Skrivet av Lidodido:
Samtidigt känns det som att det här med att ha lyxprodukter börjar bli mer och mer normaliserat. Det är lixom inte OK för många att ha något medelmåtta för då går man ju miste om nåt. Börjar bli samma snack när det gäller bilar tycker jag - se bara på Volvo som mer och mer gått från att vara en svensson-bil till att bara ha premiumbilar som kostar lika mycket som premium-tyskarna. Det är väl OK att man ändrar sitt segment, men samtidigt ser man ju hur konsumenterna verkar acceptera detta som den nya normalnivån, och det går ju inte ha något annat än premiumbil för det känns inte lika påkostat osv.
Vad gäller bilar och märken som Mercedes, Audi, BMW osv så gäller det att vara "premium", men inte lyx. Det är det alla, och definitivt Volvo, jobbar mot. Bakgrunden var att en billig bil på 70-talet brukade vara ganska kass på att vara bil, och gick sönder hela tiden. Japanerna - och en del europeiska märken - kom in och gjorde bilar som var pålitliga och fungerade, men var ganska tråkiga. Det skapade nästa trend - att vara pålitlig och fungerande, men var något lite speciellt. Här lyckades framförallt tyskarna, genom premium-pyramiden. Man gör ett modellprogram där den översta modeller är vansinnigt dyr och lyx på riktigt, för det gör att man kan ta mer betalt för basmodellerna. Audi gör en R8 som inte ens går att köpa och som de går back på, för att de tjänar mer pengar på varje risig A4, trots att den egentligen inte är bättre än en Passat som kostar mycket mindre.
(Volvos problem, inom parentes, är att de aldrig lyckats med detta. De har alltid sålt bra högt upp i modellprogrammet med modeller som V70 och XC90, men aldrig fått till de ännu större volymerna för de billigare. För att pyramiden skall gå ihop, måste man sälja massor av en V40, lite färre av en V60 och ganska få av de dyraste modellerna i 90-serien. Möjligen är det på väg att ändras nu, men traditionellt har Volvos bästsäljande modell varit en V70, ganska långt upp i modellprogrammet).
Detta är vad Silicon Valley vill göra. De har levt på att folk skall uppgradera vartannat år, men nu när hastigheten inte går upp lika snabbt längre vill de gå mot att man byter mer sällan men betalar mer varje gång. Det är premium-pyramiden som skall göra att folk betalar mer. NVidia går väldigt långt på den vägen, med kort som är absurt dyra allra längst upp i pyramiden.
Där man misslyckats är att produktcyklerna är så korta. Alla förväntar sig nya telefoner varje år och nya grafikkort vartannat. Apple vill sälja gamla modeller som billigare telefoner, och NVidia verkar dra öronen åt sig när utvecklingskostnaderna för nya masker rakar i höjden. Apples kunder som väntar på en ny modell har ingen lust att köpa en iPhone 8 som de kunde köpt förra året, och nVidias väntar hellre ut företaget eftersom de räknar med att mellanklassen kommer.
Vad Apple behöver är en mellanklassmodell som känns ny, även om hårdvaran i den kanske är gammal. Vad NVidia behöver är egentligen bara en ny mellanklassmodell som till namnet. Om det är en avdammad GP104 spelar egentligen mindre roll.
Sen har varje företag en kontroversiell fråga att ta hand om: NVidia försöker pressa igenom raytracing som många av deras kunder inte har något intresse av, och Apple har gått över helt till stora telefoner för att försöka sälja mer i Kina. I bägge fallen hade försäljningen gått upp på kort sikt om de backade, men det kanske är en bra idé på längre sikt? Återstår att se hur de gör med det.