Veckans fråga: Jobbar eller vill du inom IT?

Permalänk
Medlem

Utveckling varvat med en mindre del forskning inom elektronik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Drev tidigare egen datorbutik i en mindre svensk stad, sålde firman förra året och jobbar numera som Engineer för mobile devices hos Samsung i London.
Jättekul jobb, har fått se mycket hemlig teknik som jag ej kan prata om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Teknik intresse finns sen barnsben, tyvärr så är mitt intresse mångt mycket mer än IT då IT ger fruktansvärt lite social kompetens. Vänner premieras långt utöver IT!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Teknik intresse finns sen barnsben, tyvärr så är mitt intresse mångt mycket mer än IT då IT ger fruktansvärt lite social kompetens. Vänner premieras långt utöver IT!

Det får ju vara din åsikt så klart. Men jag har jobbat med IT i över 20 år. Alltså de där som du skriver stämmer helt enkelt inte. Klart det är mindre interaction med andra människor än om man hade jobbat för hemtjänsten eller liknande men det hela beror som sagt helt på var du jobbar. Sitter du i en källare med dörrarna stängda och bara fungerar som en funktion åt ett större företag så sure, men det väljer man själv i så fall om det är något som man trivs med.

Det som är fel med ditt påstående är att du får det låta som man automatiskt blir en introvert och har svårt med det sociala (jag övertolkar medvetet nu) bara om man jobbar med IT. Jag har som sagt jobbat med IT i över 20 år och jag har jobbat med säljare och fungerat som ett stöd åt dessa i flera olika organisationer. Jag har alltid rapporterat direkt till VD och suttit med i ledningsgrupperna. Men jag har aldrig tappat det tekniska. Jag sitter själv och programmerar och sätter upp infrastruktur. Så alltså jag är ett levande bevis på att det inte måste vara mer annorlunda än vad man själv tillåter.

Det är inte yrket som avgör om man får ett socialt spel i sitt liv. Det är personlighetstypen och val man aktivt eller snarare val man inte tar som avgör. Dessutom så finns det mycket mer IT-karriärer idag som har höga krav på socialkompetens än det gjorde förr.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jo, jag jobbar inom IT. En lagom term för mina arbetsuppgifter är väl "sysadmin", en term som egentligen inte säger ett skit samtidigt som det säger mer än verkligheten.
Ska man vara lite mer specifik så är jag väl linuxtekniker - med ett finger i unixburken - som går igång på allt vad automatisering heter. Den dagen jag byggt mig själv arbetslös är nog dagen jag är helt nöjd.

Skrivet av Bloopy:

Teknik intresse finns sen barnsben, tyvärr så är mitt intresse mångt mycket mer än IT då IT ger fruktansvärt lite social kompetens. Vänner premieras långt utöver IT!

Visst, det ger lite kompetens om man definerar IT som att sitta hemma och spela dator med sig själv. I mitt yrke är (tyvärr) sociala interaktioner med kollegor, användare och projektledare en ständig faktor. Bilden av en ensam, överviktig slusk (av manskön) nere i IT-grottan är (nästan) ett minne blott. Visst, män är överrepresenterade, men vi är sällan ensamma, ytterst sällan undanstuvade i en källare, och de allra flesta är väldigt måna om sin hälsa. Välkommen till nutiden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jobbar åt Sveriges största ISP som något fancy på pappret men i verkligheten kallar jag mig själv GAP. Glorifierad Access Pojke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad var det med förutsättningarna?

Det främsta var att det beskrevs som något det inte var. Beskrivningen, även vid intervjun då, var som något tvärfunktionellt. Jag skulle då vara en expertanvändare i de system jag jobbar med, förstå verksamhetens behov och kunna kommunicera med IT-snubbarna på deras egna vis. Utifrån det sedan rikta utvecklingen mot de viktigaste behoven (enligt Scrum-modellen eller vad de nu kör på).

En tjänst jag kände mig klippt och skuren för.

I intervjun märker jag att den rekryterade chefen har noll koll på datta. Jag försökte sälja in att jag är generalist, har koll på det mesta men ingen expert i något. Fick tona ned det till "jag tycker datta är roligt" för att ens hamna i närheten av samma nivå.

Ett par kollegor som sen fick tjänsten är personer jag respekterar. De är väldigt duktiga. Deras vardag tycks dock vara att slita som galärslavar. Och det är helt utifrån vad som kastas i knät på dem från högre upp i IT-avdelningen. Ett par andra är personer jag hjälpt otaliga gånger med att föra över bilder från mobil till dator, och skriva ut dem. De verkar mest jobba som tyckonomer, eller liknande.

Liksom, den världen vill jag inte ge mig in i. Framförallt inte om det betyder att jag ska behöva brottas med folk som har noll koll men massor av åsikter. Jag är för snäll för att tycka det är roligt och för ärlig för att kunna hålla käften.

Och apropå vad som fick mig att bränna broarna. Det här var en internterytering. Vilka som fått tjänsterna var hyfsat öppet i två månader, innan jag ruttnade och mejlade rekryterande chef och frågade när jag skulle få besked. Fick en dålig ursäkt till svar (nåja, hon var faktiskt väldigt upptagen, men ändå). Sen berättade jag hur oprofessionellt det var.

Permalänk
Medlem

Bara för att man svarar att man jobbar med IT, så utesluter det inte "Datorer är en hobby och är ingenting jag vill jobba med"

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jobbar som lösningsarktitekt inom ITSM sen 6år. Just nu är det apputvecklingsplattformar som är hetast inom mitt område; Bygga mikrotjänster för att stödja processer som tex onboarding eller behörighetsbeställning. Mvh F

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Studerar till grundlärare F-3, men vill tro att det från år till år kommer falla mer och mer inom ramen för "jobbar inom IT" i och med digitalisering och digitala hjälpmedel.
Har under mina 4 år som fritidsledare tagit på mig att driva utvecklingen på den fronten och känner mig bekväm med det, jag kommer vara den där jobbiga läraren som inte nöjer sig med veckobrev utan ska envisas med klassbloggar och digitala formulär.
Går inte att sätta ord på stämningen som uppstår när "jag har lämnat in den där lappen med höstlovstiderna för länge sedan!" möts av "det finns inga lappar, ni anmäler på hemsidan precis som förra lovet :)"

Permalänk
Medlem

Jobbar, men önskar leva på bidrag i stället.

Permalänk
Medlem

Jobbade tidigare som service provider åt bl.a Dell, Lenovo, HP, Fujitsu, Kyocera, EMC2, DGC och Gateway2000.

Sedan 12-13 år jobbar jag dock med brandsäkerhet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Jobbar, men önskar leva på bidrag i stället.

Amen!

Själv jobbar med det mesta inom IT, men drömmer om att få kunna sova ut en enda dag. Nej det dräller in uppgifter som senast skulle ha varit utförda igår.

Permalänk
Föredetting

För mig är det väldigt cykliskt. Försöker komma bort, men ramlar allt som oftast dit igen. Just nu har jag "bara" ett skribentjobb inom datorbranschen som frilansare med ojämna mellanrum, men så studerar jag heltid också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom IT ja. (Tror min titel är IT-arkitekt.)
Vill jag göra det? Nja, jag vill mest bara vara så äckligt rik så jag kan jobba med något jag bara känner är roligt för tillfället, o inte bry mig om vad lönespecen säger.

Dock om så var fallet är risken stor att jag skulle arbeta som permanent sängtestare.
På tal om sängen, dags att sova!🐢

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Vila i frid

"Molntjänstkung". Jobbar, mycket, med för mycket, "såld" åt för många företag. Pensionen är inte långt borta, att spendera på krokiga mc-vägar. Första julen/nyåret på 10 år där ingen uppgradering/migrering är inplanerad - utan får spendera den i garaget och bli fil-harmonisk med mina hojar utan att ha produktägare eller projektledare flåsandes i nacken.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett utbildningsföretag som datatekniker och servar datorer.

Annars så bygger jag mycket datorer privat och hjälper vänner och bekanta när de ska köpa dataprylar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

"Digitalt skapande" = Skriva i Word-dokument som sedan skickas via internetsladd till människor på andra sidan klotet? Det är iaf vad jag gör.

Sedan tjata på en spansk kund via nätet är "digitalt skapande"(?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Var med och drev ett IT-Företag. Vinsten / Utgift gick jämnt ut varje månad.

Aldrig mer för min del, Förövrigt så älskar jag allt med IT.

Nu har jag dock ett yrke jag kommer stanna inom i många, många år som jag älskar. Första jobbet jag faktiskt är glad att gå till varje dag i tid och otid.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Jobb" låter lite negativt, nästan som något man egentligen inte vill göra men tvingar sig till ändå för att någon är beredd att betala för uppoffringen.

Det är ju precis vad det är. Jag tror 98-99% av världens befolkning skulle stanna hemma och syssla med något annat om de fick betalt lika mycket än att gå till sitt arbete.
Vi är ju ändå slavar under samhället, men vi behöver bara infinna oss i den situationen för annars går det inte att leva.

Jag älskar mitt jobb och har fantastiska kollegor, men jag ljuger för mig själv om mitt "arbete" inte är ett "jobb".

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Digitalt skapande.

Jobbar som VFX Artist på film och TV serier.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade svårt att välja ett alternativ att rösta på. Jag går en masterutbildning inom primärt management och kommunikation, men med målet att börja arbeta inom IT. Själva utbildningen i sig är inte nödvändigtvis inriktad mot IT-marknaden (även om det finns en släng av det också), men vad jag lär mig går att applicera på branschen samt är det mitt mål med utbildningen att en dag arbeta med IT (igen).

Tolka det bäst ni vill 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Läste nätverksteknik pga riktig jäkla jobbig period inom vården. Nu är jag tillbaka med full styrka, så för att svara på frågeställningen - Nej jag jobbar inte med data.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kodar lite då och då så jobbat är väl någorlunda närbesläktat, men njäe, det är inte "IT". Jag skulle eventuellt kunna se mig själv gå mer åt det hållet. Kanske. Min nuvarande karriärbana är inte mycket till bana så något måste hända förr eller senare.

Permalänk
Hjälpsam

Ja, tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Håller på med datorer som hobby. Jobbar som lagförman på en stor bussverkstad. Blir mycket nattarbete.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jobbar som it-konsult där jag jobbar med utveckling, arkitektur, driftsättning/deployment(nåja, AWS gör det mesta men man behöver ju fortfarande trycka på rätt knappar). Bra lön, roligt företag och världens bästa kollegor. Det enda negativa är stressen men så länge det inte är konstant känns det ok. Konsultandet är ganska bra i mina ögon, trivs man inte är det bara att be om ett nytt uppdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Teknik intresse finns sen barnsben, tyvärr så är mitt intresse mångt mycket mer än IT då IT ger fruktansvärt lite social kompetens. Vänner premieras långt utöver IT!

Du har inte sett öppna kontorslandskap alltså? Jag har nog för mycket sociala interaktioner, hinner inte jobba. Sen är det ju alla möten, konferenser, fester, utbildningar, resor etc. Jag vill sticka ut hakan och säga att socialkompetens är väldigt viktigt för att jobba i team, prata med chefer och (otekniska) kunder med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon slags bred definition av systemutvecklare är väl Sveriges vanligaste yrke bland män i någorlunda tätbefolkade bygder?

Permalänk
Medlem

Går just nu en YH-utbildning som inriktar sig på Projektledning av fiberprojekt. Kommer antagligen få lov att rita en del sträckor ut till kommande 5G master

Visa signatur