Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@Aka_The_Barf: För att elverksjorden är ansluten med en jättelång (högomig) sladd till din understation och om någon i samma byggnad eller bostadsområde skulle råka göra kortslutning mot jord, kan jorden hoppa upp till 200-250 volt innan delinkventens säkring går.

Har det någonsin hänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Men visst har han en ESD matta (?)
Kopplade in sig lite sent, visst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@znyggisen: "Så är rekommendationen att inte använda ESD-armbandet med skyddsjorden? Från Electrostatic Discharge Association's hemsida "Typically, wrist straps are the primary means of grounding personnel. When properly worn and connected to ground, a wrist strap keeps the person wearing it near ground potential."."

Du FÅR ansluta alltihop till jordpotential om du vill, men det behövs inte för att bara rädda den dator du just mekar med. Det är inte alls fel att ligga nära jordpotential. Ska man, på en industri, välja någon potential, är jordpotential det bästa, särskilt om ALLA i lokalen ska vara ESD-skyddade. Om en arbetare bara är potentialutjämnad med sin arbetsplats och sen går och tar i en kollegas arbetsplats, kan det ändå smälla. Sitter alla vid ett löpande band är det lämpligt att alla har samma potential som maskinen, och den är av säkerhetsskäl ändå jordad till elverksjord. Då hamnar man på elverksjord ändå.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Det händer hela tiden. Sätt voltmetern mellan spisen och diskbänken och vänta en stund. Ibland gnistrar det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Sitter du på Sapphire RX Vega 64 så förstår jag dig

Du bör ha datorn avstängd när du bygger och då är faktiskt Vega 64 lika svala som GTX 1060.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@znyggisen: "Så är rekommendationen att inte använda ESD-armbandet med skyddsjorden? Från Electrostatic Discharge Association's hemsida "Typically, wrist straps are the primary means of grounding personnel. When properly worn and connected to ground, a wrist strap keeps the person wearing it near ground potential."."

Du FÅR ansluta alltihop till jordpotential om du vill, men det behövs inte för att bara rädda den dator du just mekar med. Det är inte alls fel att ligga nära jordpotential. Ska man, på en industri, välja någon potential, är jordpotential det bästa, särskilt om ALLA i lokalen ska vara ESD-skyddade. Om en arbetare bara är potentialutjämnad med sin arbetsplats och sen går och tar i en kollegas arbetsplats, kan det ändå smälla. Sitter alla vid ett löpande band är det lämpligt att alla har samma potential som maskinen, och den är av säkerhetsskäl ändå jordad till elverksjord. Då hamnar man på elverksjord ändå.

Viktigt att tillägga här (jag jobbade i industrin en gång) är att varje arbetsstation ska ha egen jordfelsbrytare som löser ut inom 25-30ms och att det finns flera nivåer av överspänningskydd i maskiner osv. Jag skulle inte våga spänna fast mig själv till skyddsjord i en vanlig bostad där elnätet kan vara draget lite hursomhelst och där saker och ting inte heller testas och verifieras med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

@JörgenS: Använd citera när du svarar på ett specifikt inlägg och inte adresserar en person generellt. Det blir omöjligt för övriga att följa med i vad du svarar på annars. Citera flera är också uppskattat så man direkt ser att svaren kommer från samma person.

EDIT: Det var visst redan påpekat, men verkar behöva upprepas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men visst har han en ESD matta (?)
Kopplade in sig lite sent, visst.

https://youtu.be/zkiIW0Twj3U?t=142

"must be connected to ground" och har för mig han säger att man lika gärna kan ta i ett element eller liknande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

https://youtu.be/zkiIW0Twj3U?t=142

"must be connected to ground" och har för mig han säger att man lika gärna kan ta i ett element eller liknande.

Ok, nu hänger jag med

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Att undvika mystofflorna och att ta i något jordat har funkat sedan jag började mad datorer, dock inte tagt att något mysko fel kanske berott på fel inom detta område. Men burkar har de sista 8 åren rullat på bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin:

1. Alla gör fel så då är det okej?

2. Har ni 10 års garanti på alla komponenter?

Bygger du också din dator i super cleanrooms med 0.000000000000001 ppm partiklar och hazmat suit? om inte så gör du inte heller helt perfekt och iomed du inte gör det (och inte andra heller) så är det ok då? Var går gränsen?

Nope, men sannolikheten att komponenten skulle uppvisa defekter först flera veckor/månader/år efter jag byggt in den i min dator och eventuellt försört via statisk urladdning är minimal. Pajjar den så pajjar den där och då, inte först flera år senare.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte ett skit om det här med ESD... när det gäller andra. Låt dem få hålla på. Pajar de sina saker så gör de, det är inte mitt problem.

Däremot så är jag själv väldigt aktsam när jag själv håller på och pillar med grejerna. Både mina egna och andras.

Förresten så är det väl inte speciellt konstigt att det råder så pass stor okunskap som det gör om ESD? Det är mig veterligen inte något man får lära sig i skolan, annat än om man går en speciell teknisk inriktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Personligen tycker jag farorna kring ESD ofta känns rätt överdrivna.

Det beror väl lite på vad man använder datorn till också.
Är det bara en dator för underhållning, typ speldator enbart för nöjes skull så spelar det väl inte så stor roll om det kraschar.
Enkla sysslor som att betala räkningar och surfa på nätet kan man göra på någon annan gammal dator eller smartphone eller dylikt.

Om man däremot gör produktiva saker på datorn/datorerna och det är ens levebröd så kanske det finns mer anledning att bry sig än att det kostar några tusen att byta minne eller grafikkort eller vad som nu strular.
Det finns också servrar, stordatorer och superdatorer där bara hårdvaran kostar betydligt mer än en vanlig "billig" hemdator.
Och nertid kan vara dyrt...

Men som sagt, sitter man bara och spelar på datorn så spelar det väl inte så stor roll mer än de tusenlappar det kostar att köpa ny hårdvara.

Skrivet av anon159643:

De som enbart pratar om hårdvarukostnad för esd fel, ja det är personer som själva inte anser det de gör vid datorn har något värde då de själva räknar det som 0kr i förlust.

Johan uttryckte det bra också.

Permalänk
Medlem

@skog1s @bl00keRs

Varför vill @bl00keRs få en potentialutjämning med sitt element? Det är potentialen i datorn eller komponenten man vill utjämna med.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Folk som skriver saker i still med "Jag har byggt datorer i x antal år utan ESD-skydd och har aldrig skadat någon komponent och tänker därför inte använda det" som argument emot ESD förstår jag mig inte på. Det betyder ju inte att något inte kan hända bara för att det inte gjort det än. Ni kanske cyklar utan hjälm med för att ni har minsann aldrig ramlat och slagit huvudet i gatstenen hittills eller kör bil utan bälte för att ni inte krockat någon gång än. Min poäng är att det är onödigt att ta risker, särskilt när det är såpass enkelt att skydda sig mot dessa ovan nämnda. Det är väl värt att köpa ett ESD-band för 20 kr så att du inte riskerar att förstöra ditt grafikkort som du köpte för 10 000 kr?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Det finns verkligen folk som reagerar på detta som om att vore en direkt livsfara att inte utföra 100% korrekt ESD-procedur. Gå ner en nivå och inse att i värsta fall så har du en låg risk att pajja en bit elektronik. För oss flesta, även vi som hållit på i tiotals år, har ingenting någonsin hänt - trots helt fruktansvärd okunskap.

Att jorda sig själv fungerar oftast utmärkt. Är du orolig kan du ju alltid ta i chassit/påsen innan med din nu jordade hand. Är du mer orolig kan du köra fullt ut.

Och strömförande jord? Herre gud, om jorden i ditt vägguttag blir strömförande har du betydligt större problem.

Permalänk
Medlem

Många här verkar inte tro på ESD skador med resonemanget att man inte upplevt det. Som flera andra påpekat här så är det inte alltid öppenbart att det blivit esd skador eftersom det kan dröja åratal.

Jag har gjort misstag så som att lagt en vhsspelare på matta. Efter att själv rört mig på matta och flyttat vhs spelaren på matta så lyckades jag ha sönder utgångar. Det må vara länge sedan när man var tonåring men jag insåg mitt misstag då. Jag fick kännbara stötar i detta sammanhang.

De senaste skorna jag köpt laddar upp otroliga spänningar. Under ett projektbygge i skolan lyckades jag döda hälften av komponenterna på vårt kretskort efter att ha glömt att sätta på esdbandet när jag gick och hämtade komponenter.

När jag byggt datorer så ser jag alltid till att ta i chassi innan jag gör något och använder esdband när jag kan. Där har jag inte råkat ut för något.

Men bara för arr man inte haft sönder en dator betyder det inte att det intr finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det finns verkligen folk som reagerar på detta som om att vore en direkt livsfara att inte utföra 100% korrekt ESD-procedur. Gå ner en nivå och inse att i värsta fall så har du en låg risk att pajja en bit elektronik. För oss flesta, även vi som hållit på i tiotals år, har ingenting någonsin hänt - trots helt fruktansvärd okunskap.

Att jorda sig själv fungerar oftast utmärkt. Är du orolig kan du ju alltid ta i chassit/påsen innan med din nu jordade hand. Är du mer orolig kan du köra fullt ut.

Och strömförande jord? Herre gud, om jorden i ditt vägguttag blir strömförande har du betydligt större problem.

Bara en stilla undran, har du hållit på med datorer "i tiotals år" och aldrig haft en komponent som oförklarligt dött? Saken med ESD är att det kan dröja månader och år innan skadan märks av samt att det är nästan omöjligt för en vanlig dödlig att ta reda på om det var ESD som orsakade skadan eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Att undvika mystofflorna och att ta i något jordat har funkat sedan jag började mad datorer, dock inte tagt att något mysko fel kanske berott på fel inom detta område. Men burkar har de sista 8 åren rullat på bra.

Ja visst är det ett vågspel.

Jag har grävt upp 15 år gamla moderkort ur frigolitkartonger, gamla DDR minnen & CPU som har slängs både hit o dit.
Som funkat
Men på den tiden, vart det mer "volvo" saker, idag är dom mer känsliga, lite Tesla känsliga

Men är det värt att göra så med ny hårdvara, som kostar ?

Själv tror jag att vår hårdvara kommer att bli känsligare o skörare med tiden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Så var ska ESD-mattans krokodilklämma anslutas om inte till jordpunkten på eluttaget? ESD-armbandet är redan anslutet till chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Bara en stilla undran, har du hållit på med datorer "i tiotals år" och aldrig haft en komponent som oförklarligt dött? Saken med ESD är att det kan dröja månader och år innan skadan märks av samt att det är nästan omöjligt för en vanlig dödlig att ta reda på om det var ESD som orsakade skadan eller inte.

Låter lite som att du bygger ditt argument på det okända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@Aka_The_Barf: Det händer hela tiden. Sätt voltmetern mellan spisen och diskbänken och vänta en stund. Ibland gnistrar det fint.

Det svarar inte på min fråga? Stått i 5 timmar nu men inget händer, måste gasen på spisen vara på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Pfff, aldrig använt ESD-skydd och jag kommer inte att göra det heller. Tar i ett element eller vattenkranen innan jag börjar så är det bra med det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har man en elektrifierad skyddsjord i lägenhet eller hus lär man märka det förbannat långt före man bygger någon dator, att låta både dator & dig själv köra samma potential med att du kör en armband kopplat till just skyddsjord & klamma mellan dator/skyddsjord, bör dock bara göras om det sitter en jordfelsbrytare & du har någorlunda koll på vad du gör.

Att slentrianmässigt påstå att man aldrig kan koppla armband till skyddsjord är kanske inte helt korrekt då det är precis detta många industrier gör med motstånd & jordfelsbrytare...

Sedan så innehåller alla antistat armband jag haft ett motstånd i just armbandsänden mellan kontaktytan & kabeln till den så att hävda att någon säger att det inte ska användas ett motstånd för att man inte specifikt nämner det är lite långsökt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att det är så liten potentialskillnad mot chassi och komponenter som gäller men jag har brukat köra med elementmetoden förut. Det har slagit en gnista när jag vidrört ett element men aldrig kort efter det när jag vidrört chassi etc. Har väl bara haft tur att elementen har hållt en någorlunda liknande potential som rummet och delarna i övrigt.

Har aldrig använt ESD armband då det känns som om risken är större att jag kommer ta sönder något om en av händerna är "fastbundna". Men brukar alltid vidröra chassit i tid och otid när jag bygger samt vidrör alltid komponenter i metalldelar först så att eventuell potentialskillnad leds genom dem istället för kretsar. För att ett ESD armband ska vara värt det så känns det som om man borde ha en stor ESD matta som täcker ett stort bord där alla komponenter också ligger.
Fortsätter med min "vidröra chassit" metod än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det finns verkligen folk som reagerar på detta som om att vore en direkt livsfara att inte utföra 100% korrekt ESD-procedur. Gå ner en nivå och inse att i värsta fall så har du en låg risk att pajja en bit elektronik. För oss flesta, även vi som hållit på i tiotals år, har ingenting någonsin hänt - trots helt fruktansvärd okunskap.

Att jorda sig själv fungerar oftast utmärkt. Är du orolig kan du ju alltid ta i chassit/påsen innan med din nu jordade hand. Är du mer orolig kan du köra fullt ut.

Och strömförande jord? Herre gud, om jorden i ditt vägguttag blir strömförande har du betydligt större problem.

Direkt livsfara

Vet inte hur många PCI-kort jag kört in (?) Men det är väldigt väldigt många.

Men visst har det hänt att kort har pajat!

Köp en trisslott

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Bara en stilla undran, har du hållit på med datorer "i tiotals år" och aldrig haft en komponent som oförklarligt dött? Saken med ESD är att det kan dröja månader och år innan skadan märks av samt att det är nästan omöjligt för en vanlig dödlig att ta reda på om det var ESD som orsakade skadan eller inte.

Hur kan då någon i huvud taget veta om det är ESD skador?

Lite svårt att övertyga folk om saker som inte syns, känns eller hörs, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Pfff, aldrig använt ESD-skydd och jag kommer inte att göra det heller. Tar i ett element eller vattenkranen innan jag börjar så är det bra med det.

Ja eller hur

Jag springer in till badkaret.
Det är så mycket mer plåt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Det finns verkligen folk som reagerar på detta som om att vore en direkt livsfara att inte utföra 100% korrekt ESD-procedur. Gå ner en nivå och inse att i värsta fall så har du en låg risk att pajja en bit elektronik. För oss flesta, även vi som hållit på i tiotals år, har ingenting någonsin hänt - trots helt fruktansvärd okunskap.

Att jorda sig själv fungerar oftast utmärkt. Är du orolig kan du ju alltid ta i chassit/påsen innan med din nu jordade hand. Är du mer orolig kan du köra fullt ut.

Och strömförande jord? Herre gud, om jorden i ditt vägguttag blir strömförande har du betydligt större problem.

Att göra som du föreslår kan vara en direkt livsfara. Gör dig själv en tjänst, läs om vad en jordfelsbrytare gör och varför man installerar dem.

Namnet är en hint.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Låter lite som att du bygger ditt argument på det okända?

Det är ju därför ESD uppfattas som något slags mystiskt teoretisk fenomen som inte riktigt finns. Det krävs i princip ett elektronmikroskop för att kunna konstatera att det var ESD som orsakade skadan som fick din dator/komponent att börja krångla eller sluta fungera.

Ingen vanlig datoranvändare kommer någonsin skapa trådar om att ESD dödade hans grafikkort eller dylikt, men det innebär inte att ESD inte är problem som alla med självbevarelsedrift bör försöka undvika. Ett armband kostar trots allt inte mer än en 50-lapp.