Louis Rossmann tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Du får det att låta som att mobiltelefoner och datorer helt generellt sett är något helt unikt till Apple. Det är ganska självklart att man kan vara kritisk när en simpel sladd till en skärm är designad till att lossna över tid där Apple sedan vill ha 1000$ för att "reparera" det. När det just finns kompetenser som påpekar detta och andra företag som inte har dessa problemen.
Du pratar om iOS som är mjukvara när detta handlar om hårdvara, vilket inte är unikt till Apple.

Ja, detta handlar om iPhone och iOS. De som inte vill betala Apple är fria att välja en annan enhet eller en annan tillverkare, eller hur?

När batteriet pajade på min 6S så slutade det hela med att jag smidigt och kostnadsfritt fick en ny telefon i kartong för att batteriet inte gick att byta ut i min gamla, detta trots att garantitiden var ute med råge. Detta skulle säkert också klassas som någon slags konspiration om man ställde frågan på Sweclockers, men det vore inte relevant för att ta reda på hur verkligheten är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Jag förstår verkligen inte hur folk kan bli så uppjagade på Apple, i synnerhet personer som uppenbarlgen inte själva köper deras produkter och därmed rimligtvis inte själva bör kunna drabbas av de problem som de anser hänger ihop med dom. Jag har själv slutat köpa Apple-produkter då jag tycker dom idag är för dyra i förhållande till vad man får och att dom gjort en del tveksamma designval, men finner det ändå svårt att jaga upp mig över det. Är ju inte direkt så att någon är tvingad att köpa deras produkter om man inte gillar dom.

@Mizzarrogh Det kan nog vara en idé att i första inlägget skriva något om vem det är och varför han är intressant om inte tråden bara ska vara för dom som redan vet det och sett hans videor.

Jag vet inte hur man gör för att redigera äldre inlägg...

Annars hade jag kunna tillägga till att han alltså yrkesjobbar med att reparera elektronik med fokus på apple produkter.
Louis Rossman grundade år 2008 företaget Rossmann Repair Group, beläget i New York City.

Rossmann är en populär källa att hänvisa till bland Sweclockers medlämmar i sammanhang som rör företaget apple inc och dess produkter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan de ju dock. Hela caset bygger på att det finns folk tycker sig ha rätt till billigare originaldelar, och att staten ska gå in och reglera vad det långsiktigt kostar att äga en lyxkonsumtionsvara.
Om det stämmer så är det samma regler som gäller i Sverige, d.v.s. den som äger ett varumärke och/eller är generalagent äger rätten att reglera importen, vilket bl.a. gjorde att den gamla klassiska parallellimportkedjan [puh] Galne Gunnar tvingades lägga ner.

Om tillverkare av simpla hygienprodukter inte vill tillåta oreglerad parallellimport, varför skulle Apple?

Ja, det blir ibland lite komiskt när folkt tilldelar sig själva rättighet och sen blir kränkta över att lagar och annat inte hänger med. Sen gör så klart Apple vad dom kan för att kunna styra så mycket som möjligt kring sina produker och därmed tjäna så mycket pengar som möjligt, det är väl ingen som tvivlar på. Det är dom så klart inte ensamma om, många andra företag gör det också, men Apple är helt bättre än de flesta andra på det.

Men frågan kvarstår , ni som uppenbarligen blir väldigt upprörda kring Apple och deras metoder, köper ni själva Apples produkter? Om ni inte gör det, vad spelar det för roll för er? Och om ni nu gör det, varför gör ni det när ni uppenbarligen ogillar både företaget och deras produtker?

Permalänk
Medlem

Det är ju en skärpt kille men en smula för gapig och arg i min mening. Kan bli väldigt trött väldigt snabbt av att kolla/lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sen gör så klart Apple vad dom kan för att kunna styra så mycket som möjligt kring sina produker och därmed tjäna så mycket pengar som möjligt, det är väl ingen som tvivlar på. Det är dom så klart inte ensamma om, många andra företag gör det också, men Apple är helt bättre än de flesta andra på det.

Självklart vill de tjäna pengar, som alla andra vinstdrivande företag, men nu är det ju inte som att Apple är ensamma om att erbjuda smartphones och dylikt. Frågar man Samsung-fansen så plagierar ju Apple bara Samsung-finesser som de paketerar om och säljer igen flera år senare. Det kan ju inte vara mycket att sträva efter enheter med gammal hårdvara som dessutom går sönder och är dyra att laga, eller pågår det bara ett massivt hyckleri i tråden?

Permalänk
Medlem

Tycker han är för gapig att kolla på faktiskt, blir mest trött av det.

Tycker för övrigt att Apple får begränsa bäst de vill så länge det är inom lagen, vi andra kan då besluta om vi går med på det eller inte när vi avgör om vi skall köpa produkten eller ej. Så jag förstår inte riktigt varför man skall bli så upprörd över att andra gör vad de vill göra, men sen är jag ju liberal också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du blir arg på någon som tycker annorlunda än dig och blir sen arg på folk som blir arga på folk som har en annan åsikt än dom själva?

Du får nog jobba på din läsförståelse. Jag varken är eller gav uttryck för ilska eller irritation i något av inläggen. Det jag försökte lyfta fram var att Sveklockarns argument mer riktade sig mot Louis som person och inte hans budskap.
Att inte kunna skilja på sak och person är dåliga argument i min mening. Precis som du gör nu genom att ta saker ur sitt sammanhang och försöker måla upp en bild av mig som inte är sanningsenlig.

Skriver man att Lois är en "millimeterrättviseaktivister", Ljuger och inte vet vad han pratar om utan egentliga belägg så är det inte direkt sakligt. För att förtydliga, jag uppfattade att Sveklockarns kritik av Louis bygger på att han i vissa fall kritiserar Apple - Inte för vad han kritiserar med Apple. Det är för mig lite märkligt.

Edit: förtydligande
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ingen rättighet att det ska gå att reparera sina egna prylar eller att det ska vara enkelt. Killen sitter och diktar upp "hur Apple borde gjort istället" och kritiserar designval från något slags idealförhållande som inte ens existerar. Om det funnits en annan tillverkare som också tillverkade iOS-lurar så kunde man möjligen jämfört med dem, men nu gör det ju som bekant inte det.

Apple är tack och lov inte som Android.
[Speech 13/50]
FAILED

Nej, han är precis som alla andra "millimeterrättviseaktivister" [jag får inte skriva den egentliga benämningen här, men alla förstår säkert], att han t.ex. inte begriper att det inte är någon form av rättighet att kunna reparera sina egna prylar.

det som Louis Rossmann säger är att Apple har stoppat sina skärmleverantörer till att endast sälja till Apple.

då har man kört på eftermarknads skärmar som har fungerat utan problem under en lång period, Vad gör Apple då?
Jo dom uppdaterar OS X till att kräva en validification av skärmen. har du då något annat en original slutar mobilen att fungera.

Eftersom LCD skärmen ofta klarar sig. Så finns det reparerade skärmar där dom bara bytt yttre glaset och behåller LCD delen.
Men då har Apple (har/försöker) stämma ett företag i Norge som skickat efter dessa reparerade original skärmar

detta gjorde dom också mot dom som bytte hemknapp på iphone 6
det fungerade i 6 månader sedan fick alla Error 53.
Han berättar också att när man har Error 53 blir all data på mobilen inte tillgänglig
och den går inte att återställa.

Tror det finns någon minst lika illa story om MAC book skärmar också.
men hittade inte den nu.

dom sakerna han säger kan man också hitta källor på.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Tror inte att det är min läsförståelse som är problemet här. Jag förstår fortfarande inte hur någon som inte själv köper Apple-produkter ändå kan ha så starka känslor kring företaget och dess produkter men hoppas att någon kan förklara det. Det framstår för mig som att folk som anser sig veta bättre retar upp sig på att så många trots allt köper Apples produkter och inte blir det bättre av att dom som gör det dessutom verkar rätt nöjda med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Dr.Mabuse: Tror inte att det är min läsförståelse som är problemet här. Jag förstår fortfarande inte hur någon som inte själv köper Apple-produkter ändå kan ha så starka känslor kring företaget och dess produkter men hoppas att någon kan förklara det. Det framstår för mig som att folk som anser sig veta bättre retar upp sig på att så många trots allt köper Apples produkter och inte blir det bättre av att dom som gör det dessutom verkar rätt nöjda med dom.

Så man kan inte kritisera något som man inte tar del av själv?
Endast köttätare kan kritisera varför folk äter kött?
Endast nazister kan kritisera nazister för deras skeva syn?

Näe, det är ju folk som inte delar samma syn, som kritiserar de som har en annan syn.. Lite så kritik fungerar.

Om en Apple användare kritiserar Appleprodukter, så skulle jag personligen ifrågasätta varför dom ens använder Appleprodukter i överhuvudtaget. Jag skulle nog inte ta deras kritik lika allvarligt heller för den delen, då dom fortsätter att köpa deras produkter, så kan ju inte problemet vara speciellt stort från första början. Självklart kan det finnas undantag, typ jobbtelefon/platta som du är tvungen att använda och det inte finns något annat alternativ, men det är nog relativt få.

OnT, Har sett en hel del av hans videos förut, dom är bra och intressanta, dock kan jag hålla med om vissa andra i tråden att jag kan känna att han ibland blir lite för gapig och dryg att kolla på. Det är någon som jag kollar på i måtta, en video eller två som verkar intressant i månaden kanske, ibland mer, ibland mindre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

det som Louis Rossmann säger är att Apple har stoppat sina skärmleverantörer till att endast sälja till Apple.

Ja det låter rimligt. För att göra vår klassiska bilanalogi så kan jag inte gå och köpa originaldelar till bilen på Biltema heller.

Skrivet av Oskar80:

då har man kört på eftermarknads skärmar som har fungerat utan problem under en lång period, Vad gör Apple då?
Jo dom uppdaterar OS X till att kräva en validification av skärmen. har du då något annat en original slutar mobilen att fungera.

Stämmer det verkligen? Jag passerar dagligen flera butiker som annonserar i skyltfönstret om billiga displaybyten på iPhone. En kompis som lämnade in telefonen hos en av dem fick välja ”prisklass” på sin nya display, varav flera alternativ inte var original.

Det känns spontant som att någon information saknas här.

Skrivet av Oskar80:

Eftersom LCD skärmen ofta klarar sig. Så finns det reparerade skärmar där dom bara bytt yttre glaset och behåller LCD delen.
Men då har Apple (har/försöker) stämma ett företag i Norge som skickat efter dessa reparerade original skärmar

Än mindre förvånande att man försöker stoppa icke-certifierade produkter som till synes är omodifierade original.

Skrivet av Oskar80:

detta gjorde dom också mot dom som bytte hemknapp på iphone 6
det fungerade i 6 månader sedan fick alla Error 53.
Han berättar också att när man har Error 53 blir all data på mobilen inte tillgänglig
och den går inte att återställa.

Det är inte heller konstigt eftersom hemknappen har behörighet att låsa upp telefonen bland annat. Det skulle vara ett massivt säkerhetshål att lämna det olåst. I övrigt verkar du inte haft en iPhone med tanke på att du enkelt återställer din telefon genom att bara logga in på en ny enhet, sen kan man såklart förlora den information som inte säkerhetskopierats av iCloud om man tar sönder sin enhet... men det känns som ett konstruerat problem med tanke på att ingen lär lämna in sin enhet utan att backupen har körts.

Skrivet av Oskar80:

dom sakerna han säger kan man också hitta källor på.

Jag har fortfarande inte påstått att inte Apple försöker skydda sitt varumärke och sina användare från icke-auktoriserade ingrepp. Källor på åsikter är nog meningslöst i de flesta fall.

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga så handlade videorna jag postade senast i denna tråd inte om Apple utan om generella livsfilosofier.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Så man kan inte kritisera något som man inte tar del av själv?
Endast köttätare kan kritisera varför folk äter kött?
Endast nazister kan kritisera nazister för deras skeva syn?

Näe, det är ju folk som inte delar samma syn, som kritiserar de som har en annan syn.. Lite så kritik fungerar.

Om en Apple användare kritiserar Appleprodukter, så skulle jag personligen ifrågasätta varför dom ens använder Appleprodukter i överhuvudtaget. Jag skulle nog inte ta deras kritik lika allvarligt heller för den delen, då dom fortsätter att köpa deras produkter, så kan ju inte problemet vara speciellt stort från första början. Självklart kan det finnas undantag, typ jobbtelefon/platta som du är tvungen att använda och det inte finns något annat alternativ, men det är nog relativt få.

OnT, Har sett en hel del av hans videos förut, dom är bra och intressanta, dock kan jag hålla med om vissa andra i tråden att jag kan känna att han ibland blir lite för gapig och dryg att kolla på. Det är någon som jag kollar på i måtta, en video eller två som verkar intressant i månaden kanske, ibland mer, ibland mindre.

Fast detta handlar inte om att kritisera utan att det ofta tenderar att gå till, i mina ögon, överdrifter just när det gäller Apple vilket verkar bero på ett väldigt engagemang för deras produkter (mer än hos de som faktiskt köper dom i många fall). T.ex. bolag som Samsung gör samma sak verkar förvånande nog inte uppröra lite mycket.

Att kritisera produkter man faktiskt använder tycker jag är klart mer logiskt än att kritisera produkter man inte använder, av den enkla anledningen att man då faktiskt talar utifrån egna erfarenheter snarare än något man läst/hört. Har du själv aldrig varit kritisk till några produkter du faktiskt använder och varför använder du dom i så fall?

För egen del är jag klart mer intresserad av produkter jag faktiskt funderar på att köpa än de jag bestämt mig för att inte köpa. Vilket är skälet till varför jag är genuint nyfiken på hur som som verkar ogilla Apples och dess produkter ändå kan vara så intresserade av dom.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Bra synpunkter. Som du är inne på gäller det att göra en lite bredare analys än att allt handlar om att "Evil Corp" ska vinstmaximera i alla lägen. T.ex. folk som köper "piratladdare" till sina mobiltelefoner som sen börjar brinna för att kvalitén är så dåligt (vilket ironiskt nog i kvällspressen tenderar att leda till en artikel med typ rubriken "Hans iPhone började brinna!" )

Att sen Apple faktiskt försöker vinstmaximera och dessutom är jäkligt bra på det är väl inget snack om. Men det är å andra sidan vad företag är till för och vad dess aktieägare förväntar sig och så länge det inte görs genom att bryta mot lagar och regler så har jag eg inga invändningar mot det. Sen är det alltid lite komplicerat när företag blir så stora som Apple med en omsättning (och makt) större än vad många mindre länder har och vad dom då har för socialt ansvar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

För att förtydliga så handlade videorna jag postade senast i denna tråd inte om Apple utan om generella livsfilosofier.

Ja, det har du faktiskt helt rätt i och tyvärr något som många (inkl mig själv) missat i denna tråd. Louis Rossmann är väl primärt känd som en "anti Apple" kille och då blir det lätt så att man tror att allt handlar om det, lite som en skådespelare som är så fast i en viss roll att det är omöjligt att spela någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Ja, det har du faktiskt helt rätt i och tyvärr något som många (inkl mig själv) missat i denna tråd. Louis Rossmann är väl primärt känd som en "anti Apple" kille och då blir det lätt så att man tror att allt handlar om det, lite som en skådespelare som är så fast i en viss roll att det är omöjligt att spela någon annan.

Jo, jag kände mig föranledd att förklara sammanhanget innan denna tråd skapades, eftersom ni bad om det, men det blev kanske litet missvisande.

Tanken med denna tråd är inte att vi kall slåss över "Mac och PC" och vilka som är flippers eller rightcklickers, utan att mana till kritisk analys, oavsett vad saken gäller, jobb, varför livet känns orättvist, vad man skulle kunna göra åt det om det gör det, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, jag kände mig föranledd att förklara sammanhanget innan denna tråd skapades, eftersom ni bad om det, men det blev kanske litet missvisande.

Tanken med denna tråd är inte att vi kall slåss över "Mac och PC" och vilka som är flippers eller rightcklickers, utan att mana till kritisk analys, oavsett vad saken gäller, jobb, varför livet känns orättvist, vad man skulle kunna göra åt det om det gör det, osv.

Egen kritisk analys är jag helt för! Det är väl en rätt bra sammanfattning av det jag försökt säga i mina inlägg i denna tråd om hur viktigt det är att själv bilda sig en egen uppfattning baserat på logiskt tänkande snarare än känslomässig övertygelse och "filtrerad fakta". Om man sen kommer fram till att man ändå hatar Apple och allt dom producerar så fine by me

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Dr.Mabuse: Tror inte att det är min läsförståelse som är problemet här. Jag förstår fortfarande inte hur någon som inte själv köper Apple-produkter ändå kan ha så starka känslor kring företaget och dess produkter men hoppas att någon kan förklara det. Det framstår för mig som att folk som anser sig veta bättre retar upp sig på att så många trots allt köper Apples produkter och inte blir det bättre av att dom som gör det dessutom verkar rätt nöjda med dom.

Ser inte hur detta är relevant med mitt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Kunde ju vara bra att skriva vad du vill diskutera i dessa videos, istället för att förvänta sig att folk ska kolla på massa filmer från någon som blivit känd av att kverulera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

@Mizzarrogh: Kunde ju vara bra att skriva vad du vill diskutera i dessa videos, istället för att förvänta sig att folk ska kolla på massa filmer från någon som blivit känd av att kverulera.

Tanken var väl just att diskutera innehållet i respektive video om man kände att man hade någonting att säga om dem.

Jag postade dem därför att jag har liknande erfarenheter som han talar om i videorna jag postade här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast detta handlar inte om att kritisera utan att det ofta tenderar att gå till, i mina ögon, överdrifter just när det gäller Apple vilket verkar bero på ett väldigt engagemang för deras produkter (mer än hos de som faktiskt köper dom i många fall). T.ex. bolag som Samsung gör samma sak verkar förvånande nog inte uppröra lite mycket.

Både ja och nej. Det finns helt klart saker som Apple sysslar med som dom får mycket kritik för, av både användare, före detta användare och icke-användare. Deras ganska överdrivna "planned ageing" exempelvis, där man medvetet gör en dålig kabel designad att paja efter garantin tar slut och sedan vägrar erbjuda reparationer eller tillåta andra att reparera problemet, utan man försöker istället få folk att köpa nytt. Tills dom får tillräckligt mycket kritik, ändrar sin ställning och tar hutlöst betalt istället.
Apple sysslar med mycket liknande saker, och förtjänar mer kritik än andra, som inte går till samma längd när det kommer till just planned ageing och försvåra reparationer på deras produkter. Det är inget som exempelvis Samsung sysslar med i alls samma nivå.

Skrivet av improwise:

Att kritisera produkter man faktiskt använder tycker jag är klart mer logiskt än att kritisera produkter man inte använder, av den enkla anledningen att man då faktiskt talar utifrån egna erfarenheter snarare än något man läst/hört. Har du själv aldrig varit kritisk till några produkter du faktiskt använder och varför använder du dom i så fall?

Åter igen så beror det på tycker jag. Ta exempelvis Galaxy fold där väldigt många pajade inom timmar eller dagar efter att reviewers fått dom i sina händer, jag tycker absolut att man kan kritisera det, trots att det är väldigt få personer som ens rört vid en sådan än så länge.
Har du personlig erfarenhet av en produkt så kan kritiken väga tyngre, men det är inte nödvändigtvis ett måste, så länge kritiken är baserad på fakta.
Självklart har jag varit kritisk till produkter jag ägt, jag brukar då oftast inte köpa företagets produkter efter det, så vida det inte är någon väldigt liten struntsak som kanske är lätt irriterande men som jag kan leva med.

Skrivet av improwise:

För egen del är jag klart mer intresserad av produkter jag faktiskt funderar på att köpa än de jag bestämt mig för att inte köpa. Vilket är skälet till varför jag är genuint nyfiken på hur som som verkar ogilla Apples och dess produkter ändå kan vara så intresserade av dom.

Ja, så är det så klart. Men när det kommer till Apple så är det ju oftast inte en enskild produkt som kritiseras av icke-användare, utan snarare deras fula sätt att tjäna pengar på.
Jag har inga problem med deras produkter som så, dom är bra när det kommer till det mesta.
Men jag är absolut kritisk mot Apple som företag av ovan nämnda anledningar och ett gäng andra.
Jag skulle ju inte uttala mig om företag X som tillverkar dammsugare har bra eller dåliga dammsugare utan att jag själv har prövat dom. Däremot om dom gjorde sina egna speciella dammsugarpåsar som inte går att köpa nya, byta ut eller tömma utan du var tvungen att köpa en ny dammsugare varje gång påsen blev full, så skulle jag absolut vara öppet kritisk mot dom, speciellt om dom stämde folk som försökte tillverka utbytbara dammsugarpåsar eller erbjöd en tömningstjänst för dom.

Nu vart det ett långt svar som är ganska offtopic, så jag lämnar nog den diskussionen nu.

Mer OnT, så tycker jag att den kritik som Rossmann tar upp i sina videos angående Apple absolut är berättigad samt att han fyller en viktig samhällsfunktion både för att han upplyser folk om vad Apple faktiskt gör, påvisar att reparationer inte bara är möjliga men går att göra väldigt mycket billigare än de priser Apple tar när dom blir tvungen att erbjuda reparationer, men också att han faktiskt utför reparationer på produkterna istället för att tvinga folk att kasta bort något dom spenderat tusentals eller tiotusentals kronor på som går att reparera både relativt enkelt och billigt ofta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Både ja och nej. Det finns helt klart saker som Apple sysslar med som dom får mycket kritik för, av både användare, före detta användare och icke-användare. Deras ganska överdrivna "planned ageing" exempelvis, där man medvetet gör en dålig kabel designad att paja efter garantin tar slut och sedan vägrar erbjuda reparationer eller tillåta andra att reparera problemet, utan man försöker istället få folk att köpa nytt. Tills dom får tillräckligt mycket kritik, ändrar sin ställning och tar hutlöst betalt istället.
Apple sysslar med mycket liknande saker, och förtjänar mer kritik än andra, som inte går till samma längd när det kommer till just planned ageing och försvåra reparationer på deras produkter. Det är ingen som exempelvis Samsung sysslar med i alls samma nivå.

Jag saknar källor här, dvs hur vet du att Apple medvetet gör detta och kanske än mer intressant, hur vet du att Samsung och andra inte gör det? Har svårt att se hur det ens skulle vara möjligt att samla in denna fakta, då man rimligtvis skulle behöva gå igenom alla produkter som företagen tillverkar samt prata med alla inblandade designers osv. Och även då att det inte kan finnas andra skäl till det, t.ex. kanske målet att göra en laptop som liten och lätt som möjligt innebär att man måste kompromissa gällande hur lätt den är att serva osv.

Skrivet av Zyie:

Självklart har jag varit kritisk till produkter jag ägt, jag brukar då oftast inte köpa företagets produkter efter det, så vida det inte är någon väldigt liten struntsak som kanske är lätt irriterande men som jag kan leva med.

Det måste rimligtvis innebära att du antingen inte köper någonting alls längre eller att du då hittat företag med produkter som är snudd på perfekta. Då jag aldrig själv hittat några sådana produkter eller tillverkare är jag nyfiken på vilka dessa tillverkare och produkter är?

Skrivet av Zyie:

Jag skulle ju inte uttala mig om företag X som tillverkar dammsugare har bra eller dåliga dammsugare utan att jag själv har prövat dom. Däremot om dom gjorde sina egna speciella dammsugarpåsar som inte går att köpa nya, byta ut eller tömma utan du var tvungen att köpa en ny dammsugare varje gång påsen blev full, så skulle jag absolut vara öppet kritisk mot dom, speciellt om dom stämde folk som försökte tillverka utbytbara dammsugarpåsar eller erbjöd en tömningstjänst för dom.

Fast det bygger väl på att företaget i fråga påstått att man kunde köpa vilka dammsugarpåsar som helst och att du även vid köpet inte kände till att det inte gick. Annars är det bara en rättighet som du tilldelat dig själv i någon annans namn. Då skulle man t.ex. kunna köpa en MacBook Pro och sen bli upprörd över att den inte har några "vanliga" USB portar, trots att den informationen funnits väl tillgänglig redan innan köpet. Att företag försöker skydda sin marknad mot "piratkopior" kan man väl tycka vad man vill om men det är knappast något som är unikt för just Apple eller denna bransch. Om jag minns rätt så har t.ex. även Samsung gjort precis samma sak. Om det sen är rätt eller fel kan väl diskuteras men då rimligtvis som en generell diskussion som inte är specifik till något visst företag, så vida inte det företaget gör något som inga andra företag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag saknar källor här, dvs hur vet du att Apple medvetet gör detta och kanske än mer intressant, hur vet du att Samsung och andra inte gör det? Har svårt att se hur det ens skulle vara möjligt att samla in denna fakta, då man rimligtvis skulle behöva gå igenom alla produkter som företagen tillverkar samt prata med alla inblandade designers osv. Och även då att det inte kan finnas andra skäl till det, t.ex. kanske målet att göra en laptop som liten och lätt som möjligt innebär att man måste kompromissa gällande hur lätt den är att serva osv.

ja det kan vara rätt svårt att få någon dömd i en domstol men människor behöver inte vända på varenda sten för att bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@improwise:
värkar till och med som Apple har blivit dömda i domstol tillsammans med Samsung för planerad livslängd.
https://www.bbc.com/news/technology-45963943

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Mer OnT, så tycker jag att den kritik som Rossmann tar upp i sina videos angående Apple absolut är berättigad samt att han fyller en viktig samhällsfunktion både för att han upplyser folk om vad Apple faktiskt gör, påvisar att reparationer inte bara är möjliga men går att göra väldigt mycket billigare än de priser Apple tar när dom blir tvungen att erbjuda reparationer, men också att han faktiskt utför reparationer på produkterna istället för att tvinga folk att kasta bort något dom spenderat tusentals eller tiotusentals kronor på som går att reparera både relativt enkelt och billigt ofta.

Jag hoppas att du inser att detta är din tolkning av verkligheten. Du och alla andra är naturligtvis fria att tycka både det ena och det femte om Apple, problemet blir när ni försöker pusha den här dramaturgin som en objektiv verklighetsbeskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag saknar källor här, dvs hur vet du att Apple medvetet gör detta och kanske än mer intressant, hur vet du att Samsung och andra inte gör det? Har svårt att se hur det ens skulle vara möjligt att samla in denna fakta, då man rimligtvis skulle behöva gå igenom alla produkter som företagen tillverkar samt prata med alla inblandade designers osv. Och även då att det inte kan finnas andra skäl till det, t.ex. kanske målet att göra en laptop som liten och lätt som möjligt innebär att man måste kompromissa gällande hur lätt den är att serva osv.

Det måste rimligtvis innebära att du antingen inte köper någonting alls längre eller att du då hittat företag med produkter som är snudd på perfekta. Då jag aldrig själv hittat några sådana produkter eller tillverkare är jag nyfiken på vilka dessa tillverkare och produkter är?

Fast det bygger väl på att företaget i fråga påstått att man kunde köpa vilka dammsugarpåsar som helst och att du även vid köpet inte kände till att det inte gick. Annars är det bara en rättighet som du tilldelat dig själv i någon annans namn. Då skulle man t.ex. kunna köpa en MacBook Pro och sen bli upprörd över att den inte har några "vanliga" USB portar, trots att den informationen funnits väl tillgänglig redan innan köpet. Att företag försöker skydda sin marknad mot "piratkopior" kan man väl tycka vad man vill om men det är knappast något som är unikt för just Apple eller denna bransch. Om jag minns rätt så har t.ex. även Samsung gjort precis samma sak. Om det sen är rätt eller fel kan väl diskuteras men då rimligtvis som en generell diskussion som inte är specifik till något visst företag, så vida inte det företaget gör något som inga andra företag gör.

Nu försökte jag ju lämna diskussionen då den är relativt offtopic till tråden som sådan, men några snabba svar.
Har du sett Rossmanns videos exempelvis där han påvisar flera exempel på planned ageing? Vet du vad planned ageing är? Ja, de flesta företagen har någon form av planned ageing, men Apple är bland de värre. Det handlar inte om att spara pengar i produktionskostnad, även om lösning A är $0.005 billigare per färdig produkt och det således tekniskt sett blir $50,000 billigare att producera 10 miljoner exemplar av den produkten än lösning B som håller längre. Det finns massvis av exemplar på detta gällande Apple.
Du får googla själv, känns inte som att du skulle ändra åsikt även om jag gav dig 50 länkar, utan snarare skulle svara "men andra gör ju samma sak, precis lika illa!" utan att själv ge någon form av belägg.
Det är dock ganska naivt att tro att Apple är "the good guys" och det bara handlar om att det är för dyrt att tillverka produkter som kan repareras eller att dom försöker få folk att köpa nytt istället för att reparera sina produkter.

Resten är relativt oväsentligt. Att säga "men dom gjorde också det!" betyder ingenting i detta fall egentligen. Mördar du någon så är du inte mindre skyldig bara för att du säger "men andra har ju också gjort det!".

Dock är din jämförelse med USB portar felaktig. Du kan se på produkten om den har USB portar innan du köper den, det är ju dock inte så att dom skriver på produkten eller produktbladet något i stil med "denna dator är designad att paja efter ca 3 år, det är möjligt att reparera produkten genom att ersätta del X som kostar $2 att tillverka, men vi kommer inte erbjuda reparationer och kommer att stämma andra som gör det. Blir vi tvingad av en domstol att reparera produkten, så kommer vi ta $1,000 i betalt för jobbet även fast de flesta andra verkstäder skulle ta $50 då det är ett enkelt och snabbt jobb som dom kan göra på ca 10 minuter."

Om du vill fortsätta diskussionen så kan du skicka ett PM, eller starta en ny tråd mer specifikt om detta. Vi har tagit tråden tillräckligt off topic redan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

ja det kan vara rätt svårt att få någon dömd i en domstol men människor behöver inte vända på varenda sten för att bilda sig en uppfattning.

En del verkar inte ens behöva vända på någon sten för att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas att du inser att detta är din tolkning av verkligheten. Du och alla andra är naturligtvis fria att tycka både det ena och det femte om Apple, problemet blir när ni försöker pusha den här dramaturgin som en objektiv verklighetsbeskrivning.

Nja, Rossmann presenterar fakta, andra har påvisat samma saker.
Det är inte en åsikt att Apple försöker vägra reparationer, det är inte en åsikt att dom är relativt extrem i deras planned ageing. Det är fakta. Dom har förlorat rättegångar flera gånger just på grund av detta och andra anledningar.

Det som är en åsikt, är om det är rätt eller fel av Apple att göra detta.
Jag tycker att det är fel, vissa tycker att det är helt okej.

Det är lite som att säga att "det är din tolkning att jorden är rund, och det får du tro, men det betyder inte att det är sant" bara för att du tror att jorden är platt.
Oavsett vad du tror eller tycker, så påverkar det inte vad som är fakta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@improwise:
värkar till och med som Apple har blivit dömda i domstol tillsammans med Samsung för planerad livslängd.
https://www.bbc.com/news/technology-45963943

Här var det väl snarare tvärt om ifall jag minns rätt då prestanda minskades för att förlänga livstiden på batterierna, iaf enligt vad Apple påstod. Om det sen är sant eller inte vet jag lika lite som förmodligen övriga här. Att även Samsung blev fällda är väl i linje med min teori om att det inte bara är Apple som agerar på detta sätt utan att det förekommer generellt. Sen vet jag inte i fall domen överklagats och om det i så fall meddelats någon slutlig dom, nån kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Nja, Rossmann presenterar fakta, andra har påvisat samma saker.
Det är inte en åsikt att Apple försöker vägra reparationer, det är inte en åsikt att dom är relativt extrem i deras planned ageing. Det är fakta. Dom har förlorat rättegångar flera gånger just på grund av detta och andra anledningar.

Det som är en åsikt, är om det är rätt eller fel av Apple att göra detta.
Jag tycker att det är fel, vissa tycker att det är helt okej.

Det är lite som att säga att "det är din tolkning att jorden är rund, och det får du tro, men det betyder inte att det är sant" bara för att du tror att jorden är platt.
Oavsett vad du tror eller tycker, så påverkar det inte vad som är fakta.

Det är den här ständiga sammanblandningen av att det du radar upp här innebär att alla andra anklagelser om allmänt konspirerande mot kundkretsen per automatik är den objektiva sanningen, och dessa upprepade sjumilakliv från att observera en design till att karaktärsmörda Apple som är problemet.

Att han och hans anhängare försöker lyfta upp honom till någon slags gudomligt upplyst position, där han sitter inne med någon slags esoterisk kunskap om vad Apple egentligen tänkte, är så otroligt löjeväckande.