Ert dyraste ” datormisstag”?

Permalänk
Medlem

Jag var liiite för upphetsad när jag fått hem nya datordelar och tappade processorn ned på alla de jävla pinnarna på intel moderkort. Vart bara slänga moderkortet och köpa ett till.

En annan gång bytte jag kylare på ett AMD Radeon HD 7970, var sprillans nytt och jag ville inte ha nån jävla blower kylare som var stock, pastan jag använde var elektrisk ledande och jag måste spillt någonstans för jag brände kortet.

Inga dyra misstag på över 10 år nu!

Permalänk
Medlem

Det ända jag haft sönder i datorväg är väl när jag slog sönder ett tangentbord i ren rage.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

När jag var ung (15) väldigt nystartad datorbyggare. Hade sommarjobbat och köpt ihop ett Athlon XP system. "Bara" kylflänsen kvar att montera men fick nån form av hjärnsläpp och starta igång datorn för att se eller nånting. Rökpuff och det va den processorn.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Har gjort väldigt lite klantiga misstag, men ett jag inte kunnat släppa var år 2010 då jag köpte mig ett radeon hd 5870 eyefinity 6 till ett nytt bygge, strax efter insåg jag att jag behövde lite mer kräm för flera skärmar och köpte mig då ett radeon hd 5970 och en gigantisk Artic cooler kylare samtidigt för att det skulle vara tystare.
Jag testade dock aldrig kortet utan skruvade ner det direkt och monterade nya kylaren för att sedan upptäcka till fasa att kortet inte startade.

Jag kan än idag säga att jag förmodligen inte orsakat någon skada utan det var DOA, problemet var att jag ej kunde bevisa det då jag monterat ner det och dödat garantin och ärlig som man är så blev det att jag surt satt tillbaka mitt 5870 i datorn efter mycket vemod och felsökning.
Det 5970 kortet har jag kvar än idag som ett surt minne i en låda där det ligger och hånskrattar åt mig.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Satte i en cpu i moderkortet utan att trippelkolla att den fallit på plats. Sålde resten på marknaden 🫠

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Inte en dator, men byggde en egen kylare till mitt Xbox360 efter att den RROD bara ett halvår efter inköp, höll väl 6-7 månader sedan RROD igen. Skruvade åt kylaren lite extra för att kontaktytan skulle bli bättre och knäckte i samma veva hela moderkortet...

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag gjorde ett dyrt misstag igår när jag dubbeltappade min stationära när jag skulle bära fram den från garderoben. Tappade den först ur händerna men den stannade, lutad, mot väggen jag hade precis framför mig. "Fan vilken tur!" tänkte jag. När jag skulle ta ett nytt tag tappade jag den i golvet.

Höll båda tummarna ordentligt när jag startade den men inget hade hänt som tur var.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hade en AMD Athlon 3500+ där jag skulle byta kylare. När jag tog loss originalkylaren så följde hela processorn upp med kylaren. När jag därefter satte tillbaka den så fick jag inget annat än svart skärm, hittade inga böjda pins. En datorfirma konstaterade senare att pinsen hade blivit längre än normalt och cpun var bara att kasta.

Ser flera i tråden som gjort samma misstag med AMD-cpuer. Tack och lov att AMD nuförtiden har gått ifrån den korkade cpu/moderkortsdesignen som inte höll fast cpun i sockeln ordentligt.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att de är roligt att höra alla andras misstag, är inte ens oskildigt för misstag men själv kommit undan för det mesta. Men har varit nära i vissa fall. Fingers crossed.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

överklockade sönder min GTX 1080 typ 3 månader efter jag fick den.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Skrivet av VonCraft:

överklockade sönder min GTX 1080 typ 3 månader efter jag fick den.

Är nog ganska svårt att förstöra ett kort för man kör OC. Om man nu inte kör extreme. På luft är det ganska riskfritt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

I vårt nyköpta hus så skruvade jag ur och i säkringar för att se vilken säkring som åkt. En av våra stationära datorer var inställd på att starta upp efter strömavbrott. Säkringen den var på skruvade jag såklart ur och i två gånger. Den datorn startade inte mer. Nära på alla komponenter gick sönder.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Mitt dyraste misstag var för ett tag sen. Min farsa hade köpt en ratt och pedaler till att spela Gran Turismo på. Jag hade ett par kompisar över och startade upp allt. Glömde dock att berätta att ratten i början kalibrera sig skälv i mitten så det sluttade med att ratten gick sönder för att min kompis höll i den gick på runt 4 tusen

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Gjorde så på alla skolans datorer minns jag, blev dyrt fick jag höra i efterhand O_o

Vi hade precis fått nya datorer till en datorsal på skollan, nittiotal. Och en idiot i min klass trycker på den swichten på 50 datorer, han tyckte det skulle bli kul för nästa klass som skulle ha lektion.

Kunde ha blivit jävligt dyrt för hans mor, tror varje dator kostade runt 15000 kr. En datorlärare fick höra att det var han som hade gjort det, men på något sätt löstes det med något försäkringsbolag på något sätt. läraren ljög säkert och sa att dom kom levererade så.

Efter det satt den en kåpa fastsvetsad på varje ny dator skollan köpte inte så det inte gick att byta Volt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Var nog 20 år sedan cirka. Skulle montera in ett nytt grafikkort med stjärnskruvmejseln.

Lade lite för hårt tryck & mejseln hoppade ur skruven och for ner på moderkortet där jag skrapade till en reva på någon centimeter.

Datorn startade inte längre...

MEN!

Av någon konstig anledning så testade jag att starta datorn samtidigt som jag höll mitt finger på själva revan/rispan.

Då startade den alltid.

Så behövde alltid göra detta när jag startade datorn haha.

Var bara vid starten det behövdes göra, fattar fortfarande ingenting....

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Köpte en bärbar HP med en P4 Celeron-CPU. Skulle bara ha den som en smidig dator att släpa med mig... Den var så trött att tillomed Microsoft Word var segt på den...
Det var första och sista gången jag köpte en dator med en Celeron-CPU...
Sålde den några månader senare för under halva inköpspriset...

3st hdd som dog pga av en defekt strömaddapter... molex->SATA

Överklockade en AMD Thoroughbred B, tyckte nordbryggekylaren för var högljudd bytte ut den till en passiv kylare och tog i samma veva bort överklockningen.
Någon månad senare bestämde jag mig för att jag visst ville att CPU:n skulle vara överklockad men glömde bort den passiva kylaren... dual channel-funktionen för RAM som då var placerad i nordbryggan slutade fungera...

Blev att byta platform till en Opteron 939 med ett Abit moderkort, det överlevde tills jag bytte datorlåda och klåpade mig med att montera en monteringsskruv med räfflad skalle i ett hål som antingen inte skulle användas eller som krävde nylonbrickor eller liknande för att skydda moderkortet...

Permalänk
Medlem

Spelade "Sagan om konungens återkomst" på PS2 och fick den fenomenala idén att poppa popcorn samtidigt.
Som tur var kände vi brandrökslukten ganska omgående så det blev bara en utbränd mikrovågsugn och några lager färg på väggen där den stått.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag bytte minne i min laptop runt 2008. Men jag råkade vålda i en skruv som var lite längre än de andra i fel hål. Gick rätt in i MXM grafikkortet... Då var det inte lika lätt att beställa från eBay. Men det var jag tvungen till för att få fatt i ett nytt kort. Jag har för mig att det inte funkade något vidare ändå. Men minns inte riktigt.

Men det värsta jag gjort är att samla all min data på en disk. Hade vanliga filmer och alla mina personliga foton på samma disk. Hade med den till ett tillfälligt nattjobb, ville glo på lite film under passet. Och glömde kvar disken där. Efter det var den försvunnen. Så alla mina äldre foton är borta för evigt. Massor av bilder jag faktiskt saknar.

Permalänk
Medlem

Trött och dum i huvudet vände jag en strömming fel, när jag skulle byta nätagg, och sprängde min dubbla p2 pro server. Det small så djävla högt och stank elektronikbrand i dagar... Saknar fortfarande ljudet av SCSI-disken på 10 000 rpm, som fyllde rummet.

Ska nog spränga något för att få en nostalgitripp!

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Medlem

uppgraderade moderkortet, från typ ett intel socket asrock till ett asus, tog plastskyddet från asus sockeln och tänkte använda den på asrock sockeln, men den var inte identisk... och jag undrade varför den kärvar, sen small den emot pinnar på sockeln.

så det blev korvsoppa av sockeln, aija det var väl typ 3k nypris, så beggad kanske 1k

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Custom kylning på gtx-480 3-vägs sli som allihop ramlade av under benchmark, kortslutning och började brinna.

Kunde knappt fatta att jag bränt 3 kort 🔥🤥

Permalänk

När jag var tonåring (sent 90-tal / tidigt 2000-tal) spillde jag ett stort glas cola i datorn när den dessutom råkade ha öppen sida på chassit. Rann in i fläktarna på något sätt så det sprayades precis överallt. Minns ärligt talat inte om något dog där och då men precis allt i datorn förblev kladdigt för all framtid. Nätaggregatet dog inte allt för lång tid senare iaf om jag minns rätt iofs.

Annars har jag inte haft sönder så mycket vad jag kan minnas.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

RTX 3070 för 6000:- som jag hade ouppackat och först började använda för typ 6 månader sen max.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Aldrig förstört något i datorn, men var jäkligt nära när jag hade glömt att ta bort plasten på AiOn innan jag satte fast den på CPUn. Abnormal temperatur, plocka isär för jag misstänkte dålig pasta men såg då att jag glömt ta bort. Bara ren tur där.

Edit:

Jo fasiken glömde!

Hade en blomma på datorbordet förut, och vattnade den när jag var bäng. Satte mig ned för att spela och plötsligt dog datorn. Ser då att plantan övervattnats så vattnet flödat ut över bordet och runnit under. Sen hade den börjat droppa EXAKT under där datorns uttag för fläktarna låg.

Efter dagar av meckande och felsökningar, för ingen uppenbar skada syntes. Kom jag fram till att moderkortet hade pajat. Då såg jag även att några av kretsarna hade kortslutits över varandra när man tittade snett mot ljuset.

Efter det har jag aldrig något på bordet som innebär vätska. Inte värt tusentals kronor 😅

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Nu har jag grävt lite i förtryckta minnen! När jag var mycket yngre hade jag lite rage problem. Spelade spel på datorn när man var 11-12 år gammal, en för den tiden rätt ny och bra dator.

När jag förlorade slog jag näven i tamgentbordet då och då, rätt hårt! ... det var en laptop ...

Moderkortet gick sönder.

Permalänk
Medlem

klockade mitt 8800 Ultra för mycket.
fick artefakter sen dog det.
fick lägga 5000:- på nytt

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Slira med skruvmejseln en gång när jag skulle montera en kylare på en AMD Duron processor. Blev ett jäkla hål i moderkortet. Tidigt 2000-tal. Klassiker.

Permalänk
Medlem

Programmerade mycket under sent 80- tidigt 90-tal. Gjorde min mammas företags fakturerings program (som hon använde tills hon stängde företaget i mitten av 2000 talet ). Iaf så hade jag införskaffat en stor SCSI disk på 1 GB för dyra pengar. Fungerade helt felfritt tills jag en dag kom på den geniala tanken att den borde nog göras en low level formatting på den.

Tappade alla utveckling jag gjorde på en uppdaterad version av faktureringsprogrammet, alla små hjälpprogram till min BBS. Tappade också all lust att ens fortsätta. Tog mig 10 år innan jag återupptog programmeringen igen.

Lärde mig läxan att säkerställa backuper innan man gör nått dumt.

Permalänk
Medlem

Blev insnöad på datormoddning runt 2010, och fick för mig att jag skulle fixa sleeves på strömkällans sladdar. Märkte upp kablarna på ett, vad jag tyckte vid tillfället, smart sätt, knyckte ur alla kablar och började jobba. Blev faktiskt riktigt snyggt, men märkningarna lämnde en del att önska så vid återmonteringen hamande en del kablar på fel ställe i 24 pins adaptern. Tryckte på knappen och fläktarna snurrade ett halvt varv innan allt blev tyst.

Kunde inte förstå vad som gått fel, men som tur hade lokala datorfirman ett erbjudande på gratis felsökning så slängde burken åt dem och inväntade domen. Svaret var att ALLT var sönder förutom grafikkortet, och de kunde inte riktigt förstå hur det var möjligt. Deras slutsats var att det måste ha varit en strömpeak eller liknande i husets elnät som orsakat felet. Höll med om att det definitivt måste vara så, helt klart inte mitt fel

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Medlem

Sågat av fiberkabeln efter ett panelbyte på huset. Hade bara en planka sparad just vid fibern.
Sen satt fibern fast så dom inte kunde skjuta fram den genom röret. Men det löste sig efter några dagar