Nvidia sänker prognoserna – försäljningen av Geforce RTX-serien sämre än väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Största problemet är väl egentligen att knappt inga spel har stöd för strålspårning än.. Varför ska folk lägga massa pengar på ett kort med funktioner som dom inte kan använda ens..

Tror priset är största problemet snarare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är väl typ första gången man får samma Prestanda per krona mellan en generation samtidigt som 1000 serien fanns att köpa på diverse tror så enda anledningen var väl BFV. Det Var inte så många som ville köpa ett 15kkr kort för att spela lite Battlefield

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför skippade du typ 90% av mitt inlägg?

För att jag hade inga synpunkter på resten av ditt inlägg?

RTX 2080 Ti säljer ju slut f.a. för att det knappt finns några kort - inte för att det är superduper populärt och att alla vill ha ett i sin dator oavsett pris.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du syftade på en sak men personen du citerade syftade på nått helt annat.
Du kritiserar begrepp i ett citat utan att förstå vad begreppen syftar till.

Förstår du verkligen inte problemet med det?

Inte tillräckligt många tydligen. Det var ju lite det texten du citerade handlade om, "...waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games".

Att folk klarar av att förstå det som de citerar innan de kritiserar det citatet ifråga innehåller? Överkurs för dig?

Du menar alltså att han på allvar syftar på RTX-prestandan? Som "revolutionary". Ja det tro fan att det är när ingen arkitektur tidigare haft stöd för den, men så dum i huvudet får väl bara inte en VD vara??

Det skulle vara som att säga "Våra bensindrivna bilar är revolutionerande jämfört med häst och vagn, men vi tror att folk avvaktar köp eftersom det inte finns tillräckligt många bensinmackar än". Väldigt korkat i så fall.

Det folk bryr sig om är självklart riktiga prestanda i riktiga spel. Och anledingen att korten inte sålt som förväntat är på grund av att prispåslaget inte på långa vägar väger upp prestandaökningen i spel utan Ray Tracing, men det tror du alltså flyger helt över huvudet på honom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha skräll. När ett 2080Ti ligger på ~14000 förtjänar dom inget annat. Skönt att folk röstat med plånboken! Jag förstår om det är dyrare att tillverka detta jämfört med de andra korten dom gjort men kom igen. Endast entusiaster, dyrast-är-bäst och folk som verkligen behöver det köper korten. Tråkigt om strålspårning kommer bli lidande av detta dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast nu har ni ju verkligen inte fattat hur ekonomisk redovisning eller produktutveckling fungerar i huvud taget. Tror ni på riktigt att kostnaden för utvecklingen inträffade samma kvartal som korten såldes? Att Nvidia liksom bara vispar ihop ett helt nytt grafikkort OCH släpper det inom tre månader?

Jag håller med diskussionens huvudpunkt i sak. Nvidia har bevisligen tagit för mycket betalt för RTX-korten (det är bland annat därför jag inte köpt något) och de tjänar uppenbarligen bra trotts dyra utvecklingskostnader. Men att tro att den där bilden är ett underlag för något av det är ju rent ut sagt efterblivet

EDIT: Något för grova ord vilket vissa fann stötande.

Hehe, borde nog kolla på bilden innan du väljer att "dissa" människor, se till att det inte är du som gör fel

Bilden är självklart mellan två olika bokårsslut, dvs. 1 år och 3 månader. inte 3 månader. Och självklart mellan år 2017 och 2018. Det vill säga, tiden innan release (Q4 2018) som är intressant eftersom man hävdar att kostnaderna ligger på R&D samt tillverkning, vilket bör ha tagit plats just däromkring (2017)

Och för att övertyga mig om att merparten av R&D-kostnaden för RTX ligger pre-1 år och 3 månader kommer du behöva ge mycket mer än bara "HUR DUR DU ÄR EFTERBLIVEN"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Lustigt att se folk försvara nvidias prissättning. Jämfört med förra generationen så har prestanda/pris stått mer eller mindre stilla. Det är dåligt oavsett vilket märke man föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

För att jag hade inga synpunkter på resten av ditt inlägg?

RTX 2080 Ti säljer ju slut f.a. för att det knappt finns några kort - inte för att det är superduper populärt och att alla vill ha ett i sin dator oavsett pris.

Fast jag förklarar ju varför det finns lite kort och varför priset är som det är.

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad, nej. Nvidia är på många sätt ett pressat företag och troligen ett företag med stora framtida problem.

Dom är utan tvekan störst på highend GPUer men det är en liten marknad.
Visst sitter det utvecklare och CADare som behöver grymma GPUer, men det är oxå en liten marknad. Dom stora VDI lösningarna är dom i högsta grad med men hur länge, en skillnad är att NVIDIA tar betalt for korten och vill dessutom 500-1500:- licens per år och användare för att få använda kortet. AMD tar bara betalt för kortet.

Hur många bärbara kommer ha NVIDIA GPU i framtiden? med AMDs snabba APUer och Intels egna GPUer tror jag inte det finns en stor marknad kvar, troligen under 5%

Dessutom höjer dom priserna så deras HIGHEND kort säljer dåligt dom med...

deras aktie kurs är +-0 på ett år och på sex månader runt -40%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du menar alltså att han på allvar syftar på RTX-prestandan? Som "revolutionary". Ja det tro fan att det är när ingen arkitektur tidigare haft stöd för den, men så dum i huvudet får väl bara inte en VD vara??

Det skulle vara som att säga "Våra bensindrivna bilar är revolutionerande jämfört med häst och vagn, men vi tror att folk avvaktar köp eftersom det inte finns tillräckligt många bensinmackar än". Väldigt korkat i så fall.

Alltså va, du menar alltså att bensinbilen inte var revolutionerande? Men en snabbare häst hade varit det?

Permalänk
Medlem

Jag fattar varför grafikkorten var dyra under mininghysterin. När folk slutade köpa kort i bulk för att mina med så borde ju priserna ha gått ner, speciellt när Nvidia satt på fulla lager av 1000-serien. Det var ju väldigt dålig rea på grafikkort under black friday och mellandagarna i år också.

Hur tänkte de egentligen...drog de en fuling och räknade med att folk skulle köpa gamingkort i lika stora volymer som före miningen till uppblåsta miningpriser?

Bra att taktiken inte verkar ha fungerat, hur de än tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Jag fattar varför grafikkorten var dyra under mininghysterin. När folk slutade köpa kort i bulk för att mina med så borde ju priserna ha gått ner, speciellt när Nvidia satt på fulla lager av 1000-serien. Det var ju väldigt dålig rea på grafikkort under black friday och mellandagarna i år också.

Hur tänkte de egentligen...drog de en fuling och räknade med att folk skulle köpa gamingkort i lika stora volymer som före miningen till uppblåsta miningpriser?

Bra att taktiken inte verkar ha fungerat, hur de än tänkte.

Något skumt är det, jag köpte ett RTX2080 bara för att det inte gick och hitta något 1080Ti på inet, webhallen och komplett.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fortfarande har ett GTX1080 kunnat konkurera med Vega 64 helt på egen hand, behövs inget RTX1070 för detta.

Spelar ingen roll vilket pascalkort* du sätter där, vega64 kommer inte ha något speciellt övertag i pris/prestanda, och i många fall till och med sämre. Kortet har inte vart aggressivt prissatt, och det har inte styrt priset för konkurrerande kort speciellt mycket, då priset som i 2070 fallet har sänkts i efterhand (just därför jag tog upp just det kortet). Samma gäller väl t ex Fury X, som ofta hade sämre pris/prestanda än 980Ti. Dock har de haft kort som Hawaii-korten som var "dyrare" (mer minne, större buss, större krets) men trots detta aggressivt prissatta.

*eller jo, finns ju titan osv då.

Citat:

Jag svarade med avseende på vad han svarade på, jag brukar följa konversationstråden.
Sånt kallas läskunnighet, inget annat och absolut inget med inlindade förolämpningar.
Det han svarade på gällde hur snabbt hela kortet var, inte någen enskild funktion som RT, FP16, Async Compute, OpenCl eller Fan och hans Mormor.
#17761984

Exakt det som var poängen, i ursprungscitatet från jensen som han citerade så är det väl just enskilda funktioner som RT och AI som avses när han talar om revolutionerande prestanda. Och att kunna köra ray trace i realtid, är rätt revolutionerande, imo mer så än en 75% ökning i traditionell pris/prestanda (vad är det typ 780->970 ?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tolkar även denna nyheten som att vi inte kommer se RTX 3080 Ti för över 20.000:-.

Det finns några här på forumet som tycker det är ok att höja priset med samma procent som prestandan öker.

så var inte för säker

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ipac:

Du syftade på en sak men personen du citerade syftade på nått helt annat.
Du kritiserar begrepp i ett citat utan att förstå vad begreppen syftar till.

Förstår du verkligen inte problemet med det?

Inte tillräckligt många tydligen. Det var ju lite det texten du citerade handlade om, "...waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games".

Att folk klarar av att förstå det som de citerar innan de kritiserar det citatet ifråga innehåller? Överkurs för dig?

Fler som har svårt med det enkla tydligen. Handlar inte om att "resonera" utan om att förstå det skrivna ordet och du gör det då alldeles uppenbarligen inte.

Om nån skulle skriva "Vega 64 är snabbare än GTX1080Ti vid FP16-beräkningar" så är det rätt mkt hål i huvudet att på det svara "Stopp, stopp. GTX1080Ti är snabbare vid spel". Det är vad man brukar kalla ett Goddag Yxskaft-svar.

Om man belastar ett RTX2080Ti mycket, mycket mer än ett RX570 så kommer frameraten till slut bli ungefär samma. No shit Sherlock. Tror du nu att nån har påstått nått annat eller varför tar du upp det?

Prova att mata på ett RX570 med motsvarande beräkningsbelastning så borde även du förstå till slut.

Diskuterar inte med personer, som använder så mycket förolämpningar som du gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mithras:

Hehe, borde nog kolla på bilden innan du väljer att "dissa" människor, se till att det inte är du som gör fel

Bilden är självklart mellan två olika bokårsslut, dvs. 1 år och 3 månader. inte 3 månader. Och självklart mellan år 2017 och 2018. Det vill säga, tiden innan release (Q4 2018) som är intressant eftersom man hävdar att kostnaderna ligger på R&D samt tillverkning, vilket bör ha tagit plats just däromkring (2017)

Och för att övertyga mig om att merparten av R&D-kostnaden för RTX ligger pre-1 år och 3 månader kommer du behöva ge mycket mer än bara "HUR DUR DU ÄR EFTERBLIVEN"

Som sagt. Om folk tar illa vid sig av ordvalet så har jag redan bett om ursäkt. Jag ser att det skiljer ett år mellan punkterna. Men måttet avser bara 3 månader. Det är som att säga "jag tror inte på global uppvärmning för det är kallt där jag bor just idag".

Och så ytterligare en gång: jag motsäger inte faktumet att Nvidia har ökat sina marginaler - jag motsäger mig att man använder en ögonblicksbild som bevis för en långtgående trend.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@mpat: Ja absolut, priset är ett problem. Men att ligga på topp kostar också. Datorer och grafikkort är ju en billig hobby jämfört med många andra också, så allt är relativt. Men vi kanske får se prissänkningar efterhand som Nvidia får upp yielden, och nästa generation kanske innebär krympningar av tekniken = mindre kärnor = fler kärnor per batch = bättre yield = lägre pris per kärna. Och att Nvidia inte jämför bättre yield med högre profit och sänker priserna.

Jag tror inte att du skall räkna med några prissänkningar, det var det som var min poäng med mina tidigare inlägg. NVidia har gjort tre RTX-kretsar, på 445, 545 och smått absurda 754 mm2. De två första kostar ungefär vad sådana kretsar kostade med GTX 900-serien, vilket var andra generationens 28nm-process. Dessa är andra generationens 16nm-process (även om marknadsföringen kallar det för 12nm), så jämförelsen känns ganska bra.

Så småningom kommer nVidia naturligtvis att krympa sina kretsar till 7nm, och visst blir de då mindre och förhoppningsvis billigare, men det finns en gräns även där. TSMC säger att skalningsfaktorn är 1.6, dvs, om man krymper ett 16nm-chip rakt av får man in 1.6 gånger så många transistorer på samma yta. Vi ignorerar begränsningar som I/O en stund och bara slänger in siffror i formeln. En TU106, dvs 2070, blir då 278mm2 om man gör den på 7nm. NVidia gillar att göra sina x80-kort runt 300mm2, så då skulle ett krympt 2070 kosta ungefär som ett nytt x80 kort på en ny process. 1080 kostade $699 för founders. 680 kostade $500, men det var länge sen nu. De där $599 som 2070 kostar är inte en orimlig summa. Med samma logik så är 2060 den nedkapade versionen av ett 300mm2-kort, dvs det är som 1070 eller 670. De korten kostade $449 respektive $399 vid launch.

Det som kan rädda raytracingen som idé är om nästa generations hårdvara kan uppnå samma prestanda med drastiskt färre transistorer - dvs, om AMD kan göra ett steg som GCN var, eller NVidia ett som Maxwell var. Idag kör Maxwell med tensorprocessorer som verkar komma direkt från deras beräkningskluster. Det kanske går att göra mer effektivt än så? Men om det inte gör det, så tror jag inte raytracingen har någon framtid, för det här är för dyrt för den vanliga spelaren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså va, du menar alltså att bensinbilen inte var revolutionerande? Men en snabbare häst hade varit det?

Ne, jag menar att jag inte tror att han är så dum så han syftar på prestandan för Ray Tracing. För det är väl klart att det är självklart att det är revolutionerande när tidigare produkter inte haft stöd för tekniken alls.

Säg såhär då: En häst fixar 30Km/h (nej, jag syftar inte på faktisk hastighet utan använder endast ett fiktivt tal för att illustrera ett exempel) Sedan kommer Nvidia och uppfinner bilen som går i 2Km/h (se tidigare parentes). Att då stå och säga att bilen har "revolutionerande prestanda, eftersom det är de snabbaste bilen någonsin", är ju urbota korkat. Det tro fan det är den snabbaste bilen om bilen inte ens fanns innan, men Dt spelar ingen roll sålänge den är långsammare än hästen och det finns allderles för få bensinmackar för att tekniken skall vara relevant.

Med den informationen så tycker jag inte det är relevant eller "revolutionerande" med Ray Tracing, utan det folk vill ha är riktig prestanda i riktiga spel, och i det hänseendet motsvarar inte prestandaökningen prispåslaget överhuvudtaget, så det är inte konstigt att folk har avstått köp.

Det hade varit skillnad om prispåslaget motsvarade prestandaökningen utan raytracing, då kanske fler hade köpt. Att man sedan fick ray tracing på köpet som säkert får visst genomslag i framtiden hade varit en trevlig bonus. Men det Nvidia nu försöker göra är att säga att priset motiveras av Ray Tracing, som inte ens finns in så många spel, vilket är ex galet dålig strategi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ne, jag menar att jag inte tror att han är så dum så han syftar på prestandan för Ray Tracing. För det är väl klart att det är självklart att det är revolutionerande när tidigare produkter inte haft stöd för tekniken alls.

Fast det är ju det han gör. Och ray tracing i sig är ju inte nytt, bara att vi inte haft teknik för att använda det i realtid på detta sätt, och det är ju exakt det som är det "revolutionerande"... Dock är ju svaret på frågan om det faktiskt kommer vara revolutionerande eller inte något framtiden får avgöra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sKRUVARN:

Spelar ingen roll vilket pascalkort* du sätter där, vega64 kommer inte ha något speciellt övertag i pris/prestanda, och i många fall till och med sämre. Kortet har inte vart konkurranskraftigt prissatt, och det har inte styrt priset för pascalkort speciellt mycket, då priset som i 2070 fallet har sänkts i efterhand. Samma gäller väl t ex Fury X, som ofta hade sämre pris/prestanda än 980Ti. Dock har de haft kort som Hawaii-korten som var "dyrare" (mer minne, större buss, större krets) men trots detta aggressivt prissatta.

*eller jo, finns ju titan osv då.

Priset på Vega har sjunkit ganska linjärt ända sedan miningboomen slutade, GTX1080 har som sagt kunnat konkurera med det hur bra som helst.

Citat:

Exakt det som var poängen, i ursprungscitatet från jensen som han citerade så är det väl just enskilda funktioner som RT och AI som avses när han talar om revolutionerande prestanda. Och att kunna köra ray trace i realtid, är rätt revolutionerande, imo mer så än en 75% ökning i traditionell pris/prestanda (vad är det typ 780->970 ?).

Vad sa Jensen egentligen?
"These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games."

  • These products deliver a revolutionary leap in performance - Tolkar jag som en ökning av prestanda.

  • and - Lägg märke till att detta är ett "och", det är alltså något som tillkommer förutom denna "revolutionary leap in performance".

  • innovation with real-time ray tracing and AI - Här talar han om nya funktioner.

  • but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games. - Tja, det är väl det som hänt.

Så Jensen, särskilljer mellan ökad prestanda och nya funktioner (RT och AI), det är två skillda saker, ipac svamlar, Ozzed gör det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast det är ju det han gör. Och tekniken i sig är ju inte ny, bara att vi inte haft teknik för att använda det i realtid på detta sätt, och det är ju exakt det som är det "revolutionerande"... Dock är ju svaret på frågan om det faktiskt kommer vara revolutionerande eller inte något framtiden får avgöra.

Ja, där är nog knäckfrågan. I så fall står han och säger att RTX är revolutionerande och antyder att alla tycker att det är universellt eftertraktat och värt att slanta upp jävel för, men då har de ju verkligen inte alls gjord någon omvärldsanalys och har tappat all kontakt med verkligt folk, och det var väl det jag antog inte hade skett i mitt orginalinlägg. Men visst, om Nvidia tror att de kan bestämma åt folk vad folk ska tyck är revolutionerande och värt att betala för så förstår jag varför han resonerar som han gör. Men Nvidia dikterar ju inte verkligheten utan det är verkligheten som gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hehe, borde nog kolla på bilden innan du väljer att "dissa" människor, se till att det inte är du som gör fel

Bilden är självklart mellan två olika bokårsslut, dvs. 1 år och 3 månader. inte 3 månader. Och självklart mellan år 2017 och 2018. Det vill säga, tiden innan release (Q4 2018) som är intressant eftersom man hävdar att kostnaderna ligger på R&D samt tillverkning, vilket bör ha tagit plats just däromkring (2017)

Och för att övertyga mig om att merparten av R&D-kostnaden för RTX ligger pre-1 år och 3 månader kommer du behöva ge mycket mer än bara "HUR DUR DU ÄR EFTERBLIVEN"

Nej, https://i.imgur.com/yqeTBhQ.png jämför första kvartalet mellan två år (räknat utifrån nvidias räkenskapsår, så tre månader med slut i slutet av april).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ne, jag menar att jag inte tror att han är så dum så han syftar på prestandan för Ray Tracing. För det är väl klart att det är självklart att det är revolutionerande när tidigare produkter inte haft stöd för tekniken alls.

Säg såhär då: En häst fixar 30Km/h (nej, jag syftar inte på faktisk hastighet utan använder endast ett fiktivt tal för att illustrera ett exempel) Sedan kommer Nvidia och uppfinner bilen som går i 2Km/h (se tidigare parentes). Att då stå och säga att bilen har "revolutionerande prestanda, eftersom det är de snabbaste bilen någonsin", är ju urbota korkat. Det tro fan det är den snabbaste bilen om bilen inte ens fanns innan, men Dt spelar ingen roll sålänge den är långsammare än hästen och det finns allderles för få bensinmackar för att tekniken skall vara relevant.

Med den informationen så tycker jag inte det är relevant eller "revolutionerande" med Ray Tracing, utan det folk vill ha är riktig prestanda i riktiga spel, och i det hänseendet motsvarar inte prestandaökningen prispåslaget överhuvudtaget, så det är inte konstigt att folk har avstått köp.

Det hade varit skillnad om prispåslaget motsvarade prestandaökningen utan raytracing, då kanske fler hade köpt. Att man sedan fick ray tracing på köpet som säkert får visst genomslag i framtiden hade varit en trevlig bonus. Men det Nvidia nu försöker göra är att säga att priset motiveras av Ray Tracing, som inte ens finns in så många spel, vilket är ex galet dålig strategi.

Errm. Du är medveten om att raytracing är något som Microsoft stöder genom DX va och inget som Nvidia skapat? Däremot ger dom bättre stöd genom en dedikerad del av GPUn som tar hand om det. Jag har dålig koll på hur det fungerar för AMD men åtminstone 1000-serien ska ha stöd för det även om det ger jäkligt dålig prestanda. Vega 56/64 borde funka det med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Errm. Du är medveten om att raytracing är något inom DX va och inget som Nvidia skapat? Däremot ger dom bättre stöd genom en dedikerad del av GPUn som tar hand om det.

Raytracing i sig existerade långt innan DirectX öht fanns, det är varken Microsoft eller Nvidia som har hittat på det.

Det som är nytt nu är att det börjar bli realistiskt att göra renderingen i hög kvalitet och realtid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Oj, detta är precis som att... marknadsekonomi funkar?!

Förklara varför Nvidia inte skulle ha så höga priser när folk ändå formligen kastar sina plånböcker på dem? Alla som har köpt och köper kort ur 20-serien tycker ju bevisligen att de är värda så mycket pengar, och i takt med att marknaden mättas och köparna avtar så kommer priserna att sjunka. Exakt som det fungerar i alla andra branscher alltså.

Detta kullkastar ju även den populära hypotesen "en dominant aktör kan sätta vilken prislapp de vill och ändå sälja lika mycket", ihop med fantasifulla exempel på hur mycket en produkt från Intel/Nvidia kommer kosta "om [fantasifullt scenario]".

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Raytracing i sig existerade långt innan DirectX öht fanns, det är varken Microsoft eller Nvidia som har hittat på det.

Det som är nytt nu är att det börjar bli realistiskt att göra renderingen i hög kvalitet och realtid.

Yes sir. RT fanns väl redan på 80 talet va?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakt hur det var men stoppade inte Nvidia företag från att använda deras gaming GPU's som datacenter för att tvinga dom att köpa deras dyrare datacenter GPU's? Känns som att sånt kan få folk att inte köpa deras prylar för deras datacenter.

Permalänk
Medlem

Prestandaförlust för raytracing är en sak, det kan jag lugnt leva med. Men priset? Nej det var alldeles för högt för mig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kommer inte ihåg exakt hur det var men stoppade inte Nvidia företag från att använda deras gaming GPU's som datacenter för att tvinga dom att köpa deras dyrare datacenter GPU's? Känns som att sånt kan få folk att inte köpa deras prylar för deras datacenter.

Du tänker nog på att de gimpade beräkningsfunktionaliteten på gamingkorten efter Fermi-tiden, eftersom företagsanvändare kommit på att man kunde köpa kartongvis med konsumentkort till beräkningsfarmen.

Om det hade varit ett problem för Nvidia så hade vi nog sett det nu.

Permalänk
Medlem

Jag har tappat förtroendet för Nvidia dels skyhöga priser på nya korten men också när Nvidia CEO Jensen Huang uttalande på AMD's nya grafikkort Radeon 7 när de visades upp på CES-mässan. Sen känner jag inget behov att uppgradera till något bättre grafikkort, mitt GTX 1070 klarar sig bra på de flesta speltitlarna idag. skulle jag vilja uppgradera får de nog bli AMD troligtvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro