Louis Rossmann tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det är dock ganska naivt att tro att Apple är "the good guys" och det bara handlar om att det är för dyrt att tillverka produkter som kan repareras eller att dom försöker få folk att köpa nytt istället för att reparera sina produkter.

Jag har aldrig påstått att Apple skulle vara "the good guys". Däremot ställt mig frågande till om dom skulle vara så mkt värre än något annat företag i en liknande position. Det är du som kom med påståendena om att Apple skulle vara värre än övriga som t.ex. Samsung men utan att presentera några källor som stödjer det. Du har så klart all rätt i världen att ha den åsikten och kankse har du rätt, men fram till det finns en källa som stödjer det hela är det just en åsikt.

Skrivet av Zyie:

Dock är din jämförelse med USB portar felaktig. Du kan se på produkten om den har USB portar innan du köper den, det är ju dock inte så att dom skriver på produkten eller produktbladet något i stil med "denna dator är designad att paja efter ca 3 år, det är möjligt att reparera produkten genom att ersätta del X som kostar $2 att tillverka, men vi kommer inte erbjuda reparationer och kommer att stämma andra som gör det. Blir vi tvingad av en domstol att reparera produkten, så kommer vi ta $1,000 i betalt för jobbet även fast de flesta andra verkstäder skulle ta $50 då det är ett enkelt och snabbt jobb som dom kan göra på ca 10 minuter."

Även detta känns mer som en personlig åsikt och inte något genrell sanning. Att Apple till viss del ägnar sig åt "shady business" utgår jag ifrån, frågan är väl ifall dom gör det i mer/mindre omfattning än andra liknande företag. Min personliga åsikt är att Samsung, Google, Huawei osv. förmodligen gör det i samma utsträckning då alla har som gemensamt mål att tjäna så mycket pengar som möjligt. Sen tror jag folk överlag överdriver lite hur "onda" dessa företag är men det är egentligen bara en gissning så jag kan mkt väl ha fel.

Permalänk
Medlem

AHH let me FEEL the hatred!

När jag såg denna tråd VISSTE jag att det skulle bli krig och mycket riktigt

för att vara ONT så kollar jag på han ibland, om inte annat kan man lära sig hur man fixar lätta fel i dyra prylar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas att du inser att detta är din tolkning av verkligheten. Du och alla andra är naturligtvis fria att tycka både det ena och det femte om Apple, problemet blir när ni försöker pusha den här dramaturgin som en objektiv verklighetsbeskrivning.

Precis, det är här jag tycker det hela spårar ur lite, när man presenterar personliga åsikter som om de vore fakta. Var och en får så klart ha vilka åsikter dom vill men iaf jag tycker det är rätt viktigt att hålla isär vad man (vill) tro och vad man vet. För det senare krävs det någon form av underlag/källor för att skapa trovärdighet. Detta är också i linje med vad jag uppfattar att TS hade för syfte med denna tråd, att gå från personligt tyckande till faktiskt vetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är den här ständiga sammanblandningen av att det du radar upp här innebär att alla andra anklagelser om allmänt konspirerande mot kundkretsen per automatik är den objektiva sanningen, och dessa upprepade sjumilakliv från att observera en design till att karaktärsmörda Apple som är problemet.

Att han och hans anhängare försöker lyfta upp honom till någon slags gudomligt upplyst position, där han sitter inne med någon slags esoterisk kunskap om vad Apple egentligen tänkte, är så otroligt löjeväckande.

Jag ser mig själv inte alls som en anhängare, och jag skulle inte basera min syn på Apple endast på Rossmanns videos. Att Apple har dragits till domstol för just dessa saker, och att dom förlorat, borde väl vara tillräckligt bevis bara där att det inte handlar om någon konspirationsteori, utan fakta. Det är ju vad domstolar generellt är intresserad av, fakta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyie:

Jag ser mig själv inte alls som en anhängare, och jag skulle inte basera min syn på Apple endast på Rossmanns videos. Att Apple har dragits till domstol för just dessa saker, och att dom förlorat, borde väl vara tillräckligt bevis bara där att det inte handlar om någon konspirationsteori, utan fakta. Det är ju vad domstolar generellt är intresserad av, fakta.

Ja, för de som inte följt dramat så var Rossman som sagt bara vittne, det var inte han som drev fallet i domen mot apple.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Jag ser mig själv inte alls som en anhängare, och jag skulle inte basera min syn på Apple endast på Rossmanns videos. Att Apple har dragits till domstol för just dessa saker, och att dom förlorat, borde väl vara tillräckligt bevis bara där att det inte handlar om någon konspirationsteori, utan fakta. Det är ju vad domstolar generellt är intresserad av, fakta.

"Ja om du blir dömd för fortkörning så är du uppenbarligen en klandervärd person, och då håller du garanterat på med massa annan brottslighet också."

Förstår du problemet lättare med mitt exempel här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Ja om du blir dömd för fortkörning så är du uppenbarligen en klandervärd person, och då håller du garanterat på med massa annan brottslighet också."

Förstår du problemet lättare med mitt exempel här?

tveksamt, men du har uppenbarligen kört för fort

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Ja om du blir dömd för fortkörning så är du uppenbarligen en klandervärd person, och då håller du garanterat på med massa annan brottslighet också."

Förstår du problemet lättare med mitt exempel här?

Om det vore bara ett fall, eller ett fåtal fall där Apple blivit dömda, så visst.
Men så är ju inte riktigt fallet. Laptopbatterier som pajar efter ca 3 år som dom vägrar byta ut eller sälja ett nytt, sladdar som är gjord för att lossna efter viss tid, chip som är gjorda för att Apple ska kunna se till att ingen verkstad ska kunna reparera en produkt för 200kr med originaldelar, utan att ha tillgång till mjukvara som bara Apples egna verkstäder får tillgång till, så att dom kan ta långt mer betalt och väldigt många fler exempel. Apple är ju inte direkt en snäll liten pojke som råkade göra ett misstag en gång, det är ett återkommande problem och därav det så pass ofta riktas kritik mot dom. Ingen rök utan eld...
Självklart är dom inte ensam, men objektivt så verkar det vara väldigt mycket fler artiklar, rättegångar och fall där det handlar om Apple än exempelvis Samsung, Google eller andra är inblandade. Kanske just för att Google och Samsung, vad jag vet, inte stämmer verkstäder som reparerar deras produkter? Vad jag vet så tappar du garantin till tillverkaren om du väljer en oauktoriserad verkstad, men du får göra det, förutom just när det gäller Apple.
Självklart förtjänar Samsung kritik för exploderande batterier osv, det har jag aldrig sagt emot. Har heller inte förespråkat någon annan tillverkare, jag själv använder inte Samsung heller för den delen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Jag ser mig själv inte alls som en anhängare, och jag skulle inte basera min syn på Apple endast på Rossmanns videos. Att Apple har dragits till domstol för just dessa saker, och att dom förlorat, borde väl vara tillräckligt bevis bara där att det inte handlar om någon konspirationsteori, utan fakta. Det är ju vad domstolar generellt är intresserad av, fakta.

Vet inte om det är ytterligare något mål du hänvisar till nu men i detta fall var väl skälet till att frågan togs upp i domstol att prestandan försämdrades efter uppdateringar, något Apple hävdade berodde just på att batteriet annars skulle bli sämre snabbare (om det sen är sant eller inte lär vi väl aldrig få reda på). Så ja, det är fakta, dock inte fakta som stycker att dom skulle ägnat sig åt något medvetet tillverkningsfusk. Batterier är väl överlag rätt knepigt i sammanhang som dessa då de är förslitningsprodukter men de flesta konsumenter inte tycks ha förstått det utan räknar med att dom ska ha samma kapacitet år efter år. Det är väl dock en annan diskussion...

Permalänk
Medlem

@Zyie: Som sagt, iOS är ett överlägset ekosystem just för att man inte kan komma med sin modifierade iAlmost och vara med där. Gillar man inte det är det lätt att välja något annat, men det är ingen rättighet att ha en Apple-produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Zyie: Som sagt, iOS är ett överlägset ekosystem just för att man inte kan komma med sin modifierade iAlmost och vara med där. Gillar man inte det är det lätt att välja något annat, men det är ingen rättighet att ha en Apple-produkt.

alltid varit sugen på att bygga en hackintosh och testa Final Cut Pro X.
förstår inte riktigt var ifrån du får att man inte kan ha en iAlmost.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

alltid varit sugen på att bygga en hackintosh och testa Final Cut Pro X.
förstår inte riktigt var ifrån du får att man inte kan ha en iAlmost.

För att gå litet off topic så fanns det ju hybrid Macintosh datorer som var byggda också mot PC systemen redan på 90 talet, jag använde själv en sådan på jobbet till och från.

(Personligen fastnade jag dock aldrig för det visuella gränssnittet hos Mac OS, men många upplevde det som enklare. Hur man vill ha användargränssnittet är ju dock i allra högsta grad en smakfråga och idag skiljer det ju inte lika mycket. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

hackintosh

Med iOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

japp med Xcode

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har aldrig påstått att Apple skulle vara "the good guys". Däremot ställt mig frågande till om dom skulle vara så mkt värre än något annat företag i en liknande position. Det är du som kom med påståendena om att Apple skulle vara värre än övriga som t.ex. Samsung men utan att presentera några källor som stödjer det. Du har så klart all rätt i världen att ha den åsikten och kankse har du rätt, men fram till det finns en källa som stödjer det hela är det just en åsikt.

Även detta känns mer som en personlig åsikt och inte något genrell sanning. Att Apple till viss del ägnar sig åt "shady business" utgår jag ifrån, frågan är väl ifall dom gör det i mer/mindre omfattning än andra liknande företag. Min personliga åsikt är att Samsung, Google, Huawei osv. förmodligen gör det i samma utsträckning då alla har som gemensamt mål att tjäna så mycket pengar som möjligt. Sen tror jag folk överlag överdriver lite hur "onda" dessa företag är men det är egentligen bara en gissning så jag kan mkt väl ha fel.

Vad gör Apel med sin vinst?
Kolla sedan vad Samsung gör med sin vinst och säg inte att dom 2 bolagen agerar likadant med sina vinster.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad gör Apel med sin vinst?
Kolla sedan vad Samsung gör med sin vinst och säg inte att dom 2 bolagen agerar likadant med sina vinster.

Du som vet kan väl berätta för oss andra vad respektive bolag gör med sina vinster och hur det skiljer sig åt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att han och hans anhängare försöker lyfta upp honom till någon slags gudomligt upplyst position, där han sitter inne med någon slags esoterisk kunskap om vad Apple egentligen tänkte, är så otroligt löjeväckande.

Så du är avundsjuk? För det är precis så du låter, avundsjuk på någon som besitter kunskap hur man fixar saker samtidigt som denne oblygt kritiserar stora företag som Apple när dessa lägger ner mycket pengar på att göra det svårare för konsumenter att laga sina dyra ägodelar bara för att kunna sälja ännu mer?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Vad som intresserar mig är bilderna på kretskorten, mm samt hållbara redogörelser för underlagt till dem, inte vem som gjort dem, däremot är det ju smidigt att kunna hänvisa till en källa jag anser vara trovärdig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag gillar Rossman.
Han verkar ha väldigt bra koll, är hjälpsam och det är inte så svårt att förstå varför han blir frustrerad ibland.
Fler borde ta efter hans exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så du är avundsjuk? För det är precis så du låter, avundsjuk på någon som besitter kunskap hur man fixar saker samtidigt som denne oblygt kritiserar stora företag som Apple när dessa lägger ner mycket pengar på att göra det svårare för konsumenter att laga sina dyra ägodelar bara för att kunna sälja ännu mer?

Det är nog snarare så att jag är innerligt trött på alla dessa självutnämnda frälsare som ska övervinna världen genom sociala medier, vilka förvisso resonerar förträffligt med den generation av auktoritetstörstande men själsligt döda NPCer som håller på att växa fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog snarare så att jag är innerligt trött på alla dessa självutnämnda frälsare som ska övervinna världen genom sociala medier, vilka förvisso resonerar förträffligt med den generation av auktoritetstörstande men själsligt döda NPCer som håller på att växa fram.

Ja, det låter ju som avundsjuka.
Jag upplever Rossman som väldigt mänsklig, saklig och hjälpsam.
Att kalla honom frälsare är ju bara larvigt, kom med något bra exempel där han har betett sig på det sättet eller haft objektivt fel istället för att spy galla på folk som respekterar honom istället.

Man blir ju trött av att läsa dina negativa kommentarer med konsumentfientligt gnäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog snarare så att jag är innerligt trött på alla dessa självutnämnda frälsare som ska övervinna världen genom sociala medier, vilka förvisso resonerar förträffligt med den generation av auktoritetstörstande men själsligt döda NPCer som håller på att växa fram.

På vilket sätt är Louis Rossmann en självutnämnd frälsare? För att han har en Youtube kanal där han bl.a. kritiserar det Apple gör dåligt och att folk håller med honom? Varför är det fel att kritisera slit och släng konsumeringshetsen som fullkomligt genomsyrar vårt levnadssätt?

Det är rätt svårt att läsa dina inlägg utan att man föreställer dig som en innerligt bitter människa. Kanske något du vill tänka på?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

I min värld förmedlar han väl mest tankar jag själv länge haft och saker man ibland velat veta när man var 16 innan man fått reda på det genom samma erfarenhetskedja som han talar om i videorna jag postade.

Tror egentligen mest att han är lätt att relatera till, befinner sig i ungefär samma värld som många av oss här, tog man tex Stephen Hawkin som exempel så var ju han en person nästan alla refererade till men få hade svårt att relatera till hans nivå eller befann sig på ett sådant plan att man verkligen kunde analysera hans funderingar i detalj, det blir liksom bara ett slags envägskonversation eller hur man skall uttrycka saken, därför tror jag att personer som till exempel denne kille når ut till oss nördar på såpass bred front.

Just my 5 cents...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog snarare så att jag är innerligt trött på alla dessa självutnämnda frälsare som ska övervinna världen genom sociala medier, vilka förvisso resonerar förträffligt med den generation av auktoritetstörstande men själsligt döda NPCer som håller på att växa fram.

Du verkar vara väldigt pessimistiskt lagd.
Jag upplever det inte som att någon här har behandlat honom som någon "frälsare", nu följer jag ju inte honom på sociala medier, kollar bara på hans videos lite då och då men brukar oftast kolla igenom lite av kommentarerna, och jag kan inte säga att jag upplevt det där heller.
Sen kan jag inte heller säga att jag upplever honom som att han beter sig så.

En "självutnämnd frälsare" är något mer i stil med Donald Trump i mina ögon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Rossmann är grym blir helt fast i hans filmer och glömmer bort tiden totalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

Gillar också Rossmanns videor, inte för att jag alltid håller med honom, ibland tycker jag helt tvärt om, och han kan va lite väl högljud ibland, men grejen med honom är att han känns som en människa som ändå respekterar andra, och inte är på folk och jävlas, för att de köper appleprodukter tex. Hans kunder består ju uteslutande av folk som köper just sådana. Lite, jag gillar inte ditt val, men det är ditt, och jag har ingen rätt att lägga mig i det.
Sedan så håller jag helhjärtat med den kritik han ger Apple som företag. Och det handlar inte om att svartmåla allt som har med Apple att göra som en ondskans högborg, utan om att sakligt peka ut och göra tydligt vad de helt fuckar upp. Rossmann ger ju själv Apple rätt i vissa avseenden, och han uttrycker förståelse för varför människor väljer Apple.
Men egentligen, som han själv säger också, vad Apple gör och inte gör spelar ju ingen roll egentligen. Ingen måste köpa deras produkter. Det som är viktigt är att människor ska kunna laga sina egna prylar, att människor faktiskt ska kunna äga sina med egna pengar köpta saker, i den konsumenthetsade värld vi nu lever i.
Jag ser det som en självklarhet att det ska vara möjigt att laga sina egna saker. Inte att det ska vara så enkelt att en femåring kan göra det, men att företag inte ska go out ofta their way för att göra det så svårt som möjligt.

Edit: Ber om ursäkt för eventuellt osammanhängande inlägg, det skrivs i en grad av påtaglig trötthet/uppvaknande. Också, 300de inlägget, hurra!

Permalänk
Medlem

Jag gillar hans videos och tankar. Han ger sig inte in på områden som inte är hans, och gör han det så är han tydlig med det. Han har fakta bakom påståenden och han kämpar för kundernas bästa.

Brukar även titta ibland på ipadrehab där Jessa lagar iphones för dataräddning. Det är ännu mindre kretskort. En verksamhet som apple inte alls gillar, tystar ner och säger att har du inte icloud-backup är du tyvärr rökt när telefonen får bada på semesterresan (eller vad för olycka du råkar ut för)

Jag är inget Apple fan och det känns verkligen som att Apple bara anstränger sig minimalt med kvalitén på sina produkter och att de ska klara garanti-tiden. De gör också sina produkter krångligare att laga, har själv erfarenheter där man i iphone 6 och 6s inte behövde plocka bort systemkortet för att byta laddkontakten medan man i iphone 7 måste plocka bort systemkortet för att göra bytet. Vilket är mycket krångligare.

Tycker personligen att Apple på något sätt också förstört mobilmarknaden genom att alla andra tillverkare tror att det är så vi vill ha våra telefoner, när det är Apple som styrt oss in dit. Även journalisterna har nog drivit utvecklingen genom att trycka på tunna enheter med stora skärmar. Även glasbaksidor är premiumklassat. Men vill folk inte ha möjlighet att byta batteri? Vill alla ha en telefon som är större än 5 tum? Vill man ha en skör baksida av glas?

Sitter själv med en honor 8 nu som har dåligt batteri. Hade jag enkelt kunna byta batteri hade jag redan gjort det. Tycker alla telefoner börjar bli närmare 6 tum, lite stort.

Vissa saker har apple gjort bra som sitt ekosystem mellan sina produkter. Icloud backupfunktionen när den är aktiv och gör sitt jobb. Deras airpods som paras superenkelt med telefonen och att de känner av ifall du har de i öronen eller ej. Dock är de hemska för miljön och borde förbjudas av den anledningen. Har inte provat Samsungs variant, men den är lite lättare att återvinna som jag förstått det.

Permalänk
Avstängd

Denhär är dock apple relaterad, men eftersom det ändå är igång så...
För er som inte redan sett den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du som vet kan väl berätta för oss andra vad respektive bolag gör med sina vinster och hur det skiljer sig åt?

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung har i sina stadgar att dom ska ge tillbaka till samhället minst 30% av vinsten.
Var av dom bland annat föder upp hundar som blinda ska ha som Ledhundar.

edit:
https://www.thehindubusinessline.com/news/variety/on-a-leash-...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tänkte lite när jag kollade på videon, är det möjligt för att apple att once and for all ta död på hackintosh och blockera all användning av macOS som inte apple tillåter?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär