Powercolor RX 5700 XT Red Devil – AMD Navi på rätt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi kommer troligen göra om testsviten inom kort och siktar på att slänga ut DX11/DX12 och helt enkelt blanda beroende på titel. Vulkan vore väldigt trevligt att få med, och när vi gjorde testsviten fanns det inga vettiga titlar som kunde pressa grafikkorten. Förhoppningsvis finns det nu, vore väldigt trevligt ha att Vulkan i testerna också.

Hade ju varit trevligt om ni inte göra för många olika grafer för olika upplösningar och olika apier utan alla i samma, Dx11/12 och Vulkan.
När det gäller spel så är det ju bara att försöka få med så många olika spelmotorer som möjligt.
Med tanke på att väldigt många köper sina grafikkort efter att ha kollat eran recension bland annat så bör ni få in fler spel. Ja menar om t ex hardware unboxeds Steve kan testa över 30 spel flera gånger om året så bör ni kunna öka på ert speltestande.
Hade ju varit kul om ni hade med några e-sports titlar som cs go, dota 2, pubg osv.

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt nöjd med Gigabyte det sista, men de verkar köra på referensdesign på kortet och då är detta PowerColor bättre som tagit i med 2x8 pins? Eller det kanske inte spelar någon roll, hm.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@emilakered: Ja, det var Igor som sa så om just minnesenheterna och inte jag. Jag säger att han i princip inte kan dra den slutsatsen, och samtidigt att dessa värden inte kan mätas externt. Dessutom går det inte säga om de är normala eller ej.

Tror han får det från att ha jämfört sensor/IR mätningar med andra kort, t.ex från att jämföra 2070 Super med 5700XT. De verkar iallafall inte skilja såpass mycket för minnet, men kan nog skilja hos sensorernas mätvärden. Tyvärr hittar jag inte vad han uppmätt för värden hos sensorerna för minnet.

5700XT mot 2070 Super med värmekamera
Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Om 5700 XT med tredjepartskylare "går att hitta" för 5000kr så går 2070 Super "att hitta" för 5500kr. Speciellt om vi väntar ett par veckor tills priserna stabiliserar sig och korten ni pratar om faktiskt går att köpa.

Som sagt. AMD är helt ointressant för mig och flera i min bekantskapskrets tills dem fixar sina 10 år gamla Opengl drivrutiner. För att inte tala om att dem i princip aldrig blir prioriterade av utvecklare vilket leder till att spelen oftast funkar minst smärtfritt med nvidia kort.

Men visst, när FineWine slår igenom om 5 år på dessa kort så är dem säkert riktigt bra

Härlig fanboyism här. Jag haft noll problem med AMD drivers sedan typ 4870. Mitt nuvarande vega 64 har bara haft stabila releaser på sina drivrutiner

Vi kan också titta på alla som klagar på stutters i BFV. Vilket inte sker på AMD kort för dem har hårdvaru schedulers och inte behöver cpun till hjälp. Har inte haft ett enda stutters i BFV med mitt vega kort.

Permalänk

Nice, fortfarande för varmt dock

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Oroa dig inte dem failar även grovt i spel som använder physx och raytracing. RT kanske inte har mognat ännu men physx finns i massor med spel där det fungerar bra och ser riktigt fint ut om man har tillräckligt bra gpu. Och som jag tidigare nämnde så är aldrig prioriterade av utvecklare i princip så det blir krasst "poor mans GPU-choice" i slutändan.

Physx är helt dött i nya titlar tyvärr. Ser att du letar efter saker som kan styrka din åsikt, men du falerar ganska rejält.
Physx har jag inte behövt ha installerat på ganska länge. Metro Last light och Witcher 3 är nog de mest populära titlar för physx.

Här har AMD ett kort som faktist inte har konkurrans. Skulle gärna sett det 500kr billigare för att gni salt i alla sår till Nvidia. Och det säger jag som halvt Nvidia fanboy (av korten, inte företaget)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Physx är helt dött i nya titlar tyvärr. Ser att du letar efter saker som kan styrka din åsikt, men du falerar ganska rejält.
Physx har jag inte behövt ha installerat på ganska länge. Metro Last light och Witcher 3 är nog de mest populära titlar för physx.

Här har AMD ett kort som faktist inte har konkurrans. Skulle gärna sett det 500kr billigare för att gni salt i alla sår till Nvidia. Och det säger jag som halvt Nvidia fanboy (av korten, inte företaget)

Navi är fail och prissättningen är fail (liksom vega var fail innan Navi, ja man får gå tillbaka ända åtminstone hawaii för att hitta AMD gpu glansdagar). Här hade dem en möjlighet att göra comeback men istället släpper dem ett lamt kort. Om man är underdog så måste man göra bättre för att komma tillbaka och ta seriösa marknaddsandelar vilket är precis det som dem håller på lyckas med på CPU-sidan.

Coolt att du håller hårt vid physx och hur dött det är men faktum är att alla inte spelar fortnite för att det är 2019 utan folk har en fet backlog med games där väldigt många har physx. Som jag tidigare nämnt så saknas även RT och opengl i windows är katastrof. Nvidia lyckas med sina pengar få dem allra flesta utvecklare med sig vilket gynnar dem ytterligare i alla spel som kontinuerligt släpps med vissa undantag. Jag anser att rtx 2070 Super är det klart bättre kortet i prestandasegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Navi är fail och prissättningen är fail (liksom vega var fail innan Navi, ja man får gå tillbaka ända åtminstone hawaii för att hitta AMD gpu glansdagar). Här hade dem en möjlighet att göra comeback men istället släpper dem ett lamt kort. Om man är underdog så måste man göra bättre för att komma tillbaka och ta seriösa marknaddsandelar vilket är precis det som dem håller på lyckas med på CPU-sidan.

Coolt att du håller hårt vid physx och hur dött det är men faktum är att alla inte spelar fortnite för att det är 2019 utan folk har en fet backlog med games där väldigt många har physx. Som jag tidigare nämnt så saknas även RT och opengl i windows är katastrof. Nvidia lyckas med sina pengar få dem allra flesta utvecklare med sig vilket gynnar dem ytterligare i alla spel som kontinuerligt släpps med vissa undantag. Jag anser att rtx 2070 Super är det klart bättre kortet i prestandasegmentet.

Du har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Nice, fortfarande för varmt dock

För varmt , det är ju svalare och tystare än ett 1080 ti? Vilka temperaturer/ljudnivåer förväntar du dig och till vilken prissättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

För varmt , det är ju svalare än ett 1080 ti? Vilka temperaturer/ljudnivåer förväntar du dig och till vilken prissättning?

Kom igen nu du jämför väl inte referens 1080 ti från 2.5 år sedan med det här custom-kortet? Åtminstone så bör man jämföra custom mot custom kort i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Kom igen nu du jämför väl inte referens 1080 ti från 2.5 år sedan med det här custom-kortet? Åtminstone så bör man jämföra custom mot custom kort i så fall.

För varmt , det är ju svalare och tystare än ett 1080 ti? Liknande ett 2070 armor, vilka temperaturer/ljudnivåer förväntar du dig och till vilken prissättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Du menar PhysX som nvidia försökte sälja separata kort till. Du är ju ett troll.

Nu var det väl inte Nvidia som försökte sälja separata kort utan Aegia , vilka Nvidia sedan köpte upp men jag kan inte komma ihåg att Nvidia har salufört några separata physx kort. rätt mig om jag har fel.

Sen tycker jag att det är helt onödigt att ta med värdena för junction temp i grafen över GPU temperatur.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

För varmt , det är ju svalare och tystare än ett 1080 ti? Vilka temperaturer/ljudnivåer förväntar du dig och till vilken prissättning?

Vad spelar det för roll hur varmt något annat kort blir?

Kortet klockar ner sig pga dom "höga" temperaturerna

Swec borde testa med +200% powerlimit och se om det skiljer sig från ref korten

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt kort när det får en ordentlig kylare!

Angående physx så har Nvidia aldrig försökt sälja det separat väll?
Det var Ageia som tog fram physx och sålde det.
Minns dock inte om dom tillverkade egna kort eller om det var som med grafikkort att Asus och andra 3e part gjorde korten.
Nvida köpte iaf sen Ageia och baka in det i geforce.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

För varmt , det är ju svalare och tystare än ett 1080 ti? Vilka temperaturer/ljudnivåer förväntar du dig och till vilken prissättning?

Skall man klaga lite. Om man kollar på effekt bilden, så drar 5700xt lika mycket som 1080ti.
7nm vs 12nm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Vad spelar det för roll hur varmt något annat kort blir?

Kortet klockar ner sig pga dom "höga" temperaturerna

Swec borde testa med +200% powerlimit och se om det skiljer sig från ref korten

Det är ju du som säger att det är för varmt utan någon ytterligare förklaring, jag ställde bara en motfråga vilka temperaturer du förväntade dig och till vilken prisklass då det är jämförbart med nvidia. Menar du att nvidia korten också är för varma och att man ska undvika dessa kort, jag förstår inte hur varma får dom bli det är ju ca 70C i max? Det är där och uppåt dom flesta korten ligger är det något speciellt med det här kortet som gör att det inte får hålla sig där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

@HenrikM: Ett ganska onödigt inlägg. Det finns ingen anledning att öka dessa Nvida/Amd fanboys komentarerna på ett sådant sätt.

Träffade jag för rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Navi är fail och prissättningen är fail (liksom vega var fail innan Navi, ja man får gå tillbaka ända åtminstone hawaii för att hitta AMD gpu glansdagar). Här hade dem en möjlighet att göra comeback men istället släpper dem ett lamt kort. Om man är underdog så måste man göra bättre för att komma tillbaka och ta seriösa marknaddsandelar vilket är precis det som dem håller på lyckas med på CPU-sidan.

Coolt att du håller hårt vid physx och hur dött det är men faktum är att alla inte spelar fortnite för att det är 2019 utan folk har en fet backlog med games där väldigt många har physx. Som jag tidigare nämnt så saknas även RT och opengl i windows är katastrof. Nvidia lyckas med sina pengar få dem allra flesta utvecklare med sig vilket gynnar dem ytterligare i alla spel som kontinuerligt släpps med vissa undantag. Jag anser att rtx 2070 Super är det klart bättre kortet i prestandasegmentet.

Igen. 44 spel har officiellt stöd för physx. 2070 super raytracing får man ut vad? 58 fps på high?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Det är ju du som säger att det är för varmt utan någon ytterligare förklaring, jag ställde bara en motfråga vilka temperaturer du förväntade dig och till vilken prisklass då det är jämförbart med nvidia. Menar du att nvidia korten också är för varma och att man ska undvika dessa kort, jag förstår inte hur varma får dom bli det är ju ca 70C i max? Det är där och uppåt dom flesta korten ligger är det något speciellt med det här kortet som gör att det inte får hålla sig där?

Lite bättre förklarat då,

Har ett 5700xt själv, köppte ett när det kom med tanken att byta kylare.

Och enligt mina tester så börjar kortet klocka ner sig över ca 60C oavsett vad powerlimit är satt till,
Överklockning skalar också ganska bra med temp likaså strömförbrukning.

Mitt vega är ganska likt på det viset, dock mkt svårare att få ner tempen på.

Har inte vad jag vet sakt att man ska undvika nvidia, vet inte heller varför dom kom på tal, bara för att en tillverkare gör något så betyder det inte att det är ok.
har vad jag kan komma ihåg aldrig haft något problem med nvidia, mitt gtx 1060 6g är nog det bästa grafikkort jag haft.

Lite därför jag köper amd, alltid något som strular,
Mitt intresse är inte att använda datorn utan att "pilla" på den.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Lite bättre förklarat då,

Har ett 5700xt själv, köppte ett när det kom med tanken att byta kylare.

Och enligt mina tester så börjar kortet klocka ner sig över ca 60C oavsett vad powerlimit är satt till,
Överklockning skalar också ganska bra med temp likaså strömförbrukning.

Mitt vega är ganska likt på det viset, dock mkt svårare att få ner tempen på.

Har inte vad jag vet sakt att man ska undvika nvidia, vet inte heller varför dom kom på tal, bara för att en tillverkare gör något så betyder det inte att det är ok.
har vad jag kan komma ihåg aldrig haft något problem med nvidia, mitt gtx 1060 6g är nog det bästa grafikkort jag haft.

Lite därför jag köper amd, alltid något som strular,
Mitt intresse är inte att använda datorn utan att "pilla" på den.

Okej då förstår jag du har haft tidigare problem med amd, och har fortfarande problem med amd då du köper det pg av strulet/gillar att pilla, du har inte haft problem med nvidia men köper inte nvidia för att det fungerar.

Du har ett 5700XT referens som blir för varmt för dig och det klockar ner redan på 60C, du jämför det med ett 5700XT tredjeparts med en vettig kylare som har låga temps men går fortfarande över 60C och säger att det klockar ner för att AMD inta kan hantera +60C baserat på dina erfarenheteter av referens kortet och tidigare AMD kort. Nvidia korten går också över 60C men klockar inte ner?

AMD har gått ut med att korten kan hantera upp till 110C , Nvidia har i sin spec skrivit 105C

Det låter som att du ska reklamera kortet (men det kan ju vara okunskap från min sida), jag har varken haft problem med AMD eller NVidia, haft 2nvidia och 3AMD kort när det har varit strul har det visat sig bero på andra saker, säger förövrigt inte att du har fel jag har inte kollat om dom klockar ner fullt möjligt att jag har haft just dessa problem men inte märkt av det hoppas att det löser sig.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Okej då förstår jag du har haft tidigare problem med amd, och har fortfarande problem med amd då du köper det pg av strulet/gillar att pilla, du har inte haft problem med nvidia men köper inte nvidia för att det fungerar.

Du har ett 5700XT referens som blir för varmt för dig och det klockar ner redan på 60C, du jämför det med ett 5700XT tredjeparts med en vettig kylare som har låga temps men går fortfarande över 60C och säger att det klockar ner för att AMD inta kan hantera +60C baserat på dina erfarenheteter av referens kortet och tidigare AMD kort. Nvidia korten går också över 60C men klockar inte ner?

AMD har gått ut med att korten kan hantera upp till 110C , Nvidia har i sin spec skrivit 105C

Det låter som att du ska reklamera kortet, jag har varken haft problem med AMD eller NVidia, haft 2nvidia och 3AMD kort när det har varit strul har det visat sig bero på andra saker, säger förövrigt inte att du har fel jag har inte kollat om dom klockar ner fullt möjligt att jag har haft just dessa problem men inte märkt av det hoppas att det löser sig.

Mitt 5700xt blir ca 45 - 50c i spel så nej det blir inte för varmt, det är heller inget fel på kortet utan det är helt enkelt så amd har tillverkat dom,

Vad dom kan hantera för temperaturer är också helt ointressant, det är vid vilken temperatur man börjar tappa prestanda som är intressant.

Återigen vad har nvidia med detta att göra?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Mitt 5700xt blir ca 45 - 50c i spel så nej det blir inte för varmt, det är heller inget fel på kortet utan det är helt enkelt så amd har tillverkat dom,

Vad dom kan hantera för temperaturer är också helt ointressant, det är vid vilken temperatur man börjar tappa prestanda som är intressant.

Återigen vad har nvidia med detta att göra?

Det är ju du som har skrivit att det var för varmt jag frågade ju bara vad det innebar, och det du säger är att AMD klockar ner över 60C, AMD fungerar inte, NVidia fungerar, det är väll högintressant att veta om NVidia's kort klockar ner över 60C också gör det inte det så kan det ju vara värt att tänka till en extra gång innan köp.

Nu verkar det ju som att kortet inte blev för varmt i alla fall så förstår inte problemet mer än att du senare hintade om powerlimit/gissar klockning dålig headroom men det hade ju kunnat vara värt att skriva det redan i första inlägget isåfall då går det ju ifrån kortet fungerar inte i stock , till gillar man att klocka så kan det vara värt att titta på alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Tack för att du delade med dig av din magnifika kunskap. Jag som inte visste att opengl är förlegat...förutom att i princip varenda emulator använder det. AMD är helt skräp i många emulatorer av den anledningen. Vi snackar alltså Geforce 1650 som slår Radeon VII med råge pga att deras opengl är så horribla. Gör gärna lite research innan du kokar över att jag tycker att AMD är skräp.

Du kanske tycker att alla dessa anledningar är "gimmicks" eller nått eller som vissa AMD-fanbois som tycker att det viktiga är hur många poäng man får i Superposition men faktum är att dem flesta vill ha ett grafikkort som har så mycket funktioner som möjligt, så mycket utvecklar-support som möjligt och så smärtfritt som möjligt och där är NVIDIA klart bättre än AMD i dagsläget.

AMD levererar drivrutiner som inte fungerar bra i emulatorer medan nVidia levererar drivrutiner som man exploaterar sina kunder genom med telemetri. Samtidigt som AMD på sikt kanske tar marknadsandelar på GPU marknaden är det gröna laget upptaget med att bevisa för världen att man inte kan leva utan raytracing. I slutet av dagen så är 5700 XT ett prisvärt kort som förhoppningsvis sätter lite fart på saker och ting. Förstår verkligen inte varför du är så arg över lite konkurrens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Det är ju du som har skrivit att det var för varmt jag frågade ju bara vad det innebar, och det du säger är att AMD klockar ner över 60C, AMD fungerar inte, NVidia fungerar, det är väll högintressant att veta om NVidia's kort klockar ner över 60C också gör det inte det så kan det ju vara värt att tänka till en extra gång innan köp.

Nu verkar det ju som att kortet inte blev för varmt i alla fall så förstår inte problemet mer än att du senare hintade om powerlimit/gissar klockning dålig headroom men det hade ju kunnat vara värt att skriva det redan i första inlägget isåfall då går det ju ifrån kortet fungerar inte i stock , till gillar man att klocka så kan det vara värt att titta på alternativ.

Ja? Över 60c så klockar mitt 5700XT ner sig, med ref kylaren så når det ca 85c och tappar rätt mkt prestanda, överklockning med stock kylaren var riktigt uselt.
Därför skrev jag att 70c fortfarande var för mkt, för att enkelt testa detta så behöver te,x swec sätta en högre powerlimit och kolla klockfrekvenser över tid igen, då det är intressant att veta om det skiljer något från ref korten.

Mitt kort har numera en aio och klockar inte ner sig, förutom vid hög oc (2.2ghz) då kortet återigen blir över 60C, 68c om jag inte kommer ihåg fel.

Nvidia kan jag inte uttala mig om då jag har sålt alla, funderar dock på ett 2060 då både mitt vega 64 och 5700xt har problem med tvn, fungerade med nvidia. Alternativt en ny tv då den är 8år gammal.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

AMD levererar drivrutiner som inte fungerar bra i emulatorer medan nVidia levererar drivrutiner som man exploaterar sina kunder genom med telemetri. Samtidigt som AMD på sikt kanske tar marknadsandelar på GPU marknaden är det gröna laget upptaget med att bevisa för världen att man inte kan leva utan raytracing. I slutet av dagen så är 5700 XT ett prisvärt kort som förhoppningsvis sätter lite fart på saker och ting. Förstår verkligen inte varför du är så arg över lite konkurrens?

Skickades från m.sweclockers.com

Sur över konkurrens? Känner av lite projektion här :P. Jag tycker snarare att det är synd att konkurrens saknas vilket du kanske märkt av i Nvidias greedy priser dem senaste generationerna och negativ utveckling i prestanda/kr.

Dem här navi korten med dem här priserna kommer inte direkt röra om grafikkortsmarknaden, det behövs bättre är det jag har påstått. Inte att det är bra konkurrens (för det är det inte) eller att jag är sur OM det skulle vara konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Som sagt. AMD är helt ointressant för mig och flera i min bekantskapskrets tills dem fixar sina 10 år gamla Opengl drivrutiner. För att inte tala om att dem i princip aldrig blir prioriterade av utvecklare vilket leder till att spelen oftast funkar mest smärtfritt med nvidia kort.

Skrivet av Boredbynoobs:

Tack för att du delade med dig av din magnifika kunskap. Jag som inte visste att opengl är förlegat...förutom att i princip varenda emulator använder det. AMD är helt skräp i många emulatorer av den anledningen. Vi snackar alltså Geforce 1650 som slår Radeon VII med råge pga att deras opengl är så horribla. Gör gärna lite research innan du kokar över att jag tycker att AMD är skräp.

Du kanske tycker att alla dessa anledningar är "gimmicks" eller nått eller som vissa AMD-fanbois som tycker att det viktiga är hur många poäng man får i Superposition men faktum är att dem flesta vill ha ett grafikkort som har så mycket funktioner som möjligt, så mycket utvecklar-support som möjligt och så smärtfritt som möjligt och där är NVIDIA klart bättre än AMD i dagsläget.

Nu har ju du en diskussion med någon annan men villa bara flika in

Vulkan AKA OpenGL next har rötterna i AMD Mantle (delvis DX12 också), såvidare det kommer att bli en industri standard eller inte återstår ju att se, NVidia stödjer också vulkan och då det bygger på AMD Mantle kan man ju gissa att AMD har bättre prestanda där i dagsläget men rent generellt tänker jag att det spelar ingen roll, köper man ett kort för 15.000 så lär ju emulatorn orka med oavsett. Det är rena gissningar från min sida. Tolkar jag din text rätt delvis du är inte ute efter gimmicks och vill ha bred uppslutning så tycker jag att du säger emot dig själv. Med bred uppslutning/så mycket utvecklar support som möjligt antar jag att du menar industri standarder delvis inte propriertär teknik. Fördelen med opengl och vulkan är att det är cross-platform i det senare fallet (Android, Linux, Windows, Nintendo Switch,Google Stadia, Tizen)

Även RDNA som 5700XT och Radeon VII bygger på kommer att användas i sonys och microsofts konsoler man kan hoppas att det frigör utvecklingsresurser för cross-platform spel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)
Vulkan was first announced by the non-profit Khronos Group at GDC 2015.[9][12][13] The Vulkan API was initially referred to as the "next generation OpenGL initiative", or "OpenGL next"[14] by Khronos, but use of those names was discontinued when Vulkan was announced.[15] Vulkan is derived from and built upon components of AMD's Mantle API, which was donated by AMD to Khronos with the intent of giving Khronos a foundation on which to begin developing a low-level API that they could standardize across the industry.

Permalänk
Medlem

@kalle@anka: whow,wait what? Klockar korten ned sig över 60 grader, är det något vanligt som ingen skriver om och spelar det någon roll när resultaten visas i tester?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Angående emulatorer och drivrutiner.. säg en emulator som ett 5700XT inte kan driva som motsvarande från Nvidia kan.
Dom flesta emulatorer är fortfarande väldigt bundna till cpu, inte gpu.

Men jag ska inte avfärda det rak av. Så ge mig konkreta exempel att hålla sig borta från AMD.
Och nej, ett spel duger inte om ett annat spel i samma emulator fungerar.
Det krävs mer än så för att säga usch till AMD.

Ge mig hård fakta tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@kalle@anka: whow,wait what? Klockar korten ned sig över 60 grader, är det något vanligt som ingen skriver om och spelar det någon roll när resultaten visas i tester?

Pascal klockade ned sig runt 65 grader. Börjar detta redan vid 60 så suger det. :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Ja alltså, det gör mig inget om det klockar ned om fortfarande benchmarks och tester har haft med det också. Man vet ju vad man får så att säga. Men blev osäker nu när man pratar nedclock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide