Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från här (som har en hel del benchmarks):

RPi3B+:
https://miro.medium.com/max/700/1*hX42m_Nwz2bJMrrx-xDnUg.png

RPi4B:
https://miro.medium.com/max/700/1*KedwLPE9eXoeuwdciZpE0Q.png

Så kan nog behöva något som avleder värme, passivt eller aktivt.

Kanske välja ett skal som fungerar som en enda stor kylfläns istället för ett i plast?

Får hoppas på en uppdaterad FLIRC case för 4:an. Min 3B+ ligger på ~40 grader idle och kommer bara upp i ca. 54-55C efter 15 minuters stress test med den. Med standard-caset och inga kylflänsar kom den snabbt upp i över 80C och throttlade om man lät något stresstest köra mer än ett par minuter.

Hade tänkt använda min 3B+ till emulering och annat skoj, men kör den nu headless som en enklare server bara för att undvika att den skulle bli liggande i en byrålåda. Dessa små "leksaker" verkar ofta roligare och mer användbara än de egentligen är. För media använder jag mest Chromecast Ultra numera, samt Kodi på en Atom-baserad HTPC för de fåtal filmer jag fortfarande har lokalt på min NAS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare

Nvidia Jetson nano kan vara ett alternativ till RPi om målet är att göra saker där GPU-delen är flaskhals.

Väl tilltagen kylare...

Är inte precis någon super-GPU i Jetson nano, det är rätt exakt halva prestanda mot Nintendo switch (båda använder Maxwell men Jetson nano har hälften så många CUDA-kärnor).

RPi4 gör valet lite svårare då Jetson nano är klockad lika fast med en generation äldre CPU, Cortex A57 i stället för Cortex A72. Så CPU-mässigt borde RPi4 ligga 10-30 % bättre medan Jetson nano har ca fem gånger mer GPU-kraft.

Teoretisk GPU-kapacitet i RPI3 är max endast 24 GFLOPS, RPI4 ska ligga ca 70 % högre. Teoretisk GPU-kapacitet i Jetson nano är 236 GFLOPS.

Sedan kan man ha åsikter om att det krävs proprietära drivare för Jetson. Om det inte är ett politiskt ställningstagande är fördelen att Jetson används i en rad projekt, bl.a. i bilindustrin, så Nvidia har affärsmässiga anledningar till att erbjuda riktigt bra drivare. Saker som CUDA, OpenGL fungerar lysande out-of-the-box på Jetson (har man CUDA-projekt på sin PC krävs bara en omkompilering så är man uppe och kör på Jetson). Officiella miljön är 64-bitars Ubuntu 18.04.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En AppleTV som inte stödjer 4K går för runt 1500kr, en som gör det går för 1700kr...

RPi4 2Gb - 549kr
Låda - 99kr
Strömaggregat 129kr
HDMI-kabel 60kr
32Gb USB sticka - 80kr
Summa: 917kr.

Så det blir ungefär 800 kr över. Nästan så att man kan köpa en till...

Saker med ett äpple på brukar ju inte leka så bra med saker utan ett äpple på, så kostnaden för att byta ut allt annat för att ens Apple-TV skall fungerar utan problem...

Edit: sen kostnaden för att bli inlåst i äpplesekten....Bara få göra vad äppleledaren tillåter....

Jag har själv en AppleTV 4K, problemet är att jag _aldrig_ lyckats få den att acceptera HEVC/h265 directplay då AppleTV:n kräver att videon är i något exakt format (som de flesta inte är i såvida man inte köper från iTunes Store). Visst, har funnits en del guider på nätet hur man remuxar sina HEVC-videos till det, men det funkar i sin tur inte om du har DTS-spår i mkv-filen... och jag vill inte köra med AC3 och vill helst konvertera så lite som möjligt (jag arkiverar alla mina blurayfilmer själv och rör inte ljudet alls). Så med AppleTV har det bara varit ett jäkla meck och min server dör varje gång jag ska titta på 4K då den börjar transcoda. Finns massor med trådar på nätet med folk som har haft exakt samma problem, och har inte lust att gå ned i ljudkvalitet eller bildkvalitet bara för att passa Apples hårdkodade mall för HEVC.

Kanske dock att RPi4 klarar detta och då kommer jag fort som f_n byta från Apple till RPi4, även om jag innerst inne hatar linux... men jag vill kunna titta på 4K utan problem och utan att servern får en härdsmälta och omvandlas till en sol i serverrummet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag har själv en AppleTV 4K, problemet är att jag _aldrig_ lyckats få den att acceptera HEVC/h265 directplay då AppleTV:n kräver att videon är i något exakt format (som de flesta inte är i såvida man inte köper från iTunes Store). Visst, har funnits en del guider på nätet hur man remuxar sina HEVC-videos till det, men det funkar i sin tur inte om du har DTS-spår i mkv-filen... och jag vill inte köra med AC3 och vill helst konvertera så lite som möjligt (jag arkiverar alla mina blurayfilmer själv och rör inte ljudet alls). Så med AppleTV har det bara varit ett jäkla meck och min server dör varje gång jag ska titta på 4K då den börjar transcoda. Finns massor med trådar på nätet med folk som har haft exakt samma problem, och har inte lust att gå ned i ljudkvalitet eller bildkvalitet bara för att passa Apples hårdkodade mall för HEVC.

Kanske dock att RPi4 klarar detta och då kommer jag fort som f_n byta från Apple till RPi4, även om jag innerst inne hatar linux... men jag vill kunna titta på 4K utan problem och utan att servern får en härdsmälta och omvandlas till en sol i serverrummet....

Jag kör Plex har aldrig haft en videofil jag märkt om den transcodas på servern eller streamas i originalformat.

Annars finns ju
https://firecore.com/infuse

Utifrån de tester som gjorts i recensioner nu ser det mörkt ut för 4k streaming (local uppspelning går troligen bättre) på RPi 4.

Permalänk
Medlem

En ny mellanklass mobiltelefon och en över fem år gammal flaggskepps mobiltelefon klarar av att spela upp YouTube i 720p utan problem men Raspberry Pi 4 har problem i 480p, brist på bra drivrutiner för GPU?
Källa: https://www.tomshardware.com/reviews/raspberry-pi-4-b,6193.ht...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

En ny mellanklass mobiltelefon och en över fem år gammal flaggskepps mobiltelefon klarar av att spela upp YouTube i 720p utan problem men Raspberry Pi 4 har problem i 480p, brist på bra drivrutiner för GPU? Källa: https://www.tomshardware.com/reviews/raspberry-pi-4-b,6193.ht...

Pi3 klarar youtube 1080p utmärkt, skit bakom spakarna möjligtvis? Eller keff distrubition? Libreelec på Pi3 (kodi) är felfritt medans raspbian med desktop är lite svårare. Var så för något år sedan åtminstone borde förbättrats nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Mordekai: OK, då vet jag verkligen inte, för allt jag läst har sagt mer eller mindre att videofilerna måste vara muxade på ett speciellt sätt, och att det inte funkar med annat än typ AC3, har man DTS-HD eller något annat (Atmos etc) så funkar det inte.... 1080p funkar, men så fort det är 4K så blir AppleTV:n grinig och vägrar med directplay.

Infuse är inte ett alternativ, har inte lust att byta hela min backend igen... Plex gör allt det ska, förutom just 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Pi3 klarar youtube 1080p utmärkt, skit bakom spakarna möjligtvis? Eller keff distrubition? Libreelec på Pi3 (kodi) är felfritt medans raspbian med desktop är lite svårare. Var så för något år sedan åtminstone borde förbättrats nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att det fungerar bättre i Kodi men nu talar jag om desktop om nu Raspberry Pi 4 ska vara en desktop ersättare.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Mordekai: OK, då vet jag verkligen inte, för allt jag läst har sagt mer eller mindre att videofilerna måste vara muxade på ett speciellt sätt, och att det inte funkar med annat än typ AC3, har man DTS-HD eller något annat (Atmos etc) så funkar det inte.... 1080p funkar, men så fort det är 4K så blir AppleTV:n grinig och vägrar med directplay.

Infuse är inte ett alternativ, har inte lust att byta hela min backend igen... Plex gör allt det ska, förutom just 4K.

sorry, jag har ju aldrig kört 4k mer än någon gång för test, det var inte kul...
Infuse kan väl agera som klient till plex också? Kan vara värt ett test.

Vad har du för plex-server?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calle2003:

Vet att det fungerar bättre i Kodi men nu talar jag om desktop om nu Raspberry Pi 4 ska vara en desktop ersättare.

Det ska hårdvarumässigt inte vara några problem alls. Min röst ligger på omogen mjukvra, och får jag gissa lär det vara löst rätt snabbt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tror de 4an kan vara ett alternativ till nvidia shield om man kör Android på den? Atmos passthrough, 4k hdr? Plex?

Hittills har jag inte sett en rapp Android på RPi, det har varit segare än Windows. Tror det är OpenELEC som gäller om du ska använda den som mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hittills har jag inte sett en rapp Android på RPi, det har varit segare än Windows. Tror det är OpenELEC som gäller om du ska använda den som mediaspelare.

Om så är fallet så är rpi4 ännu en besvikelse

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Om så är fallet så är rpi4 ännu en besvikelse

Den är ju inte framtagen för att fungera som en mediaspelare. Den är framtagen för makers som gör nya unika produkter. Ett devkit helt enkelt. Folk är så envisa på att försöka knö ner RPi i ett hål det inte hör hemma i. De som gjort det med OpenELEC har väl gjort en insats så varför inte använda OpenELEC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den är ju inte framtagen för att fungera som en mediaspelare. Den är framtagen för makers som gör nya unika produkter. Ett devkit helt enkelt. Folk är så envisa på att försöka knö ner RPi i ett hål det inte hör hemma i. De som gjort det med OpenELEC har väl gjort en insats så varför inte använda OpenELEC?

Stöd för hdr, atmos och plex är ett krav för en mediaspelare. Dolby Vision hade såklart varit ett stort plus också. Därför undviker jag opelelec, inte tillräckligt bra helt enkelt.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det ska hårdvarumässigt inte vara några problem alls. Min röst ligger på omogen mjukvra, och får jag gissa lär det vara löst rätt snabbt.

Självklart är det så, men hårdvaran i en Jetson Nano är grym i jämförelse men skräp som mediaspelare ändå, eftersom det inte finns bra mjukvarustöd. En bra produkt är utvecklad för ändamålet såväl hårdvaru som mjukvarumässigt. Jag tror inte vi kommer se något bra stöd för strömmande video i Raspbian. Open ELEC helt säkert, men det är ju inte världens enklaste att ens få till Netflix i något dessa operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det ska hårdvarumässigt inte vara några problem alls. Min röst ligger på omogen mjukvra, och får jag gissa lär det vara löst rätt snabbt.

Det är första gången som gpu:n på Pi:n uppdateras. Dock, sett till alla som jobbar för att fixa saker med den så håller jag med om att det kommer att fixas inom kort. Hur mycket än någon i tråden försöker och försöker få detta att vara Pi:ns undergång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Stöd för hdr, atmos och plex är ett krav för en mediaspelare. Dolby Vision hade såklart varit ett stort plus också. Därför undviker jag opelelec, inte tillräckligt bra helt enkelt.

Ja då är det väl en Apple TV 4k eller om man orkar med lite pill en Amazon Firestick 4k.
https://www.youtube.com/watch?v=_nVqqbIK29c

Annars finns den här som enligt spec borde klara uppgiften men i den prisklassen kanske en Nuc är mer intressant.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi står och faller inte med mediaplayer prestanda. Det är världens bästa devkit för sitt pris. Lite inspiration och anledningar att köpa en Pi
https://learn.adafruit.com/category/raspberry-pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja då är det väl en Apple TV 4k eller om man orkar med lite pill en Amazon Firestick 4k.
https://www.youtube.com/watch?v=_nVqqbIK29c

Annars finns den här som enligt spec borde klara uppgiften men i den prisklassen kanske en Nuc är mer intressant.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...

Även Apple TV saknar stöd för (vad jag vet) lossless Atmos. Det är bara Nvidia Shield som har tillräckligt stort stöd. Chromecast Ultra saknar även den stöd för lossless Atmos. Amazon Firestick har jag dålig koll på. Jag använde en htpc med Windows förut med madvr och dsplayer, men den setupen är så pass utdaterad att det inte finns någon mening att använda tillsammans med Plex tyvärr.

Nvidia Shield är helt enkelt det bästa alternativet för Plex, tyvärr är den ju inte helt felfri heller 🤔

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag kör Plexservern på dubbla 6core Xeon E5-1650 v4 @3.6GHz. Har inte Plexpass eller nåt sånt så kan inte använda en GPU för transcoding (vägrar betala månadsavgift endast för det, och allt annat som Plexpass erbjuder är skräp). Nu kör ju servern annat också så den är inte dedikerad, men det spelar ju ingen roll då transcodern är singeltrådad så att ha x antal kärnor spelar absolut ingen roll såvida jag inte kan skrämma upp kärnorna till högre hastigheter, vilket jag inte kan eller vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Mordekai: Jag kör Plexservern på dubbla 6core Xeon E5-1650 v4 @3.6GHz. Har inte Plexpass eller nåt sånt så kan inte använda en GPU för transcoding (vägrar betala månadsavgift endast för det, och allt annat som Plexpass erbjuder är skräp). Nu kör ju servern annat också så den är inte dedikerad, men det spelar ju ingen roll då transcodern är singeltrådad så att ha x antal kärnor spelar absolut ingen roll såvida jag inte kan skrämma upp kärnorna till högre hastigheter, vilket jag inte kan eller vill.

Ok, jag pröjsade någon lifetime pryl för säkert tio år sedan men Gpu-transcoding behöver jag inte och det ser ut att bli sämre kvalitet men kör som sagt bara 1080p. Transcoding vill man ju iofs alltid slippa eftersom det blir segt med skip/ff/pause (scrubbing).

@LudvigLindell:
Det hela hänger väl en hel del på klienten (mjukvaran) trodde AppleTVns Plexklient var den mest tekniskt kompetenta. För mig är shielden oslagbar när jag är utomlands eftersom jag har VPN på den. På alla andra sätt föredrar jag Apple TV (på landet) men hemma bäst med en fet HTPC direkt kopplad till vardsrums-tvn behöver man aldrig fundera över prestanda eller apputbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hittills har jag inte sett en rapp Android på RPi, det har varit segare än Windows. Tror det är OpenELEC som gäller om du ska använda den som mediaspelare.

Libreelec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Libreelec

Skickades från m.sweclockers.com

OSMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Mordekai: Jag kör Plexservern på dubbla 6core Xeon E5-1650 v4 @3.6GHz. Har inte Plexpass eller nåt sånt så kan inte använda en GPU för transcoding (vägrar betala månadsavgift endast för det, och allt annat som Plexpass erbjuder är skräp). Nu kör ju servern annat också så den är inte dedikerad, men det spelar ju ingen roll då transcodern är singeltrådad så att ha x antal kärnor spelar absolut ingen roll såvida jag inte kan skrämma upp kärnorna till högre hastigheter, vilket jag inte kan eller vill.

Infuse funkar kanon ihop med en plex server har spelat 4K HDR filer utan transcoding.
Plex håller väl på med en experimentell videospelare just nu vet dock inte om den klarar mer än 1080p än så länge utan transcoding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Självklart är det så, men hårdvaran i en Jetson Nano är grym i jämförelse men skräp som mediaspelare ändå, eftersom det inte finns bra mjukvarustöd. En bra produkt är utvecklad för ändamålet såväl hårdvaru som mjukvarumässigt. Jag tror inte vi kommer se något bra stöd för strömmande video i Raspbian. Open ELEC helt säkert, men det är ju inte världens enklaste att ens få till Netflix i något dessa operativsystem.

OpenELEC är helt dött sedan alla utvecklare hoppade av för över ett år sedan, de kör nu LibreELEC som utvecklas snabbare och bättre än OpenELEC nånsin gjort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inet listar både 4GB och 2GB versionen men har inga i lager/beställningsvara. Men är på gång iallafall.

https://www.inet.se/produkt/2215386/raspberry-pi-4-model-b-2g...
https://www.inet.se/produkt/2215387/raspberry-pi-4-model-b-4g...

749kr.. de vet hur de skall ta betalt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

tjenare , lite off topic men , har nån förslag på nån bra/vettig portabel skärm som är fristående som man kan ha för att koppla raspberry pi till ? o den ska va ca 7-12 tums skärm , vill ha de portabelt

Varning crowdfunding på egen risk

Detta låter ju som den perfekta skärmen
https://www.indiegogo.com/projects/bladex-the-slimmest-on-the...

Permalänk
Inaktiv

Fick precis meddelande från Raspberrypi.dk att min RPi 4 är skickad. Förmodar att den är framme tidigast torsdag. Ska nog bli kul detta.

Permalänk

yes, 3x speed. äger 3an idag. den orkar inte ricktigt med många av mina amiga spel, så förhoppningsvis så klarar den nya av lite mer avanserade amiga spel från 1200an : b

Permalänk
Medlem

@jimjans: Problemet är att Infuse är skräp om man vill ha Plex-funktionalitet. Direkt så möts man att av man ska prenumerera på programmet för att få tillgång till de flesta grundläggande funktioner, bl.a 4K-uppspelning. Jag hade kunnat acceptera en engångskostnad, men att betala per månad, för ett videouppspelningsprogram, är komplett nonsens. Stöd för flera filformat, uppdateringar, TrueHD-stöd... inget av det får man utan att betala per månad.

Aldrig. I. Livet.

Nej, Plex är fortfarande bättre här då du får ett komplett fungerande paket utan att betala extra, och det du betalar för är tilläggstjänster som inte har stympats från huvudprodukten (streama från TV-tuner, cloud-stöd osv) Så Infuse är absolut inte ett alternativ för mig. Ville se om jag kunde köra 4K bättre på min AppleTV, men när man direkt möts av "PURCHASE INFUSE PRO NOW!!!!!111" när man startar det? Hell no!

Infuse har vissa andra funktioner som lokal konvertering osv, men då jag kan streama allt direkt från min Plex så är det inget problem, och man kan få samma funktion om man nu väljer att betala för Plex också...

Får hoppas Plex får ordning på 4K-stödet (kanske att LibreELEC funkar bättre på nya RPi4) för det funkar perfekt för precis allt annat.