Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Melding Plague

Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Tillverkare och medier sprider myter om elektrostatiska urladdningar, felaktiga råd som kan skada både människor och datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar "hålla" händerna på elementet nån minut och aldrig råkat ut för några "elfel".

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag farorna kring ESD ofta känns rätt överdrivna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna till att motståndet i ESD armband är till för att skydda använaren det brukar vara på 1Mohm för att man skall få en ström under 30mA om någon skulle göra ett misstag för att skydda användaren, och att ansluta sig direkt mot jord är rent livsfarligt och mycket dumt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av crew seven:

Jag brukar "hålla" händerna på elementet nån minut och aldrig råkat ut för några "elfel".

Själv brukar jag skvätta lite vigvatten på chassit och har inte heller råkat ut för några fel.

Förlåt, kunde inte låta bli.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Om allt är rätt och riktigt så ska det inte inträffa, men det går aldrig att ta för givet att installationen är som den ska, särskilt inte i äldre fastigheter/flerbostadshus/hemmabyggen. I t.ex. min egen lägenhet från 2001 upptäckte jag att den tidigare ägaren bytt uttag för lampor i taket och struntat i att ansluta jord. Kabeln hängde löst sisådär 2 cm från fasen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Personligen tycker jag farorna kring ESD ofta känns rätt överdrivna.

Det kan jag inte hålla med dig om, mosfet transitorer tex är extremt ESD känsliga. När jag läste till elektriker med elektronik som val fick vi se en fin video på "kratrar" som uppstått i halvledare.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl snarare så att folk som eventuellt följer gamers Nexus missar att det är jorden de ska koppla in sig på å kopplar på en fas istället.

Permalänk
Medlem

Vad i hela helvete? GamersNexus som jag tyckt varit välinformerade och pålästa...Det är klart att det är självklart att man måste jorda sig mot det man jobbar med. Bygger man en dator och har ESD-armband så ska ju krokodilklämman sitta i chassit, annars är det totalt poänglöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ok för att Verge tabbar sig, men jag tycker det är litet anmärkningsvärt att Gamers Nexus ger dylika råd däremot.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Sötast

Detta är så stort överallt.
Samma fenomen på youtube och andra sajter. "Titta vi chockade moderkortet 10 gånger och inget hände! ESD är en myt!"

Säger man emot så är man en okunnig tönt, varför lyssnar man inte på de som kan? Eh, ja jag håller med. Bara det att de lyssnar på de som inte har en aning.

Man ser samma fenomen då och då på Sweclockers. Folk sätter sig emot esd "Det har alltid funkat för mig" därav så finns inte ESD/därav är ESD överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tänk dig själv du har direkt kontakt med jord i vänster hand, sen råkar du ta i en strömförande del med höger hand då får du ström genomgång i kroppen/hjärtat är det riktigt illa frågan är om du ens överlever eller blir rejält skadad krävs bara 30mA för att du skall få kramp och inte kunna släppa greppet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att det handlar om potentialskillnad precis som artikeln beskriver, blev jävla osäker när jag såg denna från Linus tech tips.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Jag har lärt mig att det handlar om potentialskillnad precis som artikeln beskriver, blev jävla osäker när jag såg denna från Linus tech tips. https://youtu.be/zkiIW0Twj3U?t=145

Tänkte direkt på det klippet också. Anthony som jag annars alltid har väldigt mycket respekt för. Den mest kompetenta i gänget känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av theailer:

Är väl snarare så att folk som eventuellt följer gamers Nexus missar att det är jorden de ska koppla in sig på å kopplar på en fas istället.

kan även bero på eventuella potentialskillnader om du råkar röra vid något som är ojordat samtidigt som du är jordad via ditt ESD-armband.

på jobbet har jag påtalat felaktigheterna då skyltningen vid laddstationerna rekommenderar att ta i jordat metallföremål före byte av batteri i truckarna för att undvika ESD urladdningar.

hade tyvärr bara bilden på jobbtelefon så kan inte dela den förrän på måndag.

ni får en tripple facepalm sålänge.

EDIT: Hittade den på bildsök

känns inte speciellt korrekt att den skylten äns säljs...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

Alltid o alltid ESD armband i chassit

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i hela helvete? GamersNexus som jag tyckt varit välinformerade och pålästa...Det är klart att det är självklart att man måste jorda sig mot det man jobbar med. Bygger man en dator och har ESD-armband så ska ju krokodilklämman sitta i chassit, annars är det totalt poänglöst.

Titta på datumet på deras artikel. 2015. Och NZXT’s artikel är från 2016. Undra varför sweclockers välja att bara hänga ut dem utan att kontakta dem innan och uppmärksamma om det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tänker att jag har en ganska låg potential, så om jag bygger en skitdator är det ingen fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ju försökt döda gamla moderkort med 220v. Enda gången jag dödat komponenter är när jag hårdmoddat dem utan tillräcklig kylning, när cpu kylaren inte var ordentligt monterad samt när något minne inte var i minnesplatsen ordentligt. Nu förtiden går minnet inte ens igång när det itne sitter i ordentligt. Edit har iof smällt några moderkort när jag kört för strömslukande phenom cpuer men det hör inte hit

ESD för mig är en myt, men jag är rätt så försiktig med detta då jag kör oldchool stilen och försöker se till att jag inte är uppladdad!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Titta på datumet på deras artikel. 2015. Och NZXT’s artikel är från 2016. Undra varför sweclockers välja att bara hänga ut dem utan att kontakta dem innan och uppmärksamma om det.

Det stora problemet är väl varför i hela friden de låter dem ligga kvar när "råden" de ger är helt åt helvete. Skriver man saker som är fara för liv, hälsa och egendom så får man faktiskt ta sitt ansvar och göra avbön. Jag tycker inte det spelar någon roll hur gammal artikeln är. Det var farliga råd 2015 och det är farliga råd nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

15 år pysslar jag med elektronik och jag är duktig på att ta isär saker och aldrig hänt något. Tar i elementet 10 sekunder och sen jobbar och vet inte vad en elektrostatisk laddning är. Ibland får jag en stöt, men det är inte bara av laptopen utan andra saker också. Tror vitamin intaget har något med det att göra. I alla fall så lever laptopen sitt 6:e år felfritt och bara den tog jag isär i delar 10 gånger.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig använda ett ESD armband ändå, inget har hänt de senaste 8 +åren så oroar mig inte.
Skulle det hända en dag så är det den dagen,den sorgen.

Permalänk
Medlem

Det största problemet är att den allmänna åsikten i genomsnitt verkar vara att det är struntsamma. Ser nästan alltid hur folk gör fel på videos, men även här i marknaden när folk fotograferar sina komponenter för försäljning som då ligger oskyddade utanför ESD-påsen (vilket jag på sätt och vis kan förstå, hur löser man detta bäst? Komponenter ska ju alltid förvaras i påsen om de inte är monterade), eller klassikern, ovanpå påsen som brukar vara elektriskt ledande på utsidan.

Det är jättebra att ni skriver artiklar om det, för jag känner själv att jag fortfarande inte har 100% koll efter alla år, och har haft felaktigt trott att jag hade det, tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det stora problemet är väl varför i hela friden de låter dem ligga kvar när "råden" de ger är helt åt helvete. Skriver man saker som är fara för liv, hälsa och egendom så får man faktiskt ta sitt ansvar och göra avbön. Jag tycker inte det spelar någon roll hur gammal artikeln är. Det var farliga råd 2015 och det är farliga råd nu.

Tror du missförstå mig. Jag undra varför sweclockers skriver en Artikel om detta istället för att kontakta GN och NZXT, informera dem att detta är felaktig och i efterhand när dessa artikler har plockats ner skriver an artikel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dimestam:

Själv brukar jag skvätta lite vigvatten på chassit och har inte heller råkat ut för några fel.

Förlåt, kunde inte låta bli.

Om allt är rätt och riktigt så ska det inte inträffa, men det går aldrig att ta för givet att installationen är som den ska, särskilt inte i äldre fastigheter/flerbostadshus/hemmabyggen. I t.ex. min egen lägenhet från 2001 upptäckte jag att den tidigare ägaren bytt uttag för lampor i taket och struntat i att ansluta jord. Kabeln hängde löst sisådär 2 cm från fasen.

Tack för att du inte lät bli Andreas, gav mig ett gott skratt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Detta är så stort överallt.
Samma fenomen på youtube och andra sajter. "Titta vi chockade moderkortet 10 gånger och inget hände! ESD är en myt!"

Säger man emot så är man en okunnig tönt, varför lyssnar man inte på de som kan? Eh, ja jag håller med. Bara det att de lyssnar på de som inte har en aning.

Man ser samma fenomen då och då på Sweclockers. Folk sätter sig emot esd "Det har alltid funkat för mig" därav så finns inte ESD/därav är ESD överdrivet.

Det är helt enkelt så att de hellre chansar än betalar 30kr för ett ESD armband, det är ju typ 10% av kostnaden för en noctua fläkt vet du. Och har man inte den går prylarna sönder av värmeslag istället.

Jag försöker att alltid ha ESD armband men har hänt att jag fixat något utan att ha det på mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Det kan jag inte hålla med dig om, mosfet transitorer tex är extremt ESD känsliga. När jag läste till elektriker med elektronik som val fick vi se en fin video på "kratrar" som uppstått i halvledare.

Det kanske dem är - men jag tycker ändå att många överdriver. Har byggt åtminstone två datorer utan ESD-matta (eller dylikt) utan problem. Att datorn skulle explodera utan det - som vissa påstår - stämmer ju uppenbarligen inte .. Men visst kan det säkert ställa till med problem (säger alltså inte att det är en myt) - så är väl säkrast om man försöker tänka på ESD vid byggnationen.

Tycker denna video är lite rolig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

15 år pysslar jag med elektronik och jag är duktig på att ta isär saker och aldrig hänt något. Tar i elementet 10 sekunder och sen jobbar och vet inte vad en elektrostatisk laddning är. Ibland får jag en stöt, men det är inte bara av laptopen utan andra saker också. Tror vitamin intaget har något med det att göra. I alla fall så lever laptopen sitt 6:e år felfritt och bara den tog jag isär i delar 10 gånger.

Snälla skriv att du glömde en ironismajliface.

Att ta i elementet i 10 sec, är allt annat än just potentialutjämning!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tror du missförstå mig. Jag undra varför sweclockers skriver en Artikel om detta istället för att kontakta GN och NZXT, informera dem att detta är felaktig och i efterhand när dessa artikler har plockats ner skriver an artikel.

Eftersom artikeln är så gammal så kan man väl utgå ifrån att någon/några andra redan påpekat vansinnet men att de av en eller anledning valt att ha kvar den? Stog ju att artikeln var högt rankad så de kanske gjort avvägningen att det är värt att låta den vara kvar för degens skull? Jag vet inte. Skall man alltid skriva till folk och påpeka felaktigheter innan man påpekar andras felaktigheter menar du? Det känns lite som "curlingsamhället" gjort för stort intrång i folks medvetande i så fall. Båda sidorna är stora, välkända och har tiotusentals om inte mer besökare per månad, så de borde veta bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.