Nvidia upphör med stöd för 3D Vision i framtida drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen brådska, kortet fungerar ju ett bra tag till, även om drivrutinerna inte längre uppdateras.

Så sant. Undrar bara om 5år det som är standard för drivrutinsstöd på grafikkort eller är detta ett nytt fenomen.

Permalänk
Medlem

Första Metro i 3D var helt magiskt, scenen när man klättrar och kollar ner.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tomika:

Kör själv 3D här hemma med en 4K projektor som även klarar av 3D. Och för er som säger att 3D är en flopp eller skit, har ni ens provat se en film i 3D på 120-200" hemma i en skön soffa med era vänner? Föga troligt.

Det ger en helt annan upplevelse i film. Även om jag aldrig riktigt tyckte om det i spel så har det alltid varit något jag älskat i filmer. Skulle aldrig få för mig gå på en biofilm och se filmen utan 3D om det fanns en med 3D.
Men jag gissar att "3D är en flopp" är en av anledningarna till varför biofilmer som Alita är helt sjukt snygga att se i 3D och som alla övriga andra 3D filmer på biografer som säljer som smör?

Nu är inte detta hela världen för oss som sitter med ordentlig utrustning för 3D, t.ex projektorn jag använder som kan slänga om side-by-side, upside/down med mera helt själv och ge aktiv 3D, utan att behöva stöd från grafikkortet eller drivrutiner.

Kanske därför Nvidia skrotar 3D vision, när dom insett att vi som kör 3D förmodligen gör det på en duk och inte på deras pyttesmå skärmar.

Igen så är ju detta ett bevis på en "nischad marknad" och lite som Ozzed var inne på ändå. Spelar ingen roll hur bra 3D hemma är när priserna är så höga för att ens testa vettig 3D.

Nog för att jag kan tycka om 3D på bio om det är bra gjort, men det är en bra skillnad på att lägga tiotusentals kronor på projektor, duk o.s.v. kontra 30kr extra för 3D bio. Lite som att jämföra en 20,000kr skärm (4K, 144hz, IPS, HDR1000, G-Sync o.s.v...) med en 3000kr skärm (1080p, 144hz, VA & FreeSync) - Sure, 20k skärmen ger en solklar bättre upplevelse, men är den 17k-bättre för vanliga svensson? Och vad mer krävs för att få ut fulla upplevelsen ur dom där 17k extra?

Jag förstår varför 3D dog av. Inte nog med att man lär precis som med VR (Oculus/Vive) köpa ett headset för flera tusen, du ska ha annan utrustning för lika mycket till om inte mer för att ens få ut basfunktionaliteten av prylen du köpt - Det funkar helt enkelt inte för gemene man.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Fint, då är 3D snart helt bortfasat från marknaden för gott. Lite trist att man droppar stödet för 700 serien, men den har trots det ändå hängt med rätt länge.

Det kommer nog tillbaka igen skall du se. 3D har kommit och gått i flera omgångar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Uppdaterade nyheten med informationen att drivrutinsstödet endast gäller Kepler-kretsar avsedda för bärbara datorer. Grafikkort för stationära datorer i Geforce GTX 600- och 700-serien kommer alltså fortsätta få drivrutinsuppdateringar från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har alltid varit en Nvidia user i linux bara för det alltid fungerade och nån månad efter windows fick en driver update som gav en fet boost i nya spel fick linux samma boost för dom spelen som var portade till linux.

Numera överväger jag AMD som Linux kort, för 15 år sedan var det ett big nono om man inte ville ha 1/3 av teoretisk prestanda.
Kör AMD för virituella maskinen så har just nu Nvidia och AMD i burken samtidigt.

Nvidia dummar sig desutom med att stänga av korten i Virituella maskiner om man inte lurar den att tro att den går på real hardware.
AMD har andra problem med buggar vid reboot på RX serien tex i viritualisering när Windows 10 gör en reboot i hop med en update så ja Nvidia eller AMD det är frågan, finns tekniska och principiella problem med båda, lite därför jag avvaktar, priserna tillåter en inte att fucka upp valet av kort just nu.

Har inte haft några problem med AMD-kort alls i Linux sedan jag skaffade min HD 5850, och har handlat många kort efter det (har dock inte haft en R9 390 vilket är det ökända problemkortet i Linux). Jag kör bara med öppna drivrutiner eftersom jag så gott som alltid kör senaste RC på spelburken och senaste mainline på övriga. Har två NVIDIA-kort; ett GeForce GTX 1050 som jag köpte billigt (var ett nedsatt returex) för att spela PlanetSide 2 i virtuell maskin, och en Quadro NVS 5400M som knappt fungerar med öppna drivaren. Kompilerar ju alltid senaste kerneln själv så den officiella drivaren från NVIDIA är bara att glömma.

Tråkigt att de ska ha så uselt stöd för Linux när de har så stor del av marknaden. Hade köpt fler från dem om deras Linux-stöd hade varit lika bra som AMDs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

5850 är ju rätt nytt i detta sammanhang, jag talar mer om 9700 PRO, presterar som GeFroce 3 i linux när det var aktuellt. har fortfarande 5750 i en burk med Windows 10 liksom, det har använts i 2 veckor i en burk och en vecka i denna burken, labbdator så används några gånger om året för att testa grejor i Windows 10 eller Linux.

Bara på senare år AMD blivit aktuella i linux.

Problemet är att AMD måste bli MINST lika bra som Nvidias binära blob för att man ska byta från nåt som fungerar och gör det det ska.

Har noll problem med Nvidia I Gentoo tex, sist jag prövade HD4000 serien i Linux var det bara krascher och problem så blev ett Nvidia kort istället ur 500 serien.

Kört lite 5000 serien i linux med Linux mint och Ubuntu, fungerar men då är korten rätt gamla nu med så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Igen så är ju detta ett bevis på en "nischad marknad" och lite som Ozzed var inne på ändå. Spelar ingen roll hur bra 3D hemma är när priserna är så höga för att ens testa vettig 3D.

Nog för att jag kan tycka om 3D på bio om det är bra gjort, men det är en bra skillnad på att lägga tiotusentals kronor på projektor, duk o.s.v. kontra 30kr extra för 3D bio. Lite som att jämföra en 20,000kr skärm (4K, 144hz, IPS, HDR1000, G-Sync o.s.v...) med en 3000kr skärm (1080p, 144hz, VA & FreeSync) - Sure, 20k skärmen ger en solklar bättre upplevelse, men är den 17k-bättre för vanliga svensson? Och vad mer krävs för att få ut fulla upplevelsen ur dom där 17k extra?

Jag förstår varför 3D dog av. Inte nog med att man lär precis som med VR (Oculus/Vive) köpa ett headset för flera tusen, du ska ha annan utrustning för lika mycket till om inte mer för att ens få ut basfunktionaliteten av prylen du köpt - Det funkar helt enkelt inte för gemene man.

Här sparas det inte på orden ser jag. Lugn o fin
Min skärm med 3D köpte jag för 1500Kr
Min tv med 3D köpte jag för 1800Kr.

Jag är helnöjd med bildkvalitet osv. Så nej, det behöver inte kosta mycket alls.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Som sagt TechPowerup rapporterar att det endast är mobila Kepler-kort som blir av med stödet. På Nvidias sida angående detta så listas bland länkade artiklar bara de mobila Kepler-kortens supportplaner så det verkar stämma

Bra det åtminstånde, allt för många använder fortfarande Kepler-kort och är nöjda med prestandan dom ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Självfallet är inte 3D bio hemma något för alla. I mitt fall var det just för att jag gillar att se film och min dotter uppskattar det att kunna se sina filmer i just 3D. För den som inte vill lägga pengarna, för nog kostade hela kalaset en peng för min del förstås, kan ju alltid nöja sig med som du skriver en biljett på en biograf för dom där 30kr extra. Fördelen i mitt fall är väl just att jag kan slå på mina filmer när jag än känner för det. När jag köpte projektor och duk så var jag noga med att få just 4K, HDR och 3D eftersom det följt med en samling av 3D filmer igenom åren. Tankarna har aldrig varit att spela med 3D funktionen även om det faktiskt prövats och det är inte anledningen till varför jag köpt prylarna heller.
Så kan förstå varför Nvidia slopar deras "Nvidia 3D" funktion eftersom så få spel faktiskt har bra stöd för det, och det är så få som förmodligen tittar på filmer på en 27" skärm från t.ex ASUS för 10,000:- när du kan få en bra eldriven duk på i alla fall 120" för dom pengarna. Finns förstås billigare dukar också. Ångrar inte en dag att jag satte upp detta system för filmtittandes skull. Det är liksom en slags hobby och för min del avkopplande.

Edit: Som ovan skriver så behöver det inte kosta några 20,000:- för en projektor eller duk heller faktiskt. Nu var inte mina prylar billiga, men är helt säker på att det går att få samma nöjda känsla för 1/4 av priset också. Har man inget att jämföra med sedan tidigare så är ju minsta upplyft en förbättring.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Bryr mig mer om Kepler-stödet än att 3D-vision åker ur. Lär tveklöst finnas många fler Kepler-användare än 3D-visionanvändare.

Med tanke på att grafikkortens utvecklingstakt stagnerat något så håller de också mycket längre. Ett snabbare kort ur 700-serien räcker fortfarande ypperligt till 1080p och något nedskruvade inställningar. I min extramaskin sitter faktiskt ett 670 som pumpar Rocket League i 1440p.

O andra sidan är frågan hur mycket nyutveckling som behövs för dessa kort. Förhoppningsvis kommer befintliga drivrutiner fungera hyggligt i de flesta nya spel ett tag till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bara laptops gpuer som slutar att stödjas ? Dom är väll endå helt obrukbara vid det här laget ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Det är synd att det ska vara så jobbigt att få igång stödjer för 3d i spel, det är häfftig upplevelse när det väl funkar. Har inte fått det funka i nått spel på flera år nu, förut fanns det spel med inbyggt stöd dom funkade klockrent.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så som det känns så var 3D mest något som branchen smetade på för att få folk att köpa nytt, typ som "Loka majonäs och lingon", och så tänker man "Va?? Den kombinationen kan väl inte vara god", så köper man, dricker, och får det bekräftat, men då har man redan köpt. Typ så är det med 3D. En gimmick som marknaden försökte pusha till kunderna men misslyckades.

Haha Loka majonäs 😛
Jo 3D var lite av en flopp. Tyvärr då jag gillade det när det fungerade som tänkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Yatagarasu: Självfallet är inte 3D bio hemma något för alla. I mitt fall var det just för att jag gillar att se film och min dotter uppskattar det att kunna se sina filmer i just 3D. För den som inte vill lägga pengarna, för nog kostade hela kalaset en peng för min del förstås, kan ju alltid nöja sig med som du skriver en biljett på en biograf för dom där 30kr extra. Fördelen i mitt fall är väl just att jag kan slå på mina filmer när jag än känner för det. När jag köpte projektor och duk så var jag noga med att få just 4K, HDR och 3D eftersom det följt med en samling av 3D filmer igenom åren. Tankarna har aldrig varit att spela med 3D funktionen även om det faktiskt prövats och det är inte anledningen till varför jag köpt prylarna heller.
Så kan förstå varför Nvidia slopar deras "Nvidia 3D" funktion eftersom så få spel faktiskt har bra stöd för det, och det är så få som förmodligen tittar på filmer på en 27" skärm från t.ex ASUS för 10,000:- när du kan få en bra eldriven duk på i alla fall 120" för dom pengarna. Finns förstås billigare dukar också. Ångrar inte en dag att jag satte upp detta system för filmtittandes skull. Det är liksom en slags hobby och för min del avkopplande.

Edit: Som ovan skriver så behöver det inte kosta några 20,000:- för en projektor eller duk heller faktiskt. Nu var inte mina prylar billiga, men är helt säker på att det går att få samma nöjda känsla för 1/4 av priset också. Har man inget att jämföra med sedan tidigare så är ju minsta upplyft en förbättring.

Har en 120" manuell duk och en benq w700 projektor på 720p som är 3d kompatibel och 3d glasögon till den. Är ändå helt okej för dom pengarna det kostade, tror projektorn kostade 3-4000kr och duken kring 1500-2000. Ett z5500 5.1 ljud och 3d för ca 5-6 år sen var faktiskt helt okej! Har ännu kvar projektorn o duken, hade jag haft pats så hade det åkt upp direkt parat med en chromecast 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det är synd att det ska vara så jobbigt att få igång stödjer för 3d i spel, det är häfftig upplevelse när det väl funkar. Har inte fått det funka i nått spel på flera år nu, förut fanns det spel med inbyggt stöd dom funkade klockrent.

Alla nya Tomb Raider. Crysis spelen. Metro 2033. Alien: Isolation 3D. Batman spelen osv.

Du kan få 3D i alla spel med Depth3D-master Reshade om det inte är 3D-vision du har.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, tillverkarna borde standardiserat 3D, säkert många som inte testade, eftersom det verkade och verkar krångligt.
Jag tillhör en av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Novidia!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I och med att 600 och 700 serien har samma arkitektur så är det ju svårmotiverat att artificiellt indela drivrutinsstödet så att ena har det längre än den andra. Likaså lär vi kanske se 900 och 1000 serien nå EOL samtidigt då de arkitekturmässigt inte skiljer sig allt för mycket, dock mer än tidigare nämnda.

700-serien är ju från 2013 så nog tycker jag det är typ ok, fast det innebär väl typ att rival AMD kan stoltsera med längre drivrutinssupport för stunden, då 7000-serien (7700 och uppåt) fortfarande stöds av senaste drivrutinspaketet. (7970 lanserades *på riktigt* tidigt 2012!)

Dock så gjorde AMD samma sak 2015, fast då kastade de saker som bara funnits på marknaden ett par-tre år under bussen.. Och HD6000-serien som strykte med såldes som deras high-end bara ~tre år tidigare. Hade en laptop som sålts året innan detta, som helt plötsligt var utan drivrutinsstöd. Yay!

Det sagt, senaste stabila drivaren till t ex GTX480 från 2010 är släppt 2018 i alla fall...
Nu gäller ju detta 'malpåsandet' bara bärbara lösningarna, så Nvidia fortsätter stoltsera med det bästa stödet för äldre kort likväl.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Tre till Trettiotvå Täcken:
Nej. Men du kan koppla ett nvidia kort till en samsung tv för och slå på tv's 3d funktion och anvanda dess glasögon. Var några år sedan jag testade det och fick inte mer än 30hz via hdmi. Men vi fick 3d bild via datorn på film.
men nvidias egna system stöder inte så låg hz. och 3dvision 2 skärmarna ökade ljuset för att kompensera för det lägre ljusinsläpp som blev till ögonen då det var aktiva glasögon.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Tomika:
Off:
Nu har jag inte den utrustningen.
Men i nyöping sattsade de på aktiva glasögon på biografen i fråga. Var inte där men minna kompissar som var där tyckte det fungerade väldigt bra även om de var tyngre. Ska tilläggas att en av dem har lite tyngre glasögon till vardags precis som jag.
Jag han inte se det innan de liksom heron city bytte till polariserade glasögon. Det är natt och dag. Jag och de jag känner som har brytningsfel på ögonen får problem med de polariserande.
Har inte sett en 3D film sedan Geostorm på heron men då satt jag nästan i mitten av mitten. Höll jag huvudet exakt still så var det inga problem. Men vinklade jag det. Sen bukar ju texten vara hur täxten på bio är inlagd, hemma kan man ta bort den.

On:
Installerar inte 3DVission sedan witcher 2. Eller då installerade man det sedan avinstallerade för att få bättre prestanda var någon register bug.

Jag tycker de inte ska ta bort stöder utan. Ta bort det från drv, lägg det som extra mjukvara. Då kan man ta ner det men de behöver inte distribuera det varenda gång någon tar ner en drivrutin.

Edit: On

Skrivet av Oskar80:

Bara laptops gpuer som slutar att stödjas ? Dom är väll endå helt obrukbara vid det här laget ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte bara laptops gpuer. Denna nyhet ihop med att 600-700 serien, keppler. inget nämnt om 750 då den är maxvell 1, 900 serien är maxvell 2. Att de tar bort 3D vision i samma veva som de slutar uppdatera för Kepler eller tidigare. Men enligt antydningarna tolkar jag det som att de kommer ge grunläggande funktioner länge till. Via windows update om inte annat.
I värsta fall inte så troligt men att även äldre spel slutar fungera då MS ändrar sin HAL i Windows 10 vid varje större uppdatering.
Men hur Indie spel kommer fungera på dessa kort i framtiden återstår att se. Borde inte vara problem att tvina in de sista 300 serien av drivrutiner eller de senaste 400 serien som släpps.
Men ändå. Finns en hel del 780, 780 Ti. Även om de polare jag har nu som spelade flera med 3dvision i bilspel på tre skärmar går att räkna utan en hand.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Kör själv 3D här hemma med en 4K projektor som även klarar av 3D. Och för er som säger att 3D är en flopp eller skit, har ni ens provat se en film i 3D på 120-200" hemma i en skön soffa med era vänner? Föga troligt.

Det ger en helt annan upplevelse i film. Även om jag aldrig riktigt tyckte om det i spel så har det alltid varit något jag älskat i filmer. Skulle aldrig få för mig gå på en biofilm och se filmen utan 3D om det fanns en med 3D.
Men jag gissar att "3D är en flopp" är en av anledningarna till varför biofilmer som Alita är helt sjukt snygga att se i 3D och som alla övriga andra 3D filmer på biografer som säljer som smör?

Nu är inte detta hela världen för oss som sitter med ordentlig utrustning för 3D, t.ex projektorn jag använder som kan slänga om side-by-side, upside/down med mera helt själv och ge aktiv 3D, utan att behöva stöd från grafikkortet eller drivrutiner.

Kanske därför Nvidia skrotar 3D vision, när dom insett att vi som kör 3D förmodligen gör det på en duk och inte på deras pyttesmå skärmar.

En majoritet väljer faktiskt bort 3D om 2D finns som alternativ. Många rent av även vägrar 3D
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482919-valjer-du-bort...

Permalänk
Medlem

RIP min laptop med 650m sli :^)
Probably not though.. går ändå inte direkt spela något på den annat än väldigt simpla spel.
Och den används ändå bara som webbläsare och för att titta på video (film, serier, youtube, twitch osv)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Här sparas det inte på orden ser jag. Lugn o fin
Min skärm med 3D köpte jag för 1500Kr
Min tv med 3D köpte jag för 1800Kr.

Jag är helnöjd med bildkvalitet osv. Så nej, det behöver inte kosta mycket alls.

Fast vad har inte dina glajor för 3D kostat utöver det sedan, för att inte nämna hårdvaran för att orka driva 3D-spel då du bokstavligen lär ha dubbla FPS'en eller leva med halva kontra att lira utan 3D?
För att inte nämna hur kasst 3D har funkat i spel med t.ex. dåligt ljus eller det allmänt dåliga stödet (eller helt avsaknad utav) sedan 2013 mer eller mindre. Skärmarna kanske inte varit dyra, men allt annat runtomkring är det som kostar på det ena eller andra viset.

Skrivet av Tomika:

@Yatagarasu: Självfallet är inte 3D bio hemma något för alla. I mitt fall var det just för att jag gillar att se film och min dotter uppskattar det att kunna se sina filmer i just 3D. För den som inte vill lägga pengarna, för nog kostade hela kalaset en peng för min del förstås, kan ju alltid nöja sig med som du skriver en biljett på en biograf för dom där 30kr extra. Fördelen i mitt fall är väl just att jag kan slå på mina filmer när jag än känner för det. När jag köpte projektor och duk så var jag noga med att få just 4K, HDR och 3D eftersom det följt med en samling av 3D filmer igenom åren. Tankarna har aldrig varit att spela med 3D funktionen även om det faktiskt prövats och det är inte anledningen till varför jag köpt prylarna heller.
Så kan förstå varför Nvidia slopar deras "Nvidia 3D" funktion eftersom så få spel faktiskt har bra stöd för det, och det är så få som förmodligen tittar på filmer på en 27" skärm från t.ex ASUS för 10,000:- när du kan få en bra eldriven duk på i alla fall 120" för dom pengarna. Finns förstås billigare dukar också. Ångrar inte en dag att jag satte upp detta system för filmtittandes skull. Det är liksom en slags hobby och för min del avkopplande.

Edit: Som ovan skriver så behöver det inte kosta några 20,000:- för en projektor eller duk heller faktiskt. Nu var inte mina prylar billiga, men är helt säker på att det går att få samma nöjda känsla för 1/4 av priset också. Har man inget att jämföra med sedan tidigare så är ju minsta upplyft en förbättring.

Jag som var lite trött när jag skrev och inser nu i efterhand att jag kom av som överdrivet snäsig, så ber om ursäkt för det

Hemmabio är något jag själv vill ha, kanske inte nödvändigtvis 3D, men hemmabio med 120"+ duk och atmos. Men känner personligen inte att det är värt att köpa halvdan utrustning, utan ska det vara så ska det vara bra också.

Poängen egentligen med mitt originella inlägg var att det inte riktigt går att jämföra hemma 3D bio med Nvidia's 3D Ready tjosan då det är helt olika prisklasser och funktioner i slutändan, av flera anledningar (bl.a. som du nämner att man köper inte t.ex. skärm på 27" för att kolla 3D Bio). Det känns vettigare att Nvidia lägger resurser på funktioner som faktiskt har någon chans att få fäste, t.ex. mer optimeringar för VR.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: "Fast vad har inte dina glajor för 3D kostat utöver det sedan, för att inte nämna hårdvaran för att orka driva 3D-spel då du bokstavligen lär ha dubbla FPS'en eller leva med halva kontra att lira utan 3D?
För att inte nämna hur kasst 3D har funkat i spel med t.ex. dåligt ljus eller det allmänt dåliga stödet (eller helt avsaknad utav) sedan 2013 mer eller mindre. Skärmarna kanske inte varit dyra, men allt annat runtomkring är det som kostar på det ena eller andra viset."

Har inte kostat något extra. Varför skulle det göra det? Datorn uppgraderas efter hand för att klara spel, inte specifikt för att klara spel i 3D.
Kan min dator driva spelen så kan den klara spelen i 3D. Jag tror du missförstår hur det fungerar.
Jag har som sagt inte 3D vision.

Du pratar i nattmössan av okunskap. Jag har redan förklarat att spel kan lätt fås att bli sbs eller O/U 3D. Kostar inte en krona och funkar bra.

Du låter som en typisk "jag har fått för mig något eller någon berättade för mig därför är det sant oavsett fakta" person.

Det är så himla tråkigt. Vi är många som gillar 3D. Du behöver inte. Bra va?

Men du kan väl göra dig själv och alla andra en tjänst och läsa på lite innan du pratar och faktiskt medge när du bevisligen har fel?

Det enda som skulle kosta extra är glasögon. Till min datorskärm har jag glasögon som jag fick med och ett par till som kostade ca 150kr. Jag vet att det var väldigt dyrt. Eller hur.

Till min tv fick jag med 5st helt gratis. Vill jag ha fler så går jag ned på min biograf och köper ett par för 30kr. Jag vet, massor med pengar men vad gör man?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

@Yatagarasu: "Fast vad har inte dina glajor för 3D kostat utöver det sedan, för att inte nämna hårdvaran för att orka driva 3D-spel då du bokstavligen lär ha dubbla FPS'en eller leva med halva kontra att lira utan 3D?
För att inte nämna hur kasst 3D har funkat i spel med t.ex. dåligt ljus eller det allmänt dåliga stödet (eller helt avsaknad utav) sedan 2013 mer eller mindre. Skärmarna kanske inte varit dyra, men allt annat runtomkring är det som kostar på det ena eller andra viset."

Har inte kostat något extra. Varför skulle det göra det? Datorn uppgraderas efter hand för att klara spel, inte specifikt för att klara spel i 3D.
Kan min dator driva spelen så kan den klara spelen i 3D. Jag tror du missförstår hur det fungerar.
Jag har som sagt inte 3D vision.

Du pratar i nattmössan av okunskap. Jag har redan förklarat att spel kan lätt fås att bli sbs eller O/U 3D. Kostar inte en krona och funkar bra.

Du låter som en typisk "jag har fått för mig något eller någon berättade för mig därför är det sant oavsett fakta" person.

Det är så himla tråkigt. Vi är många som gillar 3D. Du behöver inte. Bra va?

Men du kan väl göra dig själv och alla andra en tjänst och läsa på lite innan du pratar och faktiskt medge när du bevisligen har fel?

Det enda som skulle kosta extra är glasögon. Till min datorskärm har jag glasögon som jag fick med och ett par till som kostade ca 150kr. Jag vet att det var väldigt dyrt. Eller hur.

Till min tv fick jag med 5st helt gratis. Vill jag ha fler så går jag ned på min biograf och köper ett par för 30kr. Jag vet, massor med pengar men vad gör man?

Jag pratar om Nvidia's 3D Vision när jag nämner 3D & spel i samma mening och inte någon form av funktion som kommer med TV'n för att spela upp 3D-BR's, självfallet. Och där är det inte några 30kr för ett par extra glasögon om man säger så.

Du som kanske ska läsa kontexten innan du svarar istället för att hävda okunnighet? Eller åtminstone förklara "varför du har fel" då mig veterligen så halverar man FPS'en i spel tack vare Alternate Frames på vardera öga, så vill man ha dom där 120+ FPS'en man förmodligen köper en 120Hz+ skärm för så lär man kunna pusha spelen i 240fps+.

Igen, har aldrig sagt att 3D för film är dåligt eller något jag är emot direkt förutom den högre kostnaden för VETTIG utrustning och inte något från toppen av Prisjakt när man sorterar efter billigaste. Däremot för spel är 3D ypperligt värdelöst om man ställer det bredvid VR, hög refresh rate eller högupplösta paneler med bra teknik så som QuantumDot/OLED eller liknande.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

5850 är ju rätt nytt i detta sammanhang, jag talar mer om 9700 PRO, presterar som GeFroce 3 i linux när det var aktuellt. har fortfarande 5750 i en burk med Windows 10 liksom, det har använts i 2 veckor i en burk och en vecka i denna burken, labbdator så används några gånger om året för att testa grejor i Windows 10 eller Linux.

Bara på senare år AMD blivit aktuella i linux.

Problemet är att AMD måste bli MINST lika bra som Nvidias binära blob för att man ska byta från nåt som fungerar och gör det det ska.

Har noll problem med Nvidia I Gentoo tex, sist jag prövade HD4000 serien i Linux var det bara krascher och problem så blev ett Nvidia kort istället ur 500 serien.

Kört lite 5000 serien i linux med Linux mint och Ubuntu, fungerar men då är korten rätt gamla nu med så.

Radeon 9600 Pro hade jag, men det var innan jag riktigt gick över till Linux. HD 2600 var nog första grafiken jag körde i Linux som inte var från Intel, och den proprietära drivaren till den var ju nästan omöjlig att köra i SuSE 9.2 (eller 9.3, kommer inte ihåg hur tidigt jag testade det).

Som tur är löste R600-drivaren det med tiden men det var tillräckligt illa för att jag skulle fortsätta med Windows på spelburken. Som konsekvens blev det två generationer NVIDIA, men fortfarande Windows på just den maskinen. När jag bytte till HD 5850 gjorde jag ett nytt försök och R600 räkte tillräckligt bra för att köra dual boot. Jag hade helt gett upp proprietära drivare från röran NVIDIAs drivrutin ställde till i min dist (tror det var openSUSE 10.3).

Nu när AMDGPU-drivaren har tagit över från RadeonSI för GCN så är AMD långt före NVIDIA i Linux-stöd. Förvirra den inte med AMDGPU-PRO, det är bara ett paket som kör ovanpå den öppna drivaren och är tänkt att brygga funktionaliteten mellan den öppna drivaren och den tidigare proprietära medan de implementerar funktionerna på rätt sätt i den öppna.

Hade så gärna sett NVIDIA köra samma strategi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Neeeeeeeeej, inte 3D Vision som jag alltid kryssade ur för att spara installationstid och lagringsutrymme!!! :'D

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara inte förstå varför Nvidia envisas med att vilja installera drivrutinerna för 3D Vision varje gång nya grafikdrivrutiner ska installeras.
Andelen användare som faktiskt behöver detta måste vara försvinnande litet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Mig gör det inget att 3D Vision försvinner. Har aldrig använt det. Har någon använt det?

Hade det inte vart för lcd hade jag använt det fortfarande. Vet inte om oled fixar det bättre. Nu har vi ju vr gudskelov

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x