Varför är Intel processorer bättre för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sweclockers har testat 2600x så den kan du se här hur den presterar mot 8400. (Hittade tyvärr ej något test från sweclockers på 2600 utan x än)

https://m.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-ry...

Var noga med att kolla rätt skärmupplösning i speltester.

2-3 fps skillnad i dom flesta spel i 2560*1440, 8700K vs 2600X.

Enbart Farcry som stack ut rejält.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"Bättre" är ett abstrakt mått. Spel idag (eller kanske mera korrekt spelmotorerna som driver spelen) är ofta kodade för att nyttja runt 1-4 trådar effektivt. Det gör att prestandan på de kärnor som kör dessa få trådar blir mer viktig än processorn kombinerade prestanda över alla dessa kärnor.

Resultated av dett är naturligtvis att moderna processorer med tex 8 kärnor har en massa outnyttjad prestanda och där en CPU med 4 kärnor kasnke ger högre fps i ett spel men kör i 100% så levererar den lite lägre klockade flerkärninga modellen lite lägre fps men kanske endast nyttjas till 50%. Detta har börjat förändras och även om allt i en spelmotor inte kan paralleliseras till 100% så kan mycket köras parallelt. Bättre AI, fysikberäkningar osv är tex sådant man skulle kunna köra på olika kärnor. Speciellt nu när även Intel börjat släppa processorer med fler än 4 kärnor till "humana" priser och kommande konsoller kan tänkas komma med 8 kärnor så kan man tänka sig att kommande spelmotorer bättre kommer nyttja denna typ av processorer.

Windows som kör tusentals trådar, program man har öppna osv som kanb ligga kvar och rulla i bakgrunden även när man spelar spel är också något som påverkar mindre om man har fler lediga kärnor.

Tittar man i "dagens" spel så har Intel processorer som tack vare sin högre frekvens kan leverera fler fps. Hade processorerna kostat lika mycket hade man, om det ENDAST handlade om gaming, så hade Intel varit "givet" val. Till saken hör dock att AMD ligger bra mycket billigare för prestanda som fortfarande är helt ok i spel i 1080p och ofta levererar bättre prestanda i flertrådade applikationer. Köper man en processor för 6-9000kr och kanske ett grafikkort för 8-15.000kr så kan man ju rimligen även tänka att man kanske inte spelar i 1080p längre och då sjunker skillnaderna ännu mindre.

Så "bäst" för mig handlar inte enbart om fps man får ut, utan en kombination av det och vad kalaset faktiskt kostar. Då är nuvarande Ryzen ett rätt intressant val och 120fps i ett spel istället för 170fps är inget de flesta gråter över om de sparar en massa pengar och komamnde generation Ryzen kan, om de kanske får upp hasigheterna till 4.5GHz, göra att de helt enkellt blir så mycket mer värde för pengarna än Intel att jag skulle ha svårt att rekommendera Intel till någon om de inte hade ett mycket specifikt användsningsområde där Intel kanske hade någon stängd teknologi som användaren behövde ha tillgång till.

Tack för ditt gedigna inlägg!
Anledningen att jag frågar är att jag håller på och planerar nu att bygga en ny speldator. Jag har skrivit ett inlägg om detta i en annan tråd:
#17784447
Min tanke är som titeln på tråden att kunna spela Resident Evil 2. Har försökt att googla mycket och kollat på massor med reviews och jämföra grafikkort, CPU medmera samt skrivit här. Det verkar väl som att en Intel processor kommer generellt sätt kunna leverera mera FPS men som du säger, allt över 120 det blir kanske överflödigt.
Jag skulle gärna vilja kunna spela med runt 130 och uppåt i FPS på spelet och då med max inställningar, en anledning förutom att kunna spela med bra grafik och att det flyter på bra är att spelet innehåller en damage bonus om man har högre FPS
En Ryzen 5 2600 och t.ex. Vega 56/ RTX 2060 kort, borde det kunna leverera den FPS:en med max grafik?

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Jag gillade också din liknelse!

Permalänk
Medlem

Här kommer ett enkelt och kort svar. Intel senaste processorer håller en bestämt högre turbo klockfrekvens jämfört mot vad AMD's senaste processorer gör. Intel's MHz är snabbare än AMD's MHz.
Ungefär som 1 hästkraft ur en V8 och 1 hästkraft ur en V6.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Tack för ditt gedigna inlägg!
Anledningen att jag frågar är att jag håller på och planerar nu att bygga en ny speldator. Jag har skrivit ett inlägg om detta i en annan tråd:
#17784447
Min tanke är som titeln på tråden att kunna spela Resident Evil 2. Har försökt att googla mycket och kollat på massor med reviews och jämföra grafikkort, CPU medmera samt skrivit här. Det verkar väl som att en Intel processor kommer generellt sätt kunna leverera mera FPS men som du säger, allt över 120 det blir kanske överflödigt.
Jag skulle gärna vilja kunna spela med runt 130 och uppåt i FPS på spelet och då med max inställningar, en anledning förutom att kunna spela med bra grafik och att det flyter på bra är att spelet innehåller en damage bonus om man har högre FPS
En Ryzen 5 2600 och t.ex. Vega 56/ RTX 2060 kort, borde det kunna leverera den FPS:en med max grafik?

Om du inte måste jöpa just nu hade jag väntat och kollat vad nya Ryzen landar på. Den sägs lanseras strax.
Annars är en R5 2600 tiktigt bra prestanda för pengarna. Skulle nog säga att om man inte blint tittar prestanda och ignorerar pris är den bästa pris/prestanda cpu man kan köpa.

Vet inte just vilka krav RE2 har, men ety Vega56/2060 ger ok prestanda ett tag framöver, även om man ka ske inte kommer köra alla kommande spel på ultra, skulle jag gissa. Då pratar vi 1080p antar jag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av legaim:

Tack för ditt gedigna inlägg!
Anledningen att jag frågar är att jag håller på och planerar nu att bygga en ny speldator. Jag har skrivit ett inlägg om detta i en annan tråd:
#17784447
Min tanke är som titeln på tråden att kunna spela Resident Evil 2. Har försökt att googla mycket och kollat på massor med reviews och jämföra grafikkort, CPU medmera samt skrivit här. Det verkar väl som att en Intel processor kommer generellt sätt kunna leverera mera FPS men som du säger, allt över 120 det blir kanske överflödigt.
Jag skulle gärna vilja kunna spela med runt 130 och uppåt i FPS på spelet och då med max inställningar, en anledning förutom att kunna spela med bra grafik och att det flyter på bra är att spelet innehåller en damage bonus om man har högre FPS
En Ryzen 5 2600 och t.ex. Vega 56/ RTX 2060 kort, borde det kunna leverera den FPS:en med max grafik?

Det här med FPS snacket många har.
Vill ligga högre....
Bara man ligger 60+ räcker långt. Jag körde en 1080 innan och låg över på 100 FPS på 95% av mina spel. När jag köpte upp mig till en 1440 skärm sa tappa jag runt 30 FPS i spelen. jag märker ingen skillnad alls. Jag till och med i ett spel ligger och hoppar mellan 40-60 FPS. Går hur bra som helst.
Så hålla på att fundera vad man ska köpa. intel vs amd bägge är säkert bra.
Men AMD i alla mina 20 år som datorbyggare. Skulle aldrig köpa AMD. De har alltid legat efter på de CPU och grafik och inga bra styrkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är viktigt att försöka hålla lite perspektiv. Rent teoretiskt så är intels "spel-prestanda" tråd för tråd rätt så ordentligt mycket högre.

Se t ex här när man parar det med en ordentligt snabb GPU och snabba minnen
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15668?key=a1f49e2584dad3d8e3ecc0ee789a7e4b

I lägre upplösning kan det till och med vara ännu högre, så med klockskillnader borträknade så snackar vi om ett "spel-IPC" övertag för intels design på nästan 25%.

Detta blir dock i praktiken mer av en teoretisk prestandaskillnad då man sällan är så CPU-begränsad att man ser så stora skillnader, men rent tekniskt så är skillnaden rätt stor. Detta betyder dock inte att amd är ett sämre val, även om det kommer spel. Ryzen är så passaggressivt prissatt att de har ett trådövertag i alla prisklasser (vilket hjälper dom en del), samt att man som sagt är så pass snabba att det i praktiken inte blir någon större skillnad pga andra flaskhalsar samt att man eventuellt når en sådan hög fps att man inte direkt bryr sig om extra prestandan.

Jag ifrågasätter inte att Intel har bättre prestanda, men om man vill mäta hur mycket bättre prestanda intel har på 1 tråd, så bör man inte testa med ett nVidia-kort, eftersom de har en mjukvaruscheduler som belastar en cpu olika beroende på hur många kärnor som finns tillgängliga. Vill du testa singeltrådsprestanda i spel så bör det testas med ett AMD-kort, vars hårdvaruscheduler ser till att hålla alla draw calls görs på ett konsistent sätt. Att mäta CPU-prestanda i spel med en process som är annorlunda för varje processor är inte att jämföra äpplen med äpplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

eftersom de har en mjukvaruscheduler som belastar en cpu olika beroende på hur många kärnor som finns tillgängliga.

Fast nu har ju cpuerna i fråga lika många kärnor tillgängliga så ser inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Intel har även hittat på nya instruktionstyper som MMX, SSE mm som även dessa är till för att snabba upp video o bildbehandling och liknande vilket inte AMD kunnat implementera förrän generationen efter.

Vet du om att du använder AMD:s instruktionsuppsättning då du kör 64 bitars program?
Intel har kopierat den.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/AMD64

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vet du om att du använder AMD:s instruktionsuppsättning då du kör 64 bitars program?
Intel har kopierat den.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/AMD64

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det vet jag, Intel satsade på sin Itanium som var tänkt ersatta X86 medan AMD kom fram med AMD64, Intel implementerade AMD:s 64 bit-instruktioner ifall Itanium skulle misslyckas. Finns ju tom vissa pentium-4 som har AMD64 implementerat. AMD hade bäst prestanda efter det men det var typ 15 år sen så Intel hann ikapp.

Permalänk
Medlem

Vad kommentarerna valsar runt och det är alltid samma visa. 3 huvudorsaker att Intel funkar bäst:

1. De flesta spel är enkel eller fåtrådiga, multitrådade processorer som AMD ger inga fördelar.
2. Processorer med den kraftfullaste enkeltråd prestandan bär Intel-loggan.
3. Färre men kraftfulla kärnor kan köras med högre klockfrekvens = prestanda, Intel brukar ha dom snabbaste.

Spelmotorer utvecklas hela tiden och fler nya spel kan hantera fler trådar men det är mer komplicerat få effektiva, därtill tar operativsystem och grafikkort kärnor i anspråk så man ska inte ha för få heller.

4-8 snabba kärnor bör räcka i nuläget om du mest spelar anser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Betalade hälften av vad Intel skulle kosta för samma prestanda.
sätter du upp en amd och en intel maskin så märker du ingen skillnad i ett dubbel blind test.
dvs köp smart

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu har ju cpuerna i fråga lika många kärnor tillgängliga så ser inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum kvarstår dock att om man inte kör samma last på processorerna så kan man inte jämföra prestanda mellan cpu:er med olika antal trådar. Det är inte att jämföra äpplen med äpplen. Sedan förstår jag att man ju vill testa på det viset flest kommer använda cpu:n, men då får jag ifrågasätta användandet av 720p i cpu tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Betalade hälften av vad Intel skulle kosta för samma prestanda.
sätter du upp en amd och en intel maskin så märker du ingen skillnad i ett dubbel blind test.
dvs köp smart

Antar att du inte jämförde 2600x mot 8400 isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle säga att hyperthreading i liknelsen skulle kunna liknas vid att ha en praktikant vid sin sida. Som oftast hjälper till en del med sortering, kopiering, skisser, fixar kaffe, men som också kräver instruktioner, utvärdering och ibland bara klantar sig och är i vägen (t.ex. hyperthreading trådar som thrashar L1 cache för huvudtråden).
Oftast en liten vinst, ibland värdelöst, och ibland ivägen.