Permalänk
Medlem

kommer lätt köpa den med 4GB RAM för att uppgradera min dev-server

Visa signatur

en dator, en gammal dator och en telefon :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@jimjans: Problemet är att Infuse är skräp om man vill ha Plex-funktionalitet. Direkt så möts man att av man ska prenumerera på programmet för att få tillgång till de flesta grundläggande funktioner, bl.a 4K-uppspelning. Jag hade kunnat acceptera en engångskostnad, men att betala per månad, för ett videouppspelningsprogram, är komplett nonsens. Stöd för flera filformat, uppdateringar, TrueHD-stöd... inget av det får man utan att betala per månad.

Aldrig. I. Livet.

Nej, Plex är fortfarande bättre här då du får ett komplett fungerande paket utan att betala extra, och det du betalar för är tilläggstjänster som inte har stympats från huvudprodukten (streama från TV-tuner, cloud-stöd osv) Så Infuse är absolut inte ett alternativ för mig. Ville se om jag kunde köra 4K bättre på min AppleTV, men när man direkt möts av "PURCHASE INFUSE PRO NOW!!!!!111" när man startar det? Hell no!

Infuse har vissa andra funktioner som lokal konvertering osv, men då jag kan streama allt direkt från min Plex så är det inget problem, och man kan få samma funktion om man nu väljer att betala för Plex också...

Får hoppas Plex får ordning på 4K-stödet (kanske att LibreELEC funkar bättre på nya RPi4) för det funkar perfekt för precis allt annat.

De har ju så att du kan betala en gång också alltså inte prenumeration .

Trodde problemet var att du inte kunde direktstreama till Plex appen i ATV4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar som officiella Raspbian distron fortsätter att vara kompatibel med alla modeller, vilket gör den begränsad till ARMv6+VFP ("hard float"). Kör man det blir det runt x3 gånger snabbare jämfört med en RPi3 p.g.a. av högre rå CPU-kraft.

Har en Cortex A57 @ 2,0 GHz baserad enhet som kör ARMv8 (Ubuntu 18.04). Redan den fixar >100 MB/s GB/s i OpenSSLs prestandatest för AES. Cortex A72 lär vara snabbare, så trots 1,5 GHz i RPi4 kan man nog gissa på liknade prestanda där.

D.v.s. väljer du i stället en distribution som kör ARMv8 (d.v.s. en som kör 64-bitars ARM) borde det vara möjligt med 256-bitars AES i runt 1 Gbit/s då det är HW-accelererat.

Cortex A72 har en IPC i nivå med Intels Atom, som i sin senaste inkarnation har mer eller mindre identisk IPC som Core2.

RPi5 blir då kanske första modellen när man är uppe och nosar på high-end x86 prestanda. Cortex A76 matchar Skylake i IPC. Cortex A77 är lanserad, exakt prestanda får vi se i höst när de första mobilerna som använder designen hittar ut (ARM hävdar ~20 % högre prestanda i A77 över A76).

Tyvärr så är Cryptographic Extensions inte påslaget på Raspberry Pi 4:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=63&t=243410

Permalänk
Medlem

@jimjans: Jag fick iaf ingen chans att prova 4K utan att betala, och tänker då inte betala 500kr+ för att prova och se om jag kan direktstreama 4K med allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@jimjans: Jag fick iaf ingen chans att prova 4K utan att betala, och tänker då inte betala 500kr+ för att prova och se om jag kan direktstreama 4K med allt...

Du kan ju även prova den i 10 dagar för 10kr men släpper det nu ..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av quintuz:

Tyvärr så är Cryptographic Extensions inte påslaget på Raspberry Pi 4:
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=63&t=243410

Känns ju väldigt märkligt då det är ett krav för ARMv8.0-A vilket är vad Cortex A72 implementerar. Alla Cortex A72 jag kommit i kontakt med har då haft stödet, men är självklart inte en omöjlighet att RPi-gänget valt att stänga av funktionen (vilket i så fall gör att RPi4 inte är ARMv8.0-A kompatibel om man inte emulerar instruktionerna på något sätt).

Inte så att de blandat ihop att RPi distrona i princip uteslutande är byggda för kompatibilitet med ARMv6 (som INTE har HW-AES stöd) och det är förklaringen till att man inte har HW-stöd?

Om så är fallet och AES prestanda är kritiskt ska man ju välja någon av de 64-bitars ARM distron (som minimalt kräver ARMv8-A stöd) alt. program som dynamiskt detekterar närvaro av AES stöd och använder speciella bibliotek i det fallet om man kör 32-bitars ARMv6 system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Någon som fått sin levererad ännu? Min ska ha nått Sverige inatt men inte fått någon uppdatering sedan dess.

Permalänk
Medlem

Blev besviken på många sätt. I irritationsordning;
* Punkt 1 och 2 egentligen; micro-HDMI. Alla andra kablar kan man rota fram nästan vart som helst men vem FAN har en microHDMI liggandes? Jag har fått en, en gång, med typ mitt förrförrförra grafikkort och den ligger väl under 3 flyttlådor i källaren.
Och vem sjutton behöver dualhead till de applikation en RPi kör?
* Förhöjd strömförbrukning. Antagligen till följd av ovanstående. Det är sällan en Pi 3B+ peakar över 1.4 mAh enligt min erfarenhet - vem har en 5V 3A adapter liggandes hemma? Återigen försvinner smidigheten med enheten.
* Priset. Att köpa en paj är inget man kan göra bara på kul eller för att uppgradera, för nu behöver du ny PSU, nytt case, ny strömförsörjning, USB-C-kabel, nya displaykablar/kontakter. Och sådär 649 för INSTEGSENHETEN.
* Layoutförändring. Behövdes det verkligen?

Nej, det blir nog att stanna på de äldre enheterna tills USB-C finns i gemene mans hem liggandes någonstans och priserna blivit resonliga. Eller så kommer det med mini-DP nästa gång. Inte för att det är mindre värdelöst men ändå...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Håller med ovan lite. men mer minne är alltid trevligt.
Verkar inte finnas att få tag i? förren i September...

Permalänk

Fick mina två igår (från Electrokit). Visserligen var det slut både på 4 GB och lådor. Men lådorna skickas idag och när 4 GB kommer så har jag lärt mig tillräckligt på minstingen. Vanligen kör jag mindre krävande grejer men 3 B kunde jag inte stå emot. Kanske blir en Beppe med OLED till slut.

Kolla "djurgårdskalle och ljusbågen" där finns det en del om störningar och annat som kan vara bra att känna till.

Permalänk

Det går för fort ibland. Det var givetvis 4 jag fick i förrgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Blev besviken på många sätt. I irritationsordning;
* Punkt 1 och 2 egentligen; micro-HDMI. Alla andra kablar kan man rota fram nästan vart som helst men vem FAN har en microHDMI liggandes? Jag har fått en, en gång, med typ mitt förrförrförra grafikkort och den ligger väl under 3 flyttlådor i källaren.
Och vem sjutton behöver dualhead till de applikation en RPi kör?
* Förhöjd strömförbrukning. Antagligen till följd av ovanstående. Det är sällan en Pi 3B+ peakar över 1.4 mAh enligt min erfarenhet - vem har en 5V 3A adapter liggandes hemma? Återigen försvinner smidigheten med enheten.
* Priset. Att köpa en paj är inget man kan göra bara på kul eller för att uppgradera, för nu behöver du ny PSU, nytt case, ny strömförsörjning, USB-C-kabel, nya displaykablar/kontakter. Och sådär 649 för INSTEGSENHETEN.
* Layoutförändring. Behövdes det verkligen?

Nej, det blir nog att stanna på de äldre enheterna tills USB-C finns i gemene mans hem liggandes någonstans och priserna blivit resonliga. Eller så kommer det med mini-DP nästa gång. Inte för att det är mindre värdelöst men ändå...

Följer inte dessa kablar med i paketet då?

Ström adapter och mini hdmi till fullstor hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Blev besviken på många sätt. I irritationsordning;
* Punkt 1 och 2 egentligen; micro-HDMI. Alla andra kablar kan man rota fram nästan vart som helst men vem FAN har en microHDMI liggandes? Jag har fått en, en gång, med typ mitt förrförrförra grafikkort och den ligger väl under 3 flyttlådor i källaren.
Och vem sjutton behöver dualhead till de applikation en RPi kör?
* Förhöjd strömförbrukning. Antagligen till följd av ovanstående. Det är sällan en Pi 3B+ peakar över 1.4 mAh enligt min erfarenhet - vem har en 5V 3A adapter liggandes hemma? Återigen försvinner smidigheten med enheten.
* Priset. Att köpa en paj är inget man kan göra bara på kul eller för att uppgradera, för nu behöver du ny PSU, nytt case, ny strömförsörjning, USB-C-kabel, nya displaykablar/kontakter. Och sådär 649 för INSTEGSENHETEN.
* Layoutförändring. Behövdes det verkligen?

Nej, det blir nog att stanna på de äldre enheterna tills USB-C finns i gemene mans hem liggandes någonstans och priserna blivit resonliga. Eller så kommer det med mini-DP nästa gång. Inte för att det är mindre värdelöst men ändå...

Instegsenheten med 1Gb kostar inte 649. Den kostar som lägst just nu 429kr (458kr ink frakt).

Ökad strömförbrukning har att göra med alla saker som uppgraderats, cpu,gpu, usb 3.0, gbit-ethernet, 2 st 4k micro-hdmi, osv.

Är du missnöjd med den kan du fortfarande köpa en 3B+,3B,2B,3A+,Zero, Zero W, osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Följer inte dessa kablar med i paketet då?

Ström adapter och mini hdmi till fullstor hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de brukar inte finnas med, idéen att få det så billigt som möjligt och att man skall återvända vad man kanske redan har, vill blir svårare när kablarna blir lite mer exotiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Instegsenheten med 1Gb kostar inte 649. Den kostar som lägst just nu 429kr (458kr ink frakt).

Ökad strömförbrukning har att göra med alla saker som uppgraderats, cpu,gpu, usb 3.0, gbit-ethernet, 2 st 4k micro-hdmi, osv.

Är du missnöjd med den kan du fortfarande köpa en 3B+,3B,2B,3A+,Zero, Zero W, osv....

Den gamla vanliga "passar det inte så köp något annat". Nej, detta är en diskussion om Raspberry Pi 4, och då uttrycker jag min åsikt precis som man ska göra.

Vem sjutton vill ha 1 GB när utökat RAM är en av de största säljargumenten?

Ökad strömförbrukning är en väldigt vag term. Den riktiga frågan är hur de rekommenderade specifikationerna relaterar till verkligheten. Oavsett vilket måste man ändå fixa USB-C, antagligen ny nätadapter samt nytt case. Och så klart en sån där fjöntig HDMI-adapter eller kabel. Får se om nån händig kanske lödar om och sätter dit en fullstor igen, nästan så att man vill prova själv när priserna droppat en bra bit.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hade rätt roligt åt denna video när han säger
"Faster than an apple at 4% of the price" angående RPi4

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

[..]
* Förhöjd strömförbrukning. Antagligen till följd av ovanstående. Det är sällan en Pi 3B+ peakar över 1.4 mAh enligt min erfarenhet - vem har en 5V 3A adapter liggandes hemma? Återigen försvinner smidigheten med enheten.
[..]

Ser ut som att det blev fel på både magnitud och dimension?

m = milli
A = Ampere
h = timme

1,4 mAh = 0,0014 Ampere i en timme, alltså ström gånger tid (och extremt lite för en Cortex-A53). Det du menar är nog 1,4 A vilket är en rimlig momentan strömförbrukning för en 3B+.

Inget illa menat, bara kliade lite för mycket i fingrarna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Den gamla vanliga "passar det inte så köp något annat". Nej, detta är en diskussion om Raspberry Pi 4, och då uttrycker jag min åsikt precis som man ska göra.

Vem sjutton vill ha 1 GB när utökat RAM är en av de största säljargumenten?

Ökad strömförbrukning är en väldigt vag term. Den riktiga frågan är hur de rekommenderade specifikationerna relaterar till verkligheten. Oavsett vilket måste man ändå fixa USB-C, antagligen ny nätadapter samt nytt case. Och så klart en sån där fjöntig HDMI-adapter eller kabel. Får se om nån händig kanske lödar om och sätter dit en fullstor igen, nästan så att man vill prova själv när priserna droppat en bra bit.

Behöver man bara 1GB RAM så kan man köpa en modell med bara 1 GB RAM. Behöver man mer så kan man köpa en modell med mer RAM.
Vill man inte ha de nya sakerna som kommer med en 4:a så kan man köpa en äldre modell.

Det kanske är ett spännande koncept för dig att mer av något kostar mer, men det är så det brukar fungera...

Instegsmodellen är 1 GB modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, de brukar inte finnas med, idéen att få det så billigt som möjligt och att man skall återvända vad man kanske redan har, vill blir svårare när kablarna blir lite mer exotiska.

Se där ja, då är det nog någon egen deal på den raspberryn jag såg för där inkluderade dom kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Blev besviken på många sätt. I irritationsordning;
* Punkt 1 och 2 egentligen; micro-HDMI. Alla andra kablar kan man rota fram nästan vart som helst men vem FAN har en microHDMI liggandes? Jag har fått en, en gång, med typ mitt förrförrförra grafikkort och den ligger väl under 3 flyttlådor i källaren.
Och vem sjutton behöver dualhead till de applikation en RPi kör?
* Förhöjd strömförbrukning. Antagligen till följd av ovanstående. Det är sällan en Pi 3B+ peakar över 1.4 mAh enligt min erfarenhet - vem har en 5V 3A adapter liggandes hemma? Återigen försvinner smidigheten med enheten.
* Priset. Att köpa en paj är inget man kan göra bara på kul eller för att uppgradera, för nu behöver du ny PSU, nytt case, ny strömförsörjning, USB-C-kabel, nya displaykablar/kontakter. Och sådär 649 för INSTEGSENHETEN.
* Layoutförändring. Behövdes det verkligen?

Nej, det blir nog att stanna på de äldre enheterna tills USB-C finns i gemene mans hem liggandes någonstans och priserna blivit resonliga. Eller så kommer det med mini-DP nästa gång. Inte för att det är mindre värdelöst men ändå...

Gällande micro HDMI så får jag hålla med dig. Det skulle såklart ha varit en normal HDMI-port och ingenting annat. Andelen användare som behöver två måste vara försvinnande få. Vet inte om de vill att man ska använda den till VR-utveckling av något slag.

Strömförsörjning och pris har jag dock full förståelse för. Användarna har länge tjatat om att få dessa specs och nu gav de oss dem. Helt okej med att denna är lite dyrare och törstigare. De som inte har råd kan ju fortfarande köpa de föregående modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Solklart köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Får hoppas på en uppdaterad FLIRC case för 4:an.

Något förväntat, men här är den.

Blir det en 4:a så blir det en FLIRC-låda till den. Är också mycket nöjd med den jag har till min 3B.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Var köper man Flirc lådan. Fick precis ett mail från webbhallen att de har rpi 4 i lager, men ingen låda där.

Permalänk
Medlem

Hoppas att någon anpassar hela Windows 10 så att det kan köras på Raspberry Pi 4. På trean gick det tyvärr alldeles för långsamt för att vara användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Hoppas att någon anpassar hela Windows 10 så att det kan köras på Raspberry Pi 4. På trean gick det tyvärr alldeles för långsamt för att vara användbart.

Varför vill du ha Windows 10 när det finns en uppsjö av bra Linuxdistributioner till Raspberry Pi 2 och uppåt?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Varför vill du ha Windows 10 när det finns en uppsjö av bra Linuxdistributioner till Raspberry Pi 2 och uppåt?

Mest för att det är coolt att prova det på en annan arkitektur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

@filbunke: Var köper man Flirc lådan. Fick precis ett mail från webbhallen att de har rpi 4 i lager, men ingen låda där.

Flirc-lådan skickas först om 3 till 4 veckor, men man kan förhandsboka och få 30% rabatt. Dock, sett till fraktkostnaden och eventuella tullavgifter osv, så är det nog bättre att vänta tills att den går att få tag på från Sverige/EU.

Viktigt när man beställer från någonannastans är att säkerställa att det är lådan för 4:an och inte någon av de tidigare modellerna.

Permalänk
Avstängd

Någon som har koll om 4:an klarar PS2 emulering utan några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Varför vill du ha Windows 10 när det finns en uppsjö av bra Linuxdistributioner till Raspberry Pi 2 och uppåt?

Varför inte? Jag kommer nog att köpa en efter att jag sett lite videos på hur windows 10 rullar på denna hårdvara.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Varför inte? Jag kommer nog att köpa en efter att jag sett lite videos på hur windows 10 rullar på denna hårdvara.

Definitivt något jag kommer vilja prova med.