Regeringen: "Myndigheter kan placera trojaner i steget innan kryptering"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Jo detta är riktat, men när V anser att 50% av befolkningen är misstänkta https://youtu.be/rv0Dj37NcX4 så blir det ju massövervakning.
Det här är ju ett typiskt exempel på att detta verktyg inte ska finnas tillgängligt. När fel parti kommer till makten så kan dom sätta in övervakning till folk dom anser va misstänkta, fast det är byggt på vanföreställningar.

Nu är det där knappast ett reelt lagförslag.
Men även om så hade varit fallet så hade det ju varit lika problematiskt med husrannsakan av precis samma anledning i så fall. Ellerhur?
Är man mot riktade utredningsverktyg för att man sätter in dem i en dystopi så blir ju alla utredningsverktyg dåliga.

Innebär det i så fall att husrannsaken i så fall inte heller bör vara tillgängligt för polisen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nu är det där knappast ett reelt lagförslag.
Men även om så hade varit fallet så hade det ju varit lika problematiskt med husrannsakan av precis samma anledning i så fall. Ellerhur?
Är man mot riktade utredningsverktyg för att man sätter in dem i en dystopi så blir ju alla utredningsverktyg dåliga.

Innebär det i så fall att husrannsaken i så fall inte heller bör vara tillgängligt för polisen?

förhoppningsvis är det inte ett reelt lagförslag. Jag tänkte som exempel på hur fel personer kan utnyttja det. Och det är ju som du också säger att då kan ju allting utnyttjas.

Men om vi vänder på det. Då borde det va ok om regeringen kom med förslag om att installera kameror i allas bostäder för att lättare komma åt brottslingar som misstänkts för brott på minst 2år. Det är ju bara en dystopi som det kan utnyttjas och då blir det ett dåligt verktyg.
Vart går gränsen för att ha förtroende? Ge inte polisen mer verktyg än det som krävs för att sköta arbetet. Personerna som åker dit släpps ändå ut fort, och vi har ju inte mycket plats att låsa in folk, så i praktiken tror jag detta har minimalt med påverkan ute i samhället.

Och det känns inte kul att polisen kan avlyssna mig så lätt för att jag kanske ser ut som någon dom misstänker, och samtidigt ta del av hela mitt liv i princip samt kontakter och vad dom skriver till mig. Det känns olustigt.
Eller ta nån brud man dumpat och sen hon anklagar en för det ena och det andra, kan det ge skäl då för att läsa av hela ens liv för det utan att man vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad hjälper trojaner om vi inte har plats i fängelserna, en havererande rättsapparat samt att inte kunna lagföra terrorister och utvisa människor som anses som ett hot mot rikets säkerhet.

Man ökar inte Sveriges befolkning med 20% utan att se till att vi klarar av det. Och landet klarar ju såklart inte av det vilket vi ser, och då inför trojaner som detta t.ex som inte kommer göra någon skillnad.

Vänstern går inte lita på, dom säger en sak men handlar annat. Som Sjöstedt kommer fly landet nu efter han släppt fram regeringen han var emot.

Du får det att låta som att man över en dag fått in 20% av Sveriges befolkning in i landet när det i verkligheten tagit 20-25 år. Att vänstern inte går att lita på är lite överdrivet att tro. De går att lita på exakt lika mycket som högern. Problemet är att man inte har en majoritetsregering i landet och då tar det tid.

Att utvisa personer är inte heller så enkelt som du vill få det till. Först måste de lagföras sedan dömas.. dessutom ska personerna ifråga tas emot av landet de utvisas till. Vilket sällan sker. Vad hjälper trojaner undrar du? Förebyggande så kan det vara skillnaden mellan ett terrordåd och ett stoppat sådant.

Skrivet av anon190792:

förhoppningsvis är det inte ett reelt lagförslag. Jag tänkte som exempel på hur fel personer kan utnyttja det. Och det är ju som du också säger att då kan ju allting utnyttjas.

Men om vi vänder på det. Då borde det va ok om regeringen kom med förslag om att installera kameror i allas bostäder för att lättare komma åt brottslingar som misstänkts för brott på minst 2år. Det är ju bara en dystopi som det kan utnyttjas och då blir det ett dåligt verktyg.
Vart går gränsen för att ha förtroende? Ge inte polisen mer verktyg än det som krävs för att sköta arbetet. Personerna som åker dit släpps ändå ut fort, och vi har ju inte mycket plats att låsa in folk, så i praktiken tror jag detta har minimalt med påverkan ute i samhället.

Och det känns inte kul att polisen kan avlyssna mig så lätt för att jag kanske ser ut som någon dom misstänker, och samtidigt ta del av hela mitt liv i princip samt kontakter och vad dom skriver till mig. Det känns olustigt.
Eller ta nån brud man dumpat och sen hon anklagar en för det ena och det andra, kan det ge skäl då för att läsa av hela ens liv för det utan att man vet om det.

Det kan de redan. Med domstolsbeslut. Sedan verkar du fortfarande inte vilja förstå att polisen inte kan lyssna på dig så fort de vill.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

Sedan verkar du fortfarande inte vilja förstå att polisen inte kan lyssna på dig så fort de vill.

Hörru Nalle Puh, det behövs inte mycket för att hamna i misstankeregistret, det behövs bara en enda polis som tror saker pga okunskap rörande teknik. Jag personligen har blivit drabbad av både inkompetent polis och stadsnät. Så roligt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hörru Nalle Puh, det behövs inte mycket för att hamna i misstankeregistret, det behövs bara en enda polis som tror saker pga okunskap rörande teknik. Jag personligen har blivit drabbad av både inkompetent polis och stadsnät. Så roligt är det inte.

Att du finns med i misstankeregistret innebär fortfarande inte att hemliga tvångsmedel får användas mot dig - det är förvisso ett steg på vägen, men det krävs att förundersökning gällande grovt brott inletts och att skälig misstanke mot dig föreligger, *och* att en ansökan om sagda tvångsmedel görs av åklagare och sedan beslut om det fattas av domstol. Det är ett antal steg på vägen, där flera parter är inblandade, så att slentrianmässigt bli utsatt för hemliga tvångsmedel är inte direkt enkelt.

Kan inte direkt uttala mig om ditt specifika fall, men visst - myndigheten och dess anställda (det är ju bara Sveriges största myndighet) är inte ofelbara, om det nu skulle vara så enkelt som du får det att verka och du hamnat i misstankeregistret helt oförtjänt. Däremot tror jag inte direkt du har hela bilden om vad som krävs för att hamna i misstankeregistret - att bli skäligen misstänkt för brott på vilket mer än böter kan antas följa. Anekdotisk bevisföring (så som individuella upplevelser eller samlingstrådar på Flashback) är inte indikativt för hur ett system fungerar eller används i sin helhet.

Se Lag (1998:621) om misstankeregister. 13 § är dessutom ganska tydlig med att registret skall gallras ganska hårt - när FU läggs ned, åtal inte väcks, dom/strafföreläggande faller eller begäran om utlämning/överlämnande avslås eller bifalles skall ärendet ryka ur registret. Visst kan en del förundersökningar pågå under lång tid, men det är en resursfråga - det är inte gratis att ha hur många FU öppna som helst. Rättegångsbalk (1942:740) samt Förundersökningskungörelse (1947:948) tydliggör också att FU bör göras skyndsamt och för att undvika olägenhet för berörda parter.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Men om vi vänder på det. Då borde det va ok om regeringen kom med förslag om att installera kameror i allas bostäder för att lättare komma åt brottslingar som misstänkts för brott på minst 2år. Det är ju bara en dystopi som det kan utnyttjas och då blir det ett dåligt verktyg.

Japp. Det här är ett bra argument.
Om man vill kritisera massövervakning av ej misstänkta.
Helt klart. Går att tillämpas för exempelvis datalagringslagen.

Men det här verktyget polisen ska få tillgång till är ju inget verktyg för massövervakning. Dessa trojaner ska inte installeras hos alla.
Kanske har jag inte varit tillräckligt tydlig kring det här i tråden innan.
Men de riktade trojanerna handlar inte om massövervakning. Alls.

Vill man ha en liknelse som passar in för användandet av trojanerna så finns det en sådan faktiskt.
Om det efter domstolsbeslut är ok att använda riktade trojaner mot brottsmisstänkta på en viss nivå så borde det va ok om regeringen kom med förslag om att installera kameror efter domstolsbeslut mot brottsmisstänkta.
Och tänka sig. Det där har vi faktiskt redan. Sedan många år.

Ja, jag vet att det inte låter så skrämmande då längre. Det låter ju inte alls lika fel eller spooky. Det är väl det som är grejen. Det handlar inte om massövervakning så rädslan för massövervakning av ej misstänkta är faktiskt obefogad i det här sammanhanget.

Skrivet av anon190792:

Ge inte polisen mer verktyg än det som krävs för att sköta arbetet.

Ja det är väl just den delen man vill komma till rätta med. Det har tidigare inte funnits frizoner där polisen inte har fått utreda brott. Backar vi till 70talet, 80,talet, 90talet och även en del av 2000talet så har polisens verktyg för utredning kunnat kolla på alla ställen utan frizoner där man inte får utreda brott. Med krypteringen så har det däremot uppstått en sådan frizon. Det här verktyget är ju till för polisen ska kunna hänga med när samhället förändras. Och ja, samället har ju förändrats här.

Skrivet av anon190792:

Personerna som åker dit släpps ändå ut fort, och vi har ju inte mycket plats att låsa in folk, så i praktiken tror jag detta har minimalt med påverkan ute i samhället.

Jag vet ju inte hur mycket du har jobbat med uppföljning av verktygsbehoven för polisen. Men jag tänker mig att det här området bäst utreds av fackmän på området.

Skrivet av anon190792:

Och det känns inte kul att polisen kan avlyssna mig så lätt för att jag kanske ser ut som någon dom misstänker, och samtidigt ta del av hela mitt liv i princip samt kontakter och vad dom skriver till mig. Det känns olustigt.
Eller ta nån brud man dumpat och sen hon anklagar en för det ena och det andra, kan det ge skäl då för att läsa av hela ens liv för det utan att man vet om det.

Ja nä det är kanske inte så kul. Samma problematik gäller för husrannsakan, riktad telefonavlyssning, genomsökning av postgången, att placera mikrofoner i ditt hem och att polisen sätter GPS på ditt fordon.
Är man emot trojanen av ovan angiven anledning så gäller ju precis samma sak för de andra verktygen jag listat. Och då kommer frågan återigen upp. Vill du få bort alla de utredningsverktygen från polisen? Med förklaringen du givit ovan så ser det ju faktiskt ut precis så. Om du däremot inte tycker på det sättet så får du nog förtydliga varför trojanspaning vid brottsmisstanke och OK från domstol i varje fall skiljer sig åt mot de andra riktade spaningsverktygen. För det svara ju inte riktigt din orosbeskrivning ovan på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pettson88:

Däremot tror jag inte direkt du har hela bilden om vad som krävs för att hamna i misstankeregistret - att bli skäligen misstänkt för brott på vilket mer än böter kan antas följa.

...och VEM fanken har DET? Det finns spån överallt i samhället. Ja, det borde kunna funka bra men att bli utsatt för det, lämnar faktiskt spår. Att förringa kritik mot prövningar, är lågt. Eftersom du nämnde flashback så vet du att i mitt fall räckte det med att jag svarade sarkastiskt på ett inlägg som handlade om social engineering som i slutänden resulterade i att jag fick förklara för polis och it-forensiker vad PDT och Tor är för slags akronymer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hörru Nalle Puh, det behövs inte mycket för att hamna i misstankeregistret, det behövs bara en enda polis som tror saker pga okunskap rörande teknik. Jag personligen har blivit drabbad av både inkompetent polis och stadsnät. Så roligt är det inte.

Jag vill inte förringa det här med att även misstänkta som är oskyldiga kan hamna under utredning. Det är en rimlig frågeställning.

Men jag vill flika in med att det behövs godkännande från domstol i varje enskilt fall innan man får använda riktade spaningsverktyg. Det gäller för husrannsakan och telefonavlyssning. Och det gäller även för det här nya trojanverktyget.
Så att bli misstänkt innebär inte att det är fritt fram att använda riktade spaningsverktyg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och VEM fanken har DET? Det finns spån överallt i samhället. Ja, det borde kunna funka bra men att bli utsatt för det, lämnar faktiskt spår. Att förringa kritik mot prövningar, är lågt. Eftersom du nämnde flashback så vet du att i mitt fall räckte det med att jag svarade sarkastiskt på ett inlägg som handlade om social engineering som i slutänden resulterade i att jag fick förklara för polis och it-forensiker vad PDT och Tor är för slags akronymer.

Ja, tyvärr är väl ingen myndighet kanske förskonad från sådana som inte har kompetens eller lämplighet att utföra sitt uppdrag. Däremot är misstankeskalan bredare än vad många allmänhet har en bild av - från "kan misstänkas" till "tillräckligt för åtal" är det en ganska bra bit.

Med det sagt - det är långt ifrån omöjligt att bli oskyldigt misstänkt (inte minst i de lägre stegen på misstankeskalan), beroende på hur brott och följande utredning/förundersökning ser ut. Misstankarna mot sådana som inte är skyldiga brukar dock, i enlighet med nämnd lagstiftning, avskrivas så fort de inte längre är tillämpbara, så tidigt som möjligt i en utredning/förundersökning. Men återigen är det ett inte obetydligt steg därifrån upp till att bli skäligen misstänkt för brottslighet på vilket minst två års fängelse följer, och ännu ett steg därifrån till att en åklagare ska begära att ett hemligt tvångsmedel ska användas mot dig och att en domstol godkänner det. Vilket är vad tråden i grunden handlar om.

Kommer dock aldrig argumentera mot din rätt att begära omprövning eller överklagan av beslut, eller att uppenbart felaktiga rättsåtgärder eller tvångsmedel mot dig är ett misslyckande för den myndighet som utsatt dig för dessa. Sällan det är så enkelt, men jag säger inte att du varken har rätt eller fel då jag inte har ditt fall i sin helhet framför mig. Jag hoppas att du och berörda myndigheter löste situationen på så bra sätt som möjligt, och att samtliga inblandade förstod och tog ansvar för eventuella handlingar. Det är alltid tråkigt när myndigheter och allmänhet inte lyckas mötas på ett bra sätt, och jag ber om ursäkt att jag lät vass.

Skrivet av Söderbäck:

Jag vill inte förringa det här med att även misstänkta som är oskyldiga kan hamna under utredning. Det är en rimlig frågeställning.

Men jag vill flika in med att det behövs godkännande från domstol i varje enskilt fall innan man får använda riktade spaningsverktyg. Det gäller för husrannsakan och telefonavlyssning. Och det gäller även för det här nya trojanverktyget.
Så att bli misstänkt innebär inte att det är fritt fram att använda riktade spaningsverktyg.

Precis som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hörru Nalle Puh, det behövs inte mycket för att hamna i misstankeregistret, det behövs bara en enda polis som tror saker pga okunskap rörande teknik. Jag personligen har blivit drabbad av både inkompetent polis och stadsnät. Så roligt är det inte.

Nu krävs det lite mer än så för att man ska bli avlyssnad. Vad en polis tror i detta fallet är helt oväsentligt utan det väsentliga här är vad som kan bevisas. Sedan är det upp till domstol att göra beslutet.

Skrivet av hasenfrasen:

...och VEM fanken har DET? Det finns spån överallt i samhället. Ja, det borde kunna funka bra men att bli utsatt för det, lämnar faktiskt spår. Att förringa kritik mot prövningar, är lågt. Eftersom du nämnde flashback så vet du att i mitt fall räckte det med att jag svarade sarkastiskt på ett inlägg som handlade om social engineering som i slutänden resulterade i att jag fick förklara för polis och it-forensiker vad PDT och Tor är för slags akronymer.

Att ge sig in i den diskussion utan att ha läst på om ämnet är lika lågt. Problemet med din kritik är ett antal. Dels är det anekdotisk bevisföring och dels. så är din beskrivning av situationen ganska irrelevant. Allt du framhäver är att du hamnat under misstanke obefogat, vilket är självfallet inte okej, MEN det är inte relevant till diskussionen. Iallafall inte som du porträtterat det. Att du dessutom verkar stött på någon som hade mindre kunskap om teknologi händer. Framförallt med tanke på att många inom polisen inte vuxit upp eller haft intresse av teknologi. Det kan däremot inte tas som belägg för att denna lag kommer att missbrukas eller att den kan appliceras på vem som helst. För enstaka poliser är fortfarande inte de som tar beslutet om personen ifråga ska avlyssnas eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Därför behövs det ett starkt regelverk bakom hur detta ska gå till och hur man behandlar uppgifterna. Allt för att minimera chansen för missbruk så gott det går.

Det kommer att fungera så länge staten är "god", men får vi nån som Erdoğan eller värre så ligger lagarna för att skydda mot missbruk illa till. Då är enda effektiva hindret att massövervakningen tar stora resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det kommer att fungera så länge staten är "god", men får vi nån som Erdoğan eller värre så ligger lagarna för att skydda mot missbruk illa till. Då är enda effektiva hindret att massövervakningen tar stora resurser.

Självfallet.. men gäller det inte i stort sett alla former av regeringar och juridiska system? Jag menar... allt går att utnyttja om man verkligen vill det. Denna lag är inget undantag så därför måste man minimera chanserna för att detta ska ske. För kom ihåg.. Erdogan är folkvald och hans dikatoriskt-liknande makt är framröstat i, till synes, demokratiska val.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

För enstaka poliser är fortfarande inte de som tar beslutet om personen ifråga ska avlyssnas eller inte.

Då är det tur vi haft/har sådana kompetenta åklagare som Marianne Ny, Eva-Marie Persson, Christer van der Kwast och ännu högre befattningar som t.ex. Göran Lambertz. Obs, dettta är ironi och sarkasmer, inget annat.

Fall som t.ex. Geijeraffären, Da Costa, Qvick, Kapten Klänning, Egyptenavvisningarna och Assange gör iaf mig mörkrädd och har sått tvivel om ett oberoende rättsväsende och kalibrering av dess vågskålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Då är det tur vi haft/har sådana kompetenta åklagare som Marianne Ny, Eva-Marie Persson, Christer van der Kwast och ännu högre befattningar som t.ex. Göran Lambertz. Obs, dettta är ironi och sarkasmer, inget annat.

Fall som t.ex. Geijeraffären, Da Costa, Qvick, Kapten Klänning, Egyptenavvisningarna och Assange gör iaf mig mörkrädd och har sått tvivel om ett oberoende rättsväsende och kalibrering av dess vågskålar.

Vilken tur då att det är högsta domstolen som tar besluten? Åklagarna startar bara ärendet som sedan lämnas över till domstol som tar det absolut sista beslutet. För olaga avlyssning, husrannsakan etc. kommer att ogillas i domstol så i slutändan så brukar inte åklagaren starta en utredning utan att man har ett bra underlag. Det är bla. därför så många brott inte ens leder till en FÖ.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

Vilken tur då att det är högsta domstolen som tar besluten?

Var har du befunnit dig senaste 40 åren då du inte reagerar på de fall jag räknade upp? Fallen genererar rubriker än idag. Det finns fler, inte mindre uppseendeväckande, att lägga till. Domstolarna har bara att gå på vad åklagarna lägger fram - eller menar du att domstolar utför egna undersökningar och utredningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Var har du befunnit dig senaste 40 åren då du inte reagerar på de fall jag räknade upp? Fallen genererar rubriker än idag. Det finns fler, inte mindre uppseendeväckande, att lägga till. Domstolarna har bara att gå på vad åklagarna lägger fram - eller menar du att domstolar utför egna undersökningar och utredningar?

Jag menar att domstolar gör en bedömning. Ibland blir den fel men oftast rätt. Att du för fram ett par exempel på när det gått fel kommer inte att ändra på detta. Dessutom är inte alla relaterade till massövervakning eller ens domstolarnas fel i sig. Qvick erkände t.ex. en drös med mord. Ganska svårt att lasta domstolen för det. Att något genererar rubriker idag är inte så konstigt. För tusan varje år kommer det upp en ny rubrik om Palmemordet. Domstolar behandlar dessutom tusentals ärenden per år. En klar majoritet av dessa utan att media ens bryr sig däremot går ett fall fel. Ja då skrivs det rubriker och man får ett sken av att det är vanligare än det är. Framförallt när dina exempel sträcker sig över 50 år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Självfallet.. men gäller det inte i stort sett alla former av regeringar och juridiska system? Jag menar... allt går att utnyttja om man verkligen vill det. Denna lag är inget undantag så därför måste man minimera chanserna för att detta ska ske. För kom ihåg.. Erdogan är folkvald och hans dikatoriskt-liknande makt är framröstat i, till synes, demokratiska val.

Menar du egentligen "riskerna" eller tycker du det är något positivt?

Permalänk
Medlem

Den här lagen gör mig riktigt jävla mörkrädd. Att en sådan här lag skulle presenteras i Kina skulle jag inte blivit ett dugg förvånad över men i Sverige, helt jävla otroligt.

Skrivet av HoboCop:

Att tekniken har utvecklats enormt mycket gör bara att ordningsmakten måste hålla takten för att inte falla efter, något som bevisligen har skett redan.

Att tekniken har utvecklats gör alltså att moderna privata samtal inte får ske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Den här lagen gör mig riktigt jävla mörkrädd. Att en sådan här lag skulle presenteras i Kina skulle jag inte blivit ett dugg förvånad över men i Sverige, helt jävla otroligt.

Att tekniken har utvecklats gör alltså att moderna privata samtal inte får ske?

Många verkar missa att avlyssningen enbart ska kunna genomföras om personen misstänks för ett brott med minst 2 års straff i straffskalan, efter att det finns ett beslut på detta. Vi talar inte om massövervakning här.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av HoboCop:

Vi talar inte om massövervakning här.

Det är en konsekvens. Det är ingen slump att FAA sammanföll med FRA-lagen som resultat av Prop 2006/07:63. Att uppge "2 år" som begränsande faktor, smoke screen aka glidmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du läst vad Unicef skrivit? Läste du vad jag skrev?

Du pratar om kostnadseffektivitet, men de använder en plattform som är bra mycket dyrare än internationella banköverföringar eller kortbetalningar.

Webhallen omvandlar inte, de tar bara emot SEK – det är deras betaltjänstleverantör som omvandlar. Vid retur kan du t.ex. inte få Bitcoin tillbaka. Denna tjänst kostar pengar, du som konsument får stå för det.

Här vet jag inte vad du säger, jag eller någon annan har inga problem att öppna konton i andra valutor och skulle mycket väl kunna ha inkomster i dessa valutor som jag aldrig växlar.

P.S. Den officiella valutan i Venezuela, Chile och Iran går faktiskt att använda. Deras valutor är inte övergivna, Chile har inte ens hög inflation. Bitcoin kommer inte vara lika gångbart, du kan liksom inte betala med det i butikerna utan får vända dig till svarta marknaden. Iranier får t.ex. inte använda växlingstjänsterna för kryptovalutor ens, p.g.a. sanktionerna mot Iran.

https://www.coinpowernews.com/venezuelan-toddler-climbs-a-mou...
Enough said
Och visst kan du betala med Cryptovaluta i dessa länder (speciellt Venezuela)
https://www.youtube.com/watch?v=t1fFsKo3ozo

Sanktioner är just för att USA vill pressa alla länder för deras egna ändamål. Kolla hur Ryssland, China och även EU börjar bryta sig loss kopplingen mot USD. Som sagt många (speciellt i Sverige) lever i det gamla tänket och tror allt i media är sanning. Det är farlig när 1 land styr hela världen. Vi behöver en valuta som är globalt och ingen kan manipulera (tycker jag iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

https://www.coinpowernews.com/venezuelan-toddler-climbs-a-mou...
Enough said
Och visst kan du betala med Cryptovaluta i dessa länder (speciellt Venezuela)
https://www.youtube.com/watch?v=t1fFsKo3ozo

Sanktioner är just för att USA vill pressa alla länder för deras egna ändamål. Kolla hur Ryssland, China och även EU börjar bryta sig loss kopplingen mot USD. Som sagt många (speciellt i Sverige) lever i det gamla tänket och tror allt i media är sanning. Det är farlig när 1 land styr hela världen. Vi behöver en valuta som är globalt och ingen kan manipulera (tycker jag iaf).

Alla använder betalkort i Venezuela. De få ställen som tar krypto tar också kort.

PDVSA har kommit över Bitcoin och Ethereum, men problemet är att de inte kan använda dessa till något. Ingen handelsplattform är öppen för dem när det gäller dessa typer av innehav.

Du kommer som sagt inte undan sanktioner (eller riktiga valutor) för att du kör kryptovaluta. Det kostar också väldigt mycket att handla med kryptovaluta, kostnadseffektivt kan man inte riktigt kalla det. Det är absolut inga problem att manipulera handelsplatser och att du önskar att kryptovaluta är något det inte är eller kommer med konspirationsteorier och omotiverat kallar Sverige efter förändrar inte världen eller något du kan bygga några argument med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Att tekniken har utvecklats gör alltså att moderna privata samtal inte får ske?

Vänta lite nu, det har aldrig funnits möjlighet i så gott som något land överhuvudtaget att *totalt* undkomma allt vad rättssystem heter, så som många i integritetens namn förespråkar vara möjligt på ex. Internet eller över privata krypterade anslutningar/nätverk. Telefonsamtal, post, sms och så gott som hela ditt liv har alltid kunnat avlyssnas - men det krävs också ganska mycket rent juridiskt för att möjliggöra det. Något som i enlighet med lagstiftningen även fortsatt kommer vara fallet.

Att försvara ett totalt omöjliggörande (oaktat tekniskt eller juridiskt) av avlyssning känns extremt ohållbart, när det är och varit en del av så väl vårt som andra länders rättssystem över lång tid. Någon dag kanske det inte kommer behövas, och/eller andra lösningar finnas, men i dagsläget ser jag inte att det gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla använder betalkort i Venezuela. De få ställen som tar krypto tar också kort.

PDVSA har kommit över Bitcoin och Ethereum, men problemet är att de inte kan använda dessa till något. Ingen handelsplattform är öppen för dem när det gäller dessa typer av innehav.

Du kommer som sagt inte undan sanktioner (eller riktiga valutor) för att du kör kryptovaluta. Det kostar också väldigt mycket att handla med kryptovaluta, kostnadseffektivt kan man inte riktigt kalla det. Det är absolut inga problem att manipulera handelsplatser och att du önskar att kryptovaluta är något det inte är eller kommer med konspirationsteorier och omotiverat kallar Sverige efter förändrar inte världen eller något du kan bygga några argument med.

Förstår inte vad har kort med detta att göra? Crypto är nytt så det är klart de tar båda.

Visst kommer du undan sanktioner med BTC/ETH etc. Du har nog missat hela poängen. Bitcoin är decentraliserad av en anledning. Och nej det kostar inte mycket att handla med crypto om vi pratar om stora summor (mellan länder till ex). Försök skicka 100 miljoner till ett annat land genom en bank.
För små handel så är tekniken inte helt mogen även om det finns Lightning vilket börjar bli enklare och enklare. Finns även många andra lösningar med andra crypto men vill inte spinna vidare. Kan bara nämna Dash som kostar i princip inget att handla med för små belopp.

Sen vet jag inte vad du pratar om i det sista delen. Det är ingen konspirationsteori att Ryssland nu ska överge USD, samma sak men Iran. USA har i princip fuckat upp hela mellan östern och nu även Venezuela för de vill ha olja.

Och vad har du för argument att hålla kvar en antik system som manipuleras av de rika och köpkraften minskar för oss som jobbar?
Finns många sidor om du googlar på det så ingen konspirationsteori: Helt vidrigt hur USA printar ut pengar och gör folk fattigare daligen
https://www.thetrumpet.com/3237-why-the-us-dollar-constantly-...
https://www.thebalance.com/what-is-the-value-of-a-dollar-toda...

Kolla hur pengar printas:
https://www.usdebtclock.org/

Hela argumentet med en Bitcoin som en global valuta är: OPEN. BORDERLESS. DECENTRALIZED. CENSORSHIP-RESISTANT
Lyssna lite på Andreas så kanske du förstår lite mer om varför så många som jag är helt frälsta på ideén med Bitcoin (eller något som uppfyller vad Bitcoin står för).
https://www.youtube.com/user/aantonop/videos

Permalänk
Medlem

@reza666: Handelsplatser är inte fria från sanktioner och problemet med US dollar är att den är övervärderad, inte att det finns för mycket i cirkulation.

Det du kanske måste förstå är att du inte lyfter fram några bra exempel som får oss att förstå din syn. Även med hyperinflation är Venezuelansk bolívar mer gångbart än någon kryptovaluta för fattig som rik i Venezuela. Så det du skrivit runt det har inte haft någon uppenbar poäng eftersom jag inte kunnat se något sakligt argument i dem.

Det hela är inte heller något som har med tråden att göra. Du kan inte gå in i en tråd som inte har med ämnet att göra och tro att du får några anhängare av att i princip skriva att folk måste lära sig att se på världen som du gör, och där du låter som en sektanhängare samt slänger ut dig massor olika teorier om olika aktörers motivationer. Det är detta jag menar med konspirationsteorier inte vad du själv läser in där, men det är inget att fortsätta diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är en konsekvens. Det är ingen slump att FAA sammanföll med FRA-lagen som resultat av Prop 2006/07:63. Att uppge "2 år" som begränsande faktor, smoke screen aka glidmedel.

Nej det är inte en konsekvens. Spelar ingen roll hur mycket du upprepar dig själv. Du verkar dessutom, väldigt lägligt, ignorera att det fortfarande krävs domstolsbeslut för detta. Med andra ord. Att det kräver 2 år på straffskalan är bara en av de kriterium som behövs för att man ska kunna övervaka någon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

Spelar ingen roll hur mycket du upprepar dig själv.

Ditto. Noterar att du inte heller kommenterar de händelser jag nämnde - då rättsväsendet felade å det grövsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ditto. Noterar att du inte heller kommenterar de händelser jag nämnde - då rättsväsendet felade å det grövsta.

Gjorde jag väl? Jag påpekade det spann som skiljde dem åt och dessutom kommenterade på det faktum att man inte läser om alla fall som går rätt väg utan bara de som går rätt. Dessutom så nämnde jag t.ex. Qvick som erkände brott han inte gjort. Så ibland hjälper det att läsa ens kommentarer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@reza666: Handelsplatser är inte fria från sanktioner och problemet med US dollar är att den är övervärderad, inte att det finns för mycket i cirkulation.

Det du kanske måste förstå är att du inte lyfter fram några bra exempel som får oss att förstå din syn. Även med hyperinflation är Venezuelansk bolívar mer gångbart än någon kryptovaluta för fattig som rik i Venezuela. Så det du skrivit runt det har inte haft någon uppenbar poäng eftersom jag inte kunnat se något sakligt argument i dem.

Det hela är inte heller något som har med tråden att göra. Du kan inte gå in i en tråd som inte har med ämnet att göra och tro att du får några anhängare av att i princip skriva att folk måste lära sig att se på världen som du gör, och där du låter som en sektanhängare samt slänger ut dig massor olika teorier om olika aktörers motivationer. Det är detta jag menar med konspirationsteorier inte vad du själv läser in där, men det är inget att fortsätta diskutera.

eh nähä bara googla, hur svårt kan det vara!
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/fed-repo-inje...
https://seekingalpha.com/article/4293900-qe4-begins-fed-print...

Jag sa allt som är värt och säga: OPEN. BORDERLESS. DECENTRALIZED. CENSORSHIP-RESISTANT
Om du inte förstår vad dessa saker innebär eller vad som är så värdefullt med det så tycker jag du ska läsa på och kolla på Andreas som dessutom skrivit flera böcker om ämnet.
Du låter tyvärr som en hjärntvättat person som du själv säger har gått i en sekt och tycker allt utanför bankens värld är konspiration. Jag behöver inga "anhängare". Alla får tro vad de vill. Jag säger fakta. Du har inte gett en enda argument mot mina poäng och källor.
Att du inte ens fattar att det printas pengar som monopol spel säger att du har lite koll på vad som händer utanför bubblan.
Och visst vi släpper det

Förresten det tog ca 100 år innan papper's pengar tog fart, ca 20 år för kreditkort innan folk började använda det på allvar så låt oss se var vi är om typ 5-10 år.
Som sagt allt börjar med att lära sig och kunskap. Där är Frankrike framme och lär barnen Bitcoins roll i ekonomin!
https://cointelegraph.com/news/french-high-school-students-wi...
According to the ministry’s outline, students will be required to compare Bitcoin with fiat currencies, which will eventually lead to basic knowledge about Bitcoin, cryptocurrencies and their role in the traditional financial world.

France and Bitcoin adoption
France is seeing a surge in cryptocurrency adoption with the French crypto startup Keplerk relaunching its service at the beginning of October to accept BTC payments in over 5,200 tobacco shops in France.

In late September, over 25,000 points-of-sale of 30 French retailers including sportswear giant Decathlon and cosmetics store Sephora announced that they will start accepting Bitcoin payments by early 2020.

Permalänk
Medlem

@reza666: Du har inte gett några auktoritativa källor, ändå fortsätter du med spåret att alla måste ha din uppfattning om saken och att alla som inte ser på ämnet som du inte besitter kunskapen... Jag har bara nämnt hur det ser ut idag, och då ser det inte lika bra ut som du vill beskriva det. Hade du skrivit betydligt mer sakliga inlägg hade jag inte bitit. Du får använda hur praktiska eller opraktiska innehav du vill, det har jag ingen åsikt om. Det är bara sak och källkritik jag försökt komma med, men nu handlar det inte om ämnet längre. Tänk ändå på att alla som inte är frälsta inte är dumma i huvudet som inte förstått kryptovalutor. US-dollar är de facto övervärderad.