Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

Permalänk
Medlem

Ja det är inte mer än rätt åt dem, priserna på deras telefoner har spårat ur. Har varit trogen iPhone-ägare sedan 3GS men nuvarande telefon fick bli en SE-modell just på grund av de skyhöga priserna. Man får hoppas att det blir bättring i framtiden... om inte så finns det andra alternativ som börjat lockar mer.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Sagt det förr och säger det igen. Enda sättet att få bolagen att justera sina priser är att skita i att köpa deras dyra grejer

Japp. Jag har själv påpekat detta vid istort sätt samtliga av mina svar angående Nvidia 20 serien sedan den släpptes.
Även 10 serien blev för dyr på slutet.

Permalänk
Medlem

Första kvartalet 2019??? Vi är ju inte ens halvvägs in i det kvartalet? Eller räknar de finansår 2019? Då låter det väldigt sent i så fall, vi är nu inne i kvartal fyra då. Får inte ihop vilken period de faktiskt menar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Samtidigt känns det som att det här med att ha lyxprodukter börjar bli mer och mer normaliserat. Det är lixom inte OK för många att ha något medelmåtta för då går man ju miste om nåt. Börjar bli samma snack när det gäller bilar tycker jag - se bara på Volvo som mer och mer gått från att vara en svensson-bil till att bara ha premiumbilar som kostar lika mycket som premium-tyskarna. Det är väl OK att man ändrar sitt segment, men samtidigt ser man ju hur konsumenterna verkar acceptera detta som den nya normalnivån, och det går ju inte ha något annat än premiumbil för det känns inte lika påkostat osv.

Vad gäller bilar och märken som Mercedes, Audi, BMW osv så gäller det att vara "premium", men inte lyx. Det är det alla, och definitivt Volvo, jobbar mot. Bakgrunden var att en billig bil på 70-talet brukade vara ganska kass på att vara bil, och gick sönder hela tiden. Japanerna - och en del europeiska märken - kom in och gjorde bilar som var pålitliga och fungerade, men var ganska tråkiga. Det skapade nästa trend - att vara pålitlig och fungerande, men var något lite speciellt. Här lyckades framförallt tyskarna, genom premium-pyramiden. Man gör ett modellprogram där den översta modeller är vansinnigt dyr och lyx på riktigt, för det gör att man kan ta mer betalt för basmodellerna. Audi gör en R8 som inte ens går att köpa och som de går back på, för att de tjänar mer pengar på varje risig A4, trots att den egentligen inte är bättre än en Passat som kostar mycket mindre.

(Volvos problem, inom parentes, är att de aldrig lyckats med detta. De har alltid sålt bra högt upp i modellprogrammet med modeller som V70 och XC90, men aldrig fått till de ännu större volymerna för de billigare. För att pyramiden skall gå ihop, måste man sälja massor av en V40, lite färre av en V60 och ganska få av de dyraste modellerna i 90-serien. Möjligen är det på väg att ändras nu, men traditionellt har Volvos bästsäljande modell varit en V70, ganska långt upp i modellprogrammet).

Detta är vad Silicon Valley vill göra. De har levt på att folk skall uppgradera vartannat år, men nu när hastigheten inte går upp lika snabbt längre vill de gå mot att man byter mer sällan men betalar mer varje gång. Det är premium-pyramiden som skall göra att folk betalar mer. NVidia går väldigt långt på den vägen, med kort som är absurt dyra allra längst upp i pyramiden.

Där man misslyckats är att produktcyklerna är så korta. Alla förväntar sig nya telefoner varje år och nya grafikkort vartannat. Apple vill sälja gamla modeller som billigare telefoner, och NVidia verkar dra öronen åt sig när utvecklingskostnaderna för nya masker rakar i höjden. Apples kunder som väntar på en ny modell har ingen lust att köpa en iPhone 8 som de kunde köpt förra året, och nVidias väntar hellre ut företaget eftersom de räknar med att mellanklassen kommer.

Vad Apple behöver är en mellanklassmodell som känns ny, även om hårdvaran i den kanske är gammal. Vad NVidia behöver är egentligen bara en ny mellanklassmodell som till namnet. Om det är en avdammad GP104 spelar egentligen mindre roll.

Sen har varje företag en kontroversiell fråga att ta hand om: NVidia försöker pressa igenom raytracing som många av deras kunder inte har något intresse av, och Apple har gått över helt till stora telefoner för att försöka sälja mer i Kina. I bägge fallen hade försäljningen gått upp på kort sikt om de backade, men det kanske är en bra idé på längre sikt? Återstår att se hur de gör med det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Första kvartalet 2019??? Vi är ju inte ens halvvägs in i det kvartalet? Eller räknar de finansår 2019? Då låter det väldigt sent i så fall, vi är nu inne i kvartal fyra då. Får inte ihop vilken period de faktiskt menar

Apple kör med brutet räkenskapsår, så Q1 av det finansiella året 2019 är Q4 av 2018 rent kalendariskt. Många amerikanska företag gör så, gör att finansavdelningen kan ta jullov och slipper sitta och göra bokföring i sista sekunden - roligare att jobba över i september-oktober. Det är något bolag - möjligen EA, minns inte exakt - som har sitt år förskjutet med nio månader, så att de nu rapporterar resultat för Q3 2019.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är helt OK att vissa produkter blir dyrare för varje ny generation, OM de levererar mervärde som motsvarar prispåslaget. Problemet för både iPhone och RTX korten är att prispåslaget är större än mervärdet.

Sedan prioriterar jag själv mobilen ganska lågt, får inkräkta max 4000:- på min budget och ändå leverera något bättre än min nuvarande (Honor 7) för att det skall bli något köp.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Namnschemat på telefonerna har också blivit väldigt konstigt den senaste tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple kör med brutet räkenskapsår, så Q1 av det finansiella året 2019 är Q4 av 2018 rent kalendariskt. Många amerikanska företag gör så, gör att finansavdelningen kan ta jullov och slipper sitta och göra bokföring i sista sekunden - roligare att jobba över i september-oktober. Det är något bolag - möjligen EA, minns inte exakt - som har sitt år förskjutet med nio månader, så att de nu rapporterar resultat för Q3 2019.

Hm, det var nytt för mig. Jobbar på ett amerikanskt företag, förra jobbet var också amerikanskt. Båda gångerna har vi gjort som EA som du beskriver, året börjar första april så vi gick in i Q4 2019 nu efter nyår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså dom säljer ju still sjukt bra.

Problemet tror jag är att iPhone 8 och 8 plus är så jävla bra så folk behöver inte byta

Tror oxå att det är det största problemet, samma sak med Ipad och macbooks. Sen finns det drivor av ungar som kör ärvda iphone 5,6 och 7 i olika varianter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

Tror oxå att det är det största problemet, samma sak med Ipad och macbooks. Sen finns det drivor av ungar som kör ärvda iphone 5,6 och 7 i olika varianter.

Kolla bara på batteribytet från 2 mille till 10

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Både Nvidia och Apple har alltså fått en realitycheck.
Det tog ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Har din fru inget att säga till om i ert hushåll?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har din fru inget att säga till om i ert hushåll?

Så det ska vara, de små liven vet inte vad som är bäst för dem.
(Varning för nonsens på raden ovan)

Permalänk
Medlem

@tvelander: Så tidigare modeller (generationer) va inte bra nog att motivera att ex gå från 7:an - 8:an?
Tror snarare att Apple lyckades finna ett stort antal personers smärtgräns om vad en telefon får kosta, plus att dom inte längre erbjuder mid-end telefoner sett till pris. Ungefär som om AMD/Intel bara skulle sälja Threadripper eller i9 CPU:er.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt nöjd med mina iPhones, men prisutvecklingen efter iPhone X kom blev droppen. Priserna är det direkta skälet till att jag är stolt ägare till en Samsung S8 nu. Kanonkamera, bra skärm och snabb men jag och Android klickar inte riktigt så jag är väl typ 75% nöjd

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nautilus011:

@tvelander: Så tidigare modeller (generationer) va inte bra nog att motivera att ex gå från 7:an - 8:an?
Tror snarare att Apple lyckades finna ett stort antal personers smärtgräns om vad en telefon får kosta, plus att dom inte längre erbjuder mid-end telefoner sett till pris. Ungefär som om AMD/Intel bara skulle sälja Threadripper eller i9 CPU:er.

Asså tror inte många hoppa 7-8 men mer 6-8a.
Pga vattentålig, kamera, batteri etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Tycker synd om din fru, vad spelar de för roll om hon vill ha en iPhone gentemot en Android? Får hon inte ha egen fri vilja? Köpa för egna pengar?

I mitt/vårt hushåll så kör vi olika, och jag tänker inte försöka tvinga min sambo till något. Jag själv kör iPhone och hon Android. Har hjälpt henne uppgraderat sin Android till nyare och låtit henne låna min för o se om det var något som föll i smaken, vilket de inte gjorde, så min rek till henne hamnade på One plus 5 som precis släppt vid det tillfället, som hon är supernöjd med, speciellt på kameran och batteritiden. Jag själv är supernöjd med min iPhone 6s plus, visst, batteriet börjar bli lite trött men håller en hel dag iaf. Helt ärligt behöver jag inte mer, finns inget krav jag har som denna inte klarar. Enda anledningen och köpa en ny för min del är isf batteritiden, men då är det beggad iPhone 8 jag tittar på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hm, det var nytt för mig. Jobbar på ett amerikanskt företag, förra jobbet var också amerikanskt. Båda gångerna har vi gjort som EA som du beskriver, året börjar första april så vi gick in i Q4 2019 nu efter nyår

En snabbkoll visar att amerikanerna bryter räkenskapsår lite när de vill. Alphabet börjar sitt i januari, MS i juli. Spelar egentligen ingen roll, jag tycker bara att det är lite lustigt om man börjar i oktober så att Financial Year 2019 utspelar sig nästan helt under Calendar Year 2018.

Fast jag kan tycka att man ska skriva ut FY eller CY i de här sammanhangen, så att det står "Q1 FY2019" eller liknande. Ingen människa kan väl hålla reda på när alla företag bryter sina räkenskapsår. Antingen det eller så skriver man bara "kvartalet som slutade i december" eller nåt åt det hållet.

Och så skrev jag naturligtvis lite fel i mitt förra inlägg. Apples finansavdelning får jobba över i mars-april och inget annat, det är EA och andra företag som det som får jobba i september-oktober.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tozzi:

Tycker synd om din fru, vad spelar de för roll om hon vill ha en iPhone gentemot en Android? Får hon inte ha egen fri vilja? Köpa för egna pengar?

I mitt/vårt hushåll så kör vi olika, och jag tänker inte försöka tvinga min sambo till något. Jag själv kör iPhone och hon Android. Har hjälpt henne uppgraderat sin Android till nyare och låtit henne låna min för o se om det var något som föll i smaken, vilket de inte gjorde, så min rek till henne hamnade på One plus 5 som precis släppt vid det tillfället, som hon är supernöjd med, speciellt på kameran och batteritiden. Jag själv är supernöjd med min iPhone 6s plus, visst, batteriet börjar bli lite trött men håller en hel dag iaf. Helt ärligt behöver jag inte mer, finns inget krav jag har som denna inte klarar. Enda anledningen och köpa en ny för min del är isf batteritiden, men då är det beggad iPhone 8 jag tittar på.

"Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone."

För det där är sinnessjukt i mina ögon

köper en telefon i vuxen ålder va andra skulle tycka om en jezus ....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Så vilket företag tror ni det blir härnäst som rapporterar att deras priser kan ha varit en aning kryddade?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, svårt. Intel kanske? Känns osannolikt, men konstigare saker har ju hänt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Hmm, svårt. Intel kanske? Känns osannolikt, men konstigare saker har ju hänt.

Intel rapporterade för en vecka sen, och skyllde mest på att de inte kunde leverera för att täcka behoven. I det läget är väl höga priser motiverat.

Den som är närmast att säga nåt sånt är Samsung, som sa att de skulle "strukturera om produktportföljen för att bättre kunna möta kundernas behov", vilket allmänt tolkas som att de skall släppa fler billiga telefoner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte bara Apple som tar ockerpriser, Samsung är inte långt ifrån Apples priser, Google och Huawei börjar bli alldeles för dyra för sitt eget bästa.
Har haft de flesta stora märkena på marknaden, köper det som är mest prisvärt och alltid på rea.

Nu är alla för dyra enligt min mening, jag menar 10000kr för en mobil som man kanske har två år, näää inte värt. Köpte två LG G7 Thinq för 7000kr på rea, det var en riktigt bra deal.

Permalänk
Medlem

Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

"No Shit Sherlock"

allvarligt 18k för en mobil hur rättfärdigar man det APPLE , tyckte min Note 9 var dyr men får ju nästan 2 sånna för det priset apple vill för sin high end

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har din fru inget att säga till om i ert hushåll?

Var det det enda du fick ut av mitt inlägg?

Skrivet av Tozzi:

Tycker synd om din fru, vad spelar de för roll om hon vill ha en iPhone gentemot en Android? Får hon inte ha egen fri vilja? Köpa för egna pengar?

I mitt/vårt hushåll så kör vi olika, och jag tänker inte försöka tvinga min sambo till något. Jag själv kör iPhone och hon Android. Har hjälpt henne uppgraderat sin Android till nyare och låtit henne låna min för o se om det var något som föll i smaken, vilket de inte gjorde, så min rek till henne hamnade på One plus 5 som precis släppt vid det tillfället, som hon är supernöjd med, speciellt på kameran och batteritiden. Jag själv är supernöjd med min iPhone 6s plus, visst, batteriet börjar bli lite trött men håller en hel dag iaf. Helt ärligt behöver jag inte mer, finns inget krav jag har som denna inte klarar. Enda anledningen och köpa en ny för min del är isf batteritiden, men då är det beggad iPhone 8 jag tittar på.

Du får ju tycka vad du vill. Min fru gick inte till polisen och anmälde mig för någon kränkning i alla fall.
Sen att du tycker synd om min fru, är mera dina bekymmer!
Min fru får köpa vilken telefon hon vill. Men nu köpte jag en Android för 35-45% av pengarna för en iPhone XS, till henne som julklapp. (Får jag inte köpa vad jag vill, som klapp till andra?)
Hennes iPhone ligger fortfarande här, det står henne fritt att välja vilken hon vill använda. Nu bad hon mig sälja den, därför skall den upp på blocket i helgen.

Man ser ju tydligt hur infekterat ämnet är, även om folk försöker ge sken av annat.
Om inte annat, så ser man det på att folk i tysthet gillar en del inlägg. Man väljer att inte ge sig in i debatten själv.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Håller med om att Apples priser är för höga, men kan samtidigt förstå att det är lite svårt för dem att tampas med priset för en OnePlus 6T om enbart komponenterna i en Iphone XS Max kostar $453: https://www.techinsights.com/about-techinsights/overview/blog...

Sen har Apple ett mer eller mindre helt eget operativsystem att utveckla plus att jag kan tänka mig att personalen i Cupertino kanske är dyrare i drift än de som jobbar med OnePlus? Att utveckla egna ”SoC” som Apple gör med sina A-chip lär även det kräva en hel del resurser. Men vad vet jag…

En annan sak som jag ibland förundras över att inte fler här på ett nördforum verkar ha med i diskussionen när Iphone jämförs med Android-lurar är ”input lag”. Detta är något som Apple fortfarande verkar vara bättre på – kortare input lag (lär dock variera med olika enheter). Detta är något som märks hela tiden när telefonen används, framför allt vid spelande som kräver lite snabbare respons. Gjorde faktiskt i detta nu en jämförelse med att samtidigt scrolla upp och ned på en webbsida med en Iphone en kollegas Samsung Galaxy S9. Märkbar skillnad fördel Iphone. Men detta är säkert inget som de flesta användare stör sig på, men vissa gör.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Var det det enda du fick ut av mitt inlägg?

Du får ju tycka vad du vill. Min fru gick inte till polisen och anmälde mig för någon kränkning i alla fall.
Sen att du tycker synd om min fru, är mera dina bekymmer!
Min fru får köpa vilken telefon hon vill. Men nu köpte jag en Android för 35-45% av pengarna för en iPhone XS, till henne som julklapp. (Får jag inte köpa vad jag vill, som klapp till andra?)
Hennes iPhone ligger fortfarande här, det står henne fritt att välja vilken hon vill använda. Nu bad hon mig sälja den, därför skall den upp på blocket i helgen.

Man ser ju tydligt hur infekterat ämnet är, även om folk försöker ge sken av annat.
Om inte annat, så ser man det på att folk i tysthet gillar en del inlägg. Man väljer att inte ge sig in i debatten själv.

Jag tycker du var snäll! Min fru fick en tröja i julklapp.

OnT: Det kanske är så att Apple testar var marknadens smärtgräns går för att hitta nya optimala prislägen för framtiden? Skulle de gått ut och frågat kunderna hade nog ingen svarat 18 000:- men när de testar så säljer de faktiskt till det priset ändå (om än inte några jättevolymer).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Nu gick 💡upp för dom.
Hade priserna varit lägre hade jag emigrerat över då jag tröttnat på Android, dock är jag lika trött på priser som man får 2 eller nästan 2½ bra telefoner för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför ska man byta telefon så ofta?

Min nuvarande har jag haft i lite drygt två år nu. Tycker det var lite onödigt av mig att byta ut den förra... men gjorde det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag tycker du var snäll! Min fru fick en tröja i julklapp.

OnT: Det kanske är så att Apple testar var marknadens smärtgräns går för att hitta nya optimala prislägen för framtiden? Skulle de gått ut och frågat kunderna hade nog ingen svarat 18 000:- men när de testar så säljer de faktiskt till det priset ändå (om än inte några jättevolymer).

Det beror ju på hur många kunder man vill ha. Jag tycker personligen att Iphone SE var en av de iphones som har lockat mig mest på senare år. Liten smidig telefon till vettigt pris.

Det skulle kunna vara strategiskt att erbjuda även ett billigare alternativ. Fördelen är då att man skulle kunna locka in nya användare som annars köper android och på så sätt vidga kundbasen. För även om man köper en billig Iphone som insteg så finns det möjlighet att personen köper dyrare telefon efter den har fattat tyckte för os vid nästa byte men det genererar även merförsäljning av tillbehör.

Permalänk
Medlem

Det här var ju ingen nyhet med tanke på vinsten de gör per telefon är tusenlappar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz