LG 38GL950G - To buy, or not to buy, that's the question.

Permalänk
Medlem

LG 38GL950G - To buy, or not to buy, that's the question.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5083511

Sitter i valet och kvalet att beställa denna skärm, tänkte bara kolla med folket här om det finns några andra liknande skärmar som är bättre som man borde satsa på istället nu?
38" tum, G-sync, 1 ms grå-till-grå, 175 Hz, RGB vägg-belysning osv låter ju riktigt lockande.
Det som är lite sugigt är väl att det bara är HDR400, lite väl hög böjradie @ 2300R, samt avsaknaden av inbyggda högtalare och USB-C hub (eller USB-C displayport för den delen).

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Inte för att vara den som är den, men blir det inte "lite väl låg böjradie" med 2300R? Ju lägre siffra = desto mer böj och 2300R torde vara bland de minst böjda som finns att tillgå. Personligen är jag av åsikten att det ska vara en grymt aggressiv böj för just monitorer (och platt för TV).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

https://cdn.pji.nu/product/right/800/5083511.jpg
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5083511

Sitter i valet och kvalet att beställa denna skärm, tänkte bara kolla med folket här om det finns några andra liknande skärmar som är bättre som man borde satsa på istället nu?
38" tum, G-sync, 1 ms grå-till-grå, 175 Hz, RGB vägg-belysning osv låter ju riktigt lockande.
Det som är lite sugigt är väl att det bara är HDR400, lite väl hög böjradie @ 2300R, samt avsaknaden av inbyggda högtalare och USB-C hub (eller USB-C displayport för den delen).

Kul att IPS börjar hitta till "gamingvärlden". Köpte mig en LG 34WK95U-W 5120x2160 häromveckan jag är väldigt nöjd med, använder datorn mest till redigering av bild och film. Hade denna haft samma upplösning hade jag gråtit över jag inte väntade då 34" är lite väl smått för denna upplösning. 38" eller ännu hellre 40" hade varit perfekt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Detta hade varit den absoluta drömskärmen om de använde 1000 nits micro-LED panelen som den ursprungligen hade tänkt att ha.

Varför köpa skärm?
- Ingen överdriven "gamer design" till skillnad från vissa andra -ASUS/Acerskärmar
- LG Paneler har en högre grad quality control.
- 3840x1600. En mycket bättre vertikal upplösning som gör det bättre för surf, programmering och spelande. Skärmen täcker i princip hela periferiseendet. Detta är också en "4k" upplösning åtminstone vad gäller film i 2.4.1. Alla skärmar tog efter 16:9 istället för 16:10 förhållandet, som egentligen är för platt för mitt tycke. Ni som haft 1920x1200 eller 2560x1600 vet precis vad jag menar. Dessa 160 px gör verkligen skillnad, och märks direkt av när man läser saker på nätet eller programmerar (bidrar förstås även till en bättre spel och film upplevelse).
- G-Sync, 144Hz (eller 120Hz utan chroma subsampling)
- IPS
- 2300R är faktiskt inte en sån hög böjradie imo, den passar denna bredare 38".

Minus:
- Priset
- Ingen "sann" HDR

LTT Recension:
https://youtu.be/NgDykMvzoG8?t=305

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@FL3JM: Inte för att vara den som är den, men blir det inte "lite väl låg böjradie" med 2300R? Ju lägre siffra = desto mer böj och 2300R torde vara bland de minst böjda som finns att tillgå. Personligen är jag av åsikten att det ska vara en grymt aggressiv böj för just monitorer (och platt för TV).

Blev lite fundersam över det nu, jag menade att skärmen var för lite välvd, så det är väl korrekt att säga "lite väl hög böjradie" då? Jag vill helst ha samma radie som avståndet från nyllet till skärmen, men det är kanske lite väl böjt.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: tänkte samma! Jag gick till en Samsung C49RG90 med 1800R och hade gärna haft typ 1000-1200R

Permalänk
Medlem

La en order hos Inet, hoppas dom håller datumet någorlunda nu bara. Äre minsta lilla pixelfel är det väl bara nyttja ångerrätten och lämna tillbaka? För jag förmodar att pixelpolicyn är typ 3 pixlar oavsett om skärmen kostar 3 tusen eller 24 tusen.

Permalänk
Medlem

Finns i lager hos Inet nu.

Permalänk
Medlem

Acer Predator X38 P har dykt upp också. Verkar vara samma panel.

Permalänk
Medlem

@holter: Är det garanterar, LG är den enda tillverkaren av IPS paneler av just den storleken.

Permalänk
Medlem

Enligt tftcentral är det det.

"Nevertheless you can see that the X38 P will be using the same LG.Display Nano IPS panel as the competing LG 38GL950G model."

Permalänk
Medlem

Spännande, att fler hakar på just samma panel är ju kanske ett gott tecken.

Jag bytte min förhandsbokning till att köpa från Proshop för 21687:- i helgen, står att jag får skärmen mellan 6-11 december.
Är jävligt taggad.
Nu återstår bara att hitta nån smutt lösning med högtalare så man kan slösurfa på Youtube osv utan att dra på sig lurar, siktar på att köra två mindre högtalare på var sin sida bakom skärmen (borde finnas lite plats iom att den är krökt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Spännande, att fler hakar på just samma panel är ju kanske ett gott tecken.

Jag bytte min förhandsbokning till att köpa från Proshop för 21687:- i helgen, står att jag får skärmen mellan 6-11 december.
Är jävligt taggad.
Nu återstår bara att hitta nån smutt lösning med högtalare så man kan slösurfa på Youtube osv utan att dra på sig lurar, siktar på att köra två mindre högtalare på var sin sida bakom skärmen (borde finnas lite plats iom att den är krökt).

Kul! Lägg gärna upp lite intryck och bilder när du får den.

Permalänk
Medlem

Spännande, är väldigt intresserad av den skärmen. Hoppas på uppdateringar i tråden när du får den!

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Kul! Lägg gärna upp lite intryck och bilder när du får den.

Precis, tex är HDR på den så bra så att det spelar roll jämfört med en vanlig "SDR" skärm?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag har haft 38GL950G nu i ca en vecka (ifrån Inet). Bytte ifrån en Asus PG348Q. Jag tycker att 38GL950G är helt underbar att spela på. Färgerna är klara och fina, 144/175hz utan problem. Iofs inte så många nya spel som man kan få 175 fps på, med ett 2080ti. Får hoppas på att Nvidia släpper nya grafikkort till våren eller så.

Har man ~25k att lägga på en skärm kan jag rekommendera 38GL950G, helt klart den bästa skärmen jag har spelat på.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Kul att höra! Hur ligger du till i fps generellt? Har du några exempel att ge tro?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Facklan:

@Ragnarok: Kul att höra! Hur ligger du till i fps generellt? Har du några exempel att ge tro?

I Wow (bfa) så ligger det144fps mest hela tiden, i RDR2 så runt 70fps men inte med allt på max. GTA5 ~135fps med (vad jag tror iaf utan att kolla) allt på max.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

I Wow (bfa) så ligger det144fps mest hela tiden, i RDR2 så runt 70fps men inte med allt på max. GTA5 ~135fps med (vad jag tror iaf utan att kolla) allt på max.

Vilket frekvensspann stöder skärmen med G-Sync?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har haft 38GL950G nu i ca en vecka (ifrån Inet). Bytte ifrån en Asus PG348Q. Jag tycker att 38GL950G är helt underbar att spela på. Färgerna är klara och fina, 144/175hz utan problem. Iofs inte så många nya spel som man kan få 175 fps på, med ett 2080ti. Får hoppas på att Nvidia släpper nya grafikkort till våren eller så.

Har man ~25k att lägga på en skärm kan jag rekommendera 38GL950G, helt klart den bästa skärmen jag har spelat på.

Hade man inte tappat 500 pixlar på höjden hade jag nog också köpt en, men för jobbändamål känns det som det är mkt att tappa 25% av pixlarna vertikalt när man stackar fönster och så. Verkar vara en fin skärm i övrigt. Kul att du är nöjd hur som helst!

Permalänk
Medlem

Vill man ha G-sync , HDR och minst. säg 34", så blir startfältet snabbt väldigt litet.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Vill man ha G-sync , HDR och minst. säg 34", så blir startfältet snabbt väldigt litet.

Jo, sen är det väl idag lite mer oklart vad "GSync" egentligen är iom Nvidias stöd för Freesync/VRR numera. Hade det suttit en 4K panel i denna hade jag nog slagit till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, sen är det väl idag lite mer oklart vad "GSync" egentligen är iom Nvidias stöd för Freesync/VRR numera. Hade det suttit en 4K panel i denna hade jag nog slagit till.

Jag tänker på riktig G-Sync, dvs att skärmen är certifierad av Nvidia

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag tänker på riktig G-Sync, dvs att skärmen är certifierad av Nvidia

Fast även det är oklart, då det finns skärmar utan GSync som ändå är certifierade för att vara kompatibla med GSync. T.ex. den CG7 som jag nyss köpte hade GSync klistermärker överallt utan att ha GSync chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast även det är oklart, då det finns skärmar utan GSync som ändå är certifierade för att vara kompatibla med GSync. T.ex. den CG7 som jag nyss köpte hade GSync klistermärker överallt utan att ha GSync chippet.

OK, jag förtydligar med att jag vill ha en skärm med chipet, dvs G-sync eller G-sync Ultimate.
https://www.tftcentral.co.uk/articles/variable_refresh.htm#g-sync
Dvs som skärmen som vi diskuterar här i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Funderar också på LG 38GL950G.
Hade helst sett att @Laxpudding recenserar den, men han verkar ha fullt upp med andra skärmar.

Om man kör den i HDR och full färgrymd (ingen subsampling etc)...vilken frekvens klarar den då?
Är de fyra extra tum värda dubbelt pris jämfört med 34-tummaren?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Funderar också på LG 38GL950G.
Hade helst sett att @Laxpudding recenserar den, men han verkar ha fullt upp med andra skärmar.

Om man kör den i HDR och full färgrymd (ingen subsampling etc)...vilken frekvens klarar den då?
Är de fyra extra tum värda dubbelt pris jämfört med 34-tummaren?

Sitter i den båten nu.. överlag är jag sjukt nöjd med 38"'. Dem extra pixlarna gör sig riktigt bra och jag skulle inte tveka överhuvudtaget om det inte vore för priset. Mer än dubbla priset känns lite väl...å andra sidan är man entusiast och lär ha skärmen i bra många år. Men lgs 34" lever man ju nästan lika gott med, men bara nästan 😂.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag slog till häromdagen!

Köpte från Inet. De fick in 24 st. skärmar från början, sex st. kvar idag så det har gått åt några.

Permalänk
Medlem

Min skärm blev lite försenad men den ska anlända till utlämningsställe idag står det i Postnord-appen, så förhoppningsvis kan jag åtminstone packa upp den ikväll och göra snabb funktionskontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Min skärm blev lite försenad men den ska anlända till utlämningsställe idag står det i Postnord-appen, så förhoppningsvis kan jag åtminstone packa upp den ikväll och göra snabb funktionskontroll.

Du får gärna slänga upp lite bilder på monstret!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233