Varför använder folk mellanslag innan skiljetecken ?

Permalänk
Medlem

Varför använder folk mellanslag innan skiljetecken ?

Hej

Jag har märkt att fler och fler personer använder sig utav ett mellanslag innan de flesta skiljetecknen , t.ex. komman , frågetecken och utropstecken. Samtidigt så tror jag aldrig att jag sett någon göra så innan en punkt , fast jag kanske har fel på den punkten ?

Jag har full förståelse för folk som stavar dåligt och viss förståelse för folk som särskriver för det kan ändå ha ganska enkla förklaringar. Mellanslag före skiljetecken däremot , jag kan inte komma på en enda förklaring till varför man skulle vilja göra så.

Jag tänker vara grinig nog och säga att det inte är upp för diskussion huruvida det är rätt eller inte att skriva så , för det är det otvivelaktigt inte. Däremot är jag genuint intresserad av varför man gör så när varenda lärare sedan årskurs ett borde ha anmärkt emot det.

Skriver man så i vissa länder ? Är det någon mjukvara som gör så automatiskt ? Tror man det blir enklare att läsa ? Varför får inte vanliga punkter samma behandling ? Beror det på att man lärt sig att det ska vara mellanslag framför ”%” (vilket är helt rätt !) och sedan felaktigt utgår från att det gäller alla tecken som inte är bokstäver ?

Jag skriver inte det här för att vara nedlåtande eller dryg utan det är en genuin fråga jag fått efter att ha börjat se det mer och mer.

Permalänk
Medlem

Första gången jag ser det.

.

Permalänk
Medlem

I dagens emojiifrenetiska samhälle tror jag helt enkelt att folk hanterar skiljetecken som sådana.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Faktiskt första gången jag ser det också.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag ser någon göra det, det finns alltid vissa som är dåliga på att stava / skriva , ser inget konstigt med det !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tror det endast är muskelminne.
Man gör mellanslag efter varje ord, då råkar det även bli 'ord[mellanslag]?'

Permalänk
Medlem

Ser inte det så ofta, men märkligare är hur en del använder kommatecken i överflöd.

En text kan se ut då här,,,med kommatecken,,,och ofta även märklig talspråksliknande stil,,,,,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett någon som satt ett mellanslag före ett kommatecken, det hade jag reagerat starkt på tror jag.

Men tycker det är groteskt att sätta mellanslag före ett frågetecken eller ett utropstecken, även om det är like korrekt som att inte göra det, så länge man är konsekvent.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

I franskan han man mellanslag framför frågetecken och utropstecken. Jag reagerade på det när jag läste läroboken för 10+ år sedan.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Varför använder folk mellanslag mellan ord där det inte skall vara mellanslag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är nog snabbstavningen i många mobiler som gör så.
Folk är för lata för att ändra det manuellt och kör bara på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ralleballe:

I franskan han man mellanslag framför frågetecken och utropstecken. Jag reagerade på det när jag läste läroboken för 10+ år sedan.

Enligt denna gamla goding har sådana råd givits även för svenska. "På ett skiljetecken följer ett mellanslag : före ! och ? lämnas även ett mellanrun ; före bindestreck, punkt och komma däremot icke."
Dock känns det som att man ganska ofta ser fenomenet även för punkt i maskinskrivna texter.

Permalänk
Medlem

Det är inte värre än när jag hade min "stor bokstav på varje ord" period 2003.

En grej jag stör mig på är när folk ska kombinera ! och ? efter ett ord.
Många gör fel (enligt min svenskalärare) och skriver ?! när det skall vara !?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hej

Jag har märkt att fler och fler personer använder sig utav ett mellanslag innan de flesta skiljetecknen , t.ex. komman , frågetecken och utropstecken. Samtidigt så tror jag aldrig att jag sett någon göra så innan en punkt , fast jag kanske har fel på den punkten ?

Jag har full förståelse för folk som stavar dåligt och viss förståelse för folk som särskriver för det kan ändå ha ganska enkla förklaringar. Mellanslag före skiljetecken däremot , jag kan inte komma på en enda förklaring till varför man skulle vilja göra så.

Jag tänker vara grinig nog och säga att det inte är upp för diskussion huruvida det är rätt eller inte att skriva så , för det är det otvivelaktigt inte. Däremot är jag genuint intresserad av varför man gör så när varenda lärare sedan årskurs ett borde ha anmärkt emot det.

Skriver man så i vissa länder ? Är det någon mjukvara som gör så automatiskt ? Tror man det blir enklare att läsa ? Varför får inte vanliga punkter samma behandling ? Beror det på att man lärt sig att det ska vara mellanslag framför ”%” (vilket är helt rätt !) och sedan felaktigt utgår från att det gäller alla tecken som inte är bokstäver ?

Jag skriver inte det här för att vara nedlåtande eller dryg utan det är en genuin fråga jag fått efter att ha börjat se det mer och mer.

Märkligt, det här har jag aldrig sett någonstans.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Håller med @Lodisen, jag tror att det är ett mobiltelefonproblem. När folk surfar och skriver mer med mobilerna följer de felen med. Eller, hur TS? Du såg väl inte problemet för sex-sju år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ser inte det så ofta, men märkligare är hur en del använder kommatecken i överflöd.

En text kan se ut då här,,,med kommatecken,,,och ofta även märklig talspråksliknande stil,,,,,

Skickades från m.sweclockers.com

Detta stör mig som fan. Alltså det är typ,,,,, skitstörigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är inte värre än när jag hade min "stor bokstav på varje ord" period 2003.

En grej jag stör mig på är när folk ska kombinera ! och ? efter ett ord.
Många gör fel (enligt min svenskalärare) och skriver ?! när det skall vara !?.

Man ska undvika två skiljetecken. Istället för !? räcker det med !.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av saturday_sun:

Man ska undvika två skiljetecken. Istället för !? räcker det med !.

Fast det gör det väl inte? Poängen med '!?' är ju att man vill ställa en fråga (skarpt), så enkelteckensersättningen måste väl ändå bli '?'.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Detta stör mig som fan. Alltså det är typ,,,,, skitstörigt!

Sju resor värre när någon använder många punkter.

"Vad skoj det skall bli att ses i kväll......."

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Bara en sak som får mig att stoppa in ett mellanslag före ett skiljetecken, det är om det är en url före skiljeteckner, efter skiljetecken skall det dock vara ett mellanslag.

Mest av gammal vana, webbläsare idag har ju inga problem med att ignorera skiljetecken i slutet på url:er, använder man inte mellanslag varken före eller efter skiljetecken så blir det dock problem.

https://www.kdfjgksdfjrs.com/,
https://www.kdfjgksdfjrs.com/,/
https://www.kdfjgksdfjrs.com/abx,
https://www.kdfjgksdfjrs.com/abx,/
https://www.kdfjgksdfjrs.com/abx,dlsld
https://www.kdfjgksdfjrs.com/abx, dlsld
https://www.kdfjgksdfjrs.com/abx ,dlsld

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Håller med @Lodisen, jag tror att det är ett mobiltelefonproblem. När folk surfar och skriver mer med mobilerna följer de felen med. Eller, hur TS? Du såg väl inte problemet för sex-sju år sedan?

Mitt 'tangentbord' på mobilen tar bort ett sådant mellanslag automatiskt, inte lägger till. Vad är det för dåligt tangentbord som lägger till extra mellanslag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är nog snabbstavningen i många mobiler som gör så.
Folk är för lata för att ändra det manuellt och kör bara på.

Det är min gissning också. Om man skriver ett ord och det blir lite fel så att man måste trycka på en av knapparna längst upp för att korrigera, så lägger den alltid in ett mellanslag direkt. En del skriver ju mycket med de där gissningsknapparna. Alternativt att man korrigerat ett ord i efterhand, samma resultat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sju resor värre när någon använder många punkter.

"Vad skoj det skall bli att ses i kväll......."

Tre punkter ska det vara...

Jag tror dock många slarvar och bara mosar dit några.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jag använder det i undantagsfall som efter länkar eller tal med decimalkomma (till exempel "han trodde att det var 0,6 , men det var bara 0,3 liter kvar i flaskan" och "mer information finns nog på exempel.se , men jag är inte säker"), men det nog första gången jag ser det utanför knapptryckningsfel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Man ska undvika två skiljetecken. Istället för !? räcker det med !.

Jag stavar enligt vad mina lärare har lärt mig antar jag, det känns som att dom borde ha mer koll än jag eller du

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Första gången jag ser det.

.

Jag inbillar mig att sweclockers är bättre än genomsnittet men det förekommer även här, jag såg det senast för någon timme sedan i en ganska nystartad tråd. Jag väljer att inte hängs ut personen då jag vet att felstavningar m.m. kan vara ett känsligt ämne för vissa.

Med det sagt så är det vanligare (men fortfarande ovanligt) när man läser kommentarer på reddit eller snubblar in på flashback/familjeliv.

Kanske hör det ihop med den genomsnittliga ålder som jag gissar är högre på Sweclockers?

Skrivet av Philip320:

Väldigt sällan jag ser någon göra det, det finns alltid vissa som är dåliga på att stava / skriva , ser inget konstigt med det !

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte riktigt samma sak om du frågar mig. Korrekt grammatik och stavning är väldigt svårt för många, till och med de som normalt är duktiga på det kan trampa snett ibland.

Om personerna hade blandad mellan att ha mellanslag eller inte framför skiljetecknen så hade jag kunnat köpa att det beror på dyslexi eller dyl. Nu är däremot dessa personer konsekvent i sitt skrivande. D.v.s. alltid mellanslag före komman samtidigt som de aldrig har mellanslag före punkt.

Skrivet av ormey:

Jag tror det endast är muskelminne.
Man gör mellanslag efter varje ord, då råkar det även bli 'ord[mellanslag]?'

Fast då borde man väl se samma mellanslag före punkterna? Men visst, det kanske ligger något i det.

Skrivet av frong:

Varför använder folk mellanslag mellan ord där det inte skall vara mellanslag?

Det må vara ett småjobbigt fenomen men det har ändå flera möjliga förklaringar. Ett är att man läser mycket engelska numera, vissa läser nog mer på engelska än vad de gör på svenska. Som vi vet gillar de att dela upp orden i engelskan vilket gör att folk tror det ska vara likadant på svenska.

En annan anledning är att det numera är såpass vanligt att folk blir smittade från andra skribenter.

En tredje anledning tror jag är lathet. Läser man texten för sig själv, helst högt men även tyst i huvudet, så märker de flesta ifall ett ord särskrivits eller inte. Men hur många läser igenom sin text innan de skickar iväg den? Jag gör det med nästan all text förutom i diskussionsforum, så även jag är lite lat av mig...

Skrivet av Elgot:

Enligt denna gamla goding har sådana råd givits även för svenska. "På ett skiljetecken följer ett mellanslag : före ! och ? lämnas även ett mellanrun ; före bindestreck, punkt och komma däremot icke."
Dock känns det som att man ganska ofta ser fenomenet även för punkt i maskinskrivna texter.

Se på fan. Undra vad ungarna skulle säga om man drog fram ett liknande häfte idag.

Skrivet av Chromatic:

Det är inte värre än när jag hade min "stor bokstav på varje ord" period 2003.

En grej jag stör mig på är när folk ska kombinera ! och ? efter ett ord.
Många gör fel (enligt min svenskalärare) och skriver ?! när det skall vara !?.

Att Läsa En Text Likt Denna är förstås även det lite jobbigt men även det kan jag i alla fall förstå, till viss del. Läser man t.ex. låttitlar, rubriker m.m. som är på engelska har de ofta versal på varje ord. Då kanske man tänker att det ser lite coolt ut och börjar skriva så i vanlig brödtext.

Att kombinera skiljetecken (främst ! Och ?) är något jag funderat lite smått på. Personligen skulle jag aldrig göra det i en ner formell text men när jag skriver lite mindre seriöst kan de slinka in och då skriver jag de i den ordning som texten är skriven. Är det t.ex. lite mer ställd som en fråga så hamnar frågetecknet först och är det lite mer likt ett påstående hamnar utropstecknet först.

I ärlighetens namn känns det dock fel att skriva så, men men.

(Slutligen har vi det klassiska exemplet med läraren som undervisar i svenska, d.v.s. svenskläraren och inget annat )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

(Slutligen har vi det klassiska exemplet med läraren som undervisar i svenska, d.v.s. svenskläraren och inget annat )

Haha där fick man lära sig något nytt, svenskläraren alltså xD
Hon var lite av en nazist men hon blev väldigt intensiv när hon förklarade att utropstecknet ALLTID går först, som att det stod i lagen eller något xP

Permalänk
Medlem

Mailar ofta med kollegor från Frankrike. De skriver alla konsekvent med mellanrum mellan ? och sista ordet... Antar att det är så man gör på franska och så tar det med sig det när de skriver på engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

I dagens emojiifrenetiska samhälle tror jag helt enkelt att folk hanterar skiljetecken som sådana.

"emojiifrenetiska" ger bara en träff på Google, dags att skydda det kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag stavar enligt vad mina lärare har lärt mig antar jag, det känns som att dom borde ha mer koll än jag eller du

Skrivet av Shudnawz:

Fast det gör det väl inte? Poängen med '!?' är ju att man vill ställa en fråga (skarpt), så enkelteckensersättningen måste väl ändå bli '?'.

Jag har läst svenska på högskolenivå (60 HP), men det är ett tag sedan (mer än 15 år sedan). Jag har även skrivit både magister- och kandidatuppsats - jag är med andra ord inte rädd för att hävda något när det gäller svenska språket. Det betyder dock inte att jag är ofelbar.

Det är från "Svenska skrivregler" som jag har fått det här med att man inte använder dubbla skiljetecken, d.v.s. man använder aldrig två frågetecken och aldrig fler än ett utropstecken och heller aldrig frågetecken och utropstecken efter varandra. När man utropar en fråga använder man därför utropstecken och inte frågetecken och utropstecken efter varandra. Detta gäller alltså om man skriver "korrekt text" - inte när man skriver på Facebook eller ett SMS eller kluddar ner en lapp till kollegan. Generellt ska man vara restriktiv med utropstecken.

OBS! Jag måste kolla upp det här och just nu har jag inte "Svenska skrivregler" tillgänglig för mig. Återkommer.

EDIT:

"Från "Svenska skrivregler" (2000)

244. Meningar som är formade som frågor kan vara avsedda som utrop, befallningar eller liknande, eller som retoriska frågor, d.v.s. som frågor som man inte väntar något svar på. Här kan utropstecken användas i stället för frågetecken. Ibland kan även punkt användas, vilket ger ett lugnare och mindre dramatiskt intryck.
Jämför följande exempel.

Med utropstecken:
Får jag be om största möjliga tystnad!
Är du inte riktigt klok!
Hur understår du dig att påstå något sådant!"

Men... vad hittar jag sen, jo om flera tecken i rad.

"245. Flera frågetecken eller utropstecken i rad, eller en kombination av dem, kan utnyttjas för att förstärka innebörden av tecknen. Man bör vara sparsam med sådan hopning av tecken. Det passar inte i alla sammanhang. Om man använder både frågetecken och utropstecken och meningen har en frågeform, är det naturligast att frågetecknet placeras före utropstecknet.

Kultur?? Skall det kallas kultur att kludda på väggar?

Givakt!!

Menar du verkligen det?!"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.