Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tips är att kolla hur lite 35% lutning är egentligen.

Från recensioner på sidan:

Det missade jag, den går bort
Men starkast kandidat just nu är Gardena Sileno City Smart 500 som får bra recensioner under 10 tusen. Skulle det vara en stor uppgradering till Life istället?

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Att den stannar rakt på plan mark tycker jag är bortom alla rimliga ursäkter och är en stark indikation på att man ska akta sig för denna. Detta gjorde min första dagen då jag startade den. Det verkar din också göra. Jag har lämnat in min på reklamation nu o har sagt att jag vill ha pengarna tillbaka.

Man vill ju ha en maskin som jobbar ganska automatiskt. Inte som man måste pyssla om o hämta i buskage varje dag eller flera gånger om dagen.

MIN fungerar utmärkt och för 6000:- känns den riktigt prisvärd. Att den inte svänger bra i porös sand är inget jag förväntar mig av en robot.

Är det helt plan och fin gräsmatta där den fastnar eller är det hålor eller liksom tuvor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

MIN fungerar utmärkt och för 6000:- känns den riktigt prisvärd. Att den inte svänger bra i porös sand är inget jag förväntar mig av en robot.

Är det helt plan och fin gräsmatta där den fastnar eller är det hålor eller liksom tuvor?

Den var helt plan vad jag kunde se. Men den körde ner sig ändå...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Den var helt plan vad jag kunde se. Men den körde ner sig ändå...

Låter verkligen galet! 😞

Inget styrhjul som låst sig eller nått sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Låter verkligen galet! 😞

Inget styrhjul som låst sig eller nått sånt?

Den hade ju kört i ca 10 minuter sen kartongen öppnades så det är ju inte så bra betyg isåfall.

EDIT: Sen är det ju ändå så att min worx som är 6 år äldre inte har gjort detta felet nån enda gång. Även att den är form-mässigt och "klippareamässigt" jämförbar så klarar inte biltemas av att lösa det som worxen gjorde.

Iaf biltema tycker att min robot fungerar "as intended". Jag måste uppdatera mjukvaran o det ska lösa alla problem.

*eyeroll*

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Den hade ju kört i ca 10 minuter sen kartongen öppnades så det är ju inte så bra betyg isåfall.

EDIT: Sen är det ju ändå så att min worx som är 6 år äldre inte har gjort detta felet nån enda gång. Även att den är form-mässigt och "klippareamässigt" jämförbar så klarar inte biltemas av att lösa det som worxen gjorde.

Iaf biltema tycker att min robot fungerar "as intended". Jag måste uppdatera mjukvaran o det ska lösa alla problem.

*eyeroll*

Ha ha ha! Classic. "har du uppdaterat mjukvaran?"

Men hoppas att det kan lösa problemet. Jag ska nog uppdatera min bara för att se vad som blir annorlunda.

Permalänk
Medlem

Har försökt mig på att göra en port till mitt klipparhus. Tyvärr ingick inte planen att ha en port när jag byggde huset. Mitt tak är inte tillräckligt högt för att få till tyngdpunkten så den vippar upp sig av gravitationen. Kanske finns lösning på detta som jag inte ser då jag inte kan beskyllas för att vara en ingenjör

Jag löste det med Ikeas självöppnande/självstängande gångjärn. har varit mycket trixande och ställande tills jag fick det att funka. Att få porten att öppna sig är inga bekymmer, det är när den ska stänga sig då det blir lite för tungt så att klipparen stannar då den tror att det är ett hinder. Jag fick till det till slut i alla fall. Här är ett par bilder. Porten var inte färdigmålad vit tillfället då bilden togs.

Ett problem återstår. När klipparen kommer ca 50-60 cm ifrån så ska den räta upp sig vilket gör att den går in i vajern som stänger porten. jag försökte först att flytta upp fästet till vajern högre upp på porten, men då blev det för tungt när porten ska stängas.

En lösning på det problemet skulle kunna vara att byta ut vajern mot en gummisnöre som är lite mjukare och mer töjbar så skadas inte karossen på klipparen. Har ni några tips tas det tacksamt emot

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Nja, vissa saker kostar en tusenlapp eller två, lätt kanske tre. Service för oss som inte vågar öppna är dyrt och batterierna kostar också. Min är 10 år och lagt ungefär 30 000 extra men så har jag en stor tomt.

Min 420 är fem år och jag har lagt kanske 1000kr. Bytt en knivdisk på firma och sen bara rengjort och nya knivar själv.
Har ca 600m2 gräs, hela tomten är runt 950m2.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wootz91:

Det missade jag, den går bort
Men starkast kandidat just nu är Gardena Sileno City Smart 500 som får bra recensioner under 10 tusen. Skulle det vara en stor uppgradering till Life istället?

Ska man köpa en klippare så är det Husqvarna och Gardena som jag läst har minst problem. Har själv en Husqvarna 420.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ska man köpa en klippare så är det Husqvarna och Gardena som jag läst har minst problem. Har själv en Husqvarna 420.

McCulloch bygger även på Husqvarna utöver Gardena som du nämnde.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att dom flesta kör dom typ varje dag? Jag har hört att det är bra för gräset att få växa till sig lite ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

McCulloch bygger även på Husqvarna utöver Gardena som du nämnde.

Oki, hade jag inte koll på.

Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att dom flesta kör dom typ varje dag? Jag har hört att det är bra för gräset att få växa till sig lite ibland.

Jag kör min måndag, onsdag och fredag mellan 09-17, då slipper jag ha den gående när jag är ledig och kan utnyttja gräsmattan utan problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kommer det sig att dom flesta kör dom typ varje dag? Jag har hört att det är bra för gräset att få växa till sig lite ibland.

Våran kör varje dag mellan 12 och 19 (laborerar fortfarande med tider/zoner).

Anledning: Genom att klippa lite på toppen av gräs så stimuleras rötterna att breda ut sig, bli större/starkare och på så vis trycks ogräs/mossa undan successivt utan att behöva använda andra metoder sen blir gräset i sig mycket starkare/slittåliga.

Detta är vad jag läst, ingen aning om det fungerar men det får vi se 🤪

F.Ö så hittade jag en video där man byter batteriet på en HQ, så smidigt/enkelt att om den dagen kommer så blir det eget byte som gäller, ska se om jag kan länka den under dagen.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag får nog lägga min biltema i soptunnan efter en vecka... Det är helt meningslöst att hålla på. Biltema tycker den fungerar super. Blir förvånad att folk tycker att en gräsklippare som t.ex. inte fungerar om det regnar är något man är "supernöjd" med.

Vad ska man ha för nån om man har en tomt med sluttningar?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Våran kör varje dag mellan 12 och 19 (laborerar fortfarande med tider/zoner).

Anledning: Genom att klippa lite på toppen av gräs så stimuleras rötterna att breda ut sig, bli större/starkare och på så vis trycks ogräs/mossa undan successivt utan att behöva använda andra metoder sen blir gräset i sig mycket starkare/slittåliga.

Detta är vad jag läst, ingen aning om det fungerar men det får vi se 🤪

F.Ö så hittade jag en video där man byter batteriet på en HQ, så smidigt/enkelt att om den dagen kommer så blir det eget byte som gäller, ska se om jag kan länka den under dagen.

Vet du hur länge dom tillverkar originalbatterierna? Det är ju lite utav en färskvara också det där med batterier :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag får nog lägga min biltema i soptunnan efter en vecka... Det är helt meningslöst att hålla på. Biltema tycker den fungerar super. Blir förvånad att folk tycker att en gräsklippare som t.ex. inte fungerar om det regnar är något man är "supernöjd" med.

Vad ska man ha för nån om man har en tomt med sluttningar?

tex huskvarna automower 430x klarar 45% lutning.
sedan beror det naturligtvis på hur stor tomt man har, men den regeln jag kör med är
att alltid ta en mycket större maskin än jag behöver, detta görs av den enkla anledningen att maskinen inte behöver gå så ofta och då slits mindre vilket betyder att den håller mycket längre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tex huskvarna automower 430x klarar 45graders lutning.

Den klarar 45% vilket är betydligt lägre i grader. 100% = 45 grader.

Så denna klarar nåt i närheten av 24 grader.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Den klarar 45% vilket är betydligt lägre i grader. 100% = 45 grader.

Så denna klarar nåt i närheten av 24 grader.

klart det är, rent fel av mig.
redigerar detta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Chromatic

Inte en aning, men det batteriet som sitter i kan väl inte skilja så mycket mot ett liknande/annat med samma specifikationer (i min värld).

Här kommer Länken för bytet av batteriet

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Chromatic

Inte en aning, men det batteriet som sitter i kan väl inte skilja så mycket mot ett liknande/annat med samma specifikationer (i min värld).

Här kommer Länken för bytet av batteriet

Skönt att det går att byta, förhoppningsvis så går gräsklipparen sönder innan det blir brist på att hitta batterier xD

Permalänk
Medlem

@Chromatic

Reservdelar

Bateri

Omtanke och kärlek, en spark eller 44, den kommer leva sålänge man är god mot dom

PS!
Vad betyder alla siffror, finns det "starkare" batterier på marknaden som håller längre eller går maskinen sönder om man ändrar batteritypen?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Chromatic

Reservdelar

Bateri

Omtanke och kärlek, en spark eller 44, den kommer leva sålänge man är god mot dom

PS!
Vad betyder alla siffror, finns det "starkare" batterier på marknaden som håller längre eller går maskinen sönder om man ändrar batteritypen?

Oj! Det var ju gott om reservdelar, och mycket kan man ju köpa på sig redan nu om man har lite koll på vilka delar som brukar slitas ut rätt så lätt.

Men ja, hoppas framtidens batterier blir lite mer stabila, jag vågar inte ens köpa en bra skruvdragare för efter 6-7 år i garderoben så är den ju skräp!??

Permalänk

Någon som testat att smäcka i ett större batteri i sin klippare? Det borde väl resultera i längre klipptid (& laddtid)?
Min RM1000 har ett 2,85Ah batteri idag, men det finns iallafall 4Ah att få tag på.

Jag tänker bara att om batteriet börjar tackta av efter några år så kan det ju vara intressant att byta till ett större när man ändå byter.

Permalänk
Medlem

Den frågan ställer jag mig själv också @Cypress_86

Har haft min skruvdragare från Jula i snart 10 år, tror den kostade 795 på kampanj och den rockar fortfarande lika bra som första dagen, det är skillnad på kvalitet. Senast köpte jag ett begagnat sett från Dewalt med laddare/batterier och maskiner för en struntsumma mot vad det kostar nytt, den dragaren samt multiverktyget känns ännu mer gediget än Julas så vi får väl se om det sackar ihop men jag tror inte det kommer ske, spontanladdar batterierna när de inte kommer till bruk var 3’e månad, om det är rätt eller fel vettifasen men jag intalar mig själv att det funkar @Chromatic

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Den frågan ställer jag mig själv också @Cypress_86

Har haft min skruvdragare från Jula i snart 10 år, tror den kostade 795 på kampanj och den rockar fortfarande lika bra som första dagen, det är skillnad på kvalitet. Senast köpte jag ett begagnat sett från Dewalt med laddare/batterier och maskiner för en struntsumma mot vad det kostar nytt, den dragaren samt multiverktyget känns ännu mer gediget än Julas så vi får väl se om det sackar ihop men jag tror inte det kommer ske, spontanladdar batterierna när de inte kommer till bruk var 3’e månad, om det är rätt eller fel vettifasen men jag intalar mig själv att det funkar @Chromatic

Ojj! Då kanske jag ska köpa mig en DeWalt 18v trots allt, men på deras hemsida så stod det liksom "Batteriet ska hålla i 3 år" och då blir man ju lite nojjig.

Och så känns det ju säkrare med robotgräsklippare också, om dom håller 7-8 år med samma batteri hade det ju varit insane.

Jag är ju en sån person som kanske låter den ligga i garderoben i 7 månader, och sedan sätter jag igång med nått litet projekt och använder den intensivt i några dagar, och sen garderoben 7 månader till!

Fast förlåt allihoppa, nu kom vi off topic!! xD

Permalänk
Medlem

Meec från Jula, detta är den nyare modellen än vad jag har, men kan inte klaga på den jag har. Reservdelar finns till den om så behövs som laddare/batterier.

Min Jula har jag byggt 4 tralldäck med, räkna på X antal tusen skruv (gissar på 40-60 000st) under dessa år plus allt annat man borrat i, skruvat med. Otroligt nöjd med den och den kommer få vara med vid nästa bygge (nästa sommar) när trädäck/altan byggs om.

Angående gräsklipparens batteri så byter svågern på sin HQ efter 2 säsonger, han har inte tagit hand om den/det och han lämnar in den men då kostar det runt tusenlappen, själva batteriet kostade 350kr om jag minns rätt så resten är arbetskostnad.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ojj! Då kanske jag ska köpa mig en DeWalt 18v trots allt, men på deras hemsida så stod det liksom "Batteriet ska hålla i 3 år" och då blir man ju lite nojjig.

Och så känns det ju säkrare med robotgräsklippare också, om dom håller 7-8 år med samma batteri hade det ju varit insane.

Jag är ju en sån person som kanske låter den ligga i garderoben i 7 månader, och sedan sätter jag igång med nått litet projekt och använder den intensivt i några dagar, och sen garderoben 7 månader till!

Fast förlåt allihoppa, nu kom vi off topic!! xD

Min 6 år gamla worx har fortfarande ett helt fungerande batteri. Har inte ens stödladdat det på vintrarna.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har försökt mig på att göra en port till mitt klipparhus. Tyvärr ingick inte planen att ha en port när jag byggde huset. Mitt tak är inte tillräckligt högt för att få till tyngdpunkten så den vippar upp sig av gravitationen. Kanske finns lösning på detta som jag inte ser då jag inte kan beskyllas för att vara en ingenjör

Jag löste det med Ikeas självöppnande/självstängande gångjärn. har varit mycket trixande och ställande tills jag fick det att funka. Att få porten att öppna sig är inga bekymmer, det är när den ska stänga sig då det blir lite för tungt så att klipparen stannar då den tror att det är ett hinder. Jag fick till det till slut i alla fall. Här är ett par bilder. Porten var inte färdigmålad vit tillfället då bilden togs.

http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/rob1.jpg
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/rob2.jpg

Ett problem återstår. När klipparen kommer ca 50-60 cm ifrån så ska den räta upp sig vilket gör att den går in i vajern som stänger porten. jag försökte först att flytta upp fästet till vajern högre upp på porten, men då blev det för tungt när porten ska stängas.

En lösning på det problemet skulle kunna vara att byta ut vajern mot en gummisnöre som är lite mjukare och mer töjbar så skadas inte karossen på klipparen. Har ni några tips tas det tacksamt emot

Citera mig själv.
Gummisnöre funkar inte. Det funkar de första gångerna, men efter några öppningar och stängningar töjer snöre ut så den inte stänger porten (snöret blir för långt). Jag återgick till stålvajer och kompletterade med ett hjul (nått hjul man har till båt) så det blir mindre motstånd. Passade även på att göra ett par fönster

Återstår att dra in lite ledbelysning som tänds då den är parkerad

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ojj! Då kanske jag ska köpa mig en DeWalt 18v trots allt, men på deras hemsida så stod det liksom "Batteriet ska hålla i 3 år" och då blir man ju lite nojjig.

Och så känns det ju säkrare med robotgräsklippare också, om dom håller 7-8 år med samma batteri hade det ju varit insane.

Jag är ju en sån person som kanske låter den ligga i garderoben i 7 månader, och sedan sätter jag igång med nått litet projekt och använder den intensivt i några dagar, och sen garderoben 7 månader till!

Fast förlåt allihoppa, nu kom vi off topic!! xD

kanske ryobi kan vara något för dig. kör själv med dom och dom har inte ändrat sin batteri kontakt på flera årtionden. gillar deras one + serie då de har mycket utöver vanliga verktyg, tex häcksax, myggjagare, camping lampa, grensåg, roterande tralltvättsborste, motorsåg mfl.

allt går på samma batteri. hållbarheten tycker jag är god, haft min skruvdragare i snart 10år och den har blivit HÅRT använd. trodde inte den skulle hålla så länge som den gjort.
De första batterierna börjar bli lite trötta nu men så är dom snart 10 år också. 2 små 1.3AH varianter.

EDIT: kanske skriva något om min klippare också. det är en rob s600 och den fungerar rätt bra, den ger sig även in i parkslide land nuförtiden och röjer. han fastnar väldigt sällan, hänt 2 gånger. nu senast trasslade han in sig i björkgrenar/ris. innan det var det ett hål i marken han åkte ned i och kom inte upp igen. kanske ett gammalt sorkhål, träck ned en sten i det så löstes problemet. kör han måndag, onsdag och lördag och försöker att inte överklippa mattan då klippningen inte är farlig för den men snarare att något åker runt på den hela tiden.

han är mycket nöjd med sitt hus, när det var nytt var det lite för flashingt men sen det blev ett med naturen så är han mer nöjd med att bo där

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske ryobi kan vara något för dig. kör själv med dom och dom har inte ändrat sin batteri kontakt på flera årtionden. gillar deras one + serie då de har mycket utöver vanliga verktyg, tex häcksax, myggjagare, camping lampa, grensåg, roterande tralltvättsborste, motorsåg mfl.

allt går på samma batteri. hållbarheten tycker jag är god, haft min skruvdragare i snart 10år och den har blivit HÅRT använd. trodde inte den skulle hålla så länge som den gjort.
De första batterierna börjar bli lite trötta nu men så är dom snart 10 år också. 2 små 1.3AH varianter.

Har hört mycket om Ryobi senaste tiden, dock är jag redan helt såld på DeWalt sedan mina tider i yrket, men vet att dom kostar en slant.

Senaste grejen jag diskuterade med ett "proffs" är att det är, overall, bättre att köra med impact driver-versionen av dewalts, och sedan använda adapters. I alla fall om man enbart har för avsikt att enbart köpa en utav dom! Väldigt bra att veta!

Ang. gräsklippare, är det någon som kan länka något konkret om hur vida det är hälsosamt eller inte för gräset att få växa till sig ibland? Jag har hört folk argumentera för båda sidor och det skulle vara bra att höra vad ni tycker.