Kan någon förklara Freesync, ska köpa nytt kort. vad jag ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara Freesync, ska köpa nytt kort. vad jag ska tänka på?

Har varit på jakt efter en ny skärm ett tag, mina kriterier har nånstans matchat mitt användande av datorn (80% jobb 20% spel, surf, film)

Om jag får önska fritt så vill jag såklart ha knivskarp bild, otroliga färger, 240Hz, och 0,0001ms responstid. Så... tbx till verkligheten och mängden pengar i min plånbok

Jag har provat (verkligen försökt) men jag kan inte med för mitt liv att sitta framför ngt annat än IPS paneler. Tycker allt annat ser anskrämligt ut! spelar ingen roll hur hög refreshrate eller hur låg svarstiden är.

Efter ha klämt o känt på en del skärmar så blev det till slut en Dell S2719DM https://www.dell.com/sv-se/shop/ultratunn-dell-27-sk%C3%A4rm-...

Det innebär såklart en del kompromisser som tex 60Hz (går att överklocka till 75Hz i menyn) och nästan 10ms responstid (går att få ner till runt 5ms via nån inställning i menyn)

Så... Kanske inte världens bästa spelskärm, men herregud vilken fröjd det är att sitta framför den en hel dag och jobba! Allt är knivskarpt, Vitt är verkligen vitt och den har ljusstyrka som solen! Sedan gör det ju absolut inte ont att den är sjukt snygg med sina infinity edge ramar + att skärmen i sig är lövtunn. 2560X1440 är dessutom optimalt, iaf för mitt användande.

Jag studsar av glädje när jag läser att mitt GTX1070 Strix kan köra gsync på freesynk skärmar (den nya skärmen har freesynk) men nej så roligt ska vi inte ha det Nvidia tycker att gsynk gör sig bäst via displayport och inget annat
(skärmen har bara 2st HDMI 2.0 portar)

Så nu tänkte jag pinna iväg till Netonnet i helgen och skaffa mig ett sånt här https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Eftersom skärmen bara verkar klara 48-75Hz freesynk så undrar jag lite vad som händer (och hur det visar sig på skärmen) när grafikkortet renderar över eller under 48-75 fps? kommer det bli tearing/stuttering då ? OBS! att skärmen max klarar 75Hz .
Ska jag ställa in nånstans (isf vart) att kortet max ska rendera upp till 75 FPS?

Vad tror ni för övrigt om ett Vega 64 ? Passar det bra för spelande i 1440P med höga inställningar ? Eller är det för klent? Har ingen lust eller pengar att lägga på ett nästan dubbelt så dyrt Radeon VII . Dessutom är jag rätt kräsen när det gäller ljudnivå vid datorn. Har förstått att Sapphires Vega 64 ska vara ett riktigt tyst kort, och att Radeon VII låter som ett vindkraftverk!

Tankar och tips ?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Bildexpert 📺

@AxF: Jag förklarar Freesync etc. här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Generellt upplever jag din tanke om att ersätta ett GTX 1070 med ett Vega 64 för att kunna köra Freesync över HDMI 48–75 Hz som en ganska stor omväg för ganska lite förbättring. Du kan spendera pengar mer effektiv på annat håll, till exempel på en IPS 2560x1440-skärm som kör adaptiv synk upp till 144 eller 165 Hz. Eller välja ett kraftfullare grafikkort så att du alltid ligger över 75 FPS.

Det som talar emot är dels har vi problematiken att Freesync/VESA Adaptive-förmågan kan vara rätt usel på skärmar och du vet inte innan du läst ett genomgående test eller testar själv. Och 48–75 Hz är ett ganska snävt spann. De flesta spel och GPU:er kommer omväxlande kliva över och under den gränsen.

Dels är Vega 64 heller ingen drastisk förändring mot GTX 1070. Det är mellan 10-30% snabbare överlag beroende på situation: https://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-...

5000 kronor är en grundplåt för en IPS-premiumskärm eller en grundplåt för ett RTX 2080 eller även ett RTX 2070 som båda har förutsättningarna att kör Very High eller Ultra på de flesta tungdrivna spelen i 2560x1440 och ligga över 75 FPS.

Så det är mest en fråga om vad du vill förbättra mot din nuvarande situation?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ok, tror jag förstår hur/vad du menar.

Jag har bestämt mig för att behålla skärmen, tycker den har extremt bra skärpa, behagliga färger och är dessutom bland de snyggaste jag haft i skärmväg.

Du menar att det är bättre att investera i ett kort som garanterat aldrig går under 75FPS i 1440?

Kommer 48-75 inte räcka? Känns som att det inte är speciellt många spel idag som skulle hamna under 48FPS i 1440 idag? Vad händer när spelen går över 75FPS eller under 48FPS om jag skulle skaffa ett Vega64?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Bildexpert 📺

@AxF: Mycket handlar om att planera utifrån den situation du har idag. Freesync 48-75 Hz är en hjälp ifall du har problem att hålla 75 FPS i spelen idag och därför får problem med ryck? Då kan det vara en vettigare lösning att sikta på möjligheten att få 75+ FPS konstant istället.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för hjälpen,

Köpte ändå ett Sapphire Vega64 Nitro+ dels pga Freesync stödet på min skärm och dels för att jag tyckte att det var bra prestanda för pengarna (4890) Tyvärr så hade kortet coilwhine till den milda grad att jag inte stod ut Åkte in och bytte till ett annat av samma märke och modell och det visade sig ha precis lika mycket coilwhine , suck... Åkte in med det kortet också, hostade fram några tusen till och kom
hem med ett RTX 2080 ist .

Nu känner jag mig fattig, med sitter med en skärm som jag gillar och ett tyst grafikkort (om än utan möjlighet att köra adaptiv synk)

Får ju hoppas att mitt 2080 klarar att hålla sig över 75FPS i 1440 ett tag framöver.

Finns där någon vits i att "cappa" fps vid 75 nu ? Allt över 75 känns som bortkastat på min skärm , eller?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AxF:

Finns där någon vits i att "cappa" fps vid 75 nu ? Allt över 75 känns som bortkastat på min skärm , eller?

Kan inte direkt komma på någon anledning. Men det där beror helt på vilka spel du spelar och vilken effekt du vill uppnå. Iifall du kör AAA-titlar med v-sync på är det 75 FPS med som gäller och då med per funktion en övre gräns på 75 FPS. Pressar du rappa shooters med så hög FPS som möjligt vill du förmodligen välja andra synkmetoder som v-sync: off eller fast sync.

Du har i alla fall mer spelrum för sådant med ett RTX 2080 jämfört med GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Återigen tack,

Har en fråga till. Har märkt att när jag tex kollar youtube så ställer sig youtube automagiskt på 1440p 60Hz , varpå det blir ett markant hackande framförallt vid panoreringar. Ställer jag ner grafikkortet till 60Hz flyter allt som smör, är det normalt? Eller kan jag få bra flyt även i 75Hz?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]