massa olika standarder i andra branscher också. Ska dem in och bestämma standarder i alla branscher sen?
Företag utvecklar ibland olika standarder och tjänar pengar på sin standard. Tjänas inga pengar så överges en standard och utvecklingen avslutas förmodligen när man fallit in i ledet.

Men men. Ska kolla mer på det här senare. Kanske är en bra idé. Men att minska något elektronikskrot kommer det nog inte att komma åt på det här viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett av EUs huvudsyften; att skapa standarder för olika branscher, för att förbättra konkurrens och förstås för att göra det enklare för konsumenter, men det är förstås sekundärt till konkurrensbiten.

Skrivet av korvOlle:

Ganska mycket gnäll på Apple att de bara har USB-C portar på deras Macbooks, ganska mycket gnäll på Apple att de inte går över till USB-C på deras telefoner. Ganska mycket gnäll på Apple överlag.

Folk kritiserade Macbook inte för att den hade USB-C utan för att den bara hade USB-C så tidigt och därmed tvingade på de flesta användare ett knippe donglar. Idag hade den sannolikt inte fått sådan kritik eller i alla fall inte i närheten av lika mycket, men idag hade den förstås haft Thunderbolt i sina USB-C-portar också vilket ökar expansionsmöjligheterna rejält.

Permalänk

Sant Söderbäck. Alla har olika erfarenheter och så klart skiljer sig erfarenheter utav likadana produkter från människa och människa.

Jag förstår att Apple vill tjäna pengar på sin teknik och har licenskostnader för att få in flera pengar.
Är väl så de flesta företag vill göra.
De har väl lyckats lite bättre än de flesta andra företag med att bygga upp ett låst ekosystem som de tjänar pengar ifrån.
En gemensam standard låter ju bra. Men man skulle vilja att det kunde skötas utan att någon "polis" skulle behöva bestämma.
Annars kommer det väl att bestämmas att HDMI 2.1 ska vara en standard på alla tv apparater. Och det är väl inte helt fel för konsumenter. Men när nästa generation kommer vad ska bli bestämd standard då. Och efter USB C ska det lagstadgas igen då? Tycker att många tekniklagar blir lite konstiga idag. Tex kassettbandsskatten från Copyswede, skatt på flamskyddsmedel i elektronikvaror.

Ja nu snöar jag in och spårar ur känner jag. Men många som kommenterar hackar på Apple men de skulle förmodligen aldrig köpa en Apple produkt/är inte tvingade att köpa en.

Androidlurar kör väl allihopa med USB-C nu. Det borde väl räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det kommer väl gå ungefär likadant som det gjort att går över till USB-C från förra standarden. Märkte du av problematiken då?

EU har ju sedan länge haft krav på mobilladdarna så det här är inte direkt nytt. Och de kan bevisligen hantera en kontaktuppdatering helt obemärkt.

Jag minns ganska stora problem när man gick från USB-mini till USB-C. Bland annat fanns det problem med olika motstånd i USB-C sladdar som gjorde att du kunde förstöra din enhet om du använde fel kabel. Och då snackar vi om en enda standard där det fungerar olika.

Jag har själv två enheter som bägge är USB-C tillverkade förra året -från samma tillverkare- där den ena kabeln inte fungerar i den andra enheten.

SÅ EU har inte löst problemet med laddare idag med lagen dom instiftade tidigare. Nästan lag kommer inte heller att lösa problemet.

Permalänk
Avstängd

Jag, precis som många andra, "gnäller" inte på Apple utan kritiserar deras uppenbara försöka att ta mer betalt för än vad man får för deras produkter. Däremot deras kommande 5K-skärm är faktiskt ett riktigt kap jämfört med liknande konkurrenter i produktklassen.

Hela grejen med deras egna tillbehör dock, som måste anpassas, kallas för "lock-in" i marknadsföringsvärlden. Typ som unika dammsugarpåsar till varje dammsugarmärke istället för att bara enas om en och samma standard.

Det enda Apple har varit "innovativa" med är vad de härnäst har kört "lock-in" med. Jag är föga förvånad att de inte ännu har tagit fram en egen kontakt på bildkablar som de sedan skulle kunna börja kränga på en som tillbehör. Tänk en HDMI-kabel som ser annorlunda på ena änden som unikt bara fungerar till Macbooks, snacka om tillbehör att sälja där. "Fanboys" kommer säkerligen inte ha något emot det utan "mer Apple-prylar att visa upp".

Kom ihåg att när du köper Apple-prylar så betalar du mest för "skryträtten att visa upp att du hade råd med att köpa prylar från Apple". Produkterna är sedan förenklade vilket gör det svårare att skräddarsy mer i detalj med inställningar och dylikt. Förenklandet kommer säkerligen ifrån att majoriteten av deras kundbas är just det, "mycket enkla" själva.

Här är förresten Apple's Pokémon-maskot (den mest kreativa Pokémon genom tiderna):

Trevlig hälg!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag vill hellre ha utan kabel, bättre för miljön. Enbart trådlöst röstar jag på!

Även på trådlösa sidan finns flera parallella standarder, så hur kan det vara bättre?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Folk kritiserade Macbook inte för att den hade USB-C utan för att den bara hade USB-C så tidigt och därmed tvingade på de flesta användare ett knippe donglar. Idag hade den sannolikt inte fått sådan kritik eller i alla fall inte i närheten av lika mycket, men idag hade den förstås haft Thunderbolt i sina USB-C-portar också vilket ökar expansionsmöjligheterna rejält.

Precis, och det är fortfarande störande när man är på resande fot. Hemma/arbetsplats använder jag dockor, väldigt smidigt med att bara koppla in en kabel för allt (laddning, skärm, mus, tangentbord, ethernet mm).

Macen hade för övrigt TB3 i sina USB-C-portar redan från början, men det fanns ju ingen kringutrustning med stöd att tala om det då. Och det lilla som fanns var överdyrt.

Permalänk
Medlem

Spontan känslan blir ju "jo, tjena"!?
Är väl Apple som driver ett pågående lagförslag i staterna för tillfället som syftar till att förbjuda reperationer utförda av 3.e part på deras produkter?
Men vem vet? Reperationer som inte utförs av Apple själva kanske också hämmar nya inkomst.... "hrrrmm"... innovationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Skitsnack för att Apple inte längre kan dra in massa extrastålar över sina proprietära tillbehör.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag "gnäller" inte på Apple utan kritiserar

Den var bra, den ska jag komma ihåg

Permalänk
Medlem

Jag håller med de flesta här i princip, det vore bättre med en gemensam standard... MEN...
Är det kontakten som ska vara gemensam? Protokollen? Snabbladdning?
Det är redan i dag en jungel med alla dessa varianter på "USB-C", hur ska man hålla reda på allt och vilka som stödjer vad.

Linus på LMG sätter mina tankar bra i ord.

Som Linus nämner i clipet så har redan det skett problem med Nintendo Switch där man har anslutit en type c laddare, men som klarar av att leverera en hel del effekt vilket gjorde att man i princip brickade sin Switch.