Intel Comet Lake-S får specifikationer – Hyperthreading över hela brädet

Permalänk
Medlem

Blir det försenat så orkar iaf inte jag vänta, köpersdet som kommer först, b550 moderkort eller comet lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har fortfarande svårt att släppa intels luring med min jobblaptop "i7" med 2 kärnor 4trådar...

Fast detta kollade du väl såklart upp innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast detta kollade du väl såklart upp innan?

Många som inte får bestämma/köpa sin jobbdator själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Många som inte får bestämma/köpa sin jobbdator själv.

Ja, det måste väl vara oerhört sällsynt att den anställde får välja. IT-avdelningen har som regel avtal med en specifik leverantör och då för specifika modeller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast detta kollade du väl såklart upp innan?

Nej köper jag ett varumärke så förväntar jag mig att få samma sak som tidigare.
Tänk om du köper en ask Aladdin och så är det bara en våning. Nöjd?

Varför har de då olika beteckningar om man enligt dig ska behöva kolla upp vad man får ändå?

i7 var ju länge toppmodellen med 4-6 kärnor och 8-12 trådar. (alla kärnor + HT)

Skrivet av Fulci:

Många som inte får bestämma/köpa sin jobbdator själv.

Korrekt

Skrivet av cyklonen:

Ja, det måste väl vara oerhört sällsynt att den anställde får välja. IT-avdelningen har som regel avtal med en specifik leverantör och då för specifika modeller.

Korrekt. Nu fanns det faktiskt en i5 variant också (som jag lika gärna kunde tagit), men jag hade ingen tid att kolla upp.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Don't say it outloud

Haha eller hur.
Vi köpte in ett nytt data center.
Ingen sa något om intels säkerhetshål 🤪🤣
Hade jag gjort det.... vad fan hade dom sagt då.
Allt är helt godtyckligt.
Its all good... go ahead.

Måste nog kolla så bios är iaf uppdaterat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Enda priskriget jag kan se är väl isåfall på processorer med många kärnor, medans på budget-processorer har priserna gått upp.

3600 kostar ju en bit mer än vad 2600 kostade, samma sak med 2600x och 3600x, eller 2700 och 3700x.

3700x och 2700x 329USD Vanliga 2700 299 USD

2600 och 3600 199USD

2600x kostade däremot 229USB medan 3600x gick upp till 249USD.

Om det sen var dyrare i Sverige beror troligtvis på annat och hade 2000 serien släppts år 2019 skulle den också varit dyrare.

Sen kan man ju jämföra med första ryzen för 499USD fick du en 1800x och idag får du en 3900x med 4 extra kärnor.

Källa1
Källa2

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Detta är mycket bra 🙂 gillar när det släpps hårdvara.

En sak jag inte förstår är alla negativa inlägg, vill ni inta ha konkurrens eller vad är det frågan om?
Är det bara avundsjuka på det andra laget kanske.

Det är samma visa i varenda Intel nyhet, ofta är det samma personer och inte allt för sällan så skriver de exakt samma sak. Vad är deras syfte egentligen?

Det är kanon att Intel ökar antalet trådar. Sen är det synd att det inte händer så mycket mer med själva arkitekturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Korrekt. Nu fanns det faktiskt en i5 variant också (som jag lika gärna kunde tagit), men jag hade ingen tid att kolla upp.

Det är väl i alla fall bättre Turbo och basfrekvens när den kallas i7? Så det skulle ju blivit ännu värre för dig om du valt i5an.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elektron:

Det är samma visa i varenda Intel nyhet, ofta är det samma personer och inte allt för sällan så skriver de exakt samma sak. Vad är deras syfte egentligen?

Det är kanon att Intel ökar antalet trådar. Sen är det synd att det inte händer så mycket mer med själva arkitekturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ha förstående! Det är inte helt lätt att hålla reda på 14 nm, 14 nm+, 14 nm++ och 14 nm+++. Matematik är lurig och det sista kan enkel blandas ihop med 14nm++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++!

Mer seriöst: är numera ofta skittråkigt att läsa kommentarer till både Intel och Nvidia artiklar, signal brus är ofta på en deprimerande nivå.

Nu när det i alla fall är fight på CPU-sidan borde väl det uppmuntra till en konstruktiv diskussion? Resultatet är tyvärr rakt motsatt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej köper jag ett varumärke så förväntar jag mig att få samma sak som tidigare.
Tänk om du köper en ask Aladdin och så är det bara en våning. Nöjd?

Varför har de då olika beteckningar om man enligt dig ska behöva kolla upp vad man får ändå?

i7 var ju länge toppmodellen med 4-6 kärnor och 8-12 trådar. (alla kärnor + HT)

Sedan 2010 har det funnit i7 med två kärnor till bärbara datorer så det är inte ett så särskilt nytt påfund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du får ha förstående! Det är inte helt lätt att hålla reda på 14 nm, 14 nm+, 14 nm++ och 14 nm+++. Matematik är lurig och det sista kan enkel blandas ihop med 14nm++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++!

Mer seriöst: är numera ofta skittråkigt att läsa kommentarer till både Intel och Nvidia artiklar, signal brus är ofta på en deprimerande nivå.

Nu när det i alla fall är fight på CPU-sidan borde väl det uppmuntra till en konstruktiv diskussion? Resultatet är tyvärr rakt motsatt

Tar man bort "bra inlägg" så lär det lösa sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@xcluzive: känns snarare som att de är Intel som är bakom.. Självklart är de pga amd som ht kommer tillbaka över brädet.. Intels säkerhets problem sä sjukt allvarliga. Skulle de varit amd som haft alla nya säkerhets buggar hade de låtit annorlunda kan jag lova..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Yay, ny sockel! (Fast det var ju känt sedan tidigare)
Trevligt dock att jätten Intel har vaknat till igen, med den här farten borde vi väl ha en 16-core desktop CPU från dem inom c:a 2-3 år iaf?
Får se hur de lyckas med att pressa ut de sista serierna ur sin Skylake á la 14nm process.
Såvida inte sårbarheter dyker upp eller hinner ikapp prestandaökningen... dock är det väl mest på server-sidan man lider av sårbaraheterna i regel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18220082" userid="171719" name="Yoshman"]
Om 6C/12T inte är så mycket att hurra över, hur förklarar du då att i5-9600K (6C/6T) har högre genomsnittlig FPS och samma lägsta FPS som en 3900X enligt Gamers Nexus återblick på 6600K/6700K (där alla CPUer körders med DDR4-3200 RAM)?

Det är skrivit för att vara lite roligt. Som på den tiden när man gick från 1 till 2 kärnor. Sedan att SWEclockers hade ett test där de oc CPUn passade ju in så bra

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

[quote postid="18220082" userid="171719" name="Yoshman"]
Om 6C/12T inte är så mycket att hurra över, hur förklarar du då att i5-9600K (6C/6T) har högre genomsnittlig FPS och samma lägsta FPS som en 3900X enligt Gamers Nexus återblick på 6600K/6700K (där alla CPUer körders med DDR4-3200 RAM)?

Det är skrivit för att vara lite roligt. Som på den tiden när man gick från 1 till 2 kärnor. Sedan att SWEclockers hade ett test där de oc CPUn passade ju in så bra

Det finns 3 typer av datoranvändare.
1: De som sysslar med väldigt små saker, där dessa små saker självklart kan vara mycket komplicerade, som satt skriva sin doktorsavhandling om historia i word
2: De som har tillgång till en massa servrar lokalt eller genom internet och kan använda deras datorkraft från sin lokala dator.
3: De som är behov av mycket datakraft. En senior excel användare sänker hur lätt som helst en 9900k med dens stora excellösning.

Självklart finns det folk mellan dessa grupper, där ens åsikt säger lite om vilken grupp man själv tillhör.

Nå man behöver inte gå så extremt utan många låter datorn bearbeta något i bakgrunden och under tiden man väntar så kopplar de av med ett spel och vops så har kärnbehovet kanske ökat med 2, 4st utan det är något märkvärdigt som personen sysslar med.

*edit*
Trenden idag går emot att folk får tillgång till mer servrar. Många här på forumet tack vare deras jobb får runt 2000kr/månaden att leka fritt på azure med vad de vill med så länge som det ej är kommersiellt. Att sedan de flesta trots att vissa jobbar som systemutvecklare saknar datorintresse och leka runt på azure m.m. är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är också ej så insatt. Men reglerna är flummiga och det är framförallt självklara fall som åtalas. Som om en stor hamburgerkedja väljer att prisdumpa enbart där en ny konkurrent har kommit.

Nå blir det priskrig så blir det en kamp mellan Goliat och jätten. Där jätten förutom att den har väldigt mycket pengar också kommer få processorer som presterar väldigt bra för den stora skaran.

Så folk som ropar jippi äntligen priskrig tänker kortsiktig. För att ta ett exempel så var Apples slogan för några år sedan. -Does more cost less.

Visst flummiga, men säg att Intel skulle sälja väldigt bra inom segmentet och samtidigt gå back inom detsamma, detta är ett solklart fall på en marknad med en överlägset största part. Och en enda konkurrent att ta hänsyn till. Kan knappt bli enklare.

Tror faktiskt inte att inte vill hamna i en liknande situation med EU igen, just utfallet av tidigare dom är något som nog skulle bli en stor del av en sådan dom, och väsentligt högre böter är nog troliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tar man bort "bra inlägg" så lär det lösa sig.

Förvisso men jag tror de vill ha kvar funktionen då det (vad jag tror) genererar mer trafik.
De skulle dock kunna införa "dåligt inlägg", dvs likt reddit ha en funktion där man båda kan rösta upp och ner ett inlägg. Sen kan man ju vara lite snäll att sätta minsta värdet till 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mer seriöst: är numera ofta skittråkigt att läsa kommentarer till både Intel och Nvidia artiklar, signal brus är ofta på en deprimerande nivå.

Nu när det i alla fall är fight på CPU-sidan borde väl det uppmuntra till en konstruktiv diskussion? Resultatet är tyvärr rakt motsatt

Så har det alltid varit och så kommer det antagligen alltid att fortsätta vara. Bara läsa nyheter från 2006 och se precis samma sak.

Det jag tycker är lite konstigt är att du inte nämner AMD artiklar, för "bruset" finns där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Förvisso men jag tror de vill ha kvar funktionen då det (vad jag tror) genererar mer trafik.
De skulle dock kunna införa "dåligt inlägg", dvs likt reddit ha en funktion där man båda kan rösta upp och ner ett inlägg. Sen kan man ju vara lite snäll att sätta minsta värdet till 0.

Eller så kan de helt enkelt ta bord "bra inlägg" för tester och nyheter där det mest blir tjafs. Fast vet inte om det har med den funktionen att göra egentligen ibland vill folk provocera oavsett.

I andra delar av forumet kan de ha en funktion. Ex om någon frågar om råd eller hjälp om lite allt möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så har det alltid varit och så kommer det antagligen alltid att fortsätta vara. Bara läsa nyheter från 2006 och se precis samma sak.

Det jag tycker är lite konstigt är att du inte nämner AMD artiklar, för "bruset" finns där också.

Bägaren lutar definitivt åt AMD-hållet.
Jag har flera gånger blivit utsatt för näthat pga att vissa ser mig som Intel ''fanboy'' här på forumet. Detta tycker jag inte ska höra hemma på ett forum som SweC.

AMD har pöbeln, medan Intel har den kunnigaste av dom alla. (Kungen) @Yoshman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bägaren lutar definitivt åt AMD-hållet.
Jag har flera gånger blivit utsatt för näthat pga att vissa ser mig som Intel ''fanboy'' här på forumet. Detta tycker jag inte ska höra hemma på ett forum som SweC.

AMD har pöbeln, medan Intel har den kunnigaste av dom alla. (Kungen) @Yoshman

AMD har blivit väldigt populärt tack vare en stor comeback med Zen arkitekturen. Med andra ord så har antalet AMD fans blivit fler. Och med det växer också "bruset" relativt. Hur många år innan har inte AMD fans fått stå ut med allt skit från Nvidia och Intel fans innan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

AMD har blivit väldigt populärt tack vare en stor comeback med Zen arkitekturen. Med andra ord så har antalet AMD fans blivit fler. Och med det växer också "bruset" relativt. Hur många år innan har inte AMD fans fått stå ut med allt skit från Nvidia och Intel fans innan det?

Intel har ca 80% av marknaden. Eller 8 av 10. Med din logik skulle Intel fanboys varit många fler.
Ska vi vara ärliga är det inte förrns steget ner på 7nm som AMD blivit intressanta och kunnat konkurrera på allvar.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Intel har ca 80% av marknaden. Eller 8 av 10. Med din logik skulle Intel fanboys varit många fler.
Ska vi vara ärliga är det inte förrns steget ner på 7nm som AMD blivit intressanta och kunnat konkurrera på allvar.

Frågan är om det finns så många fanboys inom cpu om man ska ta den korrekta benämningen på fanboy?
Snarare är det så att väldigt många har upplevt en trög utveckling när en aktör har haft nästan monopol och de önskar konkurrens? Så när Intel som många hatar lanserar deras grafikkort så vill många att de ska komma in i matchen och skapa mer konkurrens.

Så det många på forumet vill ha är konkurrens, vissa är kanske lite väl hetsiga av sig. Men det handlar inte fanboy av ett märke, snarare mer bojkott av det märket som har nästan hela marknaden och använder fula metoder för att behålla makten. Om AMD skulle komma i samma sits, ja då skulle dessa personer som blir anklagade för fanboyism byta sida.

*edit*
Inom konsoler finns det fanboys, men där handlar det om att låsa in sig på en plattform och hoppas på att denna plattform får mest värde då man ej kan köra program skapade till den andra plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är om det finns så många fanboys inom cpu om man ska ta den korrekta benämningen på fanboy?
Snarare är det så att väldigt många har upplevt en trög utveckling när en aktör har haft nästan monopol och de önskar konkurrens? Så när Intel som många hatar lanserar deras grafikkort så vill många att de ska komma in i matchen och skapa mer konkurrens.

Så det många på forumet vill ha är konkurrens, vissa är kanske lite väl hetsiga av sig. Men det handlar inte fanboy av ett märke, snarare mer bojkott av det märket som har nästan hela marknaden och använder fula metoder för att behålla makten.

*edit*
Inom konsoler finns det fanboys, men där handlar det om att låsa in sig på en plattform och hoppas på att denna plattform får mest värde.

Tyvärr kan du se nedlåtande kommentarer av dessa användare på nyheter om grafikkort också. Dom är helt insnöade på ett märke.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Tyvärr kan du se nedlåtande kommentarer av dessa användare på nyheter om grafikkort också. Dom är helt insnöade på ett märke.

Förakt emot ett märke. Det är populärt att hata Nvidia och Intel just nu. Om AMD kommer i samma sits så blir det hat emot dem med.

Lite samma sak är det på android. Jag tror inte det finns många på forumet som älskar android då det suger på hur många sätt som helst. Men i iPhonetrådar kan man höra mycket skit och då kan man tro att de är androidfanboys, när de snarare är iPhonehatare.

*edit*
Bara för att man ogillar vissa företags beteende betyder det inte att man behöver älska något annat. Google, Youtube, Facebook gör mycket skit och många ogillar dem. Det betyder inte att de per automatik är fanboy av någon annan aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel har ca 80% av marknaden. Eller 8 av 10. Med din logik skulle Intel fanboys varit många fler.
Ska vi vara ärliga är det inte förrns steget ner på 7nm som AMD blivit intressanta och kunnat konkurrera på allvar.

Intel har kanske 80% av totala marknaden, vilket företag står för en stor del av. Den här sajten och forumet är fokuserat på datorentusiaster och PC hemma. Där ser det helt annorlunda ut senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Enda priskriget jag kan se är väl isåfall på processorer med många kärnor, medans på budget-processorer har priserna gått upp.

3600 kostar ju en bit mer än vad 2600 kostade, samma sak med 2600x och 3600x, eller 2700 och 3700x.

Sant, 2600 ryzen var ca 2090 kr när den släpptes enligt prisjakt prishistorik. Efter ca 4 månader kunde man köpa den för ca 1600kr.

Ryzen 3600 ca 2349 när den släpptes, efter 4 månader så fanns den för ca 2090 kr som helt ny.

Finns ju ibland korta deals där de går för lite mindre men men.

Får väl helt enkelt vänta och se. Tror dock nästa år blir intressant för processorer, men mycket kommer spela roll på vilka priser intel sätter på sina 10th gen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Hur kan det skilja så mycket i tdp mellan "k" och utan "k"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

Så har det alltid varit och så kommer det antagligen alltid att fortsätta vara. Bara läsa nyheter från 2006 och se precis samma sak.

Det jag tycker är lite konstigt är att du inte nämner AMD artiklar, för "bruset" finns där också.

Finns verkligen samma brus på AMD artiklarna? Det är i alla fall långt mindre negativa tongångar där.
Diskussionen om Ryzen 4700U handlar primärt om artikeln, samma gäller Radeon RX 5600 XT (lite spridd gnäll fast det primärt riktat mot Nvidia).

Kommentarer till AMDs kommand APU "Renoir" är håller sig väldigt mycket till ämnet, faktiskt riktigt bra tråd intressant diskussion. Samma sak gäller Threadripper 3970X tråden, bra diskussion som håller sig till ämnet (de lilla gnäll som finns riktas primärt mot Intel)!

Men finns guldkorn även hos Intel-artiklar, kommentaren till "10 nanometer blir långlivad teknik" hade kunnat bli en riktigt shit-show. Men det mesta var faktiskt relevanta kommentarer!

Ovan är ändå exempel som få en att hoppas. Tänk om det skulle vara normalnivån! Tycker ändå kommentarer till Intel-artiklar, är OK:ish. Intel har verkligen inte skött sina kort på ett optimalt sätt de senaste åren, negativa kommentarer ska självklart postas men försök undvika rent gnäll och rena felaktigheter.

Värst är det nog i Nvidia-artiklarna. Har vi inte hört att RTX-korten är dyra och att ray-tracing i dagens spel är värdelöst till leda nu?

Tyvärr kanske det inte blir bättre framöver då GPUer tenderar vara rätt stora sett till kiselarea och, oavsett vad Intel försöker hävda, är Moores lag rätt död nu då priset per transistor börjar gå mot att vara konstant. Traditionellt har priset per areaenhet kisel varit relativt konstant -> priset per transistor ungefär halverades vid en fullnod. Här kan man ändå glädjas åt topprestanda i GPUer skalar betydligt bättre med transistorer än för CPUer, så vi kan se fram emot snabbare "värstingkort" vid de krympningar som finns kvar (men tyvärr risk för högre pris ).

Skrivet av Ryzer:

Bägaren lutar definitivt åt AMD-hållet.
Jag har flera gånger blivit utsatt för näthat pga att vissa ser mig som Intel ''fanboy'' här på forumet. Detta tycker jag inte ska höra hemma på ett forum som SweC.

AMD har pöbeln, medan Intel har den kunnigaste av dom alla. (Kungen) @Yoshman

Hmm, om jag favoriserar någon så är det ARM (Apples ARM CPUer är guldstandarden just nu, hoppas verkligen de kommer ut med bärbara med den CPUn under 2020). Skulle faktiskt inte sörja om både AMD och Intel gick i putten bara det resulterade i att de tog x86 med sig (tänk igen om ni tror att Intel skulle bli fällda om de tar "för lite" betalt för sina CPUer i närtid, det säljs ungefär 10 ARM per x86, Amazon är rejält dominat på datacenter och de ger rejäl rabatt om man kör på deras ARM-servers, inget av det ses som ett problem)!

Men att vara pragmatisk är långt viktigare. Finns saker som ska utföras idag och just nu tycker jag AMD är bäst på desktop vilket är orsaken till att välja 3900X där. Spelar inte, utan använder datorn primärt för programmering och Zen2 löste de problem som fanns med Zen/Zen+ här (t.ex. hade de av någon anledning riktigt usel prestanda i de flesta scriptspråk, vilket inte är fallet för Zen2 som ligger typisk 30-40 % högre i IPC där). Grabben lär antagligen få just Comet Lake då spel är det enda "tunga" han kör. Intel är bäst på bärbara, ett försprång de utökade med Ice Lake, så kör Intel på bärbart.

Klicka för mer information

Så just nu är det rätt mycket Athlon-tiden i repris. Då var också AMD kungen på desktop, men de lyckades aldrig peta bort Intel från bärbara (P4 var en så vansinnig idé på bärbara att Intel fortsatte med PIII spåret som i slutändan blev Core2).

Vill ju egentligen att RISC-V ska vinna, men även här får man vara realistisk. Just nu är det bara ARM som har teknik och framförallt programvara för att kunna utmana x86 på både servers och bärbara (en bit bort på desktop, men Apple skulle nog kunna om de verkligen ville).

Och då vi kommer få leva med x86 är det pragmatiska om man vill hänga med faktiskt att läsa på vad både AMD och Intel företar sig. Baserat på rykten ser ju Zen3 ut att bli ännu en trevlig uppdatering av Zen-spåret. För Intels del får man hoppas att de får lite bättre ordning på 10 nm, för Sunny Cove är IPC-mässigt ett större lyft över Skylake än nog de flesta gissade.

Har kanske inte jättestora förväntningar på Willow Cove, tror det mest blir putsning av Sunny Cove. Jim Keller har nu flera gånger hintat om att något är på gång som ska dra upp IPC rejält (gissningsvis Golden Cove då enda Intel sagt om den är "fokus på IPC")!

Hade varit rätt skeptisk till ett sådan uttalande för ett par år sedan, men givet att Apples A13 ligger ~80 % i IPC jämfört med Zen2/Skylake är det ju "bevisat" att det är möjligt att signifikant skruva upp IPC från dagens nivåer. Visst är Aarch64 en långt bättre ISA än x86_64, men svårt att föreställa mig att enbart ISA kan förklara en skillnad på 80 %!!!

Tyvärr verkar både AMD och Intel spela sina mikroarkitekturkort väldigt nära bröstet nu när det blivit strid mellan dem igen, så rätt svårt att få ut någon tillförlitlig information från någon av lägren (väldigt lite konkret är känt om Willow Cove och Zen, typ inget är känt om Golden Cove)

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer