Felaktig stoppad för snatteri, vad säger lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Kan du utveckla din sista punkt? Envarsgripande kan explicit göras på en förövare på flyende fot.

Inte vid misstanke.

Permalänk
Medlem

Fast det har ju inte skett ett envarsgripande här? Utan hon bad att få se vad som fanns i TS påsar. Vilket hon har precis lika stor rätt att göra som jag har. Och TS kan säga nej till detta om hon, eller jag, ber om det.

Permalänk
Medlem

I USA blir dom oftast av med jobbet om dom stoppar någon felaktigt utanför butik. Så tur hon var i sverige?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matthwize:

Hej! Jag gick in i en butik för att kolla efter julklappar. då jag inte hittade någonting som föll mig i smaken så bestämde mig för att gå vidare till nästa butik.
När jag kommer in i nästa butik och börjar kolla runt kommer en tjej in springande efter mig som arbetade i förgående butik och ber mig öppna mina kassar på grund av misstänkt stöld. Detta var som du förstår mycket förödmjukande då alla i butiken som detta inträffade i stannade upp för att kolla. Jag visade mina påsar och hade absolut inte snott någonting. Vad säger lagen om detta? Får ett butiksbiträde jaga ifatt en kund till nästa butik och be dem öppna väskorna framför allihopa utan något som helst bevis på att ett brott hade begåtts.
Jag tänkte ta kontakt med cheferna av butikskedjan så jag vill gärna veta lite vad lagen säger, så vore bra om man kan referera till olika paragraf etc.
Tack

Skrivet av matthwize:

@Chromatic: Nyfiken på vad lagen säger. Tycker det är dålig stil av chefen att skicka sina stackars butiksbiträden efter någon som inte har gjort något fel. Det var uppenbart att tjejen som jagade ikapp mig tyckte detta var extremt pinsamt och hon hade även sagt till sin chef att jag inte hade gjort något fel.

Jag hade främst riktat in mig på det oerhört oprofessionella beteendet hos chefen som borde ha tagit tag i det här själv och inte skickat en stackars anställd, som inte ens sett något, efter dig.
Synd att du inte pratade med chefen och krävde en förklaring direkt …

Som flera här har skrivit kan ingen kräva att du visar din väska/kasse/whatever, men det finns inget som hindrar att de ber dig visa dina saker. De har däremot ingen som helst rätt att kräva/tvinga dig visa dina saker om du inte vill och du väljer själv om du vill visa något.
Om någon (vem som helst) däremot har sett dig begå ett faktiskt brott med fängelse i straffskalan och följt efter dig utan att tappa dig ur sikte kan de göra ett envarsgripande, men endast just då – inte vid ett senare tillfälle.
De enda som har rätt att visitera dig (i varierande grad) för att söka efter stulet gods är ordningsvakter (med förordnande – inte vanliga väktare) och poliser.

Butikspersonalen har därför inte gjort något egentligt fel, med ett undantag: om tjejen öppet och tydligt anklagade dig för stöld inför andra personer är det inte omöjligt att du skulle kunna anmäla henne för förtal (https://lawline.se/answers/15710).
Men, det är nog svårt att bevisa om du inte har några vittnen till det inträffade och dessutom är det den stackars tjejen som drabbas i så fall. Visst, hon bar sig helt klart klumpigt åt, men kände sig kanske tvungen att göra det om chefen kunde se vad som hände.
Jag tycker därför att du i stället ska rikta in dig på den uppenbart inkompetenta chefen och kontakta dennes regionchef. Om det var en underchef i butiken kanske hen bara följde butikschefens direktiv och då händer det inget mer om du klagar hos butikschefen.
Butiken måste självklart ha en viss säkerhetsnivå, men om den får kunderna att känna sig ovälkomna blir det dyrt för butiken …

Själv blev jag en gång ombedd att visa min ryggsäck i en ICA Maxi-butik här i Göteborg. Jag gick med krycka vid tillfället och då var det praktiskt att alltid ha med mig en ryggsäck eftersom jag annars inte kunde bära så mycket med bara en hand fri.
Jag svarade kassörskan att jag inte hade något i ryggsäcken och att jag inte tänkte visa den för henne. Jag påpekade dessutom för henne att jag själv jobbade i butik och kunde reglerna – hon kunde inte på något sätt tvinga mig att visa den. Då svarade hon att hon måste ringa sin kassaledare och jag sade att ”Det får du gärna göra – jag behöver inte visa min ryggsäck för kassaledaren heller, och det vet du”. Medan jag packade ned mina varor, bland annat i min tomma ryggsäck, kom kassaledaren och upprepade exakt samma sak som kassörskan sagt. Jag gav henne samma svar och frågade henne dessutom varför de inte bett att få titta i några andra kunders väskor. Det är inte särskilt lätt att smussla ned något i en ryggsäck jag hela tiden hade på ryggen, men det är ganska lätt att smussla ned dyra saker i en axelväska eller handväska som hänger lättillgänglig i midjehöjd. Jag fick inget svar på den frågan …
Sedan gick jag bara. Jag har inte handlat i den Maxi-butiken sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin:

Inte vid misstanke.

Ok, då är jag med på vad du menar och du har förstås helt rätt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generation kränkt...

Vad lagen säger har du i första svaret.

Det är per definition att man blir kränkt när ens värdighet förminskas genom felaktig brottanklagan.
Förstår inte din kommentar om "generation kränkt", är du ute efter att fiska efter likes på nätet? Känna dig större genom att förminska en person som redan har gått igenom en nedvärderande händelse? Vad är du för cynisk människa egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det är per definition att man blir kränkt när ens värdighet förminskas genom felaktig brottanklagan.
Förstår inte din kommentar om "generation kränkt", är du ute efter att fiska efter likes på nätet? Känna dig större genom att förminska en person som redan har gått igenom en nedvärderande händelse? Vad är du för cynisk människa egentligen?

Bra bevis på problemet med den kultur som växer fram där man blir kränkt för minsta lilla. Hen blev inte brottsanklagad, kassörskan ville kolla i väskan för att butikschefen tyckte sig ha sett att något som inte blivit betalt åkt ner i den. Ett rimligt misstag och inget som någon borde känna sig kränkt av. Är man så lättkränkt och känner att ens person förminskas borde man inte vistas bland andra människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generation kränkt...

Vad lagen säger har du i första svaret.

Vilken bajsnödig kommentar.

Permalänk
Hedersmedlem

Visa kassarna, tänk att "vad bra att de försöker minsta snatteriet" och gå vidare i livet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Visa kassarna, tänk att "vad bra att de försöker minsta snatteriet" och gå vidare i livet?

Ja, för det är ju jäkla kul att bli anklagad för saker man inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det är per definition att man blir kränkt när ens värdighet förminskas genom felaktig brottanklagan.
Förstår inte din kommentar om "generation kränkt", är du ute efter att fiska efter likes på nätet? Känna dig större genom att förminska en person som redan har gått igenom en nedvärderande händelse? Vad är du för cynisk människa egentligen?

Tack! Exakt så tänker jag också!

Jag hade nog personligen "Jaså du misstänker mig för stöld? Ska vi ta en titt i påsarna då och se om jag gjort detta du anklagar mig för????" Helst med så många som möjligt runt om.

Sen när personen ser att du inte snott något kan man dra till med "Jaså???? Jag HADE inte stuligt något som du anklagade mig över? Hoppsan! Ni verkar inte ha speciellt bra koll på er verksamhet!"

Vill någon fitta sig med mig så är jag inte sen med att fitta mig tillbaka Kalla mig lättkränkt eller whatever. Det är ett du-problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, för det är ju jäkla kul att bli anklagad för saker man inte gjort.

Blev du också kränkt nu?

Det är väl bara att visa skiten så bevisar du att du inte gjort något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Ja, för det är ju jäkla kul att bli anklagad för saker man inte gjort.

Vad har det för betydelse? Orkar man inte med social interaktion utan att må dåligt så kan man handla på nätet. Jag visar gärna mina kassar och har stor förståelse för att butikerna måste agera mot det ökande snatteriet i det samhälle vi har idag.

Känner samma sak när polisen har kontroller och man får blåsa t ex. Uttrycker min uppskattning att de rensar vägarna från farliga personer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har det för betydelse? Orkar man inte med social interaktion utan att må dåligt så kan man handla på nätet. Jag visar gärna mina kassar och har stor förståelse för att butikerna måste agera mot det ökande snatteriet i det samhälle vi har idag.

Känner samma sak när polisen har kontroller och man får blåsa t ex. Uttrycker min uppskattning att de rensar vägarna från farliga personer.

Hur känner du om någon anklagar dig för att vara pedofil? Eller det är bara snatteri-anklagelser man inte får bli "kränkt" över?
Vad är gränsen? Baserar du det på straffskala eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har det för betydelse? Orkar man inte med social interaktion utan att må dåligt så kan man handla på nätet. Jag visar gärna mina kassar och har stor förståelse för att butikerna måste agera mot det ökande snatteriet i det samhälle vi har idag.

Känner samma sak när polisen har kontroller och man får blåsa t ex. Uttrycker min uppskattning att de rensar vägarna från farliga personer.

Det är dock en tämligen stor skillnad mellan en kontroll som sker slumpmässigt såsom din exemplifierade stickprovskontroll, och att en butiksanställd följer efter dig in i en annan butik och där ber att få kika igenom din tillhörigheter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Hur känner du om någon anklagar dig för att vara pedofil? Eller det är bara snatteri-anklagelser man inte får bli "kränkt" över?
Vad är gränsen? Baserar du det på straffskala eller?

Lugn och fin nu. Ingen har blivit anklagad. Medarbetaren ville kolla i hans påsar. Det är ungefär lika anklagande som att få blåsa i en trafikkontroll, dvs ingen alls. Men då vågar inte fegisar tjafsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra bevis på problemet med den kultur som växer fram där man blir kränkt för minsta lilla. Hen blev inte brottsanklagad, kassörskan ville kolla i väskan för att butikschefen tyckte sig ha sett att något som inte blivit betalt åkt ner i den. Ett rimligt misstag och inget som någon borde känna sig kränkt av. Är man så lättkränkt och känner att ens person förminskas borde man inte vistas bland andra människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer en kassör(ska) och ber att få titta i min väska för dom tror jag har något jag inte har betalat för, så skulle jag absolut tolka det som en anklagelse. Varför ska man inte få ta illa upp när man blir anklagad för att ha utfört en brottslig handling man är oskyldig till? Dumheter. Du har lika rätt att själv inte ta illa upp, som andra har att ta illa upp.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Lugn och fin nu. Ingen har blivit anklagad. Medarbetaren ville kolla i hans påsar. Det är ungefär lika anklagande som att få blåsa i en trafikkontroll, dvs ingen alls. Men då vågar inte fegisar tjafsa.

Om någon följer efter dig från en butik till en annan och vill kolla om du har snattat saker så är du de facto anklagad för att ha snattar saker. "Varför vill du se vad jag har i mina påsar? Påstår du att jag har stulit något?" "Nej det påstår jag inte" "Okej då behöver du inte kolla heller." Slut!

Permalänk
Medlem

Jag hade vägrat visa innehållet och bett dom lägga fram bevisning för att jag gjort något om dom påstår att jag snattat.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Wow, vilken vattendelare det här var. Själv tycker jag det hela är synnerligen oskyldigt, och jag hade snarare varit glad att visa upp mina väskor för att med en gång rentvå mig själv och så är det inte mer med det. Rövhattar man sig i det läget gör man ju bara en större paj av sig själv och signalerar att man mycket väl kan vara en tjuvusling.

Att bete sig illa/otrevligt mot kassörskan, som bevisligen är där för att inte hamna i onåd med sin chef enligt ts utsago, är väl helt fel håll att rikta eventuell frustration mot. Och det verkar finnas gott om 1337 peeps här inne som suttit och tänkt igenom scenariot i flertalet minuter och landat i störigast möjliga inställning de själva skulle haft. Coolingar ni är <3

Kränkt skulle man ha blivit om man vart visiterad i bajjkanalen framför övriga kunder.

Det står ju inne på var och varannan mataffär att medhavda väskor/kassar SKALL visas upp för kassapersonal. Vilket såklart aldrig görs, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag hade vägrat visa upp kassarna så dom fått kontakta polis eller vakt och sedan stämt skiten ur dom.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det står ju inne på var och varannan mataffär att medhavda väskor/kassar SKALL visas upp för kassapersonal. Vilket såklart aldrig görs, men ändå.

Jag visar alltid väska/påsar i kassan när jag betalar. Tycker det är ganska vanligt också. Om det står 40 pers i kö och man bara ska gå ut och inte handlat något så är det definitivt inte lika vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det är per definition att man blir kränkt när ens värdighet förminskas genom felaktig brottanklagan.
Förstår inte din kommentar om "generation kränkt", är du ute efter att fiska efter likes på nätet? Känna dig större genom att förminska en person som redan har gått igenom en nedvärderande händelse? Vad är du för cynisk människa egentligen?

Nej, det beror på om syftet är att kränka personen, vilket inte är särskilt sannolikt.

Sånt här händer, ungefär som att man kan få visa upp väskan på flygplatsen. Det är inte ett sätt för personalen att kränka någon genom att kalla dem terrorister.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dassh:

Bara jag som tycker att ibland får man bita i det sura äpplet utan att behöva hämnas?
Jäkligt tråkigt att behöva bli utpekad som en tjuv. Men samtidigt så gör hon sitt jobb.
Om något så kan du kontakta de för att be dig gå undan så slipper det stå en folkmassa som glor på dig medans hon
Kontrollerar påsen.

Jo, en gång, någonstans i landet, råkade jag ut för att någon idiot bara slog in halva mängden varor jag lagt på bandet, när jag packade ner alla varor jag utgick från att jag betalat då de alla låg i en rad efter varandra på varubandet och det bara var jag som stod där det var uppenbart att det inte var någon mer som lagt dit varor.
Givetvis blev jag riktigt jädra heligt förbannad när pappskallen i fråga sade åt mig att betala så det ekade it typ halva butiken just när jag skulle gå, fick någon luddig förklaring jag inte tänker återge här, när jag frågade vad f--n de höll på med, slutade med att jag hällde ut hela skiten tillbaka på bandet och höll upp var förpackning en och en framför planeten på idioten samtidigt som jag läste från kvittot, glad att man alltid sparar kvitton på rutin...
Man erkände att det skett någon typ av missförstånd väldigt tyst när det var klart.
Jag har aldrig mer handlat där över huvud taget sedan dess, men jag tror att det faktiskt var såsom pappskallen sade.

Tycker fortfarande bara det hela var så helt igenom jädra jubelidiotiskt korkat gjort av personen i kassan.

Men, det är väl knappast så mycket att göra åt sedan då personen har erkänt att det inte var mitt fel till slut, jag vet inte riktigt vad TS förväntar sig att man skall göra nu, även om jag givetvis har full förståelse för att man blir ordentligt förbannad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

ungefär som att man kan få visa upp väskan på flygplatsen. Det är inte ett sätt för personalen att kränka någon genom att kalla dem terrorister.

Inte ens NÄSTAN samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, för det är ju jäkla kul att bli anklagad för saker man inte gjort.

Det er litt verre: vedkommende gikk fra en butikk til en annen og da først kom personal fra den andre butikken med påstand at vedkommende hatt tatt noe uten å betale, og krevde å se kasse, påse eller veske for å bekrefte sine misstanker. Hadde dette skjedd ved kasse utgangen ville det vært en annen sak, men når personal følger etter en kunde til en annen butikk så er det noe annet.

Det er faktisk begrenset i hvordan personal fra en butikk gjennom den gjeldende lov få handle i slike situasjoner og det er veldig ofte personal på butikk vil tro at de har rett til å gjøre ting som egentlig ikke er lov.

Det er derfor viktig å diskutere slike ting for at forhindre at personal på butikker, kunder og andre der ikke er innsatt i hva som gjelder på området vet hvor langt personal kan gå når det gjelder å følge etter (i en annen butikk), anklage i det offentlige rom, tvinge frem at vedkommende viser personlig innehold i alt utenom det som er direkte på kroppen (dette faller under lov om kroppsvisitering og er hardere regulert) eller med eventuell vold hindre personer fra gå fra stedet (dersom ikke politi er blitt tilkallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin:

För att göra det enkelt till många som kommenterar, vid misstanke:

  • Endast polis får jobba på misstanke

  • Vid misstanke kan dom inte hindra dig från att gå eller tvinga dig att visa upp väska/påse

  • Envarsgripande gäller inte vid misstanke samma sak vid flyende fot

Vad ska man jobba på om inte misstanke? Alla är oskyldiga tills motsatsen har bevisats.

Permalänk
Medlem

Rätt kul ändå att TS reggade sig idag och inleder med en juridisk fråga, kanske inte det första man frågar efter på Swec

No offence, bara en observation. Vad gäller ämnet så hade jag inte brytt mig om en missuppfattning, har man rent mjöl i påsen så är det inget att bry sig om. Bra att man kollar upp misstänkt snatteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, för det är ju jäkla kul att bli anklagad för saker man inte gjort.

Nej, det är det inte. Så därför känns det skönt att direkt på plats utan några som helst krångligheter kunna visa att man blivit felaktigt anklagad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, det är det inte. Så därför känns det skönt att direkt på plats utan några som helst krångligheter kunna visa att man blivit felaktigt anklagad.

Om det är något annat man blir anklagad för då? Som inte går att bevisa på plats? Är det också okej?
Eller är det bara okej att bli anklagad för saker som man kan bevisa på plats? Märkligt tankesätt...