Apple förutspår lägre intäkter till följd av låg efterfrågan för Iphone

Permalänk
Medlem

Jag var anti-iPhone tills jag till sist skaffade en 6+... sen dess är jag frälst.
iPhone bara fungerar och man slipper en massa krångel. De är dessutom relativt konsekvent i sitt användargränsnitt något jag verkligen inte kan säga om android.

Men ja, de är dyra, det håller jag med om fullt ut.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad de kan göra för att det ska bli enklare att byta till en ny iphone. Tycker det är det som är smidigast med en iphone, just att byta till en ny och köra backup med itunes eller icloud. Det är upplevelsen jag fått när jag hjälp andra, har ingen iphone själv.

Byggkvalitén är inte bättre än andra, snarare ogenomtänkt med bakstycke i glas som är både dyrt och svårt att byta. De satsar inte alls på att produkterna ska vara långlivade och lätta att serva är den uppfattningen jag fått. Apples starka sida är mjukvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det betyder fortfarande inte att Apple är unika. Det betyder att Apple är jävligt stora.

Förstår att saklighet och fakta är betungande för dig.

Skilj på stora och högt värderade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Jag tänkte uppgradera från en 7 + men när jag såg priserna blev det ett blankt nej, byte batteri istället och kör på något år till!

Blir nog en Nokia nästa gång!

Vad kostade det och vad blev effekten? Sitter nöjd med mina 6a och batteriet klarar fortfarande 48h med min normala användning. Funderat på ett nytt batteri ett längre tag

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du tycker alltså att USB-C är skit på grund av något som mest troligt är apples fel?

Jag tycker USB-C är kanon och skulle vilja ha det på alla mina Apple-prylar, och på alla prylar från alla andra tillverkare. Så grymt skönt med att kunna ha en enda ladd/anslutningssladd till alla prylar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sen på bollen, men aningen mer humana priser kanske?
Har velat hoppa på iPhone tåget ett tag, men när dom nya lurarna börjar med sina lowest-end luarar på 10k och creme'de'la'creme kostar upp emot 18k så finns det ingen chans nånsin tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Rätta mig gärna, men är inte iOS ett bra mycket säkrare operativsystem än Android? Man har ju hört att Android är det OS:et med flest virus av alla. Eller har detta bara med antalet användare att göra, som ju väl är mycket större i antalet än iOS?

Jo, Android är väl kanske det allra mest osäkra systemet just nu. Å andra sidan kan jag tycka att iOS är lite väl nerlåst och begränsayt ibland (Windows på mobil var ju en väldigt trevlig kompromiss mellan de två ytterligheterna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, Android är väl kanske det allra mest osäkra systemet just nu. Å andra sidan kan jag tycka att iOS är lite väl nerlåst och begränsayt ibland (Windows på mobil var ju en väldigt trevlig kompromiss mellan de två ytterligheterna).

Damm you, nu fick du mig att sakna Windows Phone igen
Oavsett orsaker och hur många fel och hur dåligt skött det var av Microsoft från första början kommer jag inte ifrån att tiden med min Lumia 950 är den trevligaste mobilupplevelse jag haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Jag var anti-iPhone tills jag till sist skaffade en 6+... sen dess är jag frälst.
iPhone bara fungerar och man slipper en massa krångel. De är dessutom relativt konsekvent i sitt användargränsnitt något jag verkligen inte kan säga om android.

Men ja, de är dyra, det håller jag med om fullt ut.

Det där stämmer rätt bra in på mig också (även om det var iPhone 5 jag startade med).

Skrivet av RVX:

Damm you, nu fick du mig att sakna Windows Phone igen
Oavsett orsaker och hur många fel och hur dåligt skött det var av Microsoft från första början kommer jag inte ifrån att tiden med min Lumia 950 är den trevligaste mobilupplevelse jag haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det var synd att de gjorde lite missar med tajmingen och annat. Hade varit grymt om det hade kunnat bli något. Kör fortfarande en HP Elite X3 som ren jobbmobil (har tidigare haft Lumia 950XL, Lumia 1020, och första som var Lumia 900), men sedan många år tillbaka kör jag iPhone som privat (för spel och andra appar). Riktigt grymt användargränssnitt, och så bra Outlook/kalender.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Roligaste argumentet med iPhone är "de bara fungerar", slippa "massa krångel"
Menar jag har alltid haft andoid och mina har också bara "fungerat" hela tiden utan problem.
Tycker det är skrattretande argument.

Däremot har min mammas P8 Lite buggat med vissa appar o så men en återställning av telefonen löste det. Å andra sidan hade min syster en iPhone SE som dog av sig själv 1.5 år gammal. Helt svart skärm och gick inte att starta. Nej inte tappad eller lagd i vatten eller så. Hade fått en ny ifall Apple inte hade sin tråkiga 1 års garanti. Med andra ord ibland kan båda Android och iPhone strula.

Nu menar jag inte att jag är anti iPhone, var själv sugen på en XS Max då den är läcker och presterar väldigt bra men valde en Mate 20 Pro istället endast pga priset.

iPhones är fortfarande alldeles för dyra för det man får (och då ska jag inte ens nämna lightningkontakten och laddaren).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det där stämmer rätt bra in på mig också (även om det var iPhone 5 jag startade med).

Jo, det var synd att de gjorde lite missar med tajmingen och annat. Hade varit grymt om det hade kunnat bli något. Kör fortfarande en HP Elite X3 som ren jobbmobil (har tidigare haft Lumia 950XL, Lumia 1020, och första som var Lumia 900), men sedan många år tillbaka kör jag iPhone som privat (för spel och andra appar). Riktigt grymt användargränssnitt, och så bra Outlook/kalender.

Jo, var sugen på att testa en X3, men jag vågade inte kliva in i WP träsket igen.
Sen är det ju väldigt tråkigt också att deras egna appar fungerade/ar bättre på andra plattformar än deras egen, var åtminstone intrycket och känslan jag fick när jag använde Lumian. Älskade telefonen i övrigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Vad kostade det och vad blev effekten? Sitter nöjd med mina 6a och batteriet klarar fortfarande 48h med min normala användning. Funderat på ett nytt batteri ett längre tag

Apple hade ett erbjudande som gällde fram till årets slut 2018 där det kosta totalt ca 400 kr ink frakt.
Tror det kostar runt 500-600 kr nu.

Mitt batteri var helt slut, klara max någon timme full laddat det sista, så skillnaden är som dag och natt nu!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Fanboysen flödar

tycker det mesta idag är ganska jämnt, jag är ingen fanboy men har sedan ett par år lämnat äpplet bakom mig då det kostar för mkt och många telefoner som kan göra det man behöver idag är inte svindyra. för med handen på hjärtat VEM använder 100% av alla funktioner en smartphone har? troligvis ingen.

lite roligt är att 2 inbitna äpple fanboys på jobbet har skaffat varsin s9a. dom kom fram till mig idag och sa att dom inte hade råd med äpplet och trodde dom bytt ned sig men dom är riktigt nöjda med samsungarna och trodde alla android var rent skit men att det faktiskt inte är så mycket som skiljer.

för mig blir det en liten (sony kom igen nu, ny compact) telefon då alla är så gigantiska idag. nästa standard är väll 7-8 tum. fördelen är att man kan använda den som skottsäker bröst platta eftersom den endå inte får plats i någon ficka :).

tror att äpplet tryckt upp priset lite väl mycket den här gången.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo, var sugen på att testa en X3, men jag vågade inte kliva in i WP träsket igen.
Sen är det ju väldigt tråkigt också att deras egna appar fungerade/ar bättre på andra plattformar än deras egen, var åtminstone intrycket och känslan jag fick när jag använde Lumian. Älskade telefonen i övrigt.

Systemet är dött och utvecklas inte längre (mest säkerhetsuppdatering och buggfixar som fortfarande släpps kontinuerligt). De flesta appar utvecklas inte heller, utan snarare att en del försvinner efter hand. Så absolut inget att satsa på idag.

Det sagt så tycker jag att både Outlook, OneNote och Office (Word/Excel/PowerPoint) fortfarande än idag är bättre på Windows Mobile än på iOS och Android. Grym som telefon och outstanding om man just skall köra de. Extra snyggt är det på jobbet då jag enkelt kan anslut telefonen till dockningsstationerna (USB-C) för våra datorer (öppet kontorslandskap), och få upp hela telefonen på extern skärm, men nätverk, tangentbord och mus. Ingen huvudlösning, men bra reserv om jag någon gång glömt datorn, eller laddaren till den hemma.

Men det begränsade apputbudet var helt klart orsaken till att jag började att köra iPhone privat parallellt med mina Windows jobbtelefoner sedan redan fem år tillbaka (innan hade jag HTC 8X privat, och Lumia som jobbtelefon). Har alltid med mig min privata telefon (medans jobbtelefon bara är med på kontorstid), så har alltid tillgång till alla iOS-appar jag behöver på det sättet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Systemet är dött och utvecklas inte längre (mest säkerhetsuppdatering och buggfixar som fortfarande släpps kontinuerligt). De flesta appar utvecklas inte heller, utan snarare att en del försvinner efter hand. Så absolut inget att satsa på idag.

Det sagt så tycker jag att både Outlook, OneNote och Office (Word/Excel/PowerPoint) fortfarande än idag är bättre på Windows Mobile än på iOS och Android. Grym som telefon och outstanding om man just skall köra de. Extra snyggt är det på jobbet då jag enkelt kan anslut telefonen till dockningsstationerna (USB-C) för våra datorer (öppet kontorslandskap), och få upp hela telefonen på extern skärm, men nätverk, tangentbord och mus. Ingen huvudlösning, men bra reserv om jag någon gång glömt datorn, eller laddaren till den hemma.

Men det begränsade apputbudet var helt klart orsaken till att jag började att köra iPhone privat parallellt med mina Windows jobbtelefoner sedan redan fem år tillbaka (innan hade jag HTC 8X privat, och Lumia som jobbtelefon). Har alltid med mig min privata telefon (medans jobbtelefon bara är med på kontorstid), så har alltid tillgång till alla iOS-appar jag behöver på det sättet.

Är ändå lite imponerande att det fortfarande kommer säkerhetspatchar och buggfixar. Ang deras egna appar så körde jag enbart på teleonen, ingen docka. Dom var inte dåliga på nåt sätt, absolut inte. Men jag tyckte dom kändes mer polerade på Android framförallt. Men som sagt, vi upplever allt olika.
Deb definitiva dödsstöten kommer väl i princip vilken dag som helst, när bankid slutar fungera på os:et.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är ändå lite imponerande att det fortfarande kommer säkerhetspatchar och buggfixar. Ang deras egna appar så körde jag enbart på teleonen, ingen docka. Dom var inte dåliga på nåt sätt, absolut inte. Men jag tyckte dom kändes mer polerade på Android framförallt. Men som sagt, vi upplever allt olika.
Deb definitiva dödsstöten kommer väl i princip vilken dag som helst, när bankid slutar fungera på os:et.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, nya features och funktioner kom i OS:et fram tills i slutet på sommaren/början av hösten. Sedan slutet av hösten/vintern är det dock bara buggfixar och säkerhetsfixar. Så OS:et förbättras inte något längre. Bara underhålls som det är (mer eller mindre).

BankID har annonserat att det skall sluta att fungera, men har som sagt iOS-enheter alltid med mig (sedan fem år tillbaka) så inget problem för just mig. Det enda är att det varit bra att ha backup om batteri i en av telefonerna tar slut (oftast min iPhone).

Andra som inte kör med flera telefoner/OS (har själv gjort det i 15-20 års tid) så har de nog hoppat av för länge sedan (misstänker jag starkt iaf.).

Nu när e-SIM börjar komma så blir det kanske så småningom (om Apple kommer ner i vettigare priser) endast en telefon i form av en iPhone med dubbla SIM för både jobbnummer och privat. Har tidigare även haft två telefoner som backup om en inte fungerar, eller om batteriet tar slut, men nu med Apple Watch med inbyggd LTE så kan jag alltid ta telefonsamtal utan någon telefon, så börjar det behovet av två telefoner att försvinna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, nya features och funktioner kom i OS:et fram tills i slutet på sommaren/början av hösten. Sedan slutet av hösten/vintern är det dock bara buggfixar och säkerhetsfixar. Så OS:et förbättras inte något längre. Bara underhålls som det är (mer eller mindre).

BankID har annonserat att det skall sluta att fungera, men har som sagt iOS-enheter alltid med mig (sedan fem år tillbaka) så inget problem för just mig. Det enda är att det varit bra att ha backup om batteri i en av telefonerna tar slut (oftast min iPhone).

Andra som inte kör med flera telefoner/OS (har själv gjort det i 15-20 års tid) så har de nog hoppat av för länge sedan (misstänker jag starkt iaf.).

Nu när e-SIM börjar komma så blir det kanske så småningom (om Apple kommer ner i vettigare priser) endast en telefon i form av en iPhone med dubbla SIM för både jobbnummer och privat. Har tidigare även haft två telefoner som backup om en inte fungerar, eller om batteriet tar slut, men nu med Apple Watch med inbyggd LTE så kan jag alltid ta telefonsamtal utan någon telefon, så börjar det behovet av två telefoner att försvinna.

Ja, hoppas verkligen att e-sim kan få Apple att anta mer humana priser, har velat gå över till iPhone i flera år men jag betalar inte 10k för en low-resolution screen.. Vet att många säger att skärmen inte är nån dealbreaker och att man inte märker det, men att gå från en telefon som har
1440x2880 till en med 828x1792? Det om nåt känns bakåtsträvande för mig. Samma upplösning har ju funnits i flera år och telefoner i samma prisklass har betydligt högre, so what's the deal here really?
Får väl hoppas i onödan på aningen mer humana priser till i höst, men helvetet lär väl ha större chans att frysa till is innan det händer. Har egentligen aldrig gillat android, har försökt flera launchers med windows phone ui men det fungerar aldrig tillfredsställande. Oftast fungerar ex själva live-tiles till och från, vissa uppdaterar sig och bläddrar i appen eller vad man ska säga, medans dom flesta enbart står stilla och inte gör någonting. Fler grejer jag upplevde när jag testade Launcher10 eller vilken det nu var, var ex launchern blandade ihop min telefons standard launcher och dess egen. Både i utseende och menyer.
Det ideala nu när windows phone är nedlagt vore om Microsoft eller nån annan kunde komma ut med en launcher som verkligen efterliknar os:et i fråga.

Förhoppningsvis är detta kanske en varningsklocka för Apple, but only time will tell I guess.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

iPhone bara fungerar och man slipper en massa krångel.

Det gör min S7 med.

Tycker faktiskt det är mer "krångel", iaf irritationsmoment, på frugans 7:a och våra iPads. Använt iOS mkt men jag blir aldrig 100% hemma, ska man göra nån mer avancerad inställning eller dyl hittar jag alltid metoden snabbare på S7:ans Android (inkl Samsungs "pålägg"). Måste vara med att min hjärna är mer tjenis med Google-utvecklarna än Apple-utvecklarna eller nått.

Näe, enda Apple-produkt som jag inte kan vara utan är Apple TV (vilket iofs bär med sig iTunes-beroende vilket i sin tur bär med sig att man "måste" ha iPad, vilket iofs är ok eftersom de inte är asdyra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja, hoppas verkligen att e-sim kan få Apple att anta mer humana priser, har velat gå över till iPhone i flera år men jag betalar inte 10k för en low-resolution screen.. Vet att många säger att skärmen inte är nån dealbreaker och att man inte märker det, men att gå från en telefon som har
1440x2880 till en med 828x1792? Det om nåt känns bakåtsträvande för mig. Samma upplösning har ju funnits i flera år och telefoner i samma prisklass har betydligt högre, so what's the deal here really?
Får väl hoppas i onödan på aningen mer humana priser till i höst, men helvetet lär väl ha större chans att frysa till is innan det händer. Har egentligen aldrig gillat android, har försökt flera launchers med windows phone ui men det fungerar aldrig tillfredsställande. Oftast fungerar ex själva live-tiles till och från, vissa uppdaterar sig och bläddrar i appen eller vad man ska säga, medans dom flesta enbart står stilla och inte gör någonting. Fler grejer jag upplevde när jag testade Launcher10 eller vilken det nu var, var ex launchern blandade ihop min telefons standard launcher och dess egen. Både i utseende och menyer.
Det ideala nu när windows phone är nedlagt vore om Microsoft eller nån annan kunde komma ut med en launcher som verkligen efterliknar os:et i fråga.

Förhoppningsvis är detta kanske en varningsklocka för Apple, but only time will tell I guess.

Jo, samt att jag skulle ha svårt att inte ha tillgång till en bra OLED-skärm nu när jag haft mina Lumia/HP med det sedan 2012. Har verkligen blivit förälskad i OLED. Dessutom så mycket batteritid med svart tema (som Windows Phone alltid haft sedan start) på OLED jämfört med motsvarande bakgrundsbelysta LCD.

Har inget emot att betala för kvalitet, men de priserna som Apple tar för X/XS är helt klart enorma överpriser som inte motiveras av det man får tycker jag personligen (får hoppas att mina arbetsgivare kanske har en givmildare syn).

Jo, den dagen jag pensionerar min HP (man vet inte när OS.et blir obrukbart även som renodlad jobbtlelefon), så kommer jag helt klart att sakna det överlägsna användargränssnittet, och då framförallt live tiles på hemskärmen. Ger ju så mycket mer och snabbare information än vad Android (även om de försöker med något delvis liknande, så är det en tafflig halvmesyr) och iOS (fortfarande lika outvecklat med det korkade rutnätet med dumma ikoner sedan 10 år tillbaka, som bara ser mer och mer löjligt ut ju större skärmarna och upplösningen blir) gör.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att de säljer dåligt.
Du betalar väldigt mycket för märket. De har varit alldeles för giriga och resultatet ser vi nu.
Som mest hade de en försäljningsmarginal på 225% på reservdelar och 74% på helt nya telefoner.
När skandalen om att telefonens prestanda sjönk så erbjöds helt plötsligt halverade priser på batteribyten för att rädda situationen. Detta gav ringar på vattnet. Hur kan man halvera priset på batteribyten och ändå lyckas kvittera ut en försäljningsmarginal på 35%? Det är ju en medveten strategi. Om reservdelar är dyra så byter folk mobiler oftare. I det här fallet bytte många batterier vilket innebar att behovet av en ny telefon inte kändes lika relevant. Sen är XS för dyr trots att den modellen bara har en försäljningsmarginal på 38% i dagsläget. Just nu är Iphone 6 den modell som som räddar företagets ekonomi och därför togs även beslutet att uppgradera IOS till samtliga modeller. Ur ett analytiskt perspektiv så ser situationen inte så rolig ut för Apple. De kommer behöva släppa nya serier med sämre prestanda för att rädda situationen och det kommer medföra
en degradering inom premiumsegmentet. I ren jämförelse med Samsung som har en försäljningsmarginal på 46% överlag så har de lyckats betydligt bättre i det avseendet. I grund och botten så handlar det om riskspridning och en ekonomisk analys av världsmarknaden. Man kan inte förlita sig på att folk tältar utanför butikerna för att få den senaste modellen. Det är bara att blicka på bilmarknaden. Alla suktar efter premium men är den för dyr så köper man det som man har råd med och det är därför VW har 51 miljarder i vinst mot Bentleys 130 miljoner (trots skillnad i försäljningsmarginal 2.9% mot 28% eller i snitt 5500 kronor mot 150 000 kr per producerad enhet). Ett tydligt bevis på att köpkraften finns i medelsegmentet och inte i premium.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet att många säger att skärmen inte är nån dealbreaker och att man inte märker det, men att gå från en telefon som har
1440x2880 till en med 828x1792? Det om nåt känns bakåtsträvande för mig. Samma upplösning har ju funnits i flera år och telefoner i samma prisklass har betydligt högre, so what's the deal here really?

Till det priset ska du först och främst ha en X eller Xs. Sen tänker du som en Android. Pixeltäthet är en fråga om ”diminishing returns” och liknar att mäta megapixlar på en kamera (liksom nej, Nolias telefon med 36mp är inte bättre än en systemkamera med 12mp). Skärmarna i X och Xs spelar i en helt annan liga än HTC U11+. Apples skärmar är äckligt bra, framförallt deras OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Det är väl inte så konstigt att de säljer dåligt.
Du betalar väldigt mycket för märket. De har varit alldeles för giriga och resultatet ser vi nu.
Som mest hade de en försäljningsmarginal på 225% på reservdelar och 74% på helt nya telefoner.
När skandalen om att telefonens prestanda sjönk så erbjöds helt plötsligt halverade priser på batteribyten för att rädda situationen. Detta gav ringar på vattnet. Hur kan man halvera priset på batteribyten och ändå lyckas kvittera ut en försäljningsmarginal på 35%? Det är ju en medveten strategi. Om reservdelar är dyra så byter folk mobiler oftare. I det här fallet bytte många batterier vilket innebar att behovet av en ny telefon inte kändes lika relevant. Sen är XS för dyr trots att den modellen bara har en försäljningsmarginal på 38% i dagsläget. Just nu är Iphone 6 den modell som som räddar företagets ekonomi och därför togs även beslutet att uppgradera IOS till samtliga modeller. Ur ett analytiskt perspektiv så ser situationen inte så rolig ut för Apple. De kommer behöva släppa nya serier med sämre prestanda för att rädda situationen och det kommer medföra
en degradering inom premiumsegmentet. I ren jämförelse med Samsung som har en försäljningsmarginal på 46% överlag så har de lyckats betydligt bättre i det avseendet. I grund och botten så handlar det om riskspridning och en ekonomisk analys av världsmarknaden. Man kan inte förlita sig på att folk tältar utanför butikerna för att få den senaste modellen. Det är bara att blicka på bilmarknaden. Alla suktar efter premium men är den för dyr så köper man det som man har råd med och det är därför VW har 51 miljarder i vinst mot Bentleys 130 miljoner (trots skillnad i försäljningsmarginal 2.9% mot 28% eller i snitt 5500 kronor mot 150 000 kr per producerad enhet). Ett tydligt bevis på att köpkraften finns i medelsegmentet och inte i premium.

Problemen handlar till stor del om kinesiska marknaden. Det är där Apple stött på problem, och det handlar om mycket mer än priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Till det priset ska du först och främst ha en X eller Xs. Sen tänker du som en Android. Pixeltäthet är en fråga om ”diminishing returns” och liknar att mäta megapixlar på en kamera (liksom nej, Nolias telefon med 36mp är inte bättre än en systemkamera med 12mp). Skärmarna i X och Xs spelar i en helt annan liga än HTC U11+. Apples skärmar är äckligt bra, framförallt deras OLED.

Jo det vet jag, men problem nr 2 är ju att om jag vill ha OLED på en iPhone måste jag ju öppna upp plånkan
inte långt ifrån dubbelt från vad jag betalade för min u11+
Betalde 6800:- tror jag det var i nån juldeal förra året. Billigaste XS går på 11500:-
Och mer än dubbla summan för en max, och det är ett pris jag inte är beredd att betala.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Liksom nej, Nolias telefon med 36mp är inte bättre än en systemkamera med 12mp).

Du kan inte seriöst jämföra en telefon som går ner i fickan med en systemkamera - galet IMHO!

Har Nokia 1020, och även om den är pensionerad sedan många år tillbaka så klådde den under fyra års tid i princip alla premiumtelefoner från både Apple och Samsung när det gällde fotokvalitet. Känns som du helt klart underskattar kameran i den telefonen (alternativt aldrig ägt och använt den själv).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Problemen handlar till stor del om kinesiska marknaden. Det är där Apple stött på problem, och det handlar om mycket mer än priserna.

Det är vad Tim säger.

Själv så misstänker jag att de även haft problem i Europa och USA. Tror detta är en orsak till att Apple för nästan första gången funderar på olika central subventionerade rabatter och säljkampanjer på iPhone (och då handlar det alltså inte enbart om Kina).

Taktiskt nog så slutade de nyss rapportera denna typ av säljstatistik (var nog ingen slumpartad handling att de plötsligt inte längre vill vara öppna med det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo det vet jag, men problem nr 2 är ju att om jag vill ha OLED på en iPhone måste jag ju öppna upp plånkan
inte långt ifrån dubbelt från vad jag betalade för min u11+
Betalde 6800:- tror jag det var i nån juldeal förra året. Billigaste XS går på 11500:-
Och mer än dubbla summan för en max, och det är ett pris jag inte är beredd att betala.
Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du välja iPhone X istället. Nästan samma telefon som Xs men klart billigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Du kan inte seriöst jämföra en telefon som går ner i fickan med en systemkamera - galet IMHO!

Har Nokia 1020, och även om den är pensionerad sedan många år tillbaka så klådde den under fyra års tid i princip alla premiumtelefoner från både Apple och Samsung när det gällde fotokvalitet. Känns som du helt klart underskattar kameran i den telefonen (alternativt aldrig ägt och använt den själv).

Det komiska med denna mobilkamera var att den fick så otroligt mycket kritik, "bättre vetande" sa att de t.o.om skulle bli sämre då varje sensor fick för lite ljus eller vad det nu var. Och sedan blev den ändå bäst.

Det största problemet med dagens mobiler tycker jag är ergonomi, det är svårt att hålla kameran helt stil och ta foton. För många år sedan var jag med en fotograf på ett ställe och han skulle fotografera nästan 10 000 objekt under flera månader. Det var att ställa fotokameran på ett stativ, ta kortaste tiden på timern och sätta igång denna och ta fotot för alla objekten. Idag kör såklart alla fotografer med fjärrkontroll.
Nå en systemkamera är ändå ett par tusen gånger mer stabil att fotografera med än en mobil och frågan är hur de ska kunna lösa att man kan ta foto med en mobil utan att röra den och få kass skärpa vid megainzomning ? Röststyrning tänker jag på, men samtidigt blir det väl att man spänner sig då..

*edit*
Det går säkert sätta upp sin mobil på stativ med fjärrkontroll. Man släpar dock inte med sig stativet hela tiden utan måste ta frihandsfoton ibland och då suger alla mobiltelefoner jag har testat hur mycket som helst på detta. En vanlig kompaktkamera för 1500kr har bättre ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då kan du välja iPhone X istället. Nästan samma telefon som Xs men klart billigare.

Är ute efter en ersättare till min jobbtelefon, men då krävs en iPhone med både stor OLED-skärm och även stöd för dubbla SIM, men minns inte om den gamla "billiga" X stödjer det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är ute efter en ersättare till min jobbtelefon, men då krävs en iPhone med både stor OLED-skärm och även stöd för dubbla SIM, men minns inte om den gamla "billiga" X stödjer det?

Det bara Xr, XS och XS Max som stödjer dubbla SIM

"Det här behöver du

En iPhone XS, iPhone XS Max eller iPhone XR med iOS 12.1 eller senare"

Källa: https://support.apple.com/sv-se/HT209044

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

verkar som gränsen vad det kan kosta är nådd?

Visa signatur

^^^
@¿@
o