Ert dyraste ” datormisstag”?

Permalänk

Ett par stycken misstag har det blivit under åren, några jag dragit lärdom från:

Om du ska modda cpu-fläktkabeln, se för fan till att göra det ordentligt - trots krympslang i flera lager slutade min mod med att kablarna fick kontakt och brände hela moderkortet.

Skulle modda bort DVI-kontakten på mitt GTX 1070 (blower style), anledningen var att jag ville få så bra luftutrsömning som möjligt... Det var knepigare än jag trodde och min lödpenna var allt annat än bra, blev en del ryckandes och det dödade två DP-portar (lyckligtvis funkar en DP och HDMI fortfarande). Någon grad fick jag nog bort från kortet men skräcken när de första portarna ger noll respons var inte rolig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Man utvecklar fingertoppskänsla för däckbyte oxå. Har skruvat bil i 15-17 år. Har aldrig använt moment varken till tändstift eller däck. Har dragit av ett stift och en hjulskruv men det var när jag skulle skruva av dom från en bil som jag inte skruvat fast dom på.

Skickades från m.sweclockers.com

Har dragit sönder en grej vid åtdragning, som jag kommer ihåg.

Volvos 5-cylindriga bensinmotorer (B5434T) hade ett lock som höll ner kamaxlarna. Toppen var i aluminium. Detta lock hölls fast med en bunt M7-skruv som skulle dras åt med 17NM. Där fick jag den hårda vägen lära mig att drog man det lösare än 17NM så blev trycket över kammen för lågt. Drog man det minsta hårdare så drog man gängtorsk i hålet.

Slutade med att vi fick gänga upp alla hål till M8. Det var nog ingen nackdel heller då vi hade en aggressivare kam+fjädrar i den, så är inte säker på att originalskruvarna hade orkat hålla ihop det ändå i slutändan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoedeOrm:

Fan vad coolt gjort. Samhället applåderar er!

man var väl ung och dum, och tyckte d var roligt när polarens dator (de som satt brevid eller framför en) pajade pga detta.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

1)Misslyckat delidd på 3570K.
2)Kortslöt dyrare gpu när jag råkade tappa sidopanelen mot gpun.
3)Pressade sönder ett moderkort när jag skulle på med en större cpu fläkt..
4)Fick aldrig till tangentbordet på bärbara efter installation av ny ssd, kom åt den väldigt tunna "kabeln" som kopplade moderkort och tangentbord. Sitter där den ska men vill inte fungera.

Vid tre av dessa tillfällen hade jag tränat några timmar innan och var skakig i armarna... Så gör inget dumt efter ett hårt pass!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Det var ett jäkla tag sedan men köpte ett nytt moderkort och CPU. Gick från P3 till Athlon XP "Barton" 2600+ en fin uppgradering.
Dock var jag helt fail och när jag skulle sätta på CPU kylaren som gjordes med en skruvmejsel för att sätta över bygeln. Jag slant med mejseln och sopade den i moderkortet. Givetvis gick CPUn också sönder.

exempel på hur det såg ut.
https://sep.yimg.com/ca/I/yhst-90432262887525_2272_57994251

LTT har tagit upp samma sak och det var ett liknande fäste på min AMD 5000+ X2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Satt med ett förhandsexemplar av en 4-bitars TMS1000, troligen den första mikrodatorn i Europa, direktlevererad av Texas Instruments. Den enda av två exemplar i Europa.

Råkade lägga in 220V på den. Hängde som ett streck i luften för att bryta allt vad ström hette. Too late. Too fucking late.

Chefen var hade klara tecken ångest när han gav mig det enda i Europa kvarvarande exemplaret.

Ingick som en del av det som sedan blev Minitel, en fransk föregångare till Internet. Varenda fransk (fast) telefon skulle ersättas. En jätteaffär. Därav att TI ställde upp med handgjorda förhandsexemplar.

Permalänk
Skrivet av RoedeOrm:

Fan vad coolt gjort. Samhället applåderar er!

Utan att känna personen i fråga så får man väl anta att det var ett s.k pojkstreck som gick lite över styr. Vissa pallar äpplen och andra pajar datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Ljudisolerade min 10K RPM systemdisk WD VelociRaptor med en badhandduk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freethinker:

Haha ja. Nu sitter man här med RTX 2080ti och en full vattenkylsnings loop för 8 tusen. Alltid lika spännande att försöka motivera dessa köp till tjejen. Aja hon klagar inte då jag inte kan säga något när hon köper svindyra kosmetiska produkter och väskor.

Vi hade en deal: Jag bråkar inte med henne om hur mycket hennes frissa kostar, hon bråkar inte med mig om hur mycket en dator kostar.

En kompis körde en annan metod, han tryckte på länge och hårt att dom skulle skaffa en videobandspelare (detta var på den tiden sådant fanns). En video var det värsta hon visste vilket han var väl medveten om. Till slut föreslog han en kompromiss, att dom skulle skaffa en dator istället. Motvilligt gick hon med på det. Det var hela tiden en dator han egentligen ville ha, inte en sketen video.

Permalänk
Medlem

Inte mitt misstag. Men farsgubben tappade 2L Cola över min kära Amiga CD32

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elixyr:

När man köpte AMD Athlons och körde de utan kylare och man såg kärnan på processorn vart röd och rök som en skorsten.

..eller som en annan som var lite för mån att det inte skulle hända och drog åt kylaren ordentligt.. men fick då anledning att skaffa en Thunderbird iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

..eller som en annan som var lite för mån att det inte skulle hända och drog åt kylaren ordentligt.. men fick då anledning att skaffa en Thunderbird iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja.. det har hänt mig med. Speciellt gamla P3 med öppen kärna utan skyddsplupparna runt kärnan.

Permalänk

Hade för stor kylare på en Celeron 566, på ett spännings moddat ECS moderkort. Kylaren tog i toppen på ett par kondingar, kortis hela vägen! Så 952 Mhz var det högsta som gick att få den stabilt i! Hade velat nå 133*8,5 med mitt peltier kit innehållande en PEP66 och en TEC!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swennis:

Måste varit när jag köpte en helt ny dator strax efter 2a barnet föddes, tänkte kunde ju leka lite när man hade egentid och FL, passa på när dom vilade etc, och på kvällarna… men 2 ungar va grymt mycket mer att ha att göra än med bara 1, när ena ungen sov middag, va det ju dags att leka etc med den andra, sen på kvällarna vart man ju helt slut, men underbar tid va det... men var ju 100% fokus på dom små liven :)...
Sen gick det några år, sen va typ datorn utdaterad för att köra nya bf spelen som kom... så vart ju bara att uppgradera grafikkort, processor, och minnen, hehehe

Yes, detta. Har sugit lite i köptarmen ibland men min Nehalem is still going strong! Men iofs alla bilder och videor (kids: ja om du får barn så menar du just vad du skriver här) som skulle trivas i kompakt format. Hmmm... Ständig kamp detta. Tror dock det är mer tanken som lockar än realism att jag skulle hinna använda burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spillde kaffe på en thinkpad t42 i 2006.. .. Aldrig _någonsin_ EVER en laptop igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<3

Permalänk

Brände ett nätagg när rekordet skulle tas i 3Dmark01 2,454 Ghz med en AMD Barton AXIA Med ett moddat 6800LE till GTX

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk

Lyckades få en en molex bakvägen och brände några hd´s den vägen. samma med minnen!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Inaktiv

En massa dumma köp och byten som blivit väldigt dyra men aldrig haft sönder något

Permalänk
Medlem

Runt '07-08 monterade jag en polares RAM minnen i datorn utan ESD-armband och dem pajjade (tekniskt sett en men hade skadade moduler efter urladdningen så BSoDs var minst lika illa), efter det har jag varit nojjig om att alltid använda armbandet. (Jag ersatte självklart minnena, men det var kostsamt som student)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Runt millennieskiftet som ung tonåring. Slog om volttalet på nätagget till 115V när hembygget inte startade.

Det blev en explosiv överraskning kan jag säga. Ett smällande sätt att lära sig om Sveriges nätspänning (220V). Turligt nog var det bara PSU:n som brändes och inte hela systemet.

Gjorde samma sak i den åldern, hemmabygge som fungerat i flera år och vägrade starta en dag. Provade det mesta innan så inte hela världen. Men vilken j-la smäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Vad säger det om Asrock som tillverkare? Har hittills valt Asus eller Gigabyte, men nu kikat med lite intresse på ett Asrock X570, kanske skall hoppa det???

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser mitt andra inlägg så ser du att det var pga mig 2 av gångerna som datorn gick sönder

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var dyraste men ett klantigt misstag var när jag sålde min P4 burk för många år sedan till en kompis och skulle göra den snygg och städa den och sätta ny kylpasta och råkade ha sönder processorn. Skickade den till Intel och fick betala för deras jobb för att det inte gick på garantin. Fick sedan köpa en ny. Sålde burken i stort sett med förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Mitt dyraste misstag i datorväg är klart att ha fastnat för PC-gaming från början. Med min första speldator byggd 2001 så har det blivit några kronor med åren.

Permalänk
Medlem

Lånade en Commodore 64 av en kompis när jag var mindre (mitten 80-tal). Tryckte in strömsladden i skrivarporten (tror jag det var). Man får inte göra det, för då börjar det ryka och man måste köpa en ny Commodore 64 till kompisen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Runt millennieskiftet som ung tonåring. Slog om volttalet på nätagget till 115V när hembygget inte startade.

Det blev en explosiv överraskning kan jag säga. Ett smällande sätt att lära sig om Sveriges nätspänning (220V). Turligt nog var det bara PSU:n som brändes och inte hela systemet.

Haha, har gjort exakt samma sak själv. Jävlar vad det small! Burken jag gjorde det med hade jag fått gratis och var av litet värde så det spelade dock ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrumJalle:

Privat har jag råkat fylle-flasha några grafikkort till Nangijala.

Ok, bara du inte fylle-flashar i parken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Det var samma fäste på en senare CPU jag köpte. Jag var bara lite mera försiktig

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Stod och strök kläder samtidigt som min dator var igång. Det blev för mycket för den stackars "proppen" och det blev svart i rummet. Tyvärr inte bara så utan datorn vägrade starta. Misstänkte att nätdelen fått sig en kyss (en passivt kyld historia, som jag inte minns namnet på, men den var dyr) och tog med den till jobbet och kopplade in på min arbetsdator. Det sade förstås "poof" och så var såväl moderkort som processor trasigt. Beställde ny nätdel, moderkort, processor och minnen från Dustin vilket levererades samma dag. När jag startade upp den nya datorn small det till i nätdelen och så var även den datorn rökt. Visserligen en reklamation så den senaste konfigurationen behövde jag inte betala själv.Men det var många timmars arbete och många datorbyggen innan jag var tillbaka till status quo.

/ B

Permalänk
Medlem

Ett företag hade ett antal omärkta nätverksuttag i sin produktion och jag behövde identifiera ett av dessa. Satte en sond i uttaget och gick in till korskopplingsskåpet och mätte på de lediga (oanvända) uttagen. Med ett mätinstrument kopplat via en nätverkssladd gick jag från uttag till uttag för att hitta sonden i andra ändan.
Min chef, som också var på plats, frågade mig något och fick mig att vända mig om för att svara på frågan.
Tillbaka till flyttande av nätverkssladden och testa efter sonden...
Efter ett tag märker vi att något är fel ute i produktionen och går och kollar. Den står still.
Vid diskussionen med chefen hade jag släppt taget om nätvekssladden som var kopplad till mätinstrumentet och börjat flytta en annan kabel.
Kostnad? Jag vet inte men billigt var det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Misslyckad delid av 6700k.