Permalänk
Skrivet av Eazy:

Håller på att bygga ett litet hus till min Automower 420. Jag funderar på hur jag kan dra begränsningskabel. Vill helst inte att klipparen ska krocka med huset utan vill begränsa in den. Frågan är om den får svårt att hitta in till laddstationen om man lägger begränsningskabeln som ett U. Har gjort en liten bild på det hela hur jag tänkt lägga begränsningskabeln. Tror ni detta kan funka?:
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/bhus.png

Såhär ser huset ut jag gjort (har taket kvar att göra):
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/robohus.jpg

Hur har ni gjort som har ett hus?

Edit:
Där jag skrivit 30 centimeters avstånd på begränsningskabeln ska det vara 35cm

Hur löste du med begränsningskabel sen? Har byggt ett hus och har liknande problematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min bror köpte en gardena life 1000 på netonnet. Fungerade en dag sen larmade den på vänster drivmotor. Kundtjänst sa att han skulle åka in med den.
När han var där med klippare och laddare sa den äldre damen i kassan att hon behövde få tillbaka alla spik och tråd.
Är det verkligen rimligt att man ska gräva upp slingan för att de ska kunna laga gräsklipparen? Borde de inte bara lösa problemet?
Är det netonnet eller gardena man ska undvika i framtiden?

Låter helt galet. Tror inte personen i kassan förstod syftet med märlorna och tråden helt enkelt. Om du inte får hjälp av Netonnet kan du säkert vända dig direkt till Gardena.

För övrigt har Gardena ett erbjudande just nu, har du köpt gräsklipparen i år så förlänger de garantin från 3 till 5 år och erbjuder försäkring på klipparen helt gratis. https://www.gardena.com/se/tradgardsliv/news/sileno-trygghets...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Köpte en Husqvarna 310 för 2 veckor sedan, funkade i 5 dagar och nu är den på rep.
Tydligen ett känt problem där man måste byta ut ett kretskort...
Lite lack just nu, inlägget kanske passar bättre i en annan tråd!

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har Husqvarnas modeller, vi har en 315 och är väldigt nöjda, snart haft den ett år och den gör sitt jobb bra efter lite tweakande med app/slingor.

Frågan lyder:

Angående service, är det värt att lämna in för rengöring? Har gjort rent det jag ser med blotta ögat men är det mer saker som görs på en service än det ytliga/synliga/knivar?

Jag vet att det ibland ska uppdateras till ny mjukvara men det kanske man kan göra själv och i sådana fall hur (om möjligt)?

Priserna för service här ligger på
-Standard 1295kr
-Bättre 1695kr

Tack på förhand.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Fråga till er som har Husqvarnas modeller, vi har en 315 och är väldigt nöjda, snart haft den ett år och den gör sitt jobb bra efter lite tweakande med app/slingor.

Frågan lyder:

Angående service, är det värt att lämna in för rengöring? Har gjort rent det jag ser med blotta ögat men är det mer saker som görs på en service än det ytliga/synliga/knivar?

Jag vet att det ibland ska uppdateras till ny mjukvara men det kanske man kan göra själv och i sådana fall hur (om möjligt)?

Priserna för service här ligger på
-Standard 1295kr
-Bättre 1695kr

Tack på förhand.

Jag kör service på min Husqvarna 420 varje höst själv.
Plockar av huven, sopar rent och putsar med fuktat papper så man får bort det värsta gräset. Byter knivar och gör den allmänt fin.
Har gått så fem säsonger nu förutom en vända på verkstaden när de bytte knivdisken och lager i densamma och då uppgraderade de även mjukvaran.

Jag underhållsladdar batteriet ca två gånger varje vinter också. Då står den inomhus, under somrarna har den litet hemmabyggt garage.

Känns onödigt dyrt att lämna in för service om du är lite händig iallafall. Vet inte vad de tar för bara uppdatering men det är väl vad man skulle kunna lägga några hundra för med ett par års mellanrum.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fråga till er som har Husqvarnas modeller, vi har en 315 och är väldigt nöjda, snart haft den ett år och den gör sitt jobb bra efter lite tweakande med app/slingor.

Frågan lyder:

Angående service, är det värt att lämna in för rengöring? Har gjort rent det jag ser med blotta ögat men är det mer saker som görs på en service än det ytliga/synliga/knivar?

Jag vet att det ibland ska uppdateras till ny mjukvara men det kanske man kan göra själv och i sådana fall hur (om möjligt)?

Priserna för service här ligger på
-Standard 1295kr
-Bättre 1695kr

Tack på förhand.

Kan inte svara för mjukvaru-uppdateringar men hårdvarumässigt är de extremt lättmekade. Jag plockade isär vår maskin i molekyler i vintras och gjorde rent och bytte trasiga delar. Jag ser ingen anledning till service om det inte är så att det kommit just en stor mjukvaru-uppdatering med stora förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Hur löste du med begränsningskabel sen? Har byggt ett hus och har liknande problematik.

Jag försökte först begränsa in klipparhuset, men då får den stora problem att hitta in. Jag tog bort begränsningskabeln runt klipparhuset och nu har den inga problem att komma in i dockningsstationen. Nu krockar den med klipparhuset när den klipper där, men huset är så pass tungt att det inte flyttar sig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Stefflo & @addek83

Som jag trodde, det är i det stora hela ingen förmögenhet att lägga på service men det mesta bör man ju kunna göra själv, plus att jag tycker det är avkopplande samt kul att pilla.

Frågan är ju om mjukvaran är dels svår att få tag i och vad man behöver för saker för att utföra den själv, ska försöka forska lite samt höra om det går att uppdatera enbart mjukvara eller om de vill ha lika mycket betalt för det ändå, får återkomma i den frågan till er när jag har svar.

Sen att plocka isär klipparen... Längst fram så går det en kabel, hur göra för att få loss denna då den sitter fast i motorkroppen? Bökigt (mindre lätt) att balansera den som det redan är när man lyfter av huven för att göra rent som det är, något tips på det?

Tack för era svar 🙏🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@Stefflo & @addek83

Som jag trodde, det är i det stora hela ingen förmögenhet att lägga på service men det mesta bör man ju kunna göra själv, plus att jag tycker det är avkopplande samt kul att pilla.

Frågan är ju om mjukvaran är dels svår att få tag i och vad man behöver för saker för att utföra den själv, ska försöka forska lite samt höra om det går att uppdatera enbart mjukvara eller om de vill ha lika mycket betalt för det ändå, får återkomma i den frågan till er när jag har svar.

Sen att plocka isär klipparen... Längst fram så går det en kabel, hur göra för att få loss denna då den sitter fast i motorkroppen? Bökigt (mindre lätt) att balansera den som det redan är när man lyfter av huven för att göra rent som det är, något tips på det?

Tack för era svar 🙏🏻

Ska bli spännande och höra svaret, har inte frågat själv. Att uppgradera varje år känns inte så panikartat om det inte strular.
Vad det gäller kabeln brukar jag bara vika hela huven åt sidan men är lite knep och knåp då den är väldigt kort. Hade gärna fått vara 30 cm längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om man inte är bra på att meka. Undra om inte det är smartare att köpa ett billigt märke istället för Husqvarna och köpa nytt var eller vartannat år. Service och reparationer kostar en bra slant. Kabeln är ju redan i marken, så att säga.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ibland funderar man på hur vissa företag tänker i kundens perspektiv...

Man kan uppdatera själv OM man har rätt modell. Letade efter tips och trix och snubblar över detta så grattis alla med rätt modell 👌🏻

FOTA, Husqvarna.

Så antingen köper man till delen för att kunna göra detta själv eller så lämnar man in. Ur långt perspektiv med tanke på servicekostnad är det väl ett köp som känns onödigt men med längre perspektiv, ja, det beror på hur ofta mjukvaran uppdateras, nu blev jag trött så denna besvikelse (hade hoppats på att man kunde göra det själv bara) så sorgen får sköljas ner med lite rom, skål 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fråga till er som har Husqvarnas modeller, vi har en 315 och är väldigt nöjda, snart haft den ett år och den gör sitt jobb bra efter lite tweakande med app/slingor.

Frågan lyder:

Angående service, är det värt att lämna in för rengöring? Har gjort rent det jag ser med blotta ögat men är det mer saker som görs på en service än det ytliga/synliga/knivar?

Jag vet att det ibland ska uppdateras till ny mjukvara men det kanske man kan göra själv och i sådana fall hur (om möjligt)?

Priserna för service här ligger på
-Standard 1295kr
-Bättre 1695kr

Tack på förhand.

Helt och hållet pengarna i sjön. Borsta av gräset när det torkat och ha den väderskyddad under vintern. bör förvaras i +grader för att minimera frostskador. köpte min 2004 har inte uppdaterat mjukvaran ser inte någon anledning heller då jag inte har några problem med klipparen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om man inte är bra på att meka. Undra om inte det är smartare att köpa ett billigt märke istället för Husqvarna och köpa nytt var eller vartannat år. Service och reparationer kostar en bra slant. Kabeln är ju redan i marken, så att säga.

att släppa några skruvar klara alla. bara fråga om vad man vill göra på sin fritid. Husqvarna extremt enkla att laga och det finns reservdelar som fortfarande är rimligt prissatta.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

att släppa några skruvar klara alla. bara fråga om vad man vill göra på sin fritid. Husqvarna extremt enkla att laga och det finns reservdelar som fortfarande är rimligt prissatta.

Nja, vissa saker kostar en tusenlapp eller två, lätt kanske tre. Service för oss som inte vågar öppna är dyrt och batterierna kostar också. Min är 10 år och lagt ungefär 30 000 extra men så har jag en stor tomt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om man inte är bra på att meka. Undra om inte det är smartare att köpa ett billigt märke istället för Husqvarna och köpa nytt var eller vartannat år. Service och reparationer kostar en bra slant. Kabeln är ju redan i marken, så att säga.

Du måste inte serva en Huskvarna om det inte är något fel som tex ett kretskort gått sönder,
min första skaffade jag 2008, aldrig rengjord eller servad fungerade felfritt ända tills jag råkade köra över den. (mer än 10 år)
min nya 430x har jag heller aldrig servat eller rengjort och kommer aldrig göra det.
svärfar köpte sin 220ac 2009 har aldrig servat eller rengjort den fungerar felfritt till dagens datum, eller jo han bytte bak däcken som var ned slitna men inget annat. (dom har en brant slänt där det sliter på däcken)

kollar du grupper på facebook kommer du ganska snabbt se ett mönster, dvs dom som pillar,skruvar osv är samma personer som sedan får problem med klipparna.

Nu är det dock fler som kommer få problem med sina nya klippare närmaste tiden, huskvarna har haft lite problem senaste tiden med kretskorten från en underleverantör, sedan lämnar man in och byter korten problemet är att man får samma dåliga kort vid bytet. så just nu skulle jag definitivt avvakta med att köpa en ny robot om man inte får tag i en äldre modell.

Edit jag som missförstått du får ett annat kort men när dom plockar ur kortet bränner man batteriet och det går inte få tag i nya batterier (väldigt svårt att få tag i nya kort med)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aragon:

Du måste inte serva en Huskvarna om det inte är något fel som tex ett kretskort gått sönder,
min första skaffade jag 2008, aldrig rengjord eller servad fungerade felfritt ända tills jag råkade köra över den. (mer än 10 år)
min nya 430x har jag heller aldrig servat eller rengjort och kommer aldrig göra det.
svärfar köpte sin 220ac 2009 har aldrig servat eller rengjort den fungerar felfritt till dagens datum, eller jo han bytte bak däcken som var ned slitna men inget annat. (dom har en brant slänt där det sliter på däcken)

kollar du grupper på facebook kommer du ganska snabbt se ett mönster, dvs dom som pillar,skruvar osv är samma personer som sedan får problem med klipparna.

Nu är det dock fler som kommer få problem med sina nya klippare närmaste tiden, huskvarna har haft lite problem senaste tiden med kretskorten från en underleverantör, sedan lämnar man in och byter korten problemet är att man får samma dåliga kort vid bytet. så just nu skulle jag definitivt avvakta med att köpa en ny robot om man inte får tag i en äldre modell.

Edit jag som missförstått du får ett annat kort men när dom plockar ur kortet bränner man batteriet och det går inte få tag i nya batterier (väldigt svårt att få tag i nya kort med)

Så, plocka ur batteriet innan man byter kretskort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Biltema RM1000, Supernöjd (5995:-)

Permalänk
Hjälpsam

Gjort en liten uppgradering på min r40Li från 2013, fick nytt batteri och nya hjul.
Tog bort kåpan och blåste rent med tryckluft, tvestjärtarna älskar min klippare!
Skall nog ta in den lite tidigare på hösten.
Fick även byta en gummidämpare, eftersom skruven i den rostat fast, var tvungen att borra ur den.

Fick syn på denna skarvkoppling, skall testas vid tillfälle.
https://www.clasohlson.com/se/Grimsholm-Green-skarvkoppling-t...

Tänk på igelkottarna, klipp inte på natten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om man inte är bra på att meka. Undra om inte det är smartare att köpa ett billigt märke istället för Husqvarna och köpa nytt var eller vartannat år. Service och reparationer kostar en bra slant. Kabeln är ju redan i marken, så att säga.

Köpte en worx WG790E_Landroid för 6995:- 2015. Den har lämnats på reparation två gånger. Första täcktes av garanti, andra inte. Då fick jag betala 1500 kr vilket var förra året. Nu i år startade den inte igen. Jag skickade den till reparation som vill ha 2500 kr för trasiga delar för att ens komma vidare i sin felsökning vilket verkar kunna öka.

Känns som det inte är lönt att reparera denna mer nu eftersom det verkar komma nya problem o den är utanför garantin.

Tycker biltemas nya verkar intressant. Ser likadan ut som min worx. Min erfarenhet säger att man behöver köpa en ny ca var 5e-6e år om man går på en "budgetversion", men man kan ändå göra detta 3-5 gånger innan man betalat mer än en huskvarna.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så, plocka ur batteriet innan man byter kretskort?

kan man tycka, jag vet inte varför man inte gör det om batteriet sitter så det inte går?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gjort en liten uppgradering på min r40Li från 2013, fick nytt batteri och nya hjul.
Tog bort kåpan och blåste rent med tryckluft, tvestjärtarna älskar min klippare!
Skall nog ta in den lite tidigare på hösten.
Fick även byta en gummidämpare, eftersom skruven i den rostat fast, var tvungen att borra ur den.

Fick syn på denna skarvkoppling, skall testas vid tillfälle.
https://www.clasohlson.com/se/Grimsholm-Green-skarvkoppling-t...

Tänk igelkottarna, klipp inte på natten.

är det fortfarande ett problem med igelkottarna?
gardena och husqvarna har väll inbyggda skydd mot det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aragon:

är det fortfarande ett problem med igelkottarna?
gardena och husqvarna har väll inbyggda skydd mot det.

Vet inte, min är som sagt från 2013, har inte sett något om det i manualen..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ta bort kabeln på HQ 315 (samt fler modeller) när vi gör rent för säsongen.

Så enkelt var det

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Köpte en worx WG790E_Landroid för 6995:- 2015. Den har lämnats på reparation två gånger. Första täcktes av garanti, andra inte. Då fick jag betala 1500 kr vilket var förra året. Nu i år startade den inte igen. Jag skickade den till reparation som vill ha 2500 kr för trasiga delar för att ens komma vidare i sin felsökning vilket verkar kunna öka.

Känns som det inte är lönt att reparera denna mer nu eftersom det verkar komma nya problem o den är utanför garantin.

Tycker biltemas nya verkar intressant. Ser likadan ut som min worx. Min erfarenhet säger att man behöver köpa en ny ca var 5e-6e år om man går på en "budgetversion", men man kan ändå göra detta 3-5 gånger innan man betalat mer än en huskvarna.

Haha fyfan vad fel jag hade. Köpte biltemas i förra veckan.
Det arbete min worx som är 6 år gammal klarade hade denna nya maskin väldigt svårt med. Även trots att formen/konstruktionen är väldigt lik.
Den kör ut / fastnar / stannar / står o slirar i princip konstant. Har inte haft 24h då den fungerat på en vecka.

Har flyttat runt gränstråden flera gånger per dag sen jag fick den för jag trodde det skulle bli bättre men icke.

En annan märklig grej är att när den lämnar laddaren så följer den hela gränstråden ett helt varv runt huset tills den kommer fram till stationen igen. Först då åker den ut o börjar klippa... WTF.

I förrgår började den att köra sakta -> fort -> sakta -> fort om vart annat. När den kom nästan fram till gränstråden så gjorde den en uppgasning med följd av ett "leap of faith" utför en slänt i min tomtgräns...

Tack men nej tack denna klipparen rekommenderar jag inte någon.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Haha fyfan vad fel jag hade. Köpte biltemas i förra veckan.
Det arbete min worx som är 6 år gammal klarade hade denna nya maskin väldigt svårt med. Även trots att formen/konstruktionen är väldigt lik.
Den kör ut / fastnar / stannar / står o slirar i princip konstant. Har inte haft 24h då den fungerat på en vecka.

Har flyttat runt gränstråden flera gånger per dag sen jag fick den för jag trodde det skulle bli bättre men icke.

En annan märklig grej är att när den lämnar laddaren så följer den hela gränstråden ett helt varv runt huset tills den kommer fram till stationen igen. Först då åker den ut o börjar klippa... WTF.

I förrgår började den att köra sakta -> fort -> sakta -> fort om vart annat. När den kom nästan fram till gränstråden så gjorde den en uppgasning med följd av ett "leap of faith" utför en slänt i min tomtgräns...

Tack men nej tack denna klipparen rekommenderar jag inte någon.

Jag har en Biltema RM1000 sedan några veckor tillbaka och jag tycker att den funkar rätt ok… 😊

Den sätter sig ibland där min gräsmatta saknar gräs och mest är torr sand.

Den följer tråden från början till slut när den börjar sin cykel (utan att klippa) vilket är riktigt skumt. Nu det senaste så har den faktiskt gjort så och klippt samtidigt vilket verkar smart så man får det kantklippt, men varför den inte gör det jämt är ju skumt.

När det regnar sätter den sig lätt… (rekommenderat att inte köra när det regnar)

Jag har flyttat tråd flera ggr för att jag haft problemställningar med t.ex. sluttningar och så.
Så nu verkar allt funka fint!

Jag ska kolla efter en uppdatering av mjukvaran tänkte jag och se om det gör någon skillnad på något sätt.

Permalänk
Medlem

Hej,
250 m2 gräsmatta utan lutning, budget 10.000. Vilken tycker ni är bäst för oss?
Gärna Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej,
250 m2 gräsmatta utan lutning, budget 10.000. Vilken tycker ni är bäst för oss?
Gärna Wifi.

Jag köpte en Gardena SILENO life, 750 m² i år.
Hade en gammal robomow innan.
Helnöjd med Gardenan än så länge. Går tyst och klipper snyggt.
Den driver även med framhjulen så den fastnar inte lika mycket som de som driver med bakhjulen.
Enda nackdelen är att den inte har någon "cut to edge" funktion då knivarna sitter centrerade under klipparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Jag köpte en Gardena SILENO life, 750 m² i år.
Hade en gammal robomow innan.
Helnöjd med Gardenan än så länge. Går tyst och klipper snyggt.
Den driver även med framhjulen så den fastnar inte lika mycket som de som driver med bakhjulen.
Enda nackdelen är att den inte har någon "cut to edge" funktion då knivarna sitter centrerade under klipparen.

Cut to edge hade ju varit bra, trött på att använda trimmern hela tiden.
Hittade den här som har det: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/tradgard/robotgraskli...
Är det något att ha till det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag har en Biltema RM1000 sedan några veckor tillbaka och jag tycker att den funkar rätt ok… 😊

Den sätter sig ibland där min gräsmatta saknar gräs och mest är torr sand.

Att den stannar rakt på plan mark tycker jag är bortom alla rimliga ursäkter och är en stark indikation på att man ska akta sig för denna. Detta gjorde min första dagen då jag startade den. Det verkar din också göra. Jag har lämnat in min på reklamation nu o har sagt att jag vill ha pengarna tillbaka.

Man vill ju ha en maskin som jobbar ganska automatiskt. Inte som man måste pyssla om o hämta i buskage varje dag eller flera gånger om dagen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Cut to edge hade ju varit bra, trött på att använda trimmern hela tiden.
Hittade den här som har det: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/tradgard/robotgraskli...
Är det något att ha till det priset?

Tips är att kolla hur lite 35% lutning är egentligen.

Från recensioner på sidan:

Citat:

Lovar mer än den klarar..
Jag har ägt denna robotgräsklippare i ca: ett år nu. Jag brukar inte skriva recensioner på produkter men idag kände jag att jag var tvungen. Det är fint väder och jag borde vara ute och njuta av det men jag blev så provocerad av denna lilla klippare att nu så..
Den kan säkert fungera bra om man har en spikrak gräsmatta men minsta grop eller lutning så börjar den gräva ner sig och kommer inte vidare. Om du vill slippa motionen du kan få när du klipper med en traditionell klippare så glöm det. Du kommer att få gå ut och hämta klipparen och docka den i sin laddstation och starta om den väldigt många gånger innan din gräsmatta är helt klippt. Jag har varit supernöjd de gånger den lyckats klippa hela gräsmattan vilket är 3 gånger på ett år. När man startar om den kan det ta väldigt lång tid innan den fungerar igen vilket kan vara väldigt frusterande. Det låter väldigt bra med en app och det är det. För du får reda på att den inte klipper så du kan gå ut att starta om den igen. Jag är glad för eran skull som fått denna att fungera bra men då tror jag att ni har optimala förhållande på eran gräsmatta. Köp bara om ni har en fin plan gräsmatta.

Citat:

Har haft klipparen sedan förra sommaren men nu blir det en ny bensindriven maskin.
Tiden som man lägger på att ”rädda” roboten överstiger med råge den tiden det tar att klippa med vanlig maskin.
Har man en perfekt gräsmatta funkar det säkert en stund tills roboten grävt hål och fastnar.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.