Permalänk
Medlem

Frågan borde vara 3700X eller 9700K. Inte mycket mening att köpa 3800X vad jag har sett från tester. Vad spelar du i för upplösning? För mig med en 3440x1440 skärm så är skillnaden i snitt typ 1-2 FPS så det spelar verkligen ingen roll.

En rolig infallsvinkel: Intel är ett smutsigt företag som kör med sjukt fula taktiker, mutor och dyl. Nästa gång blir det AMD för mig för de verkar vara ett förhållandevis vettigt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Systemiska tester -AMD
Spel -Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du stavade fel till syntetiska tester.

Ha! Vilket skämt!

Jag ser att någon har fallit (om du inte redan en Intel fanboy bortom all räddning) för Intels propaganda.

Intel innan Ryzen: Vi krossar AMD! Kolla bara på våra Cinebench resultat!

Intel idag när de får stryk av AMD på 9 av 10 tester: Nej, du ska inte stirra dig blint på Cinebench resultat! Det är ett syntetisk test som säger absolut inget om CPU:n prestanda. Du ska titta på spel. Det är det som folk köper sina CPU för, spel och endast spel!

Förresten Cinebench använder sig av renderingsverktyget för Cinema 4D applikationen som många använder IRL.
Det är som om Adobe skulle släppa en benchmark som skulle använda sig av Adobe Media Encoder.
Cinebench ÄR ett real world test.

OT: Köp en Ryzen 3700X och lägg pengarna istället på en snabbare GPU. Det är där du kommer få mer FPS för.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Mycket bullshit i en kommentar.
ifall du sätter upp två system och inte ser fps mätaren kan du inte skilja och uppleva skillnad i spelandet.
dvs en 3600 är lika bra som vilken Intel cpu som helst i spelande för en tredjedel av priset.

Finns inga problem med Ryzen utan har med moderkortstillverkaren att göra.
AMD är att föredra före intel i allt idag.
Bättre pris med samma upplevelse vilket är allt som räknas

När i9 9900K kom så kunde man läsa hur 2700x var en i9 9900k till halva priset.
Nu när Ryzen 9 3900x visades upp så var den en konkurent till i9 9900k enligt AMDs presentation.
En 2700x kostar 2300kr på elgiganten, en 3900x kostar 5890kr, det vill säga en 3900x kostar 2,6ggr mer än en 2700x idag.

en 3900x och 2700x borde alltså utan fps-mätare vara en likadan upplevelse i spel dessutom, så en 2700x är alltså en 3900x till nästan en tredjedel av priset.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av birdman:

Antar att du stavade fel till syntetiska tester.

Ha! Vilket skämt!

Jag ser att någon har fallit (om du inte redan en Intel fanboy bortom all räddning) för Intels propaganda.

Intel innan Ryzen: Vi krossar AMD! Kolla bara på våra Cinebench resultat!

Intel idag när de får stryk av AMD på 9 av 10 tester: Nej, du ska inte kolla dig blint på Cinebench resultat! Det är en syntetisk test som säger absolut inget om CPU:n prestanda. Du ska titta på spel. Det är det som folk köper sina CPU för, spel och endast spel!

Förresten Cinebench använder sig av renderingsverktyget för Cinema 4D applikationen som många använder IRL.
Det är som om Adobe skulle släppa en benchmark som skulle använda sig av Adobe Media Encoder.
Cinebench ÄR ett real world test.

OT: Köp en Ryzen 3700X och lägg pengarna istället på en snabbare GPU. Det är där du kommer få mer FPS för.

Härligt att se det på det viset. Testresultatet är alltså propaganda? Hur skulle du sammanfatta det då? Håller man inte på att väga in upplevd känsla och inköpspriset så visar ju siffrorna att i spel är Intel bättre och i syntetiska tester är AMD bättre, går ju inte att pratat bort vare sig vilket lag man hejar på. Finns nog många här som köper en dator för endast spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Cinebench ÄR ett real world test.

Som bara är relevant för de som sitter och kör Maxon Cinema 4D hela dagarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Härligt att se det på det viset. Testresultatet är alltså propaganda? Hur skulle du sammanfatta det då? Håller man inte på att väga in upplevd känsla och inköpspriset så visar ju siffrorna att i spel är Intel bättre och i syntetiska tester är AMD bättre, går ju inte att pratat bort vare sig vilket lag man hejar på. Finns nog många här som köper en dator för endast spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Intels processorer är bättre i spel än Ryzen. Det är fakta, om än med marginellt skillnad.
Att föreslå för någon att köpa en 9900K (5229 SEK) framför en 3700X (3858 SEK) bara för att du får 5-8% högre FPS till (5229-3858=1371 SEK) 36% högre pris, är ju dålig råd.
Du lurar någon att spendera mer, helt i onödan.

Det är 1371 SEK som hen kan istället spendera på en bättre GPU, som kan ge mer än 5% högre FPS, samtidigt som hen får prestandaökning på andra håll samt andra fördelar med Ryzen 3700X som tex lägre strömförbrukning.

Skrivet av mfm:

Som bara är relevant för de som sitter och kör Maxon Cinema 4D hela dagarna.

Konstig argument.
Du säger alltså att en CPU som är bättre än en annan på tex. Premiere Pro är helt irrelevant för prestandan av processorn, bara för att du själv aldrig använder Premiere Pro?

Sen så är ju Ryzen bra på mer än bara en grej. Tvärtom så är det Intels processorer som är bara bra ur ett enda perspektiv - spel.
De är dyrare, drar mer ström, sämre på multitasking, kompression och i stort sett alla andra scenarior.
Det är omöjligt att "bara spela spel" på en dator.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

i7 9700K är väl kanske den cpu som fortfarande är mest lämpad för spel tråkigt nog. Många techtubers gillar att hajpa ryzen för att få många clicks och därmed jämför stockprestanda vilket blir missvisande eftersom intels K-processorer är gjorda för överklockning samtidigt som Zen 2 ofta presterar sämre vid manuell överklockning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Så i slutändan så stämmer det jag skrev. Intel -Spel och syntetiska tester -AMD. Finns garanterat många tonåringar som bara spelar, utöver vanligt användande som surf/mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

i7 9700K är väl kanske den cpu som fortfarande är mest lämpad för spel tråkigt nog. Många techtubera gillar att hajpa ryzen för att få många clicks och därmed jämför stockprestanda vilket blir missvisande eftersom intels K-processorer är gjorda för överklockning samtidigt som Zen 2 ofta presterar sämre vid manuell överklockning.

Ingen av dagens processorer har speciellt mycket att hämta på överklockning. 9700k har också otroligt tråkiga överklockningsmarginaler att jobba med. Ditt argument påminner mycket om hur det lät när AMD började med sina black edition processor men fortfarande hade dåliga överklockningsmarginaler jämfört med Intel som inte ens var upplåsta.

Sen så tjänar Ryzen mer på minnes överklockning om man nu inte köper riktigt dyra minnen från början, och det finns nog nästan lika mycket att hämta där idag.

Jag hade defintivt kört på AMD idag, även om jag bara spelade. Intel har marginellt bättre spelprestanda idag om du har råd med en 9700k. Men köper du en 9700k kommer du med stor sannolikhet få problem med FPSen i framtidens titlar betydligt tidigare än med en 3700x/3800x. Dessutom har du i princip inga uppgraderingsmöjligheter heller, det kommer dröja länge innan 9900k blir billig på begagnatmarknaden och du kan nog redan nu utesluta att Intel kommer stödja en till processorgeneration på samma moderkort.

Så snackar vi om framtidens titlar där det här valet kan spela roll på riktigt så är AMD ett solklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Jag hade defintivt kört på AMD idag, även om jag bara spelade. Intel har marginellt bättre spelprestanda idag om du har råd med en 9700k. Men köper du en 9700k kommer du med stor sannolikhet få problem med FPSen i framtidens titlar betydligt tidigare än med en 3700x/3800x. Dessutom har du i princip inga uppgraderingsmöjligheter heller, det kommer dröja länge innan 9900k blir billig på begagnatmarknaden och du kan nog redan nu utesluta att Intel kommer stödja en till processorgeneration på samma moderkort.

Så snackar vi om framtidens titlar där det här valet kan spela roll på riktigt så är AMD ett solklart val.

Jag förstår inte argumentet att framtidens titlar kan spela roll? Den dagen då spel nyttjar hela CPU:n till fullo så lär vi alla ha hunnit uppgradera både tre och fyra ggr.

Nej, ingen fanboy åt ena eller andra hållet. Uppgraderade från i7 920 till 3600 på grabbens maskin. Rejäl boost i prestanda.

Det är superbra att AMD finns och ger oss konsumenter fler val. Men speltillverkarna kommer ändå att titta på vad de flesta ha innanför huven.

OBS! Denna share visar inte 100% sanningen men den visar vad folket kör med när de kör deras benchmark.
https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

Personligen så vill jag inte ha bra, jag vill ha bäst. För MIG är det intel då jag nöter spel.

Permalänk
Skrivet av 4.0:

Ingen av dagens processorer har speciellt mycket att hämta på överklockning. 9700k har också otroligt tråkiga överklockningsmarginaler att jobba med. Ditt argument påminner mycket om hur det lät när AMD började med sina black edition processor men fortfarande hade dåliga överklockningsmarginaler jämfört med Intel som inte ens var upplåsta.

Sen så tjänar Ryzen mer på minnes överklockning om man nu inte köper riktigt dyra minnen från början, och det finns nog nästan lika mycket att hämta där idag.

Jag hade defintivt kört på AMD idag, även om jag bara spelade. Intel har marginellt bättre spelprestanda idag om du har råd med en 9700k. Men köper du en 9700k kommer du med stor sannolikhet få problem med FPSen i framtidens titlar betydligt tidigare än med en 3700x/3800x. Dessutom har du i princip inga uppgraderingsmöjligheter heller, det kommer dröja länge innan 9900k blir billig på begagnatmarknaden och du kan nog redan nu utesluta att Intel kommer stödja en till processorgeneration på samma moderkort.

Så snackar vi om framtidens titlar där det här valet kan spela roll på riktigt så är AMD ett solklart val.

Är det många här som byter upp sig en generation på cpu så dom har nytta av det gamla mobo? Själv böt jag från en 2600K. Snittet kanske är 3 generationer så då faller ju ändå AMD. Har sprungit på 3 om inte 4 beggad 9900K för 4000kr och Intels mobo är billigare motsvarande AMD. Så spelar man bara och har datorn i 2-3 generationer kan man lika gärna köra Intel. Känns ju som du är mer AMD frälst än vad jag är Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

"framtidens titlar" har folk alltid kört med, men det är väldigt ställan det har stämt.

I slutändan köp det du föredrar.

Fanboys på båda hållen finns alltid där de ska sälja sin platform precis som de får någon % för locka någon typ.

I slutändan köper de flesta saker de är vana vid. Och båda är bra val idag (Ryzen 3000 har ju haft en hel del buggar men verkar som flesta av dom är lösta nu iaf).

Något annat att tillägga, spelar man mest "competitive" spel som ow,cs,lol,pubg,dota,fortnite,apex och sådana spel som lanseras så är de oftast optimerade för få kärnor, så det kvittar om man har 39 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eniac64:

Jag förstår inte argumentet att framtidens titlar kan spela roll? Den dagen då spel nyttjar hela CPU:n till fullo så lär vi alla ha hunnit uppgradera både tre och fyra ggr.

Nej, ingen fanboy åt ena eller andra hållet. Uppgraderade från i7 920 till 3600 på grabbens maskin. Rejäl boost i prestanda.

Det är superbra att AMD finns och ger oss konsumenter fler val. Men speltillverkarna kommer ändå att titta på vad de flesta ha innanför huven.

OBS! Denna share visar inte 100% sanningen men den visar vad folket kör med när de kör deras benchmark.
https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

Personligen så vill jag inte ha bra, jag vill ha bäst. För MIG är det intel då jag nöter spel.

Spel har utnyttjat 8 trådar ganska länge nu, jag skulle vara förvånad om t.ex nästa BF är kvar på 8 trådar. Historiskt sett så åldrades i7 920 t.ex mycket bättre jämfört med t.ex i5 750.

Skulle spel börja stödja 12 trådar kommer i7 9700k bli gammal över en natt. Precis som det blev med de äldre i5:orna med 4 kärnor som ansågs vara bäst för spel. i7:orna däremot rullade på länge, som du uppenbarligen kan intyga med din i7 920.

Skrivet av Knotvillage:

Är det många här som byter upp sig en generation på cpu så dom har nytta av det gamla mobo? Själv böt jag från en 2600K. Snittet kanske är 3 generationer så då faller ju ändå AMD. Har sprungit på 3 om inte 4 beggad 9900K för 4000kr och Intels mobo är billigare motsvarande AMD. Så spelar man bara och har datorn i 2-3 generationer kan man lika gärna köra Intel. Känns ju som du är mer AMD frälst än vad jag är Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick man på en 2600k så klarade man sig länge. Men på den tiden utnyttjade bara spelen 4 trådar om jag kommer ihåg rätt, så det du gjorde var ju lite av en motsvarighet att gå på en i9 och inte en i7. 9700k borde egentligen vara en i5:a om man fortsatt med de gamla namnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Ingen av dagens processorer har speciellt mycket att hämta på överklockning. 9700k har också otroligt tråkiga överklockningsmarginaler att jobba med. Ditt argument påminner mycket om hur det lät när AMD började med sina black edition processor men fortfarande hade dåliga överklockningsmarginaler jämfört med Intel som inte ens var upplåsta.

Sen så tjänar Ryzen mer på minnes överklockning om man nu inte köper riktigt dyra minnen från början, och det finns nog nästan lika mycket att hämta där idag.

Jag hade defintivt kört på AMD idag, även om jag bara spelade. Intel har marginellt bättre spelprestanda idag om du har råd med en 9700k. Men köper du en 9700k kommer du med stor sannolikhet få problem med FPSen i framtidens titlar betydligt tidigare än med en 3700x/3800x. Dessutom har du i princip inga uppgraderingsmöjligheter heller, det kommer dröja länge innan 9900k blir billig på begagnatmarknaden och du kan nog redan nu utesluta att Intel kommer stödja en till processorgeneration på samma moderkort.

Så snackar vi om framtidens titlar där det här valet kan spela roll på riktigt så är AMD ett solklart val.

Är det samma framtid du pratar om som den framtid när bulldozer kommer utklassa sandybridge?
Hade jättegärna sett att zen 2 skulle vara bättre än det intel har att erbjuda men så är inte fallet den här gången heller. Sist AMD var bättre för spel var väl möjligen med phenom II? Det är inga argument utan ren fakta så det finns lixom ingenting att argumentera om.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Intels processorer är bättre i spel än Ryzen. Det är fakta, om än med marginellt skillnad.
Att föreslå för någon att köpa en 9900K (5229 SEK) framför en 3700X (3858 SEK) bara för att du får 5-8% högre FPS till (5229-3858=1371 SEK) 36% högre pris, är ju dålig råd.
Du lurar någon att spendera mer, helt i onödan.

Det är 1371 SEK som hen kan istället spendera på en bättre GPU, som kan ge mer än 5% högre FPS, samtidigt som hen får prestandaökning på andra håll samt andra fördelar med Ryzen 3700X som tex lägre strömförbrukning.

Konstig argument.
Du säger alltså att en CPU som är bättre än en annan på tex. Premiere Pro är helt irrelevant för prestandan av processorn, bara för att du själv aldrig använder Premiere Pro?

Sen så är ju Ryzen bra på mer än bara en grej. Tvärtom så är det Intels processorer som är bara bra ur ett enda perspektiv - spel.
De är dyrare, drar mer ström, sämre på multitasking, kompression och i stort sett alla andra scenarior.
Det är omöjligt att "bara spela spel" på en dator.

Vad är konstigt med att CineBench inte är relevant för de flesta andra användningar av datorn? Nästan inget annat skalar så bra med antalet kärnor.

Phenom II X6 var säkert jättebra på Cinebench men inte blev den ett jättebra processor för "framtidens spel som kommer använda jättemånga trådar" för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

i7 9700K är väl kanske den cpu som fortfarande är mest lämpad för spel tråkigt nog. Många techtubera gillar att hajpa ryzen för att få många clicks och därmed jämför stockprestanda vilket blir missvisande eftersom intels K-processorer är gjorda för överklockning samtidigt som Zen 2 ofta presterar sämre vid manuell överklockning.

Stämmer ej.
När Ryzen 1000 släpptes så var många techtubers skeptiska och gav produkterna oförtjänt mycket kritik pga spelprestandan.
Det är nu med Ryzen 3000 som den får hyllningar från alla kanter, för att de kan inte hitta några fel värt att påpeka.
Fine den slår inte Intel processorerna i spel men skillnaden är marginellt nu jämfört med tidigare men Ryzen 3000 slår de på allt annat, till skillnad från Ryzen 1000-2000.

Skrivet av Knotvillage:

Så i slutändan så stämmer det jag skrev. Intel -Spel och syntetiska tester -AMD. Finns garanterat många tonåringar som bara spelar, utöver vanligt användande som surf/mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår du ens vad syntetiska tester betyder?
Känns som att det är något du slänger ur dig utan att ha koll på läget...

Och du valde att ignorera mina kommentarer gällande priset. OK, jag tar det som att du blundar åt verkligheten och försvinner i din fantasivärld än att bevisa mig fel...

Skrivet av eniac64:

Jag förstår inte argumentet att framtidens titlar kan spela roll? Den dagen då spel nyttjar hela CPU:n till fullo så lär vi alla ha hunnit uppgradera både tre och fyra ggr.

Gå förklara det för folk som köpte en i5:a (4 trådar) framför en 1600 (12 trådar) för att forum experter sa att den är bättre för spel, då.

2 år senare:
https://www.youtube.com/watch?v=97sDKvMHd8c

Kommentar från YT-klippet:
Imagine buying a 4 thread CPU in 2017 when you could get a 12 thread part for less money, paid more for the motherboard, and now you are stuck on a dead platform, just for some more frames on old games, don't forget also that your CPU is getting slower each passing quarter because of security vulnerabilities. O U C H.

Utvecklingen kommer att gå fort de kommande åren.
Konsolerna (X1/PS4) ligger som grund för nästan ALLA spel som utvecklas.

Snart släpps X2/PS5 som har en 8-kärnig (antagligen 16 trådar) Zen 2 processor, vilket gör att samtliga spel framöver kommer dra mer nytta av flera kärnor/trådar.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det samma framtid du pratar om som den framtid när bulldozer kommer utklassa sandybridge?
Hade jättegärna sett att zen 2 skulle vara bättre än det intel har att erbjuda men så är inte fallet den här gången heller. Sist AMD var bättre för spel var väl möjligen med phenom II? Det är inga argument utan ren fakta så det finns lixom ingenting att argumentera om.

Har nog aldrig sagt ett positivt ord om Bulldozer när det kommer till spel. Hade själv en i5 750 som rullade på 4Ghz när Bulldozer släpptes, och det tog lång tid innan AMD gick om den i spel. Bulldozer var en otrolig flopp. Hela arkitekturen var så otroligt korkad, då man behövde köpa en 8-core för att få ut maximal prestanda redan på 4 trådar.

Däremot så åldrades X58 plattformen otroligt bra för spel, samma sak för 2600k t.ex. Samtidigt som jag ångrade att jag inte valde x58 istället för p55. Och låt inte namnet lura er, 9700k är vad i5:orna var på den tiden.

Permalänk
Medlem

Alltså både Intel och AMD ger numera en likvärdig upplevelse i spel i och med Zen2, med Zen+ var det fortfarande så att man kunde säga att Intel var märkbart snabbare. Mätmässigt är Intel fortfarande snabbare men inte ens i alla spel.

Jag skulle säga att det kvittar vilken plattform man väljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

När i9 9900K kom så kunde man läsa hur 2700x var en i9 9900k till halva priset.
Nu när Ryzen 9 3900x visades upp så var den en konkurent till i9 9900k enligt AMDs presentation.
En 2700x kostar 2300kr på elgiganten, en 3900x kostar 5890kr, det vill säga en 3900x kostar 2,6ggr mer än en 2700x idag.

en 3900x och 2700x borde alltså utan fps-mätare vara en likadan upplevelse i spel dessutom, så en 2700x är alltså en 3900x till nästan en tredjedel av priset.

I produktivitet ör 2700x och 9900k ungefär lika bra. I spel är 9900k något bättre än 3900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vad är konstigt med att CineBench inte är relevant för de flesta andra användningar av datorn? Nästan inget annat skalar så bra med antalet kärnor.

Phenom II X6 var säkert jättebra på Cinebench men inte blev den ett jättebra processor för "framtidens spel som kommer använda jättemånga trådar" för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Att en produkt slår en annan i just ett test, säger inte allt. Det är självklarhet.
Tex Radeon 5700XT slår till och med 2080 Ti i Forza Horizon 4 men den blir slagen i ALLT annat.
Du hör dock inte folk gå runt och skrika "5700XT är bättre än 2080 Ti!"

Cinebench är INTE ett syntetisk test då det defacto är ett verktyg som folk, inte jag, kanske inte du heller, använder dagligen, precis som Premiere Pro/Media Enconder, Blender och andra renderingsapplikationer.

Hade Cinebench varit det enda testet som Ryzen 3000 var bättre på, fine, då hade det varit värdelöst att säga Ryzen är bättre.
Men det går knappt att hitta något test som Ryzen blir slagen av en motsvarig Intel processor i samma prisklass.

Saken är det att folk som kritiserar Ryzen väljer en av dessa två linjer;

1. Kritisera Ryzens spelprestanda även om det är knappt något skillnad sedan blunda för prisskillnaden samt andra fördelar Ryzen har över Core-serien.
2. Sprida fake news om att Ryzen endast är bra i "syntetiska tester", vad det nu innebär...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Skrivet av employed:

I produktivitet ör 2700x och 9900k ungefär lika bra. I spel är 9900k något bättre än 3900x.

Lite det jag skrev men enligt Birdman stämmer det ej. Är bara propaganda från Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Något som pratas förvånande lite om är den dramatiskt minskade strömförbrukningen med Zen2, när jag kör öppna spjäll i benchmark har jag det svårt att få cpun att dra mer än 85-100W. 2700X drog utan vidare 170W när jag blåste på lite. Ändå är Zen2 15-20% snabbare.

Detta nollas lite grann på X570-moderkorten som drar markant mer ström än X470-kort, men Zen2 på B450/X470 blir rätt så strömsnålt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Mycket bullshit i en kommentar.
ifall du sätter upp två system och inte ser fps mätaren kan du inte skilja och uppleva skillnad i spelandet.
dvs en 3600 är lika bra som vilken Intel cpu som helst i spelande för en tredjedel av priset.

Finns inga problem med Ryzen utan har med moderkortstillverkaren att göra.
AMD är att föredra före intel i allt idag.
Bättre pris med samma upplevelse vilket är allt som räknas

3700x får 121 FPS i Far Cry:ND, 9700k får 142 FPS, jag har en 144hz skärm. (https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...)

Men i framtiden så kommer troligen 3700x ge 41 FPS i ett spel, medans 9700k ger 62 FPS. Jag kommer att se skillnad.

Jag vill ha en CPU som räcker längre, då nästa gång jag uppdaterar så måste jag köpa nytt moderkort, RAM och installera om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

3700x får 121 FPS i Far Cry:ND, 9700k får 142 FPS, jag har en 144hz skärm. (https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...)

Men i framtiden så kommer troligen 3700x ge 41 FPS i ett spel, medans 9700k ger 62 FPS. Jag kommer att se skillnad.

Jag vill ha en CPU som räcker längre, då nästa gång jag uppdaterar så måste jag köpa nytt moderkort, RAM och installera om allt.

Eller också blir kommande spel mer trådade, så det blir tvärtom ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Eller också blir kommande spel mer trådade, så det blir tvärtom ....

Visst, men fler trådar är svårt. Och finns ingen bra motor, så nästa CPU kanske kommer bli fler trådar. Men inom 5-7 år så har jag svårt att se det.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

3700x får 121 FPS i Far Cry:ND, 9700k får 142 FPS, jag har en 144hz skärm. (https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...)

Men i framtiden så kommer troligen 3700x ge 41 FPS i ett spel, medans 9700k ger 62 FPS. Jag kommer att se skillnad.

Jag vill ha en CPU som räcker längre, då nästa gång jag uppdaterar så måste jag köpa nytt moderkort, RAM och installera om allt.

Detta är alltså propaganda enligt birdman.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Visst, men fler trådar är svårt. Och finns ingen bra motor, så nästa CPU kanske kommer bli fler trådar. Men inom 5-7 år så har jag svårt att se det.

Nya XBox och Playstation 5 kommer båda att ha cpuer som är mycket lika 3700X, eftersom alla AAA-spel kommer att kodas för dessa båda får man förmoda att det kan ha en viss läckande effekt hur dom spelen kommer att prestera i PC-version.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

3700x får 121 FPS i Far Cry:ND, 9700k får 142 FPS, jag har en 144hz skärm. (https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...)

Men i framtiden så kommer troligen 3700x ge 41 FPS i ett spel, medans 9700k ger 62 FPS. Jag kommer att se skillnad.

Jag vill ha en CPU som räcker längre, då nästa gång jag uppdaterar så måste jag köpa nytt moderkort, RAM och installera om allt.

Fast du räknar lite fel, 17% skillnad blir i så fall 51 fps vs 62 fps i ditt tänkta framtida spel, förutsatt att alla spel skalar linjärt med Far Cry:ND och i all evighet. Onödigt att överdriva!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag vill ha en CPU som räcker längre, då nästa gång jag uppdaterar så måste jag köpa nytt moderkort, RAM och installera om allt.

Krävs inget i mjukvaru-väg att enbart byta processor och det är ett väldigt litet ingrepp rent fysiskt. Så enligt mig är det ofta smart att satsa på en aningen billigare processor på ett lite mer påkostat moderkort/plattform.

Personligen hade jag köpt en Ryzen 3600 idag, och lagt relativt mycket pengar på övriga komponenter för att sedan uppgradera i framtiden. En överklockad 3600 håller bra idag och är riktigt billig. Sen när vi vet exakt hur många trådar framtidens spel kan utnyttja kan man kolla runt efter någon trevlig uppgradering om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Personligen hade jag köpt en Ryzen 3600 idag, och lagt relativt mycket pengar på övriga komponenter för att sedan uppgradera i framtiden. En överklockad 3600 håller bra idag och är riktigt billig. Sen när vi vet exakt hur många trådar framtidens spel kan utnyttja kan man kolla runt efter någon trevlig uppgradering om det behövs.

Vad man har läst så kan man inte pressa ur den så mycket mer? Inte så stor marginal för överklockning. Är inte 3600 så pass bra den kan bli redan från fabrik (inget fel på det iofs)?