Permalänk
Inaktiv

Superlimma ihop såret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Tjena stod och choppade lite sallad till middag här måste ha stått i helt andra tankar för jag hade lillfingret lite för nära kniven då jag nu sitter här med ett litet jack längst fram i lillfingret. Jag har haft plåster på i kanske 2 timmar men det blöder fortfarande när jag bytte plåster nu. Så två timmar har gått och det blöder fortfarande hur länge ska man vänta innan man åker in om det inte slutar att blöda?

Postar bilden här också sår

Jag som jobbar som kock säger bara en sak. Lite papper med tejp eller plåster så blir det bra. doppa gärna fingret i grön såpa med ljummet vatten eller hand sprit så det blir rent kan svida men gör susen annars gör det ont i morgon o är inflammerat troligtvis. Lycka till

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Superlim.
Vanlig locktightinte, inte gängtätning då utan superlim

Permalänk
Medlem

Sjukvården tejpar större och djupare sår. Man brukar få applicera lite tryck i början för att få stopp på blödandet. Är det risk för att det öppnar sig kan de möjligtvis limma, men det är för större sår. Nu är inte såret färskt längre som andra skriver, så kan vara bra att se till att det är rent och kanske fixera det lite mer än med bara ett plåster och faktiskt vända dig till sjukvårdsrådgivning om du känner dig osäker, som har öppet dygnet runt.

Steril koksaltlösning och sterila kompresser kan vara bra att ha hemma. Samt allt annat som hör till då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag hade åkt till VC. Sytt sen anmält till ditt försäkringsbolag. Jag fick 4000kr av mitt ärr på fingret jag fick när jag diskade ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske ska försöka kräma ut fbolaget lite slantar för mitt motorsågsär då...
Har du några proffs-tips?

Permalänk
Medlem

Fingertopparna är fan jobbiga att skära sig i. Levde i en resväska ett tag i plugget. Då råkade jag köra långfingret i rakhyvel då jag skulle plocka upp tandborsten. Blev tre rätt djupa sår, tog ett tag innan det slutade blöda. Men sydde inget. Dock började det bulta som satan i fingret efter ca 30 minuter, så det kändes typ som att jag skulle spy. Var tvungen att lägga mig på duschgolvet.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Är det kallt och jobbar som skogshuggare så märker man inget alls om man skär eller sticker sig utan först när hela handsken är blodröd och det börja droppa... då reagerar man med adrenalinpåslag och börja titta efter vilka kroppsdelar man är rädd för att ha förlorat...

I regel är det inte så allvarligt och 'plåstringsbart' men det är imponerande hur mycket det kan blöda och inte sluta att blöda i kylan, vilket förvisso är bra då det spolar såret rent hela tiden i en inte allt för ren miljö som inne i en väl inarbetad handske.

Det där att det bultar och gör ont och allmäntillståndet inte är så bra en halvtimme senare är också välbekant - men sådant är bara att lida igenom och ta det lugnt tills man passerat detta.

Våran skinn är egentligen en helt otrolig kroppsdel i förmågan att reparera sig och läka från skador - utan den förmågan skulle vi se ut som värsta sönderfallande zombier innan man nått 10 års ålder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tjena stod och choppade lite sallad till middag här måste ha stått i helt andra tankar för jag hade lillfingret lite för nära kniven då jag nu sitter här med ett litet jack längst fram i lillfingret. Jag har haft plåster på i kanske 2 timmar men det blöder fortfarande när jag bytte plåster nu. Så två timmar har gått och det blöder fortfarande hur länge ska man vänta innan man åker in om det inte slutar att blöda?

Postar bilden här också sår

Ja skynda dig till akuten innan det hinner sluta blöda😂 nej det behöver absolut inte sys, på med ett plåster och gå vidare i livet🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Kanske ska försöka kräma ut fbolaget lite slantar för mitt motorsågsär då...
Har du några proffs-tips?

Du måste ha besökt ett sjukhus för att få något. Var en på jobbet som jag såg ett ärr på frågade hur han gjort. Han skadade sig på sitt förra jobb och hade inte anmält det till sitt FB. Hans fick ut 9000kr för sitt ärr via AFA.

Tyvärr får man inte en krona för en operation för något som inte har skett av en olycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tjena stod och choppade lite sallad till middag här måste ha stått i helt andra tankar för jag hade lillfingret lite för nära kniven då jag nu sitter här med ett litet jack längst fram i lillfingret. Jag har haft plåster på i kanske 2 timmar men det blöder fortfarande när jag bytte plåster nu. Så två timmar har gått och det blöder fortfarande hur länge ska man vänta innan man åker in om det inte slutar att blöda?

Postar bilden här också sår

Eftersom det blöder så pass länge, så släng en funderade över om du äter något blodförtunnande av typ Waran. Är svaret ja, så åk direkt. Har det slutat blöda vid det här laget så håll det bara rent. Har du lite klorhexidin hemma så kan du badda såret och sätta på ett rent plåster. klorhexidin torkar ut området och gör det mindre hemtrevligt för bakterier samt är bakteriedödande så du förhoppningsvis inte får en infektion. Blöder det fortfarande, så behöver det definitivt sys.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack ville verkligen inte åka in

Se till att ha dessa hemma:
https://www.apoteket.se/produkt/leukoplast-leukosan-strip-9-s...

+ kirurgtejp.

Jag har haft riktigt djupa skärsår på fingrarna, den tejpen jag länkade fungerar riktigt bra.
Om såret går såhär -------> så ska du sätta dom såhär |--|--|--|-> över såret, då "drar"
det verkligen ihop allt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

klorhexidin

Nej använd inte Klorhexidin!

Bidrar till bakterie resistens

Sår tvättar man med tvål och vatten, om det behövs annat skall detta endast utföras av medicinsk personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Du måste ha besökt ett sjukhus för att få något. Var en på jobbet som jag såg ett ärr på frågade hur han gjort. Han skadade sig på sitt förra jobb och hade inte anmält det till sitt FB. Hans fick ut 9000kr för sitt ärr via AFA.

Tyvärr får man inte en krona för en operation för något som inte har skett av en olycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Sjukhus... duger det med vårdcentral tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag hade åkt till VC. Sytt sen anmält till ditt försäkringsbolag. Jag fick 4000kr av mitt ärr på fingret jag fick när jag diskade ;D

Skickades från m.sweclockers.com

Hur funkar sånt där egentligen? Jag skar upp ett rätt ordentligt hack i lillfingret i somras. Fick åka in och sy, hade skurit mig in till benet. Måste man anmäla direkt? Gör ont att böja fingret hela vägen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Nej använd inte Klorhexidin!

Bidrar till bakterie resistens

Sår tvättar man med tvål och vatten, om det behövs annat skall detta endast utföras av medicinsk personal.

Tack för att du påpekade klorhexidin och bakterieresistens, hade faktiskt inte alls hört det innan. Tvål och vatten duger gott, men är det så pass djupt som det låter så håll ett gott öga på det så det inte blir infekterat.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Du måste ha besökt ett sjukhus för att få något. Var en på jobbet som jag såg ett ärr på frågade hur han gjort. Han skadade sig på sitt förra jobb och hade inte anmält det till sitt FB. Hans fick ut 9000kr för sitt ärr via AFA.
Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog på hur/var det sitter och ser ut, jag sydde fyra stygn efter en olycka. Anmälde förstås till försäkringsbolaget som skulle återkomma efter 12 månader för att se hur det läkt, de återkom efter 12 månader och resultatet blev 0kr från olycksfallsförsäkringen. Tydligt ärr, men vare sig fult eller vanprydande, så det var ändå rimligt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Hur funkar sånt där egentligen? Jag skar upp ett rätt ordentligt hack i lillfingret i somras. Fick åka in och sy, hade skurit mig in till benet. Måste man anmäla direkt? Gör ont att böja fingret hela vägen.

Det är aldrig försent att anmäla och för din del har du inget att förlora på det, har ni inget arbetsmiljöarbete på arbetet så det finns rutiner för det ? Arbetsgivaren ska sköta om sånt och inte mörka olyckor, kontakta skyddsombudet.
Anmälan till AFA kan du göra online https://www.afaforsakring.se/privatperson/sa-har-gar-anmalan-...
Det är möjligt att du även omfattas av andra försäkringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är aldrig försent att anmäla och för din del har du inget att förlora på det, har ni inget arbetsmiljöarbete på arbetet så det finns rutiner för det ? Arbetsgivaren ska sköta om sånt och inte mörka olyckor, kontakta skyddsombudet.
Anmälan till AFA kan du göra online https://www.afaforsakring.se/privatperson/sa-har-gar-anmalan-...
Det är möjligt att du även omfattas av andra försäkringar.

Jag kanske skulle skrivit att jag gjorde detta hemma, inte på jobbet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla engagemang det blev för detta lilla skitsår

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Tejpa ihop det så såret håller ihop ordentligt, då har blodet en chans att stanna upp och koagulera.

I min värld ska det mycket till innan man ska sy ett sår i fingret... Som jämförelse har jag både hyvlat av mig fingertoppen och klantat till det med motorsågen utan att sy, har läkt rätt bra med att bara tejpa.

Motorsågen?? W T F. Blev nånting kvar??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Motorsågen?? W T F. Blev nånting kvar??

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, men såret var lite slamsigt. Dock läkte det bra med tankte på att det bara tejpades, såg inte alls kul ut när det gått typ en vecka och man lyfte på allt för att kolla
Tror jag hade hunnit släppa gasen och kejdan börjat sakta in, men det hände så fort så jag vet inte riktigt.

Kan väl säga att jag är mer facinerad av hur bra kroppen läker med tanke på hur fingertoppen återställdes när jag petat på hyveln. Från hur det såg ut i bilden nedan så har fingertoppen växt ut helt och det enda som syns är att det är lite skrovligt i mitten.

Lite blodig bild så de nyfikt får klicka fram den

Dold text
Permalänk
Medlem

Högläge först, sen tejpa eller limma med superlim (jag skojar inte).

Jobbade med en akutsjukvårdare som alltid har med sig superlim för mindre skärsår som inte behöver sys eller inte går att tejpa.
Tex fingertoppar osv.

Så länge snittet är "rent" och inte för djup, dvs du inte ser ben, leder eller något i såret så är det bara att limma på. Räddat mig flera gånger.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.