Regeringen: "Myndigheter kan placera trojaner i steget innan kryptering"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

Gjorde jag väl?

Har du någon åsikt i ämnet att man funderar på att utöka straffet för grovt upphovsrättsbrott och grovt varumärkesbrott till 6 år? För att komma till någon slutsats har man då möjlighet till tvångsmedel för att utröna om så är fallet - för det vet man ju inte i förväg. Om det inte är grovt så sitter staten på en ansenlig "slask" som är fri att nyttja för annat. Creepy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du någon åsikt i ämnet att man funderar på att utöka straffet för grovt upphovsrättsbrott och grovt varumärkesbrott till 6 år? För att komma till någon slutsats har man då möjlighet till tvångsmedel för att utröna om så är fallet - för det vet man ju inte i förväg. Om det inte är grovt så sitter staten på en ansenlig "slask" som är fri att nyttja för annat. Creepy.

HÖGST 6 år. 6 månader som lägst. En straffskala innebär ett spann, att du använder enbart det högsta möjliga straffet i skalan är bara löjligt - då det är det lägsta möjliga föreskrivna straffet som är relevant för användning av ex. hemliga tvångsmedel.

OM SOU 2018:6 (då förslaget är på remiss innebär det att vi inte står inför ett införande av detta i lag inom en snar framtid) går igenom innebär straffskalan då att hemlig övervakning av trafik får göras (kräver ett minimistraff på 6 mån fängelse), men *inte* hemlig avlyssning, då detta fortfarande kräver ett minimistraff på 2 års fängelse - något som inte kommer bli fallet även om ovan nämnda förslag utan någon förändring skulle införas i lag.

Lawline har mer information om skillnaderna mellan övervakning (HÖK) och avlyssning, och lagtexten som gäller dessa finns att läsa på Riksdagens hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du någon åsikt i ämnet att man funderar på att utöka straffet för grovt upphovsrättsbrott och grovt varumärkesbrott till 6 år? För att komma till någon slutsats har man då möjlighet till tvångsmedel för att utröna om så är fallet - för det vet man ju inte i förväg. Om det inte är grovt så sitter staten på en ansenlig "slask" som är fri att nyttja för annat. Creepy.

Så du väljer alltså att byta ämne när din halmgubbe inte gick hem? Och som @Pettson88 redan nämnt. Det är minimistraffet som är relevant här. Inte vad som är maxstraffet så även där har du fel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid

Det är läskigt att man inte ens försöker streta emot det minsta lilla när det gäller avkall på integritet och privatliv. Jag avslutar denna diskussion och fortsätter istället att förse Kina, Hongkong, Iran och Turkiet med internet via min Tor exit nod (via VPN så att inte stadsnätet kopplar bort min anslutning - igen).

Permalänk
Medlem

@Pettson88: Tänk på att en förundersökning om upphovsrättsbrott inte kan inledas utan upphovsmannens anmälan och att upphovsrättsbrott inte landar på sex månaders fängelse i de normala fallen, alltså där folk t.ex. åkt dit för att ha drivit torrentsidor om vi undantar TPB. Polisen har ingen praxis att samla in bevis och sen förmå upphovsrättsägaren att anmäla, så bara det som anmäls går till eventuellt åtal. Meningen med dessa lagar är att samla in bevis för det tillståndet gäller, inte leta pirater eller för att döma folk till samhällstjänst för upphovsrättsbrott och andra brott. Det som inte tillståndet gäller förstörs/raderas!

Permalänk
Medlem

@Petterk: Exakt, allmänt åtal kontra enskilt åtal. Precis som du nämner finns dock givetvis undantagsfall där det anses vara av vikt för samhället att driva ett allmänt åtal, men det är en *väldigt* lång koppling från detta. Den här lagstiftningen är de jure omöjlig att använda för att jaga fildelare eller för den delen meningsmotståndare, om vi inte pratar rent extrema fall - undantag, och inte regel.

@hasenfrasen: Nej, det är läskigt att en del kan försvara lagöverträdelser med att det är en del av deras integritet eller privatliv. (Nu vänder jag mest på steken, sanningen är att jag anser att det är en gråzon - men för att ge perspektiv vill jag vända på det.)

Som är nämnt några tusen gånger tidigare i tråden: DET. HÄR. GÄLLER. INTE. MASSÖVERVAKNING.
Att brottsmisstänkta (som lagstiftningen gäller, för förhållandevis grov brottslighet) ska kunna åtnjuta "integritet" och "privatliv" till den grad att deras brott blir i praktiken omöjliga att lagföra dem för anser jag helt befängt. De ska inte förlora alla sina rättigheter, men samtidigt måste rättssamhället ges möjligheter att lagföra brottslingar. Även på Internet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pettson88: Är inte ens det som är skillnaden riktigt. Upphovsrättsbrott faller under allmänt åtal, men bara om målsägande anger brottet till åtal eller åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Känner inte till något fall där det gått till åtal utan en målsägande upphovsman inblandad. I alla fall kommer en anmälan av någon som inte är upphovsmannen eller faktiskt företräder upphovsmannen leda till att anmälan läggs ner. Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten letar inte och kommer inte ha resurser att leta efter fildelare att åtala där utfallet är dagsböter och industrin själv har inte satt dit någon fildelare med hjälp av den s.k. Ipred-lagen, så vitt jag vet har inget fall gått till rätten. Sen att de får ut något med hjälp av det Ipred införde är för att operatörerna sparar på uppgifter i andra syften än de som krävs av LEK.

Om förändringarna blir verklighet i URL, vem ska då dömas för grovt upphovsrättsbrott när det tidigare längsta straffet varit 12 månaders fängelse, och det längsta någon faktiskt varit fängslad är 9 månader.

Oavsett vilket får hemlig avlyssning och avläsning inte användas för att samla in bevis som skulle leda till dagsböter och ska hålla sig till det som tillståndet avser. Även om förslagen i SOU 2018:6 blir verklighet är det tveksamt till om det går att döma kommersiella pirater till flera års fängelse, och brottet föreskriver som du tidigare sa inte minst två års fängelse även om förslagna förändringarna kommer till och de kan då inte använda framtida hemlig dataavläsning mot dessa.

Idag stäms inte ens Svenssons som fildelar, eventuella framtida ändringar kommer knappast göra det möjligt att åtala dessa för upphovsrättsbrott och döma till dagsböter heller. Alla som sysslar med stor kommersiell verksamhet kan de nog döma för bokföringsbrott, skattebrott o.s.v. istället om de vill straffa dessa. Det är som sagt inte ens lagarna som kränker fildelarnas integritet när det handlar om utlämnande i civilrättsliga ärenden, det är operatörerna. Där kan ofta konsumenten också göra ett val! Valet heter inte bara Bahnhof heller.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ah, helt rätt - my bad. Sen kan givetvis civilrättslig process drivas (så som gjorts i en del tidigare upphovsrättsfall, inte minst TPB) med grund i förlorade intäkter, ex., utöver den straffrättsliga processen.

Och jag må låta som en storebror-förespråkare, men upphovsrättsmaffian har jag inte mycket till övers för. Med tanke på hur dennas tillvägagångssätt (med operatörer som medskyldiga) äventyrar vår rättssäkerhet hoppas jag att systemet stärks för att förhindra sådant, oaktat om man inriktar sig på att tillrättavisa operatörer eller lobbyorganisationerna. Personligen hade jag gärna sett att den senare fått tvätta byk först och främst. Men det handlar ju inte lagen i sig om, som vi diskuterat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Petterk: Du har knappast kommit med ett enda fakta själv. Du kan googla och se hur kongressen i USA börjar säga Bitcoin är en riktig valuta. Ändå sticker du ner huvudet i sanden. Finns överflödigt med fakta om man lägger ett par sekunder att söka.
USD och alla valutor som hänger på det minskar kontinuerligt i värde. Vill man blunda så finns det inget jag kan göra åt det.
" Jag har bara nämnt hur det ser ut idag,"
Nää snarare hur du väljer att se på det utan att läsa på. Men visst det är ditt val. Jag bara försöker sprida kunskap och fakta.
"Det är bara sak och källkritik jag försökt komma med,"
Allt jag länkade är fakta! Eller vad är det som inte stämmer exakt? Att barnen ska lära sig? Att antalet affärer ökar kontinuerlig? Att microsoft lägger in stöd för ETH i sin sdk för utveckling....
Men men vi kan släppa det

Permalänk
Medlem

@reza666: Du spårar och diskuterar inte vad jag faktiskt sagt och fortsätter med att försöka förminska. US-dollar är de facto övervärderad och det är det stora problemet med valutan om man inte är USA. Att den är övervärderad kommer du se i både akademin och finansvärlden.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Du backar inte vad du säger med fakta och förminskar ett globalt fenomen som sprider sig snabbare än Internet / Email / TV.
Kolla detta, ganska kul faktist https://www.youtube.com/watch?v=XG7v4XFL7mc

Kolla även dett, påminner om något? (man var lika skeptiskt till Internet och sa i princip samma sak som man säger om Bitcoin idag)
https://www.youtube.com/watch?v=4Gx-o70q6s8
Lyssna vad de säger om Internet och email och löjlar sig....det är från 1994
https://www.youtube.com/watch?v=95-yZ-31j9A

Men som sagt poängen med Bitcoin är att ingen kan stoppa det. Jag behöver inte stå till svars vem jag skickar till varför. Det är styrkan med ett decentraliserad valuta. Vi i väst har det så bra att vi aldrig behövt tänka på detta så länge vi sköter oss inom ramen av vad banken och regeringen bestämt åt oss. Men jag har vid flera tillfälle blivit behandlad som kriminell när jag velat ta ut och sätta in MINA pengar (inte ens stora summor). Banken är idag precis som mafia på gamla tiden (i min vy). Deras lilla bubbla kommer att popa när folk inser att de inte behöver gå genom en bank för att få sin lön eller betala (du är din egen bank och det är kraftfullt). Det kommer flera lösningar för det som detta: https://www.bitwage.com/

Jag säger inte att Bitcoin kommer att vara det som blir standard i framtiden men just nu har det störst chans. Det har flest utvecklare och det byggs enormt mycket infra kring det. Idag är det ett par % i världen som använder crypto precis som det var med Internet men plötsligt så händer det (eller så hoppas jag på det). Inget är garanterat men jag och många andra vill har finansiellt frihet vilket inte längre existerar när man har med banker att göra.

ps. Jag brinner för ämnet så jag kan ge många många argument och varför crypto generellt är så så mycket mer överlägset föråldrat bank sysmtem. Och få har jag inte ens börjat med ETH som har hela DeFi och smart contract bakom sig med över 200 största företag och även banker.
Kolla vilka företag som ingår i Etherium alliance (andra största crypto): https://entethalliance.org/members/

Permalänk
Medlem

@reza666 (och @Petterk, mata inte trollet): Lägg ner nu, det där hör inte hit. Vill du pusha kryptovalutor får du starta en egen tråd eller svara i någon av de trådar som faktiskt rör ämnet.

Visa signatur
Permalänk

Dom här som antyder att dessa verktyg används mot brottslingar och kriminellt brottsligt beteende, ni måste vara väldigt naiva. För i snutens ögon, är alla skyldiga, eller rättare sagt, ideras synsätt, alla är möjliga kriminella, och deras jobb är att hitta dom som är det, och fria dom som inte är det? Men en sådan syn på människor, samhället, och sån cynisk uppfattning om gemene man, så tror ni verkligen att det stannar vid brottslingar, snuten använder Facebook och Twitter dagligen bara för att spionera på sina misstänkta, vi ger ju allt gratis till dom, så dom behöver knappt anstränga sig?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Men som sagt poängen med Bitcoin är att ingen kan stoppa det. Jag behöver inte stå till svars vem jag skickar till varför. Det är styrkan med ett decentraliserad valuta.

Kvalificerat struntprat.
Om ett land bestämmer sig för att reglera Bitcoin (eller annan valfri kryptovaluta) så kan de göra det. Skulle ett land kriminalisera Bitcoin blir det plötsligt mycket svårare och riskablare att använda den till någonting i det landet. Om de sätter upp regler för hur man får hantera Bitcoin så kan de göra det precis lika lätt som för andra valutor.

Än så länge kan du använda Bitcoin tämligen obehindrat, men det är för att än så länge så är Bitcoin så pass oviktigt att myndigheter och regeringar inte brytt sig om Bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Dom här som antyder att dessa verktyg används mot brottslingar och kriminellt brottsligt beteende, ni måste vara väldigt naiva. För i snutens ögon, är alla skyldiga, eller rättare sagt, ideras synsätt, alla är möjliga kriminella, och deras jobb är att hitta dom som är det, och fria dom som inte är det? Men en sådan syn på människor, samhället, och sån cynisk uppfattning om gemene man, så tror ni verkligen att det stannar vid brottslingar, snuten använder Facebook och Twitter dagligen bara för att spionera på sina misstänkta, vi ger ju allt gratis till dom, så dom behöver knappt anstränga sig?

Det var ju ett påstående. Säg mig.. hur många "snutar" känner du? Sedan verkar du dela missförståndet här (med en drös andra personer) om att polisen är den som bestämmer vem ska bevakas och inte domstolarna. Vilket är direkt felaktigt eftersom det behövs ett domstolsbeslut för att få avlyssna någon. Inte heller är det klart om Polisväsendet i sig har tillgång till denna avlyssning eller om det sker vid specifika rotlar eller divisioner.. om ens hos polisen alls. Så innan du börjar misstänkliggöra poliser och kalla folk naiva samt "måla fan på väggen" så kanske du borde ta och läsa på lite?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

Inte heller är det klart om Polisväsendet i sig har tillgång till denna avlyssning eller om det sker vid specifika rotlar eller divisioner.. om ens hos polisen alls. Så innan du börjar misstänkliggöra poliser och kalla folk naiva samt "måla fan på väggen" så kanske du borde ta och läsa på lite?

FUD! Det här börjar likna kafka-robot à la Ryssland eller Kina. Polisanmälan görs, av vem som helst. Polis utreder. Åklagare leder utredning och fattar beslut grundat på polisens utredningar. Åklagare kontaktar domstol för eventuella tvångsåtgärder - allt grundat på polisutredningar gjorda av poliser. Säpo är en del av polisen. Förstå hur trålning kan nyttjas/utnyttjas/missbrukas. Benjamin Franklin uttryckte ett par bevingade meningar om säkerhet och frihet...

Läs på själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Dom här som antyder att dessa verktyg används mot brottslingar och kriminellt brottsligt beteende, ni måste vara väldigt naiva. För i snutens ögon, är alla skyldiga, eller rättare sagt, ideras synsätt, alla är möjliga kriminella, och deras jobb är att hitta dom som är det, och fria dom som inte är det? Men en sådan syn på människor, samhället, och sån cynisk uppfattning om gemene man, så tror ni verkligen att det stannar vid brottslingar, snuten använder Facebook och Twitter dagligen bara för att spionera på sina misstänkta, vi ger ju allt gratis till dom, så dom behöver knappt anstränga sig?

Skrivet av hasenfrasen:

FUD! Det här börjar likna kafka-robot à la Ryssland eller Kina. Polisanmälan görs, av vem som helst. Polis utreder. Åklagare leder utredning och fattar beslut grundat på polisens utredningar. Åklagare kontaktar domstol för eventuella tvångsåtgärder - allt grundat på polisutredningar gjorda av poliser. Säpo är en del av polisen. Förstå hur trålning kan nyttjas/utnyttjas/missbrukas. Benjamin Franklin uttryckte ett par bevingade meningar om säkerhet och frihet...

Läs på själv.

Det känns som att er insikt i hur rättssystemet, med Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Sveriges domstolar och Kriminalvården som primära aktörer, är tämligen begränsad. Ni verkar tro att dessa myndigheter sitter i knät på varandra - så är helt enkelt inte fallet. Rekommenderar att faktiskt sätta er ner, förutsättningslöst, och prata med någon/några som arbetar på myndigheterna och lära er mer om deras arbete.

Visst finns fall där respektive myndighet, separat eller i samförstånd mellan anställda, misskött sitt arbete, men övergripande är dessa tämligen fristående. Många är fallen där polis gripit och åklagare (och/eller domstol vid häktning) inte beslutat om anhållande/häktning trots att enskild polis och/eller myndigheten som helhet hade sett detta som önskvärt. Ett tvångsmedel som nämnt i remissen måste gå igenom flera av dessa instanser (hur denna beslutsväg ser ut i praktiken har redogjorts för tidigare i tråden) för att både beslutas om och genomföras, det är inget som bara "råkar" göras.

Ett aktuellt exempel på tämligen grov brottslighet, även där är det på gott och ont hårda misstankekrav för att kunna anhålla och häkta. Sverige börjar helt enkelt inte likna Ryssland eller Kina, inte i närheten.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pettson88:

måste sättas i perspektiv till systemet som helhet.

Det här med goda intentioner utmynnar inte alltid i bra resultat. Kan något missbrukas...

Även de med daglig professionell insyn i ämnet oroar sig. Tänkvärt @ https://www.dagensjuridik.se/debatt/aklagarna-vill-anvanda-he...

Mina förhavanden på flashback är mc- och datorsupport och intresse för det som media normalt inte vågar/kan/vägrar ta upp - i alla typer av ämnen - med en ofiltrerad vinkling.

Permalänk
Medlem

Gängkriminella idag. Du imorgon.

MARK MY WORDS!!!

The road to hell is paved with good intentions.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Åklagarmyndigheten är inte lagstiftare. Deras begäran kan heller inte ha någon inverkan på förslaget tråden handlar om, de kommer inte börja om processen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det här med goda intentioner utmynnar inte alltid i bra resultat. Kan något missbrukas...

Även de med daglig professionell insyn i ämnet oroar sig. Tänkvärt @ https://www.dagensjuridik.se/debatt/aklagarna-vill-anvanda-he...

Mina förhavanden på flashback är mc- och datorsupport och intresse för det som media normalt inte vågar/kan/vägrar ta upp - i alla typer av ämnen - med en ofiltrerad vinkling.

Det jag menar är att *allt* kan missbrukas och/eller brytas mot. Det innebär inte att systemen som kan missbrukas måste tas bort eller rivas upp från grunden. (I så fall hade vi exempelvis inte haft ett välfärdssystem, eller egentligen ett samhälle att tala om överhuvudtaget.)

Perspektiv är bra, sen gäller det att komma ihåg att brottmålsadvokater rent generellt tjänar pengar på vag bevisning. Desto mer komplicerade fall, ju längre tid fall tar, desto fler arbetstimmar. Jag hyser också viss skepsis. Och jag antar att vi alla färgas av våra egna åsikter i frågan (om vi skalar bort mycket av det andra kommer vi till det i slutändan) - debattinlägg som det du länkade är ju lite till för just det, att uttrycka åsikter. Det finns förresten skilda åsikter om hur Polismyndigheten fungerar och bör arbeta även inom myndigheten, exempelvis.

Jag personligen anser att ett starkt rättssystem är en viktig grund i ett modernt samhälle, och att digitala nätverk (oavsett Internet eller mer slutna/dolda sådana) ska vara någon slags vilda västern där brottslighet är helt okej känns i mina ögon helt absurt. Sen är jag också inställd på att det ska finnas proportionalitet och rimlighet - därför kommer jag uttrycka mig kritiskt mot ex. upphovsrättskampen som den i dagsläget förs, men samtidigt försvara att grövre brott (2+ års fängelse som minimipåföljd är att anse som förhållandevis grovt) bör beivras även i digitala miljöer.

Flashback anser jag vara en av Internets baksidor, då det exemplifierar bland annat det problem jag nämner ovan. Säger inte att det inte finns fördelar med en väldigt öppen kommunikation, men en ofiltrerad anarki (även vad gäller information och informationsflöde) kan rasera mycket för många, på många sätt. Sociala medier och Internetforum används inte sällan för att hänga ut personer/företag/myndigheter och starta drev mot dessa på lösa grunder. Instagram-målet är ett gammalt men tydligt exempel. Nu rör vi oss dock ifrån kärnämnet, då detta inte omfattas av remissen.

En wall of text senare... agree to disagree, känner jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Många verkar missa att avlyssningen enbart ska kunna genomföras om personen misstänks för ett brott med minst 2 års straff i straffskalan, efter att det finns ett beslut på detta. Vi talar inte om massövervakning här.

Skrivet av Pettson88:

Vänta lite nu, det har aldrig funnits möjlighet i så gott som något land överhuvudtaget att *totalt* undkomma allt vad rättssystem heter, så som många i integritetens namn förespråkar vara möjligt på ex. Internet eller över privata krypterade anslutningar/nätverk. Telefonsamtal, post, sms och så gott som hela ditt liv har alltid kunnat avlyssnas - men det krävs också ganska mycket rent juridiskt för att möjliggöra det. Något som i enlighet med lagstiftningen även fortsatt kommer vara fallet.

Att försvara ett totalt omöjliggörande (oaktat tekniskt eller juridiskt) av avlyssning känns extremt ohållbart, när det är och varit en del av så väl vårt som andra länders rättssystem över lång tid. Någon dag kanske det inte kommer behövas, och/eller andra lösningar finnas, men i dagsläget ser jag inte att det gör det.

Skillnaden här är att i dagens samhälle har vi kontakt med varandra mycket mer än tidigare. Förut kunde vi bara ha privata samtal med människor vi hade i närheten. Är vi misstänkta för brott kan polisen sätta in spaning, vilket jag tycker är helt rimligt då det resursmässigt kräver en riktig motivering. Jag tycker att det är helt galet att installera trojaner i VPN på samtliga medborgares mest viktiga och mest privata enhet. Bara för att tekniken möjliggör att utöka sätten att spana på medborgare innebär det inte att tekniken inte ska möjliggöra medborgares rättigheter att ha privata kontakter. Att staten ska ha rätten till full insyn på alla medborgare är något jag bara trodde kunde vara aktuellt i Kina och Ryssland.

Att det inte handlar om massövervakning är inte en trygghet för hur denna övervakningsteknik kommer användas. Tidigare, som sagt, behövde polisen avsätta reella resurser för övervakning och det innebär att den absoluta majoriteten av medborgare fortfarande har personlig integritet kvar.

Allt du behöver med denna nya lag och teknik är att en snubbe skriver på ett papper men i praktiken innebär det att det räcker med enbart att en okänd människa trycker på en knapp och de har tillgång till vems som helst mest privata sfär. Möjligheten till missbruk är helt ofantlig och inte över huvud taget rimlig sett till integritetskränkningen för samtliga medborgare.

Förutom flera andra farliga risker med denna trojanteknik vill jag nämna detta:

Skrivet av Leif GW Persson:

Föreställningarna om dom här gruppernas samhällsfarlighet och den kriminalpolitiska vikten av att satsa stora resurser på dom, är inte riktigt grundade i realitet. Dom är överdrivna. Man borde ta itu med våldtäkter och vanliga misshandelsfall där människor kan bli slagna sönder och samman. De har en omfattning som närmast är gigantisk i jämförelse med det här lite mer organiserade inslaget.

Dom här grupperna fungerar närmast som en polisiär kukförlängare. Man kan ligga och spana och man kan jobba under täckmantel och sånt. Det kan hålla på i åratal och blir en i det närmaste sekterisk verksamhet.

Som i USA kommer denna lag till en början handla om grov brottslighet men när tekniken mognat och politiker vant sig vid möjligheterna den gett kommer tekniken nyttjas till alla möjliga andra brott.

Den här lagen är helt åt helvette.

Permalänk
Medlem

@hypermode: Och en till sak, att den här lagen införs är inte något brottslingar kommer låtsas att de inte vet om. Så vad har du åstadkommit då? Jo att brottslingar använder andra sätt att kommunicera och att du kränkt precis alla medborgares integritetsrättigheter.

Permalänk
Medlem

@hypermode: Var har du läst ett förslag på att alla svenskars enheter ska ha spionprogramvara installerade? Det är för övrigt betydligt mer resurskrävande än du tror med avläsning och avlyssning, sånt som inte är relevant till tillståndet ska förstöras i princip omgående och någon måste gå igenom allt material manuellt. Fysisk tillgång kommer krävas i många fall också och någon som normalt jobbar med trafikbrott kommer inte smyga in i ditt hem och manipulera dina enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Skillnaden här är att i dagens samhälle har vi kontakt med varandra mycket mer än tidigare. Förut kunde vi bara ha privata samtal med människor vi hade i närheten. Är vi misstänkta för brott kan polisen sätta in spaning, vilket jag tycker är helt rimligt då det resursmässigt kräver en riktig motivering. Jag tycker att det är helt galet att installera trojaner i VPN på samtliga medborgares mest viktiga och mest privata enhet. Bara för att tekniken möjliggör att utöka sätten att spana på medborgare innebär det inte att tekniken inte ska möjliggöra medborgares rättigheter att ha privata kontakter. Att staten ska ha rätten till full insyn på alla medborgare är något jag bara trodde kunde vara aktuellt i Kina och Ryssland.

Att det inte handlar om massövervakning är inte en trygghet för hur denna övervakningsteknik kommer användas. Tidigare, som sagt, behövde polisen avsätta reella resurser för övervakning och det innebär att den absoluta majoriteten av medborgare fortfarande har personlig integritet kvar.

Allt du behöver med denna nya lag och teknik är att en snubbe skriver på ett papper men i praktiken innebär det att det räcker med enbart att en okänd människa trycker på en knapp och de har tillgång till vems som helst mest privata sfär. Möjligheten till missbruk är helt ofantlig och inte över huvud taget rimlig sett till integritetskränkningen för samtliga medborgare.

Förutom flera andra farliga risker med denna trojanteknik vill jag nämna detta:

Som i USA kommer denna lag till en början handla om grov brottslighet men när tekniken mognat och politiker vant sig vid möjligheterna den gett kommer tekniken nyttjas till alla möjliga andra brott.

Den här lagen är helt åt helvette.

Vänta lite nu här. Ingenstans står det att man ska infektera alla medborgares mobiler/datorer eller att enbart en misstanke ger en rätten att läsa av din data. Inte heller ingår VPN i denna lag. Ditt påstående om att "en snubbe" bara behöver ge sitt medgivande är rakt igenom felaktigt. De krävs mer än så.. framförallt efter ett domstolsbeslut.

Någonstans verkar en klar majoritet av kritiken mot denna lag härstamma från folks rädsla av att det kan missbrukas, vilket i sig inte är en orimlig rädsla MEN istället för att läsa lagen och lägga den i kontext till redan etablerade lagar så förutsätter folk att detta kommer att missbrukas och att det är enkelt att missbruka. Vilket i sig är en orimlig analys. Det är inte bara att "slunga in en trojan" i folks datorer eller mobiltelefoner.. det är inte heller så enkelt att en "snubbe" kan ge sitt medgivande. DET FUNGERAR HELT ENKELT INTE SÅ. På samma sätt som att en snubbe inte kan ge polisen rätten till husrannsakan bara så där.

Att dessutom jämföra med USA är även det problematiskt med tanke på att USA är i ett sådant längre stadium av övervakning än Sverige är. Det är helt enkelt en annan kultur och historia bakom som gör jämförelsen helt snäv. Även om det är enkelt att göra den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xinpei:

Att dessutom jämföra med USA är även det problematiskt med tanke på att USA är i ett sådant längre stadium av övervakning än Sverige är. Det är helt enkelt en annan kultur och historia bakom som gör jämförelsen helt snäv. Även om det är enkelt att göra den.

Ursäkta, men kan du omformulera ovanstående att det blir begripligt. "Längre stadium" och "gör jämförelsen helt snäv". Vad, med det nya förslaget, är det som är så bra och vad är det som är så dåligt med folks oro över att bli övervakade mer lättvindligt än tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ursäkta, men kan du omformulera ovanstående att det blir begripligt. "Längre stadium" och "gör jämförelsen helt snäv". Vad, med det nya förslaget, är det som är så bra och vad är det som är så dåligt med folks oro över att bli övervakade mer lättvindligt än tidigare?

Självfallet. Jämförelsen blir si så där när man jämför ett land som har ett helt annan kultur och historia men framförallt juridiskt system när det kommer till övervakning. Bland annat så tillåter "The Patriot act" och påbyggnader av denna något som inte det finns i närheten av i svensk lagstiftning. Det svenska lagsystemet skyddar individens integritet (Ja. Även med FRA inräknat) på ett sätt som helt enkelt inte existerar i USA. Det var min poäng.

Du frågar vad som är bra? Det är väl uppenbart? Det som är "bra" är det faktum att kriminella och terrorister, som tidigare kunnat verka nästan helt fritt pga. bristande verktyg och resurser, inte längre kan kommunicera lika öppet som de tidigare kunnat. Det är inte dåligt att vara orolig när det kommer till denna typ av lagar. Faktum är att det är snarare positivt.. TILL EN VISS GRÄNS. Men så fort man börjar skrika "Massövervakning" trots att lagen inte tillåter det och dessutom börjar dra in DDR och andra totalitära stater där man, till skillnad från Sverige, styrde domstolarna på partinivå så går man till överdrift och när man dessutom vägrar ta in fakta.. ja då överdriver man och allt det leder till är att skapa hets. Detta är bara negativt. Kritik ska alltid framföras med fakta eller iallafall resonliga argument.. inte känsloargument som tyvärr haglar i denna tråd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Alla med invändningar mot lagrådsremissen har uttryck en oro för missbruk/godtycklighet mm. Detta kunde man lätt undvikit om man även lagt till en tydlig ansvarsbit, vilket man tyvärr missade.
Eller man kanske vill vara lite lätt luddig om det är MUST/Säpo som ska sköta det.

Så det finns ett stort olöst problem som dom inte har tagit hänsyn till.. Desto säkrare mjukvaran blir desto svårare kommer det att bli för dom att lyssna. (Open Titan mm)
Då har man några olika vägar fram, men ingen av dessa är speciellt bra säkerhetsmässigt..
Så vad kommer man att göra då? Det är den STORA frågan och där kommer ansvarsbiten in och blir riktigt intressant. Vi får väl se om några år vad som händer.

Visa signatur

## With great power comes great responsibility ##
## https://www.youtube.com/watch?v=GA1Sm3tvS0c ##

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Skillnaden här är att i dagens samhälle har vi kontakt med varandra mycket mer än tidigare. Förut kunde vi bara ha privata samtal med människor vi hade i närheten. Är vi misstänkta för brott kan polisen sätta in spaning, vilket jag tycker är helt rimligt då det resursmässigt kräver en riktig motivering. Jag tycker att det är helt galet att installera trojaner i VPN på samtliga medborgares mest viktiga och mest privata enhet. Bara för att tekniken möjliggör att utöka sätten att spana på medborgare innebär det inte att tekniken inte ska möjliggöra medborgares rättigheter att ha privata kontakter. Att staten ska ha rätten till full insyn på alla medborgare är något jag bara trodde kunde vara aktuellt i Kina och Ryssland.

Att det inte handlar om massövervakning är inte en trygghet för hur denna övervakningsteknik kommer användas. Tidigare, som sagt, behövde polisen avsätta reella resurser för övervakning och det innebär att den absoluta majoriteten av medborgare fortfarande har personlig integritet kvar.

Allt du behöver med denna nya lag och teknik är att en snubbe skriver på ett papper men i praktiken innebär det att det räcker med enbart att en okänd människa trycker på en knapp och de har tillgång till vems som helst mest privata sfär. Möjligheten till missbruk är helt ofantlig och inte över huvud taget rimlig sett till integritetskränkningen för samtliga medborgare.

Förutom flera andra farliga risker med denna trojanteknik vill jag nämna detta:

Som i USA kommer denna lag till en början handla om grov brottslighet men när tekniken mognat och politiker vant sig vid möjligheterna den gett kommer tekniken nyttjas till alla möjliga andra brott.

Den här lagen är helt åt helvette.

Tack! Du sa det så bra! Det var precis detta jag menade med "riktig" polisjobb men jag sa det på ett klantigt sätt.
Dessutom kan verktygen och access "läcka" ut och missbrukas som det alltid gör. Det är Pandoras box typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebus:

Alla med invändningar mot lagrådsremissen har uttryck en oro för missbruk/godtycklighet mm. Detta kunde man lätt undvikit om man även lagt till en tydlig ansvarsbit, vilket man tyvärr missade.
Eller man kanske vill vara lite lätt luddig om det är MUST/Säpo som ska sköta det.

Så det finns ett stort olöst problem som dom inte har tagit hänsyn till.. Desto säkrare mjukvaran blir desto svårare kommer det att bli för dom att lyssna. (Open Titan mm)
Då har man några olika vägar fram, men ingen av dessa är speciellt bra säkerhetsmässigt..
Så vad kommer man att göra då? Det är den STORA frågan och där kommer ansvarsbiten in och blir riktigt intressant. Vi får väl se om några år vad som händer.

Varför antyder du sådana saker? Det är JK och JO som håller koll på myndigheter och tjänstemän, det är reglerat i flera av våra grundlagar. Det finns medel att ta till om myndigheter skulle agera lagvidrigt och inte själva börja rätta sig efter lagen. Drabbade kommer ha andra än Säkerhetspolisen och Polismyndigheten att vända sig till ifall lagarna inte följs. Någon som använder dessa verktyg utan tillstånd kommer åtalas för minst dataintrång.

Problematiken om att myndigheter kommer efterfråga attacker mot massor säkerhetshål kommer man inte undan bara för att Sverige låter bli. Andra länder har redan börjat med detta, så den problematiken måste man hantera vilket som. Attackerna kommer bli kända av andra än myndigheterna och säkerhetsföretagen de anlitar, så de kommer såklart inte vara användbara för evigt utan behöva skyddas mot när attackerna börjar bli kända.