Multifunktionell ljudanläggning max cirka 4000:-?

Permalänk
Medlem

Multifunktionell ljudanläggning max cirka 4000:-?

Det är dags för ett nytt ljudsystem. Tyvärr har jag inte kollat ljudsystem på denna sidan millennieskiftet och blir mest förvirrad när jag nu kollar.

Lite information om användning och önskemål:
Jag vill gärna kunna använda systemet både som tv- och datorljud. Det vore alltså toppen om systemet kunde klara både filmljud och musik. Jag bor i lägenhet och kräver därför inte särskilt mycket tryck i form av hög ljudnivå. Det jag däremot uppskattar är att kunna höra nyansskillnader i ljudbilden även om jag förstår att budgeten inte tillåter någon magi.

Gällande uppkoppling, inkoppling och allmän intelligent hantering kräver jag inga smarta saker utan blir rätt glad om det bara är till att koppla in några sladdar och tuta och köra.

Det jag söker är (om möjligt) två alternativ (där valet beror dels på pris och dels på möbleringsmöjligheter):

1. Latmanslösning med vettig ljudlimpa.

2. Estetisk lösning runt konceptet två separata högtalare plus eventuell subwoofer. Om jag får plats (och det ryms inom min budget) är det här att föredra då det blir snyggare (och kanske också bättre ljud).

Bonusfråga: Vad bör jag tänka på vid egna fortsatta efterforskningar?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Alltså det här med anslutningar är en enda röra för mig.

Jag har hittat den här enkla guiden: https://www.hifiklubben.se/hifimagasin/experthjalp/2015/03/sa...

Vad jag kan se tycks ett par aktiva högtalare vara den smidigaste lösningen för mig. Haken är bara att en sådan lösning tycks kräva ett hörlursuttag på tv:n och det har inte den som jag precis har köpt.
(Information om tv:n: Samsung RU7105 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=5052028)

En smått radikal lösning är att lämna tillbaka tv:n och köpa en splitter av följande modell: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3487557
Skulle det funka?

Finns det något annat, enkelt sätt att fixa bra ljud till både tv:n och datorn?

Finns det några kloka människor här som kan ge en vilsen själ lite råd?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter min resa i ljudträsket. Vidare efterforskningar har gett vid handen att det verkar som att jag behöver koppla högtalarna med tv:n via det optiska uttaget. Därmed behöver jag högtalare med både optisk ingång och USB-uttag. Tyvärr är det svårt att söka på prisjakt då många inte har specifikationerna utskrivna vilket gör att ett otal kan försvinna helt i onödan, vid filtrering.

Kom gärna med input, den som har något att tillföra.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Jag fortsätter min resa i ljudträsket. Vidare efterforskningar har gett vid handen att det verkar som att jag behöver koppla högtalarna med tv:n via det optiska uttaget. Därmed behöver jag högtalare med både optisk ingång och USB-uttag. Tyvärr är det svårt att söka på prisjakt då många inte har specifikationerna utskrivna vilket gör att ett otal kan försvinna helt i onödan, vid filtrering.

Kom gärna med input, den som har något att tillföra.

Varför behöver du usb-ingång?
För att koppla till datorn?

Det kan du ju göra med optisk - det har dom flesta datorer, i värsta fall via ett externt ljudkort med optisk kontakt.

Tänker på Audio Pro Addon T20, https://www.audiopro.com/sv/product/addon-t20/

Dubbla optiska ingångar. Listpriset är runt 6000, men flera gånger per år ligger dom på hälften ungefär. Det gör dom även just nu om du kollar Prisjakt.

Addon-serien får blandade omdömen. Det lilla jag har hört har varit ok, men jag tänker att man som vanligt måste lyckas med placeringen.

Hur som helst är det en vettig lösning tycker jag, jämfört med alla billiga ljudlimpor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Nej, jag behöver visst inte USB för detta. Jag är bara helt okunnig inom området men visst har jag optisk utgång på moderkortet. Jag får googla lite om de du tipsar om.

Hifi-Klubben rekommenderar följande paket:
https://www.hifiklubben.se/stereo/system-forslag/argon-audio-...

Golvhögtalare är ju snyggare och låter förmodligen bättre men jag vet inte vilka möjligheter jag har att dra nytta av det i en lägenhet.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att akustikbehandlingen är en koefficient för ljudupplevelsen. Du kör vanligen optisk kabel från TV till stereo/förstärkare som i sin tur kör klassiska ljudkablar till dina golvhögtalare eller vad det nu är.

Då kan du köra HDMI-kablar in i TV:n vars ljud senare skickas vidare till stereo/förstärkare. Dock verkar antalet ljudkanaler vara begränsat med just optisk ljudkabel. Men för bara 4 lax kan jag inte se att du får något prisvärt än två högtalare i stereokonfiguration.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Till en början söker jag främst "bra" stereoljud för musik, samt att få bättre tv-ljud än de inbyggda högtalarna. Möjligen också en sub vid ett senare tillfälle. Ja, jag har fått lära mig att när det kommer till ljud så handlar det om optiska kablar med toslink-kontakter(?).

Priset är ett cirkapris men jag förväntar mig inte heller något magiskt ljud. Sett till Hifi-Klubbens förslag går det redan på 4500:- och då tillkommer (åtminstone några) hundralappar för kontakter och kablar. Jag vet inte vid vilken prisnivå det går att få mest pang för pengarna heller.

Det är väldigt lite info om högtalare i allmänhet och golvhögtalare i synnerhet, på Prisjakt, och jag har dålig koll på vad jag ska tänka på, förutom just nu att det ska finnas två optiska ingångar och en utgång för sub.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd

Den bästa lösningen är ju egentligen en stereoreceiver som du ansluter TVn och datorn till optiskt och till den skaffar du två vettiga högtalare och där slår jag ett slag för begagnatmarknaden då det ger betydligt mer för pengarna. Hade det enbart handlat om datorn kunde ett par aktiva högtalare vara en vettig lösning.

Ytterligare en väg är en begagnad stereoförstärkare och en DAC för att omvandla digitalljudet från TVn och datorn till analog signal ut till denna förstärkare.

Ett par aktiva högtalare med dubbla optiska ingångar kan vara en väg också.

Två optiska ingångar och subutgång gör dock att en stereoreceiver låter som det lämpligaste, alternativt en begagnad bioreceiver (det funkar utmärkt att köra dessa som stereo för detta ändamål).

Permalänk

Audio Pro's addon serie verkar ha just dubbla optiska in, därav det förslaget.

Däremot kan det absolut vara vettigt att titta på begagnade receivers och högtalare. Säger absolut inget negativt om det. Men, Addon-serien tycks vara prisvärd på rea, inget snack om saken.

Vad gäller ljudet kommer du uppleva stor skillnad mot tv-ljudet oavsett om du kikar på en aktiv högtalare eller en receiver + passiva.
Därefter är det sant som beskrivs att man måste tänka på hur rummet i sig låter - det går inte att köpa sig fri från ett "dåligt" rum - det måste behandlas.

Du får helt enkelt se det som flera steg

1. Komma förbi tv'ns begränsningar i form av dåliga inbyggda högtalare.
2. Anpassa ljudet så långt du kan efter rummets förutsättningar, genom placering och kanske tonkontroller
3. Anpassa ljudet i rummet med hjälp av akutstikbehandling.

Du kommer uppleva sjuk stor skillnad vid steg 1 mot för tv-ljudet.
Du kommer uppleva ganska små skillnader vid steg 2. Mer tycke och smak.
Vid steg 3 kommer du återigen ha möjlighet att märka stor skillnad igen, lite baserat på vilka insatser du kan/vill göra.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Första steget för mig är just att ta steg 1, att gå ifrån tv:ns (trots allt förvånansvärt okej) högtalare och få lite mer oumph. Steg 2 har jag något begränsade möjligheter att råda över då lägenheten tillåter relativt begränsade möbleringsalternativ. Steg 3 är än så länge ett steg för långt in i ljudnörderidjungeln.

Addon Pro T20 låter definitivt intressanta. Jag tackar för det tipset. Just nu letar jag bara alternativ med förstärkare, innan jag slutgiltigt bestämmer mig. (Överanalyserande skulle någon kanske kalla det men men.)

Såvitt jag kan läsa mig till (men specifikationer säger bara så mycket) är Argon SA1 en relativt prisvärd förstärkare men jag kan för lite om högtalare för att veta vad jag ska leta efter. Vilka märken är bra nu och vilka har varit bra eller dåliga förr? Vilka värden är viktiga att hålla koll på för att hitta lämpliga högtalare? Jag kikar både på nyköp och begagnade.

Var hittar jag lämpliga begagnatmarknader för högtalare? Jag har hittat Hifitorget...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

Var hittar jag lämpliga begagnatmarknader för högtalare? Jag har hittat Hifitorget...

Lokala hifibutiker, lokala secondhandbutiker, alla lokala saker som annonseras online, Facebook, Blocket. ev lokala musikbutiker.
Sedan finns det också begagnatbutiker www.rehifi.se men hifihandlarna brukar också ha begagnat och/eller kunna förmedla kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.