Powercolor RX 5700 XT Red Devil – AMD Navi på rätt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast, alla spel som ska gå att spela på ett 2070 (med ray tracing) måste vara LÄTTARE att driva än ray tracingen i BFV eller Metro Exodus, jag ser helt ärligt inte hur det skulle vara möjligt att göra (för ett spel där ray tracing faktiskt spelar roll).
För min del ser jag Nvidia Ray tracing lite som Physx och Hairworks, säkert trevligt att ha igång, men inget som man MÅSTE ha.

Ray Tracing är tidig i sin utveckling och jag är också tveksam ifall Ray Tracing kommer gå att köra med okej fps på ett RTX 2070 det är därför jag skrev kanske RTX 2070 kan slå på Ray Tracing.

Men vi får hoppas på optimeringar kan förbättrar situation och har aldrig heller påstått att Ray Tracing är ett MÅSTE utan mervärdet av Ray Tracing för prestanda tappet mellan RX 5700XT och RTX 2070 kan vara okej då skillnaden är 6% vid stock som bör krympa lite till några procent ifall man överklockar då RX 5700XT har sämre OC potential än RTX 2070 enligt de flesta recensioner

Det jag syftade på med framtid säker är mervärde aspekten av att överhuvudet kunna slå på Ray Tracing i framtiden ifall optimeringarna gör att det går att få bättre prestanda med Ray Tracing än i dagen spel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Kan inte emulatorsnacket tas i en annan tråd?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller egentligen med. Jag påpekade bara inledningsvis att emulering är ett av kortets nackdelar jämfört med en RTX 2070 Super som är en direkt konkurrent till det här kortet och fick direkt en hord av arga Amd-fanboys på mig som vägrar acceptera fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det jag syftade på med framtid säker är mervärde aspekten av att överhuvudet kunna slå på Ray Tracing i framtiden ifall optimeringarna gör att det går att få bättre prestanda med Ray Tracing än i dagen spel.

Men är det inte så, att även om man kan slå på ray tracing i framtiden och de krävs, så kommer man ligga och hava på extremt låga FPS. De är redan dåliga idag med dagens spel, framtidens spel kommer antagligen kräva de fetare kretsarna som finns då. Så, det ger inget mervärde alls.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Rätta mig om jag har fel, men jag köpte ett MSi GTX 780 Ti Gaming kort någon månad efter release och kan säga att det inte klarade av Arkham City med PhysX påslaget i 60 fps 1080p. (i7 4770k med 16 GB Ram.)

Så din jämnförelse med ett två generationer nyare gfx kort med ett "äldre" spel verkar lite off. Just saying.

Två generationer nyare gfx? Kolla gärna när Witcher 3 och Arkham knight släpptes kontra gtx 1080. Inom ett år...Två generationer motsvarar väl typ 3-4 år i snitt?

Arkham City lite äldre visst, men även där gick det utmärkt med gtx 980 exempelvis. Vill man ha godis som physx påslaget så måste man såklart ha premium grafikkort, det är väl inget nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag håller egentligen med. Jag påpekade bara inledningsvis att emulering är ett av kortets nackdelar jämfört med en RTX 2070 Super som är en direkt konkurrent till det här kortet och fick direkt en hord av arga Amd-fanboys på mig som vägrar acceptera fakta.

Du eldar på rätt bra du själv. Ibland måste man kunna lägga ner efter att man fört fram sin poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra test! Ser ut som ett väldigt prisvärt kort. Men i ärlighetens namn så är typ 90% av mitt intresse på prestandan hos kylarna. Dagens kort är såpass pressade redan att överklockning eller prestandaskillnader mellan partnertillverkare är mer eller mindre icke-existerande. När man vet prestandan på ett grafikkort av nån modell, då vet man prestandan på alla olika partnerkort av samma modell.

Men vad f*n är detta för tråd? Det måste ju vara årets samling av pajkastning utan dess like? Det handlar alltså om att AMD är "sämst" pga emulatorer, med argument byggda på den mest bräckliga och känslomässiga grund jag någonsin skådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Två generationer nyare gfx? Kolla gärna när Witcher 3 och Arkham knight släpptes kontra gtx 1080. Inom ett år...Två generationer motsvarar väl typ 3-4 år i snitt?

"Generationer" har i datorvärlden ingenting med årtal att göra. Nvidia släppte serierna i ordningen 700->900->1000 - ser du hur det är två steg från 700 till 1000?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Försök inte med logik i den här tråden. När en AMD-fanboy säger att hans rx 480+1600 klarar exakt allt perfekt så är det bara att hålla med även om det går emot all tillgänglig information på nätet.

Inte exakt allt och jag ber om ursäkt om det lät så. Jag påstår inte att AMD är bättre än Nvidia. Jag kan helt klart hålla med om att Nvidia garanterat fungerar bättre till emulatorer. Men dom spelen jag provat har fungerat rent generellt bra. Men jag svarade bara på att det lät som att det var helt ospelbart att köra emulator på ett AMD kort.

Eller hur tolkar du detta? "som bevisar det faktum att inget amd-kort som helst i världen är lämplig för emulatorer."

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men är det inte så, att även om man kan slå på ray tracing i framtiden och de krävs, så kommer man ligga och hava på extremt låga FPS. De är redan dåliga idag med dagens spel, framtidens spel kommer antagligen kräva de fetare kretsarna som finns då. Så, det ger inget mervärde alls.

Så du menar att Ray Tracing koden idag redan är perfekt och inge framsteg och mer optimeringar kommer ske utan bara mer kraft med bättre hårdvara behövs?

Att man ogillar Nvidia har jag förståelse med deras prissättning och kontroll på sin hårdvara och mjukvara men Ray Tracing har redan idag ett visst mer värde att helt säkert påstå att Ray Tracing 100% inte kommer ge något mervärde i framtiden är lite arrogant.

Som jag påpekade så kan Ray Tracing med RTX 2070 kanske ge ett visst mervärde i framtiden då utvecklarer optimerar och utvecklar tekniken.

Redan idag så funkar Ray Tracing ungefär vid 60 fps och 1080p Medium-Ultra inställningar visst är det inte jätte bra men går fortfarande få ut ett visst mervärde ifall man inte spelar med högre uppdateringar frekvenser eller upplösningar 1080p är fortfarande väldigt vanligt.

Nu är det slut diskuterar för mig i denna tråd om detta ämne min ståndpunkt är

RTX 2070 kan vara ett okej alternativ då pris jämfört med RX 5700XT är detsamma och prestanda skillnaden inte så stor 6% som kan krympa ytterliga ifall man överklockar då Nvidia kortet verkar ha något bättre överklockning möjligheter än RX 5700XT.

För 6% prestanda förlust så får man Ray Tracing kärnor som kan vara användbarat i framtida spel man vill spela kan vara en okej kompromiss.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att Ray Tracing kan vara coolt om typ 5 år, jag tror dock inte att dagens grafikkort kommer att kunna köra dom spelen hur mycket dom än fixar med drivrutiner spelen blir mer och mer krävande inte tvärtom. Känns lite som sli/crossfire onödigt.
Antar att jag har pajen nu då " skulle inte ta i ett nvidia kort med tång"

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Två generationer nyare gfx? Kolla gärna när Witcher 3 och Arkham knight släpptes kontra gtx 1080. Inom ett år...Två generationer motsvarar väl typ 3-4 år i snitt?

Arkham City lite äldre visst, men även där gick det utmärkt med gtx 980 exempelvis. Vill man ha godis som physx påslaget så måste man såklart ha premium grafikkort, det är väl inget nytt?

Klart man behöver "premium" för det, men Arkham City släpptes 2011, GTX 780 Ti var top of the line 2013...vet inte riktigt hur mycket mera premium det går att bli?

Behövs inget separat PhysX kort så länge du kör med en GPU som inte släppts ännu. Vet inte om jag köper den logiken. O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit