Felaktig stoppad för snatteri, vad säger lagen?

Permalänk
Hedersmedlem

AM I BEING DETAINED

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du har inte blivigt stoppad, du ombads visa dina påsar.
Du hade kunnat vägra.
Själv hade jag inte satt mig på tvären i en sån situation, visa påsarna gå vidare.
Vissa verkar bli otroligt kränkta men men det finns många lättkränkta idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad ska man jobba på om inte misstanke? Alla är oskyldiga tills motsatsen har bevisats.

Man kan ju bortom rimligt tvivel vara säker, vilket innebär att man tydligt sett ett brott. Inte bara misstänker att något hände bakom skynket motsvarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Lugn och fin nu. Ingen har blivit anklagad. Medarbetaren ville kolla i hans påsar. Det är ungefär lika anklagande som att få blåsa i en trafikkontroll, dvs ingen alls. Men då vågar inte fegisar tjafsa.

Jag tycker det är en ganska stor skillnad. Att behöva blåsa när man kör bil är naturligt och självklart, det är som att visa biljett på kollektivtrafiken eller på bio. Vill du inte blåsa, kör inte bil. Vill du inte visa upp en biobiljett, gå inte på bio. Att behöva visa upp sina privata tillhörigheter offentligt för att man har varit i en butik är något helt annat.

Skrivet av Broder Truck:

Wow, vilken vattendelare det här var. Själv tycker jag det hela är synnerligen oskyldigt, och jag hade snarare varit glad att visa upp mina väskor för att med en gång rentvå mig själv och så är det inte mer med det. Rövhattar man sig i det läget gör man ju bara en större paj av sig själv och signalerar att man mycket väl kan vara en tjuvusling.

Det gamla "inget att dölja.." argumentet. Någonstans går gränsen mellan privat och offentligt, den kanske varierar beroende på person, men rent juridiskt är dina fickor eller din väska privat och ingen har rätt att titta där förutom poliser, säkerhetspersonal på flygplatser och ordningsvakter, i vissa specifika situationer. Därmed har man all rätt att inte tillåta någon att titta där. Du kanske inte tycker det är någon fara att visa upp innehållet i din väska, och jag kanske också hade gjort det i denna situation, men det är ett sluttande plan. Att hålla på sin integritet och kräva av andra att de följer lagen ska inte ses som ett tecken på att man är oärlig. Och i realiteten är det ju inte det, hade jag kanske haft något olagligt i fickan och polisen exempelvis krävde att se min legitimation för att jag hade filmat dem, utan egentlig orsak, så hade jag med största sannolikhet gått med på det direkt, allt för att undvika extra uppmärksamhet eller kontroller. Men hade jag inte haft något olagligt med mig så hade jag mycket väl kunnat hålla på mina rättigheter och vägrat.

Citat:

Att bete sig illa/otrevligt mot kassörskan, som bevisligen är där för att inte hamna i onåd med sin chef enligt ts utsago, är väl helt fel håll att rikta eventuell frustration mot. Och det verkar finnas gott om 1337 peeps här inne som suttit och tänkt igenom scenariot i flertalet minuter och landat i störigast möjliga inställning de själva skulle haft. Coolingar ni är <3

Otrevlig behöver man aldrig vara, men att hålla på sin integritet och sina rättigheter är inte att vara otrevlig.

Citat:

Kränkt skulle man ha blivit om man vart visiterad i bajjkanalen framför övriga kunder.

That's just, like, your opinion, man...

Jag hade nog känt mig kränkt i viss mån om någon anklagade mig offentligt för något jag inte gjort, eller exempelvis om butikspersonal skulle hålla fast mig utan skäl, eller om biljettkontrollanter på kollektivtrafiken inte låter mig gå av på min hållplats.

Citat:

Det står ju inne på var och varannan mataffär att medhavda väskor/kassar SKALL visas upp för kassapersonal. Vilket såklart aldrig görs, men ändå.

Den formuleringen har jag inte sett, och den är inte juridiskt korrekt om det inte klart och tydligt står utanför butiken så att man ser det på vägen in. "Var vänlig..." är väl vad som brukar stå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vissa verkar bli otroligt kränkta men men det finns många lättkränkta idag.

Man kan vilja tillvarata sina intressen utan att för den delen känna sig kränkt.
Men det är klart, det är en enkel värld att leva i där man kan utnämna de som tycker annorlunda till "lättkränkta" och därmed inte behöva lägga energi på att förstå dem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, det är det inte. Så därför känns det skönt att direkt på plats utan några som helst krångligheter kunna visa att man blivit felaktigt anklagad.

Gjelder dette også dersom butikkspersonal vil undersøke din jakke (altså gjøre en kroppsvisitering) og enda ikke er helt fornøyd etter du vist alt du har dine kasser og ryggsekk, og vil at du innventer politi som kan ta alt fra 10 min till timer?

Og dersom de ikke finner noe så vil personalet på den butikken der du er blitt stoppet fra personal der hører til en helt annen butikk, at du forlater stedet for de kan jo ikke holde et øye på deg nå når du er blitt satt under misstanke fra nabo butikken?

Et sted må en jo sette grensen for hvor langt privat personer (personal på en butikk agerer som privat personer, de er ikke tjenestemenn som politiet med alt hva som følger med når det gjelder rettsikkerhet).

Hva skjer når de ødelegger noe som er privat eiendom (altså ikke noe du kan få erstattet fra butikkens egne varer) som dyre briller for å kunne i hele tatt bevege deg utenfor ditt hus (multifokale briller) ettersom de kan ikke finne ut hvordan de skal åpne et etui og det hele lander på gulvet med ødelagt glass (vi snakker her om rett dyre briller, der er nødvendig for å hele tatt kunne se noe)? Hva har du da for rettigheter ettersom personalet kan jo bare si at det var "frivillig" å vise frem inneholdet i vesker eller ryggsekk, men i realiteten var det de som plukker opp alt?

De fleste av oss her på forumet skjønner at en viss kontroll må gjøres, men det skal også skje med respekt og med de begrensninger slik at en jakter på "misstenkte" kunder i andre butikker (når kunden har forlatt butikken og befinner seg i en annen butikk) og det også krever respekt for vedkommendes personlige eiendom og privat liv. At kreve å se innehold i vesker og alt annet det en kunde bærer på i det offentlige rom er også grenseoverskridende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Man kan vilja tillvarata sina intressen utan att för den delen känna sig kränkt.
Men det är klart, det är en enkel värld att leva i där man kan utnämna de som tycker annorlunda till "lättkränkta" och därmed inte behöva lägga energi på att förstå dem.

Jo jag förstår dem.
Dom är otroligt brydda i vad andra tror och tycker.
Visar det sig att man dessutom är oskyldig är väll allt ur världen.
Att börja gorma är väll mer misstänktamt och kräver man polis dit för att man själv vet att man är oskyldig så borde man skämmas ist.
Så jag lättkränkt är ordet och jag förstår mycket väl.
Vissa tål bara inte höra folk som säger vad dom tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag hade vägrat visa upp kassarna så dom fått kontakta polis eller vakt och sedan stämt skiten ur dom.

Lycka till med det kära du.
Herregud vad folk här är överkänsliga. Antingen så säger man bara "Nej, jag har inte tagit något, vad får er att tro det?" Så får man ett svar direkt - eller så visar man bara och reder ut missförståndet.
Att folk börjar ifrågasätta om lagen tillåter och hur ärekränkt man blir av något som detta är bara löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Man kan ju bortom rimligt tvivel vara säker, vilket innebär att man tydligt sett ett brott. Inte bara misstänker att något hände bakom skynket motsvarande.

De kan ju ha sett personen plocka på sig något. Personen kanske fick kalla fötter innan personen lämnade butiken och istället dumpade det någonstans. Jag säger inte att det är så, jag säger att det kan vara ett möjligt utfall av händelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Lycka till med det kära du.
Herregud vad folk här är överkänsliga. Antingen så säger man bara "Nej, jag har inte tagit något, vad får er att tro det?" Så får man ett svar direkt - eller så visar man bara och reder ut missförståndet.
Att folk börjar ifrågasätta om lagen tillåter och hur ärekränkt man blir av något som detta är bara löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt.
Har man rent mjöl i påsen så är det ju bara att visa. Varför skall allt göras så mycket mer besvärligt än vad det behöver vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag förstår dem.
Dom är otroligt brydda i vad andra tror och tycker.
Visar det sig att man dessutom är oskyldig är väll allt ur världen.
Att börja gorma är väll mer misstänktamt och kräver man polis dit för att man själv vet att man är oskyldig så borde man skämmas ist.
Så jag lättkränkt är ordet och jag förstår mycket väl.
Vissa tål bara inte höra folk som säger vad dom tycker

Det du skriver här är dock inget som TS har uttryckt, utan handlar väl därmed mer om dina egna förutfattade meningar än ett försök till förståelse?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Äh, saken är ju över? Du misstänktes för att snatta, visade dina kassar och biträdet bad om ursäkt. Allt är frid och fröjd. Varför gräva ned sig i detta??? Släpp det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Elektron: Och? Då har du inte begått något brott. Det är inte förrän du lämnar butiken och gått ett antal meter som du kan bli anklagad för något över huvud taget. Du kan stoppa på dig alla varor du vill innan för din rock du vill och måste inte ha dessa i någon varukorg. Om du sedan tar fram dessa och betalar för dessa innan du lämnar butiken. Att stoppa något i en fick är inte brottsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Som svar på din fråga. Om personal ser dig plocka på dig saker innanför jackan eller ner i påsen men missar att du lägger tillbaka det så är det ju inte konstigt att de stannar dig efter du har lämnat butiken även om ett brott inte skett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det du skriver här är dock inget som TS har uttryckt, utan handlar väl därmed mer om dina egna förutfattade meningar än ett försök till förståelse?

Nej det var mer ett raljerande till vad andra skrev osv, verkade som vara olika läger som tycker i frågan.
jag ber om ursäkt om mina inlägg var upprörande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Om det är något annat man blir anklagad för då? Som inte går att bevisa på plats? Är det också okej?
Eller är det bara okej att bli anklagad för saker som man kan bevisa på plats? Märkligt tankesätt...

Nu svarade jag främst på det specifika fallet, eller liknande i denna tråd.

Kanske hade varit mer passande att fråga om det är ok att bete sig som en trotsig liten snorunge?

Flertalet här verkar ha den attityden/inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nu svarade jag främst på det specifika fallet, eller liknande i denna tråd.

Kanske hade varit mer passande att fråga om det är ok att bete sig som en trotsig liten snorunge?

Flertalet här verkar ha den attityden/inställningen.

Svara på det jag frågade dig istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Allt bottnar ju i dålig självkänsla hos "offret" och en aning rättshaveristiskt sinne. Typ: nu kände jag mig utpekad, kan jag dra någon nytta av detta månne?

Det är ju bara löjligt att läsa alla kommentarer om hur "tuffa" folk tycker att de är när de skriver att "jag hade vägrat visa innehållet i mina kassar/fickor/whatever och talat om för dem att de får kalla på polis om de vill något". Har svårt att tro att folk har så världsfrånvänd attityd i verkligheten, de vill bara vara "balla" bakom tangentbordet. Obs! Nu pratar jag om friska människor hoppas jag alla förstår, de med diagnoser behöver inte ta åt sig.

Men jag tror det har med ålder och erfarenhet att göra; barn har ofta den här inställningen men den brukar bli mer verklighetsförankrad med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nyfiken på vad syftet är, hoppas du på någon sorts ersättning för att du hamnade i en pinsam situation?

Eller var du mest nyfiken på vad lagen säger?

Nyfiken på varför du frågar när anledningen står i rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Nyfiken på varför du frågar när anledningen står i rubriken.

Då jag, genom att läsa hans inlägg, tolkar det som att han känner sig lite förnärmad / kränkt av det som hände, något som många andra också verkar ha noterat.

Kanske vill han ha någon sorts upprättelse?

Permalänk
Medlem

Det är lätt att vara efterklok, men man önskar ju att du frågat "Exakt vad misstänks jag ha stulit?"
Vilket för min associationskedja till detta klipp som kom härom året.
https://www.youtube.com/watch?v=j5FleGv7lIU

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Intressant hur många som gärna visar upp sina påsar/väskor vid förfrågan av butikspersonal som går efter (till en annan butik dessutom) och som inte anser att detta är konstigt alls.

Jag skulle aldrig göra något annat än att gå därifrån. Att folk glatt skulle visa upp innehållet förvånar mig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Allt bottnar ju i dålig självkänsla hos "offret" och en aning rättshaveristiskt sinne. Typ: nu kände jag mig utpekad, kan jag dra någon nytta av detta månne?

Det är ju bara löjligt att läsa alla kommentarer om hur "tuffa" folk tycker att de är när de skriver att "jag hade vägrat visa innehållet i mina kassar/fickor/whatever och talat om för dem att de får kalla på polis om de vill något". Har svårt att tro att folk har så världsfrånvänd attityd i verkligheten, de vill bara vara "balla" bakom tangentbordet. Obs! Nu pratar jag om friska människor hoppas jag alla förstår, de med diagnoser behöver inte ta åt sig.

Men jag tror det har med ålder och erfarenhet att göra; barn har ofta den här inställningen men den brukar bli mer verklighetsförankrad med tiden.

Generaliserar du alltid lika hårddraget och kör med härskartekniker mot okända människor …?

Varför tror vissa att alla vill dra nytta av situationen? Om en annan människa bär sig ovanligt klumpigt och taktlöst åt vill man kanske bara att det inte ska behöva upprepas igen. Det finns faktiskt en hel del vuxna som känner att de inte måste acceptera allt utan att våga säga ifrån.

Det behöver inte alls handla om dålig självkänsla hos någon, utan snarare om den aktuella situationen och hur man blir behandlad av andra. Åldern och erfarenheten säger mig att människor ”på båda sidor” är olika och kan reagera väldigt olika i olika situationer. Människor med ett normalt rättspatos kan reagera över att bli misstänkliggjorda i vissa fall.

Obs! Nu pratar jag om alla människor – jag hoppas att tillräckligt många här förstår vad jag menar. De med diagnoser som tror att de flesta är små robotar som alltid ska uppföra sig på samma sätt får gärna ta åt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Kan du utveckla din sista punkt? Envarsgripande kan explicit göras på en förövare på flyende fot.

Hoppar in lite i tråden här för att förtydliga till alla.

Ett Envars gripande får göras om det är ett brott som har skett, och brottet i sig ska kunna ge fängelse, det behöever inte ge fängelse men fängelse på straffskalan ska finnas. Men det är upp till domstolen att bestämma.

Att Envars-gripa någon som privatperson på flyende fot KAN vara krångligt.
1. Den som ska gripa ska ha sett brottet ske!
2. Du får inte tappa bort synen på personen, dvs att du för några sekunder inte ser personen och sedan hittar personen efter några minuter. ( Undantag är om personen har gjort ett brott MOT dig personligen)

I 9 av 10 fall går det bra men finns faktiskt en dom där det sedan visade sig att en tvilling till personen blev felgripen och anklagad, detta ledde sedan till skadestånd.

Givetvis finns det andra undantag men kommer inte gå in på detta nu, utan nu ska det sovas!
Ursäkta formuleringen och godnatt!

EDIT: Man kan alltid följa efter personen från ett säkert avstånd och ringa polisen!
//
En person som har jobbat med rättsväsendet!

Permalänk
Medlem

Tänker inte ens lägga mig i, men ändå lite spännande diskussion med många paralleller till övervakning på internet. "Inget att dölja" mot "personlig integritet", osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ett annat perspektiv, istället för att kalla TS eller en hel generation för kränkt, eller att ifrågasätta TS motiv osv ... är att det kanske helt enkelt bara var en förödmjukande situation. TS kommer hit för att diskutera med sina jämlikar om vad lagen eventuellt säger.

Ibland kan det hjälpa att bara få prata av sig om en situation. Då kanske det också är skönt att snarstuckna människor inte stämplar en med en massa politiskt laddade modeord.

Permalänk
Medlem

Om man har en dildo i väskan så är det kanske inget man vill visa upp bara sådär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Om man har en dildo i väskan så är det kanske inget man vill visa upp bara sådär.

Sant. Tänker du att det är vanligt att man går runt med en dildo i väskan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sant. Tänker du att det är vanligt att man går runt med en dildo i väskan?

Jag tänker att det ofta är privata grejer i väskan och att det kan vara känsligt att rota bland andras saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tänker att det ofta är privata grejer i väskan och att det kan vara känsligt att rota bland andras saker.

Okej. Då är det faktiskt bara att säga "nej tack", om man vill vara artig, och gå därifrån. Som svar till TS så kräver lagen inget drama över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion