Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Än en gång anklagas jag för saker jag inte skrivit. Läs diagrammet själv, 8700k presterar generellt bättre än 3900x upp till 4k, där GPU sätter stopp. Det är fakta, inget annat.

Nja, det vill jag inte påstå att det är, tittar man mer än bara average så ser man enligt till exempel Gamers Nexus att 3900X och 3700X har bättre 1%-low och .1%-low än 8700k (något TechPowerup inte presenterar)

Var GPUn sätter stopp är inget som man kan fastslå helt klart, t.ex ser vi i sweclockers tester ofta hur "toppen" jämnas ut redan när man går upp till 1080p, något som indikerar att det är GPUn som sätter stopp

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Betalade hälften för samma prestanda med amd.
Stöd för samma plattform am4 i 4 generationer av uppgraderingar.
Oslagbart för samma prestanda om man frågar mig.

Hur man kan försvara att betala betydligt mer för intel och få samma eller sämre prestanda är oförståeligt

@Flopper

I stock ja men nu kör jag min 9700k i 5.6GHz all core och den presterar mycket bättre i spel än min 3900x.

Det är därför jag vill betala mer för Intel så man får mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Flopper

I stock ja men nu kör jag min 9700k i 5.6GHz all core och den presterar mycket bättre i spel än min 3900x.

Det är därför jag vill betala mer för Intel så man får mer prestanda.

Enligt SiliconLottery så är det bara 4% av 9900KS som klarar 5.2GHz eller bättre, så din CPU är garanterat ingen norm...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, det vill jag inte påstå att det är tittar man mer än bara average så ser man enligt till exempel Gamers Nexus att 3900X och 3700X har bättre 1%-low och .1%-low än 8700k (något TechPowerup inte presenterar)

Var GPUn sätter stopp är inget som man kan fastslå helt klart, t.ex ser vi i sweclockers tester ofta hur "toppen" jämnas ut redan när man går upp till 1080p, något som indikerar att det är GPUn som sätter stopp

Hur kommer det sig att GN placerar 8700k MYCKET lägre än SweC, öven om dom kör med 3200minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hur kommer det sig att GN placerar 8700k MYCKET lägre än SweC, öven om dom kör med 3200minnen?

För att det är där den presterar enligt deras tester?
Placeringen varierar dock mellan varje spel i deras test, ibland före 3900X, ibland efter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Enligt SiliconLottery så är det bara 4% av 9900KS som klarar 5.2GHz eller bättre, så din CPU är garanterat ingen norm...

@sweisdapro

Jag har haft 4st 9700k och alla har gjort 5.4GHz, denna jag har nu gör 5.6GHz men då har jag även ett annat moderkort så kan inte säga om de andra hade gått högre med detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@sweisdapro

Jag har haft 4st 9700k och alla har gjort 5.4GHz, denna jag har nu gör 5.6GHz men då har jag även ett annat moderkort så kan inte säga om de andra hade gått högre med detta kort.

Varför har man 4st 9700k cpuer för? Jag kan förstå om du haft 4st i7:or ur olika generationer. Jag har själv ryzen 1600, 2600x och nu 3800x. Inget illa menat, är bara nyfiken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hur kommer det sig att GN placerar 8700k MYCKET lägre än SweC, öven om dom kör med 3200minnen?

De testar inte samma program eller spel, så då får de ett annat resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De testar inte samma program eller spel, så då får de ett annat resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sweisdapro:

För att det är där den presterar enligt deras tester?
Placeringen varierar dock mellan varje spel i deras test, ibland före 3900X, ibland efter

Dom testar ett spel i samma upplösning, och skillnaden är för stor att jag ska lita på dom siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom testar ett spel i samma upplösning, och skillnaden är för stor att jag ska lita på dom siffrorna.

Du är medveten om att olika delar i olika spel ger olika resultat tillika olika inställningar ger olika resultat (canned bench vs egen slinga, olika slingor manuellt inspelade osv) , du kan sällan om någonsin bara titta på upplösning & tro att alla ska ha samma resultat. Detaljerna påverkar långt mer än många (inklusive dig) tror.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom testar ett spel i samma upplösning, och skillnaden är för stor att jag ska lita på dom siffrorna.

Så du menar att olika sekvenser av ett spel per automatik ska prestera snarlikt för att de är tagna i samma upplösning? Är det din poäng? Om det är på detta viset så kanske du borde ta och tänka till lite.. för samma spel KAN faktiskt prestera olika baserad på ett gäng faktorer så som vilken sekvens man kör. Är den spelbaserad eller är det benchmark etc. etc. etc.

Skrivet av tellus82:

Du är medveten om att olika delar i olika spel ger olika resultat tillika olika inställningar ger olika resultat (canned bench vs egen slinga, olika slingor manuellt inspelade osv) , du kan sällan om någonsin bara titta på upplösning & tro att alla ska ha samma resultat. Detaljerna påverkar långt mer än många (inklusive dig) tror.

This.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom testar ett spel i samma upplösning, och skillnaden är för stor att jag ska lita på dom siffrorna.

Tror att testar dem på en annan del av spelet så varierar ju fps beroende på hur mycket " skit" som finns på den delen av banan medans i sweclockers test så kanske det inte finns så många detaljer och bröte som ger låg fps.

Ta till exempel battlefield eller cod.. på en karta kanske man får 100 fps på ultra men på en annan karta så får man 60 för att ena delen kanske är mer öppen och har inte så mycket detaljer och effekter medans den andra har allt och är inte lika öppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du menar att olika sekvenser av ett spel per automatik ska prestera snarlikt för att de är tagna i samma upplösning? Är det din poäng? Om det är på detta viset så kanske du borde ta och tänka till lite.. för samma spel KAN faktiskt prestera olika baserad på ett gäng faktorer så som vilken sekvens man kör. Är den spelbaserad eller är det benchmark etc. etc. etc.

This.

Ja då har väl GN tagit ut slingor som passar Amds dito bättre då det är ett av få test som lägger Rysen 3 över 8700k.
GN test borde rimligtvis ge bättre värden än SweC pga betydligt högre minneshastiget.

Skrivet av tellus82:

Du är medveten om att olika delar i olika spel ger olika resultat tillika olika inställningar ger olika resultat (canned bench vs egen slinga, olika slingor manuellt inspelade osv) , du kan sällan om någonsin bara titta på upplösning & tro att alla ska ha samma resultat. Detaljerna påverkar långt mer än många (inklusive dig) tror.

Nehe det säger du inte?
Nu fanns det bara en titel av samma att jämföra med, men det brukar inte skilja så mycket på recensionerna dom stora sidorna emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nehe det säger du inte?
Nu fanns det bara en titel av samma att jämföra med, men det brukar inte skilja så mycket på recensionerna dom stora sidorna emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det skiljer mellan ställen rätt duktigt, om en kör tester i 1080p low & en annan kör 1080p high & en tredje kör 1080p manuella inställningar så kommer du få 3 helt olika resultat, kör dom dessutom egna slingor istället för canned bench så kommer det ge tre olika resultat även med samma inställningar.

I största möjliga mån undviks inbyggda benchmarks då de sällan reflekterar verklig prestanda under spelets gång, en del utvecklare lyckas men väldigt många gör inte det, därför kör många testare egna slingor som de repeterar och då ofta under ganska lång tid. Det gör att tester utförda på detta viset mer eller mindre inte kan jämföras med andras resultat.

Beroende på vad testare fokuserar på i spelen så kommer resultaten tilta rätt hårt mellan tillverkares produkter, Digital foundry har en rätt bra video som kanske skulle komma dig till nytta där de påvisar rätt remarkabla skillnader i prestanda i ett och samma spel där en processor tillverkare hade överhand ordentligt med en sparsam miljö med lite detaljer & där en annan tog överhand vid extremt mycket detaljer.

Vad du sedan väljer och tro på är såklart upp till dig men få ställen har så gott renommé som just Gamers Nexus och där får du i mycket hög grad reda på hur testen utförts och under vilka förhållanden. Gamers Nexus har dessutom en test svit som till stora delar består av spel som presterar bättre på just Intel, det har blivit bättre med patcher på en del av de spel som används men om man kikar på ett större urval av spel så som techspot/hw unboxed brukar göra så visas en annan bild upp, här nedan en 3900x mot 9900k med en äldre windows version och äldre mjukvara för 3900x än vad som finns idag.

https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom testar ett spel i samma upplösning, och skillnaden är för stor att jag ska lita på dom siffrorna.

Det är faktiskt inte ett enda spel som är samma i SweClockers testsvit och GNs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja då har väl GN tagit ut slingor som passar Amds dito bättre då det är ett av få test som lägger Rysen 3 över 8700k.
GN test borde rimligtvis ge bättre värden än SweC pga betydligt högre minneshastiget.

Nehe det säger du inte?
Nu fanns det bara en titel av samma att jämföra med, men det brukar inte skilja så mycket på recensionerna dom stora sidorna emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om testerna är hårdare så visar den ju mer på vilken cpu som är har problem när det blir tungdrivet. När det är lättdrivet så spelar det sällan nån roll vilken cpu man har. Men det är ju inte det man vill få fram med ett cpu-test utan hur de presterar när de pressas för att få fram skillnaderna. Just då är oxå 1% och 0.1% siffrorna viktiga då det påverkar upplevelsen av spel högst väsentligt för vad spelar en hög average för roll om man har stutter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wessmen:

Lite svårt att förstå vad det hypas över egentligen..? AMD har alltså gjort 3 generationer Ryzen och är fortfarande sämre än 8700k..?

Jag köper det som är bäst, kunde inte bra mig mindre om var det står på wellpapp-förpackningar grejerna ligger i.

Nu handlar det mer om de stora massorna som köper det som är bäst för plånboken, och som inte har ett RTX 2080 Ti, utan ett 1660 super eller dylikt. Där presterar AMD 3600 lika bra som en 8700k, samtidigt får du en processor som drar mindre ström, har stöd för PCI-E 4.0, och faktiskt tillverkas.

Sen att Intel låser HT och överklockning på vissa CPUer, inte löder alla CPUer, låser överklockning på billiga moderkort, har produktionsproblem, har säkerhetsbrister o.s.v är spiken i kistan.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@sweisdapro

Jag har haft 4st 9700k och alla har gjort 5.4GHz, denna jag har nu gör 5.6GHz men då har jag även ett annat moderkort så kan inte säga om de andra hade gått högre med detta kort.

Sure, lägg upp en film på Firestrike eller Cinebench där du visar att riggen är stabil så tror vi dig.

Normen är 4,9-5,1 Ghz för 9700K med dyra moderkort och kraftig kylning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Flopper

I stock ja men nu kör jag min 9700k i 5.6GHz all core och den presterar mycket bättre i spel än min 3900x.

Det är därför jag vill betala mer för Intel så man får mer prestanda.

Har du något bevis för det? Försöker inte tjafsa- genuint intresserad, 5.6Ghz all core låter insane

Har en polare med 9700K, som dock inte överklockar och sådant själv- vad vore en relativt lätt stabil "set and forget" klock man kunde fixa åt honom som han sedan aldrig skulle behöva mecka själv med?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu handlar det mer om de stora massorna som köper det som är bäst för plånboken, och som inte har ett RTX 2080 Ti, utan ett 1660 super eller dylikt. Där presterar AMD 3600 lika bra som en 8700k, samtidigt får du en processor som drar mindre ström, har stöd för PCI-E 4.0, och faktiskt tillverkas.

Att 3600 är prisvärt det köper jag men vad är det som i nuläget är intressant med pcie4 för den stora massan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Att 3600 är prisvärt det köper jag men vad är det som i nuläget är intressant med pcie4 för den stora massan?

Skickades från m.sweclockers.com

Högre hastighet, det kommer att ta tid innan instickskort stöder det men som med allt annat är bättre att köpa det senaste om det ändå är prisvärt. Vem vet hur snabba M.2 SSDer som kommer ut? Finns kapacitet för upp till 8000 MB/s, SSDer kommer ju ned i pris hela tiden, bara en tidsfråga innan vi har 7000-8000 MB/s m.2 SSDer, kunde halvera laddningstiden för spel om man får ned accesstiden samtidigt.

PCI-E 4.0 är inte huvudorsaken med att välja AMD, mer en bonus.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Sure, lägg upp en film på Firestrike eller Cinebench där du visar att riggen är stabil så tror vi dig.

Normen är 4,9-5,1 Ghz för 9700K med dyra moderkort och kraftig kylning.

@Esseboy

Jag har precis sålt av lite bitcoin och köpt mig ett hus så är mitt i flytt, men kan givetvis fixa en film framöver om du inte vill komma förbi på lite whisky och se det själv med egna ögon.

Då kan du även få se min 1600x som fortfarande rullar i 4.3GHz 1.63V sedan nyköp.

Dyrare kylning behövs ej, jag kör med en Noctua D15S och samma kylare har jag använt till samtliga 9700K.
Samt jag har kört flera 9700K at 5.4GHz med billigare kort.

Min nuvarande blir 92 grader i full stress 3 timmar at 5.6GHz, i spel blir den inte så varm.

Mvh

Permalänk
Medlem

Spännande läsning i denna tråden.
Kul att Intel är uppskrämda av AMD.

// Fanboy

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@Esseboy

Jag har precis sålt av lite bitcoin och köpt mig ett hus så är mitt i flytt, men kan givetvis fixa en film framöver om du inte vill komma förbi på lite whisky och se det själv med egna ögon.

Då kan du även få se min 1600x som fortfarande rullar i 4.3GHz 1.63V sedan nyköp.

Dyrare kylning behövs ej, jag kör med en Noctua D15S och samma kylare har jag använt till samtliga 9700K.
Samt jag har kört flera 9700K at 5.4GHz med billigare kort.

Min nuvarande blir 92 grader i full stress 3 timmar at 5.6GHz, i spel blir den inte så varm.

Mvh

Skulle gärna koma över och se, men bor tyvärr i Finland :/ När flytten är över kan du filma då? Tror många är intresserade att se

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Esseboy

Jag har precis sålt av lite bitcoin och köpt mig ett hus så är mitt i flytt, men kan givetvis fixa en film framöver om du inte vill komma förbi på lite whisky och se det själv med egna ögon.

Då kan du även få se min 1600x som fortfarande rullar i 4.3GHz 1.63V sedan nyköp.

Dyrare kylning behövs ej, jag kör med en Noctua D15S och samma kylare har jag använt till samtliga 9700K.
Samt jag har kört flera 9700K at 5.4GHz med billigare kort.

Min nuvarande blir 92 grader i full stress 3 timmar at 5.6GHz, i spel blir den inte så varm.

Mvh

Så du har alltså en 9700k, som är stabil på 5.6Ghz, med luft? Finns det fler exempel på samma processor som klarar det?

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

@Esseboy

Jag har precis sålt av lite bitcoin och köpt mig ett hus så är mitt i flytt, men kan givetvis fixa en film framöver om du inte vill komma förbi på lite whisky och se det själv med egna ögon.

Då kan du även få se min 1600x som fortfarande rullar i 4.3GHz 1.63V sedan nyköp.

Dyrare kylning behövs ej, jag kör med en Noctua D15S och samma kylare har jag använt till samtliga 9700K.
Samt jag har kört flera 9700K at 5.4GHz med billigare kort.

Min nuvarande blir 92 grader i full stress 3 timmar at 5.6GHz, i spel blir den inte så varm.

Mvh

Med tanke på att Silicon Lottery i sin statistik säger att top 1% av 9700K "endast" klarar 5,3GHz på nästan 1,39V - vilket kräver mer än luftkylning - tror jag att du antingen inte har en aning om vad du pratar om eller så är du så desperat att få Intel att se bra ut att du drar till med uppenbara lögner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Med tanke på att Silicon Lottery säger att top 1% av 9700K "endast" klarar 5,3GHz på nästan 1,39V - vilket kräver mer än luftkylning - tror jag att du antingen inte har en aning om vad du pratar om eller så är du så desperat att få Intel att se bra ut att du drar till med uppenbara lögner.

Skickades från m.sweclockers.com

@Andreaz1

Den 9700k jag har nu gör 5.4GHz med 1.3V https://valid.x86.fr/4j622i
Ska fixa en film sen när flytten är fixad så ska du få se benchmark med 5.6GHz och luftkylning.

Är ingen lögn, synd det är sandlåde nivå på vissa här inne när man påpekar vissa saker.

Permalänk
Medlem

Det är tufft där ute, gissningsvis kör Intel olika linjer här (sett till konsument, privatmarknaden).

1. De kommer rida så mycket de kan på att Intel fortfarande oftast får bäst benchmark i spel. Smutsig marknadsföring i vissa fall, kanske men jag förstår dem fullt ut.

2. Men det är jävligt bråttom nu och de måste prioritera forskning, utveckling rejält, de måste öppna plånboken men är det något företag som har råd så är det just Intel.

Utvecklingen på företagsmarknaden blir exceptionellt intressant att följa. AMD har en unik chans nu att såra Intel på en marknad de totalt dominerar.

Laptop marknaden också, här ligger Intel ljusår före AMD, går knappt att jämföra.

Risk finns så klart att AMD får växtvärk, det är inte så lätt för företag att växa på rätt sätt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Andreaz1

Den 9700k jag har nu gör 5.4GHz med 1.3V https://valid.x86.fr/4j622i
Ska fixa en film sen när flytten är fixad så ska du få se benchmark med 5.6GHz och luftkylning.

Är ingen lögn, synd det är sandlåde nivå på vissa här inne när man påpekar vissa saker.

Du kan lätt bevisa för alla att det inte är lögn genom bildbevis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@Andreaz1

Den 9700k jag har nu gör 5.4GHz med 1.3V https://valid.x86.fr/4j622i
Ska fixa en film sen när flytten är fixad så ska du få se benchmark med 5.6GHz och luftkylning.

Är ingen lögn, synd det är sandlåde nivå på vissa här inne när man påpekar vissa saker.

Problemet är att 5,6 Ghz på luft troligen är världsrekord med marginal, högsta jag hört om tidigare är 5,2 Ghz på luft och 5,4 Ghz på vatten.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...