Apple förutspår lägre intäkter till följd av låg efterfrågan för Iphone

Permalänk
Medlem

Tja höjer man priset med 30-40% utan att egentligen erbjuda något nytt jämfört med gamla modellen så börjar t.o.m. de mest hjärntvättade fanboysskaran vakna till liv. Det var bara en fråga om när.
Finns flera andra produkter som inte heller motiverar uppgraderingar och utvecklingen stannat.
-Samsungs motsvarande telefoner (s-serien) - men där har man valt en lite mer överkomlig prissättning (en S8 fungerar utmärkt, även S7 gör det den ska)
-Surfplattor/iPad (en Air1 fungerar ypperligt fortfarande)
-PC processorer. Min 6 år gamla i5-4670K tuggar fint (det va lite andra tider då man köpte en 100Mhz för att 6 mån senare stoppa in en 200Mhz för samma pris - utan moderkortsbyte)
-OLED TV - "samma" modeller på CES 2019 som släpptes redan 2016

osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det är precis vad som håller på att hända. NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt. Apple omsätter enormt mycket pengar och går det dåligt för Apple är det väldigt många andra som påverkas.

Ja några halvledarproducenter till apple föll väl också, men det är överdrivet att påstå att Apple är indexet som Nasdaq och DJ följer. Att vi fick en "tech" korrigering var inget oväntat, många bolag värderades långt över sin price/earnings ratio, Amd föll 30% i efterhandeln efter en mindre rapportmiss, där kan vi snacka förväntningar.

Apple är dock inte övervärderade i dagsläget sett till vinsten, men rasar vinsten så kan det vara fallet, något som kanske inte ska komma som en total överraskning när man höjer priset på sina produkter oskäligt mycket.

Konjunkturen styrs mycket mer av kreditcykler och makroekonomi än enskilda aktiekurser, lågkonjunkturer ger sällan höjda priser, tvärtom.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om någon nämnt vår käre Louis Rossman...
Men, som han säger i ett flertal av hans videos, det lär ju blir allt svårare för Apple att både ta ut skyhöga priser och samtidigt r***vpumpa de egna kunderna när någon behöver serva produkterna. Kasst sett så tror jag att detta beror just på det Rossman säger och att folk helt enkelt ledsnat på deras generella beteende.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Spelar ingen större roll att det bara fungerar med en tillverkare. USB-C på min iPad Pro fungerar bara med den enheten. Vill jag koppla den till datorn behöver jag antingen en mycket längre kabel eller en konverterare. För att koppla hörlurar till den behöver jag antingen lightning till USB-C eller 3,5mm till USB-C, samt försäkra mig om att konverteraren är av rätt typ.
Apple hade lika gärna kunnat sätta en egen standard som funkar med alla protokoll och gör det så enkelt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tycker jag generellt bra om applegrejer även om jag inte har nå... jo jag har en macbook pro 2012 förresten ;).
Anyways.
Apple gör bra grejer som ofta har en hög prislapp men det är inte uncalled for i många lägen. Bra design, holistiskt tänk kring produkten och vanligen bra mjukvara ger en fin kombo.

Men det där problemet du beskriver med trassliga donglar och adaptrar - det passar väl rätt bra in i deras nuvarande upplägg där det nästan blir ett måste på bland annat deras nuvarande macbookpro som typ helt saknar kontaktmöjligheter. Känns dåligt avstämt mot deras användarskara som antagligen använder mer än trådlöst även i dagsläget. Iaf för macbook pro.
Man får helt enkelt gå över till trådlöst eller välja dongle-alley hehe.
Ja plus att man då behöver dongel till mobilen för att koppla in sina lurar. Inge vidare vackert det heller men gå trådlöst så slipper man det där också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Apple måste sluta leva i sin bubbla och nu äntligen inser de det. När första iphonen kom kostade den 500 usd om jag inte minns fel och då trodde alla att de skulle gå ner i pris med åren som teknik vanligtvis gör. Nu kostar de tre gånger så mycket..

Permalänk
Medlem

Enda alternativet som är intressant är ju XS Max som slåss bra mot Mate 20 Pro, Note 9, Pixel 3 XL och OnePlus 6T.

Enda haken med XS Max är ju dock att den är alldeles för dyr. Sänk den iaf med 2000 kr till 12000 kr så kanske det går bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Spelar ingen större roll att det bara fungerar med en tillverkare. USB-C på min iPad Pro fungerar bara med den enheten. Vill jag koppla den till datorn behöver jag antingen en mycket längre kabel eller en konverterare. För att koppla hörlurar till den behöver jag antingen lightning till USB-C eller 3,5mm till USB-C, samt försäkra mig om att konverteraren är av rätt typ.
Apple hade lika gärna kunnat sätta en egen standard som funkar med alla protokoll och gör det så enkelt som möjligt.

Du tycker alltså att USB-C är skit på grund av något som mest troligt är apples fel?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelmusikern:

Apple måste sluta leva i sin bubbla och nu äntligen inser de det. När första iphonen kom kostade den 500 usd om jag inte minns fel och då trodde alla att de skulle gå ner i pris med åren som teknik vanligtvis gör. Nu kostar de tre gånger så mycket..

Apples bubbla är nog samma som den flesta är i. Se på grafikkort, cpuer, bostäder, drönar etc. Allt blir bara dyrare och snart det säger kanske pang...
Dock är Apple så extremt kapitalstark så det är inget större problem för dem, värre är det för de flesta andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag har aldrig påstått att Apple är unikt i det avseendet.

Ditt påstående var att "NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt" och att det beror på Apple, och att de är så stor spelare och omsätter så mycket pengar. Vilket skulle göra dem unika eller vadå? Du måste själv förstå hur ditt påstående uppfattas?

Skrivet av DasIch:

Tätare subpixel-layout ger, i varje fall för pentile-matriser, skarpare bild. Framförallt för text.

Om pixeldensiteten är den samma, så kan jag hålla med dig, vilket den inte är, pixeldensiteten spelar större roll och deras tätare layout kommer inte göra i närheten av samma skillnad.

Att det är en teknik som är bättre, det håller jag med om.

Skrivet av DasIch:

Att Samsung och LG konkurrerar med Apple påverkar inte jämförelsen över huvud taget.

Hur kan det inte spela roll, du förstår väl att de inte producerar sämre saker till sig själva? bara för att de producerar saker åt Apple? De kan producera annorlunda saker (utifrån avtal), absolut, men inte sämre.

Skrivet av DasIch:

Spelar ingen större roll att det bara fungerar med en tillverkare. USB-C på min iPad Pro fungerar bara med den enheten. Vill jag koppla den till datorn behöver jag antingen en mycket längre kabel eller en konverterare. För att koppla hörlurar till den behöver jag antingen lightning till USB-C eller 3,5mm till USB-C, samt försäkra mig om att konverteraren är av rätt typ.
Apple hade lika gärna kunnat sätta en egen standard som funkar med alla protokoll och gör det så enkelt som möjligt.

Ledsen men vad menar du, att Apples implementation av USB-C är problemet med USB-C? Du kan inte beskylla standarden för att ett företag inte kan vara konsekvent i sin implementation av den.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spelmusikern:

Apple måste sluta leva i sin bubbla och nu äntligen inser de det. När första iphonen kom kostade den 500 usd om jag inte minns fel och då trodde alla att de skulle gå ner i pris med åren som teknik vanligtvis gör. Nu kostar de tre gånger så mycket..

https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4&t=4s
Jag säger som Trump att hela ekonomin är en stor bubbla.

Apple skyller på Kina på deras tullavgifter på 25% men även bilar säljer sämre nu än vad de gjort på många år så det kanske är ett tecken på att ekonomin börjar slöa ner lite.
Även om Apple överskattat efterfrågan så säljer de otroligt bra med 13-18 000kr iphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Ditt påstående var att "NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt" och att det beror på Apple, och att de är så stor spelare och omsätter så mycket pengar. Vilket skulle göra dem unika eller vadå? Du måste själv förstå hur ditt påstående uppfattas?

Att det skulle göra dem unika är helt och hållet din egen tolkning och det finns inget av det jag skrivit som föranleder den. NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt. När en av de största spelarna på marknaden rasar är det en naturlig effekt att förtroendet för hela marknaden sjunker.

Citat:

Om pixeldensiteten är den samma, så kan jag hålla med dig, vilket den inte är, pixeldensiteten spelar större roll och deras tätare layout kommer inte göra i närheten av samma skillnad.

Och det vet du hur då? Subpixel-layouten är mycket tätare på Apples OLED, och med pentile-matriser gör just subpixel-layouten att du annars måste ha klart högre pixeldensitet för att få motsvarande skärpa.

Fördelen med Apples teknik är dock inte att mäta PPI, vilket är väldigt populärt bland Androider, utan ett mer effektivt användande av pixlarna. Det ger skarpare detaljer vid hög kontrast, som text, utan att behöva öka upplösningen och därmed strömförbrukningen.

Citat:

Hur kan det inte spela roll, du förstår väl att de inte producerar sämre saker till sig själva? bara för att de producerar saker åt Apple? De kan producera annorlunda saker (utifrån avtal), absolut, men inte sämre.

Samsung skulle aldrig neka Apple när de kommer med något som är bättre än deras egna saker. Dels för att det handlar om jäkligt mycket pengar, något som klart trumfar att vara bäst i något som 99,9% av marknaden ändå inte förstår, och dels för att Apple med goda förutsättningar skulle stämma skiten ur dem. Så nej, i detta avseende är Samsung en ren kontraktstillverkare åt Apple.

Citat:

Ledsen men vad menar du, att Apples implementation av USB-C är problemet med USB-C? Du kan inte beskylla standarden för att ett företag inte kan vara konsekvent i sin implementation av den.

Nej, det har inget med Apple att göra och allt göra med att USB-C är en standard som motverkar hela poängen med standarder.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker skärmdiskussioner liten påminner om diskussioner om vilka strömkablar som är bäst för ens förstärkare. Man kan hävda saker hit och dit, men i slutändan är de praktisk jämförbara till den grad att ingen väljer den ena mobil-modellen före den andra med detta som ett viktigt argument. Såvida de uppfyller grundkravet som minst fullhd.
Samma sak med kamerorna, både android och iPhone suger emot vilken + 20 000kr systemkamera som helst, det räcker bara ta på mobilen och man inser att de ej ergonomisk är konstruerade för fotografering.
Men jämför man den bästa iPhones kamera med Android så varierar det säkerligen när på året man jämför, men mitt betyg är same shit different name.

Skrivet av DasIch:

Nej, det har inget med Apple att göra och allt göra med att USB-C är en standard som motverkar hela poängen med standarder.

USB C är en kontakt, det är smidigt att ha samma kontakt för olika protokoll. Inte minst syntes det i datorernas barndom där D-sub 9 (serie) och D-sub 25 (användes) användes för mycket och olika protokoll. D-sub 9 används för övrigt hur mycket än idag på helt nya tekniska prylar, där dessa saker kan kosta mer än bostaden som visa i tråden bor i.

Tar vi USB C så hade de flesta androidmobilerna som hade denna för ett tag sedan enbart usb 2.0. Och detta gjorde för den stora skaran inte något då de ej använde kabeln till att ladda mobilen och enstaka gånger plocka ut bilder/filmer. Det är inte så säkert att usb 3.1 hade snabbat upp denna filöverföringen, då det beror på övrig hårdvara som minneskortets hastighet.

I vilket fall usb c är standard idag på nya prylar folk kör det överallt, inte minst på Appledatorer och nya iPad Pro. Och det är i princip inget problem för någon.
Visst det finns problem folk som köper de allra billigaste sakerna de kan hitta på ebay och det finns problem med att få thunderboolt 3 att fungera överallt.
Men t.o.m apple har insett att usb c är rätt väg och gå och har det på nästan alla nya saker, de är t.o.m. så extremt pådrivande så de har 4st thunderboolt 3 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att det skulle göra dem unika är helt och hållet din egen tolkning och det finns inget av det jag skrivit som föranleder den. NASDAQ och Dow Jones har följt efter Apple nedåt. När en av de största spelarna på marknaden rasar är det en naturlig effekt att förtroendet för hela marknaden sjunker.

Det jag syftade på är det här du skrev: "Går Apple dåligt riskerar det att dra ner hela IT-sektorn och vi får lågkonjunktur som följd." Samt ditt utlägg om börsen.

I övrigt så kommenterar jag inte det övriga du skrev, då jag förstår nu att det är en lönlös diskussion, ditt resonemang är väl egentligen vad jag syftade på i mitt första inlägg i den här tråden, tack för att du cementerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Det jag syftade på är det här du skrev: "Går Apple dåligt riskerar det att dra ner hela IT-sektorn och vi får lågkonjunktur som följd." Samt ditt utlägg om börsen.

I övrigt så kommenterar jag inte det övriga du skrev, då jag förstår nu att det är en lönlös diskussion, ditt resonemang är väl egentligen vad jag syftade på i mitt första inlägg i den här tråden, tack för att du cementerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det betyder fortfarande inte att Apple är unika. Det betyder att Apple är jävligt stora.

Förstår att saklighet och fakta är betungande för dig.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inte så konstigt när man å ena sidan har skyhöga priser och sedan å andra sidan har Louis Rossmann och liknande profiler som verkligen exponerat på riktigt hur Apple egentligen behandlar sina kunder.

Det jag tycker mig kunna se på olika forum är att den kultur som finns bland apple-kunder, som går ut på att hota och tysta ner användare med problem, och försöka skylla på användaren när det är produkten det är fel på, den håller på att dö ut. Det är så många nu som vågar säga ifrån så de som vill upprätthålla den penalism och tystnadskultur som finns inom apple börjar få svårt att hålla emot.

Man ska naturligtvis köpa en produkt för att den är bra, och inte fö att andra som köpt produkten försvarar sitt köp med näbbar och klor.

Dels del, men såklart också att produkterna blivit såpass dyra att de som byter till apple blir färre och färre, vilket inte är så särskillt konstigt alls med tanke på priset.

Jo det märks väl på diskussionsforum med. Förut kunde man inte skriva något som kunde uppfattas som negativt om Apple utan att en hel drös med personer verkade ta det personligt. Som att man skändade deras gud. Nu går det att ha en mer sansad debatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förstår att saklighet och fakta är betungande för dig.

"PPI-penis" - saklighet och fakta.

Apple är inte inte så stora att de på ensam hand bidrar till en lågkonjunktur, även om du verkar vilja tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker skärmdiskussioner liten påminner om diskussioner om vilka strömkablar som är bäst för ens förstärkare. Man kan hävda saker hit och dit, men i slutändan är de praktisk jämförbara till den grad att ingen väljer den ena mobil-modellen före den andra med detta som ett viktigt argument. Såvida de uppfyller grundkravet som minst fullhd.
Samma sak med kamerorna, både android och iPhone suger emot vilken + 20 000kr systemkamera som helst, det räcker bara ta på mobilen och man inser att de ej ergonomisk är konstruerade för fotografering.
Men jämför man den bästa iPhones kamera med Android så varierar det säkerligen när på året man jämför, men mitt betyg är same shit different name.

Skärmen är viktig om du använder den till saker som fotoredigering. Det handlar inte heller bara om mobiltelefoner, mitt påstående gällde från början Apple generellt. Jag har dock själv använt både iPhone och iPad till attt redigera foton. Det är rätt tacksamt i dessa lägen att de har utmärkta skärmar.
Min iPhone är annars det jag fotar med numera. En systemkamera är förvisso bättre, men det är dyrt och svårt att bära med sig överallt.

Citat:

USB C är en kontakt, det är smidigt att ha samma kontakt för olika protokoll. Inte minst syntes det i datorernas barndom där D-sub 9 (serie) och D-sub 25 (användes) användes för mycket och olika protokoll. D-sub 9 används för övrigt hur mycket än idag på helt nya tekniska, där dessa saker kan kosta mer än bostaden som visa i tråden bor i.

Tar vi USB C så hade de flesta androidmobilerna som hade denna för ett tag sedan enbart usb 2.0. Och detta gjorde för den stora skaran inte något då de ej använde kabeln till att ladda mobilen och enstaka gånger plocka ut bilder/filmer. Det är inte så säkert att usb 3.1 hade snabbat upp denna filöverföringen, då det beror på övrig hårdvara som minneskortets hastighet.

I vilket fall usb c är standard idag på nya prylar folk kör det överallt, inte minst på Appledatorer och nya iPad Pro. Och det är i princip inget problem för någon.
Visst det finns problem folk som köper de allra billigaste sakerna de kan hitta på ebay och det finns problem med att få thunderboolt 3 att fungera överallt.
Men t.o.m apple har insett att usb c är rätt väg och gå och har det på nästan alla nya saker, de är t.o.m. så extremt pådrivande så de har 4st thunderboolt 3 portar.

Problemet är just en kontakt och en massa olika protokoll. Det gäller laddning, ljud och video. Utöver det är det inte tillräckligt utbrett, varför det blir dongelmania.
Jämför lightningkonten alla tycker om att klaga på. Den funkar med USB-A till vilken dator som helst och med de flesta laddare. Hörlurar med lightning är inga konstigheter, även om det kan behövas dongel. Med USB-C headsets kan du inte vara säker på vad som funkar med vad.
Enda fördelen är att USB-C klarar mer, OM det finns stöd för rätt protokoll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det känns som Apple har tappat bollen, inget nytt sen Steven Jobs, bara inkrementella förändringar, kanske dags att dumpa nuvarande chef (förvaltare av gammal teknologi) och hitta lite färskt blod med nya ideer.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

"PPI-penis" - saklighet och fakta.

Apple är inte inte så stora att de på ensam hand bidrar till en lågkonjunktur, även om du verkar vilja tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det är ett målande och passande uttryck för vad som diskuterades.

Nej, Apple bidrar inte ensamt till det men de är tillräckligt stora för att kunna sätta igång en lågkonjunktur om de rasar tillräckligt mycket/fort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Skärmen är viktig om du använder den till saker som fotoredigering. Det handlar inte heller bara om mobiltelefoner, mitt påstående gällde från början Apple generellt. Jag har dock själv använt både iPhone och iPad till attt redigera foton. Det är rätt tacksamt i dessa lägen att de har utmärkta skärmar.
Min iPhone är annars det jag fotar med numera. En systemkamera är förvisso bättre, men det är dyrt och svårt att bära med sig överallt.

Om man pratar iPad Pro 12,9" så blir skärmen viktig, såklart även på de mindre enheterna. Men skillnaden där är inget att hänga upp sig på, skillnad mellan enheterna lär vara mindre än nästa generation nästa år.
Men visst jobbar man som fotograf så kan det vara bra att förhandsgranska bilderna på fält, men det känns ändå långsökt.
Min poäng är att om skärmarna nästa år skulle resultera i att Samsung S10 är bäst, vilket ej är konstigt när den släpptes 1/2 år efter, så påverkar det ändå inte valet av iOS/Android för någon.

Skrivet av DasIch:

Problemet är just en kontakt och en massa olika protokoll. Det gäller laddning, ljud och video.

Laddning, filöverföring, trafik vid debuggning/utveckling, allt annat ät väl förlegat när de gäller mobil? Den där ljud-dongel var väl enbart vanlig dataöverföring till en DA? När det gäller laddning finns det hur många olika typer som helst, men det är inget konstigt för Apple att göra som andra tillverkare och prata med laddaren, jag är ganska säker på att de idag gör detta.

Skrivet av DasIch:

Utöver det är det inte tillräckligt utbrett, varför det blir dongelmania.

För 2 år sedan var den ej utbredd. Idag är den det, visst hos äldre personer är det svårt att få tag på en usb c. Men eftersom nästan alla nya prylar, speciellt Apples nu går emot USB C så blir det bara bättre och bättre. Liksom de som köper en ny macbook air och inte har usb c kabel är ganska körda då de har tagit bort usb A.

Att köpa usb C headphones som ej fungerar till Windows 10 eller Android, ja då får man leta på någon konstigt ställe, kanske ebay från en skum säljare.

Så alla går emot USB C, Apple är väl en av dem som ligger först i täten på att driva på det förutom till deras iPhone? Liksom hur många andra laptops har helt övergivit usb A till fördel för USB C som apple?

*edit*
Vad jag vill minnas så har Apple varit ett av de företag som har varit först ut med usb 3.0, usb c, thunderboolt 3 etc. Alltså ett företag som har legat före i princip alla andra med detta. Microsoft Surface fick så mycket kritik för att de ej som Apple började med usb C.
Jag ser det mer som att Apple bara ligger efter med deras mobil och enklare surfplatta. (ej pro modellen)

*edit2*
None of Apple's latest laptops come with regular USB ports
hhttps://nordic.businessinsider.com/apple-macbook-air-usb-c-n...

Alltså vilket annat företag än Apple satsar så stenhårt på USB c? Min lenovo laptop av exklusivare modell, kom runt Apples har fortfarande kvar 3st USB A portar plus 2st thunderbolt som Apples. Med dockan som i princip är obligatorisk så har jag 7st usb A portar på laptopen och det dröjer nog 5år innan Lenovo är ikapp Apple när det gäller att överge gamla portar för usb c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fördelen med Apples teknik är dock inte att mäta PPI-penis, vilket är väldigt populärt bland Androider, utan ett mer effektivt användande av pixlarna. Det ger skarpare detaljer vid hög kontrast, som text, utan att behöva öka upplösningen och därmed strömförbrukningen.

Hehe. Jag minns när iPhone 4 kom ut med sin "retina display" och Apple fanboys skrek sig hesa på forum om att det minsan är 300+ PPI, "så bra att ögat inte kan se pixlarna". Det pågick rätt länge. Dvs PPI-penismätandet. Sen kom Android-tillverkarna ikapp med PPI över 400/500 och man såg direkt att det var skillnad jämfört med en PPI på 326. Men då var det inte längre lika viktigt med PPI.

Visst är det intressant hur något kan vara väldigt viktigt och en stor säljpunkt för ett företag och dess användare när konkurrensen ligger sämre till, men när konkurrensen seglar förbi så är den viktiga punkten inte längre intressant.

För övrigt uppfattade jag dig som övriga läsare påpekat angående Apples aktie och dess påverkan på NASDAQ/Dow Jones.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Borde inte detta vara ganska förväntat?
Jämför man skillnaderna mellan generationerna av telefoner nu med för sex, sju år sedan är förändringarna mindre.
Detta i sin tur minskar ju intresset att byta.
Att sedan göra det svårare att förlänga livslängden på tidigare generationer...tja, det ökar väl inte populariteten för den tillverkaren kan man säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hehe. Jag minns när iPhone 4 kom ut med sin "retina display" och Apple fanboys skrek sig hesa på forum om att det minsan är 300+ PPI, "så bra att ögat inte kan se pixlarna". Det pågick rätt länge. Dvs PPI-penismätandet. Sen kom Android-tillverkarna ikapp med PPI över 400/500 och man såg direkt att det var skillnad jämfört med en PPI på 326. Men då var det inte längre lika viktigt med PPI.

Även DxOMarks betyg var helt irrelevanta, tills iPhone X seglade upp i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

För övrigt uppfattade jag dig som övriga läsare påpekat angående Apples aktie och dess påverkan på NASDAQ/Dow Jones.

Det hade varit konstigt om det inte hade påverkat övriga börsen. Apple är ändå ett av världens högst värderade bolag.

Permalänk
Medlem

Jag är mest förundrad över hur många som verkar bara testa ena lägrets produkter och avsky det andra, jag trodde detta var ett teknikforum. Jag tycker att man som teknikintresserad bör vilja testa allt med jämna mellanrum för att se vad som är nytt och vad som blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag är mest förundrad över hur många som verkar bara testa ena lägrets produkter och avsky det andra, jag trodde detta var ett teknikforum. Jag tycker att man som teknikintresserad bör vilja testa allt med jämna mellanrum för att se vad som är nytt och vad som blivit bättre.

Samma här, har själv Android privat och iPhone som tjänstetelefon, gillar båda, fördelar och nackdelar med båda

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det hade varit konstigt om det inte hade påverkat övriga börsen. Apple är ändå ett av världens högst värderade bolag.

Det säger jag inte emot, men jag tolkade honom som att han menade att Apple är så stort att en nedgång för dom kan sätta igång en världsomfattande lågkonjunktur. Apple är stort men inte så stort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@Mirialia:
Helt riktigt, jag skulle också vilja påstå att marknadsvärdet inte har en direkt koppling till konjunktur, utan företags påverkan på den ska snarare mätas i omsättning.

Och där är Apple på 11:e plats och hälften så stora som tex Walmart, och ganska mycket mindre än tex oljebolagen.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det säger jag inte emot, men jag tolkade honom som att han menade att Apple är så stort att en nedgång för dom kan sätta igång en världsomfattande lågkonjunktur. Apple är stort men inte så stort.

Jo, det är precis vad det kan och det är just vad många analytiker spekulerar kring att vi ser just nu. Det handlar inte om Apple som ensamt bidragande orsak, utan att luften börjar gå ur bubblan när Apple faller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det är precis vad det kan och det är just vad många analytiker spekulerar kring att vi ser just nu. Det handlar inte om Apple som ensamt bidragande orsak, utan att luften börjar gå ur bubblan när Apple faller.

Skickades från m.sweclockers.com

En analytiker som talar öppet är en betald reklampelare. Analytiker som företag betalar stora pengar för internt bruk kommer inte tala i det offentliga.

Det var allt jag hade att säga om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!