Berätta om din första egna dator!

Permalänk
Medlem

Föutom gamla familjedatorn en Victor PC 386 så var första "egna" datorn var en AST Advantage med en 486 Cyrix 25Mhz inköpt för idogt sparande under två somrar med sommarjobb 1995

Uppgraderas sedemera med ett Creative Soundblaster-kitt med 4X CDrom samt 8Mb ram... Framtiden var här:-)

LHX Attack Chopper och Sim City med MIDIljud!! Grymt

Permalänk
Medlem

Vet inte om laptops räknas, men jag chansar på att posta mitt bidrag ändå.

Hejsan!

På 90-talet fick min mamma (köpa?) en Macintosh från sin arbetsplats, som jag och min bror älskade att sitta vid. Dock började den att bete sig märkligt, och olika program slutade att fungera. Tillslut gick den inte att starta, varvid den kasserades.

Min första egna dator var en laptop från Compaq med Windows Vista, köpt ihop med ett abonnemang och mobilt bredband via Tre i december 2008. Minns inte exakt modellnamn, men det var ingen speldator, men den dög för mina användningsområden.
Runt 2011-2012 installerade jag Linux på datorn och började experimentera med mjukvara. Med tiden började datorn bli mer seg och låta konstigt (det kom ett oljud) så jag köpte en ny, även det en laptop.

Att det inte blir någon kraftfull stationär dator beror till stor del på att jag inte är särskilt teknisk av mig, så det blir inga datorbyggen överhuvudtaget för min del.

Ha det fint!

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Min första var en dator som jag ansvarade för i mitt jobb på ett laboratorium 1974. Den styrde och utvärderade data från en gaskromatografi-masspektrometer, "LKB-GcMs 2091". Datorn var en s.k. minidator från Digital Equipment. Den jobbade med 8-bitars ord om jag minns rätt och hade ett ferritminne (RAM) på 8k. Dess lagringsdisk var en fast och en uttagbar skiva på vardera 50 Mbyte. Indata var antingen en 4 positioners LED-display med tillhörande knappsats där man manuellt skrev hexadecimala tecken eller en analog-digitalomvandlare med 8 bitars binär kod som erhöll sin analoga data från masspektrometerns elektronmultiplikator (diskret) som befann sig i masspektrometerns hög-vacuum. Föregångaren till datorn var en snabb galvanometrisk skrivare som med hjälp av en lampa och speglar skrev på UV-känsligt fotopapper. Pappershastigheten var omkring en meter per sekund. Efter ett scan från ett masstalsområde, t ex 100-800 m/e, som tog 1-2 sekunder så höll man de 2 metrarna papper framför fönstret i omkr 1 min för att framkalla galvanometersignalen. Sedan satt man och mätte höjden på några hundra toppar med linjal. Ett sådant scan kunde ta en eller två timmar att mäta och beräkna. Efter bytet till DEC-datorn fick man det utskrivet på en sifferskrivare efter en minut. Det var en enorm rationalisering, en av de absolut största jag har varit med om under mina 40 år med masspektrometri, egentligen större än när jag var med om att gå från GcMS till LcMSMS (Liquid Chromatograhy Tandem Masspectrometry) år 2004. Under en kromatografi-masspektrometers livslängd som kan vara mer än tio år byter man datorer i takt med datorernas tekniska utveckling. De datorer som numera används är sk stationära datorer av bra kvalité. Till varje spektrometer har man två nivåer av datorer. En dator som styr instrumentet samt mäter primärdata, och en eller flera remota datorer som bearbetar primärdatan. Jag kommer inte ihåg vad den första DEC datorn kostade med det var nog mer än vad de som köps nu kostar (omkr 20 000kr). En elektronmultiplikator kostade 28 000 kr 1974. Nu kan den kosta omkring 6000 kr. En 4-kanalig analogdigitalomvandlare för GcMS kostade 50 000 kr 1974. Numera finns den i datorn och är inkluderad i datorns pris. Det enda som har blivet dyrare är masspektrometern. "LKB-GcMs 2091" kostade något under 300 000 kr 1974. En modern LcMSMS kostar nu drygt 10 gånger så mycket. De är frekvent förekommande inom industri, universitet och större sjukhus. LcMSMS har också blivet ett av de viktigaste analysatorerna vid dopinglaboratorium.

Permalänk
Inaktiv

En amiga 500

Permalänk
Medlem

486 DX2 66 tror jag min dator hette med hela 4 MB ram och ett cirrus logic GPU. Har för mig att jag hade en 120 mb hårdisk.
Oj vad jag spelade Heretic på den den låg på 5 disketter.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

486 DX2 66 tror jag min dator hette med hela 4 MB ram och ett cirrus logic GPU. Har för mig att jag hade en 120 mb hårdisk.
Oj vad jag spelade Heretic på den den låg på 5 disketter.

Snacka om att både hårddiskutrymme och filer i största allmänhet har blivit betydligt större sedan dess, ha ha.
Vet inte om jag mins rätt, men har för mig att en arbetskamrats pappa hade 20 MB på hårddisken på en dator som han köpte för en herrans massa år sedan.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Första Datorn!?.... Jag minns mest hur jag, tvillingbrorsan och syrran bråkade om vem som skulle sitta framför datan och med en ensamstående morsan som gick bananas på vårat beteende.. hehe kärlek tho. Sen när man koppla upp sig till internet. Det där jävla pipandet minns ja väl.
Men Datorn räckte för lite Lunarstorm, MSN t.ex. sen va syskonen igång igen.

Cs var väl det första ja börja lira när det blev en bättre dator några år senare..

Visa signatur

Toe–Be–One–Kenobi.🙏

Permalänk
Medlem

Jag hade en Amiga 500 runt 1990, men kunde inget om datorer då. Jag spelade bara spel till den.

Sen 1996 köpte jag o min pappa en PC-dator, eftersom jag började på ett specialprogram på gymnasiet. Det naturvetenskaplig linje inkluderande IT/el/elektronik. Det var när internet började bli vanligt för gemene man. Så vi köpte en Pentium 166 MHz med MMX. Det där MMX var tydligen nått jättehäftigt då. 16 eller 32 MB minne med en 2 GB stor hårddisk. Stor o klumpig 17"-tjockskärm till.

Det var bland det senaste då o min stackars pappa fick punga ut 26 000 kr inkl skrivare.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)